سایر منابع:
سایر خبرها
نقد و بررسی آرای مدعیان مهدویت
مقاییس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق. ابن منظور، محمّد بن مکرم مصری انصاری، لسان العرب، قم، نشر ادب حوزه، 1405ق. انصار امام مهدی، ادلۀ جامع دعوت یمانی آل محمّد؛ سید احمد الحسن، وب سایت فارسی انصار امام مهدی، yamaani.com ، بی تا. آیتی، نصرت الله، معیارهای تطبیق نشانه های ظهور ، فصل نامه علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، پاییز 1391ش. بحرانی، سیدهاشم ...
قرآن و وجود امام مهدی(عج)
که همان وجود هادیان معصوم از هر خطا و اشتباه است، دنبال می کند. هادی در اصطلاح قرآن آیه فوق، دلالت دارد که زمین هیچ گاه از هادی به حقّ خالی شود، خواه نبی باشد یا غیر نبی. اطلاق آیه در وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ منحصر بودن هادی در انبیا را نفی می کند؛ همان گونه که زمخشری در ذیل آیه شریف در تفسیر کشّاف به آن اشاره کرده است؛ زیرا در غیر این صورت، لازم می آید در عصرهایی که ...
مناسبات فقه و حکومت
: یعقوبعلی برجی، نگاهی به دسته بندی بابهای فقه ، مجله فقه اهل بیت:، سال اول، شماره3، ص261-241. [2]. ر.ک: قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصل سوم. منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. نهج البلاغه. 3. آقابخشی، علی، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشر پگاه، چ2، 1366. 4. آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، تهران: دانشگاه تهران، 1359ش. 5. ابن ...
نقد و بررسی 3 تقریر از واقعی بودن باید اخلاقی
...، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. رازی، قطب الدین، 1369، درة التاج، تصحیح محمد مشکوة، تهران، حکمت. شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم، 1981 م، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، بیروت. طباطبایی، سید محمدحسین، 1382، نهایة الحکمة، تصحیح غلامرضا فیاضی، قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. ، 1390، فیلسوف علوم انسانی اسلامی، به کوشش عبدالحسین خسروپناه ...
نظارت همگانی و متقابل در نظام اسلامی
. ابن فارس، احمد، 1387، ترتیب مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قم، مرکز دراسات الحوزه و الجامعه. اردبیلی، احمد بن محمد، بی تا، زبدة البیان فی أحکام القرآن، تهران، المکتبة الجعفریة لإحیاء الآثار الجعفریة، چ اول. امام خمینی، سیدروح الله، بی تا، تحریر الوسیلة، قم، دار العلم. پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیاء امر به معروف استان اصفهان: www.rahebehesht.org جعفری ...
تفسیر حکمت تکرار تمثیل دنیا در قرآن
، الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، بیروت، دار الکتب العلمیة. ، 1423 ق، علم المناسبات فی السور و الآیات، مکه، المکتبة الملکیة. طباطبایی، سید محمدحسین، 1417 ق، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، موسسة الاعلمی. عسکری، ابوهلال، 1412 ق، معجم الفروق اللغویة، قم، مؤسسة النشر الاسلامی. غزالی، ابوحامد، 1990 م، شرح اسماء الله الحسنی، بغداد، المکتبة الحدیثة. رازی، فخرالدین محمد بن عمر ...
پانزده نکته در باره جریانهای شیعه شناسی در غرب و ایران
فارسی در آمده (غنوصیان در اسلام، تهران، حکمت، 1393) ضمن چندین فصل موضوعاتی مانند کیسانیه (به عنوان یکی از قدیمی ترین فرقه های غالی)، غلو در باره امام باقر (ع)، ام الکتاب و رویای جابر که در باره متنی است متعلق به اسماعیلیه بدخشان که بارها و بارها از سوی مستشرقان روسی و اروپایی تفسیر و تأویل شده، خطابیه، مخمسه و مفوضه، کتاب الاظله، غالیان قرن سوم، نصیریان یا علویان، را مورد بررسی قرار داده و مخاطب را ...
امام (ره) اولین تئوری پرداز گفتمان مصلحت
...، گاهی با تزاحم دو حکم شرعی روبه رو می شود، در این صورت نیز باید مصلحت اندیشی کند. ازاین رو، مجمع تشخیص مصلحت نیز در بند 8 اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای حل معضلات در نظر گرفته شده است، نه نهادی در کنار نهادهای دیگر. امام با طراحی نظام مصلحت، توانست در کنار پایبندی به فقه سنتی و جواهری، فقه سیاسی شیعه را از بن بست ناکارآمدی در پاسخ گویی به مسائل اجتماعی سیاسی بیرون ...
