سایر منابع:
سایر خبرها
پس لرزه های حکم شبانه
عربستان به دنبال مجموعه ای از اتفاقات از جمله تحکیم روابط با واشنگتن و عناد با قطر که از سوی بن سلمان هدایت می شد شروع شد. بن سلمان در مرکز تغییر و تحولات در عربستان بوده است، مردی که پدرش انقدر دستش را باز گذاشته که می تواند هر اتفاقی را حوزه های اجتماعی نیز شکل دهد. در مقابل، بن نایف رئیس اسبق سازمان جاسوسی عربستان و وزیر اسبق کشور از متحدان سنتی امریکا بود. اما به تدریج به ...
آقازاده افراط، در یک قدمی تخت سلطنت
تواند مشکلاتی سنگین و سخت به وجود آورد که با تلاش وی برای بهبودی روابط با اسرائیل با هدف ایجاد جبهه ای واحد علیه ایران و متحدانش، می تواند مشکلات را پیچیده تر کند. نسبت به تحولات اخیر عربستان، واکنش های متفاوت و در بعضی موارد متناقضی از جانب امریکایی ها مشاهده شده است. روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که امریکایی ها از این که محمد بن نایف دیگر در عربستان کاره ای نیست، ناخرسندند. وی فرد ...
تولید کنندگان ورامین سال گذشته 650 میلیون دلار محصول صادر کردند
کالاهای خود را به دیگر کشورها صادر می کنند. رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت ورامین گفت:90 درصد از روده کشور، در شهرستان ورامین تولید و صادر می شود که صادرات این محصولات سالانه حدود 100 میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه دارد. وی با اشاره به تحولات سیاسی منطقه و مناقشات بین قطر و عربستان گفت: شهرستان ورامین در زمینه تولید محصولات کشاورزی سرآمد استان تهران و کشور است و می تواند بسیاری از ...
آرایش نظامی در ساختار حاکمیتی آل سعود
غربی ها به ویژه آمریکایی ها خرسند هستند، چرا که آنها هم فردی تندروتر از پادشاه کنونی را مناسب عربستان برای تأثیر بر منطقه می دانند. ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در پیام توئیتری خود که در باره تغییرات در عربستان سعودی منتشر کرده نوشته است: با این تغییر در عربستان کسی به قدرت رسید که دنبال ریسک کردن است؛ در کشوری که سالها مردانی ریسک گریز در قدرت بودند. چنین پیامی ...
آقای روحانی و مسئولیت های جهانی او
هدایت شونده برای زدن اهداف متعدد و ویران کردن منازل و موسسات عمومی مسلمانان، اقدامی از سوی امریکاست که در واقع مجوز جنایات را به سعودی ها داده است. در افغانستان نیز طالبان و القاعده در هماهنگی کامل با داعش توسط سعودی ها و با طرح و برنامه امریکا هر روز جنایت می آفرینند و مردم بیگناه را در مساجد و بازارهای پرجمعیت به خاک و خون می کشانند. عربستان با وجود حکومت قرون وسطایی و ...
حمایت از دولت باعث التزام واشنگتن به برجام می شود
چالش های بین المللی، خبرنگاران جنگی، تحلیلگران و اندیشمندان مرتبط در دستور کار اسلو فروم است . کوفی عنان، جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق امریکا، آنگ سان سوچی، کاترین اشتون، خاویر سولانا و جری آدامز ، نمایندگانی از دولت های افغانستان، سوریه ، فیلیپین و نیز نمایندگان طالبان، مخالفان سوریه، جدایی طلبان فیلیپین و ... از جمله شرکت کنندگان در نشست های پیشین اسلو فروم بودند. از ایران در نشست سال 93، 94 و ...
آیا برکناری بن نایف اقدام غیرمنتظره ای بود؟
می کند و تعیین مدیر جدید برای آن بدون مشورت و رایزنی با محمد بن نایف، بخشی از اختیارات وی را از او سلب کرد. در واقع با اقدامات فوق پادشاه عربستان سعی کرد که همه اختیارات جانشین ولیعهد را محدود و عملا وی سمت تشریفاتی داشته باشد و هیچ قدرتی در تصمیم گیری حاکمیتی نداشت. البته بحران اخیر این کشور با قطر اختلاف در خاندان حاکم را بیش از بیشی نمایان کرد به طوری که محمد بن نایف در قبال تحولات ...
