سایر منابع:
سایر خبرها
مصائب دردآور یک خانواده تهرانی
فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانی است. در آیات قرآن می خوانیم: أرایت الّذی یکذب بالدّین. فذلک الّذی یدعّ الیتیم. و لایحضّ علی طعام المسکین ( ماعون: 3 - 1). یکی از نشانه های تکذیبِ دین این است که انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بی تفاوت باشد و احساس مسئولیت ...
جوانترین استاد دانشگاه که فقط یک بار شاگرد اول شد!/ از کنکور در 16 سالگی تا عضویت در انجمن مهندسان آمریکا
دنیا چه دشوار است/چه رنجی میکشد ان کس که انسان است و از احساس سرشار است. سین: دوست داشتید پولدارترین مرد دنیا بودید؟ جیم: تا حالا به این موضوع فکر نکردم اما فکر میکنم پول ساز بودن از پول دار بودن بهتر است اما به صورت کلی پولدار بودن یا پول ساز بودن هر دوی آن در زمانی لذت بخش است که لذت ان را با افرادی تقسیم کنیم که بسیاری از داشته های عادی ثروتمندان رویای اصلی انها محسوب می ...
نقدی بر آثار “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” / فردین صحرایی
نقدی بر آثار “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” پاتوق هنری میرملاس / فردین صحرایی – - در این نوشتار، نگارنده می کوشد نگاهی نقدمحورانه و اجمالی به آثار طراحی و پوستر آقای علی آقا حسین پور (1361) داشته باشد. تلاش صاحب این قلم، این بوده که جهت خوانش و تاویل آثار هنرمند، ترکیبی از روش [...] نقدی بر آثار “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” پاتوق هنری میرملاس / فردین صحرایی - - در این نوشتار، نگارنده می کوشد نگاهی نقدمحورانه و اجمالی به آثار طراحی و پوستر آقای علی آقا حسین پور (1361) داشته باشد. تلاش صاحب این قلم، این بوده که جهت خوانش و تاویل آثار هنرمند، ترکیبی از روش های نقد فرمالیستی، نقد مضمونی و نقد بینامتنی را جهت واکاوی و تحلیل آنها مد نظر قرار دهد. بنابراین با این وصف، سعی گردیده که هم جنبه های مربوط به فرم و صورت و المانهای بصری آثار و هم مفاهیم و معانی نهفته در آنها و نیز تاثیرپذیری ها و ارجاعات بینامتنی و روانشناختی آنها نیز مورد بحث قرار گیرد. اگر بخواهیم آثار طراحی آقای حسین پور را به عنوان هنرمند طراح گرافیک، تحت عنوانی مختصر مورد کنکاش قرار دهیم، شاید تعبیر “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” پربیراه نباشد. چنانکه ترسیم پیکره ها ی انسانی و پرتره ها، وجه شاخص و بنیادین آثار اوست. چگونگی بیان و نگریستن به انسان، در قالب هنر طراحی و نقاشی، دغدغه و چالش اساسی دست کم هنرمندان عصر رنسانس تاکنون بوده است. پیشینه ی تاریخی و روند شکل گیری و نضج فلسفه ی اومانیستی و سیر تحول و تطور آن در بطن نگرش ها و پاردایم ها و مکاتب هنری و فلسفی از رنسانس به این سو و وقایع تاریخی قرون پیشین و در نهایت منتهی شدن به عصر مدرنیته، اساس و بنیان تفکر ، اندیشه ، هستی شناسی و معرفت شناسی انسان معاصر به خویشتن و ورای خود و طبیعت است. نگرش انسان، پس از گذار از عصر رنسانس(نوزایی) به خویشتن و مناسبات خود با جهان پیرامون معطوف گردید و نگاه وی از آسمانها و عوالم ماوراء الطبیعه به انسان و پیکره های انسانی و مادیت و جسمیت و واقعیت ملموس دوخته شد. نتیجه ی چنین بینشی به انسان و جهان هستی، بنیان های تفکر و اندیشه و فلسفه و هنر را برای همیشه دگرگون ساخت و ساحت ها و افق هایی از هستی و انسان بر وی گشوده شد، که شیوه ی زیست و جهان بینی انسان را متحول ساخت، شاید بتوان گفت نخستین نشانه های این عصر نوین، با الهام به آثار هنری عصر طلایی یونان باستان و در قالب مجسمه سازی و نقاشی هویدا گردید. حسین پور نیز به عنوان طراح گرافیکی که در یک بافت تاریخی و جغرافیایی منحصربفرد به تجربه گرایی تصویری و بهره گیری از ظرفیت های بصری خط و