آیا نمی توان با وجود کمبود منابع، اقتصاد ایران را اداره کرد؟
...؛ این در حالی است که تمام کسبه ی جزء، کارگران و کارمندان ملزم به پرداخت مالیات هستند. کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس معتقدند که تا زمان اجرای کامل نظام جامع مالیاتی و تشکیل بانک های اطلاعات اقتصادی مورد نیاز سیستم مالیاتی و تا هنگام نهایی شدن قانون جدید مالیات های مستقیم و به تبع آن استقرار نظام های جدید مربوط به این قانون، نمی توان انتظار داشت که از این محل، درآمدهای واقعی مالیاتی ...
آیت الله سبحانی:برخی قلم بدستان فهمی از دین ندارند
...، مردم را به رگبار و مسلسل ببندند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، محبت به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را دستور قرآن خواند و گفت: این محبت به نفع مؤمنان است؛ زیرا انسان دوست دارد خودش را با محبوبش همگون کند و شیعیان با این محبت به ائمه اطهار(ع) نزدیک می شوند. وی همسران رسول اکرم(ص) را مادران امت دانست و یادآور شد: همان گونه که پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) پدران روحانی و ...
نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت
...> عبدالله بن ابی یعفور می گوید: امام صادق(ع) فرمود: کسی که به امامان از پدران و فرزندانم معتقد باشد، امّا مهدی از فرزندان مرا انکار کند، مانند کسی است که به جمیع پیامبران اقرار کند امّا منکر نبوّت محمّد(ص) باشد. گفتم: ای آقای من، مهدی از فرزندان شما کیست؟ فرمود: پنجمین از فرزندان هفتمین؛ شخص او از شما نهان می شود و بردن نام او بر شما روا نباشد. روایت فوق را صفوان بن مهران نیز از امام صادق(ع ...
مناسبات فقه و حکومت
. بناری، علی همت، نگرشی بر تعامل فقه و تربیت، قم: مؤسسه امام خمینی(ره)، چ2، 1388. 14. تهانوی، محمد، اصطلاحات الفنون، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1418ق. 15. حرانی، حسین بن شعبه، تحف العقول، قم: انتشارات جامعه مدرسین، 1404ق. 16. حرعاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چ4، 1391ق. 17. حسن بن زین الدین (صاحب معالم)، معالم الاصول، تهران ...
تفسیر حکمت تکرار تمثیل دنیا در قرآن
، مؤسسة النشر الاسلامی. غزالی، ابوحامد، 1990 م، شرح اسماء الله الحسنی، بغداد، المکتبة الحدیثة. رازی، فخرالدین محمد بن عمر، 1415 ق، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی. مصری، ابن ابوالاصبع، بی تا، بدیع القرآن، بی جا، نهضة مصر. معرفت، محمدهادی، 1415 ق، التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسة النشر الاسلامی. معین، محمد، 1376، فرهنگ فارسی معین، تهران، امیرکبیر. میبدی ...
نقد و بررسی سه تقریر از واقعی بودن باید اخلاقی
...> شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم، 1981 م، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، بیروت. طباطبایی، سید محمدحسین، 1382، نهایة الحکمة، تصحیح غلامرضا فیاضی، قم، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی. ، 1390، فیلسوف علوم انسانی اسلامی، به کوشش عبدالحسین خسروپناه، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. طوسی، خواجه نصیرالدین، 1362، اساس الاقتباس، تصحیح مدرس رضوی ...
نظارت همگانی و متقابل در نظام اسلامی
...> اردبیلی، احمد بن محمد، بی تا، زبدة البیان فی أحکام القرآن، تهران، المکتبة الجعفریة لإحیاء الآثار الجعفریة، چ اول. امام خمینی، سیدروح الله، بی تا، تحریر الوسیلة، قم، دار العلم. پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیاء امر به معروف استان اصفهان: www.rahebehesht.org جعفری لنگرودی، محمدجعفر، 1378، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، تهران، کتابخانه گنج دانش. جوان آراسته، حسین، 1388، گزینش رهبر و ...
