سایر منابع:
سایر خبرها
عزت طلبی را از طریقت امام راحل (ره) آموخته ایم
در همه حوزه ها رشد و پیشرفت بزرگی داشته است و ما در آستانه چهلمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی با 41 میلیون رای به نظام جمهوری اسلامی، پایه های مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشاندیم. سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشارکت بالای ملت ایران را در انتخابات 29 اردیبهشت 20 درصد بالاتر از میزان مشارکت در انتخابات کشورهای مدعی دموکراسی نظیر آمریکا و فرانسه عنوان کرد و بیان داشت: هرگز نباید ...
اوج بی اخلاقی مخالفان دولت در مورد 2030
GDP و 13.7درصد بودجه عمومی دولت ها به آموزش اختصاص داشته که درایران از لحاظ اختصاص بخش دولتی به 13.7 نزدیک ودر GDP کمتر می باشد. مشاور رییس جمهور دربخش دیگری از سخنانش کم اطلاعی از محتوای سند 2030 درسطح جامعه و عدم تبیین مناسب این سند توسط وزارت آموزش وپرورش ودولت را از مواردی خواند که عمدتا دست آویز سوء استفاده ابزاری از این سند شده است وگفت:اهمیت تساوی جنسیتی در آموزش که به یک مانع ...
اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود+گزارش تصویری
. وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی ویژگی های امام خمینی (ره) داراست گفت: مقام معظم رهبری در فتنه 88 از رأی مردم برخلاف نظر برخی خواص دفاع کردند و وقتی خاتمی در سال 76 رأی آورد رأی مردم را پذیرفتند. آیت الله خاتمی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره انتخاب کاندیدایی در زمان انتخابات برای رفتن سایه جنگ از کشور گفت: نخستین روز پس از انتخابات ایران ترامپ با حضور در ...
تاوان تهمت ناروا به مومن چیست؟
زبانشان را به قسم جلاله به دروغ باز می کنند و با آبروی یک کشور و یک شخص فقط بخاطر شکست در انتخابات و باخت جناح متبوعشان دست به چنین کارهایی می زنند برخورد نمایند.چرا که این آقا و دوستانشان اولین مرتبه نیست که چنین بی مهابا راست و دروغ را کنار هم می چینند تا یک چیز از آن در آورند و بر علیه دولت تدبیر و امید که با رای بالای مردم در هر دو دوره انتخاب گشته هجمه های سنگین و شبانه روزی انجام دهند و ...
مهمترین ویژگی امام باور کردن مردم بود/ یک روحانی وفادار و دلداده به نظام هستم/ من اپوزیسیون هیچ دولت ...
اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا... را از زبان امام حفظ شدند، گفت: امام مدام دم از وحدت می زد و لذا کتابی با موضوع فرمایشات امام درباره وحدت چاپ شده است. در واقع همه ما سوار یک کشتی هستیم و اگر کشتی آسیب ببیند، همه آسیب خواهیم دید و این جناح و آن جناح ندارد، زیرا با دشمنانی طرف هستیم که کل ما را نمی خواهند. در انتخابات اخیر مسئله کنار رفتن سایه جنگ از سر کشور مطرح بود، اما دیدیم و شنیدیم که رئیس ...
آیت الله خاتمی: هیچ تردیدی در سلامت انتخابات نیست
به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی روز یکشنبه در مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام (ره) در مصلی رشت با بیان اینکه انتخابات در همه جای دنیا فصل الخطاب دارد، افزود: بنده قبل از نظر شورای نگهبان گفتم که تخلفات به گونه ای نیست که اصل انتخابات زیر سوال برود و در نظام مقدس اسلامی ایران نیز، نظر شورای نگهبان فصل الخطاب است و همه باید تمکین کنند. وی با بیان اینکه با اعلام ...
درباره مردم ، یکی از مهم ترین کلیدواژه های رهبر انقلاب
کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش می برند. از سوی دیگر به مثابه راهبردی برای حل مسائل گوناگون مطرح می شود: ما مسائل حل نشده کم نداریم. در همه ی مسائل گوناگون کشور، مسئولین باید بتوانند با مهارت، با دقت، با ابتکار، راه هائی را برای حضور مردم پیدا کنند. جمهوری اقتصادی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز فارغ از نتیجه ی حاصل برای کنشگران، در سطحی ساختاری و کلان، نشانه ای از ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید
عصر غیبت ولی عصر(عج) به دست ولی فقیه واجد شرایط می رسد. مساله ولایت فقیه یک تئوری نیست بلکه قانونی است که قوا زیر نظر ولایت مطلقه ولی فقیه باشند امام(ره) همواره می فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا نظام آسیب نبیند. خاتمی یادآور شد: اعتماد امام به مردم رکن مهم دیگر است؛ مشروعیت نظام، دینی و الهی است و مقبولیت نظام اسلامی با حضور مردم می باشد مردم تاثیر گذار هستند نمی توان مردم را نادیده ...
