سایر منابع:
سایر خبرها
فضیلت و خواص سوره یس
بما قدر علیه ، فجاءوا به حتی رموا بین یدیه ، بعضه علی بعض ، فقال رسول الله (ص ) هکذا تجمع الذنوب ثم قال ایاکم و المحقرات من الذنوب ، فان لکل شی ء طالبا الاوان طالبها یکتب ما قدموا و آثارهم و کل شی ء احصیناه فی امام مبین : رسول خدا وارد زمین بی آب و علفی شد، به یارانش فرمود: هیزم بیاورید، عرض کردند: ای رسول خدا! اینجا سرزمین خشکی است که هیچ هیزم در آن نیست ، فرمود: بروید، هر کدام هر مقدار میتوانید ...
گروهی که مورد لعن و نفرین قرآنند!
و نسبت به همدیگر قهر هستید، خداوند عمر شما را کوتاه نمود. یعقوب گفت : ای پسر رسول خدا! تکلیف من چه می شود، و مرگ من کی فرا می رسد؟ امام کاظم (علیه السلام) فرمود: مرگ تو نیز (به خاطر قطع رحم) فرا رسیده بود، ولی تو در فلان منزل ، نسبت به عمه ات صله رحم کردی، خداوند بیست حج (سال) عمر تو را تاءخیر انداخت . علی بن حمزه می گوید: سال بعد، یعقوب را در مکه دیدم و به من خبر داد که برادرم قبل از رسیدن به وطن ...
چهار عمل اساسی برای رستگار شدن !
...، پس از بسیاری از (الَّذِینَ آمَنُوا)، اثبات کننده ی این ادعا است. صبر صبر ، در لغت، یعنی جلوگیری کردن و حبس نمودن نفس، بر چیزی که عقل یا شرع یا هر دو اقتضا می کنند.( راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 474) مومنان همین که به خدا و وعد و وعیدهایش ایمان آوردند، در راه رستگاری قدم نهاده اند، هرچند ممکن است در این ...
تفسیر و خواص سوره حجرات
السلام ) این مساءله روشنتر است ، حتی در روایاتی که از طرق اهل بیت (علیهم السلام ) به ما رسیده می خوانیم : هنگامی که یکی از یاران با حالت جنابت خدمتشان رسید امام (علیه السلام ) بدون مقدمه فرمود: اما تعلم انه لاینبغی للجنب ان یدخل بیوت الانبیاء؟! (آیا تو نمی دانی که سزاوار نیست (جنب ) وارد خانه پیامبران شود)؟!. و در روایت دیگری تعبیر به (ان بیوت الانبیاء و اولاد ...
جهل تنها به بی سوادی نیست
دریابیم منظور از مردم در این آیه شریفه آمِنُوا کَما آمَنَ النَّاسُ [پیش از این ناس را معنی کردیم ولی این معنای دیگری است که البته این معنا هیچ ارتباطی با معنای لغوی خود ندارد.] کدام مردم است به سخن امام علی (علیه السلام) بنگریم: انّ رجلاً جاء الی امیرالمومنین (علیه السلام) فقال اخبرنی ان کنت عالماً عن الناس و عن اشیاه الناس. شخصی به محضر مبارک حضرت علی (علیه السلام) آمد و گفت: اگر شما از همه ...
کسی که درخواست ها خزائن او را فانی نمی کند
که ایشان فرمودند: ابن ابی یعفور! همانا خداوند واحد است و به وحدانیت متوحد بوده ودر امر خویش تک و تنهاست، پس کسانی را به گونه ای خاص آفرید و آنها را برای آن امر مقدر فرمود که ما همانها هستیم. ابن ابی یعفور! ما حجتهای خدا بر بندگانش و خزانه داران علم او و قیام کنندگان بدان هستیم. بصائر الدرجات، ج 1، ص104 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ...
