سایر منابع:
سایر خبرها
دو واکنش انتقادی به حسن روحانی
مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست؛ اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رأی و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان فقهای جامع الشرایط صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت می گیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حکومت امام و ولی فقیه قابل تحقق نخواهد بود ...
واکنش علی مطهری و آیت الله مصباح یزدی به سخنان اخیر رئیس جمهور
رهبری اجتماع را در اختیار نداشت. بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان فقهای جامع الشرایط صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت می گیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند ...
مطهری: زعامت سیاسی، مقبولیت مردمی می خواهد
امامت یعنی مرجعیت بیان دین و ولایت معنوی و زعامت سیاسی برخوردار بود. بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رأی و نظر مردم و به عبارت دیگر، مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر(عج) نصب عام با عنوان فقهای جامع الشرایط صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت می گیرد. ...
یادآوری ماجرای استخر به روحانی!
: امیرالمومنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم می داند. لمن ولّیتموا امرکم، گفت که هر کس که شما او را به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و اجرا می کنم. امیرالمومنین (ع) مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم می داند. این سخن جناب ایشان قطعا ناظر به مسئله امامت نیست، بلکه همانطور که قرائن نشان می دهد مقصودشان شرط تحقق ...
انتقاد از سخنان روحانی درباره "مبنای حکومت"
کارشناس برای آن هیچ ارزش علمی قائل نیستند. برداشت علی مطهری تنها روحانیون علما نیستند که به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داده اند. علی مطهری نیز در این باره دیدگاه خود را با لحن متفاوت تری بیان کرد. او در یادداشتی نوشت: مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رأی و نظر مردم و به عبارت دیگر ...
واکنش های ادامه دار به اظهارات اخیر روحانی درباره حکومت حضرت علی (ع) و رای مردم
به گزارش صدای ایران علی مطهری در یادداشتی درباره سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه امیرالمومنین(ع) مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم می داند، نوشت: مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. وی تصریح کرد: سخن جناب ایشان ...
سخنان رئیس جمهور ناشی از دوری محیط علمی حوزوی است/ خطر قداست زدایی آموزه های شیعی
استدلال های آنها برای مجاب کردن یکی از سران حکومتی شیعه آن هم کسی که خود داعیه دار روحانیت و اجتهاد است به کار رود. وی اظهار کرد: با عرض تاسف جناب رییس جمهور محترم چند روز پیش در اظهاراتی اعلام داشت که ( مبنای حکومت و ولایت از دیدگاه امام علی (ع) انتخاب و نظر مردم بوده است) البته ما فرمایشات ایشان را نتیجه دوری شان از محیط های علمی حوزوی می دانیم با توجه به اینکه ایشان سابقه فراموش کردن ...
این جمله که امام علی(ع) پایه گذار دموکراسی بوده اشتباه است
سابقه دانست. به خصوص که در فواصل مختلف آیت الله مکارم شیرازی از دولت روحانی حمایت کرده و به عنوان مثال در اوج انتقادات منتقدان دولت روحانی از برجام نظر مثبتی به آن ابراز داشته بود. ایلنا در بازتاب سخنان آیت الله مکارم شیرازی نوشته است: آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سخنان مطرح شده درباره نظر امیر المومنین (ع) درباره انتخاب حاکم توسط مردم گفت: این جمله که امام علی(ع) پایه گذار ...
بیانیه خبرگان رهبری پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی
تاریخ اسلام چه در عصر حضور و چه در دوران غیبت و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده و همواره از سوی علمای بیدار پاسخ داده شده است. اکنون با توجه به ضرورت پاسداری از جایگاه رفیع ولایت و امامت الهی توسط همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری لازم می داند نکاتی را یادآور شود: 1. ولایت و امامت الهی به همه شوؤن آن اهم از تبیین و حفظ دین و هدایت مردم و زعامت ...
مجلس خبرگان رهبری نسبت به طرح مسائل تفرقه آمیز در جامعه هشدار داد
به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده و همواره از سوی علمای بیدار پاسخ داده شده است. اکنون با توجه به ضرورت پاسداری از جایگاه رفیع ولایت و امامت الهی توسط همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان رهبری لازم می داند نکاتی را یادآور شود: 1. ولایت و امامت الهی به همه شوؤن آن اهم از تبیین و حفظ دین و هدایت مردم و زعامت سیاسی اجتماعی از احکام الهی است همانند ولایت پیامبر(ص) و ...
