سایر منابع:
سایر خبرها
طوفان چین زندگی میلیون ها نفر را مختل کرد
به مکان های امن منتقل شوند. خسارات اقتصادی این طوفان در جنوب چین 213 میلیون دلار برآورد شده است. این طوفان با سرعت 130 کیلومتر در ساعت از روز گذشته - پنجشنبه - در 130 روستا و شهرستان و پنج شهر این استان وزیدن گرفت اما تلفات جانی در پی نداشته است. نگرانی های منطقه ای در استان های فوجیان و جه جیانگ در جنوب شرق و شرق چین هم با وزش طوفان چانهوم افزایش یافته است.
روایت یک ارتشی از کودتای نوژه
انجام بدهد. آری دشمانی که از روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به فکر توطئه و خرابکاری علیه آن را فکر شب و روز خود کرده بودند بار دیگر می خواستند تا با کودتایی دیگر سربازان این میهن را در برابر مردم شریف ایران قرار دهند که موفق نشدند. *وضعیت ارتش ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کودتای نوژه یا کودتای نقاب چگونه بود؟ ارتش ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از ارتش
سهم ناچیز یزد از اعتبارات ملی کریدور شمال-جنوب/روند کند تکمیل محور اردکان-چوپانان
راه های اصلی کشور در نقاط مرکزی را افزایش می دهد و از سوی دیگر مصرف سوخت را بالا می برد. از این رو شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تکمیل این راه را در دستور کار قرار داده است تا حجم زیادی از ترافیک استان های مرکزی کشور را به این محور منتقل کند. روند کند تکمیل محور اردکان- چوپانان راه اصلی اردکان – چوپانان در حال حاضر اصلی ترین قطعه به جا مانده در احداث این کریدور
بازار مکاره تبلیغات طلاق توافقی/ با 2 میلیون 10 روزه جدا شوید!
! در این تبلیغات ها نوشته شده طلاق بدون حضور زوجین؛ طلاق توافقی در کوتاهترین زمان تا 10 شب!؛ طلاق بدهیدحق الوکاله را اقساط پرداخت کنید و... پس از تماس با برخی از این آگهی ها نکات قابل تاملی به دست آوردیم. یکی از دفاتر وکالت در گفتگو با مهر گفت: 2 میلیون تومان می گیریم و در مدت10 تا 15 روز طلاق انجام می شود! دیگری عنوان کرد: من از همه جا ارزان تر می گیرم و می توانم با یک میلیون تومان این
انفجاری مهیب در قلب تهران!
اندازه آن کاهش درآمد کم نمی شود، قطعاً می تواند در نوع زندگی و اقتصاد آن خانواده تأثیرات منفی وارد شود و به همین دلیل بسیاری از خانواده عطای این کار را به لقایش می بخشند. همه اقداماتی که مردم را به پایتخت نزدیک تر کرد بسیاری از مردم به سخنان و عملکرد مسئولین شهری و دولتی اطمینان ندارند چراکه گمان می کنند توصیه کاهش جمعیت تهران و کوچ شهرستانی های ساکن در تهران به سمت شهرستان
نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی: مسکن مهر گامی در جهت خانه دار کردن مستضعفین بود/ قلب ملت هنوز به خاطر ...
داشت، گامی در جهت خانه دار کردن مستضعفین بود که اقشار کم درآمد متقاضیان اصلی آن بودند. بگذریم از حدود 2 میلیون شغلی که به واسطه توقف آن، از بین رفت. مردمی که با مشقت فراوان پول هایشان را جمع کرده و به امید خانه دار شدن، تحویل نظام دادند برخلاف تصریح حضرتعالی برای اتمام پروژه مسکن مهر به خاطر دعوای سیاسی دولت ها با هم سرگردان و پریشان شده اند.وظیفه خود دانستیم پشتیبان متقاضیان مسکن مهری باشیم که چشم
وزیر نیرو: 14 سال خشکسالی مستمر در ایران/شرایط بحرانی تر شد
تواند امنیت سرمایه گذاری در این شهرستانها را دو چندان کند. به گفته میر گلو بیات؛ سهم ساوه از سد کوچری حدود 14 میلیون متر مکعب است که با توجه به هزینه های بالای انتقال آب، هنوز پیشرفت چندانی حاصل نشده است. نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آبرسانی به برخی از روستاهای این شهرستان با تانکر انجام می شود که به دلیل معوقات برخی پیمانکاران آبرسانی به این روستاها
آخرین وضعیت جدایی تامین اجتماعی از دولت
ساختمانی قرار گرفته اند و 200 هزار نفر کارگر ساختمانی در سال 94 به این تعداد اضافه می شوند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرداری ها همکاری لازم را در این خصوص ندارند و این موضوع باعث اختلال در این موضوع می شود که البته با بخشنامه جدید وزارت کشور و ارتقا سهم سازمان از عوارض ساختمان و ساخت و ساز شهرداری به 20 درصد امیدواریم سقف پوشش بیمه ای کارگران نیز افزایش یابد نوربخش در ادامه
روزی برای نه گفتن به پلاستیک