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
خبرگزاری تسنیم به دیده احترام نگاه می کنم و آن را در خط مستقیم انقلاب اسلامی کشورمان می دانم و از اینکه من را برای گفت وگو درباره سالروز حزب جمهوری اسلامی نشانه گرفته و مصاحبه می کنید تشکر می کنم. من در خردادماه سال 1357 دیپلم گرفته و همان سال در مدرسه عالی بیمه تهران به عنوان دانشجوی رشته تعاون و تأمین اجتماعی پذیرفته شدم و از مهرماه 1357 فاز جدید زندگی ام آغاز شد. همچنین در خانواده ای ...
عرفان، سیاست و آزادی در اندیشه امام خمینی(ره)
...> ** اندیشه سیاسی امام اندیشه و سیره سیاسی امام، مبتنی بر اصول مستحکمی نظیر جهان بینی توحیدی، وحی الهی، سنت و سیره معصومین (ع)، پیوند دین و سیاست، اجتهاد، عقلانیت دینی، توجه به مقتضیات زمان و مکان و لزوم تامین مصالح جامعه اسلامی و سایر مولفه های فقه غنی اسلامی است. در اندیشه امام دین خاستگاه و منشا نظام سیاسی اسلام است و همه برنامه ها و مباحث سیاسی اسلام بر مبنای قوانین و احکام دینی پایه ...
مراسم بازخوانی اندیشه های امام خمینی ره در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد
وجود دارد و همیشه تغییر سیاسی سریع تر از تغییرات اجتماعی به ثمر می رسد . وی با اشاره به اینکه تغییرات اجتماعی نیاز به زمان دارد تصریح کرد: تا تغییرات اجتماعی صورت نگیرد نمی توان تصور و انتظار تغییرات بزرگ در یک جامعه را داشت . وی با اشاره به اینکه گفتمان فکری امام ره گفتمان جدیدی را در عرصه بین الملل ایجاد کرد افزود: گفتمان انقلاب یک نگاه معنا دار را به دنیا ارائه دارد و خدا ...
در بینش فقهی امام خمینی (ره) مردم داری و مردم داری یک اصل بود
جمعه شهرستان بستک به حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری قبل از برگزاری انتخابات تاکید فرمودند که نگاه ها به شخص، افراد یا گروه و جناح نباشد هر کس با هر دیدگاهی پای صندوق رای حاضر شود زیرا اعتقاد مقام معظم رهبری همانند بنیانگذار انقلاب اسلامی بر اصل و محور بودن مردم است زیرا همه دسیسه ها و تهدیدها دشمن با حضور مردم نقشه بر آب می شود. انتهای پیام/ ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
نخست امام خمینی(ره) کلمه توحید بود، اینکه بگوییم همه کارها را به لطف و فضل خدا انجام بدهیم، در این صورت دیگر ثروتمندان به مال خود افتخار نمی کنند، چون ثروت از آن خدا است. ماندگاری با اشاره به وصیت های امام خمینی(ره) اظهار کرد: یکی از این وصیت ها این بود که به تکلیف خودمان عمل کنیم، تکلیف ما را خدا مشخص می کند، باید تکلیف هایی همچون نماز، ازدواج و شرکت در انتخابات به موقع خودش انجام شود ...
چالش جدی میان اصلاح طلبان و روحانی ایجاد می شود
...> قربانزاده در ادامه با بیان اینکه مردم اساساً معضل شان این نیست که فردی از کدام گروه و جناح در دولت حضور دارد اظهار کرد: نوع مدیریت ما، نشان خواهد داد که چقدر توانسته ایم خارج از گرایش های سیاسی، مدیران شایسته ای را برای اداره کشور به کار بگیریم و معضل مردم را برطرف کنیم. مدیر مسئول موسسه همشهری تاکید کرد: لازمه ایمان به شعار پیشرفت و تدبیر در امور کشور این است که پیش از هر چیز، خودمان به ...
حفظ وحدت ضامن بقای نظام اسلامی/اجازه اجرای سند 2030 را نمی دهیم
امام خمینی (ره) عالمی کامل که در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر و حتی مجاهدت در برابر طاغوت منحصر به فرد بود، افزود: شخصیت جامع و منحصر به فرد امام خمینی(ره) از ایشان الگویی تمام عیار ساخته بود که آرمان های مردم را متبلور و در دل و جان آنها نفوذ کرده بود و ملت غایت آمال خود را در ایشان می دیدند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به طرح نظریه ولایت مطلقه فقیه از جانب بنیانگذار انقلاب اسلامی ...