چهار موقعیتی که باید عفو کرد
کنیز خیلی ناراحت شد و به خیال خودش که مبادا امام خشمگین شوند، فورا این بخش از آیه را خواند: وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ . آقا فرمودند: خشمم را کنترل کردم، وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ و بخشیدمت. کنیز گفت: وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ، فرمود: آزادت کردم. بنابراین این سه مرحله مهم است. مثلاً در خانه ای، خانمی از دست شوهرش ناراحت می شود، اول خشمش را کنترل کند، بعد ببخشد، حتی آن شب بیشتر ...
مبهم گذاشتن واژگان اشکال بزرگ علوم سیاسی متعارف
در حکومت که در اول آیه مطرح شد. اولویت اهل بیت علیهم السلام در حکومت امام باقر علیه السلام می فرماید: ما در فرمان دادن احق از دیگران به جایگاه رسول الله هستیم؛ فنحن اولی بالأمر من المومنین و المهاجرین و الأنصار، یعنی همان اولویت بالمومنین من انفسهم می باشد. روایت سیزدهم الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ ...
ابوترابی در کلام آزادگان
موصل دو که به تازگی به موصل چهار آمده بودند داشتم، به حاج آقا شکایت کردم. ایشان فرمایش حضرت علی علیه السلام در این رابطه که فرموده اند : چرا و چگونه آن عیب جو عیب برادر خویش می گوید؟ آیا به خاطر ندارد که خداوند چگونه او را بخشید و گناهانش را پرده پوشی فرمود؟ چگونه دیگری را بر گناهی سرزنش می کند که همانند آن را مرتکب شده، یا گناه دیگری انجام داده که از آن بزرگتر است؟ به خدا سوگند اگر چه خداوند را ...
حجت الاسلام صادقی واعظ: شرط پذیرش ایمان ولایت علی بن ابی طالب(ع) است
"روح المعالی"، سه عالم سنی در سه کتاب تفسیرمیگویند: و کونو مع علی بن ابی طالب و آل محمد صلی الله علیه و آله. امیرالمومنین(ع) صراط مستقیم است واعتصموا بحبل الله جمیعا 8 ؛ شخصی این سؤال را از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم پرسید که این چه ریسمانی است؟ آن را به من نشان دهید . فضرب نبی یده علی ید علی بن ابی طالب علیه السلام و قال تمسکوا بهذا هو حبل الله المتین 9 : متمسک به ولایت علی ...
بیان دقیق آیت الله جوادی ازمفهوم عرفان نزدشیعه
این منزلت بار یافته است و مانند آن. پس آنچه را که معلوم علی بن ابی طالب است، همان معروف اوست و مشهود اوست. این راه های اصیل سه گانه عرفان شناسی در مکتب وجود مبارک اهل بیت(عَلَیْهِمُ السَّلام) است؛ لذا وجود مبارک حضرت امیر در آن خطبه بلندی که در وصف متّقیان صادر کرد، نازل کرد و فرو ریخت که یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْل ،[8] فرمود: مؤمنان وارسته و متّقیان کسانی هستند که گویا بهشت را می بینند ...
برای رسیدن به مقام محمود شب را رها نکن!
، خضوع و حضور شب، بعثت تازه ای است برای تو و اگر می خواهی که به مقامی والا و محمود مبعوث شوی، شب را رها نکن. روایتی پرفروغ از امام حسن عسکری(علیه السلام) یکی از بیانات امام یازدهم، حسن بن علی (علیهما السلام) که استاد علامه طباطبایی(رضوان الله تعالی علیه) آن را بسیار پرفروغ و روشن و از غُرَر احادیث می دانستند این است که فرمودند: إن الوصول إلی الله عزوجلّ سفر لایدرک إلا بامتطاء ...
عرفان علمی است که با عین هماهنگ است نه با ذهن
خطبه نورانی قاصعه به وجود مبارک پیغمبر(عَلَیْهِ أَفْضَلُ َََُُُُُُُِِّّ صَلَوَاتِ الْمُصَلِّین ) عرض کرد: یا رسول الله! این رنّ و این ناله ای که من می شنوم چیست؟ حضرت فرمود این ناله شیطان است که تو شنیده ای، زیرا شیطان بعد از وحی و نبوتی که نصیب من شد، دیگر ناامید است که در این سرزمین مسئله بت پرستی مطرح شود، او بشود معبود و مانند آن. بعد وجود مبارک پیغمبر به امیرمؤمنان(عَلَیْهِما آلَافُ ...