. میزان تولید آنها هنوز در ایران محدود است و در مقایسه با رقبای پلاستیکی خود، بخش کوچکی از حجم مصرف و بازار را در اختیار دارند. بااین حال این ظروف نه تنها مواد سمی و شیمیایی ندارند، بلکه طی چندین ماه در خاک تجزیه شده و حتی در برخی موارد به دلیل اینکه دارای پایه نشاسته، ذرت، گندم و سیب زمینی هستند، به عنوان خوراک دام قابل مصرف هستند. طبق اطلاعات موجود در وب سایت سازمان استاندارد ایران حدود 91 درصد وزن
موضوع مسکن در سیاست های برنامه ششم توسعه جایگاه مورد انتظار را ندارد
دربندهای متعدد سیاست های برنامه ششم توسعه که اخیراً ابلاغ شد موضوع مسکن آنچنان جایگاه مورد انتظار ندارد، گفت: با وجود اینکه مسکن و صنایع وابسته به آن حدود یک سوم اقتصاد کشور را تشکل می دهد و سهم آن در دغدغه های معیشتی مردم جدی است اما دربندهای متعدد سیاست های برنامه ششم توسعه که اخیراً ابلاغ شد موضوع مسکن آنچنان جایگاه مورد انتظار ندارد. نماینده جنبش عدالت خواه دانشجویی یکی دیگر از
نخستین سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی کشور در محور تهران – رشت
اشاره به حجم تجاری سازی فناوری در این واحد جهاد دانشگاهی گفت: در سال های گذشته به دلیل نبود رویکرد تجاری سازی، این پروسه به صورت پراکنده با فروش و واگذاری دانش فنی انجام شده است ولی در حالی حاضر به این نتیجه رسیدیم که این مسیر جوابگوی نیازهای کشور نیست. حاجیلو خاطر نشان کرد: زمانی که پروژه ای به محصول می رسد در ابتدای راه است و باید حمایت شود تا در رقابت های بازار باقی بماند. از این رو
آمریکایی ها اندازه ایران خرج والیبال نمی کنند
تمام وجود از این سو و آن سو برای والیبال پول آورد. او توانست زیر ساخت این فدراسیون را آماده کند. به موازات این موضوع کانون ها را درست کرد و ایوان بوگانیکف را به ایران آورد. ایوان در زمان خودش به یوری گاگارین مشهور بود. استعدایابی های والیبال را ایوان انجام می داد. در مدارس و شهرهای مختلف استعدادهای والیبال را پیدا کرد. زیر ساختها فراهم شد. به تدریج تیم های نوجوانان و جوانان تشکیل شد
مشکل دسترسی به اینترنت در بیخ گوش شیراز/ وضعیت نامطلوب فناوری ارتباطات در قطب مخابراتی جنوب کشور
گسترش وسایل ارتباطی با توجه به مقتضیات عصر مدرن حس می شود، گزارش های منتشر شده در خصوص میزان دسترسی مردم استان فارس به این فناوری، حاکی از آن است که این استان نتوانسته در زمینه توسعه زیرساختهای ارتباطی خود آن چنان که باید و شاید خوب عمل کند و اگرچه جزو استان های ضعیف ارتباطی در کشور محسوب نمی شود ولی جایگاهی در رده متوسط را از آن خود کرده و در رتبه نهم کشوری قرار گرفته است. این رتبه که بر
رکود بزرگ / در کارنامه دولت کلید به جز تخریب دولت سابق چه چیزی می توان یافت؟
مشاوران اقتصادی رئیس جمهور، با استمداد از نهادهای فرهنگی، در تلاشی جالب، سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به خویش را در بوته آزمایش قرار دادند اما باوجود اینکه خود از تداوم دریافت یارانه انصراف دادند با بی توجهی مردم به کمپین انصراف از یارانه مواجه شدند. این اقدام دولت نه تنها دستاوردی نداشت، بلکه ابهاماتی را نیز برای مردم ایجاد کرد، به طور مثال، با انتشار خبر انصراف رئیس جمهور و وزرا از دریافت
انصار الله چگونه به قوی ترین نیروی یمن تبدیل شد؟
دست به سرکوب متحدان اصلی عربستان سعودی یعنی سلفی ها زد. پس از حوادث 11 سپتامبر روابط آمریکا و عربستان سعودی تیره و تار شد، چراکه بسیاری از افرادی که در انجام این عملیات دست داشتند، دارای گذرنامه عربستانی بودند. این بود که صالح فکر کرد می تواند تبدیل به متحد اصلی آمریکا در منطقه در قالب ائتلافی علیه تروریسم شود. بنابراین، به سرعت برای ریشه کن کردن سلفی ها، به ویژه آن هایی که از افغانستان بازگشته
خواندنی هایی از بازطراحی واحد اطلاعات سپاه
که سابقه شود. می خواهم سوابق همه پرسنل اطلاعات قابل شناسایی باشد. سید جلال گفته اول افرادی را بفرست که ما یک الگو بگیریم و بعد این الگو قابل استفاده باشد. من لفظ های آنها را می گویم. خودم چنین باوری نداشتم . سید جلال که بود؟ مسئول پرسنلی واحد. پیش ایشان رفتم و کارهای پرسنلی را انجام دادیم و ایشان خیلی به من اظهار لطف کرد که این حجم اطلاعات و مطالبی که تو دادی، برای ما زمینه
مسکن بی مهر در انتهای خط
