سایر منابع:
سایر خبرها
بسته خبری چهارشنبه 31 خرداد ماه 1396
گسترش یابد موشک های ما موشک های دفاعی است و از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی گیریم مبارزه با تروریسم تصمیم همه ملت ایران است اختلافات منطقه و جهان اسلام به نفع صهیونیسم و تروریسم است برای مهار صهیونیسم و تروریسم در منطقه، وحدت دنیای اسلام باید تقویت شود مبارزه با تروریسم به ضرر صهیونیستها و به نفع جهان اسلام است روز قدس مورد احترام ملت ایران، همه مسلمانان و سایر ...
دعوت مسئولین و دستگاه های مختلف از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس
به گزارش ایرنا، در بیانیه اداره کل تبلیغات اسلامی که نسخه ای از آن روز پنجشنبه به ایرنا مرکز سنندج نمابر شد آمده است: روز جهانی قدس فرصت مناسبی است تا ملت بزرگ ایران اسلامی و دیگر ملل آزادیخواه جهان با توجه به شدت حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم و بی پناه غزه همبستگی و همدلی خود را با ملت ستمدیده و آواره فلسطین اعلام دارند. این بیانیه افزوده است، امروز در سرزمین قدس، ایمان و کفر ...
رشد 3 برابری سطح آبیاری نوین/سرمایه گذاری 1300 میلیارد ریالی در کشاورزی زنجان
استان تامین و تهیه شده است. وی تاکید کرد: بیش از یک هزار و 300 میلیارد ریال از سال 1392 تا سال 1395 در توسعه مکانیزاسیون استان سرمایه گذاری شده است. جعفری خاطر نشان کرد: به هر میزان که ضریب مکانیزاسیون افزایش یابد به همان میزان بهره وری در تولید و زمان برداشت محصول افزایش پیدا می کند. ** زراعت رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشت دانه های روغنی این استان طی سال ...
پیش بینی تولید 112 هزار تن گوجه فرنگی خراسان شمالی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ی مرکز خراسان شمالی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال از سه هزار و 300 هکتار سطح زیرکشت، 112 هزار تُن گوجه فرنگی تولید می شود.محمد نقی کاظمیان افزود: بیشترین سطح زیرکشت با 880 هکتار به شهرستان مانه و سملقان و سپس 650 هکتار به فاروج اختصاص دارد و میانگین عملکرد تولید این محصول 35 تُن در هکتار است. وی گفت: به علت کاهش قیمت گوجه فرنگی در سال گذشته، امسال سطح زیر کشت آن 3 درصد کاهش یافت. پارسال از 3 هزار و 320 هکتار کشتزار استان، 116 هزار تُن گوجه فرنگی برداشت شد. ...
مهندس اصغر هدایت فرماندار شهرستان فلاورجان در پیامی مردم انقلابی و ولایتمدار شهرستان را به حضور گسترده ...
این نسل کشی و قتل عام ضالمانه مسلمانان مظلوم و بی پناه شده است. بی شک و بدون تردید در پشت پرده این جنایات، دست حمایت جریان استکبار، ایادی و نوکران سر سپرده آنها در منطقه و بعضاً در سازمان های بین المللی وجود دارد که پیش زمینه این خون ریزی ها را فراهم کرده است و اکنون شاهد ترویج فرهنگ اسلام ستیزی از سوی کشورهای غربی با اقداماتی نظیر ایجاد گروههای تکفیری و سلفی مانند داعش هستیم که کاری جز اهانت به ...
کشاورزان علی آبادی به کشت دوم اقدام کنند
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان علی آبادکتول با تاکید به کشت سریع محصولات تابستانه اظهار کرد: کشاورزان از کشاورزی حفاظتی و کشاورزی نوین استفاده کنند و اقدام به تهیه بستر بذر و آماده کردن زمین بپردازند و زراعت تابستانه خود را هر چه سریع تر بکارند. ضیایی اذعان کرد: زراعت سویا باید بعد از برداشت محصولات بهاره به سرعت کشت شود و حتی یک روز کشت زودهنگام می تواند یک تن در عملکرد ما تاثیر ...
برگزاری نشست تحلیلی خبرگزاری تقریب با موضوع روزجهانی قدس
مقاومت تنها رمز پیروزی است برای مردم فلسطین. ***** مجری: بسیاری از تحلیگران براین اعتقادند که شکست های پی درپی گروهک های تکفیری در سوریه و عراق، تأثیرات مثبتی بر روند مبارزات آزادی بخش فلسطین برجای گذاشته است. جنابعالی چنین برداشتی را تا چه اندازه با واقعیات موجود در منطقه منطبق می دانید؟ دکتر منوچهر متکی: این برداشت، کاملا برداشت درستی است و گویای یک واقعیت و حقیقت ...
