سایر منابع:
سایر خبرها
جلوه فضایل حضرت زینب(س) در آثار علمای اهل سنت/ بیانات آتشین و کوبنده شاخصه اصلی بانوی مقاومت
دانش خاندان نبوت، سیراب شده بود؛ به حدی که در فصاحت و بلاغت، یکی از آیات بزرگ الهی محسوب می شد و در حلم، کَرَم، بینایی، بصیرت و تدبیر کارها، در میان خاندان بنی هاشم و بلکه عرب، مشهور بود و جمال، جلال، سیرت، صورت، اخلاق و فضیلت را، یک جا در خود جمع کرده بود. شب ها در حال عبادت و روزها، روزه بود و به تقوا و پرهیزگاری شهرت داشت. محمود احمد منصور ، استاد تفسیر دانشگاه الازهر، که چند سال قبل، دار فانی را ...
واکاوی وصیت نازل شده از آسمان به حضرت محمد(ص) و نقش آن در شناسایی مدعیان دروغین
، 1420: 59) که اگر احمد بن عمار صد سال نیز عمر کرده باشد، باید متولد سال 246 قمری بوده، یعنی حدود بیست و شش سال پس از مرگ عیسی متولد شده باشد. نکته دیگری که در مورد این کتاب باید توجه داشت، این که سید بن طاووس به کتاب وصیت عیسی بن مستفاد و طرق خود تصریح نکرده و نمی دانیم ایشان از چه طریقی به کتاب دست یافته است و آیا می توان به نسخه ایشان و طریقشان اطمینان کرد یا نه و باید توجه داشت که نجاشی پس از ...
نقش زینب کبری(س) در اخبار ماثوره/ نظر اهل سنت در مورد دختر علی(ع)
گروه دین و اندیشه تیتریک ، علمای بزرگی درباره شخصیت روایی حضرت زینب (س)، سخن گفته اند؛ از جمله: ابوالفرج اصفهانی می گوید: زینب عقیله دختر علی بن ابی طالب، مادرش فاطمه دختر رسول خداست و او همان کسی است که ابن عباس از او کلام حضرت فاطمه (س) را در فدک نقل می کند و می گوید: حدیث کرد مرا عقیله ما زینب دختر علی (ع)... در انساب الطالبیین می خوانیم: زینب کبری دختر امیرمومنان (ع) که ...
سنجش اخبارتاریخی تفاسیر با استفاده از نقد سند
: حدثنا محمد بن أحمد بن علی الهمدانی، قال: حدثنی الحسین بن علی، قال: حدثنی عبد الله بن سعید، قال: حدثنا عبد الواحد بن غیاث، قال: حدثنا عاصم بن سلیمان، قال: حدثنا جویبر، عن الضحاک، عن ابن عباس . پس از ذکر سند، مولف به حادثه ای تاریخی اشاره می کند که گفته می شود در زمان پیامبر صلی الله علیه واله وسلم حضرت در یکی از جلسات اعلام می کنند: هر کسی که در هنگام فجر ستاره ای به خانه اش فرود آمد امام بعد از ...
خطاهای مقدس
(تاریخ یعقوبی، ترجمه محمدابراهیم آیتی، ج 2، ص 65-63؛ سیوطی، الاتقان، چاپ دارالکتاب العربی، ص 441؛ محمدهادی معرفت، علوم قرآنی، ص 156-144 و...). رسم الخط قرآنی که اکنون در دست ما است، تقریباً همان رسم الخط مصحف عثمان یا یکی از رونوشت های آن است. دانستنی است که املای برخی کلمات در قرآن موجود که همان قرآن عثمان است، با هیچ یک از قواعد املای خطوط عربی قدیم و جدید سازگار نیست. به گفته مرحوم ...