مسکن مهر قرار بود همه ایرانیان را خانه دار کند. به قول معاون اول دولت قبل بهشتی باشد برای مردم ایران. حالا اما طراحان آن رفته اند اما همچنان جماعت مستأجر در حیرت دیوارهای بلندقد و نازیبایش هستند. اما قصه مسکن بی مهر تنها به اینجا ختم ود. سال ها پس از ساخت این پروژه در استان حالا جانمایی و نبود امکانات انتقادات برخی مسئولان را در برداشته است. بهروز نعمتی در همایش حماسه حضور هشتم تیرماه بود که مسکن
درختانی که پای طرحهای عمرانی شهر قزوین قربانی می شوند
توسعه شهری و احداث پلها و طرحهای عمرانی با قطع درختانی تنومند در قزوین که تنفس شهر را ممکن کردهاند نگرانی دوستداران محیط زیست را دو چندان کرده است. به گزارش مهر، امروزه توسعه شهری و اجرای طرحهای عمرانی ضرورتی اجتناب ناپذیر در جوامع کنونی به شمار میرود و افزایش جمعیت و ایجاد گرههای ترافیکی مسئولان و مدیران شهری را ناچارکرده تا با اجرای طرحهای مختلفی مانند ساخت تقاطع غیرهم سطح و پلهای زیرگذر و
ردپای فاضلاب تا سفره های مردم
از مجموع 160 هکتار سطح زیر کشت سبزی در همدان 70 درصد آن با فاضلاب آبیاری می شود که این امر نه تنها سلامت مردم را با خطر روبه رو کرده بلکه خطر شیوع بیماری های واگیردار را دوچندان می کند. به گزارش مهر، سبزی از جمله پرمصرف ترین تولیدات کشاورزی در استان همدان محسوب می شود که نقش آن در کاهش امراض مختلف و سلامتی انکارناپذیر است. با این وجود در حالی که بسیاری از خانواده ها سبزی مصرفی روزانه
خط انتقال آب کوچری؛ راهی برای نجات خمین از خشکسالی
45درصد آب کشاورزی شهرستان خمین از قنوات تامین می شود که با خشک شدن 127رشته قنات و مواجهه با معضل کم آبی، چشم کشاورزان خمین به احداث هر چه سریع تر خط انتقال آب کوچری به این شهرستان دوخته شده است. به گزارش مهر، تعداد قنوات موجود در شهرستان خمین 311 رشته و 15 حلقه چاه است که 127 رشته قنات خشک شده و هیچگونه آب دهی ندارند. بحران کم آبی قنوات و چاه های شهرستان خمین زنگ خطر کم آبی را به صدا در آورده است
علامت هشدار دماسنج مسکن
ریزش متقاضیان حقیقی حکایت دارد و نشان می دهد: سهم مجموع دو گروه از متقاضیان خرید مسکن در تامین مالی صندوق، از حدود 40 درصد در روزهای ابتدایی واگذاری یونیت ها (سهام یا امتیاز صندوق) به 4/ 3 درصد در حال حاضر نزول کرده و بیش از 96 درصد منابع این پروژه، توسط شرکت های حقوقی وابسته به بانک ها، تامین شده است. صندوق نسیم برای تامین مالی هزینه های ساخت یک برج مسکونی 18 طبقه 60 واحدی در منطقه 22 تهران، تشکیل
برآورد هزینه انتقال پایتخت معادل 5 سال بودجه کل کشور
مشترک پیش قدم شده اند. به نظر می رسد همه از مسکن مهر درس گرفته ایم و اهمیت کار کارشناسی درک شده است. تصمیم گیرنده که احتمالا باید کل حاکمیت باشد، می تواند در پایان دو سال و با بررسی گزارش اقدام لازم را انجام دهد. تکرار می کنم اقدام به انتقال پایتخت فراتر از آن است که توسط یک دولت صورت گیرد. کل حاکمیت و همه مردم باید بتوانند در این تصمیم دخیل باشند. نباید فراموش کنیم که پاسخ مردم تهران و حتی کشور باید پشتوانه تصمیم برای انتقال قرار گیرد. شرق
دولت قبل سراغی از الواح هخامنشی نگرفت!
ای این سازمان برای میزبانی از گردشگران ورودی طبق سیاست های ترسیم شده و مطابقت آن با برنامه زمان بندی اعلام شده مبنی بر ساخت حدود 270 هتل در طول 11 سال اظهار کرد: از 1100 هتل موجود 130 هتل چهار و پنج ستاره داریم که اگر بخواهیم به 20 میلیون گردشگر در سال 1404 برسیم، باید دست کم 400 هتل 4 و 5 ستاره داشته باشیم، چرا که بیشتر گردشگران خارجی در ایران متقاضی این نوع هتل ها هستند. تعداد هتل آپارتمان ها نیز
خط امام پروژه جدید جریان انحرافی با مدیریت احمدی نژاد/ ناامیدی اصلاح طلبان از مذاکرات
کنفرانس با آقای اوباما و تیم مشاورانش ارتباط برقرار کرد و در نتیجه موضع عوض کرد و گارد مخالف گرفت. اینکه در آمریکا چه اتفاقی افتاده که به این سرعت عقب نشسته اند و لگد به کاسه توافقات کوبیدند خود نیازمند رمزگشایی است روزنامه مردم سالاری ارگان رسمی حزب مردم سالاری شنبه را با تیترهای اعتراض اروپا به زیاده خواهی آمریکا و حمایت از تیم هسته ای در راهپیمایی روز قدس روانه پیشخوان
توییت مقام وزارت خارجه ایران حذف شد؛ فعلا خبری در راه نیست/ تأخیر در سفر لاوروف به وین/ موگرینی: پیشرفت ...