غار رئیس نیاسر کاشان؛ نادرترین غار مصنوعی در جهان
نیاسر از جمله شهرهای توابع شهرستان کاشان واقع در استان اصفهان است به گونه ای که این شهر زیبا و سرسبز در 30کیلومتری شمال غربی کاشان، 240کیلومتری تهران و 260کیلومتری اصفهان بوده و عوامل مختلفی از جمله قرارگیری در دامنه کوه های کرکس، وجود چشمه پرآب اسکندریه و قنات های زیاد، هرساله گردشگران بسیاری را به سوی این شهر روانه می کند. نیاسر علاوه بر بافت پوششی و آب و هوایی متفاوت از دیگر نقاط ...
جلسه توجیهی اجرای طرح گروهی آبیاری نوین در روستای آق تپه در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد برگزار شد
خوب دولت در اجرای این گونه طرح ها استفاده کنیم و این مستلزم مشارکت و همکاری خوب بهره برداران است تا بتوانیم در مصرف بی رویه آب این نعمت خدادادی جلوگیری کنیم و هم راندمان تولید را بالا ببریم. مدیر جهاد کشاورزی گفت: روستای آق تپه با توجه به مستعد بودن منطقه و هم داشتن کشاورزی خوب ، بهترین موقعیت را برای اجرای این طرح دارد. مجری طرح آبیاری نوین جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد نیز ...
نقش موثر بسیج اساتید در کارایی نظام
فرمانده سپاه ناحیه دهلران گفت: افزایش کارایی نظام بر عهده اساتید متعهد می باشد. نسیم دهلران؛ سرهنگ علی آبدونی- فرمانده سپاه ناحیه دهلران- در دیدار بسیج اساتید شهرستان دهلران با امام جمعه به پیام های حمله موشکی به فرماندهی گروهک تروریستی دانش در سوریهاشاره نمود و بیان کرد: تروریست ها و وهابیت بدانند که کوچک ترین اقدام علیه کشور انجام شود با سخت ترین روش با آن ها برخورد می شود. ...
دعوت اقشار بسیج از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
سلفی گری را ترویج و گروههای تکفیری داعش و امثالهم را به جان ملت های مسلمان منطقه بیندازند. اگرچه توانستند با پشتیبانی تروریسم غربی عبری عربی ، با سیطره بر قسمت هایی ازخاک سوریه و عراق و قتل و عام بیرحمانه مردم بی پناه صفحات سیاهی از جنایت ، را در طول تاریخ بشری به نام خود رقم بزنند ، نتوانسته اند به اهداف شوم خود دست یابند و به لطف جانفشانیهای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت بسیج مردمی ...
کشت نشایی پنبه برای نخستین بار در کشور در استان گلستان اجرا شد
تحقیقات از 2 سال گذشته پکیج تولید نشایی را نهایی کردند، به صورتی که حاصل تلاش آنها امسال به مزرعه رسیده است. معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر 20 هکتار از 100 هکتار کشت نشایی پنبه در استان گلستان از شهرستان گرگان آغاز شد. بررسی ها برای دیگر محصولات را مانند چغندر قند، پنبه، ذرت، هندوانه، خربزه، طالبی، گوجه فرنگی و غیره هم به صورت نشایی آغاز کردیم که بین 40 تا 45 درصد ...
بیانیه مجمع بسیج نهاوند به مناسبت روز جهانی قدس
گردیده است منتهای آرزوی ملتی است که تداوم آن را زمینه ای برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) می داند و برای تحقق این امر معتقد است که باید تبعیت محض از فرامین ولی فقیه برای همه مردم نهادینه گردد و مسئولین با وحدت رویه و کلمه و پرهیز از دوقطبی کردن جامعه منویات معظم له را به نحو اتم و اکمل اجرا نمایند و از همسویی با دشمن در اجرای طرح های شیطانی از قبیل سند 2030 خودداری نمایند زیرا همان گونه که مقام معظم ...
فراخوان مردم فارس برای شرکت درراهپیمایی روز قدس
الهی ، بار دیگر ، دانشگاهیان دانشگاه شیراز در پیروی از آموزه های جاودان امام راحل و لبیک به دعوت مقام معظم رهبری ، در راهپیمایی روز جهانی قدس حضور می یابند و درخیزشی عظیم در کنار جبهۀ بزرگ مقاومت و بیداری اسلامی و همگام و همراه با سایر مسلمانان جهان، در حمایت از مردم مظلوم و بیگناه وآوارگان بی پناه فلسطین مقاوم ، علیه ظلم و خشونت و اشغالگری رژیم غاصب صهیونیستی، فریاد آزادی ، استقلال ، حقانیت و ...
