سایر منابع:
سایر خبرها
مهمترین شاهدان روز قیامت چه کسانی هستند/ 3 گروه از مسلمانان که نظیر کفار، جان خواهند داد
کنار گذاشته بود. مسئولان به این نکات دقت کنند کسانی که بر سرکار می آیند و از کار کنار می روند، از رییس جمهور گرفته تا معاون، مدیر کل و ... ثروتشان را پیش خودشان ارزیابی کنند، خود امام راحل اموالشان را قبل و بعد از حکومت مشخص کردند مسئولان باید بدانند که همه این دارایی ها امانت است! زمین چطور در روز قیامت شهادت می دهد؟ ما پاسخ این سؤال را نمی دانیم ولی در تاریخ موجود است که ...
بخشش گناهان(پرسش و پاسخ)
! حضرت فرمود: چون در نماز جماعت شرکت کرده ای خدا تو را می بخشد؛ البته حساب مال مردم جداست. 5- پاک کردن مال از حرام، از امام صادق علیه السلام سؤال شد: شخصی از راه طاغوت دارایی و درآمدی را به دست آورده و به فقرا کمک می کند و آیه ان الحسنات یذهبن السیئات (هود- 114) را دستاویز قرار می دهد. حضرت فرمود: ان الخطیئه لا تکفر الخطیئه (تفسیر نور، ج 5، ص 391، به نقل از تفسیر کنزالدقائق) با گناه ...
هیچ کس به هیچ عنوان نباید جرات گناه کردن داشته باشد
...؛ ای علی! کسی که تو را دوست دارد روز قیامت با پیامبران در درجه آنها خواهد بود، و کسی که بمیرد در حالی که بغض و کینه تو را در دل داشته باشد پس او را باکی نباشد که مرگش مرگ یهودی یا نصرانی باشد. امام جمعه موقت اصفهان گفت: علامه طباطبایی می گوید: اگر شب قدر کاملا مشخص بود، افراد از شب قدر استفاده نمی کردند و دچار عذاب می شدند و مسئولیت آنها سنگین تر می شد. وی ادامه داد ...
سنخ حساسیت های امام علی (ع)
وقتی دخترش ام کلثوم از علی بن رافع مسئول خزانه داری حکومت برای سه روز در عید قربان گردنبندی را به امانت میگیرد و امام آن می بیند دختر خود را توبیخ می کند و وقتی از امانت بودن و ضمانت خود علی بن رافع خبردار می شود می فرماید: اگر چنین نبود دست ام کلثوم را قطع می کردم: اول هاشمیة قطعت یدها (تهذیب 10/152 – وسائل 28/292) سخن در این بخش یه یک مقاله تأمین نمی شود و خود کتابهای مستقل می طلبد ...
مناظره در موردعظمت حضرت علی علیه السلام
ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ - بعضی از مردم جان خود را برای رضای خدا می فروشند) حجاج گفت : احسنتِ! حالا دلیل خویش را بر فضلیت علی نسبت به حضرت سلیمان (ع) بیان نما. حرّه گفت : حضرت سلیمان (ع) به خداوند عرضه داشت: (رَبِّ اغْفِرْلی و هَبْ لی مُلْکاً لایَنْبَغیِ لاَِحَدٍ مِنْ بَعْدی پروردگارا ! مرا ببخش و ملک و سلطنتی به من کرامت فرما که سزاوار احدی بعد از من نباشد) ...
مناقب انحصاری برای امیرالمؤمنین علیه السلام
...> 14. رسول خدا صلّی الله علیه و آله به من امر فرمود که بر پستان گوسفندی که شیرش خشک شده بود، دست بکشم و من به ایشان گفتم: ای رسول خدا! شما این کار را بکنید و حضرت فرمود: ای علی، عمل تو چون عمل من است، و من بر آن دست کشیدم و شیر آن گوسفند به روی دستم ریخت و من ظرفی از آن شیر را به رسول الله نوشاندم و سپس پیرزنی آمد و از تشنگی شکایت نمود و او را نیز نوشاندم و رسول خدا فرمود: من از خداوند خواستم که به ...
