سایر منابع:
سایر خبرها
در طریق حق نباید از تنهایی واهمه داشت
بودن یا به ضرر بودن انتخاب کند. استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه برخی فقط در جایی طرفداری حق را می کنند که به نفع شان باشد، اظهار داشت: پیامبر اسلام می فرمایند حق را از هر کسی که برای تو آورده بپذیر حتی اگر دشمن باشد؛ باطل را رد کن حتی اگر از جانب رفیقت باشد. وی ادامه داد: استاد ما زمانی که می دید در درس حق با شاگردی است اشکال او به مبحث را می پذیرفت، چنین کاری را همه کس نمی تواند انجام ...
"توافق بد" یعنی بردن کشور زیر سایه جنگ
کرده و دل به اقدامات نسیه و دیپلماسی صدقه ای غرب خوش نمود و همة این ها درحالی ست که طرف غربی قبلا اعلام کرده بود که برای اقداماتی بمراتب کمتر و کوچکتر حاضر است امتیازهایی بزرگتر و کلان تر بدهد. این را باید متذکر شویم هر گاه برخی صداها در جامعه ایجاد می شود که تنش زدایی کنیم و سازش!، نتیجه ای جز تشدید سایه جنگ بر کشور، محور شرارت خوانده شدن و تحقیر در عرصه بین المللی نداشته است. دیانی ...
از فطرت عفاف تا حکمت حجاب/ نگاهی به اثرات فردی و اجتماعی واجب مهجور
میل ها به درستی به کار گرفته شود ثمرات مطلوبی داشته، در جهت کمال او کارآمد خواهد بود و در مسیر فراهم آوردن محیطی مناسب برای زندگی وی سودمند خواهد شد؛ چرا که هیچ گرایش درونی بدون دلیل در جان انسان به ودیعت نهاده نشده است. اما اگر این گرایش مرزی نداشته باشد و خودنمایی و جلوه گری همواره و در همه جا نمود داشته باشد، قطعا فسادآفرین بوده و باعث ایجاد زمینه های ناهنجاری در جامعه خواهد شد. 3 ...
امربه معروف و نهی ازمنکر واکنشی به ناهنجاری های جامعه است
جامعه به تباهی کشیده می شود. حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار داشت: اگر بدی ها بیش از پیش در جامعه رواج پیدا کند دعای انسان اثرگذار نخواهد بود و باید پیش از آنکه جامعه به این مرحله برسد امربه معروف را جدی گرفت. تلاش مضاعف در زمینه امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد این استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اثرگذار شود مسائل بد و ...
خواندنی هایی از بازطراحی واحد اطلاعات سپاه
بکنید و اگر خواستند خودشان دنبال کنند که به آنها تحویل بدهید و آنها ادامه دادند و بعدها این هسته اطلاعاتی تبدیل به بخشی در وزارت اطلاعات شد که به مسائل روحانیت رسیدگی می کرد . اطلاعات سپاه با مدیریت آقای رضایی کم کم جان گرفت. من در سال 59 با پیگیری شهید بروجردی و دستور آقای راستی که فتوای امام را برایم بیان کردند که امام گفته اند کسانی که سوابقی دارند و به درد جنگ می خورند، نباید در حوزه ...
سایت رهبری: دانشجوی سیاسی کیست؟
اِلّا همه ی مردم که بی دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می انداخت؛ فوراً این شایعه همه جا پخش می شد و همه آن را قبول می کردند! 1372/8/12 باید مغالطه های سیاسی را شناخت در این مقطع تاریخی نیز که حجم دشمنی ها علیه نظام اسلامی بیشتر و پیچیده تر شده است، کسب تحلیل و قدرت سیاسی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. قدرت تحلیل که نبود، انسان فریب تحلیلِ فریبگرِ بیگانه را می خورد ...
گفتگوی “محمد جعفر محمد زاده” با “مهدی نژاد” امام جمعه سابق کوهدشت
به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری [...] به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری با قرار قبلی راهی گرمسار شدم .از سالهایی که جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج سید علی مهدی نژاد کوهدشت بوده تا الان ارتباط مستمر و البته خانوادگی ام با ایشان قطع نشده است. بار چهارمی است که به گرمسار می آیم ، سه بارش جمعه بوده و توفیق شرکت در نماز جمعه را هم یافته ام. واین بار به قصد دیگری آمدم ،چهارمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله مروجی نزدیک است و قصد دارم برای سالگردش مجموعه مختصری منتشر کنم .بعد از نماز جمعه به منزل آمدیم و آقای مهدی نژاد با همان صمیمیت قدیم و قبلی گرم پذیرایی و صحبت شد. اجازه خواستم بحث را روی موضوع اصلی متمرکز کنم ضبط را روشن کردم وبحث آغاز شد. بحث کوهدشت که به میان می آید آقای مهدی نژاد گل از گلش می شکفد و با لذت خاطرات کوهدشت را تعریف میکند.صحبتها از مرحوم اقای مروجی شروع شد و به دوران دفاع مقدس و ویژگی های مردم کوهدشت وبرخی تلخ وشیرین های کوهدشت کشیده شد.وقتی از کوهدشت و مردمش به اسم یاد می کند تو گویی که زاده کوهدشت و دهها سال در میان مردم بوده است.