) ترک کردند. ( گزارش تصویری ) 02:30 طبق شنیده ها آمریکا تلاش دارد از طریق تاکید تلویحی بر محدوده زمانی، ایران را برای توافق هر چه زودتر و دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد؛ ترفندی که تیم ایرانی با پاتک خود آن را خنثی ساخت. ( مشاهده خبر ) 02:00 بعیدی نژاد : عمده مسائل مربوط به تحریم ها حل شده است و بحث تحریم های تسلیحاتی یکی از موارد باقی مانده است 01:30 وزیر
گفتگوی “محمد جعفر محمد زاده” با “مهدی نژاد” امام جمعه سابق کوهدشت
به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری [...] به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری با قرار قبلی راهی گرمسار شدم .از سالهایی که جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج سید علی مهدی نژاد کوهدشت بوده تا الان ارتباط مستمر و البته خانوادگی ام با ایشان قطع نشده است. بار چهارمی است که به گرمسار می آیم ، سه بارش جمعه بوده و توفیق شرکت در نماز جمعه را هم یافته ام. واین بار به قصد دیگری آمدم ،چهارمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله مروجی نزدیک است و قصد دارم برای سالگردش مجموعه مختصری منتشر کنم .بعد از نماز جمعه به منزل آمدیم و آقای مهدی نژاد با همان صمیمیت قدیم و قبلی گرم پذیرایی و صحبت شد. اجازه خواستم بحث را روی موضوع اصلی متمرکز کنم ضبط را روشن کردم وبحث آغاز شد. بحث کوهدشت که به میان می آید آقای مهدی نژاد گل از گلش می شکفد و با لذت خاطرات کوهدشت را تعریف میکند.صحبتها از مرحوم اقای مروجی شروع شد و به دوران دفاع مقدس و ویژگی های مردم کوهدشت وبرخی تلخ وشیرین های کوهدشت کشیده شد.وقتی از کوهدشت و مردمش به اسم یاد می کند تو گویی که زاده کوهدشت و دهها سال در میان مردم بوده است.هنوز هم ارتباطش را با برخی اهالی کوهدشت قطع نشده و بعضی ها استخاره و مسایل شرعی شان را تلفنی با وی در میان می گذارند.سال 65 که در میان استقبال مردم وارد کوهدشت شد 28-29 سال بیشتر نداشت وده سال در میان مردم ماند وعلیرغم خواست مردم و علاقه قلبی اش به شهرستان الیگودرز رفت و حدود 8 سال هم آنجا ماند و پس از آن به گرمسار که استان زادگاهش هست آمده است. اکنون هم فعال و با نشاط علاوه بر کار امامت جمعه مسئولیت اداره حوزه های علمیه استان را بر عهده دارد و به همین جهت است که غالبا هفته ای سه روز را در سمنان و یا سایر شهرستانها برای رسیدگی به امور حوزه می گذراند.در این سفر سید حسن پسر ارشدشان که تا اوایل دوره راهنمایی را در کوهدشت درس خوانده بود دیدم و متوجه شدم که پس از ده سال درس و بحث مستمر حوزوی در قم به گرمسار آمده و کمک کار پدر شده است ودر غیاب او نماز جماعات را به جا می آورد و نایب پدر است.و چقدر شبیه روزهایی است که پدرش به کوهدشت آمده بود. پدری که امروز دانه های موی سیاه در سر وصورتش نایاب شده است. با تشکر از جنابعالی که فرصت دادید و مجالی فراهم فرمودید تا در باره موضوعاتی که قطعا مورد علاقه شما هم هست گفتگو کنیم.شما ده سال از بهترین سالهارا در کوهدشت سپری کردید ،بهترین که می گویم از چند جهت ،یکی اینکه دوره ای به کوهدشت آمدید که تجربه قبلی امامت جمعه در دو شهر را داشتید وامام جمعه با تجربه ای محسوب می شدید و دیگراینکه حدود یک دهه از انقلاب اسلامی گذشته بود و مردم کوهدشت هم به بلوغ سیاسی اجتماعی خوبی رسیده بودند و دوران شور و شعور دفاع مقدس هم بود و بعد هم از جهت میزان اثر گذاری حضور ده ساله شما که واقعا دوره ای ماندگار و به یاد ماندنی و پر خاطره است، به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم آیت الله مروجی بحث را از ایشان شروع می کنیم و از جنابعالی میخواهم هر طور صلاح می دانید آغاز بفرمایید. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر و قدردانی از شما به خاطر ایده خوب و خیری که در زمینه کارهای فرهنگی دارید به ویژه این که در باره آیت الله مروجی می خواهید کاری انجام دهید. زمانی که کوهدشت بودم هر موقع مهمانی برای ما می رسید به ویژه مهمانانی که مقداری به طرف دنیا متمایل شده بودند تلاش می کردیم هرجور شده ترتیب ملاقات آنها را با آقای مروجی بدهیم ومعمولا این اشخاص وقتی می رفتند و بر می گشتند خیلی تحت تاثیر قرار می گرفتند وخود شان به زبان می آوردند که ما بد جوری در مسایل دنیا گرفتار شده ایم و باید برویم تغییری در خودمان ایجاد کنیم.ایشان دو تا اتاق کوچک داشت که خود من چند بار به ایشان گفتم که اجازه بدهید دستی به سر و روی این دو اتاق بکشیم و حد اقل سفیدشان کنیم و او می گفت نه نیازی نیست، تا به حال عمر من اینگونه گذشته است . در هر صورت تا آنجا بودیم حتی اجازه سفید کردن آن دو اتاق را ندادند.همه مردم کوهدشت هم معتقد بودند از منزل ایشان تا مسجد جامع، مردم مسیر از برکت وجودشان متاثر شده اند.