سایر منابع:
سایر خبرها
درخواست توضیح و بستن راه سوءاستفاده گران!
فرمانروائی را رای مردم و خواست مردم و آراء مردم می داند و ما بحمدالله در این انتخابات شکوهمند بهار 96 عظمت ملی خودمان را به جهانیان نشان دادیم. این سخن، از دو ناحیه مورد انتقاد قرار گرفت. یکی جماعت رقبای آقای روحانی که به بهانه فراز اول سخن ایشان، تلاش کردند رئیس جمهور را بی اعتقاد به مبانی اعتقادی شیعه در امامت جلوه دهند و دیگری بزرگانی که به رئیس جمهور تذکر دادند که در استناد به سخنان ...
گفتگو با زن و مردی که در تغییر جنسیت داده اند | چرا ماه عسل دعوتمان نمی کند؟
اسم واقعی اش نیست، اسم مستعاری است که در این گفت وگو به او داده ایم چون نخواست مشخصاتش را بگوییم، عکسش را هم نخواست منتشر شود در و همسایه می بینند و دردسر می شود؛ خودتان که می دانید، جامعه ما هنوز ترنس ها را نمی پذیرد. خانم لطفعلی ، اجازه بدهید گفت وگو را با شما شروع کنیم؛ از زندگی شخصی تان. و بعد برسیم به انجمن. من سال 84 مجوز تغییر جنسیت گرفتم و تا سال 87 صبر کردم که خانواده ...
سخنان مهم رهبری در دهه 60؛ اگر مردم زمامدارای را قبول نکردند، خانه نشین می شود/آن کسی که اکثریت قاطع ...
آفتاب نیوز : مشروح سخنان آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران (22 خرداد 1366): خطبه های نماز جمعه تهران بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم محمّد و علی اله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةالله فی الارضین و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین. ...
بررسی رویکرد ایران به همه پرسی کردستان عراق
در پاسخ به درخواست کردها برای برگزاری همه پرسی جدایی از این کشور اعلام کرد: در چنین مسائل سرنوشت سازی، نه یک قشر واحد، بلکه همه عراقی ها باید نظر بدهند. این پاسخ نشان دهنده ی مخالفت بغداد با همه پرسی کردهاست. با توجه به اینکه نظام کنونی عراق فدرالی است و در مسائل کلان موافقت دولت مرکزی (بغداد) ضرورت دارد، به نظر می رسد این همه پرسی با چالش های مختلفی مواجه شود. قانون اساسی جدید عراق که در سال ...
باید از دانشگاه مقاله نویس عبور کنیم و به دانشگاه مسئله اندیش برسیم
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان : دکتر رضا داوری اردکانی، در سرمقاله خود در شصت و یکمین شماره نشریه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، به مساله دانشگاه پرداخته است. این سرمقاله با عنوان درباره دانشگاه مسایل متعدد و مبتلا بعد جامعه دانشگاهی را بررسی می کند که متن کامل آن در ادامه می آید: دانشگاه چیست؟ ظاهراً طرح این پرسش چندان وجهی نداشته باشد زیرا بیشتر مردم می دانند که دانشگاه ...
مشروعیت حاکم از ناحیه خداوند است/ اعطای حق مشروعیت به حاکم حرف غربی ها است نه اسلام
تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً (نساء، 58). و در آخر مطلب بیان می کنم که ما مفصلا در فقه نظام سیاسی تبیین کردیم که حکومت فعل اجتماعی و فعل جامعه است همان طور که فعل فرد و رفتار فرد وجودش را از خود فرد می گیرد، ولی مشروعیتش را از خدا می گیرد، پس اگر مردم جمع شدند و حکومت را به آن کسی که خدا تعیین کرده، دادند این با مشروعیت جمع می ...
