سایر منابع:
سایر خبرها
از آتشِ باد گرم آفریدیمش
...: لَا، بَلْ کَانَ مِنَ الْجِنِّ، أَ مَا تَسْمَعَانِ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ: وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ فَأَخْبَرَ أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْجِنِّ، وَ هُوَ الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُوم . 2) ابوبصیر می گوید: مولای ما امام باقر ع در حرم [= مسجدالحرام] نشسته ...
بدهکاری خود را به خدا فراموش نکنیم/ حمد الهی منشأ خیر و برکات
را می برند، علیه ما هم شکایت می کنند و هم شهادت می دهند. ما از خدا درخواست می کنیم که این جوارح را آلوده نکنیم. خدا این اعضا و جوارح را به ما داده تا از او اطاعت کنیم و ما هم باید وضع شیء در موضع له داشته باشیم. وَ جَوَارِحَنَا بِطَاعَتِکَ عَنْ کُلِّ طَاعَهٍ چون اگر این طاعت، طاعت خدا نبود، طاعت شیطان است. آن وقت مخاطب الهی قرار می گیریم أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لا ...
قابَ قَوسینِ اَوْ اَدنی یعنی چه؟
جلوگیری می کند. به برخی از این آیات اشاره می کنیم: 1- لیس کمثله شئ؛ هیچ چیز مانند او نیست. 2- لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هو اللطیف الخبیر؛ دیده ها او را ادراک نکند ولی او دیده ها را ادراک می کند و اوست لطیف آگاه. 3- و قل الحمدلله الذی لم یتخذ ولدا و لم یکن له شریک فی الملک و لم یکن له ولی من الذل و کبره تکبیرا؛ و بگو ستایش مخصوص خداست همو که فرزندی نگرفته ...
ظالم سودی از قرآن نمی برد - گذشت و سعه صدر رمز همدلی و مهربانی
أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُون * فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَهً وَاللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ .[2] علاقه و ایمان در رسیدن به هدف مسئله ی سیر به سوی حق تعالی و پیمودن درجات قرب حق و صعود به قلّه ی وصال با نیروی جاذبه ی ایمان میسور است. علم برای انسان چراغ است، راهنما است. ولی گرایش، میل، جذبه موتور است، گرم می کند. اهرم است تکان می دهد و مغناطیس است، انسان را مجذوب می کند و به مقصد می رساند ...
دعای دل درد و دل پیچه و نفخ نوزادان و بزرگسالان
.... در پاسخ حضرت (ع) به خط خود این دو دعا را نگاشت: اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدآ رَسُولُ اللهِ اللهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ لا إِلهَ إِلّاَ اللهُ وَلاَ رَبَّ لِی إِلّاَ اللهُ لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ لا شَرِیکَ لَهُ سُبْحَانَ اللهِ مَا شَاءَ اللهُ کَانَ وَمَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ. اللَّهُمَّ ذَا ...
پیدایش کلام اسلامی
لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ . إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللّهُ وَإِنَّ اللّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ . فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِالْمُفْسِدِینَ (آل عمران، 60-63) چنان که ملاحظه می شود آیات مذکور محاجّه و مجادله در عقاید دینی را رد می کنند و در مقابل مردم را به تسلیم در برابر دین حق و أحیاناً مباهله دعوت می ...
سفارش امام زین العابدین(ع) به هنگام توبه به درگاه خدا
، بنده ای که گناهش عظیم است و روی هم انباشته، و روزگار از او روی گردانده و عمرش سپری شده. حَتّی اِذا رَای مُدَّةَ الْعَمَلِ قَدِانْقَضَتْ، وَ غایَةَ الْعُمُرِ قَدِ انْتَهَتْ، وَ اَیْقَنَ اَنَّهُ لامَحیصَ لَهُ مِنْکَ، وَ لا مَهْرَبَ لَهُ عَنْکَ، تَلَقَّاکَ بِالْاِنابَةِ، وَ اَخْلَصَ لَکَ التَّوْبَةَ، فَقامَ اِلَیْکَ بِقَلْبٍ طاهِرٍ نَقِیٍّ، تا چون نظر کرده که زمان عمل گذشته، و ...
موقعیّت جغرافیایی غار اصحاب کهف
...: 230). 1123) موقعیّت جغرافیایی غار اصحاب کهف علاّمه ذیل آیه ﴿وَتَرَی الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن کَهْفِهِمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِی فَجْوَه مِّنْهُ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ مَن یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِی وَمَن یُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُّرْشِدًا * وَتَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ...
