سایر منابع:
سایر خبرها
زبان و قومیت در ایران از نگاه یک زبان شناس ارمنی
نژاد وجود دارد؛ یکی نژاد ایرانی و دیگری نژاد ترک که همان ترکمن ها هستند و جمعیت آنها هم بیش از نیم میلیون نفر نیست. این وضعیت در ایران از سه هزار سال پیش شروع شده است. البته در دوران قبل از هجوم آریایی ها، از حاشیه دریای خزر تا خلیج فارس و از غرب تا قندهار، چنان که پیش تر اشاره شد، اقوام مختلفی وجود داشته اند، ولی همگی آنها به تدریج از لحاظ قومی با مهاجران آریایی همگون شدند و گویا از نظر فاکتورهای ...
غرب مجموعه ای از گزاره ها نیست بلکه تجربه بشری است
، برخی از واقعیت ها، خود و وجود خود را به ما تحمیل می کنند. یکی از مهم ترین این مفاهیم غرب است و کلیدی ترین مفهوم این مفهوم، علم(ساینس) است. علم، متولد قرن 16و17 است، علوم انسانی متولد قرن 19 است. لذا فاصله ی زیادی ندارد؛همه ی بحث های ما ناظر به این سه قرن است و قبل از آن علوم انسانی نبوده و بعد از آن تغییر دیگری رخ داده است.در منطق، بحث مهمی وجود دارد که ضوابط تعاریف را ارائه می کند (حد ...
شعرای ما در تقابل با عقل یونانی یک دانش ملی ایجاد کردند
قرن پنجم، علوم رایج که همه در سایه حکمت جمع شده بودند وارد شعر فارسی شدند و از تمام آن مسائل فلسفی مضمون ساخته شد و پیام داده شد. وقتی حافظ می گوید؛ بعد از اینم نَبُوَد شائبه در جوهر فَرد، که دهان تو در این نکته خوش استدلالی است تمام آن چیزهایی که در نظریه فرد و جز یتجرا یا اتمیسم و نقطه مقابل آن یعنی نظریه هیولا و صورت را باید شخص بداند تا این پیام را بفهمد. چون که این دو نظریه وارد اسلام شد که اصل ...
تفکر از بیخ و بن آموختنی نیست/ گفتاری از مزدک رجبی
مزدک رجبی، عضو هیات علمی پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی در این نشست درباره موضوع تربیت فلسفی و آموزش تاریخ فلسفه سخنرانی کرد. به گزارش پرس شیعه ، دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. مزدک رجبی، عضو هیات علمی پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی در این نشست ...
فلسفه و حکمت در شعر پارسی
. حتی مفسر بزرگی مانند طبرسی این آیه را نفهمیده است. سعدی در این دو بیت می گوید: دوست نزدیکتر از من به من است، وین عجب تر که من از وی دورم چه کنم با که توان گفت که او، در کنار من و من مهجورم . استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دسته چهارم این آیات افزود: اما در دسته چهارم مانند آیه 24 سوره انفال که ملاصدرا در تفسیر آن برای استدلال اصالت وجود استفاده می کند، می گوید عالم مجرد است ...
دوران طلایی تمدن اسلامی حاصل تعامل ایران و جهان عرب بود
. وی افزود: متأسفانه با کمرنگ شدن سطح تعاملات، هر دو فرهنگ رو به ضعف گرایید و نخبان و بزرگان، دیگر آن دوره طلایی نخست را مشاهده نکردند. این فیلسوف ایرانی فرمایش نبوی مبنی بر تلاش همیشگی ایرانی ها را در جستجوی علم یک اعتبار بین المللی برای علمای ایرانی مطرح کرد و افزود: پیامبر اکرم اسلام (ص) می فرمایند؛ دانش اگر در ثریا باشد، جمعی از ایرانی ها به آن دست خواهند یافت. نکته ای که ...
علوم انسانی با عمل گسست دارد
به وجود می آید. حوزه شکل گیری علوم انسانی با محصول اراده و عمل انسان ها شکل می گیرد. بنابراین علوم انسانی در نسبت با عمل در جهان ساخته می شود. در کشور ما علوم انسانی به مرحله عمل رسیده است یا همچنان در فلسفه نظری به سر می برد؟ این نوع مرحله بندی در شکل گیری علوم انسانی وجود ندارد. علوم انسانی تماما در عمل شکل می گیرد. علوم انسانی در ایران به مرحله عمل رسیده بود، اما مسئله ...
آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران
ذاتی انسان است، ولی این حیثیت ذاتی از آن جهت مبنای لزوم احترام است که ناموس غایی خلقت؛ یعنی حقّ، ایجاب می کند و منشأ حق، نظام غایی وجود است. از نظر ما، فلسفۀ اروپایی از لحاظ بیان فلسفه و منشأ آزادی و همچنین از لحاظ بیان علتِ لزوم احترام آزادی، عقیم است؛ زیرا قادر نیست حیثیت ذاتی بشر را آن طور که سبب گردد، برای همه لازم الاحترام باشد، توجیه کند و نتیجۀ آن را ذکر کند . (مطهری، 1379، ج 1، ص 63 و 70 ...