درد و دل خدای رحمان با فرزندان آدم
... استاد اخلاق حوزه علمیه قم به این فراز از حدیث قدسی فوق اشاره کرد که خدای رحمان می گوید ای بنده من، با اسماء حسنی مرا دعا کن تا تو را به مقامات بسیار بالایی برسانم و گفت: بر اساس روایات ائمه معصومان(ع) در کتاب اصول کافی، اسماء حسنی، همان اسامی ائمه طاهرین(ع) و از این میان نیز، اسم اعظم، نام حسین(ع) است. وی با اشاره به ادامه درد و دل خدای متعال با بندگانش عنوان کرد: خداوند می گوید ...
شب قدر؛ آغاز سال حساب اعمال ما
به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز امشب شب قدر است و امیرالمومنین (ع) واسطه فیض الهی ما با آستان دوست می باشد و بنا بر روایت امشب مقدرات سال آینده ابرام می شود. بنا بر این گزارش ابتدا قدری از امیرالمومنین(ع) می گوییم تا مشخص شود چه واسطه ای برای شفاعت ما و خدا امشب مهیاست که نباید از این فیض عظما غافل ماند. مقام عصمت علی (ع) به حضرت امام زین العابدین علی بن ...
آیت الله مکارم شیرازی: دلارهای عربستان به حامیان حقوق بشر رشوه داده می شود
عاصم فرستاد و به او فرمود که ای دشمن جان و سعادت خود، شیطان خبیث بر تو مسلط شده است؛ اسلام گفته است به دنبال کسب و کار برو؛ دین اسلام دین ترک دنیا نیست؛ اینکه مسیحیان دارای دیرهایی هستند که عده ای زن و مرد همه چیز را ترک کردند با اسلام تفاوت دارد. استاد برجسته حوزه علمیه گفت: عاصم به حضرت عرض کرد، من می خواهم مثل شما باشم که امام فرمود که رییس یک حکومت باید به شکلی زندگی کند که کمترین ...
فرهنگ دعا و درخواست در شب های قدر
محمد جواد عسکری فرهنگ مهمانی خدا بیاییم فرهنگمان را اصلاح کنیم فرهنگ دعا و درخواست در شب های قدر هنگام دعا چون فقیری به درگاه خدا تضرع و زاری کنیم ابن فهد در کتاب عده الداعی روایت کرده که: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله هنگام دعا کردن دست هایش را بلند می نمود، و چون فقیری که غذا طلب کند، تضرع و زاری می کرد. موسی را به این خاطر برگزید از امام باقر (ع) آمده است، که فرمود: خدای تعالی به موسی وحی فرمود: آیا می دانی چرا من تو را برای گفتگو برگزیدم؟ عرضه داشت پروردگارا! خیر! فرمود: ای موسی! من بندگانم را زیر و رو کردم هیچ کس را بسان تو خوارتر برای خودم ندیدم تو وقتی نماز می گزاری، صورتت را بر خاک می گذاری. و در روایت دیگر: من بندگانم را زیر و رو کردم کسی را خوارنفس تر از تو پیش خود ندیدم پس دوست داشتم که تو را بین خلایق بالا ببرم در دعا کردن خدا را به محمد و اهل بیتش(ع) قسم می دهی؟ جابر از امام صادق علیه السلام روایت کرد بنده ای هفتاد پاییز در آتش باقی ماند و پاییز هفتاد سال و هفتاد سال و هفتاد سال و هفتاد سال است. و در این مدت خدای را برای خلاصی از عذاب قسم می داد ولی خدای تعالی اجابتش نمی کرد پس فرمود: این بنده، خدای را به حق محمد و اهل بیتش قسم داد که مرا رحمت کن. خدای تعالی به جبرئیل وحی کرد که به پیش بنده من برو و او را از آتش به سوی من بیاور! جبرئیل عرضه داشت خدایا چگونه داخل آتش شوم خدای تعالی فرمود: من به آتش امر کردم که بر تو خنک و سلامت گردد عرضه داشت: خدایا من جایش را نمی دانم فرمود: ایشان مکانش در چاهی در سجّین است حضرت فرمود: جبرئیل وارد جهنم شد او را می بیند در حالی که صورتش به پایش بسته شده است از او سؤال می کند چه مدت در آتش ماندی؟ می گوید: مقدارش را به حساب نمی توانم آورد حضرت فرمود: جبرائیل او را به سوی پروردگار می آورد و خدای تعالی از او می پرسد: بنده من چه مقدار مرا قسم دادی؟ جواب می دهد: به شماره نمی توانم آورد. فرمود: بدان که به عزت و جلالم قسم! اگر به محمد و آلش مرا قسم نمی دادی، خواریت را در آتش طولانی می کردم ولی عهدی است که با خود کردم که اگر بنده ای مرا به حق محمد و اهل بیتش قسم دهد آن گناهانی که بین من و اوست بیامرزم و امروز تو را بخشیدم . سلمان رضی الله عنه از خدا چه می خواهد و چگونه می خواهد ؟ از سلمان فارسی روایت شده است که گوید: شنیدم رسول خدا- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- می فرمود: انّ اللَّه عزّ و جلّ یقول: یا عبادی، او لیس من له الیکم حوائج کبار لا تجودون بها الّا ان یتحمّل علیکم باحبّ الخلق الیکم تقضونها کرامه لشفیعهم؟ الا فاعلموا انّ اکرم الخلق علیّ و افضلهم لدیّ محمّد و اخوه علیّ و من بعده الائمّه الّذین هم الوسائل الیّ، الا فلیدعنی من همّته حاجه یرید نفعها، اودهته داهیه یرید کشف ضررها، بمحمّد و اله الطّیّبین الطّاهرین اقضها له احسن ما یقضیها من یستشفعون باعزّ الخلق علیه . یعنی: خداوند عزیز و جلیل می گوید: ای بندگان من! آیا اتفاق نیفتاده که: فردی از شما حاجتهای بزرگی بخواهد که شما آن حوایج را نمی دهید مگر اینکه محبوبترین خلق نزد شما را حاضر کند و شما به احترام آن شفیع محبوب و دوست داشتنی درخواستهای او را بدهید؟ آگاه باشید و بدانید که با کرامتترین و برترین خلق نزد من، محمد و برادرش علی و پس از آن ائمه هستند، آنانی که وسیله تقرب به من می باشند. آگاه باشید که هر کس حاجت مهمی دارد و می خواهد نفعی به او برسد یا مشکلی برایش پدید آمده و خواهان دفع ضرر آن است، اگر مرا به محمد و آل پاکش بخواند، آنچنان حاجتش را برآورده می سازم که بهتر و برتر باشد از برآورده ساختن کسی که محبوبترین خلق را نزد او شفیع قرار می دهند . سخنان سلمان که به اینجا رسید، عده ای از مشرکین و منافقین در حالی که او را مسخره می کردند گفتند: ای سلمان! چرا خدا را به اینها قسم نمی دهی تا تو را بی نیازترین و پولدارترین فرد مدینه قرار دهد؟ سلمان پاسخ داد: من خدا را خواندم و از او خواستم که چیزی به من بدهد که از حکومت بر کل دنیا برتر و با منفعت تر باشد. من از خدا خواستم و او را به این بزرگواران قسمش دادم که به من زبانی ذاکر بدهد که او را حمد و ثنا کند، قلبی بدهد که شاکر نعمتهای او باشد، بدنی بدهد که در برابر سختیها صبر نماید و آن خدای عزیز و جلیل این التماسهای مرا اجابت فرمود. این چیزهایی که من از خدا خواستم از حکومت بر تمام دنیا و هر چه در آن است، هزار هزار بار برتر و بالاتر است. حمد وستایش خدا و ذکر نعمت و شکر نعماتش سرآغاز دعاست و... حضرت فرمود: دعا را به ستایش و حمد خدای شروع می کنی و نعمت هایی را که به تو داده یادآور می شوی، سپس شکرش می نمایی، آنگاه بر پیامبر و آلش درود می فرستی (صلوات