دیدگاه ها درباره واژه قسطاس
رباعی قسطس دانسته اند که در این صورت، وزن آن فِعلال خواهد بود (خلیل بن احمد، 1410: 5/249؛ ابن منظور، 1414: 6/176). ب) اما نظر غالب در میان لغت شناسان آن است که این واژه، رومی و معرّب است (ابی حاتم، 1415: 1/142؛ ابن درید، 1988: 2/1203). در روایتی از مجاهد نیز چنین به ثبت آمده که قسطاس، در اصلِ رومی به معنای عدل است (ابن ابی حاتم، 1419: 7/2331؛ سیوطی، 1391: 117). سخنی که زرکشی نیز ...
وجوه مختلف ادبی در سوره هود
قرآن است تبعیت می کند . (ثعالبی، 1418، ج 3، ص 277 ؛ بلاغی، 1386، ج 3، ص176) ج - گروهی دیگر از مفسران همچون فراء (بی تا، ج2، ص6) بنا بر این نظر که مرجع مِنهُ خدای تعالی باشد، آیه را چنین معنا می کنند: شاهدی ازجانب خدا که همان جبرئیل است آن بینه را که قرآن است تلاوت می کند . (رک: مقاتل بن سلیمان، 1423، ج2، ص276؛ سمرقندی، بی تا، ج2، ص142؛ طبری، 1412، ج12، ص12 ؛ ابن کثیر، 1419، ج4، ص220) ...
ارتباط پرچم های سیاه با ظهور
به بن لهیعة . یوسف بن یحیی مقدسی (د/ قرن 7) از دیگر کسانی است که به نقل این روایت پرداخته است. پس از وی هیتمی (د/807 ق) در مجمع الزواید، در کنار نقل روایت، سند آن را فاقد اعتبار دانسته، نوشته است:رواه الطبرانی فی الأوسط و فیه عمرو بن جابر و هو کذاب. و این یکی از اظهار نظرها در بارة اعتبار روایت است. هم زمان با وی ابن خلدون (د/ 808 ق) نیز روایت را در تاریخ خود نقل و همان موضع هیتمی را ...
موضع امام هادی (ع) در برابر فتنه خلق قرآن
.... 3. 2. موضع امام عسکری (ع) در برابر صوفیه احمد بن ابراهیم مراغی نقل می کند که نسخه ای دربارهٔ لعن ابن هلال به قاسم بن علا رسید. آغازش چنین بود که امام عسکری (ع) به کارگزارانشان در عراق نوشته بودند: از صوفی ریاکار بپرهیزید . مراغی می گوید احمد بن هلال 54 مرتبه به حج رفته بود که 20 بار آن پیاده بود و راویان اصحاب ما در عراق به دیدارش می رفتند و از او حدیث می نوشتند و آنچه ...
زینب سلام الله علیها در کلام اهل سنت
زدنی ایشان. به گزارش مهرخانه ، جلال الدین سیوطی در رساله زینبیه خود می نویسد: زینب در زمان جدش رسول خدا پا به عرصه جهان گشود و در دامن او پرورش یافت. او هوشمندی توانا و دوراندیش و دارای قلبی پرقوت و پرصلابت بود. ... حسن بن علی هشت سال قبل از رحلت پیامبر خدا و حسین بن علی هفت سال قبل از آن و زینب کبری نیز پنج سال قبل از رحلت آن بزرگوار به دنیا آمده اند. پس زینب پنج سال از عمر خویش را در ...
منظور از صبر جمیل چیست
چگونه دیدی، حضرت زینب فرمود: من جز زیبایی چیزی ندیدم. ابن طاووس، علی بن موسی، اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه، فهری زنجانی، سید احمد، ص160، جهان، تهران، چاپ اول، 1348ش. [7]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 9،ص 351- 353، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش. [8]. حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 3، ص 280، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، 1409ق. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) فِی ...
احیاگر اندیشه جهاد مقابل دشمن
نیز می توان به معراج السعاده که به درخواست فتحعلی شاه برای عموم مردم نوشته شد اشاره نمود. این کتاب مکمل کتاب پدرش جامع السعادات بود که به زبان عربی نگاشته شده است. معروف است که ملا احمد نراقی استاد کم دیده است و درس کمتر خوانده و اکثر تألیفات و تحقیقات وی حاصل ذکاوت و استعداد خدادادی وی بوده و مراتب تحصیلی را همانند سایر علما به دست نیاورده است(میرزا محمد تنکابنی، قصص العلماء، 144). سرانجام، این ...
