سایر خبرها
برگزاری بزرگداشت امام راحل در شهرهای ایران
با تسلیت سالروز ایشان به ویژگی های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت : حضرت امام راحل با داشتن ایمانی قوی به خداوند منان، تمام فعالیت ها و برنامه ها با اتکال به ایزد منان و تمسک جستن به قرآن کریم اجرایی می کردند. سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری هم که میهمان عزاداران گیلانی درمصلای رشت بود با بیان اینکه امام شخصیت جامع منحصر به فردی ...
وقتی غیر ایرانی ها هم برای امام ایرانی ها اشک می ریزند
و از مردم خواست در مقابل آنها هوشیار باشند. امام از ملت ایران، خصوصا و از جمیع مسلمانان جهان به طور کلی خواست تا انقلاب اسلامی را با تمام توان حفظ کرده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش کنند. امام رمز بقای انقلاب اسلامی و رمز پیروزی را داشتن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت درسراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد می داند و وصیت می ...
اقتصاد اسلامی انسان اسلامی می خواهد
ادبیات جاری ایران پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد؛احساس هویت،برای کسانی که پیش تر در مناسبات و محاسبات جامعه نادیده انگاشته می شدند دستاورد بزرگی است که امام به ملت ایران هدیه داد. هر چند بیست و هشت سال از وفات امام خمینی (ره ) می گذرد اما آموزه های ایشان هنوز همچون چراغی ، راه انقلاب ایران را روشن می کند. امام خمینی بدون تردید از ساده زیست ترین رهبران جهان بود و هست. ...
نامه مطهری به آملی لاریجانی، محاکمه متهم پرونده ستایش، احضار برخی مدیران کانال های تلگرامی و...
محکوم کرد رییس جمهور در پیامی به رییس جمهوری افغانستان، انفجار تروریستی در کابل و کشته و مجروح شدن مردم مظلوم و مسلمان افغانستان را محکوم و این فاجعه دلخراش را به دولت و ملت این کشور تسلیت گفت. *ابراز همدردی مردم مشهد با مردم افغانستان + تصاویر شب گذشته، جمعی از مردم مشهد با روشن کردن شمع پشت دیوار سرکنسولگری افغانستان در این شهر ، با خانواده های قربانیان حادثه ...
اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود+گزارش تصویری
را نمی دهم و آیت الله العظمی مکارم و آیت الله عظمی نوری همدانی نیز این سند را خطرناک خواندند و اگر شما قانونی صحبت می کنید ولی فقیه و اگر تابع حوزه هستید دو مرجع فرمودند که این سند با اساس اسلام تضاد دارد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه سکوت روحانیت در این عرصه خلاف شرع است افزود: این عهدنامه 15 ساله اصلاح پذیر نیست چون روح آن از بین می رود و معنای انتقاد زیر سؤال بردن همه چیز ...
در بخشی از وصیتنامه حضرت امام آمده است، به مجلس و دولت توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در ...
مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگزاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاریهای آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید و حکومتهای طاغوتی را که چپاولگرانی بی فرهنگ و زورگویانی تهی مغز بودند و هستند ...
10 خاطره از زندگی امام خمینی (ره) / دارایی حضرت امام هنگام رحلت چقدر بود؟
و ذکر مصیبت - دیده بودم. هر دفعه که راجع به فداکاریهای مردم با امام صحبت میکردیم، ایشان به هیجان میآمدند و متاثر میشدند. مثلا زمانی که در محل نماز جمعه ی تهران، قلکهای اهدایی بچه ها به جبهه را شکسته بودند و کوهی از پول درست شده بود، امام(ره) در بیمارستان با مشاهده این صحنه از تلویزیون متاثر شدند و به من که در خدمتشان بودم، گفتند: دیدی این بچه ها چه کردند؟ در آن لحظه مشاهده کردم که چشمهایشان پُر از ...
مهمترین ویژگی امام باور کردن مردم بود/ یک روحانی وفادار و دلداده به نظام هستم/ من اپوزیسیون هیچ دولت ...
.... امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی های امام خمینی(ره)، اضافه کرد: امام جامع بود، یعنی وقتی که به کتاب های فقهی امام نگاه می کنیم، فکر می کنیم که ایشان جز کار فقهی نداشته. در علوم اصولی و عرفانی هم همینطور است لذا جامعیت امام جامعیت منحصر بفرد بود. ما سراغ نداریم یک چنین شخصیت علمی تبلور آمال یک ملت شده باشد. در واقع مردم همه آرزوهایشان را در این مرد بزرگ دیدند. امام وقتی به کشور ...