رویای سلطه عربستان بر خاورمیانه با دیپلماسی دلار / تنها ناجی امت اسلام رهبری واحد است
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از البرز 24 رئیس ستاد قدس و انتفاضه استان البرز در تشریح این مهم که طی سالهای اخیر بحران منطقه، سوریه و فلسطین را به حاشیه برده است به خبرنگار ما گفت: متاسفانه جامعه اسلامی ما به لحاظ فقدان رهبری واحد از بصیرت لازم برخوردار نیست چرا که کشورهایی به نام اسلامی هستند اما در مقام عمل دستورات اسلام را نادیده می گیرند و حتی در مقابل ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
عربستان بود وامروز به ایران می آید و بعدازظهر با آیت الله خامنه ای، رهبرمعظم انقلاب دیدار می کند. ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر, [18.06.17 09:52] مهدی محمدی : درباره حمله موشکی به تروریست های تکفیری در سوریه تا ماه ها سخن گفته خواهد شد. رازهای فراوان در این حادثه خفته است. 6 موشکی که دیروز به شهر المیادین در دیرالزور شلیک شد همه دقیقا به هدف اصابت کرده است ...
گوترش: آمریکا در مسائل بین المللی مشارکت نکند، جایگزین می شود
امیدواریم که این مساله منجر به تشدید درگیری ها که در حال حاضر به اندازه کافی اسف بار است، نشود. وی گفت: من در تلاش ها برای حمایت از یک "میانجی گری موثر" در تعداد زیادی از درگیری های جهانی از جمله سودان جنوبی، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، سوریه، لیبی و اخیرا در افغانستان و قبرس مشارکت کرده ام . این بدان معنا نیست که حل این مشکلات بسیار آسان است. در جهانی که روابط قدرت ها نامشخص است و جایی که ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
دفاع تمام قد تحلیلگر بی بی سی از حزب الله لبنان
الله لبنان گروهی تروریستی است. دروغ میگویند. آنها همان دولتهایی هستند که برای منافعشان زمانی از طالبان و القاعده و داعش و جندالله به صورت علنی یا مخفی دفاع کرده اند. حزب الله از درخشان ترین نیروهای آزادیبخش ملی جهان سوم در تاریخ معاصر است. هم ردیف مبارزان استقلال الجزایر و ویت کنگها. در این جای جهان که رهبران عرب یکی یکی مقابل امتداد استعمار غربی در منطقه یعنی اسراییل شکست خوردند یا تسلیم شدند، حزب ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
سعدالله زارعی در روزنامه کیهان نوشت: قرار گرفتن سه رویداد در فاصله زمانی کوتاه- حدود یک ماهه- از وضعیت جدید در منطقه خبر می دهد؛ شکستن قرق آمریکا در نوار مرزهای شرقی سوریه، حمله موشکی ایران به سازمان تروریستی داعش از خاک جمهوری اسلامی و لغو توافق دوجانبه آمریکا و روسیه در خصوص وضعیت پروازها و اقدامات عملیاتی دو کشور در سوریه از جانب مسکو اگرچه جداگانه دارای تفاسیر و معانی خاص ...
پاکستان میان ایران و عربستان طرف کسی را نمی گیرد
برخی مناطق دیگر سفر کرده و معتقد است که ایران به طور کلی پیشرفت چشمگیری داشته است. آصف علی خان دورانی که پیش از این سفیر این کشور در امارات متحده عربی بوده و دهمین ماه ماموریتش در ایران را سپری می کند در گفت وگو با ایسنا، بر بی طرف بودن پاکستان در مسائل به وجود آمده بین قطر و عربستان تاکید کرد و گفت که پیوستن کشور متبوعش به ائتلاف ضد داعش صرفا برای مقابله با افراط گرایی است. وی ...
تولید شرکت نفت فلات قاره ایران کاهش یافته است؛ کمیسیون انرژی ورود کرد
مرکزاستراتژیک تولیدوشاهرگ حیاتی صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، به دلیل دارا بودن این حجم عظیم از ذخائرو منابع هیدروکربوری، وجود مرزها و میادین مشترک نفتی میان کشورهای اسلامی همچون : عربستان سعودی، کویت، امارات متحده، قطر، بحرین و عمان و خصوصیت گذرگاه انرژی جهان همواره می تواند در اثر یک تعامل مثبت، عامل مهم تأمین پایدار، تعمیق و گسترش روابط جهان اسلام و بویژه کشورهای منطقه با یکدیگر باشد. خلیج ...
روحانی: از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی گیریم/قاطعانه مقابل تروریست ها می ایستیم
، اروپا و آفریقا را به هم متصل می کند، آبهای دو اقیانونس اطلس و هند را از طریق مدیترانه و بحر احمر به هم متصل می کند و در قلب خاورمیانه نقطه ای حساس از لحاظ انرژی برای جهان است و از همه مهمتر فلسطین به عنوان سرزمین مقدس مورد احترام همه مذاهب و ادیان جهانی است. وی گفت: در تعبیری درباره این سرزمین آمده که یک وجب زمین آن را پیدا نمی کنید مگر آنکه یک پیامبر در آن خدا را عبادت کرده باشد؛ مدفن ...