خسارت 35 درصدی به محصولات کشاورزی/ قیمتِ امسال خریدتضمینی گندم 13 هزار ریال/ لزوم استمهال وام های ...
نیز خواهد شد و بحران دریاچه علی الخصوص ریز گردهای نمک جدی است. مهری نجات دریاچه ارومیه از بحران فعلی و کاهش مشکلات ناشی از آن رانیازمند همت همگانی و عزم ملی دانست. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: کشاورزان باید ارقام مقاوم با منطقه خود را بکارند که نمونه آن ارقام گندم هشترود است که مقاوم در مقابل اقلیم های منطقه ای است و بنام خود شهرستان هشترود ثبت شده و در حال ثبت ...
جهشی نو در باغداری کشور به همت محققان شهرضایی
، مدیریت کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، مهندسی فرآوری محصولات کشاورزی با استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی و بهره وری آب و روش های نوین آبیاری به دنبال ارتقاء سطح تولید و همچنین کیفیت محصولات زراعی تولید شده هستند. پیوند مزرعه و دانشگاه در سایه اهداف توسعه پایدار روح الله مهدیان – کارشناس زراعت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ، عنوان کرد: عمده تلاش های محققان در طول 50 سال ...
آغاز کشت نشایی پنبه در مزارع سرزمین طلای سفید
گرگان آغاز شد. به گفته وی؛ برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از مدت 90 روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال کار تحقیقاتی کارشناسان مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گلستان و انجام این کشت در یک هکتار از مزارع شهرستان رامیان اجرایی شده است. وی افزود: راندمان تولید کشت نشایی پنبه سه هزار و 600 کیلوگرم وش بوده که تفاوت زیادی با کشت عادی پنبه که میزان برداشت در هر هکتار یکهزار و 800 ...
دیدگاه امام خمینی(س) درباره جایگاه رأی مردم در حکومت چیست؟
جهاد علمی و مجاهده با نفس می طلبد. واضح است که در تمام نظام های سیاسی دنیا متناسب با فرهنگ و عقاید و ایدئولوژی حاکم بر جامعه شرایط معینی را برای رهبری حکومت ها ضروری می دانند و این چنین نیست که هرکس بدون داشتن این صلاحیت ها مجاز به تکیه زدن بر این مسند باشد و این امری بدیهی و عقلی است. بنابراین، برداشت این جانب از مجموعه آراء امام خمینی در موضوع شرایط مشروعیت حکومت با در نظرداشتن مشروعیت هم در مقام ...
ظهور اولین خوشه های برنج در شهرستان لاهیجان
مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان: اولین خوشه های برنج در مزرعه ای به وسعت یک هکتار در روستای کلشتاجان این شهرستان نمایان شد. به گزارش "لاهیگ" ، جلال ملاجعفری بیان کرد: رقم کاشته شده از نوع هاشمی در مزرعه یک هکتاری کشاورزی به نام اقبالی در روستای کلشتاجان، روستایی بین شهرستان های لاهیجان و سیاهکل به ظهور رسیده است. وی افزود: در بیش از 99درصد اراضی شالیزاری این شهرستان، ارقام بومی ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
مستقیما به مقر فرماندهی داعش در منطقه المیادین دیرالزور اصابت کرده است تاکنون دستکم 50 تن از فرماندهان و کادر داعش به هلاکت رسیده اند 6 تن از فرماندهان لیبیایی داعش در این حمله به هلاکت رسیده اند در بین فرماندهان داعشی به هلاکت رسیده نام ابوعاصم اللیبی و عبدالقادر الفرانی ملقب به ابوحارث به چشم می خورد yon.ir/84CZD ✅ @safir_channel شبکه خبری سفیر ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
مردم از کمبود امکانات در بخش کشاورزی شکایت دارند/ باید استفاده از محصولات داخلی فرهنگ سازی شود
بوده و از کمبود امکانات در بخش کشاورزی شکایت دارند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمینه آسیب وارد شده به محصول گندم در شهرستان خدابنده، با همکاری نماینده این شهرستان، تصمیماتی اندیشیده خواهد شد، اضافه کرد: مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی که در این راستا کوتاهی کرده اند باید پاسخگو باشند. وقف چی در زمینه توجه به رونق تولید و صادرات محصولات صنایع دستی ...
زنگ خطر بحران کم آبی در آران و بیدگل به صدا در آمد
تواند از جمله گام های موثر در جهت بهبود وضعیت منابع آبی شهرستان باشد. ** لزوم تغییر الگوی کشت و آبیاری مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز در گفت و گویی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و آبیاری یکی از محوری ترین فعالیت های جهاد کشاورزی این شهرستان است اظهارکرد: منطقه کویری آران و بیدگل با توجه به محدودیت منابع آبی با تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی همچون پسته، گل محمدی ،زعفران و ...