اشرف غنی: عاملان کشتار مردم محاکمه می شوند
به گزارش دولت بهار، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پی 3 انفجار تروریستی روز گذشته کابل که منجر به کشته شدن 18 تن و زخمی شدن 20 نفر شد، پیامی را صادر کرد. غنی در این پیام ضمن ابراز تسلیت بخاطر حوادث تروریستی اخیر افغانستان گفت: از عبدالله عبدالله و همه رهبران جهادی و سیاسی افغانستان که در این روزها همبستگی ملت ما را به نمایش گذاشتند، تشکر و قدردانی می کنم. وی گفت: ما و ...
آیت الله خاتمی: هیچ تردیدی در سلامت انتخابات نیست
باید اختلاف سلیقه ها را پذیرفت چراکه اختلاف سلیقه از اول پیروزی انقلاب اسلامی هم بوده و این امر، لازمه نظام آزاد است. امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: نباید گفته شود دولتی ها دین ندارند، این حرف خلاف واقع است زیرا این افراد هم از متن مردم، جزو مردم و بسیاری از آنان از خانواده های معظم و والامقام شهدا هستند. آیت الله خاتمی ادامه داد: به هواداران رقیبی که رأی نیاورد نیز می گوییم رئیس ...
اظهارات سخنگوی سپاه در سالگرد رحلت امام(ره)
انقلاب اسلامی در بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل (ره) و شرایط بررسی دقیق شرایط امروز دنیای اسلام نشانگر پویایی و تازگی حرکتی دارد که امام راحل ما آن را در قیام 15 خرداد بنا نهاد. وی افزود: امام خمینی (ره) 38 سال پیش با انقلاب خود که متکی بر اندیشه های الهی و با حمایت و همراهی مردم آن را به پیروزی رساند، روحی پرامید در درون ملت ایران دمید و ملت ایران را سربلند کرد و رژیم ...
درباره مردم ، یکی از مهم ترین کلیدواژه های رهبر انقلاب
تفسیری است که از خط امام رحمة الله علیه دارند: امام به معنای واقعی کلمه معتقد به آراء مردم بود . 4 در برابر این تفسیر ناب انقلاب اسلامی از نقش مردم، دو نگاه و جریان مهم وجود دارد: یکی نگرش متحجرانه و دیگری تفکر متجددانه. این دو غیر ، در برابر اساس انقلاب اسلامی هم قرار داشتند؛ هر چند وجهه ی اخیرشان، نه تحجر یا تجددی صریح، که بر اساس نوعی التقاط شکل گرفته و در عین پذیرش اصل انقلاب اسلامی ...
امام خمینی در کلام مسئولان کهگیلویه و بویراحمد
از سلاله پاک پیامبر(ص)، خیزش اسلام خواهانه را نوید دادند و الگوی ایستادگی در برابر رژیم های طاغوتی وابسته به اجانب را برای ملت های مستضعف جهان ترسیم کردند. اینجانب با عرض تسلیت سالگرد جانگداز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 15 خرداد، ضمن دعوت از آحاد مردم برای شرکت گسترده در مراسم هایی که به همین مناسبت برگزار می گردد، بار دیگر با آرمان های بلند بنیانگذار نظام ...
زادگاه روح الله(ره) در عزای امام امت به سوگ نشست
بدانند که کارگزاران نظام تا چه میزان در مسیر آرمان های امام راحل گام برداشته و مبانی و اهداف آن پیر مراد را تا چه اندازه جامه عمل پوشانده اند. امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی فصل جدیدی در تاریخ اسلام، منطقه و جهان گشود و به همه آزادیخواهان جهان آموخت که با عزم و اراده و پشتیبانی مردمی می توان از شرف و عزت ملی دفاع کرد. مسئولان و دولتمردان باید از ارداه پولادین بنیانگذار کبیر ...
توان گفتمانی اصولگرایان فرسوده شده است
اینکه چنین صحبت هایی از تریبون نماز جمعه که باید براساس معیارهای دینی و مذهبی و فراجناحی صورت گیرد، جایز نیست گفت: اینگونه اظهارات جز اینکه بدبینی مردم را به دنبال داشته باشد و نماز جمعه را جناحی تر کند، نتیجه ای در برنخواهد داشت. مناسب نیست تریبون های نماز جمعه در اختیار اهداف جناحی قرار گیرد و مردم بدبین شده و احساس کنند که این تریبو ن ها در اختیار عده ای خاص از جریان های سیاسی قرار گرفته است ...