اهل ذکر بودنش و ذکر گفتن و تواضعش و سلوک و راه رفتنش و نحوه برخوردش با مردم به نحوی بود که همه مردم را تحت تاثیر قرار داده بود. بالاخره ایشان تقریبا تنها روحانی مقیم شهر بودند و شما هم امام جمعه شهر ،قطعا به واسطه دغدغه های مشترک و از جمله حوزه علمیه ارتباطات شما در آن ده سال با ایشان زیاد بود و می دانستید که مرحوم آقای مروجی نسبت به حوزه علمیه باقر العلوم که خودش بنا نهاده بود حساسیت ویژه داشت.نگاه ایشان به حوزه و تربیت طلاب چگونه بود؟ گاهی اوقات راجع به حوزه باهم صحبت می کردیم که خوب است مقداری بیشتر به طلبه ها برسیم واز جهت امکانات و شهریه قدری توجه بیشتری بکنیم.ایشان می گفت:طلبه اگر سختی نبیند در آینده نمی تواند فرد مفیدی باشد باید در شرایط سخت با زی طلبگی درس بخوانند تا بتوانند رشد معنوی کنند.در هر صورت ایشان به همان اندازه ای که برای خودشان چیزی نمی خواستند در نقطه مقابل دغدغه حوزه و طلبه ها را داشتند. به نظر شما راز محبوبیت ایشان و جایگاهشان در دلهای مردم چه چیز می تواند باشد؟ ایشان در رفتار شخصی شان بسیار اهل مراقبت بودند، روزی به ایشان تعارف کردم که از چای و امکان پذیرایی که بود میل بفرمایند ،گفت نذر کرده ام اگر بیشتر از مقدار معین و مورد نیاز مثلا بیشتر از یک چای بخورم روزه فردا بر من واجب شود وخودم را عادت داده ام که کم غذا بخورم و کم استفاده کنم. کارهایش روی حساب و کتاب بود،در خوردن و آشامیدن در سخن گفتن وخیلی چیز های دیگر اهل رعایت و مراقبت بود.مردم هم واقعا چون می دیدند ایشان عالم عامل است و خودش اهل عمل است خیلی متوجه ایشان بودند و احترام می گذاشتند و در دل مردم جای گرفته بود . ارتباط کاری شما با ایشان در بحث مراجعات مردم و پاسخگویی به نیاز های دینی مردم چگونه بود؟در هر صورت شما امام جمعه شهر بودید و ایشان روحانی قدیمی، شما جوان و پر انرژی بودید وایشان دوران کهولت و پیریشان را می گذراندند. در طول ده سالی که در کوهدشت بودم ارتباط من با ایشان بسیار گرم و صمیمی بود.اواخر صحبت شده بود که بعد از ده سال از کوهدشت به الیگودرز بروم خوب مردم آن زمان خیلی لطف داشتند وایشان با اینکه اهل فضل و دانش بود و من هیچ گاه خودم را طلبه ای بیشتر در مقابل شان نمی دانستم دیدم با جمعی از معتمدین شهر آمدند منزل ما و تعبیراتی به کار بردند که باعث شرمندگی من شد، این روحانی پیرمرد با آن اوصاف معنوی و شان و جایگاه معنوی که داشتند گفتند:امام جمعه در یک شهر حکم پدر را دارد و پدر هیچ موقع بچه هایش را رها نمی کند برود،الان اگر شما این شهر را رها کنید و بروید این شهر بی صاحب میشود وامروز که در کوهدشت یک وحدتی ایجاد شده است وجود شما ضروری است . خلاصه اینکه ایشان وقتی بنا بود برای خودشان قدمی بر دارند هیچگاه جلو نمی افتاد اما وقتی می دید موضوعی برای عموم است پیش قدم میشد .ضمن اینکه واقعا پشتوانه بزرگی برای فعالیتهای دینی و مذهبی امام جمعه در شهر بودند. یکی دیگر از ویژگی های مرحوم آیت الله مروجی عزت نفس ایشان بودکه من در ده سالی که در کوهدشت بودم یک بار ندیدم که یک جمله ای مبنی بر احتیاج و نیاز شخصی خودشان بر زبان بیاورند و تا جایی که بیاد دارم ندیدم از کسی یا جایی چیزی بخواهد و اظهار نیازی بکند،عزت نفس ایشان به اندازه ای بود که هیچ موقع نه به خودش و نه به دیگران اجازه نداد برای او چیزی بخواهند مستغنی مستغنی بود.با حد اقل ممکن زندگی می کرد و زندگی ایشان هم برای ما و هم برای همه کسانی که می آمدند و می دیدند باعث عبرت بود.روزی یکی از آقایان روحانی که در تهران برای خودش زندگی مرفهی درست کرده بود به دیدن من آمد،من دیدم بهترین راه برای اینکه ایشان مقداری متنبه شوند این است که ببرمشان پیش آقای مروجی ،وقتی برگشتیم دیدم که ایشان بسیار متاثر شده و با خود می گفت:خدایا ایشان دارد زندگی می کند ما هم داریم زندگی می کنیم،او به چه فکر می کند و ما در چه افکاری هستیم وبه چه صورت دارد حرکت می کند وچه کسی را الگوی خود قرار داده است.به این جهات بود که مردم به او علاقمند شده بودند وهمیشه هم این مطلب را داشت و می گفت:باید اول خدا را راضی کرد بعد مابقی چیزها خودشان درست می شوند. او به این حد از اطمینان قلبی رسیده بود. خدمات مرحوم آیت الله مروجی و مشخصا خدمت ماندگار ایشان یعنی تاسیس وتداوم حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) حایز اهمیت است،از آنجایی که شما به حسب مسئولیتتان در شهر در جریان کار حوزه و نقش مرحوم ایشان بوده اید در این زمینه اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید. حوزه علمیه در هر جایی چراغ دین در آن جا محسوب می شود.آقای مروجی برای حوزه علمیه خیلی زحمت کشیدند و خیلی تلاش کردند.