سایر منابع:
سایر خبرها
آیا خالکوبی کاری ناپسند است؟
...، چون عمل بیانْ متعلق به هنرمند است، نه بوم نقاشی. هرچند می پذیرم که ازجهتی دیگر می توان فعلِ بیان یا دلالت را، مستقل از هنرمند، به اثر نسبت داد. البته فردی که بدنش را خال کوبی کند می تواند طراحی خودش را روی برگۀ الگو بیندازد تا خال کوبْ کمابیش آن را دربیاورد (من خودم این کار را کرده ام)، اما چنین کاری چندان معمول نیست و بااین حال هنرمندِ خال کوبْ مسئول پیاده سازی آن (رنگ استفاده شده، کیفیت و ...
فروشنده نیازمند دم مسیحایی اصغر فرهادی بود
بسیار مهم من را برای پذیرش این نقش به جلو هل داد، یکی اعتمادی که به خودم داشتم و مهم تر اعتمادی که به اصغر فرهادی داشتم. هر جا که این نگاه در مورد خودم متزلزل می شد، می دیدم که فرهادی نشسته و می دانستم که او قطعاً اشتباه نمی کند، چرا که روی تک تک پلان ها و سکانس ها و شخصیت ها فکر کرده بود. این اعتماد مهر تأیید به تصوراتم می زد. می دانستم که شخصیت درست از آب درمی آید و آنچه خودم و فرهادی می خواستیم ...
داستان گریه های کتایون در ماه و پلنگ
تلویزیون خیلی کم است یا حداقل به من کم پیشنهاد شده به همین دلیل تصمیم گرفتم بعد از بازی در سریال شمعدونی هر نقشی را قبول نکنم چراکه احساس می کنم انرژی ای که درونم وجود دارد تخلیه نشده و اذیتم می کند. همه این ها باعث شد تا نزدیک به یک سال و نیم از تلویزون فاصله بگیرم و به سراغ تئاتر بروم تا در بازیگری خودم را تقویت و انرژی ام را تخلیه کنم. از نتیجه این دوری یک ساله راضی هستید؟ بله ...
باران کوثری: از مادرم یاد گرفتم درجا نزنم
... صحنه کشته شدن دوشس ظاهرا باید تماشاگر را میخکوب کند. آیا آن تصویر مهم مورد نظر کارگردان شکل می گیرد؟ قضاوت خودم از بیرون کمی دشوار است ولی اتفاقی که در این صحنه برایم رخ می دهد، لذت زیادی دارد. از آن صحنه هایی است که جز استفاده صددرصد از توان بازیگری چاره دیگری ندارید. به همین دلیل وقتی همه انرژی ام را خرج می کنم و در نهایت روی زمین می افتم به نوعی دچار کاتارسیس می شوم (می خندد ...
برگزیدگان سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی و تقدیر شدند
اهدای جایزه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سلام. افتخار بزرگی است که جایزه رسمی را اعلام می کنم. قبل از آن می خواهم از همه و به خصوص دبیر جشنواره و کسانی که اقامت خوبی را برای من فراهم کردند تشکر کنم. می خواهم تشکر کنم از فیلمسازان چون کار داوری ما خیلی سخت شده بود. حال به طور رسمی از تمام داوران جایزه بزرگ جشنواره را به آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم هنوز نه تقدیم کنم. برگزیدگان بخش ملی ...
هنر و تجربه نباید به سینمای بدنه تکیه کند
بخش هایی از فیلم آن طور که باب میل بود نشد، اما جغرافیایی که در آن قرار داشتیم، ویژگی هایی داشت که به کشف بهتر این نوع سینما منجر شد وجود همه مسائل کار را لذت بخش تر کرد. در جشنواره فیلم فجر و در حال حاضر در اکران عمومی با هنر و تجربه آشنا شدید. به طور کلی چقدر از نحوه اکران در این گروه راضی هستید و آیا تصور شما نسبت به آن با قبل از کسب این تجربه تفاوتی کرده است؟ سال قبل هنر ...