حفظ وحدت آری یا نه؟/ لزوم ایجاد وحدت بین شیعه و سنی
: یَا آلَ بَیتِ رَسُولِ اللّهِ حُبکُمُ فَرضٌ مِنَ اللّه فی القرآنِ أَنزَلَهُ یَکفِیکُمُ مِن عَظِیمِ الفَخرِ أَنّکُمُ مَن لَم یُصَلّ عَلیکُم لا صَلاةَ لَهُ ای آل محمد محبت شما واجبی است که خدا آن را در قرآن نازل کرده و همین یک دلیل بر عظمت قدر شما کافی است که هر کس نماز بخواند و بر شما درود نفرستد نمازش نماز نیست. (المصطاوی، دیوان امام شافعی ، ص 62). (هیثمی، الصواعق ...
سلطان مهر(برگزیده هایی از زندگی امام رضا(ع)
، آستان تعظیم کلماتی است که به پایبوسی عالم آل محمد(ص) سر معاشقه می بازند و برآنند تا روایتگر صفحاتی از حیات هشتمین ولیّ خداوند امام رضا(ع) باشند. چرا که تاریخ می گذرد و عالم در سیری متغیّر طی می شود. تنها یک چیز ثابت می ماند و من از این سمت می بینم که آن یک چیز، نیست مگر کلمه لا اله الاّ الله که حصن پایدار خداوند است. حصنی مشروط که سلطان مهم، یکی از شرط های لم یزلی آن است. نشربوستان کتاب اثر حاضر را برای نخستین بارچاپ و روانه بازارنشر کرده است. پایان پیام/ 37 ...
انسان به تنهایی توان مبارزه با نفس ندارد/ ویژگی خلیل و رفیق صالح
إذا أَرادَ بَعَبدٍ خَیراً بَصَّرهُ بِعُیوبٍ نَفسِه [20] این روایت دارد إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ [21]روایت نبوی است. وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ ایشان اختباس از آن حدیث کرده است، فرموده إذا أَرادَ بَعَبدٍ خَیراً بَصَّرهُ بِعُیوبٍ نَفسِه فَمَن کَمُلَت لَهُ بَصیرَتُه لَم تَخفُ عَلیهِ عیوبُه [22] بصیرت کسی کامل باشد ...
جشن میلاد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله سنت یا بدعت؟!
به حرمت برپایی جشن در سالروز ولادت آن حضرت فتوا داده اند! در متن ذیل به برخی از فتاوا و سخنان بزرگان وهابیون اشاره خواهیم کرد: ابن تیمیه حرانی(متوفای 728ه):جشن میلاد نبی اکرم یک امر بی اساس است! ابن تیمیه حرانی ایدئولوگ اندیشه وهابیت، برگزاری جشن در سالروز میلاد رسول اکرم را امری بی اساس و جدید خطاب می کند: إن اتخاذ هذا الیوم عیداً ، محدثٌ لا أصل له ...
دیدگاه مرجئه درباره ی ایمان
الدّمَ إلّا أن یُراد بنا *** سفکُ الدّماء طریقا واحداً جَدَداً مَن یتقّ اللهَ فی الدّنیا فإنّ له *** أجر التّقیُ اذا وفّی الحسابَ غَدَا و ما قضی الله من أمر فلیس له *** ردٌّ و ما یقض من شیءٍ یکن رشداً کلّ الخوارج مخطٍ فی مقالته *** و لو تعبّد فیما قالَ واجتَهدا امّا علیٌّ و عثمانٌ فإنَّهما *** عبدان لم یُشرکاً بالله مذ عَبَدا و کان بینهما شَغبٌ و قد شَهِدا *** شقَّ ...
بنیان گذار کلام اعتزال
از خود محمد حنفیه نیز علم آموخته است، (18) امّا به نظر درست نمی آید زیرا محمد در سال 81 مرده و واصل در سال 80 به دنیا آمده است. واصل از صحابه و تابعین حاضر در مدینه نیز که جامع و حافظ علوم و معارف اسلامی ناب بودند و با سیره ی رسول (صلّی الله علیه و آله و سلم) و صحابه ی نخستین آشنایی داشتند چیزها آموخت و این علوم و معارف در عمل و نظر وی اثر گذاشت که می بینیم با پارسایی اسلامی زندگی کرده و در ...
