سایر منابع:
سایر خبرها
محجوب: عضو دولت در سایه بودم /مطهری عزت مجلس است
این به معنای ان نبود که او از ایران برود یا نتواند فعالیت سیاسی کند یا حتی اجازه نداشته باشد دوباره کاندیدا ریاست جمهوری شود اما او خودش راهش را تکمیل کرد چون من عضو کمیته دولت سایه بودم و باید همه دولت را در نظر می گرفتیم فردی از حزب جمهوری اسلامی در دفتر بنی صدر کار می کرد و هفتگی به ما گزارش می داد و به ما می گفت که مثلا امروز رجوی آمد و دیدار کرد و ... بنابراین ما در جریان بودیم که بنی صدر به ...
روح لطیف یک فاتح فروتن
طور هم شد. البته من شخصاً دلیل آن را در اخلاص ایشان می دانم وبرایش یک رابطه معنوی تصور می کنم. ** ماجرای موتور سواران چه بود؟ چند روز بیشتر از جنگ نگذشته بود که فردی به نام علی عباس یکی از سران عملیات سازمان امل به جبهه جنوب آمد. ایشان بعدها به شهادت رسید و الان در بهشت زهرا(س) دفن است. 19 نفر دیگر همراه ایشان آمد ه بودند که اغلبشان رشید و ورزیده بودند و در استفاده از سلاح ...
استراتژی سطل آب!
به گزارش سراج24 ، گفتاری مهم از وحید جلیلی (مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، سردبیر سابق مجله سوره و سردبیر کنونی نشریه راه ) درباره راه حل مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف که پیشتر در جمع اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ایراد گردیده است و قطعاً مرور آن خالی از لطف نخواهد بود: مسئله فلسطین در انقلاب اسلامی از همان سال 57 مطرح بوده و از آرمان های مسلم به شمار می آمده ...
ای کاش سینمایی ها موسیقی را بفهمند/ طرح یک اختلاف با کیارستمی
جهانی جغرافیای ایران را از نامش حذف می کنند. من در خیلی از رسانه ها دیده ام که آقای کیهان کلهر را هنرمند جهانی یا نوازنده جهانی کمانچه معرفی می کنند. اما من مایلم بگویم نوازنده بزرگی چون کیهان کلهر یک نوازنده ایرانی یا یک نوازنده کرمانشاهی است. یا مثلا هنرمندی چون بسم الله خان یک نوازنده هندی است. واقعا این واژه های مسخره چیست که برخی ها به کار می برند؟ به اعتقاد من واژه گرایی رسم بدی است که در همه ...
واکنش رجبی دوانی به نسبت های نادرست به امیرالمومنین
بقیه موارد حذف می شوند و این نشان می دهد که در تعیین صاحب ولایت هیچکس دیگری حتی خود پیغمبر هم دخیل نیست چه برسد به مردمی که با دارا بودن سلائق و نگاه های گوناگون و روی حب و بغض ها نظر دادن بتوانند رهبر جامعه را انتخاب کنند. وی تاکید کرد: باید این نکته را گوشزد کنم چون ممکن است بدخواهان کلام بنده و یا بزرگوارانی که در صدد پاسخوگی به آقای روحانی برآمدند اینطور تحریف کنند که اینها هیچ ...
روز قدس مهمترین راه اعتراض امت اسلامی به اشغال فلسطین است/ سیلی محکم سپاه به استکبار جهانی
نسبت به اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی دانست و افزود: علی رغم این که اشغال سرزمین فلسطینی ها باید از نگاه بین الملل و جهان اسلام محکوم شود، حضور یکپارچه امت اسلامی و دیگر ملت های دنیا در روز جهانی قدس نیز می تواند تاثیر به سزایی در محکومیت این رژیم غاصب باشد . عضو خبرگان رهبری، با اشاره به این که راه های سیاسی و دیپلماتیک از دیگر روش های محکومیت رژیم صهیونیستی در اشغال سرزمین ...
پانصد و چهاردهمین شماره افق حوزه منتشر شد
به گزارش خبرگزاری حوزه ، در جدیدترین شماره هفته نامه "افق حوزه" مطالبی چون: سخنان مقام معظم رهبری در جمع خانواده های شهدا ی مدافع حرمو مرزبان ، اعلام جزئیات نقل و انتقال طلاب در سال تحصیلی جدید ، دعوت جامعه مدرسین حوزه علمیه از مردم جهت شرکت در راهپیمایی روز قدس و ... به چشم می خورد . همچنین تحسین و تقدیر مراجع و جامعه مدرسین از اقدام و اقتدار امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، تدوین ...
مراسم تحلیف رئیس جمهور به زمان دیگری موکول شد/ ناگفته های وزیر اطلاعات / اگر عربستان اقدامی علیه ایران ...