فیلمی که اخلاق جامعه را منحرف می کند در طراز جمهوری اسلامی نیست/ سریال سازی بازگشت مالی ندارد
داشته سریع وارد حوزه داستانی شود و در قصه پردازی و برگردان تصویر مناسب، مشکل دارد اما فیلم قابل اعتناء و مهمی است که در آینده اهمیت آن بیشتر مشخص می شود. انجمن درتولیدات اخیر خود به موضوعاتی چون فتنه، داعش توجه داشته. در حوزه مسایل اجتماعی با توجه به نیاز مخاطب و فیلم هایی که بعضاً ارزش های دینی را زیر سوال می برند قصد ندارید دراین حوزه فعالیت کنید؟ من خودم به این مساله باور ...
فیلم بعدی ام درباره دونالد ترامپ است
* آقای نقویان به عنوان سازنده مستند قصه فیلم و الاغ که درباره انتخابات امریکاست آیا انتظار چنین نتیجه ای را داشتید؟ تلقی تان از نتیجه انتخابات پیش از اعلام فرد منتخب چه بود؟ در فیلم هم تحلیل من تقریبا مشخص بود و من حدس می زدم که آقای ترامپ برنده انتخابات خواهد شد. به نظرم دلیل این انتخاب هم این بود که مردم آمریکا به طور مرتب ناچار هستند بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، یکی را انتخاب کنند و ترامپ هم کمی خارج ...
سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان خود را شناخت
ابراهیم ایرج زاد تندیس هفته کتاب، لوح تقدیر و مبلغ 150٫000٫000 ریال بعنوان نفر اول اهدا می شود به حسن نقاشی برای فیلم آثار عجم (این فیلم نگاه ویژه ای دارد به کتاب آثار عجم یا شیراز نامه اثر فرصت الدوله شیرازی که اولین نسخه آن در سال 1314 به چاپ رسیده است.) جایزه بخش آسیفا ایران لوح افتخار و مبلغ 10٫000٫000 ریال اهدا می شود به سحر طرزی برای فیلم لحظات کاغذی لوح ...
هشت ونیم دقیقه و عوامل آن
هایی که زیر پست هایم در صفحه مجازی می خوانم، می بینم که چقدر مردم از بازی ایشان مقابل دوربین تعریف کرده اند. شاه حسینی: بازیگری را دوست دارم، اما بازیگر نیستم. رهنما: همه ما از همان جلسه اول به ایشان اعتماد کردیم و در ادامه نیز تعامل خوبی را با یکدیگر داشتیم. **یکی از نکاتی که در این سریال به چشم می خورد وجود قصه های موازی است که در کنار یکدیگر پیش می رود و در همه ...
مناظره؛ معاشقه با حقیقت یا مبارزه طلبی ایدئولوژیک
غالبا اصل مناظره بر محتوا غلبه می کند و ما بیشتر می خواهیم مناظره کنیم تا این که به نتیجه ای برسیم و به قول قدما مناظره این جا بیش از آن که طریقیت داشته باشد، موضوعیت دارد. مناظره می کنیم که مناظره کرده باشیم و نه این که به حقیقتی برسیم و جاهایی محتوا فدای شکل و فرم می شود. ایکنا: در راستای آن چه گفتید قواعد و انواع مناظره را بیان کردید، اما ما چه بستری برای امکان مناظره نیاز داریم؟ چون بستری ...
نخستین نشان کیارستمی به اصغر فرهادی اهدا شد/ جایزه 6 هزار یورویی به آرین وزیردفتری رسید
که یک سال برای برگزاری جشنواره تلاش کردند, تشکر و برای دوره بعد جشنواره آرزوی موفقیت کرد. بزرگداشت های جشنواره سی وسوم یکی از اتفاق های آیین اختتامیه بخش بزرگداشت برای چند چهره سینمایی بود: هوشنگ میرزایی که نخستین تقدیر شده این بخش بود، سخنانش را با یادی از زنده یاد عباس کیارستمی آغاز کرد و گفت: همه ما مدیون تجربه های او هستیم. یاد او باعث شد که نه صدا بلکه تمام تنم ...
گفتگو با فارس باقری، داستان نویس و مدرس دانشگاه؛ درباره هوشنگ گلشیری، نقش و تاثیر او بر جریان داستان ...
