سایر منابع:
سایر خبرها
خاتمی: روحانی برای رفع حصر تلاش زیادی کرد
ها تا حدودی از میان رفت و روابط عزتمندانه ای با دنیا پیدا کردیم. یک وجه مشترک در دوران ریاست آقایان خاتمی، روحانی و آیت الله رفسنجانی وجود دارد و آن این است که ما مشاهده می کنیم مشکلات اقتصادی، سطح تورم ، گرانی ، بیکاری و مسائل دیگر در دولت های آنها وجود داشت اما همه آنها تا حدود زیادی این موارد را کنترل کردند و کشور را بر روی ریل پیشرفت و توسعه قرار دادند و در مسائل داخلی این شخصیت ها ...
سال دشوار برای نظام بانکی شروع شد
مرکزی در دولت دوازدهم، مدنظر قرار گیرد. وی تصریح کرد: البته چنانچه همکاری بین دولت و مجلس در پایه گذاری قوانینی که به درد بخور بوده و راهگشا باشد، ادامه یابد، می توان امیدوار بود که نظام بانکی به اهداف خود برسد، البته این چیزی نیست که یک شبه به آن برسیم؛ اگرچه قابل دستیابی است و همه ما به عنوان فعالانی که در گوشه و کنار اقتصاد کار می کنند؛ به خوبی متوجه این موضوع هستند. گوشه، خواستار ...
خطر بزرگ بازگشت به تورم دو رقمی
به گزارش صبحانه ، سید علی مدنی زاده ، استادیار دانشگاه شریف و فارغ التحصیل دکترای اقتصاد از دانشگاه شیکاگو در گفت وگو با هفته نامه تجارت فردا ضمن ارزیابی مثبت عملکرد دولت در کنترل تورم بدون داشتن تبعات رکودی، حفظ دستاورد تورمی دولت را در گرو اصلاح نظام بانکی دانست. ضرورتی که از نگاه این پژوهشگر حوزه پولی و بانکی نیازمند یک برنامه بین قوه ای است و باید در سطح سران کشور رخ دهد. از نگاه این اقتصاددان رفتار دولت در چهار ...
تابش: دولت باید به انتظارات و مطالبات مردم با جدیت و سرعت پاسخ گوید
ملی در جهت تحرک هر چه بیشتر قدم برندارم بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم و در راستای توفیق هرچه بیشتر دولت آینده که توفیق نظام، رهبر معظم انقلاب و ایران عزیز است لحظه ای درنگ نکنیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در فراکسیون امید راه تعامل، همراهی و همکاری با سایر فراکسیون ها و دولت را در دستورکار خویش قرار داده ایم و انتظار همراهی داریم تا آرامش و امنیت مردم به پیشرفت و توسعه کشر رقم بخورد. کار نمایندگان مجلس، کمیسیون ها و فراکسیون ها از این فصل جدی تر است لذا باید بکشویم که زمان را از دست ندهیم و در این راه اشتباه نکنیم. 302/ ...
کیف، شهری که همه را مجذوب خود می کند
نزدیکی دهکده تاریخی پایروهیو یک موزه در فضای باز به مساحت 1.5 کیلومتر مربع وجود دارد که به نام موزه معماری مردمی و آینه زندگی اوکراین معروف است. در این منطقه تعداد زیادی دهکده کوچک وجود دارد که نمایانگر معماری روستایی اوکراین است. از زمانی که قانون آزادی گردشگری در منطقه اروپا در سال 2005 اجرا شد، کیف شاهد افزایش چشمگیر گردشگر بوده است. تا حدی که در بین سال های 2008 تا 2009 نزدیک به ...
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بازار و دولت ، مکمل فرآیند توسعه ای ...
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت ، با اشاره به وجود 3 میلیون واحد صنفی و 8 هزار اتحادیه صنفی در کشور اظهار کرد : بخش مهمی از بازار در اختیار اصناف است و بازار و دولت ، مکمل فرآیند های توسعه ای در مسیر تکوینی توسعه هستند . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا ، سید علی امانت با بیان اینکه نقش اصناف به عنوان یکی از گروه های مرجع و تاثیر گذار در فعالیت ...
کیانوش عیاری: هیچ اما و اگری را برای اکران خانه پدری نمی پذیرم/ این فیلم چقدر کشنده تر از مناظره های ...
انگار ما عمر نوح داریم و باید صدها سال زندگی کنیم. ما مدام در حال تکرار تجربه های پیشینیان خودمان هستیم و هیچ وقت با اتکا به آن تجربیات قدمی را برنمی داریم. خانه پدری کیانوش عیاری رفع توقیف شد. این نخستین اقدام عملی دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر است؛ فیلمی که در فضای غبارآلود سیاسی و اجتماعی سال های 89 ساخته شد اما از همان روزها هیچ وقت نتوانست به معنای واقعی کلمه اکران گسترده شود. به گزارش هفت روز خبر به نقل از سلام سینما، بی انصافی است اگر به اقدامات دولت یازدهم برای از میان برداشتن موانع اکران خانه پدری اشاره نکنیم؛ اقداماتی که سال 92 منجر به نمایش فیلم در جشنواره فجر و بعد از آن با اصرار و پافشاری فراوان به اکران آن در گروه سینمایی هنر و تجربه ختم شد اما واقعیت اینجاست که مدیران فرهنگی دولت یازدهم توان ایستادگی در مقابل این سنگ اندازی ها را نداشتند و در نهایت عیاری وادار شد به صبر مثال زدنی اش برای حل این مشکل تکیه کند. عیاری که در این مدت کاناپه را ساخت، این روزها از خبر مسرت بخش خانه پدری هم خوشحال است و هم غمگین، غمگین برای سال هایی که او و سینمای ایران از دست داده اند و خوشحال از اینکه سال های بیشتری از عمر او و این سینما قربانی نگاه سلیقه ای مدیران نشده است. چه اتفاقی افتاد که بعد از شش سال ونیم فیلم خانه پدری از توقیف نجات پیدا کرد؟ به نظر می رسد دولت دوازدهم در ابتدای کار خود برگ برنده ای در حوزه فرهنگ و هنر رو کرد... این اتفاق شاید از منظر هر دولتی اتفاق زیاد مهمی نباشد، اما به عنوان یک نماد بسیار بااهمیت است. نه تنها خانه پدری که هر فیلم دیگری و حتی هر اتفاق فرهنگی که سال ها توقیف بوده اگر به هر شکل اجازه عرضه پیدا کند، طبیعتا نشانه گشایش در وقایع سیاسیِ در حال وقوع است. از این رو به نظرم برای دولت جدید سرآغاز خوبی است. اطلاع دارید کدام نهاد یا سازمانی مشخصا در رفع توقیف این فیلم نقش داشتند؟ من خودم پنجشنبه با این مساله برخورد کردم و از انعکاس این خبر در رسانه ها متوجه رفع توقیف شدم. موج این خبر را در فضای مجازی دیدم و از ماوقع اطلاع چندانی ندارم. دو روز گذشته هم تعطیل بود و باید صبر می کردم تا امروز اتفاق خاصی بیفتد. شما همچنان بر سر مواضع تان درباره نحوه اکران خانه پدری هستید؟ قرار نیست صحنه ای حذف شود؟ فکر می کنم اگر جای تصمیم گیرنده ها بودم، هر پاسخی به این سوال بیشتر من را عصبانی می کرد. چون قاعدتا باید بگویم معلوم است بعد از گذشت شش سال و نیم همچنان بر سر مواضعم هستم. اگر قرار باشد اصلاحیاتی که آن زمان من را ملزم به انجام آن دانستند، بعد از گذشت این همه مدت رعایت کنم، از این همه کار بیهوده باید دچار ناراحتی و افسردگی شوم پس لطفا از خیر این سوال بگذرید. خانه پدری تاریخ مصرف دارد؟ اگر این فیلم شش سال و نیم پیش اکران می شد چه فرقی با این می کرد که حالا اکران شود؟ این فیلم قاعدتا تاریخ مصرف ندارد. یک درامی در حال مطرح شدن است و اگر پایه های این درام درست باشد در هر زمانه ای می تواند روی پرده برود. من در جایی هم گفته بودم که ممکن است فیلم بیات شود اما می بینید که الان شاهد نسل هایی هستیم که از لذت ناشی از دیدن فیلم شاهین مالت یا جویندگان فورد تعجب می کنند. توجیه چنین لذتی حتما دشوار است. خانه پدری شش سال ونیم پیش ساخته شده و به طور طبیعی در این مدت صدها فیلم دیگر ساخته شده است که به دوران حاضر نزدیک تر هستند، اما شاید موضوعات این فیلم همیشگی باشد و مشمول زمان نشده باشد. من ترجیح می دادم به خاطر منافع خودم هم که شده این فیلم را همان زمان عرضه کنم. یعنی اینکه سال 89 یا حداقل سال 90 این فیلم روی پرده برود، اما محرومیت این فیلم از حیث مالی زیانبار است. مخارج 900 میلیون تومانی این فیلم در سال 89 شبیه راکد ماندن سرمایه ای است که خیلی عوامانه است تا در موردش بگویم با این پول اگر زغال هم می خریدم می توانستم سود خوبی کنم! نمی خواهم وارد این وادی بشوم، اما اگر این فشار مالی نبود برای ساخت فیلم کاناپه وارد مسیر سخت جذب سرمایه نمی شدم. این حداقل و مهم ترین آسیبی است که توقف این فیلم به زندگی من زده است. چه اتفاقی می افتد که فیلمی مثل خانه پدری این همه مدت توقیف می شود و بعد در حالی که قوانین همچنان همان قوانین است، فیلم اجازه اکران پیدا می کند؟ این اتفاق به نظر عجیب نیست؟ در حالی که ممیزی ها و خط قرمزها همان هایی است که از قبل بوده است... وقتی مبنای توقف یک فیلم صرفا سوءتفاهم است چنین اتفاقی عجیب نیست. اصلا این اتفاق می توانست در مدت طولانی تری بیفتد. یعنی 20 سال خانه پدری متوقف شود و بعد از 20 سال گروهی بیایند که بدون تعصب و داشتن افکار تنگ نظرانه خودشان متوجه شوند توقف یک فیلم از اساس سوءتفاهم بوده است. گاهی گذشت زمان آدم ها را متوجه این می کند که درگیر سوءتفاهم شده اند. گاهی هم دیگران، آنها را متوجه می کنند. در مورد خانه پدری هم این اتفاق افتاد و فهمیدند نکات ظریفی که در این فیلم دیده بودند کاملا واهی بود. فیلم خیلی راستگو است و مطلب خودش را می گوید. این اتفاق می توانست شش سال پیش بیفتد یا حتی سال 92 که این فیلم در فستیوال ونیز عرضه شد، می توانست نقطه پایانی برای رفع این سوءتفاهم باشد. درست بعد از این بود که فیلم از حضور در 10 فستیوال محروم شد. من چون اصولا اهل ایجاد بحران نیستم، فیلم در جشنواره ای شرکت نکرد و ترجیح دادم در لاک خودش باقی بماند و مشکل آفرین نشود. من بهانه ای ندادم که بتوانم فیلم بعدی ام را راحت تر شروع کنم. اگرچه از رفع توقیف خانه پدری خوشحالم اما پشت این خوشحالی ناراحتی هم وجود دارد، اینکه چطور راحت چنین تصمیم هایی گرفته می شود؟ تصمیم هایی که عده ای می گیرند و عده ای دیگر در جایی دیگر متوجه واهی بودن این اتهامات و تصمیم ها می شوند. سعی می کنم خوشبینانه به این مساله نگاه کنم و صرفا به خاطر بازی های سیاسی این جریان را توجیه نکنم و با این حساب بیان دیگری داشته باشم برای رفع توقیف این فیلم. به هر حال این فضا، چه بخواهیم چه نخواهیم، برآمده از فضای نوین سیاسی و اجتماعی است. بعد از انتخابات دیدیم که ادبیات مردان سیاست کشورمان فرق کرد و حرف های آنها وارد وادی دیگری شد؛ وادی ای که در آن صراحت بیش از پیش پررنگ شد. من تعجب می کردم اگر باز هم گفته می شد فیلم خانه پدری مسائلی دارد. با فرض کنار گذاشتن ذهنیات مرتبط با شریعت و دین، درباره ساختار تلخ فیلم و ناهنجاری های آنا اگر وقت بگذاریم متوجه این موضوع می شویم. نگاه کنید که در مناظره های پیش از انتخابات پرده دری ها تا کجا رفت؟ در فضای مجازی با یک لطیفه ای برخورد کردم که یک نفر با 110 تماس گرفته و گفته بود در صداوسیما شش نفر دارند آبروی هم را می برند و مدرک های مستدلی هم برای این کارشان دارند. خب، این لطیفه ای که ماحصل ذهنیت تیزبین بسیاری از مردم ایران است، درباره این فیلم هم می توانست صدق پیدا کند. خانه پدری چقدر کشنده تر از مناظره های انتخاباتی شش نامزد ریاست جمهوری بود؟ اینجا فقط بحث خانه پدری مطرح نیست و فیلم هایی چون آشغال های دوست داشتنی ، عصبانی نیستم و... هم وجود دارند. همه فیلم هایی که در طول تاریخ و نه فقط این 38 سال، بلکه از زمانی که دوربین وارد ایران شده است با مشکل مواجه شدند از چنین منظری دچار توقیف می شوند. وقتی گروهی با بصیرت بیشتری روی کار می آیند و در واقع با درایت با این مساله برخورد می کنند و تمام این اتهامات را کنار می گذارند، باید تناقض موجود برای همه، حتی برای مردان سیاسی فعلی ما درس عبرتی باشد. آنها ممکن است برای فیلم دیگری سختگیری هایی را به وجود بیاورند در حالی که باید به این نگاه کنند که چند ماه قبل تر از تعدادی فیلم ها که سال ها توقیف بود رفع توقیف کردند. چیزی که شما می گویید خیلی ایده آل است، چون این اتفاق به شکل یک سیکل مداوم در تاریخ سینمای ایران در حال تکرار است. در دوره های مختلف فیلم هایی ساخته شدند که یک دولت اجازه ساخت و نمایش آن را داده و دولت بعدی هم امکان اکران آن را فراهم کرده است. به نظر می رسد سینماگران ما هم به چنین وضعیتی تن داده اند و در این میان تنها تبدیل به آدم های صبوری شده اند. نه فقط در فرهنگ و سینما، بلکه در همه زمینه ها وضعیت این چنین است. انگار ما عمر نوح داریم و باید صدها سال زندگی کنیم. ما مدام در حال تکرار تجربه های پیشینیان خودمان هستیم و هیچ وقت با اتکا به آن تجربیات قدمی را برنمی داریم. همین باعث می شود سیر پیشرفت و توسعه، درست در زمانی که برای ما به طور طبیعی مورد نیاز است، کور یا کند شوند و با طولانی شدنش، آن نتایجی که دنبالش هستیم را دور از دسترس ما قرار بدهد. در چنین فضایی نمی توان روی قانون تاکید کرد؟ نمی دانم شاید لازم باشد که صنف سینما به عنوان یک مرجع حمایت کننده پا در میانی کرده و از حقوق سینماگران دفاع کند. یا حداقل اگر قرار است سینما به عنوان بچه ای یتیم به عرصه ای برای سهم خواهی دولتمردان تبدیل شود، این موضوع به صورت شفاف و روشن برای سینماگران عنوان شود. محافظه کاری اجازه این کار را نمی دهد. در همه جا این محافظه کاری وجود دارد. ما ردپای این محافظه کاری را در عرصه ورزش هم می بینیم. برخی از مشکلات و بن بست هایی که در حوزه ورزش و سینما وجود دارد ناشی از تناقضات موجود است. باید کارهایی انجام شود اما آن کارها به سدهایی که عرف است و توسط افراد پذیرفته شده، تبدیل می شود. همه ما این عرف را به صورت نانوشته در ذهن خودمان داریم و جالب تر اینکه آن را در ذهن مان می پرورانیم. ما در حال حاضر خودمان می دانیم خطوط قرمز ما کجاست، اما کثرت این خطوط قرمز خواه ناخواه اجازه نمی دهد که ما آزادانه به کشف آینده بپردازیم. به هر چیزی فکر می کنیم بلافاصله در قدم بعدی مشکلات و موانعی که گفته می شود جامعه ما را دچار نارضایتی می کند، به ذهن مان می آید. البته این مورد را هم بگویم که من چنین چیزی را قبول ندارم. مثلا دلواپسانی که در جامعه ما مانع ایجاد می کنند، سبب می شوند که نتوانیم به راحتی پیش برویم. غل و زنجیری که به پای فیلمساز ایرانی و هر کسی که در عرصه فرهنگی کار می کند بسته شده، راه رفتن را مشکل می کند. در این صورت من چطور می توانم همپای کسی که غل و زنجیر بر پای او نیست بدوم و عقب نیفتم. حرف من این است که سینماگران هم در طول این سال ها از ایده آل های شان فاصله زیادی گرفته اند. این را قبول دارید؟ بدون تردید همین است. من هر فیلمی که می سازم به این فکر می کنم که اگر آبشخور این اثر، 20 یا 30 درصدش از فکر اولیه من باشد برایم کافی است. آقای کیمیایی، 30 سال پیش حرفی زده بودند که همچنان در ذهن من مانده است. ایشان گفته بودند که فیلم های فیلمسازان ایرانی با توجه به ظرفیت و استعدادشان بسیار کوتاه قدتر از خودشان است. این در حالی است که فیلمی که در هالیوود ساخته می شود بسیار بلندقدتر از ظرفیت های فیلمسازش است. فیلمساز هالیوودی آنچنان مورد حمایت قرار می گیرد که در نهایت این حمایت ها و آزادی ها باعث تبلور بیشتر کارش می شود. در چنین شرایطی آن اثر از فکر سازنده اش بالاتر قرار می گیرد. اما این مساله در سینمای ایران کاملا برعکس است. به نظر من کارهای درخشانی هم که در این سینما، طی چهار دهه ساخته شده، محصول اعجاب برانگیز استعداد سازندگان شان بوده است. حالا ببینید اگر چنین موانعی بر سر راه این فیلمسازان نبود، آنها چه پروازی داشتند. آیا این، یکی از دلایلی است که موجب محدودیت زمانی بروز استعداد سینماگران در ایران می شود؟ به نظر می رسد ما در اینجا سن مفید فیلمسازی داریم... من ترجیح می دهم این مساله را خیلی بومی و محلی نکنم. این اتفاق شامل حال همه فیلمسازان دنیا می شود. مگر کوروساوا دچار فروکش و نشست نشد؟ نه فقط او، بلکه خیلی های دیگر هم این اتفاق برای شان افتاده است. این اتفاق دلایل متعددی دارد. سن، یکی از این دلایل است. بی حوصله و خسته تر شدن فیلمساز طی سال ها هم می تواند به چنین اتفاقی دامن بزند. اینکه فیلمساز دیگر شور دوران جوانی خودش را نداشته باشد. کوروساوایی که هفت سامورایی و ریش قرمز را ساخته با کوروساوایی که شبح جنگجو را ساخته است مقایسه کنید تا ببینید او چقدر از آن شور جوانی اش فاصله گرفته است. پختگی هایی در کارهای بعدی یک فیلمساز وجود دارد اما این پختگی ها نمی تواند همپای شوری قلمداد شود که او صرف فیلمش می کند. این شور هم عمدتا در سنینی رخ می دهد که فیلمساز هنوز تا میانسالی فاصله دارد. به نظر شما رفع توقیف خانه پدری نتیجه تغییر سیاست های دولت است یا تغییر و بلوغ جامعه؟ خیلی وقت ها فیلمی را به این بهانه توقیف می کنند که جامعه آمادگی درک و هضم آن را ندارد. به نظرم تغییر سیاست نخستین چیزی است که در رفع توقیف خانه پدری نقش داشته است. در اوایل صحبت هایم تلاش کردم بهای زیادی به این مساله ندهم، اما در جایی ناچاریم درباره اهمیت این تغییر سیاست حرف بزنیم. اما در مورد جامعه باید بگویم که حضور و هستی فضای مجازی در کنار همه معایبی که داشته و دارد و بعضا مزاحمت هایی را ایجاد می کند، برای این اتفاقات نقش کمک کننده دارد. فضای مجازی در این روزها می تواند با برداشتن یک گام بلند جای رسانه ملی و مطبوعات را بگیرد. طبیعتا فضای مجازی مانع از این می شود تا خانه پدری گم، محو و کم رنگ شود. این فضا کمک می کند موضوعاتی از این دست در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دیده شود و خطاهای ریز و درشت مردان مطرح کشور ما زیر ذره بین قرار بگیرد. به نظر من امنیت نداشتن فضای مجازی بخش کاملا طلایی و زرین آن است. خواه ناخواه تحت تاثیر چنین فضایی بود که خانه پدری در طول این هفت سال هرگز به صورت قاطع به بوته فراموشی سپرده نشد. یعنی معتقدید فضای مجازی در برخی موارد نقش اهرم فشار را بازی می کند؟ در مقاطعی این اتفاق افتاد و فضای مجازی فشار زیادی وارد کرد. این فشار در سطوح بسیار بالای مملکت ما هم بسیار تاثیرگذار بوده است. فکر می کنید مدیران فرهنگی تا چه زمانی صرف نظر از خطوط قرمز مشخص و معین ارشاد، می توانند برای مخاطبان و اینکه دیدن یک محصول فرهنگی به نفع آنها است یا به ضررشان تعیین تکلیف کنند؟ اینکه این اتفاق تا کی می افتد قابل پیش بینی نیست؛ اما چیزی که قطعی است این است که این حقارت ها مثل آینه ای در مقابل افراد تنگ نظر است. آنها یک زمانی به اشتباه خودشان پی می برند، اگرچه از اتفاق های زندگی شان کمتر عبرت می گیرند! اگر عبرت خود آنها هم حایز اهمیت نباشد، دست کم برای دیگرانی که خلف آنها هستند این موضوع می تواند عبرت برانگیز باشد. اما به نظر می رسد در عبرت گرفتن همه با هم پوست کلفت شده اند و دیگر خیلی چیزها برای آنها بی اهمیت است. آنها بیشتر به فراموش کردن مردم اتکا می کنند و به اینکه حافظه مردم در یادآوری خطاهای شان یاری نکند. اما فشار زندگی باعث نمی شود این خطاهای شان برای مردم ابدی ازلی باشد. اگر مشخصا بخواهید به این اشاره کنید که رفع توقیف خانه پدری را شخصا مدیون کدام مدیر فرهنگی و وزیر هستید، می توانید از شخص خاصی اسم بیاورید؟ فعلا از جزییات خبر ندارم، اما می دانم که آقای محمدمهدی حیدریان به اندازه کافی پیگیر حل این مساله بودند و به نوبه خودم از او تشکر می کنم. ادامه این راه می تواند رضایت نسبی به وجود بیاورد و کمک کند تا این رضایت نسبی به طور کامل نهادینه شود. همین اتفاقات سبب می شود ما کم کم باور کنیم اتفاق های رو به جلویی در حال وقوع است. تا جایی که من شنیدم دستوری است که در وزارت ارشاد داده شده و گفته اند که پیگیر فیلم های توقیفی باشند. بله، کمیته ویژه ای تشکیل شده است... من از شما می پرسم دستور این کمیته ویژه را چه کسی داده است؟ آقای حیدریان... پس در واقع پاسخ پرسش شما همین چیزی است که گفتید. این اتفاق ها زمان آقای حیدریان افتاده است و به نظر می رسد او باقدرت تر با تکیه بر شرایط نوین جامعه و با تکیه بر اتفاقاتی که در یکی دو ماه گذشته برای دولت و آقای روحانی افتاده است پیش می رود. به نظرم تاثیر خودش را روی مدیریت سینمایی کشور گذاشته است. جایی هم مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود پیدا کرد... بله، آقای الیاس حضرتی در صحن علنی مجلس درباره اتفاقاتی که درباره خانه پدری افتاده است، گلایه کرده بودند و خواهان نگاه مجدد به توقیف طولانی فیلم شدند. آن قدم ها در شکل گیری چنین روزی موثر بود. گمان می کنم پیش از عید این اتفاق افتاد. حرکت آقای حضرتی برای خیلی ها در فضای فرهنگی جامعه ما غافلگیرانه بود که با شجاعت و تمرکز کامل در صحن مجلس درباره چیزی که شاید از نظر مسوولان چندان مهم نباشد، صحبت و روی آن تاکید کرد. چنین اتفاقاتی واقعا مثبت و جلو برنده است. الان که مجلس، دولت و شورای شهر همسو و هم جهت هستند، زمان خوبی است تا همه اقشار جامعه مطالبات خودشان را بیان کنند، به خصوص هنرمندان و سینماگران که تلاش خودشان را برای استمرار دولت آقای روحانی به بهترین شکل انجام دادند. اگر قرار باشد نگاهی به مطالبات سینماگران داشته باشید، شاخص ترین خواسته های تان کدام است؟ در قدم اول دادن آزادی عمل به فیلمساز است. بعد از این وارد حیطه صنفی می شویم. ما در امور صنفی با مشکلاتی مواجه هستیم که باید آنها را مرتفع کنیم. وضعیت معیشت تمام دست اندرکاران سینمای ایران که چندهزار نفر می شوند باید بهبود پیدا کند. پیش از حضور شما برای این گفت وگو برنامه ای از تلویزیون درباره هنروران پخش شد که از میان همه آنها من فقط چهره غلام ژاپنی را شناختم. تصاویری از این هنروران با چهره های شکسته دیدم، اما به نظرم باید بپذیریم آنها هم سهمی از سینمای ایران دارند. سهم شان باید به فراخور حال شان خوب باشد. این گروه سال های سال است که در یک گوشه سینما در حال کمک کردن هستند. به همین دلایل نیازهای صنفی یکی از مسائل مهم سینمای ایران است. این مساله بستگی زیادی به جدل های میان خانه سینما، صنوف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. به عنوان مثال دوست دارم به بیمه اهالی سینما