سایر منابع:
سایر خبرها
کلاهی که سر ایرانیان رفت!
الهی است. لذا از این نظر با مسلمانان فرق دارند، زیرا مسلمین تورات تحریف نشده را عین وحی الهی می دانند. کلمه تورات 18 بار و عناوین دیگری از آن مانند کتاب صحف موسی (ع) و... در قرآن ذکر شده است. قرآن کریم تصریح دارد که خداوند تورات را به وسیله وحی بر موسی علیه السلام نازل کرده، سوره های آل عمران آیه 3، سوره مائده آیه 44 در قرآن گفته شده که حضرت عیسی مسیح (ع) و پیامبر اسلام (ص) تصدیق ...
مظلومیت حامی روزهای سخت پیامبر خدا
.... ولی نفوذ اسلام روزبه روز افزایش می یافت. سران مشرک قریش بار دیگر نزد ابوطالب رفتند و گفتند: تو در میان ما شخص کهن سال و شرافتمندی هستی. ما از تو خواستیم که برادرزاده ات را بازداری، ولی بازنداشتی. دیگر نمی توانیم تحمل کنیم محمد صلی الله علیه و آله روش نیاکان ما را تخطئه کند و ما را سفیه و نادان بخواند و از خدایان ما بدگویی کند. او را از ما بازدار، وگرنه با تو و او ستیز و پیکار می کنیم تا یکی از ...
داستان های کوتاه قرآن کریم
در قرآن کریم انواع مختلفی از داستان ها وجود دارد. هم از جنبه ساختار محتوایی و هم از جنبه راه ارائه و روش بیان .این انواع متفاوت داستانی ، جنبه ها و ویژگی های هنری و اهداف دینی که به خاطر آن داستان، بیان شده است، را در کنار هم جمع کرده است. ضمن آن که ، این ابزار هنری ،کاملاً در خدمت هدف بیان محتوای قصه که دعوت و تربیت است قرار گرفته است. در ذیل به شیوه داستان گویی قرآن از جنبه راه ارائه و روش بیان با موضوع داستان های کوتاه می پردازیم. ...
راهکار تشخیص افراد صالح از ناصالح
طعام را برای من روزی بگردان، اطعام طعام کلمه ای عام هست یعنی یا به مستحقین یا به روزه داران، هر قسمتی را در نظر بگیریم از خدا می خواهیم که ما را موفق به این اطعام طعام بنماید. اطعام طعام و نزول سوره انسان در تفسیر کشّاف از ابن عباس نقل شده که امام حسن (علیه السّلام) و امام حسین (علیه السّلام) بیمار شدند و رسولخدا (صلّی اللّه علیه و اله و سلم) با جمعی از صحابه از ایشان عیادت ...
تفسیر حکمت تکرار تمثیل دنیا در قرآن
برای رساندن پیام ویژه، مثل های متعدد آورده شود تا غرض جامع و حکیمانه در تمثیل حاصل شود. نتیجه با توجه به مباحث مطرح شده نتایج زیر حاصل می شود: 1. اگرچه تمثیل زندگی دنیا در سه سوره و با یک تشبیه آمده اما به خاطر مرکب بودن این تشبیهات تمثیلی، در هر مثل بُعد خاصی از ابعاد مثل و ممثَّل بیش از سایر ابعاد آن مورد توجه و تأکید است. 2. تکرارها ناشی از تنوع ...
فرق مهم پیامبر(ص) با بقیه انسان ها درچیست
به گزارش عصر امروز، متن زیر سخنرانی جلسه ششم استاد سید محمد مهدی میرباقری است که در ایام ماه مبارک رمضان سال 92 در شهر شاهرود برگزار شده است. در این جلسه که به تاریخ 2 مردادماه برگزار شده است بحث در مورد وجود مقدس پیامبر و وحی ایشان است؛ اگرچه جسم پیغمبر اکرم مانند بقیه انسان ها است اما این نباید برای م ...