می فرستی) و سپس یادآور گناهانت می شوی و بدان اقرار می کنی، سپس از آنها استغفار می نمایی. این راه دعاست . عطای خیر دنیا و آخرت چند شرط اساسی دارد از امام کاظم- علیه السّلام- روایت شده است که فرمود: و اللَّه ما اعطی مؤمن قطّ خیر الدّنیا و الآخره الّا بحسن ظنّه باللَّه عزّ و جلّ و رجائه له و حسن خلقه و الکفّ عن اغتیاب المؤمنین، و اللَّه تعالی لا یعذّب عبدا بعد التّوبه و الاستغفار الّا بسوء ظنّه و تقصیره فی رجائه اللَّه عزّ و جلّ و سوء خلقه و اغتیابه المؤمنین . یعنی: به خدا قسم به هیچ مؤمنی، خیر دنیا و آخرت داده نشد مگر به خاطر: – حسن ظنّ به خداوند عزیز و جلیل و امیدش به او. – اخلاق نیکویش. – و دست برداشتن از غیبت مؤمنین. و خدا بنده ای را بعد از توبه و استغفارش عذاب نکرد مگر به خاطر: – سوء ظن و امید نداشتن به خداوند عزیز و جلیل. – بد اخلاقی. – و غیبت مؤمنین را نمودن . به اجابت دعای خود آنچنان یقین داشته باش که گویی حاجتت پشت در آماده است رسول خدا- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- فرمود: ادعوا اللَّه و انتم موقنون بالاجابه . یعنی: در حالی که یقین به اجابت خدا دارید، او را بخوانید . در آنچه خداوند متعال بر حضرت موسی- علیه السّلام- وحی فرستاد آمده است: یا موسی، ما دعوتنی و رجوتنی فانّی ساغفر لک . یعنی: ای موسی! اگر در حالت امیدواری مرا بخوانی، بزودی تو را خواهم آمرزید . سلیمان بن فرّاء از راویان حدیث از امام صادق- علیه السّلام- روایت کرده است که فرمود: اذا دعوت فظنّ حاجتک بالباب یعنی: هر گاه دعا می کنی، گمانت این باشد که حاجتت پشت در آماده است . چرا دعایم مستجاب نمی شود؟ عثمان بن سعید می گوید: فردی به من گفت که من به خدمت امام صادق- علیه السّلام- شرفیاب شده، عرض کردم: دو آیه در قرآن کریم هست که هنوز آن دو را درست درک نکرده ام . فرمود: آن دو آیه کدامند؟ گفتم: یکی آیه شریفه: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ است که ما دعا می کنیم ولی اجابتی نمی بینیم. فرمود: آیا خداوند متعال خلف وعده می کند؟ گفتم: خیر. فرمود: پس چرا اجابت نمی شود؟ گفتم: نمی دانم. فرمود: اما من تو را با خبر می کنم: من اطاع اللَّه فیما امره ثمّ دعا من جهه الدّعاء اجابه قلت: و ما جهه الدّعاء؟ قال علیه السّلام: تبدأ فتحمد اللَّه و تذکر نعمه عندک ثمّ تشکره ثمّ تصلّی علی النّبیّ و اله- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- ثمّ تذکر ذنوبک فتقرّ بها ثمّ تستغفر اللَّه منها فهذه جهه الدّعاء . یعنی: کسی که اوامر الهی را اطاعت نماید و سپس از راهش دعا کند، مستجاب می شود. گفتم: راه دعا کدام است؟ فرمود: ابتدا خداوند متعال را حمد می کنی، بعد نعمتهایش را به یاد می آوری، سپس آنها را شکر می گزاری، بعد بر پیامبر و آلش- علیهم السّلام- صلوات می فرستی، آنگاه گناهان خود را یادآور شده بدان اقرار می کنی، پس از آن، از گناهانت استغفار می نمائی، این طریق دعاست . دعا اگر اجابت شد چه می کنی؟ از حضرت امام باقر- علیه السّلام- روایت است که فرمود: ینبغی للمؤمن ان یکون دعاؤه فی الرّخاء نحوا من دعائه فی الشّدّه، لیس اذا اعطی فتر و لا یملّ من الدّعاء فانّه من اللَّه بمکان . یعنی: بر مؤمن سزاوار است همان گونه که در شدّت و سختی دعا می کند، در روزگار آسایش و نعمت نیز دعا نماید. و شایسته نیست که چون حاجتش بر آورده شد، سست شود و از دعا خسته گردد، زیرا دعا نزد خداوند سبحان، منزلت دارد . دعا اگر اجابت نشد و به تأخیر افتاد چه می کنی ؟ احمد بن محمد بن ابی نصر گفت: به امام رضا- علیه السّلام- عرض کردم: فدایت شوم! چند سال است از خدا چیزی خواستم (ولی اجابت نشد) و در اثر تأخیر آن، در قلبم نگرانی پدید آمد، فرمود: یا احمد، ایّاک و الشّیطان ان یکون له علیک سبیل حتّی یقنطک، انّ ابا جعفر- علیه السّلام- کان یقول: انّ المؤمن لیسأل اللَّه حاجه فیؤخّر عنه تعجیل اجابته حبّا لصوته و استماع نحیبه، ثمّ قال: و اللَّه ما اخّر اللَّه عن المؤمنین ما یطلبون فی هذه الدّنیا خیر لهم ممّا عجّل لهم فیها و ایّ شی ء الدّنیا؟ . یعنی: ای احمد! خود را از شیطان دور کن، مبادا راهی بر تو بیابد و ناامیدت کند که امام باقر- علیه السّلام- می فرمود: بسا مؤمن از خدا حاجتی بخواهد ولی اجابتش به تأخیر بیفتد، چون خداوند صدای دعا و آواز گریه اش را دوست دارد. آنگاه فرمود: به خدا سوگند! تأخیر آنچه مؤمنین در این دنیا طلب می کنند از جانب ذات اقدس الهی، از تعجیلش بهتر است، دنیا چه ارزشی دارد؟ . و اینک درآستان حضرتش با تضرع می گوییم : خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) توفیق معرفت امام زمان(عج) را به ما عنایت فرما خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) شرها و بدی ها و ناجوری ها را از همه مان دفع کن خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) زندگی مان را و ابعاد مختلف وجود ما را بیشتر در راستای برپایی ظهور قرار بده خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) موانع و ناجوری ها را از ما دفع کن خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) رضایت مولایمان را بر ما جاری بفرما خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) رضایت والدین را نصیب مان بکن خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) توفیق اخلاق حسنه، توفیق تقوا، ورع و ایمان و یقین به ما عطا بکن خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) ما را جزو اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ قرار بده خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) ما را یک لحظه هم به خودمان وانگذار خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) دست مان را بگیر خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) نگذار پایمان بلغزد خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) پناه مان بده خدایا! به حق محمد و آل محمد(ص) آبرویمان را حفظ کن خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) به عصمت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شرها را از ما دفع کن، شیطنت ها را از ما دفع کن خدایا! به حق محمد وآل محمد (ص) رهبر معظم انقلاب و تمام دلسوزان انقلاب را در پناه خودت محافظت بفرما ... ان شاء الله ادامه دارد... محمد جواد عسکری ...