گفتاری از رئیس جمهور در بوته ی نقد/سیدصادق محمدی وفایی
سرویس یادداشت و مقاله کانون سبحان/ حجت الاسلام و المسلمین سیدصادق محمدی وفایی: چند روز قبل جناب رییس جمهور فرمودند : مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بوده است و دموکراسی میراث این امام معصوم است! به یقین این گفتاری بسیار سست است که در ذیل به سست بنیان بودن آن اشاره خواهد شد. یکم: همه پیامبران الهی دارای وصی بوده اند. علمای اهل سنت از رسول اکرم ...
بیگانگان زیرک و آشنایان خام پذیرفتند امامت، کاری مردمی است
...: دکتر روحانی روز چهارشنبه در ضیافت افطار اساتید دانشگاه سخنانی در باب نفی مشروعیت انتصابی امامت بیان داشت و گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود. وی در ادامه با قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ 92 نهج البلاغه که لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم ادامه داد: [علی (ع)] گفت: هرکسی که شماها بروید و برگزینید او را به عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می کنم، من هم ...
تعیین ولایت؛ یک امر انتصابی از طرف خداست/ مراجعه مردم به امیرالمومنین(ع)برای اداره امور جاری جامعه بود
مردم به حضرت علی با این نگاه که علی (ع) وصی و جانشین پیامبر (ص) است به ایشان مراجعه نکردند بلکه مراجعه آنان از این باب بود که یک نفر باید مسئولیت اداره جامعه را قبول کند والا انتصاب ولایت و امامت از اختیارات خداست که به رسولش تفویض می شود. وی در خصوص فرمایش حضرت علی (ع) ابراز داشت: علی می فرماید اگر نگاه به ولی امر انتصاب شرعی نباشد ولایت پذیری مردم دچار مشکل می شود همچنان که پس از ...
شواهد روایی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه
؛ در نتیجه کسی می تواند رهبر جامعه شود که عاری از گناه باشد و این ویژگی را نیز تنها خدا می تواند تشخیص دهد. امامیه معتقدند جز نص وسیله دیگری در تعیین امام وجود ندارد؛ چون عصمت که شرط اساسی در امامت است، امریست پنهانی و درونی و فقط خداوند از آن مطلع است. پس آگاهی از عصمت برای هیچ کس ممکن نیست؛ مگر اینکه عالم الغیب آن را اعلام نماید؛ این اعلام به دو صورت تحقق مییابد: 1 به وسیله ...
پاسخ تلویحی آیت الله مکارم به روحانی: از روی ناچاری می گوییم که کشور با آرای مردم اداره شود
قوی شود؛ اما یک شرط داریم و این که پس از تو حکومت به ما داده شود”؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند، تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت می دهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را از سوی خدا به عنوان جانشین قرار دادند. آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است که در واقع این حکومت ...
ترجمه نادرست روحانی از کلام امیرالمومنین(ع)/ مبارزه اهل بیت(ع) با خلفا مصداق بارز عدم پذیرش حکومت مقبول ...
به دستور خدا است(الله ولی الذین ءامنوا انما ولیکم الله و رسول) و این حکومت از طرف خدا به صالحان تنفیذ شده و مردم تعیین کننده مقبولیت هستند. این کارشناس مسائل سیاسی در مورد جایگاه رای مردم گفت: شرط تحقق حکومت دینی رای مردم است، اگر مردم همراهی کردند اولیای خدا تشکیل حکومت می دهند و اگر مردم همراهی نکردند این وظیفه از حاکم اسلامی ساقط می شود، این بدان معنا نیست که مردم به این شخص ولایت و ...
اظهارات نادرست رئیس جمهور درباره ولایت، دشمنان را شاد می کند/عده ای به ریشه دین ضربه می زنند
حجت الاسلام والمسلمین سیدصالح یاسینی در گفت و گو با خبرنگار آفتاب ری ، درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره ولایت اظهار داشت: هرکسی ولو رئیس جمهور باید بداند که مشروعیت ولایت از جانب خداست نه رای مردم. برای حاکم و امام مردم مقبولیت می آورند اما مشروعیت امام از جانب خداوند است. وی بیان کرد: بحثی که رئیس جمهور درخصوص ولایت مطرح کرده، بحث غلطی است. وی گفته است که امیرالمومنین (ع) در ...
جدایی دین از سیاست به بهانه دموکراسی مخالفت با اصول مسلم خداست/ ترویج پلورالیسم دینی و روایت شخصی از ...