اشاره کنم که یک سالی می شد برچیده شده بود. به هر حال آنهایی که در سینما فعالیت می کنند هم بخشی از مردم هستند و به گرفتاری های روزمره ای که همه درگیر آن هستند، دچار می شوند. این گروه سینمایی هم خانواده دارند و در قبال خانواده های شان مسوولند. در نگاه اول چنین مطالبه ای در مقایسه با آزادی عمل فیلمساز شاید ناچیز به نظر برسد، اما وقتی وارد خلوت آن فرد شویم خواهیم دید که سلامتی یکی از عزیزانش از تاریخ سینمای ایران هم مهم تر است. برای من هم سلامتی عزیزان و نزدیکانم از خیلی مسائل دیگر مهم تر است. من نمی توانم ارزش گذاری کنم و با قاطعیت بگویم پیش از هر چیز آزادی عمل فیلمسازان ایرانی را می خواهم! چنین چیزی در ظاهر مهم به نظر می رسد اما مسائل صنفی و نیازها و آرامش از مهم ترین شرایط زندگی همه ما است. یکی از نقدهای وارد شده به دولت یازدهم، پرهیز از جوان گرایی بود. در حوزه سینما به نظرتان چقدر چنین نقدی وارد است؟ جوان گرایی یک امر از پیش تعیین شده دولتی نیست که کسانی مدعی باشند با عنایت به جوان گرایی سعی می کنیم آینده سینمای ایران را تضمین کنیم. در هر دورانی جوان گرایی وجود دارد. به طور طبیعی جوان ها می آیند و کسی هم نمی تواند مانع از حضور آنها در عرصه های مختلف جامعه شود. اما از سوی دیگر مشکلی که وجود دارد و ممکن است موانعی جلوی پای کسانی که قرار است وارد سینما شوند، ایجاد کنند. این سنگ اندازی ها صرفا از ترس تنگ شدن جای خودشان اتفاق می افتد. خیلی طبیعی است که جا تنگ شود. اما این تنگ شدن جا نتیجه خباثت نسل جوان نیست. همان طور که یک پدر کم کم در عرصه مدیریت زندگی عقب نشینی می کند و مدیریت را به فرزندان خودش واگذار می کند، در تمام زمینه ها و حتی علوم دیگر نیز این جوان گرایی شکل می گیرد. اما کوشش برای جوان گرایی ممکن است به یک واقعه افراطی تبدیل شود. گاهی متوجه می شویم که فیلمسازی به صورت افراطی به شیوه ای دم دستی تبدیل می شود و همه می توانند این عرصه را تجربه کنند. من نمی گویم همه باید دشواری های نگفتنی خود را، مثلا برای خودم در فاصله سال های 58 تا 63 که نخستین فیلمم تنوره دیو را ساختم، از سر بگذرانند. این شرایط آن سال ها بود و ما با چنگ و دندان تلاش می کردیم خودمان را بالا بکشیم و فیلم بسازیم. الان شرایط متفاوت شده و حتی می شود با دوربین عکاسی و موبایل هم فیلم ساخت. در نتیجه فیلمسازی آسان تر شده اما این آسان تر شدن نباید باعث شود تا با فیلمسازی سهل و ممتنع برخورد شود. فیلمسازی همچنان باید مشکلات خودش را داشته باشد، اما باید که این مشکلات بدون شرط و شروط های رایج باشد. منظورم این است کسی که مشکلات این حوزه را با تمام وجود لمس می کند تنها حق فیلمسازی دارد. به عقیده من نگاه ما به سینما باید درست و اصولی باشد و به عنوان یک بازیچه به سینما نگاه نکنیم. هرچند خودم بارها گفته ام که سینما برایم اسباب بازی ای است که از بازی کردن با آن لذت می برم. در حوزه اقتدارگرایی مدیران فرهنگی دولت دوازدهم چه تغییراتی باید رخ بدهد؟ اصلا اقتدارگرایی یک ویژگی ذاتی است یا اکتسابی؟ به ندرت و گاهی اوقات ممکن است با آدمی برخورد کنیم که گشودگی بسیاری در رفتار دارد اما این خصلت آنقدر نایاب است که ما مجبوریم بپذیریم که اقتدار یک امر ذاتی و نه اکتسابی، آن هم برای همه است. در واقع زمینه ساز افراد قدرت طلب می شویم. در سینما هم طی سال های گذشته معمولا با افراد گشوده رو و آدم هایی که نقطه مقابل شان هستند زیاد برخورد کردیم. چه اتفاقی می افتد که شما با داشتن دو فیلمی که سرنوشت نامعلومی داشتند، تصمیم به ساخت سریال می گیرید؟ نمی گویم توقیف که خودمان برچسب نچسبانیم! اتفاقا نباید از کلمه توقیف وحشت کنیم. سرنوشت نامعلوم تعابیر دیگر این کلمه است و درست مثل بشین، بفرما و بتمرگ می ماند! خب، با وجود دو فیلم توقیفی چه می شود که از ادامه حیات دولت یازدهم دفاع می کنید؟ برگردیم به همان بخشی از صحبت هایم که به تناقض ها و بن بست های ذاتی اشاره کردم. گاهی اوقات احساس می کنم مدیران سینمایی هم از همه این اتفاق ها و خیلی چیزهای دیگر که ممکن است دست آنها نباشد، متحیرند. ساخت سریال 88 متر که الان یک مترش هم کم شده و 87 متر شده است، ریشه در هشت سال پیش دارد. من در آستانه شروع سریال درگیر مسائل شخصی شدم و ساخت این سریال از اولویت افتاد. آقای اسلامی مهر، مدیر وقت سیمافیلم هم همان موقع به من گفت نگران پولی که از ما گرفتی نباش و هر وقت آمادگی روحی پیدا کردی سراغ ساخت این سریال بیا! من هم قصد سوءاستفاده از حسن نیت ایشان را نداشتم. به صورت طبیعی شرایط به گونه ای پیش رفت که پروژه ای که سال 87 کلید خورده، در سال 96 پیگیری شود. خیلی ها تصور کردند شما از آرمان گرایی و حرف های تان بعد از ساخت کاناپه عدول کردید! من درباره چیزی که جزیی از اقتدار خودم و به سرمایه خودم مربوط است صحبت کردم، اما با سرمایه دیگری که نمی توانم شوخی کنم. این یک تعهد هشت ساله است و بنابراین من از قدیم به تلویزیون متعهد هستم تا با همان شرایط رایج در فیلمسازی این سریال ساخته شود. نوبت فیلمسازی مجدد خودم و با سرمایه خودم که شد معلوم می شود چقدر روی حرفم می ایستم. اگر به شما پیشنهاد اکران خانه پدری در گروه هنروتجربه را بدهند، می پذیرید؟ بله، فیلم قابلیت برخورد عمده تماشاگران را داشته است. نمایش آن در هنروتجربه از ابتدا یک ضرورت بود. با پیشنهاد آقای امیرحسین علم الهدی که کمکی به اکران فیلم شود، من هم این مساله را پذیرفته بودم، اما اگر این فیلم از حیث رفع نیازهای روحی تماشاگر مشمول زمان نشده باشد، می تواند فیلم پرمخاطبی باشد. بنابراین فرقی نمی کند در گروه هنروتجربه اکران شود یا گروه آزاد. اصل مطلب برای من اکران عمومی است. بعد از رفع توقیف خانه پدری ، به مرتفع شدن مشکلات و موانعی که بر سر راه کاناپه است، امیدوار شده اید؟ در فیلم کاناپه هیچ بدعتی وجود ندارد برای اینکه چیزی که دیده می شود موی مصنوعی است. این مساله چیزی نیست که به کسی بربخورد و بی اعتنایی به ارزش ها، باورها و آن چیزی که نظام در پی تحقق آن است قلمداد شود. بنابراین من با چنین اعتماد به نفسی سمت ساخت کاناپه رفتم. مگر قبل از این، فیلم ملک سلیمان بدون حجاب ساخته نشد؟ خب، تفاوت میان این دو فیلم چیست؟ مشکل این است که کاناپه جامعه امروز ایران را تصویر می کند؟! این ذهنیت که با این فیلم ممکن است دیگران تحریک شوند چنین چیزی را در فیلم های شان دنبال کنند، با حفظ رعایت ضوابط چه اشکالی دارد؟ این کار غیرشرعی و غیرقانونی نیست و من این فیلم را برای خودنمایی نساختم. من فیلم کاناپه را ساختم که پیشنهادی به سطوح بالای مملکت بدهم. پیشنهاد اینکه ببینیم آیا این اتفاق واقعا ناهنجار و شکننده است و باعث آزار کسانی خواهد شد یا نه؟! خوشبین هستید برای کاناپه اتفاق خوشایندی بیفتد؟ واقعا امیدوارم. امیدوارم باور کنند این فیلم توهینی به ارزش ها و باورهای شان نیست. شما آدم بسیار صبوری هستید من خسته کننده صبورم. تا امروز هیچ وقت خانه سینما با نهاد صنفی دیگری به عنوان مزد این همه صبوری، پیگیر مطالبات و حقوق تان نبوده است؟ من در ارتباط با دو فیلم اخیرم انتظار توجه بیشتری از سوی خانه سینما داشتم. این توجه بیشتر برآورده نشد و گله مند هم نیستم، چون اصولا آدم گله مندی نیستم. چنین چیزی به خودی خود نوعی پوست کلفتی است، اما با تمام این اوصاف فکر می کنم خانه سینما می تواند در ارتباط با موارد مشابه مقتدرتر و سرسخت تر برخورد کند، چون خانه سینما تنها مفری است که ما داریم. نمی توانیم انتظار داشته باشیم صنف را کنار بگذاریم و آن را دور بزنیم و بعد مطالبات مان را از سوی مقامات دولتی پیگیری کنیم. این فرق عادت است و بدون توجه به صنف ناباورانه خواهد بود. کسی به صورت رسمی تا اینجا خبر رفع توقیف خانه پدری را به شما داده است؟ نه، منبع من هم مطبوعات و فضای مجازی است و همچنان نمی توانم این اتفاق را باور کنم. اما بسیار خوشحال می شوم که این فیلم بدون اما و اگری اکران شود. طبیعی است که هیچ اما و اگری را برای اکران فیلم نمی پذیرم و همانطور که گفتم اگر به چنین چیزی راضی می شدم، شش سال ونیم پیش این کار را می کردم. باز هم تاکید می کنم فیلم خانه پدری هیچ چیزی برای توقیف نداشته و ندارد. من این حرف را به شهادت خیلی از دوستان، سینماگران و مخاطبانی که فیلم را 10 سئانس در هنروتجربه و جشنواره فیلم فجر دیده اند، می گویم. به جز صحنه کوبش سنگ به سر دختر که اتفاقا گونی ای به سر دختر کشیده می شود، صحنه ای دلخراش تر ندارم. این تجسم فیلم است که باعث برانگیخته شدن تخیل تماشاگر می شود. من خودم حتی وقتی در فیلمی تصویر فرو رفتن سرنگی را بر دست بازیگر می بینم چشمانم را می بندم. این را گفتم که بگویم طاقت دیدن چنین چیزی را ندارم. خودم اگر باشم فکر می کنم کارگردان فیلم سادیسم دارد که این را به تماشاگر نشان می دهد. من با چنین تفکری آن صحنه خانه پدری را ساختم. حتما ضرورتی داشته که آن صحنه را در فیلم قرار دهم. فیلمی که داستانی پیچیده و بالا و پایین ها و گره هایی ندارد، احتیاج به صحنه ای دارد که تاثیرگذار باشد، صحنه ای که همیشه بوی مرگ را از آن زیرزمین بلند کند. ...
ترویج دین داری، توصیه أکید مراجع تقلید به روحانی
اقتصادی دولت در زندگی روزمره مردم بیش از پیش ملموس شود. آیت الله مکارم شیرازی با تاکید مجدد بر اصلاح روش پرداخت یارانه، گفت: ضرورت دارد که در برنامه ریزی ها به گونه ای عمل شود که یارانه پردرآمدها حذف و یارانه طبقات محروم جامعه افزایش یابد. ایشان همچنین برنامه های دولت در حوزه دین و گسترش معارف اسلامی را مورد اشاره قرارداد و تصریح کرد: این برنامه ها همانند گذشته باید مورد تاکید ...
وزارت "صنعت، معدن و تجارت" چند پاره می شود؟
قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام، بند الف ماده 137 قانون برنامه چهارم و برخی سیاست های ابلاغی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، اصلاح ساختار و تشکیلات کلان دولت را هدف قرار داده است، بنابراین دولت ناگزیر و مکلف به اجرای این مسئله بود. طبق موارد عنوان شده در گزارش مربوطه توسعه صنعتی، ارتقای شاخص های صنعتی و مبادلات بازرگانی، توجه به استانداردهای محصولات جهانی و رقابت های ...
بلوکه سریالی پول های ایران
اقتصاد ایرانی: اصلاح قوانین بانکی مبتنی بر قوانین پول شویی و مبارزه با تروریسم، چندی است به جد از سوی نظام بانکی چین پیگیری می شود. به همین دلیل، انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اخیرا در نامه ای تأکید کرده اند امکان حواله کردن پول صادرات محصولات پتروشیمی از چین وجود ندارد و این مبالغ و پول ها در چین بلوکه شده است. بر همین اساس وزارت نفت و وزارت اقتصاد به فکر راه حلی برای مشکل افتاده اند. بر همین ...