چهل حدیث از امیر مومنان علی (ع)
باش تا سالم بمانی. بر تو هیچ باکی نیست، آن گاه که خدا دینش را به تو فهمانید، که نه تو مردم را بشناسی و نه مردم تو را بشناسند (یعنی، گمنام زندگی کنی). 23- عذاب شش گروه إِنَّ اللّهَ یُعَذِّبُ سِتَّةً بِسِتَّة : أَلْعَرَبَ بِالْعَصَبیَّةِ وَ الدَّهاقینَ بِالْکِبْرِ وَ الاُْمَراءَ بِالْجَوْرِ وَ الْفُقَهاءَ بِالْحَسَدِ وَ التُّجّارَ بِالْخِیانَةِ وَ أَهْلَ الرُّسْتاقِ ...
شرکت در راهپیمایی روز قدس عبادت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در بیست و دومین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: امام سجاد(ع) در پیشگاه خدا عرضه می دارد خدایا مرا به راهی بدار که تو از من خوشنود شوی. وی افزود: راهی که صداقت، امانت، درستی، خدمت به خلق مبارزه با ظالم امر به معروف ...
دلارهای نفتی عربستان جهان را در برابر فجایع یمن به سکوت واداشته است
قرآن یعنی بهترین نعمت نازل شده بر انسان دانست و گفت: به دلیل نزول قرآن به صورت یکجا بر انسان امشب ارزشی بیش از هشتاد و چند سال دارد. آیت الله مکارم شیرازی به وصایای امام علی (ع) در روزهای واپسین حیاتشان اشاره کرد و گفت: آن حضرت در آخرین لحظات عمر خود وقتی در بستر شهادت قرار داشت، به همه شیعیان و پیروان خود توصیه کرد، سنت های پیامبر گرامی اسلام (ص) را همواره احیا کنند. وی با ...
انس با کلام الله مجید در 57 تابلو از آیات و روایات
، خدا برای او حسنه ای می نویسد و از او گناهی را محو می کند و درجه ای بر درجات او می افزاید 33) امام صادق(علیه السلام): هر که قرآن بخواند، در حالی که جوان و مؤمن باشد، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می شود و خدا او را با فرشتگان بزرگوار که نویسندگان و حاملان قرآنند، قرین می سازد و قرآن در روز قیامت، نگهبان او می شود. 34) حضرت رسول(صل الله علیه و آله): تلاوت کننده و گوش فرا دهنده ...
اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان
بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده ای وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ و بحقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد سپس 10 مرتبه بگوید؛ بِکَ یا اَللّهُ بحق خودت ای خدا و 10 مرتبه بِمُحَمَّدٍ بحق محمدصلی الله علیه و آله و 10 مرتبه ...
چگونه شیطان از ما سواری می گیرد؟
شما فریادرس من! من نسبت به شرک شما درباره خود، که از قبل داشتید، (و اطاعت مرا هم ردیف اطاعت خدا قرار دادید) بیزار و کافرم! مسلّماً ستمکاران عذاب دردناکی دارند . [3] مرحله ارتباط حضوری یاران شیطان (مشاوره حضوری) شیطان در استراتژیک تسلط خود بر انسان تنها به تحرکات و وسوسه های نفسانی خود بسنده نمی کند بلکه در موارد زیادی از کارگزارانی استفاده می کند که قبلاً مقهور تسلط شیطان شده اند ...
11 توصیه استاد پناهیان برای درک لیله القدر
نبودن و باصفا نبودن دل است. همت بلند از علائم صفای باطن است. مثلاً اگر می خواهی دعا کنی که خدایا! مرا از سربازان حضرت ولی عصر(ع) قرار بده به جای آن بگو: خدایا! مرا از فرماندهان حضرت قرار بده یا اگر می خواهی برای نجات همۀ فقرای عالم از فقر و تنگدستی دعا کنی، برای خودِ ظهور دعا کن که بالاتر از آن است. اصلاً ظهور و نجات مسلمانان عالم، مسألۀ تو باشد. بلکه از خدا بخواه که خودت بتوانی در این عرصه ها نقش ...