رسیدن به آرزوها با دوختن برات کیسه سی ؛ آئین سنتی رمضان در زنجان
چیخماق یعنی حرکت در سربالایی تند کوه با بار سنگ، 10 روز دوم این ماه را یوققوشا کرپیچینن چیخماق یعنی بالارفتن از دامنه کوه با بار خشت و روزه داری در دهه سوم ماه عبودیت و بندگی خدا را انیشه قاچماق سو ایچمک کیمیندی یعنی پایین آمدن از دامنه کوه مثل آب خوردن است، تعبیر می کنند. شب ها و روزهای ماه مبارک رمضان در زنجان نور، رنگ و صفای خاص خود را دارد شب ها مساجد شاهد حضور جوانان و نوجوانان شده ...
پناهیان: دین می تواند فوتبال را بهتر کند
...: حجت الاسلام پناهیان گفت: هر وقت دیدید که حال مناجات ندارید، مطمئن باشید که خوب زندگی نکرده اید، یعنی یک جاهایی به زندگی بی اعتنا بوده اید. حجت الاسلام علیرضا پناهیان که در رمضان گذشته با موضوع تنها مسیر-راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی سخنرانی کرد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت، امسال قرار است به مدت 30 شب در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین به موضوع تنها مسیر برای زندگی بهتر ...
آل سعود باقی مانده نسل "ابن تیمیه" هستند
و آنها حجاز را گرفتند و اولین کاری که کردند گنبد و بارگاه ائمه معصومین (ع) را تخریب کردند و اینها الان هم هستند و اگر آل سعود اکنون هم قدرتی پیدا می کرد مسجد الحرام و مسجد رسول الله و قبر پیامبر (ص) را نیز تخریب می کرد . رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: ابن تیمیه لعنت الله علیه انسان کوری بود که تفسیر آن با سایر مفسرین اختلاف داشت و این سوره به اذعان همه مفسران از ابتدا تا انتها راجع ...
نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت
، الملاحم و الفتن، اصفهان، مؤسسه صاحب الامر(عج) ، چاپ اول، 1416ق. ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق. ابن منظور، محمّد بن مکرم مصری انصاری، لسان العرب، قم، نشر ادب حوزه، 1405ق. انصار امام مهدی، ادلۀ جامع دعوت یمانی آل محمّد؛ سید احمد الحسن، وب سایت فارسی انصار امام مهدی، yamaani.com ، بی تا. آیتی، نصرت الله، معیارهای تطبیق نشانه های ظهور ، فصل نامه ...
قرائت جزء هفتم مناجات و دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
، یا ارحم الراحمین، صل علی محمد و آل محمد واکفنی حلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمّن سواک، یا اله العالمین و صلی الله محمد و آله اجمعین 2)جهت زیاد شدن رزق و روزی و وسعت معیشت از شب شنبه شروع کند و هر شب 3 بار بخواند و استثنائاً در شب جمعه 8 بار بخواند و این عمل را 5 هفته اجرا کند و قبل از تلاوت هر بار این سوره این دعا را بخواند: اللهم ارزقنا رزقاً حلالاً ...
قرآن و وجود امام مهدی (عج)
...، در دو سورۀ قدر و دخان به موضوع شب قدر و نزول قرآن در آن شب، اشاره کرده است. سوره قدر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * إِنّا أَنزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ * وَما أَدْرَاکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ * لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ* تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ * سَلمٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ ...
نظارت همگانی و متقابل در نظام اسلامی
مثل عقل، عدالت، فضیلت و آنچه سودمند باشد. (راغب اصفهانی، 1412 ق: ذیل واژه) به نظر می رسد این مفهوم اصلی در همه کاربردها لحاظ شده است. خیر در آیه 104 آل عمران: در این زمینه مفسران احتمالات زیادی داده اند. نظری که بیشتر می تواند پذیرفتنی باشد آن است که در آیه شریفه، خیر لفظ مجمل و امر به معروف و نهی از منکر تفصیل آن است. (اردبیلی، بی تا: 321) به اعتقاد ابن منیر، ذکر این دو فریضه بعد از ...