پای در آمدند و مولوی جلیل قنبرزهی که در راس گروه های تروریستی بود با چند تن از معاونین و دستیارانش به هلاکت رسیدند و مقادیر انبوهی از اسلحه، مهمات، بمب های آماده، کمربندهای انتحاری و حدود دو هزار کیلو مواد منفجره آنان به دست نیروهای ظفرمند جمهوری اسلامی ایران افتاد. وزیر اطلاعات تصریح کرد: به همه نیروهای دست اندرکار از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروهای انتظامی، وزارت کشور و ...
آتش به اختیار فرهنگی در پی ناکارآمدی بخش دولتی حاکمیتی در بخش فرهنگ
...، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مسأله فرهنگ را دغدغه خود دانستند، از این رو امروز کنفرانس آتش به اختیار فرهنگی رویکردها، نمونه ها و افق ها برگزار شده است. حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی ادامه داد: مقام معظم رهبری دانشجویان را افسران جنگ نرم خواندند و گفتند نخبگان جامعه جایگاه افسری دارند، بنابراین نخبگان در همه جوانان حلقه های واسط به شمار می روند و می توانند ارزش های جامعه را ...
فیلمم را توقیف می کنند برای اینکه قهرمانش سپاه بود
داشته باشد بگوید من اشتباه کردم، آدم درستی است. می توانیم باهاش ادامه بدهیم. خود من سعی می کنم این طوری باشم. با اینکه یک جاهایی نمی خواهم بروم زیر بار که خریت و حماقت من است؛ ولی کسی که خودش را نقد می کند بزرگ است. ما این ها را از مولا یاد می گیریم، از امام جعفر صادق. پس این همه می گویند قال باقر، قال الصادق، همین هاست که ما را می سازد. تسنیم: کارنامه هنری تان را بررسی می کردم دیدم که ...
نامزد بازی های تاریخی؛ ادای دین به تاریخ نیست!
سیاسی مبارز، ارائه شود. همه چیز را در دیالوگ های رد و بدل شده شخصیت ها می شنویم. یعنی سریال نفسی اثری است که لبریز از گفتگوهایی است که درباره حوادث رخ داده در مورد شخصیت هایی اشاراتی را به مخاطب القا می کند و هیچ کنش هیجان انگیزی در فصل آشنایی تا ازدواج تا شخصیت اصلی رخ نمی دهد. مولف سعی دارد به زور در همان 13 قسمت ابتدایی سامان را به عنوان یک چریک معرفی کند. کجای رویکرد سامان به یک ...
رابطه ثروت هزار میلیاردی وزیر بهداشت با ترور شهید مطهری
. چون زبان انگلیسی نمی دانست [اما] در عین حال استاد دانشگاه بود! وقتی به او گفتند او استاد فلسفه و کلام اسلامی بوده و نیازی به زبان انگلیسی نداشت، گفت یکی از دانشجویان به من این طور گفته بود! ج: صرف نظر از اینکه نادرستی سخن جناب قاضی زاده هاشمی در مورد علت ترور شهید مطهری، با مراجعه به مجموعه آثار شهید مطهری از جمله کتاب اقتصاد اسلامی (انتشارات صدرا) به روشنی مشخص می شود ایشان نه تنها ...
قبادی: توسعه کشور بدون مشارکت مردم ممکن نیست/ دولت دوازدهم جوان تر خواهد بود
ترین حالت می گوییم که باید شرایط سختی را پشت سر بگذارد؛ دقیقا در چنین شرایطی بود که دیدیم دولت با تیم مذاکره کننده ای که انتخاب کرده بود و همواره هم مورد تأیید رهبر معظم انقلاب و برخواسته از مردم و مورد حمایت ملی بود، توانست در عرصه بین الملل، دشمنان ملت ایران و دشمنان نظام جمهوری اسلامی را به سمت انزوا بکشاند و از سوی دیگر، به سرعت اعتماد عمومی جهان را به سمت ایران برگرداند و در واقع آن ایران ...
مسلمانان مصمم هستند که سرزمین های اسلامی را از لوث وجود تبهکاران صهیونیست پاکسازی کنند
از این راه جوانمردانه و انسانی بازنخواهد داشت و به فضل پروردگار در پرتو همین استقامت ها همانگونه که تاکنون پیروزی های بزرگ جهانی نصیب خود ساخته به پیروزی های خود، تا آزادی قدس شریف استمرار خواهد بخشید. اکنون که سال ها از سخنان پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره) آن بزرگ مرد الهی در خصوص آزادی قدس شریف گذشته است، شاهد موج گسترده آگاهی بخشی و آزادی خواهی ملت های آزاداندیش جهان هستیم. با این ...