اضافات تشریفیه/ منسوبین به خدا چه کسانی هستند؟
یک بار هم مکه نرود، زیارت امام حسین هم همینطور. یک بار با یکی از حاج آقاهای خودمان برخورد تندی داشتم، آشنا بود، گفتم مرد حسابی تو به خانه خدا رفته ای حالا برو کاملش کن. کمال حج به زیارت قبور معصومین است. چرا کربلا نمی روی؟ گفت حاج آقا از آن روز که شما گفتی، چند بار تا حالا رفتم. گفتم خب الحمدلله. حالا نمی خواهم بگویم زیاد برویم ولی می خواهم این را بگویم اگر واقعا یک بار حج ...
عامل اصلی دشمنی خواص با حکومت امیرالمؤمنین(ع)
ویژه خواران البته با سختی ها و پیچیدگی هایی همراه است به طوری که می توان یکی از عوامل بروز مخالفت ها در مقابل حضرت را همین عامل فساد اقتصادی دانست. در این باره، با حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی امیری، محقق و پژوهشگر، و عضو هیأت علمی مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه به گفت وگو نشستیم. دکتر سلیمانی دارای تألیفات زیادی در زمینه ی تاریخ اسلام است که از آن جمله می توان کتاب آزمون خواص ...
سازمانی ها
را صرف اهداف خود و دیگران نمیسازد شاید بتوان از قصه حضرت یوسف(ع) و شرایطی که آن حضرت برای تصدی مسئولیت خویش ترسیم میکند برای تبیین شرایط نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی بهره گرفت. در قصه حضرت یوسف(ع) و پس برائت و آزادی ایشان و اثبات بیگناهی و صداقت او، پادشاه خطاب به او میگوید هم اکنون تو نزد ما از جایگاه بالایی برخورداری و مکین (شایسته) و امین ( امانت دار و مورد وثوق و اعتماد ) هستی ...
آداب و اعمال مخصوص بافضیلت ترین شب قدر کدامند؟
که ممکن باشد،و هر زمانی که به یادت آید.بعد از ستایش پروردگار به بزرگواری،و فرستادن صلوات بر پیامبر صلی اللّه علیه و آله می گویی: اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیکَ فلان بن فلان و بجای فلان بن فلان بگو : خدایا باش برای ولی خود (فلان پسر فلان) الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَعَلی اباَّئِهِ فی حضرت حجت فرزند امام حسن عسکری درودهای تو بر او و بر ...
ظلمی که ما به علی(ع) می کنیم
و باصفا و شوخ طبع اما در هنگامه ی قضاوت و برقراری عدالت و تقسیم بیت المال ، دوست و قوم و خویش نمی دانست ؛ این خصلت را داشت که گفت: اگر دخترم ، گردنبند را به عنوان عاریه از بیت المال نگرفته بود، اولین دستی که از بنی هاشم قطع می شد، دست او بود. ماجرای درخواست نابجای برادر فقیرش عقیل که دیگر بماند. این روزها و شب ها در سوگ صدها ساله اول مظلوم عالم ، سیاه می پوشیم و بر سر و سینه زنان ...
نامه امام علی(ع) به مالک اشتر: ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، ...
...> چون کاری بر تو دشوار گردد و شبهه آمیز شود در آن کار به خدا و رسولش رجوع کن.زیرا خدای تعالی به قومی که دوستدار هدایتشان بود، گفته است: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا اطاعت کنید و از رسول و الوالامر خویش فرمان برید و چون در امری اختلاف کردید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید به خدا وپیامبر رجوع کنید. رجوع به خدا، گرفتن محکمات کتاب اوست و رجوع به رسول، گرفتن سنت جامع اوست، سنتی که ...
نتیجه دوری از شیطان سکونت در بهشت است
ما مهیا کند در ادامه یکی از بزرگترین موانع این مسیر یعنی تسلط شیطان بر نفس انسان را که سبب گمراهی می شود درخواست می کنیم یعنی می خواهیم که از شیطان دور شده و برما مسلط نشود. وی ادامه داد: یاد همیشگی خدا و حفظ زبان و چشم و اعضای بدن از گناه و مراقبت از حلال و حرام به ویژه در لقمه و روزی که به دست می آوریم به ما کمک می کند که از شیطان دور شویم و نگذاریم بر ما مسلط شود. استاد ...