هنوز هم ارتباطش را با برخی اهالی کوهدشت قطع نشده و بعضی ها استخاره و مسایل شرعی شان را تلفنی با وی در میان می گذارند.سال 65 که در میان استقبال مردم وارد کوهدشت شد 28-29 سال بیشتر نداشت وده سال در میان مردم ماند وعلیرغم خواست مردم و علاقه قلبی اش به شهرستان الیگودرز رفت و حدود 8 سال هم آنجا ماند و پس از آن به گرمسار که استان زادگاهش هست آمده است. اکنون هم فعال و با نشاط علاوه بر کار امامت جمعه مسئولیت اداره حوزه های علمیه استان را بر عهده دارد و به همین جهت است که غالبا هفته ای سه روز را در سمنان و یا سایر شهرستانها برای رسیدگی به امور حوزه می گذراند.در این سفر سید حسن پسر ارشدشان که تا اوایل دوره راهنمایی را در کوهدشت درس خوانده بود دیدم و متوجه شدم که پس از ده سال درس و بحث مستمر حوزوی در قم به گرمسار آمده و کمک کار پدر شده است ودر غیاب او نماز جماعات را به جا می آورد و نایب پدر است.و چقدر شبیه روزهایی است که پدرش به کوهدشت آمده بود. پدری که امروز دانه های موی سیاه در سر وصورتش نایاب شده است. با تشکر از جنابعالی که فرصت دادید و مجالی فراهم فرمودید تا در باره موضوعاتی که قطعا مورد علاقه شما هم هست گفتگو کنیم.شما ده سال از بهترین سالهارا در کوهدشت سپری کردید ،بهترین که می گویم از چند جهت ،یکی اینکه دوره ای به کوهدشت آمدید که تجربه قبلی امامت جمعه در دو شهر را داشتید وامام جمعه با تجربه ای محسوب می شدید و دیگراینکه حدود یک دهه از انقلاب اسلامی گذشته بود و مردم کوهدشت هم به بلوغ سیاسی اجتماعی خوبی رسیده بودند و دوران شور و شعور دفاع مقدس هم بود و بعد هم از جهت میزان اثر گذاری حضور ده ساله شما که واقعا دوره ای ماندگار و به یاد ماندنی و پر خاطره است، به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم آیت الله مروجی بحث را از ایشان شروع می کنیم و از جنابعالی میخواهم هر طور صلاح می دانید آغاز بفرمایید. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر و قدردانی از شما به خاطر ایده خوب و خیری که در زمینه کارهای فرهنگی دارید به ویژه این که در باره آیت الله مروجی می خواهید کاری انجام دهید. زمانی که کوهدشت بودم هر موقع مهمانی برای ما می رسید به ویژه مهمانانی که مقداری به طرف دنیا متمایل شده بودند تلاش می کردیم هرجور شده ترتیب ملاقات آنها را با آقای مروجی بدهیم ومعمولا این اشخاص وقتی می رفتند و بر می گشتند خیلی تحت تاثیر قرار می گرفتند وخود شان به زبان می آوردند که ما بد جوری در مسایل دنیا گرفتار شده ایم و باید برویم تغییری در خودمان ایجاد کنیم.ایشان دو تا اتاق کوچک داشت که خود من چند بار به ایشان گفتم که اجازه بدهید دستی به سر و روی این دو اتاق بکشیم و حد اقل سفیدشان کنیم و او می گفت نه نیازی نیست، تا به حال عمر من اینگونه گذشته است . در هر صورت تا آنجا بودیم حتی اجازه سفید کردن آن دو اتاق را ندادند.همه مردم کوهدشت هم معتقد بودند از منزل ایشان تا مسجد جامع، مردم مسیر از برکت وجودشان متاثر شده اند.اهل ذکر بودنش و ذکر گفتن و تواضعش و سلوک و راه رفتنش و نحوه برخوردش با مردم به نحوی بود که همه مردم را تحت تاثیر قرار داده بود. بالاخره ایشان تقریبا تنها روحانی مقیم شهر بودند و شما هم امام جمعه شهر ،قطعا به واسطه دغدغه های مشترک و از جمله حوزه علمیه ارتباطات شما در آن ده سال با ایشان زیاد بود و می دانستید که مرحوم آقای مروجی نسبت به حوزه علمیه باقر العلوم که خودش بنا نهاده بود حساسیت ویژه داشت.نگاه ایشان به حوزه و تربیت طلاب چگونه بود؟ گاهی اوقات راجع به حوزه باهم صحبت می کردیم که خوب است مقداری بیشتر به طلبه ها برسیم واز جهت امکانات و شهریه قدری توجه بیشتری بکنیم.ایشان می گفت:طلبه اگر سختی نبیند در آینده نمی تواند فرد مفیدی باشد باید در شرایط سخت با زی طلبگی درس بخوانند تا بتوانند رشد معنوی کنند.در هر صورت ایشان به همان اندازه ای که برای خودشان چیزی نمی خواستند در نقطه مقابل دغدغه حوزه و طلبه ها را داشتند. به نظر شما راز محبوبیت ایشان و جایگاهشان در دلهای مردم چه چیز می تواند باشد؟ ایشان در رفتار شخصی شان بسیار اهل مراقبت بودند، روزی به ایشان تعارف کردم که از چای و امکان پذیرایی که بود میل بفرمایند ،گفت نذر کرده ام اگر بیشتر از مقدار معین و مورد نیاز مثلا بیشتر از یک چای بخورم روزه فردا بر من واجب شود وخودم را عادت داده ام که کم غذا بخورم و کم استفاده کنم. کارهایش روی حساب و کتاب بود،در خوردن و آشامیدن در سخن گفتن وخیلی چیز های دیگر اهل رعایت و مراقبت بود.