اعطای مشروعیت به امام معصوم و حکومتش تنها از ناحیه خداوند است/ برخی این موضوع را اشتباه برداشت کرده اند
و فجور و ظلم به مسلمانان زندگی خود را می گذرانند. ناصری یزدی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که به هیچ عنوان اولی الامر نمی تواند غیر از معصوم باشد و از ناحیه خداوند عصمت و علم و آگاهی گرفته باشد چرا که معصوم را هیچ کسی غیر از خداوند متعال نمی تواند انتخاب کند. امام جمعه یزد گفت: افرادی که بیان می کنند مشروعیت امام با مردم است کارشان اینجا لنگ می شود که انتصاب امام حتما ...
دکتر علی شریعتی؛ نه قدیس نه اهریمن
زمانه بود و مردم هم اقبال عجیبی به اندیشه های وی کردند. اگرچه شریعتی فرصت کافی در ساماندهی یک جریان مستقل فکری را نداشت. او در زمان محدودی زندگی کرد؛ زمانی که یک فضای کاملا احساسی، هیجانی و انقلابی هم در جامعه شکل گرفته بود. سنت گرایی دینی به رغم همه علایق معنوی و دغدغه های دینی ای که شریعتی داشت، پروژه فکری او مبتنی بر ارائه قرائتی از دین بود که بتوان از آن یک ایدئولوژی مبارز و ...
اصول مردم سالاری دینی از منظر رهبر انقلاب
را دارد. به نظر ایشان اگرچه مردم سالاری دینی تجربه جدید و جوانی است، اما تجربه قابل تأمل و پیگیری و قابل تقلیدی است برای همه کسانی که دلشان برای فضیلت ها و جامعه های پاک و پاکیزه انسانی می تپد و از جرایم و رذایل اخلاقی و رواج زشتی های خلقیات بشری رنج می برند. *ویژگی های مردم سالاری دینی -از دیدگاه رهبری، حکومت اسلامی در امر اداره جامعه، روش خاص خود را دارد و چنان نیست که ...
واکنش امام جمعه به سخنان رئیس جمهور /کمی به خود بیا و هرچه مشاوران به شما گفتند را تکرار نکن
را دادند و فرمودند این شخص یک صفحه از نهج البلاغه را خوانده و بقیه آن را ندیده است. وی افزود:قطعا این حرف اشتباهی است و اینکه امام معصوم، امام است چه مردم بپذیرند و چه نپذیرند.امام بودن مشروط به پذیرش مردم نیست و مدت 25سالی که امیر المومنین خانه نشین بودند،بازهم امام بودند ولی مردم کسی دیگری را انتخاب کرده بودند.ولی امیر المومنین از ولایت نیفتاده بود. عبودی عنوان کرد:این بحث ...
تحلیلی بر استنباط دموکراسی از خطبه 92 نهج البلاغه
جایز نیست مردم را از یک أمر واجب یعنی بیعت با امام منصوب از جانب خدا بازدارد، مشخص می شود که این سخنان صرفا اتمام حجت و زمینه سازی برای ابطال ادعاهای برخی بیعت شکنان مانند طلحه و زبیر بود که بعدا گفتند که به اجبار با حضرت بیعت کرده اند. در واقع این خطبه اجتماعی سیاسی امیر مومنان(ع) با عنایت به واقعیت های جامعه و خبر از آینده، هم اتمام حجتی برای مردم بود و هم به نوعی شرط گذاری و هشدار برای ...
سخنان رئیس جمهور به دلیل دوری از محیط علمی حوزوی است
از سران حکومتی شیعه آن هم کسی که خود داعیه دار روحانیت و اجتهاد است به کار رود. وی اظهار کرد: با عرض تاسف جناب رییس جمهور محترم چند روز پیش در اظهاراتی اعلام داشت که ( مبنای حکومت و ولایت از دیدگاه امام علی (ع) انتخاب و نظر مردم بوده است) البته ما فرمایشات ایشان را نتیجه دوری شان از محیط های علمی حوزوی می دانیم با توجه به اینکه ایشان سابقه فراموش کردن بسیاری از مسائل را هم دارند. ...