جمله ای از کی روش، کلید واژه بحث در نقل و انتقالات
انتقالات قراردادهای چند صد میلیونی و چند میلیاردی می بندند. بازیکنانی که موقعیت هایی ممتاز در فوتبال ایران دارند، اغلب به پول خود می رسند و قراردادهای میلیاردی خود را دریافت می کنند اما بسیاری از بازیکنان متوسط در فوتبال ایران همیشه گرفتار بحران های اقتصادی فوتبال هستند و قراردادهای چند صد میلیونی شان فقط در حرف منعقد شده و در عمل خبری از این پول ها نیست. جامعه اما همه بازیکنان فوتبال را متمول و زیاده ...
پایان عقلانیت سیاسی و ورود عربستان به دوره جدید جاهلیت
طور که از این به بعد خواست آن را برقصاند. قطعا در سطح منطقه ای باید مسئولان کشورمان نسبت به این اتفاقات هوشیار باشند چون این کودتا تنها قدرت گرفتن یک عشیره در عربستان نیست بلکه رخت بربستن تعقل و عقل گرایی از سیاست خارجی این کشور و بازگرداندن عربستان سعودی به معنای جاهلیت می باشد.
ماجرای قهر آهنگساز معروف با علی حاتمی در دلشدگان
به عنوان یک مخاطب واژه سینما را می شنوید فرقی نمی کند در چه رشته هنری مشغول به تحصیل یا فعالیت هستید، چون این هنر زاویه جدیدی از زندگی را به شما نشان می هد که در زندگی واقعی آن را کمتر می بینیم. و این همان موضوعی بود که از بچگی در آرزوها و تخیل من وجود داشت و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. من خوب به خاطر دارم وقتی بچه بودم همراه با برادرم که همواره به سینما علاقه مند بودیم برخی از خرده فیلم ...
تحلیل رسانه های غربی از یک رویارویی نظامی
را افزایش داده است.. دو اتفاق در روزهای گذشته ریسک احتمال رویارویی را بالا برده است. سرنگونی جنگنده سوخو 22 ارتش سوریه از سوی آمریکا و حمله موشکی اخیر ایران به شهر دیرالزور در شرق سوریه... این نخستین بار است که ایالات متحده آمریکا یک جنگنده متعلق به ارتش سوریه را هدف قرار داده است و پنجمین باری است که در دوره دولت دونالد ترامپ نیروهای آمریکایی نیروهای دولتی سوریه را مورد هدف قرار داده ...
خداباوری؛ تنها راز دلاوری های چمران
جسارت را به وی می دهد تا در دوقطبی دستان پر از سلاح های مرگبار قلدرمآبان و دستان خالی جوانان ایرانی و لبنانی، برای اندک لحظه ای احساس ناامیدی و ترس به خویش راه ندهد و دست و پا و جوارح خداترس را برای فائق آمدن بر خدم و حشم مسلح دشمن تهی از ایمان کافی بداند. تمام این خصایص بعلاوه ی حضور موثرانه در جنبش های دانشجویی همان دلایلی است که انتظار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از خروجی دانشگاه های ...
حاتمی: فقط حدادی به تیم فعلی اضافه می شود
نظرم ما هدف خود را با انتقادات گم کرده ایم. عده ای دوست دارند خودشان را مطرح کنند و مسائلی را بازگو می کنند که واقعیت ندارد. به هیچ وجه نمی توان گفت ما همان تیم قهرمان آسیا هستیم. حتی دو سال قبل با همه مهره های خود به چین باختیم. آن زمان چرا حرفی نمی زدند؟ متاسفانه کمی احساسی هستیم و انتقادات درست و به حق نیستند. از نظر اقتصادی، حق انتخاب زیادی نداریم حاتمی با اشاره به شرایط ...
مقام عالی رتبه حماس: اختلافاتمان با تهران 10درصد است
...> پیام تبریک سردار سلیمانی به آقای هنیه طعم خاصی از جنس مقاومت برای این جنبش داشت قدومی با بیان این که به طور قطع پیام تبریک آقای سلیمانی یک طعم خاصی از جنس مقاومت برای این جنبش داشته است، گفت: البته این موضوع از ارزش پیام شخصیت هایی هم چون آقایان لاریجانی و ظریف نمی کاهد و آن دو از برادران بزرگوار ما هستند. این مقام حماس در پایان گفت وگوی خود با ایسنا، دفاع از حقوق ملت فلسطین را بر عهده جامعه بین المللی عنوان کرد و گفت: دفاع از حقوق ملت فلسطین مسئولیت اخلاقی و انسانی سازمان های بین المللی و تمامی کشورهای جهان است. ...