مردم هم واقعا چون می دیدند ایشان عالم عامل است و خودش اهل عمل است خیلی متوجه ایشان بودند و احترام می گذاشتند و در دل مردم جای گرفته بود . ارتباط کاری شما با ایشان در بحث مراجعات مردم و پاسخگویی به نیاز های دینی مردم چگونه بود؟در هر صورت شما امام جمعه شهر بودید و ایشان روحانی قدیمی، شما جوان و پر انرژی بودید وایشان دوران کهولت و پیریشان را می گذراندند. در طول ده سالی که در کوهدشت بودم ارتباط من با ایشان بسیار گرم و صمیمی بود.اواخر صحبت شده بود که بعد از ده سال از کوهدشت به الیگودرز بروم خوب مردم آن زمان خیلی لطف داشتند وایشان با اینکه اهل فضل و دانش بود و من هیچ گاه خودم را طلبه ای بیشتر در مقابل شان نمی دانستم دیدم با جمعی از معتمدین شهر آمدند منزل ما و تعبیراتی به کار بردند که باعث شرمندگی من شد، این روحانی پیرمرد با آن اوصاف معنوی و شان و جایگاه معنوی که داشتند گفتند:امام جمعه در یک شهر حکم پدر را دارد و پدر هیچ موقع بچه هایش را رها نمی کند برود،الان اگر شما این شهر را رها کنید و بروید این شهر بی صاحب میشود وامروز که در کوهدشت یک وحدتی ایجاد شده است وجود شما ضروری است . خلاصه اینکه ایشان وقتی بنا بود برای خودشان قدمی بر دارند هیچگاه جلو نمی افتاد اما وقتی می دید موضوعی برای عموم است پیش قدم میشد .ضمن اینکه واقعا پشتوانه بزرگی برای فعالیتهای دینی و مذهبی امام جمعه در شهر بودند. یکی دیگر از ویژگی های مرحوم آیت الله مروجی عزت نفس ایشان بودکه من در ده سالی که در کوهدشت بودم یک بار ندیدم که یک جمله ای مبنی بر احتیاج و نیاز شخصی خودشان بر زبان بیاورند و تا جایی که بیاد دارم ندیدم از کسی یا جایی چیزی بخواهد و اظهار نیازی بکند،عزت نفس ایشان به اندازه ای بود که هیچ موقع نه به خودش و نه به دیگران اجازه نداد برای او چیزی بخواهند مستغنی مستغنی بود.با حد اقل ممکن زندگی می کرد و زندگی ایشان هم برای ما و هم برای همه کسانی که می آمدند و می دیدند باعث عبرت بود.روزی یکی از آقایان روحانی که در تهران برای خودش زندگی مرفهی درست کرده بود به دیدن من آمد،من دیدم بهترین راه برای اینکه ایشان مقداری متنبه شوند این است که ببرمشان پیش آقای مروجی ،وقتی برگشتیم دیدم که ایشان بسیار متاثر شده و با خود می گفت:خدایا ایشان دارد زندگی می کند ما هم داریم زندگی می کنیم،او به چه فکر می کند و ما در چه افکاری هستیم وبه چه صورت دارد حرکت می کند وچه کسی را الگوی خود قرار داده است.به این جهات بود که مردم به او علاقمند شده بودند وهمیشه هم این مطلب را داشت و می گفت:باید اول خدا را راضی کرد بعد مابقی چیزها خودشان درست می شوند. او به این حد از اطمینان قلبی رسیده بود. خدمات مرحوم آیت الله مروجی و مشخصا خدمت ماندگار ایشان یعنی تاسیس وتداوم حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) حایز اهمیت است،از آنجایی که شما به حسب مسئولیتتان در شهر در جریان کار حوزه و نقش مرحوم ایشان بوده اید در این زمینه اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید. حوزه علمیه در هر جایی چراغ دین در آن جا محسوب می شود.آقای مروجی برای حوزه علمیه خیلی زحمت کشیدند و خیلی تلاش کردند.علیرغم اینکه آقای مروجی اهل هیچ درخواستی نبود ولی ایشان برای ارتقا حوزه از هیچ کوششی فر گذار نبودند برای پیشرفت حوزه هر گاه موقعیتی پیش می آمد مثلا مسئولی می آمد و یا خودشان در زمینه جمع آوری زکات، با زحمت فراوان اقدام می کردند.بلاخره حوزه ای را که خودشان سالها پیش با جمع محدودی طلبه پایه گذاری کرده بودند ، بنای ساختمانی اش هم با همت خودش آغاز شده بود وتا بود تمام توانش این بود که حوزه را به نحواحسن اداره کند و البته به اداره حوزه بر اساس روش سنتی حوزه هم اعتقاد داشت.همانطور که امام فرموده بودند به فقه جواهری اعتقاد دارند ایشان هم بر این روال معتقد بود وبرای تربیت طلاب با زی طلبگی، از ظاهر گرفته تا درس و بحث بسیار کوشا و جدی بودند والحمد لله امروز حوزه کوهدشت از حوزه های خوب و فعال استان لرستان محسوب می شودکه طلاب خوبی تربیت کرده و آینده درخشانی هم دارد که جزو باقیات الصالحات ایشان محسوب میشود. شما ده سال یعنی از سال 65 تا 75 در کوهدشت بودید.قبل از آن هم تجربه امامت جمعه در رامشیر و رامهرمز را هم داشتید از سال 75 هم تا کنون در شهرهای الیگودرز و گرمسار مشغول اداره این جایگاه اجتماعی و معنوی هستید .کوهدشت را در مقایسه با جاهای دیگر چطور دیدید؟ بنده تقریبا 31 سال است که امام جمعه هستم. در کوهدشت یکی از ویژگی های مردم این بود که ظاهر و باطن مردم یکی بود،در این مدتی که من کوهدشت بودم مردم اعتماد خاصی پیدا کرده بودند که من این اعتماد را نه قبل دیده بودم و نه بعد که تا این اندازه به یک طلبه اطمینان شود. مثلا در نماز وقتی برای باران دعا می کردیم مردم اعتقاد داشتند که حتما باران می آید واصل هم برای استجابت دعا هم همین اعتقاد است، لذا به خاطر همین اعتقاد خداوند هم تفضل می کرد و باران رحمتش را نازل می نمود.