بیان جریان مجادله به عنوان نظر امیرالمومنین درباره امامت و خلافت ظلم بزرگی به مذهب شیعه است
به گزارش بلاغ ، سخنان رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم افطار امسال که اظهار کرد مبنای حکومت از دیدگاه امام علی(ع) انتخاب و نظر مردم بود" بازتاب هایی میان روحانیون عالمان دینی و همچنین برخی سیاستمداران داشت. حجت الاسلام محمدابراهیم یعقوبیان کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ما اعتقادات شیعه را براساس دو منبع، آیات قرآن و روایات نبویی دانست و گفت: آنچه که ما ...
مردم چه جایگاهی در حکومت اسلامی دارند؟
امر بوده باشم و من برای شما وزیر و مشاور باشم بهتر از آن است که امیر و رهبر باشم. این کلام امیر مومنان (ع)، عین واقع بینی و آینده نگری و به مفهوم مشارطه (شرط گذاری) و اتمام حجت است نه مشروعیت دادن به انتخاب مردم، هرچه که باشد؛ یعنی امیر مومنان نمی خواهد به هر قیمت، منصب و قدرت را به دست گیرد. [2] این عبارات بیشتر حاکی از عدم آمادگی مردم برای قبول مسئولیت توسط امیرالمؤمنین است ...
روایت آیت الله یزدی از هدف منافقین برای سرقت و اختفای سلاح
...> چنانکه گفته شد، اقدامات اولیه سازمان به منظور رویارویی با انقلاب اسلامی و مردم از همان بهمن 57 آغاز شد تا اینکه منافقین در 28 خرداد 60 با صدور اعلامیه ای به طور رسمی و علنی اعلام کردند که با نظام جمهوری اسلامی وارد جنگ مسلحانه شده اند. در قسمتی از این بیانیه شماره 25 آمده بود: سازمان مجاهدین خلق ایران، ضمن اعتراض به اقدامات ضدانقلابی و خلاف شرع و قانون، بدین وسیله از خلق قهرمان ایران کسب اجازه ...
مدیر حوزه علمیه یزد در گفتگو با حوزه : حق انتصاب امام برعهده خداوند است نه مردم
) نیز به همین شکل بود. مدیر حوزه علمیه یزد با بیان اینکه در زمینه انتصاب امام از سوی خداوند متعال، هم ادله نقلی و هم عقلی وجود دارد، اظهار داشت: ادله عقلی به این معناست که عقل ایجاب می کند ما باید از کسی اطاعت کنیم که از همه جهت بالاتر ما باشد و از جهت ادله نقلی، هم آیات قرآن در این زمینه وجود دارد که امام را خداوند انتخاب می کند و هم در این زمینه روایات و احادیث بسیار زیادی آمده است ...
باید برای ظهور زمینه های جمل و صفین از بین برود
نائب امام(ع)، حضرت مسلم(ع) و سپس سرباز زدن از امر امام(ع) موجبات جنایات ننگین عاشورا را فراهم کردند. امروزه و با تمسک به این شاخصه های مهم، باید جامعه و ارکان آن در راه تبعیت از ولی عصر(عج) محک زده شوند و میزان تبعیت از نائب امام(عج) در دوران غیبت و همچنین آمادگی پذیرش و تبعیت از اوامر حجت خدا(عج) در دوران ظهور سنجیده شود؛ در این باب باید بیان کرد اگر چه در پاره ای از این شاخصه ها و ...
پاسخ سخنان آقای روحانی خیلی واضح است!
مثال برای روشن شدن اصل بحث این است که مثلا کسی که خیاطی بلد است چه چرخ خیاطی داشته باشد و چه نداشته نباشد خیاطی بلد است اما اگر چرخ خیاطی و ابزار کار به او ندادند نمی تواند خیاطی کند. امام علی علیه السلام اگر فکر می کرد مردم حق تعیین امام را دارند چرا شبهای بعد از سقیفه همراه حضرت زهرا و حسنین علیهم السلام با هم به درب منازل انصار رفته و از آنها برای قیام استمداد می کردند؟ چرا چهل نفر با ...