وحدت از ضروریات دین اسلام است
...> احتجاج(طبرسی) ج1 ، ص99 {شبیه این حدیث در وافی ج5 ، ص1064 امام علی علیه السلام : وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَفسیرِ السُّنَّةِ وَ الْبِدْعَةِ وَ الْجَماعَةِ وَ الْفُرْقَهِ : اَلسُّنَّةُ و اللّه ِ سُنَّةُ مُحمِّدٍ صلی الله علیه و آله وَ الْبِدْعَةُ ما فارَقَها وَ الْجَماعَةُ وَ اللّه ِ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا وَ الْفُرقَةُ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ کَثُروا؛ در پاسخ ...
شیعه و سنی کنار هم، شاد در میلاد پیامبر اعظم، ید واحده در برابر دشمنان جهان اسلام
هنگام خسته شدن خادمش در دستاس کردن به کمک او می شتافت و آب وضوی شبش را خود تهیه می کرد. و در همه کارها به اهل خانه کمک می کرد. لوازم خانه و زندگانی را به پشت خود از بازار به خانه می برد. گاه اتفاق می افتاد که حضرت خانه خویش را نظافت می کرد و جارو می کشید و خود مکرر می فرمود : کمک به همسر و کارهای منزل , صدقه و احسان در راه خدا محسوب می شود. از عایشه نقل شده که گفته است : محبوب ترین کارها ...
جنایات تکفیری ها در احادیث آخر الزمان / آیا داعش از نشانه های ظهور است؟/ تفاوتهای داعش و سفیانی در چیست؟
.... به رغم بسیاری از شباهت ها میان داعش و سفیانی، اما در واقع تقاوت ها نیز بسیار است؛ اگر چه آن ملعون آخرین، سفیانی اموی، نیز دست پروده یهود و مورد حمایت یهودیان خواهد بود. حال چنانچه مسلمانان، به ویژه شیعیان آل محمّد با این پیش فرض وارد معرکه شوند، پیش از آنکه مجال ضربه زدن جدّی به این جماعت را پیدا کنند و قبل از آنکه مولا و سرورمان اذن قیام پیدا کنند، این مستضعفان در مسلخ طرّاحی شده ...
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش اهل بیت و عرفان شیعی ؛ عرفان علمی است که با عین هماهنگ است نه با ذهن
مبارک پیغمبر(عَلَیْهِ أَفْضَلُ َََُُُُُُُِِّّ صَلَوَاتِ الْمُصَلِّین ) عرض کرد: یا رسول الله! این رنّ و این ناله ای که من می شنوم چیست؟ حضرت فرمود این ناله شیطان است که تو شنیده ای، زیرا شیطان بعد از وحی و نبوتی که نصیب من شد، دیگر ناامید است که در این سرزمین مسئله بت پرستی مطرح شود، او بشود معبود و مانند آن. بعد وجود مبارک پیغمبر به امیرمؤمنان(عَلَیْهِما آلَافُ التَّحِیَّةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: یا ...
راز نصرت خواهی خداوند و اولیای الهی از مردم
بیده ولسانه، هو معنا فی الغرفة الّتی نحن فیها، ومن أحبّنا بقلبه و نصرنابلسانه، فهو دون ذلک بدرجة، ومن أحبّنا بقلبه وکفّ بیده ولسانه، فهوفی الجنّة. (مفید ، محمد بن محمد، 413ق ، ص33 حدیث8) ( مجلسی ، محمدباقربن محمدتقی،1110 ق ،27 /101،حدیث64) حضرت امام حسن(ع) فرمود: هر کس ما را با قلب خودش دوست داشته و با دست و زبانش یاری کند ، او در غرفه های بهشتی که ما در آن ساکنیم با ما خواهد بود ، و هر کس ما را با ...
