سایر منابع:
سایر خبرها
اسلام، مدرنیسم و پست مدرنیسم
اسلام- نه پذیرش همه آموزه های اسلام- است. اومانیسم اسلامی، حقیقت روح و ثواب و عقاب اخروی و ساحت ملکوتی رفتارهای دنیوی و فلسفه احکام شرعی را نمی پذیرد. پس اومانیسم اسلامی، مفهومی پارادوکسیکال و متناقض است. مبنای اقتصادی مدرنیسم مبنای دیگر مدرنیسم، مبنای اقتصادی و اصالت سود است. مدرنیته، همه چیز را به عنوان کالا و سرمایه می بیند. انسان، خدا، دین و همهچیز بایددر این مسیر قرار گیرند ...
چگونه تهران ژنو مشرق زمین می شود؟
نظریه پردازان و ایجاد فضای شوق انگیز خلاقیت، شرط تحقق تمدن نوین اسلامی و البته بهره گیری از تجربه دیگران-حتی آنانی که از جهت اعتقادی موردپذیرش ما نیستند. این حکمت درخشنده امام علی که خذا العلم و لو من اهل النفاق حکمتی است که نقش و ارج دانش را می نمایاند. در یک نگاه کلان باید گفت که اصالت الله و کرامت انسان در مقابله با اومانیسم ، طبیعت محوری و اصالت دنیا ، علم گرایی در تضاد با جهل عدالت ...
تحول یا تحجر؛ علوم اجتماعی در دوران پساحقیقت
پیش بینی بودن شرایط را با انتخاب دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری می توان دید . بیش از یک قرن از ظهور نیچه در عرصه ی فلسفه می گذرد و صدای فریاد او از پس این صد و اندی سال اکنون به گوش جهانیان رسیده است . زمانی که از مرگ هرگونه فراروایت می گفت . زمانی که فریاد می زد ای سوژه، تو خود نیز مرده ای ! خدا را کشتی و به جایش نشستی اما چه اندیشیده ای که تو خود نیز مرده ای ! چه می گویی؟ چه می جویی؟ ...
ایدئولوژی ستیز نیستم
بگویم؟ میان امور متباین، تقابل معنا ندارد.من می گویم بیایید ایدئولوژی را در جای خود قرار دهیم و البته دشواری این کار را هم می دانم، زیرا تا وقتی بنیاد ایدئولوژی ها (اگر بنیادی داشته باشند) را درنیابیم، نمی توانیم آنها را در جای خود قرار دهیم و در یافتن اساس ایدئولوژی ها یگانه شدن با جهان موجود است.مشکل بزرگ زمان ما به خصوص در جهان در حال توسعه این است که درباره تفکر با میزان ایدئولوژی حکم می شود ...
مرحوم آشتیانی حافظ سنت فلسفی ایران بود/ ایران جایگاه فلسفه اسلامی
به این جنبه از تفکر سهروردی نداشتند. او زیر بار اینکه ما در ایران متفکران و فیلسوفان داشتیم و آنچه که سهروردی گفته است یک واقعیت تاریخی است. او این را قبول نداشت. وی افزود: نکته دیگر تاثیر فلسفه رواقی در فلسفه اسلامی است. فلسفه اسلامی حتما در زمان فارابی تا حدودی جنبه رواقی دارد. رواقی بودنش به این دلیل است که فلسفه تنها یک مکتب فکری نبوده، یک تعلیمات نظری نبوده یک چیزی به عنوان علم ...
مترجمان عرب، کاری فراتر از نگهداری صرف از فلسفۀ یونانی انجام دادند
فرهنگ امروز/ پیتر آدامسون، ترجمه: علیرضا فدایی پور: در اروپای قدیم اغلب فلاسفه به زبان لاتین می نوشتند؛ حتی پس از فتح مناطق حاشیۀ دریای مدیترانه توسط امپراتوری روم و از بین رفتن الحاد، همچنان، فلسفه در پیوندی سترگ با فرهنگ هلنی قرار داشت. اندیشمندان پیشرو جهان رومی همچون سیسرو و سنکا در ادبیات یونانی ریشه داشتند، سیسرو حتی به آتن رفت تا به تجلیل از موطن قهرمانان فلسفی اش بپردازد. قابل ...