تاملی برسخنان اخیر رئیس جمهور درخصوص مشروعیت
فرموده که هرکس شما انتخاب کنید من اول کسی هستم که از او اطاعت خواهم کرد. این گونه سخن گفتن نشات گرفته از نگاه سیاسی و سطحی به برخی فرمایشات حضرت علی (ع) می باشد تا نگاهی عالمانه و عمیق به فلسفه امامت. مخالفت صاحب نظران حوزه دین و فلسفه اسلامی مثل آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و مصباح یزدی با این نوع نگاه، نشان می دهد این گونه سخنان دارای کمترین پایه علمی و فلسفی هستند. بنا ...
حجاریان: بعضی از استان هایی که به روحانی رأی ندادند توسعه نیافته و پوپولیست هستند!/ عبدی: روحانی بدش نمی ...
بدش نمی آید وارد این حاشیه ها شود . او می افزاید: نمونه آن بحث ولایت و حکومت و رابطه آن با رای مردم است. بحثی که با توضیحات و عملکرد مرحوم امام و نیز مواضع و رفتار سیاسی رهبری پرونده اش بسته شده است و برخی از افراد هرازگاهی می کوشند که آن را باز کنند تا ثابت کنند که برخلاف مواضع رسمی حکومت و رهبری، مردم نقش و اعتباری در شکل گیری حکومت ندارند. هرچند از سخنان آقای روحانی سوء تعبیر شده و این ...
حکومت مورد نظر علی(ع) حکومت مشروع اسلامی است
ننهند و دست روی دست و قدم از قدم برندارند و چیزی آغاز نکنند قبل از اینکه برای خودشان رهبری عفیف،دانشمند،خدا ترس و اگاه به مسائل قضا و سنّت اختیار کنند تا امور آنها را اداره کند و بین آنان حکم راند و حق مظلوم را از ظالم بستاند و... چنان که ملاحظه می شود مهم ترین مسئله جامعه،تعیین رهبر و پیشوا می باشد.طبیعی است که در یک جامعه اسلامی که حکم خدا و اسلام در آن حاکم است و همه یا اغلب مردم ...
ترجمه نادرست روحانی از کلام امیرالمومنین(ع)/ مبارزه اهل بیت(ع) با خلفا مصداق بارز عدم پذیرش حکومت مقبول ...
امیرالمومنین(ع) به درستی ترجمه نکرد، نخست اینکه امام(ع) فرمودند، اگر شما نمی آمدید و بر من حجت تمام نمی شد من افسار حکومت را همچنان بر دوش شترش می انداختم، یعنی شما 25 سال گذشته مقبولیت را از من گرفتید اما اکنون مقبولیت را به من باز گردانده اید و اگر درخواست شما نبود حکومت کردن بر من تحقق پیدا نمی کرد و دیگر اینکه طبق روایات شیعه امیر المومنین(ع) هیچ گاه نفرمودند هر کس را که مردم انتخاب کردند من ...
تعیین ولایت؛ یک امر انتصابی از طرف خداست/ مراجعه مردم به امیرالمومنین(ع)برای اداره امور جاری جامعه بود
مردم به حضرت علی با این نگاه که علی (ع) وصی و جانشین پیامبر (ص) است به ایشان مراجعه نکردند بلکه مراجعه آنان از این باب بود که یک نفر باید مسئولیت اداره جامعه را قبول کند والا انتصاب ولایت و امامت از اختیارات خداست که به رسولش تفویض می شود. وی در خصوص فرمایش حضرت علی (ع) ابراز داشت: علی می فرماید اگر نگاه به ولی امر انتصاب شرعی نباشد ولایت پذیری مردم دچار مشکل می شود همچنان که پس از ...
ماجرای دیدار 26 مرداد 32 کاشانی با طیب حاج رضایی!
آیند و آنها را جدا می کنند. خلاصه پدرم فحشی نمی ماند که به نصیری ندهد. تیمسار نصیری می گوید تو گور خودت را کندی . پدرم می گوید تیمسار من 20 سال پیش باید در بندرعباس می مردم پس من را از این حرف ها نترسان . از پله ها که می آیند پایین پدرم یکی از بچه های باغ فردوس به نام احمد طاهری را می بیند. احمد طاهری دانشگاه افسری رفت و آن موقع ستوان دو بود، بعد هم سرهنگ و فرمانده آگاهی شد، الان هم به ...