آیت الله مکارم شیرازی: زندگی دولتمردان باید مانند ساده ترین افراد جامعه باشد
نعمت نازل شده بر انسان دانست و ابراز داشت: به دلیل نزول قرآن به صورت یکجا بر انسان امشب ارزشی بیش از هشتاد و چند سال دارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی به وصایای امام علی (ع) در روزهای واپسین حیات شان اشاره کرد و گفت: در شب نوزدهم ماه رمضان به مسأله توحید اشاره کردیم و امشب به وصیت دوم امام اول شیعیان که ضایع نکردن سنت پیامبر است می پردازیم. اسلام هیچ خلاء و کاستی ندارد این مرجع ...
آن زمان که بایددست می شکستیدکجابودید؟
نظرها درحالی انجام می شود که رهبر معظم انقلاب همواره حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با توجه به شرایط سخت و دشواری که پیش رو دارند را به مسئولان و منتقدان توصیه کرده اند. ایشان در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با اشاره به امانت داری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره کننده ی کشورمان گفتند: این تیم، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار ...
جمود و خشکه مقدسی، مهم ترین ضربه به اسلام
...: ای دختر! برای من در یک طَبَق دو نان خورش حاضِر کرده ای!؟ مگر نمی دانی که من از برادر و پسرعموی خود رسول خداصلی الله علیه واله وسلم پیروی می کنم؟ ای دختر! هرکه خوراک و پوشاک او در دنیا نیکوتر است، ایستادن او در قیامت نزد حق تعالی بیشتر است. ای دختر! در حلال دنیا حساب است و در حرام دنیا عذاب. پس گوشه ای از زهد حضرت رسول را یادآوری کرد و فرمود: به خدا سوگند افطار نمی کنم تا از این دو ...
ترتیل جزء بیست و دوم قرآن کریم با قرائت استاد کریم منصوری + متن و صوت
فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا ﴿36﴾ و آنگاه که به کسی که خدا بر او نعمت ارزانی داشته بود و تو [نیز] به او نعمت داده بودی می گفتی همسرت را پیش خود نگاه دار و از خدا پروا بدار و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود در دل خود نهان می کردی و از مردم می ترسیدی با آنکه خدا سزاوارتر بود که از او بترسی پس چون زید از آن [زن] کام برگرفت [و او را ترک گفت] وی را به نکاح تو درآوردیم تا [در آینده] در مورد ...
عدالت را از امیرالمومنین(ع) الگوگیری کنیم/هیچ حکومت ظالمی، دوام نمی آورد
حرارت آهنی می نالی که انسانی به بازیچه آن را گرم ساخته است؟ اما من را به آتش دوزخی می خوانی که خدای جبارش با خشم خود آن را گداخته است، تو از حرارت ناچیز می نالی و من از حرارت آتش الهی ننالم؟ حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به فرمایش عمیق و ژرف امیرالمومنین(ع) نسبت به پرهیز از ظلم اشاره کردند و گفتند: حضرت علی(ع) می فرمایند به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاست به من ...
تقریرات درس نکاح استاد محمدعلی اسکندری
مردم دارند. در اینها محبت هم هست. این ها ناظر به آن معنای خاص است که انسان های خاص دارند و به هیچ وجه با دشمنان پیغمبر و خدا کنار نیایند، مثل ایمانی که در روایات و کتاب های رجالی هست. مثل ایمان صفوان جمال . صفوان جمال چون فهمید موسی بن جعفر ناراحت است که چرا این مرکب ها را به هارون الرشید کرایه دادید رفت برشان گرداند. هارون هم از دستش غضبناک شد. بعد هم تهدیدش کرد و گفت من می دانم تو به ...