اگر نتوان استقرا را توجیه کرد مبنای علوم فرو می ریزد
انسانی ومطالعات فرهنگی و عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه در این جلسه به بررسی کتاب چیستی علم نوشته آلن چالمرز پرداخت. وی در ابتدا با یادآوری چگونگی آشنایی روم غربی با آثار مرجع و اصلی یونانیان پس از سقوط قسطنطنیه و مهاجرت دانشمندان روم شرقی به سیر تحول در علوم و بسط نگاه کمی به علم اشاره کرد. گزارشی از این جلسه را در ادامه می آید: چرا باید فلسفه ...
تفکر از بیخ و بن آموختنی نیست/ گفتاری از مزدک رجبی
به گزارش خبرنگار مهر ، دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. مزدک رجبی، عضو هیات علمی پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی در این نشست درباره موضوع تربیت فلسفی و آموزش تاریخ فلسفه سخنرانی کرد. وی در ابتدای بحثش گفت: موضوع تامل و بررسی وضع فلسفه در ایران ...
الگوی سنتی اداره امور
شعار سال: الگوی سنتی را می توان اداره امور تحت کنترل رسمی رهبری سیاسی دانست که مبتنی بر یک الگوی سلسله مراتب دقیق بوروکراسی است و مقامات ثابت بی طرف و گمنام در ان به کار گمارده شده اند،عامل انگیزش آنها علائق عمومی است،در سیاست گذاری دخالت ندارند و به همه احزاب به طور یکسان و برابر خدمت می کنند.مبانی نظری آن از نوشته های نویسندگان مختلف از جمله: وودرو ویلسون از ایالات متحده امریکا؛ گزارش نورث کوت ...
شماره 24 نشریه - حکمت اسرا - آماده چاپ شد
.... ایشان معتقد است راهِ چاره همان برهان صدیقین علامه طباطبایی است که با افزودن مطلبی در نامتناهی بودن واجب ادعای وحدت وجود اثبات می شود. نقد و ارزیابیِ یکی از براهین اثبات واجب الوجود براساس فرض تسلسل نوشتاری از حمید علایی نژاد می باشد. در چکیده این مقاله آمده است. براهین بسیاری برای اثبات واجب الوجود صورت بندی و ارائه شده اند. در یک دسته بندی کلّی، می توان این براهین را ...
فلسفه برای امروز است/ گفتاری از رضا داوری اردکانی
به عنوان احکام درست و غلط نگاه کنیم، چون همه فلسفه ها درست و به همین دلیل هم همیشه هستند. من کانتی نیستم اما باید قبول کرد که غرب جدید و تجدد با کانت زندگی می کند. ممکن است کانت را نشناسد اما زندگی غرب، کانتی است. در مورد هگل هم همین طور است. همه اینها اساتیدی هستند که نمی توان گفت زمانشان گذشته. افلاطون هنوز زنده است و جهان افلاطونی فکر می کند. ...
آیت الله شیخ محی الدین الهی و حکایت سیادت
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شهرستان قمشه (شهرضای فعلی) از شهرهای تابع استان اصفهان و عنوان شهری عالم پرور بوده و به عنوان زادگاه مرحوم آیت الله میرزا محمدمهدی الهی قمشه ای هم شناخته می شود. اجداد این حکیم عالی مقام از سادات بحرین و از بزرگان علم و معرفت و حافظان قرآن به شمار می رفته اند. آنان به دلیل شکنجه و فشارهای شدید حکومت وقت، از بحرین به شهرستان قمشه مهاجرت کرده و البته سیادت ...
فلسفه را امروزی کنیم/ دوباره به فلسفه اسلامی برگشته ام
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دومین سمینار تاملی بر وضع فلسفه در ایران صبح امروز به همت گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. برخی فلسفه را برای تفنن می خوانند رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم به عنوان سخنران ویژه این مراسم گفت: قصد داشتم که در این سخنرانی با توجه به اینکه برگزارکننده مراسم پژوهشکده ...
اندیشه ای در سطح اجتهاد
مفهوم جدید در قدیم. به نظر من این یک تئوری جدید نه در سطح ایران بلکه در سطح جهان است. آن چیزی که ایشان در مورد ملیت و آگاهی ملی مطرح کردند مفهوم جدیدی است. آنچه که ایشان در قالب پارادایم جدید در قدیم مطرح کردند کار جدیدی است. اینجا در حقیقت با نوع جدیدی از ملیت سروکار داریم که شما در اندیشۀ غربی آن را پیدا نمی کنید. آنچه که ایشان به عنوان ملیت مطرح می کنند با آنچه که در غرب با آن سروکار داریم دو چیز کاملاً متفاوتی هستند. ...