ویژگی دیگر مردم کوهدشت این بود که زیاد سخت گیر نبودند که همه چیز را از لحاظ قانونی حل وفصل کنند سعی می کردند کمتر دادگاه بروند و راضی بودند مشکلاتشان را پیش یک طلبه مطرح کنند تا بروند دادگاه پیش قاضی و این هم نشانه اعتمادشان به روحانیت بود شما آن زمان را به یاد بیاورید یک شهرستان بود و یک قاضی به نام آقای عبداللهی که به همه امور می رسید برای اینکه مردم قسمت عمده مسایلشان را در بین خودشان و یا در دفتر امام جمعه رفع و رجوع می کردند.ویژگی دیگر مردم کوهدشت سخاوتمندی آنها بود علیرغم اینکه وضع مالی آنجا خیلی خوب نبود ولی با این وجود مردم بسیار سخی بودند و خدا هم بر همین اساس خیر و برکتش را بر مردم نازل می کرد .خصوصیت دیگر مردم پافشاریشان بر حق بود معمولا مردم اگر به مطلب حقی می رسیدند دیگر رها نمی کردند.ما اول که آمدیم مردم خیلی روی خوش نشان ندادند 150 نفر بیشتر نماز جمعه نمی آمدند بعد وقتی دیدند راهی که ما دنبال می کنیم راه حقی است و دنبال خط و جناح نیستیم دیگر رها نکردند و از این رو تا روزهای آخر که آنجا بودیم همیشه نماز جمعه با شکوهی داشتیم ولذا وقتی آقای موسوی دامغانی معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای معرفی امام جمعه بعدی رفته بودند تعریف می کرد می گفت من اولین باری است که برای معرفی امام جمعه ای می روم می بینم مردم برای امام جمعه قبلی گریه می کنند.و لذا این را که گفتم فقط برای این بود که بگویم مردم کوهدشت وقتی حقی و یا راه درستی را تشخیص می دهند پای کار می ایستند و در حمایت از مسیر درست هم همواره حساب شده و با اعتقاد هستند. مردم کوهدشت در شجاعت هم کم نظیرند. آیت الله نعیم آبادی امام جمعه ونماینده فعلی ولی فقیه در بندر عباس، آن زمان آمده بود کوهدشت و رشادت رزمندگان کوهدشت را که دیده و شنیده بود می گفت نظام به جای اینکه برود در برخی جاها برای جنگ سرمایگذاری کند بهتراست قدری بیشتر به کوهدشت توجه کند و توانش را اینجا بگذارد همین جوانان تکلیف جنگ را روشن می کنند. در عملیات مرصاد هفت هزار نفر از مردم کوهدشت رفتند و سینه سپر کردند جلوی دشمن ایستادند واین در حالی بود که خیلی از شهرها ی اطراف تخلیه کرده و رفته بودند در هر صورت در کنار سایر صفات خوب مردم کوهدشت شجاعت،سخاوت و یک رنگی از مشاهدات عینی من در آنجا بود. شما در طول مدتی که در کوهدشت بودید منشا برکات و خدمات خوبی شدید با وجود اینکه می فرمایید در ابتدا کار سخت بود اما به سرعت توانستید در دل مردم جا باز کنید از روزهای آغاز کار و کلا فضای کارهای فرهنگی کوهدشت حتما گفتنی های فراوانی دارید که البته باید در مجال جداگانه ای به آن پرداخت ولی مایلم از این فرصت پیش آمده قدری خاطرات شما را مرور کنیم. از همان ابتدا در کوهدشت احساس می کردم اگر سخنی می گویم هدر نمی رود. مثلا یک روز همان اوایل رفتم مجلس ختمی در مسجد دیدم از شدت دود داخل مسجد پیدا نیست گفتم این جا چه خبر است؟گفتند در فاتحه خوانی رسم است که تا پایان چند بار سینی پر از سیگار را می چرخانند ومردم هم سیگار بر می دارند و می کشند. من دیدم عجب چیز بدی است، یک اطلاعیه ای دادم و در آن پیشنهادهایی نوشتم که در مراسم ختم و فاتحه چه بشود و چه نشود،خیلی زود مردم همراهی کردند ،خادم مسجد آمد گفت که در اولین مجلس سیگار آورده اند و من گفته ام که امام جمعه ممنوع کرده است و صاحب عزا بدون هیچ مقاومتی پذیرفته است . یا مثلا دیدم در کوهدشت تا چهل روز در منزل صاحب عزا خرج می دهند ، اطلاعیه دادم که برای اموات، مستحب چیست و واجب کدام است و توصیه دین چیست،دیدم خیلی زود جا افتاد و مقاومتی هم نشد. همان طور که گفتم در حل و فصل دعوا ها و اختلافات مردم بیشتر حکمیت یک طلبه را می پذیرفتند تا محکمه و قاضی و دادگاه واین را شما در خیلی از جاها نمی دیدید.الان هم من در جاهای دیگر وقت می گذارم و صحبت می کنم ولی تاثیری که در کوهدشت می دیدم نمی بینم. از ویژگی های کوهدشت خیلی می توان گفت.من وقتی از سفر مکه برگشتم به آقای هادیان گفتم که برای نزدیکان و مسئولین شهر یک نوبت شام بدهیم شما خودتان هم در جریان بودید ،دیدم مردم به اندازه ای لطف کردند ومحبت نمودندکه ما چندین شبانه روزشام و نهار درست کردیم و مهمانی دادیم. البته مایه اش هم خیرات خود مردم بود که هدیه می آوردند وما هم فقط درست می کردیم وتبدیل به غذا می کردیم و پذیرایی می کردیم تا جایی که من دیگر توان سر پا ایستادن نداشتم.