علیرغم اینکه آقای مروجی اهل هیچ درخواستی نبود ولی ایشان برای ارتقا حوزه از هیچ کوششی فر گذار نبودند برای پیشرفت حوزه هر گاه موقعیتی پیش می آمد مثلا مسئولی می آمد و یا خودشان در زمینه جمع آوری زکات، با زحمت فراوان اقدام می کردند.بلاخره حوزه ای را که خودشان سالها پیش با جمع محدودی طلبه پایه گذاری کرده بودند ، بنای ساختمانی اش هم با همت خودش آغاز شده بود وتا بود تمام توانش این بود که حوزه را به نحواحسن اداره کند و البته به اداره حوزه بر اساس روش سنتی حوزه هم اعتقاد داشت.همانطور که امام فرموده بودند به فقه جواهری اعتقاد دارند ایشان هم بر این روال معتقد بود وبرای تربیت طلاب با زی طلبگی، از ظاهر گرفته تا درس و بحث بسیار کوشا و جدی بودند والحمد لله امروز حوزه کوهدشت از حوزه های خوب و فعال استان لرستان محسوب می شودکه طلاب خوبی تربیت کرده و آینده درخشانی هم دارد که جزو باقیات الصالحات ایشان محسوب میشود. شما ده سال یعنی از سال 65 تا 75 در کوهدشت بودید.قبل از آن هم تجربه امامت جمعه در رامشیر و رامهرمز را هم داشتید از سال 75 هم تا کنون در شهرهای الیگودرز و گرمسار مشغول اداره این جایگاه اجتماعی و معنوی هستید .کوهدشت را در مقایسه با جاهای دیگر چطور دیدید؟ بنده تقریبا 31 سال است که امام جمعه هستم. در کوهدشت یکی از ویژگی های مردم این بود که ظاهر و باطن مردم یکی بود،در این مدتی که من کوهدشت بودم مردم اعتماد خاصی پیدا کرده بودند که من این اعتماد را نه قبل دیده بودم و نه بعد که تا این اندازه به یک طلبه اطمینان شود. مثلا در نماز وقتی برای باران دعا می کردیم مردم اعتقاد داشتند که حتما باران می آید واصل هم برای استجابت دعا هم همین اعتقاد است، لذا به خاطر همین اعتقاد خداوند هم تفضل می کرد و باران رحمتش را نازل می نمود.ویژگی دیگر مردم کوهدشت این بود که زیاد سخت گیر نبودند که همه چیز را از لحاظ قانونی حل وفصل کنند سعی می کردند کمتر دادگاه بروند و راضی بودند مشکلاتشان را پیش یک طلبه مطرح کنند تا بروند دادگاه پیش قاضی و این هم نشانه اعتمادشان به روحانیت بود شما آن زمان را به یاد بیاورید یک شهرستان بود و یک قاضی به نام آقای عبداللهی که به همه امور می رسید برای اینکه مردم قسمت عمده مسایلشان را در بین خودشان و یا در دفتر امام جمعه رفع و رجوع می کردند.ویژگی دیگر مردم کوهدشت سخاوتمندی آنها بود علیرغم اینکه وضع مالی آنجا خیلی خوب نبود ولی با این وجود مردم بسیار سخی بودند و خدا هم بر همین اساس خیر و برکتش را بر مردم نازل می کرد .خصوصیت دیگر مردم پافشاریشان بر حق بود معمولا مردم اگر به مطلب حقی می رسیدند دیگر رها نمی کردند.ما اول که آمدیم مردم خیلی روی خوش نشان ندادند 150 نفر بیشتر نماز جمعه نمی آمدند بعد وقتی دیدند راهی که ما دنبال می کنیم راه حقی است و دنبال خط و جناح نیستیم دیگر رها نکردند و از این رو تا روزهای آخر که آنجا بودیم همیشه نماز جمعه با شکوهی داشتیم ولذا وقتی آقای موسوی دامغانی معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای معرفی امام جمعه بعدی رفته بودند تعریف می کرد می گفت من اولین باری است که برای معرفی امام جمعه ای می روم می بینم مردم برای امام جمعه قبلی گریه می کنند.و لذا این را که گفتم فقط برای این بود که بگویم مردم کوهدشت وقتی حقی و یا راه درستی را تشخیص می دهند پای کار می ایستند و در حمایت از مسیر درست هم همواره حساب شده و با اعتقاد هستند. مردم کوهدشت در شجاعت هم کم نظیرند. آیت الله نعیم آبادی امام جمعه ونماینده فعلی ولی فقیه در بندر عباس، آن زمان آمده بود کوهدشت و رشادت رزمندگان کوهدشت را که دیده و شنیده بود می گفت نظام به جای اینکه برود در برخی جاها برای جنگ سرمایگذاری کند بهتراست قدری بیشتر به کوهدشت توجه کند و توانش را اینجا بگذارد همین جوانان تکلیف جنگ را روشن می کنند. در عملیات مرصاد هفت هزار نفر از مردم کوهدشت رفتند و سینه سپر کردند جلوی دشمن ایستادند واین در حالی بود که خیلی از شهرها ی اطراف تخلیه کرده و رفته بودند در هر صورت در کنار سایر صفات خوب مردم کوهدشت شجاعت،سخاوت و یک رنگی از مشاهدات عینی من در آنجا بود. شما در طول مدتی که در کوهدشت بودید منشا برکات و خدمات خوبی شدید با وجود اینکه می فرمایید در ابتدا کار سخت بود اما به سرعت توانستید در دل مردم جا باز کنید از روزهای آغاز کار و کلا فضای کارهای فرهنگی کوهدشت حتما گفتنی های فراوانی دارید که البته باید در مجال جداگانه ای به آن پرداخت ولی مایلم از این فرصت پیش آمده قدری خاطرات شما را مرور کنیم. از همان ابتدا در کوهدشت احساس می کردم اگر سخنی می گویم هدر نمی رود. مثلا یک روز همان اوایل رفتم مجلس ختمی در مسجد دیدم از شدت دود داخل مسجد پیدا نیست گفتم این جا چه خبر است؟