سایر منابع:
سایر خبرها
مجری ثریا: بعد از شطرنج با گرگ ها دولت آواره مان کرد
تجربه ها داریم؟ ما که نهج البلاغه داریم، انقلاب اسلامی داریم و مایی که فساد برای مردممان به شدت مسئله است چقدر روی این موضوعات کار کردیم؟ تسنیم: البته ما ساختارمان ایراد دارد؛ وقتی تخصیص بودجه می افتد دست دولت، این مشکلات طبیعی است. کاملاً طبیعی است که صداوسیما نتواند از دولت انتقاد کند. الآن من از کانالی شنیدم بعضی مراکز در برخی زمینه ها منابع صداوسیما را گرو گرفته اند برای اینکه صداوسیما ...
نسل جدید بی رزومه است
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز آنچه ما را گرفتار می کند عمل بدون تفکر و تفکربدون عمل است. برای تغییر زمانه باید تلقی ها و برداشت های رایج در بین مردم دگرگون شوند. کوتاهی و ضعف دیوارها وسوسه کننده است اما آنجا که سیل فراگیرآمد برای محافظت دیگربه دور خود دیوار کشیدن لازم نیست که برای محافظت قایقی باید داشت تا برمشکلات نشست و حرکت کرد. خون شهداست که مرزهای ملی را تنظیم می کند. ...
اسلامیت انقلاب اسلامی ایران
را طرد نمی کنیم ، بیایند و همبستگی خود را اعلام کنند؛ اما حرکت چند هزار نفر از اقلیتهای مذهبی در مجموع انقلاب چقدر نقش داشته است ؟ آیا می توانند ادعا کنند که ما راه پیمایی کردیم و ما هم که مسلمان نیستیم ، پس اسم اسلامی را از انقلاب برداریم ؟ ! بررسی انقلاب از نظر کیفیت دوم ، بررسی روح این انقلاب و جنبه به اصطلاح کیفی آن است. آن چیزی که این مردم را به راه انداخت و آن تکیه گاه ...
سوار کشتی نوح (ع) شوید!!
، مَثَلُ سَفِینَةِ نُوح مَنْ رَکِبَهَا نَجَی وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا هَلَکَ . این حدیث که با تعبیرات مختلفی در کتب شیعه و اهل سنّت نقل شده، نشان می دهد که اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، که علم و دانش آنها از قرآن مجید و از سنّت رسول خدا، مایه می گیرد، تنها وسیله نجات در این دنیای طوفانی اند. همان گونه که هنگام وقوع طوفان نوح هیچ وسیله نجاتی جز کشتی نوح نبود. در خطبه 87 نهج البلاغه ...
عدالت اجتماعی در نهج البلاغه
) ارتباطی عمیق بین عدالت و حقیقت وجود دارد. نقطه مقابل عدالت ظلم و ستم بوده و ستمگر دشمن خدا است. عدالت یکی از چهار ستون "ایمان" است. عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین جنبه های عدالت است. عدالت اجتماعی به معنای دادن حق شایسته هر فرد در توزیع منافع در جامعه و برآوردن نیازهای اساسی افراد است. عدالت اجتماعی شامل چند عنصر است که مهم ترین آن ها عبارتند از: (1) کرامت انسان و اهمیت جامعه، (2) برابری و توزیع ...
احادیث "هزار درب دانش"
؛ مبادی دانش امام؛ ازدیاد علم 1. مقدمه شرایط جانشینان پیامبر (ص) نزد شیعه و سنی یکسان نیست. اهل سنت با پذیرش مسئله انتخاب، گزینش و تعیین امام را بر عهده مردم می دانند؛ از این رو برای مصداق چنین جایگاهی شرایطی را تعیین کرده اند. اما در باور پیروان اهل بیت (ع) تعیین امام به نصب الهی است و پیامبر اکرم(ص) آن را به جامعه اسلامی ابلاغ و معرفی می نماید. از این رو شرایط امام نزد شیعه ...
نقش والدین در آموزش نماز به فرزندان
...: هفت بار بگو صلی الله علی محمد و آل محمد آن گاه که پنج سالش تمام شد از او می پرسند: دست چپ تو کدام و دست راست تو کدام است، اگر جواب صحیح داد او را رو به قبله می کنند و می گویند: سجده کن و رهایش می کنند تا شش ساله شود.(1 ) امام(ع) در ادامه، بر لزوم آموزش رکوع و سجود و تا هفت سالگی تأکید فرموده و پس از آن به شستن دو دست و صورت اشاره فرموده است تا نه سالگی که وضو به طور کامل به او آموزش ...
