سایر منابع:
سایر خبرها
میرمحمود موسوی: با شکل دیگری از داعش مواجه می شویم/ باید با گروه های معتدل در عربستان مذاکره کرد
، القاعده ابتدا در حوزه افغانستان فعالیت می کرد و در مرحله دوم فرا منطقه ای عمل کردو در مرحله تضعیف شده به سوریه رسید .القاعده با پدیدار شدن داعش اهمیت و قدرت اولیه را ازدست داد. اما داعش در جای دیگری شروع کرد و مسیردیگری رفت. من با این شبیه سازی ها موافق نیستم. در دوره زمانی متفاوتی قرار داریم، مسایل و موضوعات منطقه تغییر کرده است. به شکل خلاصه به دهه هفتاد خورشیدی اشاره کنم که طالبان با نیت خاصی ...
خلاصه و نقد کتاب جستارهای نظری در باب تمدن اسلامی نوشته حجت الاسلام سید محمدحسین متوّلی امامی
رویکرد به علم در حوزه معرفت شناسی غربی است نگاه پوزیتیویست ها را توضیح می دهد. همانطور که از نظر اینان علم و دانش معتبر تنها علوم تجربی و معرفت های مشاهدتی است که از ابتدای بشریت به صورت خطی پیشرفت کرده است به تناسب جامعه شناسی مدرن نیز به عنوان فیزیک جامعه مطرح شده است و با علم همه زمانی و همه مکانی برآمده از مشاهده و تجربه قابل توصیف است. در این نگاه بحث تمدّن زایی نیز دقیقاً با علم به ...
یتیمی فرزندان درکشاکش فضای مجازی وزندگی واقعی
می شود. - کودکان با اینکه صاحب پدر و مادر هستند اما به دلیل حضور افراط گونه والدین به نوعی یتیم هستند و شاید اصطلاح یتیم مجازی در آینده بیشتر شود. - زندگی فرزندان در کنار اولیای خود صرفا ظاهر است و اولیا دیگر اولیای واقعی این فرزندان نیستند - فرزندان نوع مدرنی از یتیمی را تجربه می کنند که عواقب این نوع یتیمی مجازی بزودی در سطح جامعه آشکار خواهد شد. پژوهش ...
لزوم تجدیدنظر در متن کتاب درسی استان شناسی لرستان
لرزدایی و کردی سازی استان ایلام از همان دوره شروع شده و تاکنون هم ادامه دارد. با توجه به تقسیم بندی حوزه جغرافیایی قوم لر و جدا شدن مرکزیت های سیاسی و اداری این قوم در صده های اخیر، در زبان و لهجه های قوم لر تفاوت هایی ایجاد شده است؛ با این حال خوشبختانه ساختار اصلی واژه ها، کلمات، حرف ها و آواها هم چنان حفظ شده و در میان شاخه های مختلف این قوم مشترک است. این تفاوت های جزئی باعث ...
ترس از دنیای بسته ؛ روان شناسی زندان از درون
ریز و درشت از اسباب و اثاثیه زندان تا رابطه زندانیان با یکدیگر و با زندانبان، همه را در بر می گیرد و شبیه زندان های دیگر گفته شده نیست، چون از منظر کلان جامعه شناسی و روان شناسی این اجزا را بررسی می کن و تقریبا خبری از خاطره نگاری و یادداشت های شخصی نیست. عمادالدین باقی توانسته است در این اثر جامعه شناسانه- روان شناسانه اش تجربیات شخصی خودش و دیگران را به کمک مطالعات گسترده اش در همین حوزه ...
کُشتی زنانه برای بقای موسیقی اقوام
حتی بخشی از لالایی های کشورهای ترک زبان را بررسی کرده، اما پروژه آن نیمه تمام مانده است. معلم بودن شما چه تاثیری روی فرزندان تان و ادامه راه هنری تان توسط آن ها گذاشته است؟ بهمنی: این موضوع روی درس خواندن و یادگیری ساز و آواز بچه ها تاثیر گذاشت. انگار که هر شب یک معلم خصوصی در کنار آن ها بود. در حال حاضر همه فرزندان من موسیقی هم می دانند. یکی از دخترانم که در آلمان زندگی می ...