12 نکته ای که دانش آموزان از معلمان به یاد می آورند
به گزارش ایرنا، این نویسنده امریکایی در یکی از مقاله های خود به مواردی که از معلمان به خوبی در ذهن دانش آموزان باقی می ماند اشاره کرده که این مقاله توسط سمیه جمشیدی، ترجمه و در پایگاه اینترنتی خانه ریاضیات اصفهان منتشر شده است. در این مقاله آمده است: ' ... در پایان روز، اغلب دانش آموزان برنامه های درسی سرگرم کننده ای که شما ترتیب داده اید را به یاد نخواهند آورد. آنها تابلوی اعلانات شما را ...
جایگاه ایران در آینده بازار جهانی خودرو کجاست؟
پیش بینی مدیران شرکت های بزرگ خودروسازی در شرایطی است که به نظر می رسد آینده صنعت خودرو جهان با سه عامل پویایی تقاضا، فناوری جدید و مقررات سختگیرانه مصرف سوخت گره خورده است؛ بنابراین در سال های آتی شرکت هایی قادر به ادامه حیات خواهند بود که در تقابل با عوامل مذکور سربلند بوده و توان پاسخگویی به تقاضای فزاینده مشتریان در توسعه فناوری و مصرف سوخت را داشته باشد. بر این اساس با توجه به پیش بینی های ...
جایگاه و اهمیت لباس روحانیت/ ضرورت تکامل نظام حوزه
می رسد دعا خوان می شود. به تحلیل نظری اش که می رسد عارف می شود. مفسر پیدا می کند. ارزشهایی که برای نظام توصیفی مطرح می شود یعنی حقایقی را برای عالم معرفی می کند، مسئولین عینی پیدا می کند. یعنی یک قشر آن هم یک نه یک قشر ساده که دارای یک گرایشهای مختلف است. مثل طب که می گوید چشم پزشک دارد. دندان پزشک دارد. مغز و اعصاب دارد. گوارش دارد. آنجا هم بخش های مختلفی دارد درونش تقسیم می کند. اینها تا نهاد ...
برگزاری سمینار توسعه تحقیقات کاربردی در صنعت برق
علمی برطرف شده و همچنین دانشگاهها از تجربیات و امکانات برق منطقه ای باختر در ارتقاء سطح آموزشها بهره مند شوند. مهندس شبیهی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مدیریت مصرف پرداخت و بیان داشت: در آستانه پیک بار تابستان هستیم و پیش بینی می شود پیک بار امسال به بیش از 55 هزار مگاوات برسد. وی افزود: اقدامات زیادی در زمینه پیک سایی و مدیریت مصرف برق انجام شده است ولیکن دیدگاههای خلاقانه ...
دیدار مسئول نهاد دانشگاه آزاد مازندران با ریاست و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد واحد بین الملل آیت الله ...
شاهد آن هستیم اظهار کرد: امروز شاهد رجعت، به معنا داری هستیم و برخی فلاسفه معاصر چالش زمانه ما را بحث هویت می دانند. این استاد دانشگاه نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در محیط مقدس دانشگاه را خطیر و مهم دانست و بیان کرد: برگزاری برنامه های مشترک دانشگاه و نهاد رهبری با کیفیت مناسب و در جهت حل مسائل مبتلا به جامعه از قبیل ارائه الگوی مناسب توسعه شهری و منطقه ای، موجب تحکیم ارتباط خلاق ...
حضور مردم در صحنه یعنی اقتدار ملی
برنامه و روش مدیریتی خود برای اداره کشور بپردازند بیشتر به تخریب رقیب می پردازند و از این روش آرای مورد نظر خود را کسب می کنند. در انتخابات اخیر هم باوجود نقدهای بسیاری که به عملکرد دولت یازدهم وارد بود، آقای روحانی بیشتر از این روش استفاده کرد و توانست نظر مردم را از این شیوه جلب کند. لذا اتاق فکر اصلاح طلبان در این مورد بهتر از اتاق فکر اصولگرایان عمل کردند. از طرفی اقدامات میدانی و نمایش ...
سازمان تعزیرات حکومتی نقش حاکمیتی آموزش و پرورش را نقض می کند
توسعه مشارکت های مردمی در استان ها افزود: مدیران مشارکت های مردمی باید در همه حوزه ها بخصوص درحوزه مدارس و مراکز غیر دولتی، مدارس آموزش از راه دور و مدارس هیات امنایی نقش موثر خود را به خوبی ایفا نمایند و با استفاده از قدرت قانونی و اداری خودشان سعی نمایند نقش توسعه مشارکتی خود را که جزو سیاست های اصلی دولت است را به خوبی در استانها ایفا نمایند . رئیس سازمان مدارس ومراکز غیر دولتی و توسعه ...
افزایش 500درصدی مسکن در دو دولت گذشته
شاهد افزایش قیمت 500 درصدی قیمت مسکن بودیم. یعنی قیمت مسکن در آن سال ها تا 6 برابر افزایش یافت . مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد مسکن با بیان اینکه دولت یازدهم برای حوزه مسکن برنامه ریزی بلند مدت داشت ، ادامه داد: از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی درگیر اتمام پروژه مسکن مهر بود و توانست بخش عمده ای از این پروژه را به پایان برساند و در حال حاضر از این پروژه تنها 130 هزار واحد مسکونی باقی ...
راه حل بخش خصوصی برای جهش صادرات
.... به گزارش دنیای اقتصاد طرح اولیه بخش خصوصی با هدف خیز صادرات غیرنفتی در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران ارائه شد. پیشنهادهای مطرح شده در این طرح در حالی است که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای افزایش 255درصدی صادرات غیرنفتی تا پایان سال خبر داده است. ارزش صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی در سال گذشته حدود 44 میلیارد دلار اعلام شده که ...
ما به برکت خون شهدا دارای بالاترین نعمت یعنی امنیت در کشور هستیم
به گزارش ایثار واحد"استان مرکزی"،حجت الاسلام والمسلمین حسن هنرمند گفت: تلاش برای توسعه برنامه های ایثار و شهادت سبب ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت در جامعه می شود چرا که اسلام دین جهاد و شهادت است و در این میان می طلبد فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تقویت شود. وی افزود: آثار و برکات یادواره های شهدا باید به صورت روشن، در جامعه نمایان شود که در این راستا برنامه ریزی ها و تمهیدات در نظرگرفته شده ...