زبان عارف؛ زبان حق است و لفاظی نیست
ابوالحسن نوری در سال 1968، سه اثر چاپ نشده عرفانی شقیق بلخی در سال 1973 و مواقف چاپ نشده او را چاپ می کند. علاقه او به چاپ آثار عرفانی بود. عارف خیال پرداز نیست! وی افزود: کتاب تفسیر عرفانی به زبان قرآنی با این بحث شروع می شود که وقتی اسم صوفی یا عارف می آید، عده ای این واژه را معادل یک انسان خیال پرداز قلمداد می کنند، یعنی کسی که از واقعیت جاری جهان دور است. اسلام تسنن هم جوهر خود را ...
تقسیم بندی دانش ها در تمدن اسلامی و اهمیت آن
. بخش نخست، همان دانش تقسیمات علوم است و بخش دوم، در هر علمی، چند نفری را همراه با کتاب شان که در آن علم شاخص هستند، معرفی کرده است. برای مثال، در بخش تاریخ، از طبری، ابن اثیر و ابن خلکان با سال وفاتشان یاد کرده است. در میان نام دهها متکلمان، از شیخ مفید و علامه حلی هم یاد کرده، و در واقع، در هر بخش متعهد بوده تا مشاهیر و موثرین آن دانش را نام ببرد. رساله باید از اواخر قرن نهم باشد، نویسنده از ...
فلسفه به پایان رسید؟
- مدرن در حوزه فکری و فرهنگی گوناگون از معماری، ادبیات، سینما و نقد هنر گرفته تا جامعه شناسی، مردم شناسی، سیاست و فلسفه به کار گرفته شده است. پسامدرنیته به عنوان جنبشی فلسفی خود متضمن صورتی از تشکیک و شکاکیت نسبت به مفاهیم متافیزیکی، مقبولات فرهنگی و سیاسی و رهیافت های آن است. پسامدرنیته این نکته را مدنظر خود قرار داده است که فلسفه را از دوران یونان باستان تا به اکنون مورد بنیان فکنی قرار دهد ...
گفتاری در نسبت فلسفۀ تحلیلی با فلسفۀ اسلامی
. ارسطو برآن بود که فلسفه علم نخستین ( prime philosophy ) است و علوم دیگر در مرتبۀ ثانوی قرار دارند، اما فلسفۀ تحلیلی برخلاف آن، معتقد است در فلسفه می توان از اصول علوم طبیعی تبعیت کرد. درعین حال، هم فلسفۀ ارسطویی و هم فلسفۀ تحلیلی در پی نوعی قاعده مند کردن و ریاضی گون کردن فلسفه اند. ازهمین روی در هر دو نحله با تأکید بر نوعی منطق مواجه می شویم. فلسفۀ ارسطویی در پی معیارهای عام و جهان شمول و فلسفۀ ...
باید نگاه تکلیفی به انقلاب داشته باشیم/ شیاطین و مستکبران دست به دست هم داده اند تا الگوی انقلاب اسلامی ...
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگ ترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. امام خمینی(ره) بنیانگذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملت های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنها باز گرداند. حضرت امام نه تنها سرنوشت کشورش را تغییر داد، بلکه میلیون ها انسان گم گشته در برهوت جاهلیت عصر مدرن را به بازگشتی دوباره به معنویت و ...
تأملی بر کتاب گاهِ خِرد اثر رضا داوری اردکانی
مرحله ای از تاریخ جهان تجدد است که در طی بسط و گسترش این تاریخ تحقق می یابد. 76- هیچ طرحی از جهان آینده هنوز در اندیشه ی معاصر وجود ندارد. 77- یکی از وظایف فلسفه در جهانِ در حال توسعه، این است که جایگاه چیزها را از جمله جایگاه علم را معین می کند. 80 – چه بگویم که کار اصلاح کارها و نجات بشر را امثال داعش و بوکوحرام به عهده گرفته اند. آیا این جهان همان است که قرن 18 ...