جلسه سران قوا قبل از رحلت امام/ لحظه آخرین وداع با بنیانگذار انقلاب
. شنیدن این جمله تاب و توان را از همه گرفت در عین حال به خاطر برخی مسائل همه مأمور به حفظ سکوت و آرامش بودند. لحظه ها سنگین تر از همیشه به کندی و سختی پیش می رفت و ناگهان تلخ ترین و دردناک ترین لحظه رخ داد ساعت هنوز به 10:30 شب نرسیده بود که با سقوط فشار امام به صفر قلم تپنده جهان اسلام از حرکت بازایستاد. * قلم و زبان را یارای توصیف آن لحظه نیست. دقایقی صدای ضجه و شیون فضا را پر کرد ولی با ...
امام خمینی(ره) تکیه گاه محرومان و مستضعفان بود
ایران همه و همه خاطره های شیرین ملت با امام خویش بود. اما آنها با پیر و مرشد خویش روزهای سختی را نیز سپری کرده بودند، حصر اقتصادی، تهاجم نظامی، بمباران های شبانه، موشک باران شهرها، آوارگی مهاجران جنگی، شهادت فرزندان، هفتم تیر و هشتم شهریور و بسیاری از مشکلات دیگر. اما همیشه در این لحظه های شور و شیرین، گوارا و ناگوار امام را در کنار خود می دیدند، او رهبری بریده از مردم خویش ...
سند 2030 تسلط فرهنگی بیگانگان بر کشور را هموار می کند / یک عده در آستارا به نان شب محتاج هستند
هفته به گناه فکر نمی کردند. امام جمعه آستارا با تأکید براینکه امام خمینی(ره) در مکتب سیاسی خود به آزادی های مذهبی، اجتماعی، خصوصی و فردی قائل بودند بیان کرد: در هیچ کشوری آزادی به معنای مطلق کلمه وجود ندارد و آزادی در کشورهای اسلامی در چهارچوب شرع است. حافظ نیا آزادی زمان طاغوت را بردگی دانست و گفت: مردم با آزادی کامل، با میل و رغبت در پای صندوق های رأی حضور پیدا کردند و رأی به ...
ابعاد توسعه بر اساس مبانی فکری امام خمینی(ره)/ اهداف توسعه اقتصادی از منظر معمار کبیر انقلاب اسلامی چیست؟
...: امام خمینی اعتقادش بر این بود که کارگزاران باید مردم را در امور مختلف مشارکت دهند و مردم هم باید در این مشارکتها حضوری فعال داشته باشند، از دیدگاه امام اگر این ملت در صحنه های جاری حضور نداشتند نمی توانستیم کاری انجام دهیم پس اگر به پیروزی رسیدیم و اگر استقلال و آزادی داریم همه اش به خاطر حضور فعال مردم در صحنه ها است پس در حال حاضر هم اگر می خواهیم در جریانات آینده پیروز میدان باشیم باید ...
ماجرای ترور نافرجام احمد خمینی
شهدای ایران: 28 سال از عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) می گذرد اما هنوز این شخصیت بزرگ جهان اسلام ابعاد مختلفی دارد که باید شناخته شود و به گفته مقام معظم رهبری امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زنده است، در این زمینه گفتگویی داشتیم با سید جواد موسوی که شش سال محافظ حضرت امام(ره) و خانواده ایشان بود. سید جواد موسوی اظهار داشت: سال آخر دبیرستان بودم که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
علاوه بر آنکه شماها و کارمندان وزارتخانه ها بودجه ای که از آن ارتزاق می کنید مال ملت ، و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می شود، همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصا طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد ودست ستمشاهی از کشور و ذخائر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان ...
ولی فقیه محور وحدت جامعه/ امام معمار نظریه ولایت فقیه است
در کشور ما فرمایشی بود و مردم به عنوان صاحبخانه هیچکاره و آمریکا و انگلیس در آن همه کاره بودند. وی ادامه داد: در تاریخ 38 ساله انقلاب، 35 انتخابات در کشور ما برگزار شده، اتفاق که حتی یک مورد آن در کشورهای عربی منطقه و هم پیمان با آمریکا وجود نداشته است. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نباید با بداخلاقی کام مردم از این جشن بزرگ تلخ شود، گفت: در قانون اساسی، شورای نگهبان فصل ...