بهبود خدمات رسانی تامین اجتماعی در چهار سال آینده/اهداف عمده بخش درمان در دولت دوازدهم به ثمر می رسد
. وی به روند رو به رشد و جهشی تجهیزات، فناوری اطلاعات، توسعه زیرساخت ها و افزایش کیفیت خدمات رسانی در بخش درمان طی چهار سال گذشته اشاره و بیان کرد: این خدمات و اقدامات در چهار سال آینده برای رسیدن به نتیجه نهایی شتاب می گیرد. صفری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از سال 92 تاکنون نگاه ویژه ای به بخش درمان دارد افزود: این در حالیست که با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، سازمان با وجود ...
فروش کرسی های 240 میلیونی شورا به قیمت 2 میلیارد
برای لیست های شناخته شده بالغ بر 300 میلیون پول می خواستند. وی ادامه داد: اگر می خواستیم رای بیاوریم باید پول می دادیم. بر اساس این گزارش، لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای پنجمین دوره شورای شهر توسط عبدالواحد موسوی لاری ، حسین کمالی، محمود صادقی، ژاله فرامرزیان، اسماعیل گرامی مقدم، الهه کولایی و مرتضی مبلغ بسته شد. نظام گزینش نفرات در این لیست نیز این طور بیان شده ...
پنج توصیف زیبای قرآنی برای مؤمنان !
حرکت به سوی انزوا و قهقرا. تأکید اسلام بر خودکفایی و جلوگیری مسلمانان از استیلاء دشمنان در مبانی اسلامی بر پیشرفت و توسعه تاکید فراوان شده مخصوصاً برای مقابله با دشمنان . تلاش برای دستیابی به حد معقولی از خودکفایی و برنامه ریزی حساب شده برای رسیدن به استقلال اقتصادی همراه با حضور قدرتمند در عرصه های جهانی از نگاه اقتصاد اسلامی، یک ضرورت است چرا که بدون دسترسی به چنین جایگاهی زمینه و ...
آیا رونق به تولید باز می گردد؟
. اما کمبود نقدینگی مانع حصول این نتیجه شد. برای همین این طرح برای سال جدید هم تمدید می شود. و حالا قرار است این طرح در سال 96 هم ادامه یابد و همچون سال 95 به کمک واحدهای تولیدی بیاید. بر همین اساس هم مقرر شد تا در سال جاری به 10 هزار واحد صنعتی پرداخت تسهیلات یک تا سه میلیارد تومانی دنبال شود. طبق آخرین مصوبه ای که در ستاد اقتصاد مقاومتی آمده قرار شده دولت تا سقف 10 هزار میلیارد تومان برای ...
طرح امنیت برگزاری مراسم ها در مجلس اعلام وصول شد
ماده 7 طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد دخالتی در نهادهای رسمی وجود دارد. وی ادامه داد: همچنین در بخشی از ان تبصره آمده است که نظارت با اذن رهبر معظم انقلاب باشد که این فکر ایجاد می شود که آیا برخی نهادها نیازمند اذن رهبری هستند و برخی نهادها نیازی به نظارت ایشان ندارند. علی لاریجانی رئیس مجلس تیز در پاسخ محبی نیا گفت: شورای نگهبان بر اساس اصل 110 قانون اساسی در سیاست های کلی ...
بالاخره بیکارهای کشور چند کلاس سواد دارند؟
برای ارزیابی و تحلیل سیاست های اقتصادی جوامع مختلف محسوب می شود. این موضوع که بسیار حائز اهمیت به شمار می رود به چالشی در کشور بدل شده است زیرا همیشه آمار و ارقامی متفاوت از سوی مسئولان ذیربط منتشر و اعلام می شود و این موضوع موجب سردرگمی برنامه ریزان و مجریان اقتصادی خواهد شد. حالا مشخص نیست که بیکاران در کدام بخش یا کدام قشر جامعه قرار گرفته اند! بنابراین سوالی که مطرح می شود این است؛ زمانیکه اولین قدم برای برنامه ریزی اشتغال در کشور نامشخص است چگونه می توان برای برطرف کردن بیکاری در جامعه برنامه ریزی کرد و این بحران را از سر گذراند؟ ...
پیگیری کمیسیون اقتصادی برای رسمی شدن مزر شوشمی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اورامانات
فعالان اقتصادی منطقه اورامانات کسب شد کمیسیون اقتصادی تلاش خواهد کرد که این مسائل را در حوزه های بانکی و بیمه ای رفع کند. وی ادامه داد: بحث رسمی شدن مرز ششمی و شیخ صالح در اورامانات پیگیری خواهد شد و در این رابطه با وزارت خارجه و دستگاه های ذیربط هماهنگی صورت خواهد گرفت و از ظرفیت های کمیسیون اقتصادی برای رفع مسائل اورامانات استفاده خواهد شد. پورابراهیمی داورانی افزود: با توجه ...
رویکرد دولت دوازدهم؛ تعامل سازنده با تمامی اقشار جامعه
یعنی رییس جمهوری تمام مردم، احزاب، گروه ها و جناح های مختلفی که در آن کشور فعالیت می کنند، بنابراین اگر او بخواهد انجام دادن وظیفه های خویش موفق شود باید در عرصه سیاسی به تمامی احزاب و گروه ها و در حوزه عمومی به همه مردم، اقوام، مذهب ها و ... نگاه یکسانی داشته باشد که این را می توان منطقی ترین کار رییس جمهوری دانست اما ساز وکارهایی برای این ارتباط وجود دارد که رییس قوه مجریه باید به آنها توجه ...
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: آمار قاچاق کالا 22 میلیارد دلار است
محدودیت منابع دولت باید بیشتر به سمت روش های غیرنقدی مانند ارائه معافیت های مالیاتی به عنوان مشوق های صادراتی برود . پور ابراهیمی در خصوص برنامه هایی که برای کاهش تصدی گری دولت بر اقتصاد وجود دارد، افزود: ما سیاست های اصل 44 را داشتیم که بر اساس آن قرار بود شرکت های دولتی به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار شود . نماینده کرمان و راور در مجلس ادامه داد: متاسفانه با اجرای غیر صحیح ...
پابندهای زندگی
گرفتن امکانات بیشتری به سازمان زندانها پیشنهاد شده است. شهریاری با تاکید بر لزوم استفاده از روش های جایگزین در دنیا به هدف اصلاح و تبدیل به شهروند عادی گفت: دنیا زندان را مجازات تلقی نمی کند بلکه آن را اصلاح می داند. وی ادامه داد: نمی گوییم این موضوع برای همه زندانیان امکان پذیر است اما برای زندانیانی که نخستین بار وارد زندان شده اند، امکان انجام وجود دارد؛ تولید آن با کمک ...