اقدامات سخت جزء توصیه رهبری در فرمان آتش به اختیار نیست/ از ویژگی های مهم مجریان این فرمان عقلانیت است
...> نکته آخر اینکه نه خود دولت و نه نیروهای انقلاب نباید این موضوع را حصر در دولت بدانند و غیریت را دولت تعریف کنند. حال هر دولتی در هر زمانی که می خواهد باشد. حیطه این موضوع بسیار گسترده است چون نظام ما گسترده است و علاوه بر سه قوه دستگاه های دیگر حاکمیتی هم هستند که همه آنها را شامل می شود و ابعادش تمامی ابعاد است. آقای فضائلی علاوه بر جمع بندی موضوع بفرمایید چه کسانی از صدور این فرمان ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
، بدانید این همان جواب خداست و جواب بعدی هم اجابت است رهبر معظم انقلاب: ای پسر و دختر جوان! ای مرد و زن میانسال! ای پیرمردان و پیرزنان! ای فقرا! ای اغنیا! هر که هستید، اگر احساس نیاز به خدا میکنید بدانید که خدا نزدیک است! یک لحظه دلتان را به خدا متوجّه کنید؛ جواب را خواهید شنید. وقتی دیدید دلِ شما ناگهان منقلب شد و اشکِ جاری شد، وقتی دیدید طلب، با همه وجود از سر تا پای ...
مطالبات فرهنکیان بایگانی شود
نشان دهند. اما نکته اصلی این نقد، سخنان نوبخت نیست و به پویش مطالبات معلمان برمی گردد که محمد علی نجفی در پیش از انتخابات مطرح کرد. نجفی یکی از وزیران گذشته آموزش و پرورش است که در میان فرهنگیان و در سنجش با دیگر وزیران آموزش و پرورش، از جایگاه بهتری برخوردار است. ایشان در پیش از انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری از شکل گیری پویش (کمپین) مطالبات معلمان پس از انتخابات سخن گفت: در دولت اول ...
کاهش پرونده طلاق توافقی نسبت به سال 94
به گزارش عیارآنلاین ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری ضمن خوشامد به خبرنگاران گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک هستیم و انشاءالله نهایت بهره را ببریم. همچنین در آستانه روز قدس هستیم و انشاءالله خداوند توفیق دهد وظیفه دینی و سیاسی خود را به درستی انجام دهیم. وی ادامه داد: لازم می دانم از تمام کسانی که در ایجاد امنیت، فوق العاده تلاش می کنند، تشکر کنم و به طور ویژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در برخورد با جریانهای تکفیری و تروریستی بموقع و بجا ...
کودتای 28 مرداد و اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا
بیش از 600 مورد سانسور در همین اسناد مندرج در کتاب 1007 صفحه ای فوق دیده می شود یعنی مطالبی که هنوز از نظر متولیان اسناد تاریخی وزارت خارجه آمریکا طبقه بندی شده ارزیابی می شود. 3- مطالب مندرج در این اسناد وحی منزل نیست و باید، مانند همه اسناد، با نگاه دقیق و انتقادی مورد مطالعه قرار گیرد. تحلیل گر مسلط و توانمند می تواند تحلیلی از این اسناد به دست دهد که با تحلیل محققین سطحی یکسان ...
ابرمردی که علی وار زندگی کرد
رسیده ولی هر هنر توانسته گوشه ای از حق مطلب را ادا کند و باز هم صدها حرف نگفته در مورد چریک تنها باقی مانده است. مصطفی چمران همانقدر که بخش های کشف شده و روشن دارد به همان اندازه هم بخش هایی از وجودش نیاز به کنکاش دارد. 31 خرداد امسال 36 سال از شهادت چمران می گذرد و هر سال نوشتن و گفتن از او تازگی های خودش را دارد. چمران به گواه تاریخ نه یک شخص، بلکه یک مکتب است. مکتبی که در آن همه چیز با عیار ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
کمتر کسی - جز به اجبار - دست به کار نیک می زند. تشکیلات سیاسی فاسد از نظر ماکیاولی ماکیاولی با این همه توجه به خرد جمعی و مطالبات جامعه را برای حاکم اجتناب ناپذیر می داند. چنانچه به صراحت می نویسد: درست است که تنها یک تن باید حکومت تشکیل دهد اما هیچ حکومتی بر شانه های یک تن به تنهایی دوامی نخواهد داشت. بنابراین آنچه حاکم برای رستگاری جمهوری یا سلطنت به زعم ماکیاولی بدان نیازمند است ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
دعوت جهاددانشگاهی از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
...> فلسطین به عنوان پاره تن جهان اسلام از ابتدای تشکیل دولت جعلی صهیونیستی، هرگز روی آرامش و صلح را به خود ندیده است و اگر هم در مقاطعی با دسیسه رژیم اشغالگر قدس و امپراتوری خبری اش از طریق برجسته سازی سایر حوادث منطقه و جنگ های نیابتی از دید جهانیان پنهان داشته شود اما باز این، عظمت روز قدس است که گریبان صهیونیست ها را می گیرد و ترس از جبهه بیداری و مقاومت اسلامی در منطقه را بر آنان مستولی می سازد ...