هادی غفاری: شماری روحانیون را خلع لباس کردیم که برای عده ای خوش نیامد
قلم های کهنه و نیم شکسته مان و به قداست ایمان و به عشقمان به انقلاب و امام از او تشکر می کنیم و برایش توفیق آرزو داریم. متن مصاحبه را در زیر می خوانید. *** با در نظر گرفتن تاکیدی که امام در مورد وحدت دارند نظر شما در مورد وحدت چیست و رکن وحدت را در میان جناح های مذهبی چگونه می توان ایجاد کرد؟ بسم الله الرحمن الرحیم، مسئله وحدتی که امام مطرح می کنند، از مقولاتی است ...
حداد عادل: گلستان سعدی 800 سال مورد توجه فارسی آموزان بوده است
...، خوانش متنی از قابوس نامه توسط زبان آموز کشور روسیه برای حاضران بود. وی سپس به درخواست معلم کلاس، جمله ابتدایی متن را معنی کرد. حداد عادل نیز با بیان آنکه قابوس نامه یکی از متن های دشوار فارسی بوده و درک آن برای خود ایرانی ها نیر دشوار است، این زبان آموز را مورد تشویق قرار داد. بازدید بعدی از تنها کلاس سطح پایه این دوره از دانش افزایی صورت گرفت. این کلاس میزبان زبان ...
مقدمه ای برای همه آینده نگری ها/ضروری ترین علمی که در کشور ما به آن بی اعتنایی می شود
جهان بیشتر بر عهده سیاستمداران با تجربه و طراحان برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است البته برنامه آینده براساس علم و پژوهش تدوین می شود و به همین جهت آینده نگری با اینکه کار خرد عملی است در ظاهر به علم و عقل نظری نزدیک است و با آن ارتباطی مستقیم تر دارد. علم را می توان آموخت چنانکه دانشمندان هم دانش خود را از طریق آموزش بدست آورده اند اما چیزهایی هست که آموختنی نیست بلکه ...
اشاعه فرهنگ ایران در شرق اروپا
مسموم است و افرادی که مواد آن را تزریق می کنند شرایط را ناهنجار کرده اند. پس یک تخطی یا اشتباه یا سوء تفاهم در تاریخ ممکن است تولید یک جنگ جهانی کند. کار مورخ بدین صورت، کاری بسیار غامض است و اگر مورخانی صاحب روش، صاحب فرهنگ و بزرگ نداشته باشیم، حتماً جامعه ای کوچک خواهیم داشت. گذشته پدیده ای مانند اورانیوم است که اگر غنی سازی آن از حدی بگذرد مسمومیت زا و خطرناک است. نگرش میان مورخان ...
نقد و برّرسی دیدگاه اشتقاق لفظ جلاله از زبان های غیرعربی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری متن این یادداشت که توسط بهزاد ایزدی،دانش آموخته رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع دکتری و محمدتقی حسین پور، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآنی و مدرس دانشگاه در اختیار ایکنا قرار گرفته است به شرح ذیل تقدیم مخاطبان علاقه مند به مباحث علوم قرآنی می شود. مقدمه ریشه یابی مفردات قرآن و پژوهش در منشأ اشتقاق کلمات وحی به ...
حقم را هنوز از سینما نگرفته ام
، یکی از پروژه های عجیبی است که به جرات می توانم بگویم بازی در آن، تولد دوباره ای برای من بود. در این فیلم به زبان دیگری صحبت می کنم و کاراکتر ملیت دیگری دارد. وقتی شما با لهجه جای دیگری صحبت می کنید، مشخص است. حالا صحبت کردن با زبان دیگر کار بسیار سختی است تا برای آدم های اهل آنجا طبیعی باشد و ادا نباشد. زمان زیادی به این موضوع اختصاص دادم و نتیجه کار حال و هوای عجیبی دارد. از طرفی قصه ...