12 دعاهای مهدوی زمان غیبت از دعای ندبه تا دعای غریق
دینک . *دعای اللهم عرفنی نفسک زراره از امام صادق(ع) پرسید: اگر من زمان غیبت را درک کردم و در آن زمان واقع شدم، چه کاری انجام دهم؟ حضرت فرمود: ای زراره! اگر این زمان را درک کردی، پیوسته این دعا را بخوان: اللهم عرفنی نفسک فانّک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک، اللهم عرفنی رسولک فانّک اِن لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک؛ اللهم عرفنی حجتک فانّک ان لم تعرفی حجتک ضللت عن دینی . خدایا! خودت را ...
سه سفری که نباید از آنها غفلت کرد
زهرا صفرای - به جرأت می توان ادعا کرد که امتیاز بارز یک جامعه ایده آل این است که تفکر اقتصادی پویا و فعالی بر آن حکمفرما باشد. چرا که با داشتن چنین تفکری این اجتماع آبادانی و آسایش را تجربه خواهد نمود و می تواند امیدوار به رعایت عدالت باشد.اگر در جامعه ای تنبلی، بیکاری و سستی رواج یابد آن اجتماع به سوی نابودی و شکست گام بر خواهد داشت. امام صادق علیه السلام در همین رابطه کار و تلاش را به قدری با ...
فتاوای تکفیری، چالشی در برابر نهاد افتاء: بازخوانی برخی شرایط افتاء از منظر مذاهب اسلامی
اهل سنت، افتاء به غیرعلم امری مذموم و خطرخیز معرفی شده، برخی آن را از گناهان کبیره دانسته اند. در منابع روایی شیعی آمده است: عن موسی بن جعفر، عن آبائه (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : من أفتی بغیر علم لعنته ملائکة السماء و ملائکة الأرض . (54) در منابع اهل سنت نیز به لزوم ابتناء افتاء بر علم توجه شده، از فتاوای غیر عالمانه تحذیر داده شده است که از آن جمله این روایت ...
جمعیت اخوان التوحید: شکل گیری و نقش آن در پیشرفت آل سعود
برای آموزش این افراد به نشر آثار محمد بن عبدالوهاب و توزیع کتاب هایی قابل فهم در میان قبایل پرداخت. (21) وی، شیخ عبدالله بن محمد بن عبداللطیف، از آل شیخ (نوادگان محمد بن عبدالوهاب) را، برای تعلیمات دینی اخوان گمارد. شیخ رساله ا ی کوچک بر پایه فقه حنبلی ترتیب داد که تعلیم دینی بر مبنای آن صورت می گرفت. نیز کتاب هایی از ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه، از پیشگامان تفکر سلفی- وهابی، در هجره ها قرار دادند ...
فضیلت زیارت ائمه معادل زیارت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است
پایگاه اطلاع رسانی آزادگان ایران : عبدالرحمان بن مسلم از امام موسی کاظم (علیه السلام) سوالی پرسید و آن را اینطور نقل کرد: دخلت علی الکاظم علیه السلام فقلت له: أیّما أفضل: زیاره الحسین بن علیٍّ أو أمیر المؤمنین علیهما السلام؟ أو فلان و فلان، و سمّیت الأئمّه واحداً واحداً. فقال لی: یا عبدالرَّحمن مَن زار أوَّلنا، فقد زارَ آخرنا و مَن زارَ آخرنا فقد زارَ أوَّلنا، و مَن تولّی أوَّلنا فقد ...
بررسی تاریخی جریان های تکفیری تروریستی
...: به خدا سوگند، امیدوارم که آنان، همین مردم باشند. آنان خون های محترم را به زمین ریخته ا ند و مردمان را آماج قتل و غارت قرار داده ا ند و همه ا ین اعمال را به نام خدا مرتکب شده ا ند . (32) به راستی آیا جنایات هولناک گروه خوارج، در چهارده قرن پیش، غیر از اعمال تروریستی تروریست های امروزی است؟ بدون شک، خارجیان زمان امام علی (علیه السلام) مصداق بارز تروریست های امروز (داعش و القاعده) است. خوارج ...