گفتند در فاتحه خوانی رسم است که تا پایان چند بار سینی پر از سیگار را می چرخانند ومردم هم سیگار بر می دارند و می کشند. من دیدم عجب چیز بدی است، یک اطلاعیه ای دادم و در آن پیشنهادهایی نوشتم که در مراسم ختم و فاتحه چه بشود و چه نشود،خیلی زود مردم همراهی کردند ،خادم مسجد آمد گفت که در اولین مجلس سیگار آورده اند و من گفته ام که امام جمعه ممنوع کرده است و صاحب عزا بدون هیچ مقاومتی پذیرفته است . یا مثلا دیدم در کوهدشت تا چهل روز در منزل صاحب عزا خرج می دهند ، اطلاعیه دادم که برای اموات، مستحب چیست و واجب کدام است و توصیه دین چیست،دیدم خیلی زود جا افتاد و مقاومتی هم نشد. همان طور که گفتم در حل و فصل دعوا ها و اختلافات مردم بیشتر حکمیت یک طلبه را می پذیرفتند تا محکمه و قاضی و دادگاه واین را شما در خیلی از جاها نمی دیدید.الان هم من در جاهای دیگر وقت می گذارم و صحبت می کنم ولی تاثیری که در کوهدشت می دیدم نمی بینم. از ویژگی های کوهدشت خیلی می توان گفت.من وقتی از سفر مکه برگشتم به آقای هادیان گفتم که برای نزدیکان و مسئولین شهر یک نوبت شام بدهیم شما خودتان هم در جریان بودید ،دیدم مردم به اندازه ای لطف کردند ومحبت نمودندکه ما چندین شبانه روزشام و نهار درست کردیم و مهمانی دادیم. البته مایه اش هم خیرات خود مردم بود که هدیه می آوردند وما هم فقط درست می کردیم وتبدیل به غذا می کردیم و پذیرایی می کردیم تا جایی که من دیگر توان سر پا ایستادن نداشتم.محبت مردم به گونه ای بود که امام جمعه را متعلق به خودشان می دانستند به نحوی که من احساس می کردم مهمان مردم هستم. سالهای اول حضور شما در کوهدشت مصادف بود با سالهای اوج دفاع مقدس که دوران افتخار آمیزی برای تاریخ کوهدشت است و شما خیلی از شهدای گرانقدر که سرمایه های ابدی مردم کوهدشت هستند و خانواده های آنها را می شناسید به نظر شما مناسبات مردم با دفاع مقدس چگونه بود؟ گذشته از گردانهای رزمی جوانان کوهدشتی و دلاوری هایشان ،مردم عادی در کمک به جبهه و جنگ با اینکه وضع مالی مناسبی هم نداشتند در بحث کمک به جبهه بسیار فعال و سخاوتمند بودند. به خاطره دارم که یک روز سردار حاج نوری فرمانده لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) تماس گرفتند وگفتند که رزمندگان در کردستان با کمبود آذوقه به ویژه گوشت و مواد پروتئینی مواجه اند.با اینکه شهر بمباران می شد ومردم در شهر نبودند همان موقع در دفتر امام جمعه جلسه ای تشکیل دادم و گفتم از جبهه این پیغام رسیده است.در مدت یک هفته 13 کامیون گوسفند جمع آوری شد و من خودم و نماینده وقت و چند نفر از مسئولین شهرستان رفتیم منطقه عملیاتی “گمو”و” گرد رش” هدایای مردم را به رزمندگان رساندیم و برگشتیم. شما میدانید که موشکهایی که به عراق اصابت میکرد بخشی از مناطق اطراف کوهدشت پرتاب می شد اما من نشنیدم که کسی پیدا شود و علیه نظام قدمی بردارد و اسرار نظام را افشا کند.مردم واقعا در شرایط سخت جنگ همراهی شان با نظام در سطح عالی بود در برخی جاها می شنیدیم مردم به خاطر کمبود آذوقه اعتصاب و یا اظهار نارضایتی می کردند اما در کوهدشت در آن شرایط سخت نانوایی ها نانشان می ماند ،علتش هم این بود که روستاییان که میزبان مردم جنگ زده بودند خودشان آذوقه مردم را تامین میکردند وکمبودی احساس نمی شد حتی در قم از این دست مشکلات وجود داشت و البته ما وقتی تعریف می کردیم خیلی ها باورشان نمی شد. رابطه مردم کوهدشت را در کل با روحانیت چگونه ارزیابی می کنید؟ روحانیت در کوهدشت علیرغم تعداد کم، خوب عمل کرده است و به همین جهت مردم هم خوب برخورد می کردند حتی اگر شخصی عملکرد بدی هم داشت مردم رازداری می کردند.مثلا طلبه ای رفته بود جایی و بد عمل کرده بود ولی مردم به من منتقل نکردند بعد گفتم چر نگفته اید گفتند ما سعی کردیم که پنهان کنیم که هم شما را ناراحت نکنیم هم آسیبی به آبروی روحانیت وارد نشود.در کل روحانیت نزد مردم کوهدشت احترام داشت و رابطه حسنه ای وجود داشت که البته احترام و رابطه دو طرفه ومتقابل بود. در مدتی که در کوهدشت بودید حتما به این نکته التفات فرمودید که مردم کوهدشت و به ویژه جوانان آن از هوش سیاسی سرشاری بهره مند هستند و قطعا خاطرات خوبی هم دارید. بله واقعا کوهدشتی ها دارای اطلاعات و معلومات عمیق سیاسی هستند.شش ماه قبل از اینکه آقای منتظری برکنار شوند آن موقع در دبیرستان امام جعفر صادق(ع) که من رفته بودم برای سخنرانی برخی آمدند و به من گفتند این شیخ هم که خراب کرده است و این نشان میداد که مردم و به ویژه جوانان نسبت به موضوعات سیاسی حساس وپیگیر هستند واز مسایل سیاسی پشت پرده هم با اطلاعند، لذا همانطور است که می گوئید مردم کوهدشت دارای بینش سیاسی دقیق و عمیقی هستند و فکر می کنم از قبل هم چنین بوده اند. دوره ای که شما کوهدشت بودید حوادث تلخ و شیرین سیاسی زیادی مخصوصا در جریان انتخابات کوهدشت رخ می داد، حتما خاطراتی هم از آن دوره دارید.