دو حکیم، دو حکمت
وجود ملاصدرا از اصالت نور سهروردی است. مباحث خداشناسی و انسان شناسی نیز هر کدام بخشی را به خود اختصاص داده اند. مباحث اثبات واجب و اثبات توحید حق تعالی، نفی ماهیت از ذات واجب، نامتناهی بودن واجب و مسائل مربوط به صفات باری مهمترین مسائلی هستند که مورد تحقیق و کنکاش قرار گرفته اند. نویسنده به این مسئله اذعان می کند که در مباحث مربوط به واجب الوجود شباهت و قرابت فراوانی میان آراء سهروردی و ...
در دفاع از آزادی های آکادمیک/ سخنرانی حسینعلی نوذری درباره ماکس وبر و دانشگاه مدرن
فرهنگ امروز/ محسن آزموده: تامل و اندیشیدن به دانشگاه به مثابه بنیادی ترین نهاد پیش برنده آرمان های روشنگری، یکی از دغدغه های اساسی و جدی متفکران جدید بوده و هست. مقاله مشهور و اثرگذار نزاع دانشکده ها نوشته ایمانوئل کانت (1804- 1724)، فیلسوف تجدد یکی از نخستین و اثرگذارترین نمونه ها در این زمینه است که در آن کانت می کوشد با توجه به دستاوردهایش در فلسفه جدید، طرح آرمانی خود از نظام دانشگاهی را بیان کند که ض ...
سلوک فکری غزالی (1)
آن را می داد تا برخی دیگر را بپذیرد و به کار برد. نقد غزالی بر بیست مسئله فلسفی در تهافت الفلاسفه، نقطه تحول مهمی در تاریخ فلسفه است، زیرا نقدی نام گرایانه را بر علم ارسطویی مطرح می سازد که بعدها در قرن چهاردهم در اروپا پدید آمد. در جهان عربی و اسلامی، پذیرش برهان از سوی غزالی به گفتمانی بسیار دقیق تر در عرصه معرفت شناسی و شکوفایی منطق و الاهیات ارسطویی منتهی گردید. با غزالی ورود توفیق آمیز ...
عذاب های الهی در قیامت
(بقره آیات65و 66)، نابودی محصولات(کهف آیات32و 34و 42) ذلت و خواری(بقره، آیه90)، استیصال و استدراج و لعنت انجام می شود که انسان می بایست همواره هوشیار باشد تا گرفتار یکی از این ها نشود. راه رهایی نیز جز استغفار و توبه در هنگام گناه و خطا و عصیان و انجام واجبات و ترک محرمات در طول عمر نیست. سبب تنوع عذاب های الهی و اشکال مختلف آن در دنیا و آخرت از آن روست که براساس نظام مجازات الهی می بایست ...
قَلندری به روایت محقق، شایگان، دینانی، دامغانی و پورجوادی/ شب زنده یاد سیدجلال الدین آشتیانی
درباره جهان وسیع فلسفه اسلامی است. * خدمات ایشان در احیای سنت فکری اسلامی و نشر آثار فلاسفه کار بزرگی بود که به همت استاد آشتیانی انجام گرفت. امروز پژوهشگری نیست که در حوزه فلسفه اسلامی، به ویژه در یک قرن اخیر، در هر جای دنیا بخواهد تحقیق و مطالعه کند و از مراجعه به کتاب های استاد آشتیانی بی نیاز باشد. * ویژگی دیگر استاد که زبانزد خاص و عام است خصلت وارستگی و حقیقت جویی ایشان است ...
سه پایه تمدن
آن نقش نداشته باشد، علم مفید نیست.وجود فرهنگ غنی سومین پایه مهم ایجاد یک تمدن است. بدون یک فرهنگ غنی که ریشه در تاریخ و هویت و فکر داشته باشد، تمدنی به وجود نمی آید. در اینجاست که مثلا نقش فلسفه در شکل گیری تمدن مهم است. ملتی که نگاه فلسفی عمیق به جهان داشته باشد، دارای یک جهان بینی است. این جهان بینی اساس فرهنگ آن را تشکیل می دهد، اگر چه بسیاری از عناصر و رفتارهای فرهنگی به شکل بین نسلی و از ...