محبت مردم به گونه ای بود که امام جمعه را متعلق به خودشان می دانستند به نحوی که من احساس می کردم مهمان مردم هستم. سالهای اول حضور شما در کوهدشت مصادف بود با سالهای اوج دفاع مقدس که دوران افتخار آمیزی برای تاریخ کوهدشت است و شما خیلی از شهدای گرانقدر که سرمایه های ابدی مردم کوهدشت هستند و خانواده های آنها را می شناسید به نظر شما مناسبات مردم با دفاع مقدس چگونه بود؟ گذشته از گردانهای رزمی جوانان کوهدشتی و دلاوری هایشان ،مردم عادی در کمک به جبهه و جنگ با اینکه وضع مالی مناسبی هم نداشتند در بحث کمک به جبهه بسیار فعال و سخاوتمند بودند. به خاطره دارم که یک روز سردار حاج نوری فرمانده لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) تماس گرفتند وگفتند که رزمندگان در کردستان با کمبود آذوقه به ویژه گوشت و مواد پروتئینی مواجه اند.با اینکه شهر بمباران می شد ومردم در شهر نبودند همان موقع در دفتر امام جمعه جلسه ای تشکیل دادم و گفتم از جبهه این پیغام رسیده است.در مدت یک هفته 13 کامیون گوسفند جمع آوری شد و من خودم و نماینده وقت و چند نفر از مسئولین شهرستان رفتیم منطقه عملیاتی “گمو”و” گرد رش” هدایای مردم را به رزمندگان رساندیم و برگشتیم. شما میدانید که موشکهایی که به عراق اصابت میکرد بخشی از مناطق اطراف کوهدشت پرتاب می شد اما من نشنیدم که کسی پیدا شود و علیه نظام قدمی بردارد و اسرار نظام را افشا کند.مردم واقعا در شرایط سخت جنگ همراهی شان با نظام در سطح عالی بود در برخی جاها می شنیدیم مردم به خاطر کمبود آذوقه اعتصاب و یا اظهار نارضایتی می کردند اما در کوهدشت در آن شرایط سخت نانوایی ها نانشان می ماند ،علتش هم این بود که روستاییان که میزبان مردم جنگ زده بودند خودشان آذوقه مردم را تامین میکردند وکمبودی احساس نمی شد حتی در قم از این دست مشکلات وجود داشت و البته ما وقتی تعریف می کردیم خیلی ها باورشان نمی شد. رابطه مردم کوهدشت را در کل با روحانیت چگونه ارزیابی می کنید؟ روحانیت در کوهدشت علیرغم تعداد کم، خوب عمل کرده است و به همین جهت مردم هم خوب برخورد می کردند حتی اگر شخصی عملکرد بدی هم داشت مردم رازداری می کردند.مثلا طلبه ای رفته بود جایی و بد عمل کرده بود ولی مردم به من منتقل نکردند بعد گفتم چر نگفته اید گفتند ما سعی کردیم که پنهان کنیم که هم شما را ناراحت نکنیم هم آسیبی به آبروی روحانیت وارد نشود.در کل روحانیت نزد مردم کوهدشت احترام داشت و رابطه حسنه ای وجود داشت که البته احترام و رابطه دو طرفه ومتقابل بود. در مدتی که در کوهدشت بودید حتما به این نکته التفات فرمودید که مردم کوهدشت و به ویژه جوانان آن از هوش سیاسی سرشاری بهره مند هستند و قطعا خاطرات خوبی هم دارید. بله واقعا کوهدشتی ها دارای اطلاعات و معلومات عمیق سیاسی هستند.شش ماه قبل از اینکه آقای منتظری برکنار شوند آن موقع در دبیرستان امام جعفر صادق(ع) که من رفته بودم برای سخنرانی برخی آمدند و به من گفتند این شیخ هم که خراب کرده است و این نشان میداد که مردم و به ویژه جوانان نسبت به موضوعات سیاسی حساس وپیگیر هستند واز مسایل سیاسی پشت پرده هم با اطلاعند، لذا همانطور است که می گوئید مردم کوهدشت دارای بینش سیاسی دقیق و عمیقی هستند و فکر می کنم از قبل هم چنین بوده اند. دوره ای که شما کوهدشت بودید حوادث تلخ و شیرین سیاسی زیادی مخصوصا در جریان انتخابات کوهدشت رخ می داد، حتما خاطراتی هم از آن دوره دارید.مخصوصا آن واقعه تلخی که چند نفر بی گناه کشته شدند و درگیریهایی در اطراف فرمانداری رخ داد. انتخابات(سال68) را به آرامی پیش برده بودیم، ولی معاون سیاسی و فرماندار وقت مقداری کار شکنی کردند ونگذاشتند. همان روز ها رییس اداره اطلاعات وقت کوهدشت آمد و گفت اگر شما ورود نکنی اینها نمی توانند هیات اجرایی تشکیل بدهند. البته آنها نمی خواستند امام جمعه در کارشان دخالت کند بعد دیدند ظاهرا چاره ای ندارند ،بعد از نماز مغرب و عشاء بود که فرماندار آمد پیش من و گفت خوب است امشب شما هم سری بزنید فرمانداری. من هم رفتم و با وساطت من و صحبتی که با عقلای هر دو طرف کردم لیست هشت نفر را به 30 نفر مدعو دادم و گفتم لطفا به اینها رای بدهید تا غائله بخوابد با اینکه برخی معترض بودند ولی با رای زنی با اشخاصی مثل مرحوم حاج سید علی رضا هاشمی،ابراهیم باقری وعلی تیموری به نتیجه رسیدیم تا اینکه ساعت 11 شب قبل از اتمام مهلت قانونی هیات اجرایی تشکیل شد. در کل مسئولین سیاسی شهر و استان به علت محاسبات غلطی که داشتند دچار اشتباه شدند و بعد ازانتخابات مردم متاسفانه