مخصوصا آن واقعه تلخی که چند نفر بی گناه کشته شدند و درگیریهایی در اطراف فرمانداری رخ داد. انتخابات(سال68) را به آرامی پیش برده بودیم، ولی معاون سیاسی و فرماندار وقت مقداری کار شکنی کردند ونگذاشتند. همان روز ها رییس اداره اطلاعات وقت کوهدشت آمد و گفت اگر شما ورود نکنی اینها نمی توانند هیات اجرایی تشکیل بدهند. البته آنها نمی خواستند امام جمعه در کارشان دخالت کند بعد دیدند ظاهرا چاره ای ندارند ،بعد از نماز مغرب و عشاء بود که فرماندار آمد پیش من و گفت خوب است امشب شما هم سری بزنید فرمانداری. من هم رفتم و با وساطت من و صحبتی که با عقلای هر دو طرف کردم لیست هشت نفر را به 30 نفر مدعو دادم و گفتم لطفا به اینها رای بدهید تا غائله بخوابد با اینکه برخی معترض بودند ولی با رای زنی با اشخاصی مثل مرحوم حاج سید علی رضا هاشمی،ابراهیم باقری وعلی تیموری به نتیجه رسیدیم تا اینکه ساعت 11 شب قبل از اتمام مهلت قانونی هیات اجرایی تشکیل شد. در کل مسئولین سیاسی شهر و استان به علت محاسبات غلطی که داشتند دچار اشتباه شدند و بعد ازانتخابات مردم متاسفانه به خیابانها ریختند و بعد چند نفر بی گناه هم کشته شدند. اگر به محض وقوع هم من در جریان قرار می گرفتم شاید می شد مانع از آن اتفاق ناگوار شد ولی چون نمی خواستند من در مسائلشان دخالت کنم مرا در جریان نگذاشتند . بعد هم وقتی رییس اطلاعات گفته بود برویم فلانی را بیاوریم گفته بودند که در شهرستان نیست در حالی که بودم و اگر در بین مردم حاضر می شدم مردم به حسب تجربه در موقعیت های دیگر حرف مرا گوش می کردند و متفرق می شدند . بعد هم وارد ماجرا شدیم و با کمک معتمدین، شهر آرام شد وجالب که همان کارهایی که در دفتر من مکتوب و به توافق وامضای طرفین رسید تا شهر آرام گرفت را در شورای تامین استان بدون اینکه نامی ببرند به عنوان کار خودشان معرفی کردند . البته خاطرات شیرین کوهدشت بیش از تلخی هاست . مجددا از شما سپاسگزارم که وقت دادید و این مجال فراهم شد. برای بنده هم فرصت مغتنمی بود تا هم امروز در نماز جمعه با شکوه گرمسار شرکت کنم و تداعی خاطرات 20-25 سال پیش بشود و هم از سخنان ارزشمند شما در باره مرحوم آیت الله مروجی وسایر موضوعاتی که مطرح شد بهره ببرم. من هم برای شما توفیق آرزو می کنم و امیدوارم در مسیر فعالیتهای فرهنگی تان خداوند شما را یاری بدهد . کانون فرهنگی سبحان تصاویر : اختصاصی میرملاس درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
نقطه مشترک داعش و قاتل امام علی(ع)/ ناپدید شدن یک شبه یک دریاچه/ توصیه حائری به هاشمی/ واکنش فرمانده ...
به تهران رسید و صبح در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد. همان روز پوتین اعلام کرد تحریم های ایران باید به سرعت لغو شود .بعدازظهر اعلام شد مذاکرات با سرعت رو به پیشرفت است. ایران مدت هاست تصمیم سخت خود را گرفته است حال نوبت دیگران است که دل از تحریم کنده و زبان تکریم را بیاموزند. ما هم اهل صومیم و هم اهل عید. عید فطر سه دهه _نه سی روز_استقامت مردم ایران پیشاپیش مبارک باد. ذخایر نفت ایران چه
اهدای یک جایزه به فیلمی ایرانی
تا ششم مهر ماه برگزار می شود. ****************** نایب رییس مجلس شورای اسلامی، از حمایت های مادی و معنوی مجلس از نمایش های بزرگ میدانی مانند نمایش چندرسانه ای فصل شیدایی خبر داد. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که اجرای نمایش چندرسانه ای فصل شیدایی را همراه با حدود 7 هزار مخاطب تهرانی به تماشا نشسته بود، پس از دیدن این نمایش گفت: در کارهای هنری تخصصی
بازار مسکن حال خوبی ندارد؛ مسؤولان چاره اندیشی کنند
به طرح مسکن مهر ندارند و همچنین بالا رفتن حبابی قیمتها در زمان دولت دهم و پایین آمدن قدرت خرید مردم، مزید بر علت شده که دوره رکود مسکن نسبت به گذشته طولانی تر شود. ایرج رهبر در گفت و گو با خبرآنلاین تصریح می کند: در این میان کاهش قدرت خرید مردم عامل خیلی مؤثر بر ایجاد رکود بر بازار مسکن به شمار می آید. وی خاطرنشان می کند: به نظر می رسد، برنامه و طرحی در دولت برای بخش مسکن
صنعت دوربین دستگاه های موبایل تحت سلطه کدام شرکت هاست؟
قرار گرفته اند، اما هاینیکس نیز مانند رقبایش تصمیم گرفته که بیشتر روی بازار چین تمرکز کند. گفتنی است که این شرکت کره ای پیشتر دوربین های پایین رده ای را برای موبایل های مقرون به صرفه سامسونگ تولید کرده بود. سال گذشته هاینیکس اعلام کرد که مشغول ساخت یک حسگر پیشرفته 21 مگاپیکسلی شده اما نکته مهم در رابطه با فعالیت های این شرکت آن است که تاکنون دست به نوآوری و ابتکار عمل خاصی در این حوزه