منیت ها برای انقلاب اسلامی تهدید جدی است
به گزارش پورتال خبری کاشان به نقل از خبرگزاری رسا در کاشان ، آیت الله عبدالنبی نمازی دوشنبه شب در سیصد و بیست و سومین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسیر آیات 137 تا 140 سوره مبارکه آل عمران، که می فرماید ‹‹قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الأرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ››، گفت: این آیات در ادامه سلسله آیات قبل است که پیرامون جنگ احد و جنگ بدر ...
احتکار؛ خیانت در امانت الهی
، انتشارات قدس، بی چا، بی تا. ص378 و امام خمینی، کتاب البیع، قم، انتشارات جامعه مدرسین، 1415 ه ق، چاپ پنجم. ج3، ص410) پس احتکار از نظر اصطلاح فقهی، فقط به ذخیره کردن مواد غذایی نیست، بلکه ذخیره و عدم فروش به قصد گران فروشی است. (امام خمینی، کتاب البیع، همان. ج3، ص415) در حالی که مردم به آن کالا نیاز دارند. در قوانین موضوعه ایران درباره تعریف احتکار آمده است: احتکار عبارت است از کاهش دادن یا ...
هدفها و کارکردهای قدرت نامطلوب
فراتر خداوند رخ می نماید؛ قرآن کریم اشاره دارد حضرت موسی (علیه السلام) را به سوی آل فرعون فرستادیم تا به آنها بگوید در برابر خداوند برتری مجویند. (46) زیرا هنگام برتری جویی و استعلا، طغیان و سرکشی نیز به وجود می آید. در قرآن مجید می خوانیم: وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ : (47) فرعون در زمین برتری جویی و سرکشی کرد. برتری جویی فرعون مادی و به سبب مال، قدرت ...
آسیبهای نفسانیِ قدرت سیاسی
که صاحب قدرت و مقام می شوند، دیدگاه های دیگران را قبول نمی کنند و گاه چنان مغرور و خودسر می شوند که فقط راه خود را بر مسیر راستی و درستی می پندارند و راضی نمی شوند از ذهنشان هم بگذرانند شاید خطا کنند یا بر اثر تصمیمی که گرفته اند، حق مظلومی پایمال شود، هزینه های هنگفتی به ناحق صرف شود و از مسیر دادگری به دور باشد. شاید در این امر بحث از جهل و نادانی نباشد، بلکه حقیقت پوشی و فریب است؛ توهم و انگاشته ...
سازوکارهای سیاسی مهار قدرت
باندبازی سیاسی را بگیرد. علامه طباطبایی زیر آیه ی 104 آل عمران اشاره دارد این اصل ساده بهترین و قوی ترین نیروی نظارتی و بازرسی در جامعه است. نقش نظارتی این آموزه بسان شالوده ای است که پایه های استوار جامعه بر آن بنا شده است و موجب همگرایی و هماهنگی اجزا و اعضای جامعه می شود. اگر امر به معروف و نهی از منکر در میان نباشد، عوامل مختلفی که دشمن بقای وحدت اجتماعی هستند، همچون موریانه از درون ریشه های ...
دیدگاه های سیاسی نباید ما را از هدف اصلی مان” ولایت فقیه ” دور کند/ نیاز انقلاب وحدت است
به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بجستان نیوز، حسین ابراهیمی فرماندار بجستان شب گذشته در نشست هیئت منتظران بجستان ضمن اشاره به خطبه 349 نهج البلاغه به محاسن انقلاب ایران پرداخت و اظهار کرد: باوجود گذشت 4 دهه از انقلاب شکوهمند ایران می بینیم این انقلاب روزبه روز بر عظمت آن افزوده می شود و دلیل اصلی پایداری انقلاب، مذهبی بودن و ریشه مذهبی داشتن آن است، انقلاب های ...
شاخص های قدرت مطلوب در قرآن
نظرگاه قرآنی، همان گونه که خداوند منشأ قدرت و حاکمیت است، هم اوست که می تواند انسان ها را هدایت کند و شایستگی راهنمایی آنان را دارد؛ زیرا دیگران بدون هدایت او، از خود رشد و هدایتی ندارند و بدون دستور او نمی توانند راهبر جامعه شوند، بلکه خود به راهنمایی دیگران نیاز دارند. در آیه ی 22 سوره ی ملک به ظرافت به این نکته اشاره شده است که أَفَمَن یَمْشِی مُکِبًّا عَلَی وَجْهِهِ أَهْدَی أَمَّن یَمْشِی ...