به خیابانها ریختند و بعد چند نفر بی گناه هم کشته شدند. اگر به محض وقوع هم من در جریان قرار می گرفتم شاید می شد مانع از آن اتفاق ناگوار شد ولی چون نمی خواستند من در مسائلشان دخالت کنم مرا در جریان نگذاشتند . بعد هم وقتی رییس اطلاعات گفته بود برویم فلانی را بیاوریم گفته بودند که در شهرستان نیست در حالی که بودم و اگر در بین مردم حاضر می شدم مردم به حسب تجربه در موقعیت های دیگر حرف مرا گوش می کردند و متفرق می شدند . بعد هم وارد ماجرا شدیم و با کمک معتمدین، شهر آرام شد وجالب که همان کارهایی که در دفتر من مکتوب و به توافق وامضای طرفین رسید تا شهر آرام گرفت را در شورای تامین استان بدون اینکه نامی ببرند به عنوان کار خودشان معرفی کردند . البته خاطرات شیرین کوهدشت بیش از تلخی هاست . مجددا از شما سپاسگزارم که وقت دادید و این مجال فراهم شد. برای بنده هم فرصت مغتنمی بود تا هم امروز در نماز جمعه با شکوه گرمسار شرکت کنم و تداعی خاطرات 20-25 سال پیش بشود و هم از سخنان ارزشمند شما در باره مرحوم آیت الله مروجی وسایر موضوعاتی که مطرح شد بهره ببرم. من هم برای شما توفیق آرزو می کنم و امیدوارم در مسیر فعالیتهای فرهنگی تان خداوند شما را یاری بدهد . کانون فرهنگی سبحان تصاویر : اختصاصی میرملاس درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
نقطه مشترک داعش و قاتل امام علی(ع)/ ناپدید شدن یک شبه یک دریاچه/ توصیه حائری به هاشمی/ واکنش فرمانده ...
تعبیر “مرض هاری” برای دولت سابق به هیچ عنوان درست نیست، تأکید کرد: من به آقای هاشمی نوشتم: شما می گوید روحانیت از احمدی نژاد حمایت کرده است، خوب، مخاطب شما بیش از همه بنده می توانم باشم چرا که تا پایان دولت به عنوان استاد اخلاق در دولت بودم. فتوای عجیب شیخ مصری روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: باز هم فتوای عجیب از یک شیخ الازهر! دکتر عطیه لاشین استاد فقه و حقوق دانشگاه الازهر، می ...
زیارت؛ پروژه ی پیوند شیعیان به هم در تاریخ
، هوایی که در همه جا هست و با همه نظام ها و قسمت ها ارتباط دارد، البته قرار نیست فضای تمدنی اخلاق فقط در حوزه علمیه باشد، برای این که یک تمدن سرپا بماند باید خیابان، بازار، ساحل، کارخانه ، دانشگاه و همه نهادها و امکانش اخلاق تمدنی پیدا کند، لذا باید برای تمدن اسلامی یک کانون معنا ساز و اخلاق ساز شناسایی کنیم. شما در نظرات گذشته تان به کارکردهای تمدنی دین به خصوص اسلام اشاره کرده اید، از این ...
مبانی تحول در ساختار نظام اسلامی
مدارا و سطح رضایت مندی مردم را بالا ببرد؛ یعنی طوری باشد که مردم در آن احساس راحتی کنند، نه احساس نظم تحمیلی. مردم باید به سمت نظم مشتاقانه، نظم ارادت مندانه و نظم داوطلبانه سوق داده شوند. 7- و أمت أمر الجاهلیه إلا ما سنه الإسلام (کارهای دوران جاهلی را، جز آن چه اسلام روا شمرده است، نابود ساز.): اماتۀ امر جاهلیت در همۀ شئون. زنگارهای نظام پوسیدۀ طاغوتی باید صد درصد گسسته شود. نباید درون ...
راهکار امام علی(ع) برای تحقق همدلی میان دولت و ملت
...> این خطیب برجسته حوزوی همچنین ادامه داد: در روایتی ، ابراهیم ثقفی در کتاب الغارات نقل می کند که در نخستین روزهایی که امیرالمومنین(ع) مدیریت جامعه را بر عهده گرفتند، نطق کوتاهی برای مردم داشتند و در آن جا اعلام فرمودند که همه بدانید امروز که من حاکمیت را پذیرفته ام همه دارایی و موجودی من این مرکب و لباس های تنم و این قنبر ، غلام من است که دستیار و کمک حال من می باشد و آن روزی که حکومت را رها خواهم ...
حجت الاسلام قرائتی: نیمی از زمان منبرها به تفسیر قرآن اختصاص یابد
همزمان با ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان نخستین گردهمایی بزرگ 4000 نفری جوانان فعال مسجدی تحت عنوان یاران محراب ، با حضور حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز،هاشمی استاندار تهران و سردار کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص)، روز یکشنبه 10 خرداد در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. در این همایش حجت الاسلام قرائتی نکاتی درباره ...
گفته می شود
باید دست به دست همدیگر بدهیم. چرا که جامعه ما فلج شده است. آدم از این همه ناهنجاری دق می کند و می خواهد بمیرد. خداوند شاهد است که من اگر اختیار داشتم به غار می رفتم، تا نه چیزی ببینم و نه چیزی بشنوم. همه ما باید توبه کنیم. ما بد دین هستیم. ما باعث شده ایم تا جوانان دین گریز شوند. انشاالله به حق این شب های عزیز مشکلات جامعه و خصوصا جوانان مرتفع شود. گفته می شود حجت الاسلام و المسلمین محمد ...