پیشنهاد قبلی دوباره به کار گرفته می شود، اما به شکلی دیگر. مثلا در رمان دل دلدادگی مندنی پور، او با استفاده از جریان سیال ذهن؛ بر ناخودآگاه جمعی تمرکز دارد که شکلی از توسعه این صناعت ادبی است. صناعت ادبی و تاکید بر زیبایی شناسی داستان در عصری که محتوا در درجه اول آثار ادبی بود، قطعا در اقلیت قرار داشته است. اما نبرد و ستیزِ این زیبایی شناسی ادبی، در آن عصر، در نهایت در دهه شصت و هفتاد با گروه ...
بازگشت پژمان بازغی به هشت و نیم دقیقه ؟!
می کند. حتی در کامنت هایی که زیر پست هایم در صفحه مجازی می خوانم، می بینم که چقدر مردم از بازی ایشان مقابل دوربین تعریف کرده اند. شاه حسینی: بازیگری را دوست دارم، اما بازیگر نیستم. رهنما: همه ما از همان جلسه اول به ایشان اعتماد کردیم و در ادامه نیز تعامل خوبی را با یکدیگر داشتیم. **یکی از نکاتی که در این سریال به چشم می خورد وجود قصه های موازی است که در کنار یکدیگر ...
اهدای نشان عباس کیارستمی به اصغر فرهادی
فیلم حفره مشترک اهدا شد. همچنین تندیس فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه مبلغ 60 میلیون ریال به دلیل استفاده معنادار از فرم و نگاهی جدید و تجربه گرا به داستانی آشنا اهدا می شود به آرین وزیر دفترک برای فیلم هنوز نه تعلق گرفت. استعدادیابی جوایز بخش استعدادیابی به این ترتیب اهدا شد: دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به آرمان خوانساریان برای فیلم ...
شعیبی: گفت وگوهایمان رو به قهقراست/ احمدیان: نداشتن ایدئولوژی خودش یک ایدئولوژی است
تهیه کننده می ماند چون این قضاوت ها وجود دارد. احمدیان: 6 سال منتظر ماند. کمتر تهیه کننده ای در سینمای ایران هست که این فیلم نامه را نخوانده باشد. من خودم به خیلی ها این را ارائه دادم. شعیبی: واقعیت این است همان نگاهی که می گویید، نگاهی که کسی ایدئولوژی داشته باشد همه می خواهند با او... من نمی خواهم کلی حرف بزنم می خواهم راجع به سینما که فصل مشترک ما است حرف بزنیم، من می گویم ...
از جسارت و شجاعت فیلم کوتاه تا آلودگی هوا که سوژه اختتامیه شد/ معرفی برگزیدگان+اسامی
فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه مبلغ 60 میلیون ریال به دلیل برداشتی امروزی و مدرن از داستانی با الگوی کهن و همچنین کارگردانی سنجیده به اسما ابراهیم زادگان برای حفره مشترک و تندیس فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه 60 میلیون ریال به دلیل استفاده معنادار از فرم و نگاهی جدید و تجربه گرا به داستانی آشنا به آرین وزیر دفتری برای فیلم هنوز نه اهدا شد. در بخش استعدادیابی جایزه اول ...
کاردان: اجازه بدهید درباره معمای شاه نظر ندهم!
می گویند چون خودش در آن بازی کرده چنین حرفی می زند اگر هم بگویم بد بوده واقعا بی انصافی است؛ بالاخره هر اثری خوبی و بدی هایی دارد اما به نظرم ساخت معمای شاه و نمایش تاریخ در یک سریال حرکت خوبی است. طبیعتا تهیه کننده و کارگردان در این مسیر با محدودیت هایی روبه رو بودند و نمی توانستند به همه چیز بپردازند به دلیل این که اساسا گنجاندن تاریخ چندین ساله در یک سریال کار سختی است و وقتی محتوا و ظرف با هم متناسب نباشند مکث یا رد شدن سریع از برخی وقایع اتفاق می افتد اما از آن جایی که خودم به عنوان بازیگر در روند تولید این سریال حضور داشتم، ساخت آن را کار دشوار و سختی می دانم ...