آن روزها که سیاست در خدمت اخلاق بود
علیرضا مسرور عضو انجمن اسلامی معلمان کشور سال 1376 مثل انتخابات اخیر مسئول ستاد فرهنگیان استان خوزستان سید محمد خاتمی بودم. تا آن زمان رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری خیلی جدی نبودند اما انتخابات سال 76جدی ترین صف بندی دو جناح تا آن زمان در مقابل یکدیگر بود. نکته جالب آن دوره از انتخابات بخصوص در میان فرهنگیان (علی رغم رقابت شدید و بحث های جدی دانشجویی و طلبگی ...
آیت الله قائم مقامی:امام با ورود مریدپروری به سیاست مخالف بود/ بزرگترین هدیه امام به انقلاب، به رسمیت ...
جزئیه است، دائم به دنبال این است که کثرت زدایی کند.نگاه ایدئولوژیک هم به دنبال نفی کثرت برای حاکمیت وحدت است.اما در این نگاه عارفانه می گوید اگر کثرت نباشد شما مزه ی وحدت را نمی چشید. با پیوند میان کثرات و حفظ هویت های مستقل و متفاوت است که مزه وحدت توحیدی و عینی را می توان چشید. کثرت را باید پذیرفت. به همین دلیل بود که امام با انشعاب مجمع روحانیون مبارز موافقت کردند. در آن مقطع جناح راست از امام ...
سازها به احترامِ بنیان گذارِ انقلاب نواختند
الله خالقی بود و چیز زیادِ دیگری در دستِ ما نبود؛ به همین خاطر ما از همین شعارهایی که مردم در کوچه و خیابان می دادند، استفاده و آنان را به سرود تبدیل می کردیم، مثلا مردم شعار می دادند: الله اکبر،خمینی رهبر و ما آن را به صورت سرود اجرا می کردیم. اما محمد گلریز خواننده ای که در سال های متمادی خوانش بسیاری از قطعاتِ انقلابی را به عهده داشته است، درباره ی قطعه الله اکبر، خمینی رهبر می گوید ...
آشوری: باور به مردم رمز ماندگاری اندیشه امام خمینی (ره) است
است که یک سرمایه و دستاورد بزرگ برای ادامه راه بشمار می رود. وی با بیان این که ریشه امنیت و اقتدار ایران اسلامی، مردم محور است، افزود: هم در گفتمان و اندیشه امام راحل (ره) و هم در اندیشه و کلام مؤکد رهبر معظم انقلاب اسلامی، توجه به مردم و مراجعه به آرای مردم در همه امور اساسی کشور دیده می شود و این مهم در ساختار نظام جمهوری اسلامی ما نیز به طور ویژه ای وجود دارد که بخش جدائی نا پذیر ماهیت ...
شهر به زنان لبخند می زند؟
فرهنگی و اجتماعی به نفع زنان را مشروط به استفاده از مشاوران مستقل و متخصصان شهری دانسته و در پایان بیان می کند: باید پای قشرهای خفته شهری را به مدیریت شهری باز کرد و از همه ظرفیت های فارغ از نگاه های قومیتی به نفع شهر بهره برد. با توجه به حضور بیش از 300 نفر در کارزار انتخابات و اعلام آمادگی برای حضور در پارلمان شهری، به نظر می رسد انتخاب مشاوران و مشورت گرفتن از همه افکار کار دشواری نباشد و لازمه آن تنها داشتن نگاه مشارکتی فعال و پذیرش نقد خیرخواهانه و دوستانه است. 7389/ 3013 خبرنگار: نسرین رحیمی/ انتشار دهنده: رضا اولادی ...
و اما ولی / در حاشیه راه یابی دست فروش خرم آبادی به شورای شهر
رای نسبت به نفر دوم، از سوی مردم به عنوان نفر اول شورای اسلامی شهر خرم آباد انتخاب شد. رستمی نژاد صداقت و درستی را بهترین روش و سیاست می داند، برای تبلیغات هزینه نکرد و به قول خودش با توکل به خدا توانست از هیچ، همه چیز بسازد. انتخاب رستمی نژاد از سوی بسیاری از تحلیل گران به عنوان پدیده انتخاباتی عنوان شد. انتخاب او، نماد فرهنگ کوچه و بازار یا به قول خرم آبادی ها، فرهنگ بچه های شهر (همان ...