زینب(س) زینت پدر، دانای بی آموزگار و قبله رنج ها/ الگویی برای پرستاران عالم
: حَدَّثَنا مُحَمّدُ بنُ مُوسَی بنِ المُتَوَکِّل، قالَ: حَدَّثنَا عَلیُّ ابن الحُسَ ین السَّعْدآبادی، عَنْ احْمَد بنِ ابی عَبْداللَّهِ البَرقی، عَنْ اسْماعیلَ بن . مِهْران عَنْ احمَد بن مُحَمَّد ابنِ جابر، عَنْ زَیْنَب بِنْتِ عَلیّ قالَتْ: قالت فاطمۀ علیها السلام فی خُطَبَتِها حدیث دیگری است که شیخ جعفر نقدی در کتاب زینب کبری نقل شده که می گوید: روزی امیرالمؤمنین(ع) زینب را که در سن ...
شعر و سبک مداحی باید مقام و منزلت امام را بالا ببرد
از آقای گلزار بود را نوشتند و به من دادند که با این بیت شروع می شد: اگر زدام هوس شد گوشوده بال و پرم * به بام عرش از این تگنا قفس بپرم لذا هفته بعد در همان جلسه آمدم و این شعر را خواندم. توصیه شما به مداحان جوان چیست؟ بنده در حال حاضر چهل و هفت سال است در جامعه مداحان و شاگردان استاد صغیر کفش داری مداحان را انجام می دهم. چه آنهایی که در رده بالایی هستند و ...
انقلاب هم پیش نمی آمد همچنان آماده زندان و تبعید بودیم
بردند و محاکمه و به دو ماه حبس محکوم کردند. مرحوم آیت الله قاضی طباطبایی خیلی تلاش کرده بود که مرا تبرئه کنند، اما موفق نشده بود. خلاصه اینکه بارها زندانی شدم که آخرین بار در سال 1353 بود. و دیدار با آقای صانعی؟ بله، ایشان را به مشکین شهر تبعید کرده بودند. آقای احمد علی بابایی و حاج عبدالله مولایی نژاد هم برای ملاقات با ایشان به منزل بنده آمدند و باز هم به مشکین شهر رفتیم ...
راه های موفق بودن یک امام جماعت
...> این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که آیا به صرف خواندن درس حوزه می شود کسی واعظ موفقی شود؟ و آیا حوزه ها توان این را دارند که یک واعظ و سخنران موفق تربیت کنند؟ گفت: خیر. یادآوری می کنم آیت الله مجتهدی فرمودند که قبلاً یک نفر مجتهد بود بالای منبر می رفت اکنون هر کسی بالای منبر می رود. درست است که هر طلبه ای می تواند بالای منبر برود. اما هر فرد خود باید تقوا داشته باشد و بداند که پس از شش سال ...
ما در متن حکم امام دخالتی نکردیم/ قرائت حکم توسط من از پیش تعیین شده نبود/حاج احمد آقا آمدند و گفتند، ...
بازرگان شما حکم را خواندید و چه کردید، یعنی آن موقع هنوز دایی(مرحوم حاج احمد آقا) وارد نشده بودند. در همان مدرسه رفاه و آنجا چیزی یادتان نمی آید؟ آیت الله هاشمی: چرا یک قدری. خانم بروجردی: چون بقیه حکم ها را معمولا حاج احمد آقا می خواندند. آیت الله هاشمی: ما در این فاصله ای که هنوز آقا(امام) نیامده بودند از پاریس، ایشان آنجا که بودند، خب اینجا تشکیلاتی داشت، تنظیم می ...