احمدرضا درویش: معلوم نیست چه کسی می آید، چه کسی می رود، استعفا چطور است، انتصاب چطور است!
که فیلمساز باید یک ذهن خاص را دنبال کند چون شرایط و زمان به گونه ای می گذرد که تغییر جزئی از کار فیلمسازی است. همین ویژگی سبب می شود از شکل گیری ایده تا اکران فیلم تغییراتی پیش آید که برای خودم نیز قابل پیش بینی نبوده است. انتخاب فیلمساز کیفیت اثر را مشخص می کند درویش ادامه داد: فیلمنامه از دیدگاه من تنها یک آدرس است برای اینکه عوامل بدانند چه کارهایی باید انجام دهند. اما ...
نرگس آبیار: نفس در تقدیس تخیل است
. الفت ِ شیار 143 درک من از موقعیت اوست و سعی کرده ام آن درک را از آنِ خودم کنم. چون اگر چیزی را از آنِ خودم نکنم، سراغش نمی روم. الفت از شخصیت هایی است که سعی کرده ام مال خودم کنم. الفت برای بچه هایش قصه می گوید و با آنها بازی می کند ، با همدیگر آوازهای قالی می خوانند. اینها زنانگی و مهر و محبت در خود دارند. نکته ای که شما اشاره می کنید در چارچوب فرهنگ و جغرافیای زندگی اش معنا پیدا می ...
شهرام ناظری: همواره حقوق ام را زیر پا گذاشته اند (2)
بود و مانند یک درد مشترک در ما که همدرد و عاشق همدیگر بودیم بروز کرده بود. برای مثال در اکثر کنسرت هایی که اول انقلاب گذاشتیم من، لطفی، علیزاده و مشکاتیان حضور داشتیم. اما بعدها که اوضاع کمی تغییر کرد، همه از هم جدا شدند و هرکس خودش کاری را انجام داد. در ابتدای انقلاب، چون درد و زخم تازه ای در دل همه ما بود، همیشه با هم بودیم. حتی اگر در شهرستان برنامه ای داشتیم، همه می آمدند. با هم ...
نرگس آبیار: هنوز جنگ از ما جدا نشده است/ کاراکترهای خاص و عمیقتری در قشر محروم می بینیم
تلاش کردم که شیار 143 را ادامه ندهم و در واقع جا پای شیار 143 نگذاشته ام برای همین ریسک بزرگی بود که بخواهم فضای متفاوت را تجربه کنم چون در فیلم از انیمیشن استفاده کرده و در واقع یک فضای دیگری از فیلمسازی را تجربه کردم که ممکن بود با سر زمین بخورم اما تا الان نتیجه خوبی از ساخت این فیلم گرفته ام. او درباره دلایل علاقه اش به فضای جنگ، گفت: اتفاقا فیلم بعدی هم که قرار است بسازم باز هم با موضوع ...
ماشاءالله شمس الواعظین: 25 خانوار از مزرعه داری من ارتزاق می کنند
امروز به عنوان مبانی و چارچوب های نظام جامعه رسانه ای در حال شکل گیری است، بسیار متفاوت است با آنچه که حرفه ای ها و کارشناسان علوم ارتباطات مطرح می کنند. اینها کارهایی است که در این ایام درگیرشان هستم. با گذشت زمان، توانایی تفکیک بین مزرعه داری و امور مرتبط با روزنامه نگاری را پیدا کرده ام؛ و با اینکه تقریبا چهارده سال است که درگیر کشاورزی ام و نگاهم به آسمان برای بارش باران زیاد شده، ولی هنوز ...
چهار کتاب خواندنی برای کتاب دوست ها
ستیزه جویی است و آن سویش وابستگی. به این تعبیر راوی در آغاز، مرحله ستیزه جویی با شخصیت پسر مورد علاقه اش- رضالی- را تجربه می کند، با بازیگر نامیدن اش و فریبکار خواندنش. این وضعیت ستیزه طلبی با پیشرفت روایت سویه های دیگری به خود می گیرد همچون خائن نامیدن رضالی که به قول راوی خیانت کلمه ای است حماسی. راوی در ادامه تبیین این ستیزه و مقابله، عشق را هم دستاویزش قرار می دهد. او هنگام نوشتن عشق ...