صاحب عروه از نگاه آیت الله شبیری زنجانی
عقیق : نوشتاری از حضرت آیت الله شبیری زنجانی درباره ویژگی های اخلاقی آیت الله سید محمد کاظم یزدی طباطبایی (ره) را بازگو می کند. جامع ترین حاشیه بر مکاسب از نظر تحقیق، بهترین و محققانه ترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است. از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی بر همه مقدم است؛ چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان ...
آملی لاریجانی: زمانی گفتمان بسیار بد "بگم بگم" راه افتاده بود
160 که نظارت بر حُسن اجرای احکام است، مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه وظایف قوه قضائیه بسیار گسترده است. وی ادامه داد: دادگستری جمهوری اسلامی ایران هم در استانها و شهرها و بخش های کشور حضور دارد که در تمام این بخش ها، پرونده ها مورد رسیدگی قرار می گیرند و حجم بسیار بالایی از خدمات عرضه می شود. آیت الله آملی لاریجانی افزود: سازمانهای تابعه از جمله بازرسی کل کشور، سازمان ثبت ...
به مناسبت زادروز ابن سینا
الطبیعه ارسطو اشتغال ورزیدم ولی چیزی از آن نمی فهمیدم و غرض مؤلف را از آن سخنان درنمی یافتم از این رو دوباره از سر خواندم و چهل بار تکرار کردم چنان که مطالب آن را حفظ کرده بودم اما به حقیقت آن پی نبرده بودم. چهره مقصود در حجاب ابهام بود و من از خویشتن ناامید می شدم و می گفتم مرا در این دانش راهی نیست... یک روز عصر از بازار کتابفروشان می گذشتم کتابفروش دوره گردی کتابی را در دست داشت و به دنبال خریدار می ...
حُسن فعل در فرهنگ قرآنی به تنهایی کافی نیست
. آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: متعلق بشارت باید امری لذت بخش باشد و عذاب بشارت محسوب نمی شود ولی چون خودشان منتظر و مشتاق عذاب هستند برای آنان بشارت محسوب می شود مانند آیه 54 سوره آل عمران وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ؛ و [دشمنان] مکر ورزیدند و خدا [در پاسخشان] مکر در میان آورد و خداوند بهترین مکرانگیزان است که در این آیه خَیْرُ الْمَاکِرِینَ یعنی کسی نمی تواند مکر ...
مفهوم شناسی واژه حکم در فقه سیاسی
دست می آید؛ چنانکه خداوند، این شیوه را پیش پای پیامبر اکرم(ص) گذاشت: فَبِمَا رَحْمَه مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِک فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَی اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکلِینَ (آل عمران(3): 159). علامه طباطبایی در ضمن عبارتی بر این مطلب، تصریح نموده است: احکامی ...
بررسی راویان حدیث در کتاب بزرگ رجالی شیعه
روایت معارض نداشته باشد، در میان فقهای شیعه پس از او مثل علامه حلی و شهید اول هم دیده می شود. این همان نکته ای است که باید اذعان داشت روش رجالی شیخ مورد توجه بسیاری از رجالیون پس از او قرار گرفته و آنان را دنباله رو روش خود ساخته است که قبل از آن کم سابقه بود. همچنین می توان گفت در این خصوص دیدگاه یکی از هم عصران او، یعنی نجاشی بسیار با وی نزدیک است. به گفته معارف، شیخ طوسی برخلاف رجالیون معاصر خودش ...
نقد برهان لطف و کاربرد آن در اثبات ضرورت امامت
دیگری بر ادعای فوق هستند. نقد تقریرها دو بخش است؛ بخش اول بدون توجه به معنای غرض و لذا مستقل عقلی است، و بخش دوم به معانی غرض نظر شده است، لذا از نقل مستقل نیست. تقریر اول قاعدۀ لطف در قالب تقریر اول چنین است: صغرا: کلُ لطفٍ، موجبٌ لتحصیل الغرض؛ هر لطف مقرّبی موجب تحصیل غرض خداوند (اطاعت) است. کبرا: کلُ ما موجبٌ لتحصیل الغرض، واجبٌ؛ هر چه موجب تحصیل غرض ...