روی خط خبر
آثار دانته به ویژه کمدی الهی اعتقاد دارد دانته به هیچ وجه از عشق بئاتریس رهایی نیافته است. نویسنده خود اذعان دارد که به دلیل عدم آشنایی با زبان ایتالیایی هرگز وارد وجه زیبایی شناسی اشعار حافظ و دانته نشده است تا بتواند با اخلاقی علمی و بدون هیچ گونه تعصب این دو شاعر تکرارناپذیر شرق و غرب را مقایسه کند. به هر صورت این اثر می تواند اساس و بنیادی باشد تا پژوهشگران بتوانند با استفاده از آن به طور دقیق ...
شورش علیه فیلمفارسی
هایی توسط تعاونی ساخته و عرضه خواهد شد که ضمن بالابردن سطح فرهنگ و دید و برداشت تماشاگر ایرانی و برآوری نیازهای بازار داخلی، راه ها را به روی گسترش فرهنگ ایرانی در سطحی جهانی باز کند. این حرف ها در حالی مطرح شد که در ستون محافل روشنفکری روزنامه اطلاعات نوشته شد: استعفای گروه، ناگهان و فارغ از مطالعه قبلی نبود. ما نزدیک به دو سال دراین زمینه ها مطالعه کردیم و جدایی از سندیکا نخستین بار در هتل ...
سینمای معناگرا در ایران و جهان از دیدگاه دکتر محمد عارف
واقع هنرمند باید همواره انسان شناس باشد. چون مخاطب وی(مردم) تکنیک های بی محتوا یا محتواهای بی تکنیک را نمی پذیرد. (منتشر شده در سایت خبری – تحلیلی کازرون نما) 10 چرا در فیلم ها و سریال های تلویزیونی معمولا مذهبیون را قشری ضعیف از جامعه و یا به اصطلاح پایین شهری به تصویر می کشند؟ چون آن دسته از فیلمسازان غالبا پژوهش های انسان شناسی نمی کنند و پژوهشگران انسان شناسی غالبا فیلمساز ...
نابرابری در جامعه ما فاجعه بار رو به افزایش است
...: روزنامه شرق گفت و گویی با ناصر زرافشان به مناسبت ترجمه تازه اش ازکتاب سرمایه در سده بیست و یکم انتشار داده که در ادامه متن کامل آن را می خوانید. کتاب سرمایه در سده بیست و یکم نوشته توماس پیکتی یکی از پرخواننده ترین کتاب های اقتصادی دهه اخیر است و از زمان انتشار در سال 2013 بحث های زیادی پیرامون آن در رسانه های مختلف جهان از سوی اقتصاددانان چپ و راست مطرح شده است. موضوع اصلی کتاب ...
طوطی می شوند و شکر می شکنند و فارسی را تکریم می کنند
نفر از کشورها و فرهنگ ها و تمدن های مختلف هستید که از روی علاقه به آموختن زبان فارسی روی آورده اند. این فرصتی که به ما داده شده است، انبوهی از خاطرات خوب و تجربه ای گرانبها به ما می دهد. ما نیز اینجا گرد هم آمده ایم تا امکان برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با زبان فارسی و استادان این حوزه را به دست بیاوریم. صدرالدین میرزایف از تاجیکستان، نظر محمد از تاجیکستان، حسن مهدی جعفری از هندوستان ...
باید با کاراکتر کشتی گرفت!