دیدگاه های کلامی واصل بن عطا
اعمّ از شیعه، اصحاب الحدیث، خوارج، مرجئه، ماتریدیّه و اشاعره قرار می دهد و چنان که از اکثر منابع استفاده می شود، نقطه ی آغازین و سبب تسمیه ی آنها به معتزله همین اصل بوده و آنها بدان جهت گاهی به منازلیّه (4) یعنی اصحاب منزلة بین المنزلتین، نامیده شده اند. ما، در این مقام، برای شرح و بیان بیشتر این قول یادداشت مطالب ذیل را لازم می دانیم: در عهد رسول (صلّی الله علیه و آله و سلم) و خلفای راشدین ...
دیدگاه های کلامی ابوالهذیل علّاف
عالِمٌ قادِرٌ حَیُّ بنفسه لا بعلم و قدرة و حیاة و بر وفاق فیلسوفان، برای ذات خداوند صفاتی قایل شد ولی آن صفات را مصداقاً عین ذات دانست و چنین گفت: هو عالم بعلم هو هو و هو قادرٌ بقدرة هی هو و هو حیّ بحیاة هی هو (7) که چنان که گذشت، اغلب ارباب کتب فرق و مقالات بر آنند که او این قول را از فلاسفه آموخته است. اشعری پس از نقل قول وی درباره ی صفات می نویسد: او این قول را از ارسطاطالیس گرفته که ارسطاطالیس ...
اسامی پیامبر اکرم (ص) در کتب آسمانی ماضی و قرآن کریم
جبرییل را پشت سر نهاده بود و در قاب قوسین او ادنی (همانجا که فَلَمَّا بَلَغَ إِلَی سِدْرَهِ الْمُنْتَهَی فَانْتَهَی إِلَی الْحُجُبِ فَقَالَ جَبْرَئِیلُ تَقَدَّمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ لَیْسَ لِی أَنْ أَجُوزَ هَذَا الْمَکَانَ وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَهً لَاحْتَرَقْتُ). صلوات بر پیامبر اکرم، معراج آدم و عالم حضرت امیر علیه السلام: قیمَهُ کُلُّ امرءٍ مَا یُحسِنُهُ؛ قیمت هر کسی به ...
اساس سیر و سلوک در کلام رسول خدا و امام صادق (صلوات الله علیهما)
یکی بود، یکی نبود؛ غیر از خدا هیچکس نبود و قرآن به تو در ادامه می آموزد که هیچکس نیست و نخواهد بود کما اینکه نبوده است؛ هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا؛ آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود(کریمه انسان/ شریفه 1) و ” کان الله و لم یکن معه شیء و ذیل این روایت آمده است و هو الان کما کان (امام کاظم/کتاب توحید شیخ صدوق) و یَا أَیُّهَا ...
متأسفانه جهان اسلام گرفتار روایت نکردن ویژگی اصلی پیامبر اسلام(ص) است
سعید بن هلال می فرمایند: إِذَا أُصِبْتَ بِمُصِیبَةٍ فَاذْکُرْ مُصَابَکَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَإِنَّ الْخَلْقَ لَمْ یُصَابُوا بِمِثْلِهِ ص قَطُّ؛ هرگاه به مصیبتی دچار گشتی یاد مصیبت های رسول خدا کن زیرا مردم هرگز مانند او دچار مصیبت نشده اند (کلینی، ابو جعفر، محمد بن یعقوب، الکافی (ط - الإسلامیة)، 8 جلد، دار الکتب الإسلامیة، تهران - ایران، چهارم، 1407 ه ق). در این روایت، امام صادق (علیه ...
وحدت اسلامی در گفتاروسیره عملی ائمه(ع)
امامان بزرگ اهل سنت، معتقد بود که محبت خاندان رسالت (ص)حکم واجبی است که خداوند در قرآن دستور داده و برای نشان بزرگی و فضیلت ایشان همین کافی است که اگر کسی بر آنها در نماز سلام و صلوات نفرستد نمازش ادا نخواهد شد: یَا آلَ بَیتِ رَسُولِ اللّهِ حُبکُمُ فَرضٌ مِنَ اللّه فی القرآنِ أَنزَلَهُ یَکفِیکُمُ مِن عَظِیمِ الفَخرِ أَنّکُمُ مَن لَم یُصَلّ عَلیکُم لا صَلاةَ لَهُ ...
پاسخی به سخنان سروش محلاتی درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه
اللّه جمیعا و لا تفرقوا واذکروا نعمت اللّه علیکم اذ کنتم اعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخوانا".(آل عمران/103) " و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید ، و نعمت خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان شما الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او برادر شدید". تحلیل رویدادهای تاریخ اسلام، نشان می دهد که پیامبر(ص) برای تحقق وحدت، از طرق گوناگون دینی، سیاسی، فرهنگی و ...