قصه دور و درازِ به قدرت رسیدن ترامپ
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: این کتاب اساسنامه آزادی (1) اثر فردریش فون هایِک بود. انتشار این کتاب در سال 1960 به مثابه گذار از فلسفه ای صریح، اگرچه افراطی، به یک آشفتگی تمام عیار بود. این فلسفه نئولیبرالیسم نامیده می شد، که رقابت را ویژگی هویت بخش روابط انسانی تلقی می کرد. {بنابراین فلسفه} بازار همواره یک سلسله مراتب طبیعی از برنده ها و ...
دینانی: آشتیانی، در عین تنهایی، اجتماعی ترین فرد روی زمین بود/ پورجوادی: آشتیانی حافظ سنت فلسفی در ایران ...
اما هیچ نداشت. وی افزود: آشتیانی از لحاظ مادی هیچ اعتنایی به مال و ملال نداشت و قبای اطلس کسی که از هنر عاری بود را نمی خرید. دامغانی با اشاره به اینکه اگر بگویم آشتیانی خاتم الحکماست مبالغه نکردم چون وی اهل علم بود چنان در مباحث علمی فرو می رفت که بیشتر وقت ها حتی نزدیک ساعت 4 یا 5 بعد از ظهر می شد او هنوز ناهار نخورده بود و ازدواج نکرد که درگیر امور مادی نشود. وی ...
امام خمینی، مرز اخلاق برای عالم سیاست
راه بردن جامعه به موازین عقل و عدل و انصاف... چیزهایی نیست که با مرور زمان در طول تاریخ بشر و زندگی اجتماعی کهنه شود. سیاست به معنای علم قدرت و حکومت و تدبیر امور اجتماع در طول تاریخ همواره به عنوان فعالیتی که با اخلاق نسبت چندانی ندارد، معرفی شده است و از این رو حامل معنایی نه چندان مثبت بوده است چنانچه نیکولو ماکیاولی، فیلسوف قرن پانزدهم و پدر سیاست قدرت، هدف اصلی سیاست را کسب قدرت ...
مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا باید تاریخ بخواند/ترامپ بی تجربه است
جهان حاکم بود گفتمان لیبرالیسم و سوسیالیسم بود، بیان کرد: غیرازاین دو گفتمان، دیگر گفتمانی در قرن بیستم وجود نداشت ولی در دهه پایانی این قرن گفتمان سوسیالیسم به موزه فرستاده شد و یک گفتمان سوم دیگری به نام اسلام به وجود آمد. معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: کرامت، هم در درون خودش عدالت دارد و هم در منطق و اعتدال، به همین دلیل بشر تشنه چنین گفتمانی است. ...
سلوک فکری غزالی (2)
انسانی معلول خواست شخص است که خود معلول داعیه ای معین است. خواست و داعیه شخص، به نوبه خود، معلول اعتقادات و علم شخص هستند. علم آدمی معلول عوامل مختلفی از قبیل تجربه او از جهان، علم وی به وحی، یا کتاب هایی است که خوانده است ( al-Ghazali 1967-68, 4: 315-17=20001, 34-37). رویدادی در این جهان نیست که به اراده خدا معین نشده باشد. هر چند انسان ها تصور می کنند که از خود اختیاری دارند، اما در واقع افعال آن ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (2)
انسان و علم جاهل ترین انسان است. دلیل این امر آن است که داناترین شخص از لحاظ معلومات احصا شده و محدود، که جاهل ترین شخص می تواند با تلاش کسب کند، از او فراتر می رود، در حالی که معلومات خداوند نامحدودند. در نتیجه خداوند به مثابه عالم مطلق، سزاوارترین متعلّق عشق انسان است. (12) غزالی، با روشی مشابه، صفت قدرت را مورد بحث قرار می دهد. قدرت، کمال است و ناتوانی (عجز)، نقص است. هر کسی که به صفاتی ...