میر نادر مظلومی بازیگر تئاتر و تلویزیون که سال ها است در عرصه بازیگری فعالیت می کند، به تازگی در نمایش تماشاچی محکوم به اعدام اثر ماتئی ویسنی یک به کارگردانی مقداد اسلامی ، نقش شاهد اول را ایفا می کند. به گزارش دریافتی انصاف نیوز متن گفتکویی با وی در پی می آید: در ابتدا بگویید، چه شد که این نقش به شما رسید؟ مقداد اسلامی حدودا یک ماه قبل از شروع تمرین های این نمایش ...
گفتگوی خانه فرهنگ دشتستان با عباس جاودانی با موضوع فرهنگ مردم دشتستان
عهده دارد . فرهنگ مجموعه گسترده ای است و فراهم آوردن زیر ساخت ها بویژه در حوزه هنر باید به وسیله ارشاد و برنامه ریزی فرهنگی صورت گیرد . ● جمال کازرونی : چرا سطح فرهنگ حتی در نقاط شهر هم فرق می کند؟ با قدرت نمی توان گفت تمام شهر بافرهنگ است یا بر عکس ●● عباس جاودانی : فرهنگ یک موضوع کیفی و سیال است ؛ بنابرین قابل اندازه گیری نیست . در سیر تاریخی این دولت ها هستند که ...
بسته خبری شنبه 24 تیرماه 1396
اسلامی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری را که در این جلسه مطرح فرمودند منتشر می کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز فرمودند: این فیلم بسیار خوب بود. همه اجزاء فیلم عالی بود، کارگردانی عالی بود. بازی ها عالی، قصه عالی بود. فیلم خوش ساخت بود. رهبر معظم انقلاب با اشاره به سکانسی از این فیلم درباره محاصره و پاکسازی خانه موسی خیابانی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ...
هنرمندی که نشان درجه یک هنری را برای لالایی خوانی دریافت کرد
نغمه های عاشقی قشقایی ، آوازهای قشقایی ، آوازهای زنان قشقایی ، لالایی های قشقایی ، آواز در سایه چند نمونه از آلبوم هایی هستند که از او و گروهش منتشر شده است. سخنرانی در دانشگاه مسکو، دانشگاه های کشورهای آذری زبان از دیگر فعالیت های او در زمینه پژوهش موسیقی است و پنجمین فستیوال جهانی فرهنگ ، موسیقی و ادبیات ترک زبانان جهان که با حضور بیش از سی کشور برگزار می شود به نام بانوی موسیقی قشقایی ایران ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
ادبیات و زندگی
هواداریِ است تا به جای ). ما روشن تر می توانیم اثر ادبیات را بر زبان ببینیم: به قول پروست، نوعی زبان بیگانه درون زبان می گشاید که نه زبان دیگری است و نه لهجه ای بازکشف شده، بلکه گونه ای دیگر شدنِ زبان، یک اقلیت شدگی این زبان اکثریت، توهمی که آن را درمی رباید، خط جادوگری ای که از نظام مسلط می گریزد. کافکا کاری می کند که قهرمان شنا بگوید من همان زبانی را به کار می برم که تو، با این همه، یک کلمه ...
دگرسنجی: کانت و مارکس/کوجین کاراتانی، ترجمه: مراد فرهادپور و صالح نجفی
سمت حوزه مبادله و گردش کالا و پول به عنوان حیطه اصلی تحقق ارزش و ارزش اضافی. متن پیشِ رو پیشگفتار کتاب دگرسنجی: کانت و مارکس به قلم کوجین کاراتانی، متفکر مارکسیست ژاپنی است. این کتاب به یاری مفاهیمی چون دگرسنجی و پارالکس خوانشی متقابل از مارکس و کانت عرضه می کند. ترجمه فارسی این اثر به زودی از سوی انتشارات هرمس روانه بازار می شود. این کتاب دو بخش دارد: تأملاتی درباره کانت و تأملاتی ...