نگاهی به اهداف سفر حیدر العبادی به ایران
ایران روابط ایران و عراق به ویژه در زمینه اقتصادی وارد مرحله تازه ای می شود. ایران با همه توان خود از دولت و ملت عراق در رویارویی با چالش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی حمایت می کند. سفر حیدر العبادی به ایران در چارچوب دیدارهایی است که مقام های دو کشور به طور مستمر به عمل می آورند و درباره روابط دوجانبه، مسائل مشترک رایزنی می کنند. عراق در رویارویی با بحران های منطقه نقش مهم و مثبتی دارد و ...
پندار خمارلو : ورزشگاه سلطان قابوس مسقط را برای این منظور معرفی کردیم
مرحله یک چهارم پایانی انجام شد که همین جا از همکاری فدراسیون فوتبال به ویژه آقایان جمالی ، رییس کمیته روابط بین الملل فدراسیون و حامد مومنی قدردانی می کنیم .آن ها نامه نگاری های متعددی را به مقصد کشورهای مورد نظر انجام دادند. ما در شروع این پروژه عمان را در برنامه قرار نداده بودیم. کشورهایی چون گرجستان، آذربایجان، اوکراین و ارمنستان هم با عضویت در یوفا نمی توانستند در گزینه های ما باشند چون بازی ...
نگاه به قطر؛ فقط صادراتی نباشد
قطر چند برابر افرایش داشته است ولی 88 درصد جمعیت آن، مهاجران کشورهای هند و سریلانکا و نپال هستند. چیزی که برای ما مهم است و برای ایران می تواند مهم باشد، این است که ما از این فرصت استفاده کنیم ولی نه به شکل مقطعی. ما کاری کنیم که این فرصت و این بازار، همیشه برای ایران باقی بماند. حتی اگر فرض کنیم در چند ماه آینده، این اختلافی که در این منطقه بین عربستان و قطر پیش آمده، رفع شود ما باید ...
افسر ارشد سابق فرانسوی: عربستان در یمن پیروز نخواهد شد
درس اخلاق بدهد به طوری که تخلفات کشورهایی که با آن دشمنی دارد، محکوم می کند اما در مقابل جنایت های عربستان سعودی و هم پیمانان این کشور سکوت اختیار می کند.این سیاست منافقانه ونفرت انگیز است و در واقع شاهد بودیم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سفر ماه مه خود به عربستان سعودی، برعکس مسئولیت های واشنگتن در زمینه تروریسم که از آن صحبت کرده بود، از دست اندرکاران آن (تروریسم) حمایت و در مقابل، کشورهایی ...
دستگاه دیپلماسی بر ایجاد منطقه قوی تمرکز کند
به گزارش مرور نیوز ، دستگاه دیپلماسی در چهار سال اخیر با تکیه بر راهبرد تعامل گفت و گو و تنش زدایی مناسبات خود را در عرصه روابط خارجی تنظیم کرد و با تکیه بر این راهبرد توانست با گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای توافق کند و دور تازه از مناسبات با کشورهای بلوک های مختلف قدرت را سامان دهد. با این حال به نظر می رسد حضور ترامپ در کاخ سفید سیاست های خصمانه در عربستان سعودی، افول داعش در سوریه و ...
زمان و مکان قطعی بازی پرسپولیس-الاهلی مشخص شد
کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. مدیر روابط عمومی پرسپولیس بیان کرد: بر همین اساس سراغ گزینه های دیگری در آسیای میانه رفتیم. با توجه به برآورد های اولیه چند گزینه انتخاب شدند. نامه نگاری ورایزنی با اقدام بخش بین الملل فدراسیون صورت گرفت. چند فدراسیون مثل ازبکستان وترکمنستان به چند مرحله نامه نگاری اصلا پاسخ ندادند. در این میان البته باید یادآوری کنم که ازبک ها پیش از این مقابل درخواستی مشابه ...
نفوذ فرهنگ افراطی گری و تروریسم در جهان و چشم انداز آن ( بخش دوم)
گروهک ها از یک ساختار واحد فرقه ای تبعیت می کنند و تنها با تکیه بر عنوان اسلام،اقدام به نفوذ فرهنگی و یارگیری نموده و اقدامات تروریستی، خشونت ها و قساوت های عجیب و غریب و ددمنشانه خود را توجیه نموده اند. آنچه مشهود است ، پس از دو دهه از دوران به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ؛ پدیده ای که زنگ خطر را برای همه و به خصوص برای دولتهای غربی به صدا در آورد لاکن عدم توجه جدی به این جریان ...