اگر اسلام نبود، زنان چه جایگاهی داشتند؟
درست به مردم بفهمانند، تا همه با جان بدان گرایش پیدا کنند. اصول دین او چنان با خِرد و روش انسانی سازگار است که در زمانی کمتر از نیم قرن، اسلام تا سویدای دل های نیمی از مردم زمین، فرو شد و گسترید و جای گرفت. (8) پاورقی (1)- تاریخ ویل دورانت، ج 11، ص 8. (2)- نحل، 59. (3)- تاریخ تمدن ویل دورانت، بخش سوم، ص 1068 - 1063. (4)- همان (5)- روم، 41. (6)- نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 68. (7)- الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 5، ص: 343-340. (8)- زندگی محمد (ص)، ص 177. انتهای پیام/ 930610 ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
، (76) حق انتخاب را سلب می کنند، (77) مردم را از ایمان باز می دارند، (78) شهروندان را زندانی می کنند، (79) آنان را تحقیر می کنند و سبک مغز می پندارند (80) و به بردگی می کشند. (81) از آنجا که قدرت امر اجتماعی و مربوط به امور پیچیده ی جامعه ی انسانی است، با تصمیم فردی و حرکت دل بخواهانه ناسازگاری دارد، اما قدرت های فاسد به قاطعیت می پندارند فقط راه راست را آنان یافته و دریافته اند و دیگران فقط ...
کارکردهای مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
؛ متفکران بزرگ جامعه شناسی؛ ص 155. 8.نهج البلاغه؛ خطبه ی 40. 9.خلیل بن احمد الفراهیدی؛ کتاب العین؛ ج 8، ص 165. 10.ابن منظور؛ لسان العرب؛ ذیل نظم . 11. حجرات: 1. 12.علی بن ابراهیم قمی؛ تفسیر قمی؛ ج 2، ص 318. 13.فضل بنحسن طبرسی؛ مجمع البیان فی تفسیرالقرآن؛ ج 9، ص 196. 14.عبدالله جوادی آملی؛ پیرامون وحی و رهبری؛ ص 128. 15. خلیل بن احمد الفراهیدی؛ کتاب العین؛ ص ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
صلاح فراخواند؛ سفارش موسی (علیه السلام) به برادرش هارون، وقتی او را به مدت چهل روز جانشین خود قرار داد، اصلاح بود: وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ . (10) آن گونه که درباره ی زمامداری ذوالقرنین نیز به اصلاح امور جامعه اشاره شده است، او که به تعبیر قرآن دارای قدرت و توانمندی بود و اسباب هر چیز را در اختیار داشت. (11) در حدیث از حضرت امام باقر (علیه السلام) آمده است ذوالقرنین ...
دکتر منصور اعتصامی- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی
منظر اقتدار در ارتباط با سایر کشورها به ویژه کشورهای غربی، مبنای فرایندهای اجرایی اقتصاد مقاومتی است. مقام معظم رهبری هم در این باره می فرماید: موفقیت هر ملتی در پیشرفت های خود، نسبت معکوس با نفوذ بیگانگان و دشمنان در آن کشور دارد. البته گاهی انسان به خاطر مصالح با بیگانه ای دوستی می کند، اما به همان بیگانه دوست هم نباید اجازه داد که در امور داخلی این کشور و این جامعه نقش ایفا کند. (پیام ...
مرحوم حاج حیدری: قبل از تهیه اسلحه نظر شهید بهشتی را پرسیدم
الله الرحمن الرحیم و به نستعین. باید عرض کنم که عده ای از برادران مؤمن و معتقد به نهضت روحانیت و رهبری حضرت امام، در مسجد امین الدوله به مدیریت مرحوم آقا شیخ محمدحسین زاهد و پس از ایشان مرحوم آیت الله حق شناس، به آموزش احکام و معارف اسلامی و مباحث قرآنی اشتغال داشتند. عده ای هم در مسجد شیخ علی و مسجد شاهچراغی با این برادران همفکر بودند. برادرانی هم در اصفهان همین گونه می اندیشیدند. این مبانی و ریشه ...
در حکومت علی(ع) هیچ دروغی مجاز نبود / مصطفی دلشاد تهرانی
...، تعامل مفید و حرکت به سمت کمال داشته باشد، باید از دروغ شسته شود. حضرت وقتی حکومت را به دست گرفتند در روز دوم حکومت خود در ضمن خطبه ای که در نهج البلاغه در خطبه 16 آمده است به مردم اطمینان دادند و گفتند: در گرو سخنانی هستم که به شما می گویم، خود متعهد به آن هستم، به خدا سوگند به اندازه سر سوزنی چیزی را از شما پنهان ندارم و هیچ نوع دروغی به شما نگویم . حکومت امیرمومنان حکومت شفافیت و راستگویی ...