پارسانیا: نزاع مشروطه و مشروعه بر سر ولایت فقیه نبود/ ثبوت: عدم باور آخوند به حکومت اسلامی در عصر غیبت
مقدم است بر غیرمشروطه جابره و به تجربه و تحقیقات صحیحه و غوررسی های شافیه مبرهن شده که نه عشر تعدیات دوره استبداد در دوره مشروطیت کم تر می شود و دفع افسد و اقبح به فاسد و به قبیح واجب است . منبع این جملات نیز کتاب حیات الاسلام است که شاگرد مبرز آخوند به عنوان مجموعه نامه ها و تلگراف های او نوشته و سه چهار سال بعد از فوت آخوند یا در همان زمان حیات ایشان جمع آوری شده و مرحوم آقانجفی قوچانی حوالی 1321 ...
دو قصیده در باره واقعه حمله روس ها به حرم امام رضا (ع)
...، به شکرانه این نعمت عُظمی، قصیده ی تشکریه بساختم، و در زمان اقامت تبریز، به خواهش بعضی دوستان، هر دو قصیده را به نظم فارسی، برای اعمیّت فائده ترجمه نمودم . وی در سال 1336 از تبریز راهی تهران شده و این قصیده را به عنوان یک تحفه تسلیم دربار احمد شاه قاجار کرده است: در این اوقات که شهر شعبان المعظم یک هزار و سیصد و سی و شش هجری است، از دارالسلطنه تبریز وارد دارالخلافه طهران پای تخت دولت علّیه ...
تحلیل محتوای کمّی و کیفی آیات اخلاقی قرآن کریم
...، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی. – ابن بابویه، محمد بن علی (1377)، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه علی اکبر غفاری، تهران: نشر صدوق. – ابن فارس، احمد (1387)، معجم مقائیس اللغه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول. – ابن مسکویه، ابو علی احمد بن محمدبن یعقوب (1415ق)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، قم: انتشارات بیدار،. – ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق ...
داستان شرط ضمن عقد حضرت زینب(س) سندیت تاریخی ندارد
.... البته طبق بعضی از اقوال ام کلثوم همان دختر سومی است، منتها طبق برخی اقوال هم این دو شخص جدا از هم بیان می شوند. و فرزند سوم زینب صغری بودند. که برخی معتقدند ام کلثوم کنیه زینب صغری است و برخی معتقدند که زینب صغری شخصیت سومی بودند. در برخی کتب از مرحوم آیت الله مرعشی نقل می شود که ایشان رساله و اثری را از میرزا بلاغی در مورد حضرت زینب دیده اند که ایشان در این کتاب تحقیق مفصلی را در ...
نقش امید و رجاء در ایجاد طمأنینه
... منابع - قرآن کریم، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی. - ابن بابویه، محمد بن علی (1377)، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ترجمه علی اکبر غفاری، تهران: نشر صدوق. - ابن فارس، احمد (1387)، معجم مقائیس اللغه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول. - ابن مسکویه، ابو علی احمد بن محمدبن یعقوب (1415ق)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، قم: انتشارات بیدار،. ...
حکم سرقت مُعیر، مؤجر، مال وقفی، زکات و سهم امام علیه السلام
خبرگزاری حوزه ، در ادامه انتشار سلسله درس های خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، بخش نوزدهم تقریر درس این مرجع فقید شیعه با موضوع: حکم سرقت معیر، مؤجر، مال وقفی، زکات و سهم امام علیه السلام را منتشر می کند. مسألة 14: لو أعار بیتاً مثلًا فهتک المعیر حرزه فسرق منه مالًا للمستعیر قطع ... . (تحریرالوسیله/2/487) * حکم سرقت معیر این مسأله چهار فرع دارد؛ ...
عاقبت انقلاب مسجدسازی
...، قطعا هزینه ها سنگین تر خواهد بود. نمونه های بارز چنین مساجد لوکس و تغییر کاربری داده شده ای را حداقل همه شهروندان در مناطق مختلف دیده اند، اما شاید نمونه بارز این موضوع همان مسجدی باشد که در اختلافی با شهرداری، مأموران سد معبر به داخل کارواشش رفتند و آن ماجرای ناراحت کننده پیش آمد. اگر این اظهارات شاکری را ملاک قرار دهیم، با اعتباراتی که در حداقل چهار سال اخیر و دوره چهارم شورا برای امر ...