نگاهی حقوقی به جرم روزه خواری و بد حجابی
حضور در محل هتل شهریار تبریز، این افراد را به اتهام روزه خواری در ملاء عام بازداشت کرده و به پلیس امنیت اخلاقی منتقل کرد. پی نوشت ها: 1٫ مجلسی محمد باقر، بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ مکرر، بی تا ج 66، ص 197٫ 2٫ انصاری محلاتی محمد رضا و صابری یزدی علی رضا، ترجمه الحکم الزاهره، قم، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، سال 1375 ه ش، چاپ دوم، ص 311٫ ...
گردشگری بی هدف، بلای جان جنگل ابر
جاده بودند، منتفی و آفت جاده از پیکر نحیف این جنگل زیبا زدوده شد. اما اکنون شاهد ظهور آفات جدیدتر و حتی شاید مهلک تر از احداث جاده در جنگل هستیم و آن چیزی نیست مگر 'چرای دام '، 'گردشگری بی هدف' و هجوم گروه های به اصطلاح 'فرهنگی – ورزشی آف رود' به این جنگل زیبا که اگر چاره ای برای کنترل و مهار این سه پدیده ی خطرناک اندیشیده نشود، به دور از هر گونه بزرگنمایی و با در نظر گرفتن خشکسالی های اخیر که ...
نظمیه چگونه در ایران شکل گرفت
ایالات و ولایات نیز دستور داده شد مقرارت حکومت نظامی را در قلمرو خود به موقع اجرا بگذارند. ماژور (سرگرد) محمد درگاهی، رئیس ژاندارمری قم، با حفظ سمت فرماندار نظامی قم شد. هنگامی که رضاخان وزیر جنگ شد و ژاندارمری از وزارت داخله منتزع و در وزارت جنگ ادغام گردید، درگاهی به سمت قلعه بیگی مرکز یعنی فرماندهی دژبان تهران برگزیده شد و این علت است که وی را کلنل قلعه بیگی گفته اند. وی در دوره سردار سپه که ...
به مناسبت زادروز ابن سینا
.../ 1013-1012 میلادی) پورسینا در 402 هجری گرگانج را به مقصد گرگان ترک نمود تا دوستش کاووس بن وشمگیر دیلمی از آل زیار را ملاقات کند. در این راه، پورسینا به طرف خراسان رفت و از شهرهای نسا، ابیورد، طوس، سمنگان، جاجرم گذشت و به گرگان رسید. اما در این اثنا (در زمستان 403 هجری/ژانویه و مارس 1013 میلادی) قابوس درگذشت. گرچه در شرح حال پورسینا به زبان خودش، دلیلی بر این موضوع نیامده، اما می توان ...
نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت
...> ابن منظور، محمّد بن مکرم مصری انصاری، لسان العرب، قم، نشر ادب حوزه، 1405ق. انصار امام مهدی، ادلۀ جامع دعوت یمانی آل محمّد؛ سید احمد الحسن، وب سایت فارسی انصار امام مهدی، yamaani.com ، بی تا. آیتی، نصرت الله، معیارهای تطبیق نشانه های ظهور ، فصل نامه علمی _ پژوهشی مشرق موعود، قم، مؤسسۀ آینده روشن، پاییز 1391ش. بحرانی، سیدهاشم، غایة المرام، تحقیق: سیدعلی عاشور، بی جا، بی نا، بی تا ...
حکیم جهانگیر خان قشقایی را بشناسید+زندگی نامه
این حجره تدریس می کردند.[11] هجرت به تهران جهانگیر خان که سالها شاگرد علامه آقا محمد رضا قمشه ای بود، پس از هجرت استادش از اصفهان، به شوق استفاده از محضر وی به تهران می رود. او دربارة استادش می گوید: همان شب اول خود را به محضر او رساندم. وضع لباسهای او علمایی نبود، به کرباس فروشهای سِدِهْ می ماند. حاجت خود را به دو گفتم. گفت: میعاد من و تو فردا در خرابات. خرابات محلی بود در خارج ...
نقد برهان لطف و کاربرد آن در اثبات ضرورت امامت
...، انوار الملکوت فی شرح الیاقوت، تحقیق: محمد نجمی زنجانی، قم، منشورات الشریف الرضی، 1363ش. ____________________________________________ ، کشف المراد، تحقیق: ابوالحسن شعرانی، تهران، کتاب فروشی اسلامیه،1376ش. ___________________________________________ ، کشف المراد، تعلیق: جعفر سبحانی، قم، مؤسسه امام صادق(ع) ،1382ش. ___________________________________________ ، کشف المراد، تحقیق ...