گفتاری از رئیس جمهور در بوته ی نقد/سیدصادق محمدی وفایی
. ب) دموکراسی غربی: دموکراسی غربی بر این اساس دستور است که مردم بالغ هستند و قدرت تشخیص خوب و بد و تشریع حلال و حرام را دارند اکثریت به هرچه رأی دادند همان ارزش و به هرچه نه گفتند، ضد ارزش خواهد بود. این نوع دموکراسی به درد جامعة اسلامی نمی خورد زیرا اسلام حق تشریع را فقط برای خدا می داند و می فرماید: ان الحکم الا لله[22] و هرگز اجازه نمی دهد حلال و حرام ها بر اساس سلیقة ...
نقش مردم در ولایت سیاسی اهل بیت(ع)
دارند و در حیات امامان معمولاً به دنبال جهاد سیاسی آنان هستند، قاعدتاً باید به نظریه اخیر گرایش داشته باشند. 3. اما نکته سوم که به اجمال مورد بحث قرار گرفت، در مورد کیفیت و کمیت حضور مردم در امامت سیاسی ائمه(ع) است. در مجموع سه احتمال وجود دارد: 3.1. مشارکت باید به صورت "حضور اکثری" باشد، به طوری که بتوان آن را به کل جامعه نسبت داد. اثبات این حضور و حمایت، در زمان قدیم، در قالب ...
نقدهای گیسودراز بر نظریه وحدت وجود ابن عربی
شده است. از نگاه ایشان، در عالم به هر سو رو شود، غیرحق دیده نمی شود، به تعبیر قرآن کریم: فأینما تولّوا فثم وجه الله (بقره: 115). همه جا اوست، بلکه همه چیز اوست. او جامع اضداد است. چنان که وقتی به ابوسعید خراز (متوفای 279 ه .ق.) گفته شد: به چه چیز خدا را شناختی؟ ، پاسخ داد: به جمع کردنش بین اضداد ؛ و سپس این آیه را تلاوت کرد: هو الأوّل والآخر والظاهر والباطن (حدید: 3) (ابن عربی، 1370: 512). ...
برداشت روحانی از کلام امام علی(ع) خلاف عقاید شیعه و تفسیر به رأی است
) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می داند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و اجرا می کنم . این بخش از اظهارات روحانی در محافل سیاسی - مطبوعاتی بازتاب گسترده ای یافته است. اظهارات رئیس جمهوری بهانه ای شد تا با محمدحسین رجبی دوانی به گفت وگو بنشینیم. رجبی دوانی دارای دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران و عضو ...
فصل الخطاب؛ ویژگی امامت و رهبری
محمدحسین باقری اختلاف در جامعه به علل گوناگون پیش می آید. این اختلاف در سطوح گوناگون است. از اختلاف خانوادگی میان همسران گرفته تا اختلاف شریکان در بازار و تا اختلاف در سطح مدیریت کلان جامعه و در میان مسئولان از جمله اختلافاتی است که حل و فصل آن نیازمند چیزی است که به آن فصل الخطاب می گویند. نویسنده در این مطلب به نقش امامت و رهبری در حل و فصل امور اختلافی جامعه در میان مسئولان و حتی مردم و ...
واقعیت؛ آنچه هست آنچه می گویند(نگاه)
حرف و عمل دولت رها می کردند و با اعتقادات آنان کاری نداشتند ولی چه می شود که روحانی با استناد به سه کلمه لِمنْ وَلَّیْتُمُوهُ أَمْرَکُم از خطبه 92 نهج البلاغه، مدعی می شود که امیرالمؤمنین مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می داند. این سخنان و استنتاج از آن اگرچه در جمع غیرتخصصی، ناصواب و صدورش از رئیس جمهور بعید بود ولی پاسخش را شاید بتوان در کتابهای معارف دوره راهنمایی و متوسطه جست وجو ...