نقش تمدنی آثار اسلامی و اماکن مقدس در ایجاد هویت اسلامی
آن سنگ را از روی قبر عثمان بن مظعون بردارند و بگوید: به خدا سوگند نمی توانم بپذیرم که روی قبر عثمان بن مظعون سنگ و علامتی باشد که شناخته شود ؟ (142) و اینکه چرا معاویه دستور کندن قنات و جاری کردن آب بر محل دفن شهدای احد، به ویژه قبر حضرت حمزه (علیه السلام)، را صادر کرد. (143) حساسیت مسلمانان به ایجاد بنا بر روی قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، از دوران خلیفه دوم (144) و نیز جلوگیری ...
نقش ابن قیم جوزیه در پیدایش اندیشه های تکفیری، تبدیعی، تشریکی
السلام) در سوگ مالک اشتر (70) و عمر در سوگ برادرش زید بن خطاب و نعمان بن مقرن مزنی و خالد بن ولید گریه کرده است. (71) توسل به انبیا و اوصیای الاهی او توسل به غیرخدا را بدعت و شرک می داند. زیرا به طور کلی توسل و واسطه قرار دادن غیرخدا را یکی از اقسام شرک به حساب آورده و می گوید: یکی از اقسام شرک، شرک وساطت است و آن عبارت است از اینکه قصد و هدف شخص مشرک تعظیم الاهی باشد نه اهانت به خدا و ...
چیستی نسبت پدیده تکفیر با آموزه کرامت انسانی اسلام
. توشی هیکو ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن؛ معناشناسی جهان بینی قرآنی، ص 301. 10. سوره آل عمران (3) ، آیه 154؛ سوره مائده (5) ، آیه 50؛ سوره احزاب (33) ، آیه 33؛ سوره فتح (48) ، آیه 26. 11. عبر عن القوة الغضبیة إذا ثارت و کثرت بالحمیة ؛ نک.: محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج18، ص289، تفسیر آیه 26 سوره فتح. 12. سوره طور (52) ، آیه 32. 13. الأحلام جمع حلم و هو العقل ...
وحدت اسلامی راه نجات امت و عبور از فرقه های انحرافی است
بَعْدَ نَبِیِّهِمْ وَ یَخْتَلِفُونَ فَنَهَاهُمْ عَنِ التَّفَرُّقِ کَمَا نَهَی مَنْ کَانَ قَبْلَهُمْ فَأَمَرَهُمْ أَنْ یَجْتَمِعُوا عَلَی وَلَایَهِ آلِ مُحَمَّدٍ وَلَا یَتَفَرَّقُوا. همانا خدای متعال می دانست که امت بعد از پیامبر متفرق خواهند شد و اختلاف خواهند نمود، پس آنها را از آن نهی نمود، همانگونه که امت های گذشته را نهی فرمود. پس امر کرد که همگی بر ولایت آل محمّد علیهم السلام جمع شده و متفرّق ...
که ایزد در بیابانت دهد باز
...> 8. پس (شیطان) گفت: به عزت تو سوگند همگی را از راه به درمی برم. مگر آن بندگان مخلص تو را. آیات 82و83 سورۀ ص 9. امام علی علیه السلام. میزان الحکمة، ج1، ص401 10. هر کس عمل نیکی بیاورد، ده برابر پاداش برای او است... آیۀ 160 سورۀ انعام 11. و همان کسانی که اموال خود را به جهت تظاهر و ریا بین مردم انفاق می کنند، و نه به خدا ایمان دارند و نه به روز قیامت، و هر کس شیطان هم نشین او باشد ...
ابوالحسن جاجرمی کیست؟
کتابی است که آن را در سال 1240 در اصفهان نگاشته است. همچنین برکات الخاتم و تحفه الأمیر نیز از جمله آثار اوست. وی در شعر نیز دستی داشته و متخلص به أدا است. همچنین رساله ای فارسی درباره جبر و اختیار به اسم محمد تقی میرزای قاجار نگاشته است. پرسش و پاسخی در عصمت و مسائل آن دارد که از فیلسوف مولی علی بن جمشید نوری پرسش کرده است. کتاب دیگر وی الهدایة الملکیه در علم درایه است که آن را برای دیگر فرزند خود ...