آیا می توان خمس را جانشین مالیات قرار داد
هزینه تنها این بحث منفعت مازاد بر درآمد کسبی میتواند محل بحث باشد که آیا مثل مالیات بر درآمد باید حکومت متصدی آن باشد یا این حق به فقها می رسد؟ احتمالا منظور استاد سبحانی نیز همین مورد است.که این هم مثل مالیات باید در دست دولت قرار گیرد و اینکه این هم همان اهداف مالیات را داراست. این خمس حقیقتا همیشه ثابت است و در صورت افزایش هزینه افزایش تصاعدی ندارد و افزایش تناسبی دارد؛ ولی ...
ولی فقیه چگونه نایب امام زمان(عج) می شود؟
امام زمان(عج) در زمان غیبت امام نیست و... [7] . مولا احمد نراقی(م 1435 ه .ق) تصریح می کند: آنچه برای پیامبر و امام که پیشوای مردم بودند - ثابت بود، برای فقیه نیز ثابت است؛ مگر اینکه دلیلی، حقی را تنها به آنان اختصاص داده باشد [8] . امام خمینی- به عنوان یکی از مهم ترین نظریه پردازان ولایت فقیه- می فرماید: ...فقها از طرف ائمه (علیهم السلام) ، در همه مواردی که امامان در آن ...
التقاط با اندیشه مبارزه مسلحانه رشد کرد
با این حرکتش مشخص کرد. یک بار هم شنیدم امام نظر خود را در اعلامیه ای نوشته و نزد همه مراجع برده و گفته بود: من این اعلامیه را بدون ذره ای مسامحه صادر خواهم کرد! امام از همان ابتدا هدف و خط خود را کاملاً مشخص کرد و برای مبارزه با رژیم شاه، هیچ شرطی نگذاشت. هنگامی که امام علیه رفراندوم شاه علناً موضع گیری کرد و رژیم در سالروز شهادت امام صادق(ع) فاجعه فیضیه را به راه انداخت، کاملاً خطوط مشخص شدند ...
بسته خبری سفیر پنجشنبه 07 بهمن ماه 1395
حرم مطهر رضوی: برادر رئیس_جمهور حکم خادمی خود در حرم امام رضا (ع) را بیش از 10 سال پیش دریافت کرده است. نامبرده دوشنبه شب که ظاهرا برای حضور در همایشی به مشهد سفر کرده بود، در کشیک هشتم حرم مطهر حاضر و تنها 10 دقیقه در ورودی روضه منوره حضور یافت. مدیریت خدمه آستان_قدس به علت شائبه نمایشی بودن این اقدام بلافاصله تذکرات لازم را به وی دادند. ______________________ ...
بررسی رابطه نظریه سعادت و شقاوت ازلی با نظریه فطرت
: مجموعه آثار، ج23، تهران: صدرا، 1384. – ، مقدمه و پاورقی های اصول فلسفه و روش رئالیسم، در: مجموعه آثار، ج6، چ7، تهران: صدرا، 1379. – ، نقدی بر مارکسیسم، در: مجموعه آثار، ج13، تهران: صدرا، 1378. – مکارم شیرازی، ناصر، توضیحات مربوط به رساله وحی ، در:طباطبایی، محمدحسین،مجموعه رسائل، ج1، به کوشش سید هادی خسروشاهی، قم: بوستان کتاب، 1388. – یثربی، یحیی، عیار نقد2 ...
ضرورت گفتگو و اعراض از مجادله در جهان اسلام
...،(1386ق)، القاموس المحیط، بیروت، موسسه الرساله. القشیری النیسابوری ،أبو الحسین مسلم بن الحجاج،( 1414ق)، صحیح مسلم، بیروت، دارالفکر. مبلغی، احمد،(1384)، سخن قرآن پیرامون گفت و گوی اندیشه و اندیشه ی گفتگو، به کوشش محمد تبرائیان، مجموعه مقالات استراتژی تقریب مذاهب اسلامی،تهران، نشر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی. مصطفی، ابراهیم، (1998)، المعجم الوسیط، مصر، دار احیاء. ...