.... عده ای در مقابل اسلام مکتب هایی ایجاد کردند ایجاد شورا در مقابل انتصاب موجب خانه نشینی علی (ع) شد و تاسیس مکتب اجماع در برابر احادیث رسول خدا (ص) و اصالت دادن به دموکراسی در قالب حق مردم برای اداره جامعه و تاسیس و ترویج پلورالیسم دینی و روایت های شخصی از دین و بدعت جدیدی به نام جدایی دین از سیاست در قالب شعار آوردند و گفتند قرائت ما از دین این است و کتاب برای ما کافی است اما کتاب ...
مردم در به فعلیت رساندن ولایت نقش دارند نه در ایجاد آن/ رئیس جمهور به فکر تحقق وعده های خویش باشد
خداست و حادثه غدیر و دفاع حضرت علی(ع) از ولایت خویش پس از حوادث صدر اسلام نشان از این امر است اما ولایت پذیری مردم و حرف شنوی آنان از ولایت سبب می شود تا ولی بتواند نقش خود را در جامعه ایفا کند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان در ادامه به دستورات دین مبین اسلام برای همراهی مردم با ولایت اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند برای بهتر شدن زندگی مردم و شرایط جامعه به پیامبر دستور می دهد که به ...
حجت الاسلام مقدم: امروز بشر تشنه عدالت علوی است
عدالت شده بود، خاطرنشان کرد: امام (ع) قسم می خورد که اگر حضور مردم نبود و خداوند از انسان های آگاه میثاق نگرفته بود که در برابر ظلم بی تفاوت نباشند، حکومت را نمی پذیرفت. از نظر شیعه مظلومیت امام علی (ع) و سایر ائمه از طرف خداست اما خود امام علی (ع) مقبولیت مردمی را شرط حکومت خود می داند. علی (ع) برای تحقق عدالت حکومت را پذیرفت. علی (ع) نمی گوید کار من دستور دادن و کار شما مردم اطاعت کردن است بلکه ...
مازنی: بجای بیان تئوری های مختلف در باب ولایت و حکومت به قانون اساسی پایبند باشید
که به نظر بنده فقط به عنوان نظر شخصی قابل احترام است و ربطی به نظام جمهوری اسلامی ندارد. شیعیان معتقدند مقام ولایت و امامت به دو شرط نیاز دارد شرط اول عصمت و شرط دوم نصب از جانب خداوند اما همین امام معصوم و منصوب از جانب خدا، برای اداره امور جامعه در مقام رهبر اجتماع که به تعبیر شهید مطهری(ره) کمترین شان امامت است، علیرغم حقانیت در مقام امامت، به حضور و بیعت مردم برای پذیرش مسولیت رهبری ...
تشریح دلایل انتصابی بودن مقام امامت و ولایت فقیه از دید آیات و روایت و بنیان گذار جمهوری اسلامی/ این نوع ...
غلامرضا صفرپور در گفتگو با عصر فارس با اشاره به سخنان اخیر ریاست جمهوری که اصل امامت و ولایت را زیر سؤال برد، اظهار داشت: متأسفانه در سالروز شهادت حضرت علی شاهد زیر سؤال رفتن یکی از آموزه های مهم شیعه مبنی بر انتصابی بودن امامت و ولایت در جامعه هستیم که اگر به صرف نظریه مطرح می شد باید در بین علما و دانشمندان علوم اسلامی مطرح می شد تا به عنوان مباحثه در نظر گرفته شود. وی افزود: طرح این ...
شرط حکومت به حق یک حاکم مشروعیت است
اسلام نیاز به حمایت مردم بود و با توجه به این مسئله برخی قومیت ها به پیامبر پیشنهاد دادند اگر شما قول دهید جانشینتان از قوم ما باشد ما حاضریم با تمام وجود شما را یاری کنیم تا دین شما پیروز شود و نکته حائز اهمیت اینجاست که پیامبر (ُس) فرمودند: جانشینی و امامت و ولایت منصبی نیست که بتوانم آن را انتخاب کنم و به شما وعده آن را بدهم بلکه این انتصاب از سوی خداوند است. مسئول نمایندگی ولی فقیه ...
نقد نظریه ی انتخابی بودن ولی امر/ علی اکبر رشاد
حضرت به زعامت سه خلیفه ی دیگر تن در داده بودند، بر عدم نصب تنصیصی امام و امکان انعقاد امامت به انتخاب مردم باور داشته اند، کما اینکه گاه امام (ع) در قبال استناد غاصبان خلافت به قرابت رسول(ص ) بر آنها احتجاج می فرمود: که من اقرب به آن حضرت هستم ، آیا می توان از این احتجاج و جدل، نتیجه گرفت که به فرموده ی حضرت(ع)، قرابت، ملاک زعامت در اسلام است؟ وَ اَن کُنتَ بِالقُربی حَجَجت خصیمهم ...