پیشگامان نقد سوبژکتیویسم چه کسانی هستند؟/دکتر قاسم پورحسن
بنیادین در تفکر و برگرفته از خبطه ی 216 نهج البلاغه است که در آن حضرت امیرالمومنین(ع) در بیان مسئله ی حق و عدالت و قدرت با ترسیم نسبتی هرمی حق را بالاترین نقطه، عدالت را در ذیل آن و در ذیل عدالت، قدرت را قرار می دهد. بر این اساس امیرالمومنین(ع) تفسیری از قدرت به دست می دهد که در آن قدرت در چارچوب نگاه دینی، اخلاقی و حق دیده می شود. مقصود من از بیان این مثال طرح این نکته است که با طرح این ...
کارهای فرهنگی امیرالمومنین در دوران خلافت
اسلام ابلاغ کند و آنان را به سوی حق سوق دهد. اگر چه در این مسیر، موانع بسیار بر سر راهش وجود داشت، اما آنی از اندیشه هدایت امت به حق و نابودی باطل، غافل نبود. حضرت هرگز حقانیت خود را بر مردم تحمیل نمی کرد، بلکه در تلاش بود تا معیارهای حق را به آنان نشان دهد تا با شناخت آن معیارها، جبهه حق و جبهه باطل را از هم تشخیص دهند. در جریان درگیری اصحاب جمل با حضرت، برخی از افراد جامعه دچار تردید ...
ماجرای جنگ صفین
مسجد برای مردم بخوانند. فریادهایی از اطراف مسجد بلند شد که ما همه عثمان را کشتیم؛ زیرا از اعمال او ناراضی بودیم .[2] حضرت جواب نامه معاویه را فرستاد و در آن، خود را از اتهام قتل عثمان و مساعدت در آن، مبرا دانست و علت این نسبت ها از جانب معاویه را تعدی نسبت به خود برشمرد و یادآور شد که به قاتلان عثمان دسترسی ندارد.[3] هدف معاویه از آن نامه، برقراری صلح نبود، بلکه فقط در صدد این بود ...
مقابله اهل بیت (ع) با قول به تشبیه
مستور نسازند (سید رضی، نهج البلاغه، خطبه 185). ب. امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند: منزه است خداوندی که جز او کسی دیگر از کیفیتش اطلاعی ندارد، همانندی برای او نیست و او شنوای بینا است، محدود نشده، محسوس نخواهد بود و مورد تجسس واقع نخواهد گشت. دیدگان و حواس او را ادراک نکرده و چیزی او را احاطه نمی کند. جسم و صورت نیست . و نیز در حدیثی دیگر در توصیف خداوند می فرمایند: نه جسم است و نه صورت ...
آداب زیارت امام خمینی در حرم امام حسین(ع)/چرا امام پاریس را انتخاب کرد
.... یکی حسینیه ارشاد و آقای دکتر شریعتی و یا کانون دیگری که آقای فخرالدین حجازی در آن فعالیت می کرد؛ یا شهید مطهری نیز برنامه هایی داشتند و جزو مؤسسین حسینیه ارشاد نیز بودند. پس از آن مسئله کتاب شهید جاوید هم مطرح شد. البته من حدس می زدم دولت و دار و دسته اش کارهایی می کردند تا اموری در جامعه مطرح شود و مردم به آن مشغول و از انقلاب منصرف شوند. آنها حاضر بودند که برای انصراف مردم و ایجاد اختلاف ...
آتش نشانان قهرمان، درس افتخار به همگان دادند
به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو تهران مراسم پر فیض دعای کمیل توسط روابط عمومی شهرداری مسجد سلیمان، با حضور حجت السلام والمسلمین حاج صادق امینی امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان، عبداله قاسمی صالح بابری شهردار و محمد زراسوندی علی پور مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به همراه پرسنل و تنی چند از مسئولین ادارات مختلف شهرستان مسجدسلیمان، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مکان مسجد جامع نمره یک برگزار گردید. ...
رابطه عاشقانه؛ از من و تو تا فانی شدن من در تو
جانشینان خدا در زمین یاد کرده است: اُولئِکَ خُلَفاءُ اللّهِ فی اَرْضِهِ، وَ الدُّعاه اِلی دینِهِ؛ آنان جانشینان خدا در زمین و داعیان دین اویند (نهج البلاغه، حکمت147، ص497) . آن حضرت در جای دیگر از خودش به عنوان خلیفه الهی – نه به معنای خلافت زمینی و دنیوی – یاد کرده است (همان، نامه25، ص380؛ حسن زاده، 1379، ص57). البته این دسته از خلفای الهی وقتی بر مسند خلافت زمینی تکیه می زنند، موظف اند از خلایق، حق ...