امام خمینی؛ فقیه نوپرداز و کرامت مند
به روش ها و شناخت ها و اصول زیست عام مشترک تحت نظام مدرن و به اصطلاح مطلوب دست کم در عرف عام جهانی و این قبیل واقعیات هر کدام می تواند عاملی در تضعیف و تغییر دستگاه حوزه و نظام آن باشد. سیاست های استعماری به ویژه اهداف مخفی و مهول فراماسونری و صهیونیسم نیز جای خود را همواره داشته و دارد. در هر حال حوزه های علوم دینی رو به ضعف کیفی و کمّی و ضعف و پراکندگی و رکود چشمگیر بود. اضافه بر این ...
بازگشت به ارزش های امام خمینی(ره) در مقابله با تحریم ها تعیین کننده است
گروه ها یکی پس از دیگری آغاز شد. وی با بیان اینکه همواره دست غیب برای ادامه راه انقلاب وجود داشته است، گفت: حقیقتا مقام معظم رهبری در طول 28 سال گذشته ، قابلیت فوق العاده ای از خود نشان دادند؛ به طوری که هم در سیاست داخلی، هم در سیاست خارجی و هم در فرهنگ همان راه امام راحل را ادامه دادند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امروز که موقعیت ایران را در منطقه بررسی می کنیم ...
تبلور کرامت زن در اندیشه بنیانگذار انقلاب
واجب نیست، اما دفاع از حریم خودش، از کشور خودش، از زندگی خودش، از مال خودش و از اسلام، دفاع بر همه واجب است. ما می بینیم و دیدیم که زن ها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلوی مردان در صف قتال ایستادند، بچه های خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان را از دست دادن و شجاعانه مقاومت کردند. حضرت امام خمینی(ره) درباره نقش زنان در دفاع مقدس هم می فرمایند : شما خانم ها و شما زن ها توجه به ...
اندر حکایت انتخابات پنجمین دوره شورای شهر رامسر/ دارا برابر است با آرا
در آزمون و میدان رقابت اجتماعی نهاده اند، اما در عین حال برخی رفتارهای انتخاباتی تعدادی از ایشان جهت جلب آرا، که مغایر با اصول و معیارهای اخلاقی و ارزشی بوده، را به هیچ وجه پذیرا نبوده و به شدت منتقد آن است. گرچه چنین رفتارهایی خود معلول بوده و ریشه در فقدان نظام جامع انتخابات و نبود بستر لازم جهت رقابتی متوازن و عادلانه با مشارکت آگاهانه و عالمانه مردم در تعیین سرنوشت شهر را دارد اما ...
امام خمینی(ره) با اندیشه ولایت فقیه، تنها نسخه شفابخش جهان/ نظام اسلامی ایران، خاستگاه حکومت مهدوی است
طرفدارانش از جمله با پیروزی حزب جمهوری اسلامی در انتخابات مجلس اول و ریاست جمهوری دوم، حذف گروه های مخالف معمولاً خشونت آمیز و به رغم مقاومت آنها، افزایش اِعمال کنترل های ایدئولوژیکی و رفتاری بر مردم بود. خمینی کبیر، دلسوزی برای همه نسل ها و عصرها به فرمان ایشان کمیته امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، سازمان بسیج مستضعفین، و شورای عالی انقلاب فرهنگی ...
برپایی مراسم گرامیداشت بنیانگذار انقلاب در مصلای رشت+ فیلم
، انسجام و وحدت کلمه را از آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری دانست و افزود : وحدت و همدلی مردم و مسئولان عامل اصلی شکست توطئه های دشمنان انقلاب است. وی با بیان اینکه حضور پر شور مردم در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره ) علیه تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب است گفت : راه امام تا سپردن انقلاب به دست صاحبش حضرت مهدی موعود (عج ) ادامه خواهد داشت ...
سردار شریف : دشمنان با حرکات نمایشی و کنفرانس ها کاری از پیش نخواهند برد
به گزارش ماد ؛ سردار رمضان شریف در این مراسم اظهار کرد: 38 سال قبل امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی روح بزرگی در ملت ستم دیده و در واقع ظلم ستم شاهی رژیم های استکباری و نظام های شاهنشاهی که هر عمل ناشایستی که دوست داشتند انجام می دادند و حق عموم مردم را در نظر نمی گرفتند، دمید. وی ادامه داد: امام راه مبارزه را به ملت آموخت و ظلم وستمی که بر کشور بود را به برکت آموزه های دینی و آموزش ...
زن مظهر تحقق آمال بشری است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از بانوی کوثر ، خدیجه جعفری کارشناس مسائل اجتماعی در تبیین شخصیت زن در خانواده و جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره) در اردبیل گفت:امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده ی تاریخ است. آنچه بیش از همه در این نسل پر افتخار به عنوان دستاورد تحول در شخصیت انسانی و حضور اجتماعی بانوان جلوه می کند، همان حضور مقتدرانه زنان همدوش مردان در راه تعالی دین و حاکمیت اهداف ...