اگر نصب رئیس جمهور با ولایت فقیه نباشد حتی رئیس جمهور هم طاغوت است
امر خدا را زمین بگذارم؛ آیا این بر اساس صحبت های اخیر گفته شده خلاف دموکراسی مورد نظر است. مدیر مرکز علمیه امام مهدی(عج) گفت: سخنان اخیر قصد مصادره به مطلوب کردن آیات و روایات را دارد چراکه هیچ جا از قرآن این مطلب گفته نشده است؛ با این منطق بی اساس، باید برای پیامبران نیز انتخابات برگزار شود که صحیح نیست، حتی سقیفه هم انتخابات نبود و عده ای محدود تصمیم گیر بودند. وی افزود ...
اراده و انتخاب مردم نقشی در تعیین امام ندارد، مگر در مقام فعلیت
سیاسی مردم و حکم او در باره جامعه و جهان نافذ است، اما در عین حال فعلیت آن به خواست و اراده مردم بستگی دارد؛ زیرا تا مردم به میل خود نخواهند و راه را با راندن طواغیت هموار نکنند، امام نمی تواند اراده خود را بر جامعه حاکم کند، البته او ولایت تکوینی و قهری دارد، اما مجاز به کاربست آن نیست. آنچه در سال 35 هجری با هجوم مردم به خانه حضرت امیر (ع) رخ داد، زمینه سازی برای تحقق امامت فعلی آن حضرت بوده است ...
ملت ایران اقدام غرورآفرین سپاه را روز قدس تکمیل می کنند/ باید رخنه های برجام مسدود می شد
داند چه کسی بر حکومت صلاحیت دارد، پس امام از جانب خداوند منصوب می شود و وظیفه مردم هم امامت و ولایت امام معصوم است که اگر مردم آن را پذیرفتند اجرایی می شود و اگر نپذیرفتند صلاحیت امام نقض نخواهد شد. نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: این احکام درباره نایب امام نیز صدق می کند، در غیبت امام، فقیه جامع الشرایط ولایت دارد که دین را اجرا کند، مردم هم وظیفه دارند او را بپذیرند و اگر پذیرفتند از برکات وجودش بهره می برند و اگر نپذیرفتند ولایت ولی محفوظ بوده و از آن کم نمی شود. انتهای پیام/3388/ ...
رأی مردم مشروعیت ایجاد نمی کند
به گزارش دیار آفتاب ؛ به دنبال اظهارنظر بی ربط و غیرعالمانه یک مسئول کشور در مورد اینکه مشروعیت امامت و ولایت که با رأی مردم انجام می شود و امام علی(ع) هم معتقد به مشروعیت رأی مردم بودند و بازتاب های فراوانی که این موضع گیری داشته نظر ابوالفضل فخرالاسلام تحلیل گر مسائل سیاسی را جویا شدیم که مشروح گفتگو با وی طی مصاحبه ای در ذیل می آید: اصولا جمهوریت و رأی مردم چه جایگاهی در اسلام دارد ...
تعیین مصداق صاحب ولایت و امامت دست مردم نیست/ دولتمردان سخنان شبهه انگیز مطرح نکنند
. این کارشناس دینی بیان کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام در غدیرخم امیرمومنان را از جانب خدای متعال برای حاکمیت دینی معرفی کرد یعنی ایشان منتخب خدا بود، در قرآن کریم آمده است که ای رسول ما، آنچه به تو نازل شده به مردم ابلاغ کن که بحث امامت امام علی(ع) بود. حتی اگر مردم حاکم را نپذیرند، حق حاکمیت وی سلب نمی شود وی تصریح کرد: امیرمومنان از سوی خداوند به عنوان حاکم دینی انتخاب شد ...
استفاده از جملات دو پهلو زیبنده رئیس جمهور نیست/ صحبت های آقای روحانی در باب ولایت به هیچ وجه مورد پذیرش ...
معروف و نهی از منکر است، یعنی ما در مورد این موضوعات اجتماعی از مردم نمی پرسیم که آیا شما می خواهید در جامعه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم یا نداشته باشیم. امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در زمان هجوم دشمن به کشور دفاع واجب می شود و نگاهی به نظر مردم در دفاع از کشور نمی شود، گفت: در تحقق سرپرستی، زعامت و ولایت ائمه اطهار(ع) مردم نقش دارند اما اگر نپذیرند مرتکب معصیت و گناه می ...