طرحی برای مستندسازی تعاریف، واژه ها و مفاهیم حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه
مشرق زمین تلاش هایی برای این کار صورت گرفت که از جمله اولینِ آنها می توان از کتاب اشتقاقات ایسیدوروس سویلی در قرن هفتم میلادی و کتاب مفاتیح العلوم محمد بن احمد خوارزمی نام برد. همچنین از دیگر دانشنامه های دوران گذشته، دانشنامه علایی را می توان نام برد که دانشنامه ای است تألیف ابن سینا به زبان فارسی در پنج علمِ منطق، طبیعیات (علم زیرین)، هیئت، موسیقی و علم آنچه بیرون طبیعت است (علم برین). در این ...
چرا غرب حمله به کلیسای چارلستون را تروریستی نمی نامد؟
مانند اخذ مالیات های سنگین، رنج فقرای آمریکا و دزدیدن حق طبقه متوسط جامعه از سوی نخبگان اقتصادی فاسد و کارمندان دولتی از جمله آنها می باشد.در بخش انتهایی یادداشت استیک آمده بود: طبق ایدئولوژی کمونیست، از هر کسی به اندازه توانایی اش بخواهید و به هر کسی به اندازه نیازش بدهید و طبق ایدئولوژی سرمایه داری، از هر کسی به اندازه ساده لوحی اش بخواهید و به هر کسی بر اساس طمعش بدهید. نویسنده در ...
انتشار 313 عنوان کتاب دینی در 7 روز/ کتابشناسی در شش بخش حوزه دین
...، جلد 4، وزیری (گالینگور)، چاپ 1 سال 1394، 5000 نسخه. • علل الشرایع: فلسفه احکام دین و اسرار آفرینش محمد بن علی ابن بابویه، مترجم: محمدعلی سلطانی، ویراستار: رسول افقی، ارمغان طوبی، 704 صفحه، (در 2 جلد)، جلد 1، وزیری (سلفون)، چاپ 5 سال 1394. • علل الشرایع: فلسفه احکام دین و اسرار آفرینش محمد بن علی ابن بابویه، مترجم: محمدعلی سلطانی، ویراستار: رسول افقی، ارمغان طوبی ...
شورای انقلاب فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور
کار به صورت جمعی به انجام رسیده است. هم چنین در تدوین آن به اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز بیست ساله ی نظام توجه شده است. یکی دیگر از نکات مثبت نقشه ی جامع علمی کشور توجه آن به ارتباط دانشگاه، صنعت و التفات به نیازهای جامعه و بومی بودن یا شدن علم می باشد. هم چنین در این سند سعی شده است از کلی گویی پرهیز شده و در هر بخش از نظام علم و فن آوری راهکارهای عملیاتی ارایه گردد. با این حال ...
ماه رمضان؛ فرصتی ویژه برای رسیدن به قرب الهی
احادیث ائمه معصومین(ع) می توان آن شب را معین کرد. همان گونه که حضرت امام صادق(ع) نیز در این زمینه می فرماید: تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است(6) . فرصتی جهت احیاء فضایل اخلاقی حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه می فرماید: ... تا مردم رنج گرسنگی و تشنگی را بچشند و به نیازمندی خود در آخرت پی ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگی و تشنگی ...
مفهوم شناسی واژه حکم در فقه سیاسی
بخش اول چکیده حکم در لغت به معنای استحکام، اتقان و نفوذناپذیری می باشد؛ امّا آنچه در بسیاری از کتب لغت، مرادف با حکم ذکر گردیده (و ما بعداً به آنها اشاره خواهیم کرد)، لازمه آن است؛ نه معنای آن. حکم در اصطلاح فقه و اصول بر خطاب شرعی و اثر آن (مانند وجوب و حرمت)، فتوا، داوری قضایی و دستورهای ولایی و حکومتی اطلاق می گردد. حکومت نیز که با واژه حکم هم ریشه است، در فقه به معنای ...
نقد برهان لطف و کاربرد آن در اثبات ضرورت امامت
گونه ای به واقع دسترسی باشد مانند استناد به وحی (از راه های دیگر) در بحث لطف بودن نصب امام، مشمول این اعتراض نیست. منابع ابن منظور، محمّد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دارصادر، چاپ اول، 1410ق. استرآبادی ، محمدجعفر، البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة، قم ، مکتب الأعلام الإسلامی ، 1382ش. اشعری، ابوالحسن، مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلین ، آلمان _ ویسبادن ...