روند رشد فناوری در اوایل قرن 22 چه شرایطی را برای انسان وجهان رقم خواهد زد؟
کنند و حافظه انسان را نیز کپی کنند. 3- استفاده مردم جهان از یک واحد پولی مشترک تحولات اقتصادی و اثر جهانی شدن اقتصاد سبب یکدستی و ایجاد یک واحد پولی مشترک در سراسر دنیا خواهد شد. این امر سبب منظم تر شدن روند رشد اقتصادی و کمک به کشورهای ضعیف تر برای رشد اقتصادی و رسیدن به رشد اقتصادی بالاتر خواهد شد. 4- هوش انسان افزایش جهش گونه خواهد داشت به لطف پیشرفت های شگفت انگیز علم ...
مدیریت استراتژیک با ترسیم ماموریت و چشم انداز
توانمندسازی افراد و سازمان ها از طریق ارائه مستمر نرم افزارهای مایکروسافت قرار داده است. دانشگاه منچستر انگلستان نیز چشم انداز خود را تا سال 1394 / 2015، تبدیل این دانشگاه به یکی از بهترین دانشگاه های جهان در حوزه آموزش، تحقیق، پاسخگویی به نیازهای منطقه، کشور و جهان در میان 25 دانشگاه برتر دنیا قرار داده بود. سهیلا فلاحی ...
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (1)
...، یک عارف و همچنین یک متکلم اشعری باقی ماند). غزالی در این دوره که دوره ی علم آموزی بود و نیز در سال های متعاقب آن، عمیقاً در جست وجوی علم مطلقاً یقینی بود؛ مراد او از این گونه علم، علمی بود که پاک برّی از خطا و لغزش است و شکّ در آن راهی ندارد. وقتی جوان تر بود، ایمان خام و دست دوم یا همان تقلید را وانهاده بود و آن را بزرگ ترین مانع و مزاحم در مسیر حقیقت جویی خود می خواند. (6) همان زمانی ...
قدرت باورنکردنی تاثیرگذاری افکار روی بدن و دنیای مادی
....“ نظر فیزیک کوانتوم در این باره چیست؟ در آغاز قرن نوزده میلادی فیزیکدانان پروسه ی کشف روابط میان انرژی و ساختار ماده را آغاز کردند. در طی پروسه این باور که یک جهان فیزیکی نیوتونی مادی که در مرکز دانش علمی بود کنار گذاشته شد، و این ادراک که ماده هیچ چیز غیر از توهم نیست، جایگزین آن شد. جهان ما چیزی فراتر از یک دنیای فیزیکی مکانیکی است و بیولوژی ما هم چیز فراتر از یک بدن ...
فاطمه واران ایران
! قیچی شدن چادر! زن یک باره روشنفکر می شود! (شریعتی، 1388: 109) و چنین تحولی سبب می شود تا زنان مسلمان و روش نگاه آنان به زندگی، تجدد و نواندیشی کاذب، مستمسکی در دست جامعه شناسان و روانشناسان غربی شوند تا به بررسی عقده های زن مسلمان و شرقی بپردازند و این چنین،کشورهای اسلامی را به سخره بگیرند و جهان سومی بنامند. زنان در کشورهای اسلامی به بهترین مصرف کننده های کالاهای تولیدی غرب تبدیل شده اند ...
سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (2)
آگاه شود، تا آن جا که با داناترین اهل آن علم برابری کند و از آن هم فراتر رود و از درجه او درگذرد، تا بر چیزهایی که از حقیقت آن علم و فساد آن علم بر اهلش معلوم نشده است، دست یابد. تنها در این صورت ممکن است در فسادی که در آن علم ادعا می کند محق باشد. من هیچ یک از علمای اسلام را ندیده ام که عنایت و همت خود را بر این مهم مصروف داشته باشد. در کتب متکلمان وقتی به ردِّ فلاسفه می پردازند از سخنان ...