امام راحل مایه عزت و افتخار ایران اسلامی بوده است
خرداد سال 1342 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است زیرا قیام 15خرداد سرآغاز حرکت ملت ایران برای ریشه کنی رژیم طاغوت پهلوی و استقرار حکومت دینی در کشور بود. نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام راحل را نمی توان با هیچ عالمی از علمای گذشته توصیف کرد ، افزود : امام راحل ویژگی منحصر به فردی داشته است و کارهای امام فراتر از همه علمای تاریخ در طول تشییع بوده است زیرا ...
مروری بر آثار منتشر شده نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)
رگبار بسته می شوند. این کتاب، روزشمار حوادث و تظاهرات پس از آن است، به همراه عکس های مستند و گویا، که به کشتار وحشیانه رژیم در 17 شهریور (جمعه سیاه) 1357 و متعاقب آن، پیام امام خمینی به ملت شریف ایران می انجامد. این کتاب در سال 1378 با شمارگان دو هزار و 500 نسخه منتشر شده است. -کتاب نماز سبز بسیاری از تظاهرات های مردم در رمضان 1357 بعد از برگزاری نماز جماعت توسط مردم ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
به گزارش نماینده حضرت امام خمینی(ره) معلم بزرگ بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام بودند که در طول دوران مبارزه و رهبری خویش، با بیان سخنان و رهنمودهای خویش، آزادی و بیداری ملت های جهان را تبیین کرده و به ابعاد گوناگون آن پرداختند. در سالروز رحلت جانگداز پیرجماران گزارشی اجمالی از نقش امام خمینی(ره) در بیداری جهان اسلام را می خوانیم: *امام خمینی(ره) و احیای دینی در جهان احیای ...
اطاعات از خامنه ای، اطاعت از امام است/ ولایت امروز درست مثل زمان امام است
کم شود چه گناه بزرگی مرتکب خواهیم شد. تمام زحمات ملت عزیز، شهدا و امام از بین میرود، تمام سختی هایی که در طول مبارزه متحمل شدید همه این ها از بین میرود. ما باید سعی کنیم اتحادمان را حفظ کنیم و پشت سر ولی فقیه حرکت کنیم. در دیدار با خانواده شهدای کشتار خونین در قم در 19 دی 1356 – 19/10/1369 امروز رهبر، دولت و نظام به عنوان شاخص حق در مقابل کل باطل در دنیا وجود دارند و ما باید ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
از اختلاف رنج می برد، راه امام خمینی(ره) برای حل این مشکل توحید کلمه بود. استاد حوزه علمیه قم افزود: جناح های سیاسی نباید همدیگر را متهم و تحقیر کنند، چراکه اتهام زنی در رسانه ها موجب ایجاد ناامیدی و تفرقه در جامعه می شود. ماندگاری با اشاره به اقدامات گروه القاعده اظهار کرد: استکبار این گروه را به وجود آورد و گروه های تکفیری از جمله القاعده به نام اسلام، مسلمانان را می کشند ...
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
برخی از کرسی ها گفته می شود که ولایت فقیه را قبول ندارند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم سالاری دینی به عنوان رکن دیگر نظام اسلامی یاد کرد و افزود: حضور همه جانبه مردم موجب مقبولیت نظام اسلامی شده است و امام راحل(ره) مردم سالاری دینی را در قالب اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد. وی در ادامه با اشاره به شرایط کشور در سال 88 یادآور شد: رهبر انقلاب در جریان فتنه از آرا مردم حمایت کردند و این حمایت و ایستادگی افق های روشنی از مردم سالاری دینی را به دنیا نشان داد. انتهای پیام/ 137 ...
اجتماع بزرگ عاشقان امام خمینی(ره) در اراک برگزار می شود
وحید سلیم آبادی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک با اشاره به فرا رسیدن ایام ارتحال امام راحل(ره) اظهار داشت: باید با بزرگداشت و تجدید پیمان با آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی راه امام خمینی(ره) را به خوبی شناخته و در آن مسیر نورانی همواره حرکت کنیم. وی افزود: باید راه و سیره حضرت امام(ره) در طول ایام مختلف و زمان های گوناگون موردتوجه همه مردم قرار بگیرد تا آحاد جامعه به ویژه ...