افراد مشهور و نامی در عرصه تئاتر
صحنه برد که به منظور انتقاد از نظام و دیوان سالاری فئودالی نیمه استعماری ایران بود که به صورت کمدی، اجتماعی و انتقادی نوشته شده بود) . چهارمین نمایشنامه خرس (حقوق زن در جامعه را مطرح می کند) پنجمین نمایشنامه سرگذشت مرد خسیس (مناسبات اجتماعی و اقتصادی که مردم در آن گرفتارند را نشان می دهد) و ششمین نمایش یوسف شاه (وضع دولت استبدادی را ترسیم می کند) و... . آخوندزاده در 66 سالگی در تفلیس درگذشت. ...
رشته ای محکم برای همدلی؛ نگاهی به دانشنامه ادب فارسی در افغانستان
، اَعلام شاهنامهٔ فردوسی، و برخی دیگر از اَعلام، به ویژه اَعلام قرآنی، ادبیات معاصر ایران و احوال و آثار ایران شناسانی که چه در داخل و چه در خارج، در حوزهٔ زبان و ادب فارسی تحقیق کرده اند. جلد سوم این دانشنامه به ادب و فاسی در افغانستان اختصاص دارد ،محمدکاظک کاظمی در یادداشتی به منظور نقد و بررسی این اثر در سایتش منتشر کرده است، متن این یادداشت به شرح ذیل است: سخن از دانشنامۀ ...
مبتلایان به اختلال روانی پدوفیلیک درکمین کودکان نشسته اند
باید این نکته را در نظر داشت که فرد متجاوز در وهله نخست یک بیمار است؛ یک بیمار دچار اختلال جنسی برای همین شاید برخورد خشونت آمیز با او بهترین راهکار نباشد. دفترچه راهنمای تشخیصی انجمن روان شناسی آمریکا (DSM-5) که مرجع تشخیص اختلالات روانی به شمار می رود این اختلال را پدوفیلیک نام گذاری کرده است. اینک اما پرسش اینجاست که چقدر در جامعه ما پیرامون این اختلال ،آگاهی رسانی شده تا کسی که به آن مبتلا است از بیماری خود آگاه شده و با یک روان شناس مشورت کند تا کار به اینجا نکشد؟ روان شناسان می گویند به خاطر تابوهای موجود در جامعه، اصلا! . ...
دمی با ستاره سپهر سخن، صائب تبریزی
خسته کننده و بیرون از توانِ خواننده کشاند! تا جایی که به گفته مولوی: از قضا سرکنگبین صفرا فزود / روغن بادام خشکی می نمود ! و چنین شد که چهره های روشن و تابناکِ زبان و سخنِ فارسی که پرچمدارانِ راستینِ اندیشه و فرهنگ و هنرِ ایرانی بوده اند، از هراسِ فروغلتیدن در این باریکه های ناهموار و پرسنگلاخ و مه آلود و فرورفتن و گم شدن در این شیوه ناشیوا که دل ها را می رماند و روان ها را می آزرد و ...
رقابت گرمای تئاتر با تابستان 96
گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از ایران تئاتر، از اخبار مهم تئاتر در این روز ها می توان به آغاز نمایش اپرای عروسکی خیام به کارگردانی بهروز غریب پور، آغاز اجرای مجدد اپرای شاخ نبات ، ادامه استقبال از نمایش اعتراف شهاب حسینی و ... اشاره کرد. در متن پیش رو نمایش هایی که در هفته چهارم تیر ماه میهمان سالن های دولتی تئاتر تهران هستند را به شما معرفی می کنیم. از اعتراف حسینی تا مده آ ...
آغاز اجرای اپرای خیام
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از رسانه گروه اپرای عروسکی آران، اپرای عروسکی خیام به عنوان هشتمین اثر از مکتب تئاتر عروسکی آران 25 تیرماه به نویسندگی ، طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور در تالار فردوسی و با صدای محمد معتمدی در نقش خیام به روی صحنه میرود. لازم به ذکر است ، در این اپرا گوشه هایی از زندگی خیام و افکار او و همچنین تاثیری که روی مردم ایران و حتی جهان داشت ، دیده خواهد شد ...