آقای ایوبی! با شعار و شعر نمی توان سینما را اداره کرد/ واکنش افخمی به انتخاب ترامپ
اتفاقی افتاد که به خودم آمدم که بجای سرخوردگی بفهمم فیلم واقعا برای چه کسی باید ساخته شود و مورد توجه چه کسانی باید قرار گیرد. سیانور برای من کار بزرگی بود که حاصل تجربیات و توانمندیهای گذشته ام بود . *فیلم سیاسی ساختم اما سیاسی به ماجرا نگاه نکردم این کارگردان ادامه داد: حس خوب فیلم از آنجایی می آید که من فیلم سیاسی ساختم اما سیاسی به ماجرا نگاه نکردم. تجربه دیگر من در سیانور ...
زن ها در فیلم های من، شجاع تر از مردان هستند
نبوده است و من در میان کارهای هیچکاک، طناب ، شمال از شمال غربی و ام را به نشانه مرگ بگیر (3) را ترجیح می دهم. به ویژه این فیلم آخری که نام بردم، چون واقعا غیرممکن است بتوانی حدس بزنی قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد. این غیرقابل پیش بینی ترین فیلم هیچکاک است و از میان همه فیلم های او، فیلم مورد علاقه من است. در فروشنده ، صحنه زیر دوش فیلمبرداری نشده است. دلیلش این بوده که خشونت زیادی داشته است ...
همدلی بیشتری نسبت به شخصیت های زن دارم
کردن دقیق داستان، به اندازه کافی برای شما چالش به وجود می آید چون تشویق، وادارتان می کند که فضا و زبان جدیدی را ترسیم کنید تا بتواند سانسور را دور بزند. فکر می کنم این همان چیزی است که باعث قدرت سینمای ایران شده است. به طور کلی، این موضوع محدود کننده است چون شما آزادی لازم برای اعمال زمینه های اولیه ای را که می خواستید در فیلم باشد، ندارید. به سرتان زده بود که این فیلم را در فرانسه فیلمبرداری ...
سرنوشت اکران فیلمی با موضوع خلیج فارس چه شد؟
نبود و برای من اهمیت زیادی داشت، خودم را با همه سانسورها وفق دادم. نویسنده ی فیلم "پری دریایی" همچنین درباره قصه این فیلم گفت: یونس قهرمان قصه "پری دریایی" یکی از بازماندگان غواص جنگ در هشت سال دفاع مقدس است که در این دوره از زندگی اش با فساد اداری و اقتصادی مبارزه می کند. به گفته آقابابائیان فیلم "پری دریایی" قرارداد اکران را نیز امضا کرده است و با سرگروه سینما آزادی قرار ...
منظر فیلم ساز، فیلم دیدنی را شکل می دهد/ خودمان برای خودمان خط قرمز می گذاریم
واقع این تسلط کارگردان است که از آنچه کارشناس در اختیار او قرار می دهد بهره ببرد و درنهایت خودش به فیلم فرم و شکل بدهد. وی ادامه داد: باید دقت داشت آنچه کارشناس و عالم دینی می گوید تاریخ و اتفاقات تاریخی است. اینکه فیلم نامه نویس چگونه این محتوا و مطلب را تبدیل به درام و قصه بکند و آن مستند را در قالب یک قصه بیان کند، تبحر و توانمندی فیلم نامه نویس است. مدیر شبکه مستند سیما درخصوص چگونگی ...
فیلم نفس نرگس آبیار از نگاه خودش و مسعود فراستی!
روز نو : تکرار موفقیت، از خود موفقیت سخت تر است؛ مثل دفاع از عنوان قهرمانی می ماند. نرگس آبیار برای ساخت فیلم نفس ، احتمالا چنین حسی را تجربه کرده باشد یا به عبارت بهتر الان با اکران عمومی فیلم، در میانه سخت و نفسگیر این آزمون و چالش به سر می برد. فیلم ساختن پس از اثر موفق و محبوب و تحسین شده شیار 143 ، کار پرخطری است که به هرصورت آبیار آن را به سرانجام رسانده و حالا همه چیز در میدان محک ...