ماجرای گریه حاج منصور برای فوت یکی از بازیگران
زلزله می خواست بیاد تهران. مردم را رها کردی رفتی سد لتیان. این درست است؟ (ظاهراً روز تاسوعا بوده).آن وقت مردم این را می بینند می گویند نکند در جنگ هم این طور بوده؟؟!!! بچه های ما را رها کرده رفته جای دیگر. خوب شما که ما می دانیم این جوری نبودی، این چیه نوشتی؟؟؟ سعید حدادیان که در مهدیه امام حسن مجبتی در غرب تهران سخن می گفت ادامه داد: حدود 5 هزار مداح روز تولد حضرت زهرا (س) می آیند بیت ...
رابطه اختیار با فعل الهی/ محاجه انسان ظالم با شیطان در قیامت
ما شما را هدایت می کردیم. در آیات قبلی، در آیۀ 4 همین سوره اشاره کردیم در ذیل این جمله که فرمود فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ که می گوید هدایت و گمراهی به دست خدا است، همه چیز در عالم به دست خدا است؛ اما این به این معنا نیست که انسان اختیار ندارد، هر چه ما انجام می دهیم، به یک معنا فعل خدا است. هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند تبارک و تعالی افعال عادی و مادی را که از ...
مرجع تقلیدی که پدرش اورا وقف امام زمان کرد
ماندگی از قافله شده، اسباب پژمردگی و افسردگی خاطر را فراهم می سازد.مهم ترین عاملی که می تواند همه این عوامل منفی را خنثی کرده و روح امید و پیشرفت را در کالبد شاگرد بدمد، تشویق ها و شخصیت دادن های اساتید است.آیت الله مکارم شیرازی بارها توسط اساتید برجسته حوزه همچون آیت الله حکیم ، آیات عظام اصطهباناتی و کاشف الغطاء، حجت ، میرزا هاشم آملی و آیت الله العظمی بروجردی مورد تشویق قرار گرفته اند.این نکته ...
کاسکو امین زندگانی/ ژیان جواد عزتی/ رفاقت رامبد و احسان/مرغ پخته جواد رضویان+تصاویر
خیر دستی دارد و سرپرستی فرزندانی را به عهده گرفته. بهنوش خانم، در پست جدید اینستاگرام خودش تصویری از سه دختر عزیزش را به اشتراک گذاشت. علی لهراسبی هم از قافله سلفی در کابین خلبان پرواز جا نموند و تصویر خودش را به اشتراک گذاشت. علی اوجی مدیر برنامه های رضا یزدانی با انتشار عکسی از خودش و این خواننده، از انتشار آلبوم تصویری نوستالژی خبر داد. طبق همه مدیربرنامه ها، علی خان معتقده این آلبوم موج جدیدی را در موسیقی ایجاد می کنه. و در آخر علی دایی عکسی از دوران جوانی اش رو به اشتراک گذاشت. گزارش از: فاطمه باقری انتهای پیام/ ...
درس های اخلاق: نجواهای دلتنگی(شرح دعای 45 صحیفه سجادیه) جلسه بیست ویکم؛ نعمت هایی که می توانند نقمت
از همراهی این عبادت ها با قصورها و تقصیرها اظهار پشیمانی نموده، به پیش گاه الهی عرضه داشتند: با تو عهد می بندیم که این پشیمانی را محکم نگه داریم و با زبان هم از تو عذرخواهی می کنیم. تو هم با فضل و کرم خود به ما عنایتی بفرما که آن چه در ماه رمضان از دست داده ایم جبران گردد. عذرخواهی از کوتاهی ها و درخواست توفیق جبران در ادامه حضرت عرضه می دارند: خدایا! تو هم قبول عذر ما را به ...
قصاص، زاده چیرگی عدالت بر انتقام است
، قصاص زاده چیرگی عدالت بر حس انتقام است. اما بخشش برآمده از حکمت و بلوغ اخلاقی است. انتقام گرفتن نیازمند تعلیم نیست، اما قصاص و بخشش چرا. بقای جامعه در ساده ترین شکل خود مستلزم وجود حس انتقام است. همه مردم به حقوق و داشته های خود خشنود نیستند. همه به حاصل دسترنج خود بسنده نمی کنند. هستند کسانی که انگل وار به تلاش و کوشش دیگران وابسته اند و به شکل های گوناگونی چه با خشونت و به شکل مستقیم و چه با تقلب و ...
سیاسی شدن دین، انقلاب اسلامی را تهدید می کند/ با نقد درون گفتمانی، ارزشها زنده می مانند
نگاه ایشان به اخلاق و معنویت چگونه است؟ آیا آن ها انجام دادن هر کاری برای رسیدن به قدرت را موجه و مباح می دانند؟ وی افزود: چرا شیوه های ناموجه دستیابی به قدرت در جامعه ما موجه شده اند؟ حضرت علی(ع) در مواجهه با معاویه چه کرد؟ از خود پرسیده ایم که روش و منش امام زمان(عج) چگونه است؟ تصور من این است که پاسخ این سؤالات برای ما فهم نشده است. نحوه مواجهات اقتضایی ما تبدیل به رسوم و قواعدی شده ...
اولین گروه تروریستی پس ازانقلاب
اصول ، غیر از اجتهاد در فروع است که در مذهب مسخ شدة حاکم بر جامعه مطرح می باشد. (5) به این ترتیب بود که گروه از همان ابتدای اعلام موجودیت، تبعیت پذیری مردم از رهبران دینی و مراجع تقلید را هدف گرفت. البته روشن بود که با حضور امام خمینی(ره) در صحنه مبارزه سیاسی، در جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که منجر به قیام خونین پانزدهم خرداد و شناخت دشمنان دیرینه اسلام از این ظرفیت شد، تمام ...
مفهوم زکات در بیشتر آیات قرآن به معنای رسیدگی به کار مردم است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی حسین مظاهری، در درس اخلاق روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان در سخنانی گفت: آمدن امام زمان موکول و متوقف بر ما هست. امام برای چه می آید، می آید تا اسلام و شیعه را بر تمام دنیا حاکم فرماید بنابراین اگر ما منتظر ظهوریم باید مهیای آمدن آن حضرت باشیم و اگرچه لقلقه زبانی ثواب دارد ولی کافی نیست. وی با اشاره به آیه وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی ...