صهیونیست بداند فلسطین تنها نیست
دنیا برخوردار بوده است اما امسال با توجه به تحرکات کشورهای عربی در حمایت از اسرائیل و حمایت مستقیم امریکا و عربستان از داعش و اخراج مبارزان ضد صهسونیستی از قطر، این حساسیت را چندین برابر کرده است. رژیم صهیونیستی و آل سعود کثیف ترین دولت های جهانی هستند مولوی عنایت الله رسولی زاده با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و آل سعود کثیف ترین دولت های جهانی هستند، بیان کرد: سران برخی کشورهای ...
تحریم همزمان ایران و روسیه چند هدف مهم دارد
عربستان و قطر و کشورهای خلیج فارس وارد تنش و چالش بیشتری شده این پیام را به قطر داده باشد که اگر با سیاستهای واشنگتن همسو نگردد احتمال دارد تحریمهای مشابهی نیز علیه قطر تصویب شود. در صورت تصویب این قانون پیش بینی شما از واکنش ایران و روسیه چیست؟ درصورت تصویب نهایی قانون تحریمهای ایران و روسیه و اجرای همه جانبه آن به گونه ای که بر اقتصاد این دو کشور تاثیر منفی زیادی برجای بگذارد ...
شش موشک، یک مقصد و شش مقصود
بین ریاض و دوحه نیز به طور مشخص چند وچون حمایت های پشت پرده سران قطر و عربستان از کشورها، گروه های شبه نظامی و تروریست های درگیر جنگ در منطقه علی الخصوص سوریه است. طی هفته های اخیر پادشاه عربستان سعودی به همراه وزیر دفاع و وزیرخارجه این کشور در اظهاراتی جنگ طلبانه و البته ناشیانه در میانه جدل با قطری ها نام ایران را هم پیش کشیده و برای کشورمان رجزخوانی کرده اند. تردیدی نیست که یک مقصود غیرمستقیم ...
اخبار برتر ایران و جهان در 24 ساعت گذشته
...: قطر سفیر دولت مستعفی یمن را اخراج کرد. ایسنا: داعش برای دهمین بار در موصل دست به حمله شیمیایی زد. فارس: غرق شدن قایق پناهجویان در مدیترانه 126 کشته برجا گذاشت. العالم: دستگیری تیم تروریستی در قم شیعه نیوز: راه اندازی نخستین مدرسه علوم اسلامی در آمریکا ابنا: دستگیری 40 داعشی در آذربایجان غربی؛ هدف تروریست ها عملیات در شب قدر حوزه نیوز: مسلمانان هلند راهپیمایی روز جهانی قدس را در مقابل ...
رایزنی های بغداد برای دوران پسا داعش در ریاض و تهران
شفقنا- بعد از سال ها تیرگی روابط دو کشور و در حالی که خاورمیانه یکی از پر تنش ترین دوره های خود در چند دهه گذشته را طی می کند، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نخستین رییس دولت این کشور از سال 2003 تاکنون است که به دعوت سلمان بن عبدالعزیز به عربستان سفر کرد. یسرا بخاخ در روزنامه اعتماد نوشت؛ سفر منطقه ای نخست وزیر عراق از روز دوشنبه با عزیمت به عربستان آغاز و بعد از آن روز سه شنبه راهی ایران شد ...
ولایتی: ظریف، موگرینی را به بندهای نقض شده برجام ارجاع داد؛ ترامپ هرجا رفته با خود شر برده است
روس ها بیش از آمریکایی هاست و با توجه به اینکه 60 درصد انرژی آلمان از منابع نفت و گاز روسیه تأمین می شود اگر این تحریم ها از صدور انرژی روسیه جلوگیری کند قطعاً مقابل آمریکایی ها خواهند ایستاد. رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص افزود: فرانسوی ها نیز قطعاً با هژمونی آمریکایی ها مقابله خواهند کرد. از وقتی که ترامپ روی کار آمده هر کجا رفته با خودش شر برده است به نحوی که پس از سفر به ریاض ...
کوتاه دیپلماسی
رایزنی های ظریف در تونس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه: محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که دوشنبه شب به آخرین مقصد سفر آفریقایی خود یعنی تونس رسیده و مورد استقبال خمیس جهیناوی همتای خود قرار گرفته بود، دیروز با الباجی قائد السپسی، رئیس جمهور این کشور ملاقات و گفت وگو کرد. او ضمن تشکر از میهمان نوازی و ابلاغ سلام گرم روحانی، درباره راه ها و زمینه های گسترش روابط دوجانبه و مسائل ...