دست خوشنویسان ایرانی را در کتابت قرآن بازبگذاریم
.... معاون وزیر ارشاد همچنین گفت: اگر بتوانیم قرآن های ایرانی را کمتر از 10 هزار تومان تامین کنیم، استقبال بیشتری از سوی مردم صورت خواهد گرفت. معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: آموزش روخوانی و روان خوانی در ایران به دلیل تعدد رسم الخط فراوان ناکامی هایی را ایجاد کرده و و اولین هدف از خط نوین قرآنی واضح، آموزش صحیح روان خوانی و روخوانی برای مردم است. سعید ...
راهبردهای رهایی قدس شریف از نگاه آیت الله العظمی خامنه ای
تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید می کند و هم اکنون عمق خواسته های او واضح شده است را تأیید کردند با فشار و اعتصابات و تهدید، آنان را مجبور به عمل کنند؛ درحالی که اسلام و اماکن مقدسه آن مورد تهدید به تجاوز قرارگرفته، هیچ فرد مسلمانی نمی تواند در مقابل آن بی تفاوت باشد و آنچه در این موقع که اسرائیل تجاوز گسترده به بلاد مسلمین نموده و مسلمانان بی گناه و بی پناه را به خاک و خون کشیده است دولت های ...
پیش بینی برداشت 70 هزار تن خیار در لرستان
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ حمیدیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از سطح 3 هزار و 500 هکتار کشت جالیزی خیار در استان، پیش بینی می شود امسال 70 هزار تن محصول خیار برداشت شود. وی با بیان اینکه عمده کشت خیار لرستان در شهرستان پلدختر است افزود: میانگین برداشت در هر هکتار 20 تن است. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در شهرستان پلدختر دوبار در سال طی بهار و پائیز خیار کشت می شود. حمیدیان افزود: خیار تولیدی در لرستان علاوه بر مصرف داخلی، به تهران و سایر استان ها نیز فرستاده می شود. انتهای پیام/ ...
نخستین خوشه های برنج در مزارع شالیزاری املش نمایان شد
نخستین خوشه های برنج در مزارع شالیزاری املش و در روستای نرکه این شهرستان واقع در شرق استان گیلان نمایان شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبح رانکوه، مدیر جهاد کشاورزی املش عصر سه شنبه در گفتگویی گفت: رضوان قربانی شالیکار روستای نرکه از توابع بخش مرکزی املش ، نشاء برنج را در سطح 2هزار مترمربع از ارقام هاشمی در مزرعه خویش کشت کرده است. مسعود امیربنده ای افزود: با توجه به شرایط ...
رژه میلیشیای منافقین با مسلسل یوزی در خیابان های تهران/ حمله با تیغ موکت بری و اسید به مردم
...> " بچه های سازمان (منافقین) متأسفانه گوش شان بدهکار نبود. من بعدها متوجه شدم که این ها روی هواداران شان هم تدریجی کار می کردند، همان گونه که به تدریج می خواستند من را قانع کنند که حرف هایشان را بپذیرم. رهبری سازمان (منافقین) هیچ وقت ناگهانی مطرح نمی کرد که باید با حاکمیت درگیر بشویم، مثلاً مدتی بیان می کردند که در شهرستان ها اعضا و هواداران سازمان(منافقین) را می گیرند و شکنجه می دهند. یک بار یکی از ...
برداشت کلزا از 1275 هکتار مزارع کرمان/ افزایش 3 برابری تولید کلزا
در سال جاری بیش از 1000 تن کلزا که بیش از سه برابر سال گذشته و بیش از پنج برابر میانگین سالیان گذشته است، تحویل مراکز خرید کرمان می شود. به گزارش پامچال نیوز به نقل از ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در سال زراعی 96-95 سطحی معادل 1275 هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافت که از این میزان 920 هکتار در ...
انتصاب یک فرد بدسابقه به سرپرستی اداره کل ارشاد/ FATF موجب تحریم بیشتر بانک های ایران می شود
سال ها از سخنان پیامبرگونه آن بزرگمرد الهی گذشته است، شاهد موج گسترده آگاهی بخشی و آزادی خواهی ملت های آزاداندیش جهان هستیم. با این وجود امروز اسرائیل با وجود سیطره بر سرزمین فلسطین، همچنان از بحران عمیق هویت و مشروعیت رنج می برد و می کوشد تا با تربیت و حمایت عناصر جاهل و متحجر از گروه های بنیادگرا و تکفیری و تقویت تسلیحاتی آنها در انجام حملات کور تروریستی، منطقه و جهان را ناامن و بی ثبات کند و ...