واکاوی آیت الله جوادی آملی از نحوه برخورد با دشمنان شخصی و مکتبی/گذشت از دشمن شخصی و مقاومت در برابر ...
. حضرت رسول(ص) نیز فرمودند: محکم ترین دستگیره ایمان، محبت برای خدا و نفرت برای خدا و دوست داشتن دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خداست. عزت در برابر دشمن: مومن به جهت پیوستگی به خدای قادر، همه چیز خود را از خدا می داند و از او مدد می جوید و در سختی ها ضمن تدبیر و تحمل، دست نیاز به سوی دشمن نمی گشاید تا عزت او شکسته شود. امام باقر(ع) در این باره فرمود: هنگام نیازمندی، از دشمن ما یاری نجویید و ...
فراتر از زمان
آید و نه تنها موقعیت بلکه جانش را نیز از دست بدهد. از این همه گذشته نوعی بی فرهنگی و بدویت بر بسیاری از مردم آن ایام حاکم بود. مشکل حضرت تنها با خشونت و جهالت خوارج و دورویی منافقان نبود، افراد عادی هم فاقد حداقلی از تربیت و اخلاق بودند. در اوج القاء خطبه شقشقیه مردی برخاست و نامه ای به امام داد به ناچار امام شروع به قرائت آن کرد و سخنانش قطع گردید. ابن عباس در مجلس حضور داشت و گفت به کلام ...
حدادیان: رامبد جوان مجاهد راه خداست
دار است و من ایشان را همه رقم به عنوان یک کارشناس قبول دارم. نشان دادن غسل در پایتخت اشتباه بود ولی من عاشق تنابنده هستم سعید حدادیان در ادامه نقدی بر این سریال زد و گفت: اما بنویسید بنده حدادیان هر چقدر دوستان گفتند، ابکی لظلمت قبری را بخوان نخواندم. هر انسان کارشناسی می داند ماه مبارک رمضان که هر شب باید ابوحمزه خوانده شود بگیم ابکی لخروج نفسی گریه می کنم برای خروج جان از ...
ریزش خواص اصحاب رسول خدا به دلیل روی آوردن آن ها به دنیا بوده است
... حضرت عدالت اقتصادی را با دو راهکار اصلی پیش گرفتند: اول اینکه بیت المال باید عادلانه و به مساوات بین مردم تقسیم شود و دوم اینکه آن هایی که در گذشته از بیت المال ثروتی به دست آورده اند، باید آن را بازگردانند. همین دو موضوع، مخالفت های فراوانی ایجاد کرد که حضرت در مقابل آن ها مقاومت کردند. جنگ به راه انداختند، اما حضرت موضع خودشان را تغییر ندادند. در این فاصله، آن جریان اموی که در ...
همه منتظر "بله" اوباما/ معجزه اصولگرایی و درد مشترک/ گزینه لگد به میز مذاکره
پی بگیرند. نکته ای که البته خوشایند تندروها و منتقدان داخلی و خارجی توافق نباشد، از جمله آنکه جان مک کین جمهوریخواه گفته گویا اوباما از ایرانی ها تمایل بیشتری به انجام توافق دارد و در همین راستا امتیازات بیش از اندازه ای به ایرانی ها داده است، نکته ای که به طور معکوس برخی دلواپسان هم نسبت به آن ابراز نگرانی می کنند اما جملگی مقامات و مسئولین به حمایت همه جانبه از مذاکره کنندگان می پردازند. ...
فریبی به نام مالکیت خصوصی و بازار آزاد +فیلم
ثانیه برقرار شد قدری امیدوارم کرد. یک لحظه از ذهنم گذشت که شاید پسرعمو تصمیم گرفته فوراً جواب ندهد و بگذارد از سرعت این بحثِ پینگ پونگی قدری کاسته... انتقامت را از تدبیر و امید و همه ی چیزهای خوبِ دنیا گرفتی؟! برنده شدی؟! آفرین! هیچ کس نمی فهمد و فقط تو خوبی! تویی که مشکل اصلی ات نه فقر است نه بی عدالتی! بلکه ریاکارانه از این ها نام می بری! مشکل اصلی تو و همفکرانت با "مالکیت خصوصی" است ...
مسکن مهر خانه دارکردن مردم یا برهم زدن بازار؟
آلونک های غیر استاندارد بلای جان مردم؟ *بی نام: چرا هنوز روی حرفهای غیرکارشناسیتون اصرار دارین؟ این چه لجبازیه که با کل این مملکت و اقتصادش دارین؟ کدوم مسکن مهر؟ این همه کارشناس و اقتصاددان اومدن و توضیح دادن که بلایی که مسکن مهر سر اقتصاد این مملکت آورده بی سابقه بوده، بعد شماها هنوز به طبل این طرح غلط میکوبین؟ دست بردارین. اداره مملکت با اون همه درآمد ارزی نیاز به چاپ اسکناس داشت؟ چرا ...
لوازم خوشنامی در تربیت و مدیریت از منظر امام علی علیه السلام
...> 22- چاپلوس و متملق را از خود دور سازید. 23- مضرات چاپلوسان: همیشه طالب آسایشند. در روز سختی تو را رها می کنند و در جنگ و دعوا هم سست و هراسان هستند. 24- رضایت عامه و خرسندی آنان را در نظر داشته باشیم چراکه آنان نگهبان کشور و قلمرو ما هستند. 25- با مردم باشیم در شادی انان شاد و در اندوهشان ناراحت باشیم. 26- تغافل و پرده پوشی نسبت به عیوب زیردستان باید کرد ...