فهم دقیق معارف الهی نیازمند فلسفه و حکمت است
محققان و پژوهشگران بدهد که این آرامش از نیازهای حوزه های علمیه است. وی با بیان اینکه بدون داشتن علم فلسفه و کلام، بسیاری از حقایق معنوی به درستی کشف نمی شود، یادآورشد: فلسفه، کلام و عرفان اسلامی در خدمت وحی خواهد بود تا کلام الهی بهتر فهمیده شود و به هیچ عنوان فلسفه و وحی هم عرض نبوده و در دو ساحت مجزا قرار ندارند. جوادی آملی در پایان تصریح کرد: علوم دینی از شهر مقدس قم به سرتاسر جهان گسترش می یابد، از این رو باید دهها مرکز تخصصی حوزوی در عرصه های گوناگون از جمله فلسفه وجود داشته باشد تا بتواند استقلال حوزه را از همه جهت ها تأمین کند. انتهای پیام / ...
نقش فیلسوفان حوزوی در برخورد با گفتمان جمهوری اسلامی (1)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: سید مهدی موسوی (1) مقدمه در میان معارف بشری, فلسفه به منزله اشرف علوم به جهت نقش زیربنایی و مبنایی آن در میان همه دانش ها, اهمیت ویژه ای در تعامل با قدرت و مشروعیت دارد؛ زیرا تحولات اجتماعی, رفتارهای سیاسی و ساختارهای حاکمیتی مبتنی بر معرفت های زیربنایی نسبت به هستی, معرفت و انسان است؛ از این رو میزان ...
نقش فیلسوفان حوزوی در برخورد با گفتمان جمهوری اسلامی (2)
, معادشناسی, وحی و نبوّت شناسی و بالاخره حکومت دین شناسی و به آن شناخته شده دل دادن و تبیین, تعلیل, اجرا و حمایت از احکام و حِکم کردن است... اگر نسل امروز همراه اصول ناب اسلامی حرکت نکند, یخ می بندد. (11) استاد جوادی آملی در مرحله سوم به ورود گفتمان فلسفی به حوزه هایی همچون فلسفه علم, (12) علوم اجتماعی, (13) سیاست و حقوق, (14) انسان شناسی (15) نوآوری در این حوزه ها می پردازد که گام بسیار مهمی در ...
امام صدر گفتگو را تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت می داند
...: از دیرگاه اعتدال یکی از مسائل اصلی فلسفه سیاسی بوده است. ارسطو در کتاب اخلاق نیکوماخوس به تفصیل آن را به عنوان یک فضیلت مورد بحث قرار داده است. فیلسوفان مسلمان نیز به تبع به بحث در این زمینه پرداخته اند و البته این موضوع همچنان در کانون توجه اندیشمندان مسلمان است. چه اینکه از سال 1392 با انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران اعتدال وارد گفتمان سیاسی روز ایران شد. با این حال آنچه مورد ...
آغاز پدیدارشناسی
رجوع کرد که واژه ی لوگوس فاینومنا را به عنوان عالم اصیل(مثل)در برابر عالم محسوس پندار به کار برد،سپس در طول تاریخ علم و فلسفه از جانب بسیاری از جمله آیزاک نیوتن،ویلیام هیول،ارنست ماخ ،شانتپی دولاسوسه و بسیاری دیگر از متفکرین مورد استفاده قرار گرفت،اما در میان این همه ذکر نام ایمانوئل کانت که فنومن(نمود،پدیدار،شی لنفسه)را در برابر نومن(ذات،شی فی نفسه)قرار داد و فریدریش هگل که عنوان ثانی شاهکار خود را ...
امام صدر گفتگو را تنها راه رسیدن به اعتدال و عقلانیت می داند
فرهنگ اسلامی قم برگزار می شود. اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر شریف لک زایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ارائه مقاله خود با عنوان اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر پرداخت و گفت: از دیرگاه اعتدال یکی از مسائل اصلی فلسفه سیاسی بوده است. ارسطو در کتاب اخلاق نیکوماخوس به تفصیل آن را به عنوان یک فضیلت مورد بحث قرار داده است. فیلسوفان مسلمان نیز به تبع به بحث ...
از جریان شناسی تطورات حوزه و الزامات دانشی تا رشد فقه های مضاف
حوزه و دانشگاه به دنبال شبکه های علمی باشند که هرچند وجود دارد اما ناخودآگاه است نه خودآگاه! و این مستلزم تقسیم بندی وظیفه بوده که چندان محقق نشده و با این حال پرورش انسان های جامع ناممکن نیست! نواب نیز گفت: خود حائری پیش قراول تخصصی شدن علوم در حوزه بود مثلاَ فقه تخصصی و همۀ حوزویان بعد از رسیدن به اجتهاد به دنبال تخصص می روند و بعد از تخصص گرفتن ممکن است احاطه شان در موضوع مورد ...
انسان و رابطه هایش
بسیاری از مکاتب بشری، قبل از آنکه رابطه انسان را با خود مطرح سازند، می خواهند رابطه انسان را با دیگران مطرح سازند. قبل از آنکه خود را بسازند می خواهند دیگری ساخته شود. قرآن از این جهت به خود انسان توجه دارد که چشمه سارهای فراوانی را در درون انسان سراغ دارد. عناصر با ارزشی در نهاد و ذات انسان وجود دارد که اگر خود آدمی سالم باقی بماند آن چشمه سارهای فضیلت و حکمت می تواند آدمی را به سوی ...