طراحی روی آورده، کوشیده که با تاثیر-پذیری از تکانه های روحی و روانی دوران مدرن و استفاده از عناصر زیبایی شناختی آثار طراحان و نقاشان بزرگ معاصر و پیشین، سلوکی نقاشانه جهت کشف و شهود زوایای پنهان درونی خود در پی گیرد. درهم تنیدگی و پیچیدگی های پیکره ها و ماهیچه های انسانی با اتکا به ظرفیت های بیانی و بصری خط، گویی استعاره ایست رندانه و هوشمندانه به وضعیت ناپایدار، متزلزل و افسارگسیخته ی انسان دوران کنونی، که شمایل های اشمئزاز گونه و دلهره آور آنها، ترجمانی است از ابهام گونگی ، سردرگمی و تعلیق روحی و روانی انسان در مواجهه با پدیده ها و دستاوردهای نوین تکنولوژیک. ترسیم این گونه ی پرتر ه ها به نوعی شیوه ای بینش خودنگارانه و عکاسانه به طراحی است و هم به نوعی شیوه ای مبتکرانه و خلاقانه در به سخره گرفتن ظواهر و صور مادی بشری. به گونه ای که انگار طراح، عامدانه لایه های رویی و سطحی پوست انسان را کنار زده و نسوج و بافت ها و ماهیچه ها را با بیانی خطی و انتزاعی پیش روی مخاطب می گشاید و با دفرمه نمودن اعضای صورت در لابیرنتی (هزارتو) از شبکه ها و حامل های خطی مخاطب را به سفر و ضیافتی رازآمیز دعوت می کند که همانا گویا کنایه ای از سرنوشت و تقدیر محتوم و گریزناپذیر انسان در زندگیست. اگر در کارها و آثار ابتدایی و متقدم حسین پور با ابعاد بزرگ کادر بندی و طومارهای طویل چند متری مواجهیم، به تدریج در آثار متاخر ایشان با قطع های محدود و کوچک و ابعادی در حدود سی تا چهل سانتیمتری بر می خوریم که بیانگر جزئی نگری و بیان و تشخص هنری اوست. آثار ابتدایی حسین پور در نگاه نخست ما را به آثار فرهاد گاوزن (1353) رهنمون می سازد، این اثر-پذیری و تاثیر بینامتنی به منزله ی یکی از مولفه های آثار هنری مدرن و پسامدرن، بیش و پیش از هر چیزی از شاخصه های آفرینش هنری در پاردایم مدرنیته و مدرنیسم است. هنرمند و خالق اثر هنری دوران مدرن، مولفیست که از پیش متن ها و بافت-های (context) متاثر از ابزارها و تولیدات تصویری و رسانه ها ی متنوع و بی شمار، به شکلی ناخودآگاهانه بهره می برد تا از خلال ذهن و انگاره ها ی درونی خویش، به نگاه و دریافت و ادراک و تفسیر شخصی دست یابد. حسین پور نیز متاثر از این گونه فضاهای مجازی و انبوه رسانه های ارتباط جمعی، پیش زمینه ها و پیش متن های ذهنی و بصری و تفکری خود را بر انبوهی از آثار طراحان و نقاشان پیکر نگار و فیگوراتیو استوار نموده است. المانهای روانشناسانه ، هیجانات روحی و عاطفی و اضطراب و تنهایی بشری متاثر از نقاشان پسا دریافتگر(پست امپرسیونیست) به ویژه ونسان ون گوگ (1890-1853) نقاش شهیر و بزرگ هلندی، نقاشی فیگوراتیو و خود نگاره ها و چهره نگاره ها و بدن های پیچان و حس درونی آثار اِگون شیله (1918-1890) نقاش فیگوراتیو و اکسپرسیونیست اتریشی، از شکل افتادگی های خشن بدنی و بحران روانی انسان عصر مدرن در آثار فرانسیس بیکن (1992-1909) هنرمند اکسپرسیونیست ایرلندی و نیز نقاشی ها و برهنه نگاری های نقاش واقع گرای بریتانیایی؛ لوسین فروید (2011-1922)، را می توان برخی از رهیافت های بینامتنی حسین پور در فرایند آفرینش پرتره های انسانی تلقی کرد. خطوط ناآرام و کج و معوج و طرح های ناقص و بریده بریده و سایه روشن های مخدوش را در جای جای طراحی های هنرمند مذکور به وضوح می بینیم. این گونه خطوط انسان نگارانه حکایت از روان خسته و مضطرب پیکره ها و بی پناهی و سرگشتگی سوژه دارد. به زعم این قلم، گمان می رود محور اصلی این آثار، نوعی تالمات روحی و درونی و دگردیسی روانی انسان معاصر است که در گیرودار خودباختگی و بحران هویت عصر فضای مجازی، به دنبال راهی در میان هزارتوی بی انتهای تعلقات دنیوی و مادیست. این طرح واره های کابوس وار که تکرار ایماژهای آشنای شخصیت های تحریف شده ی انسانی است، واگویه ای اندام وار از درام تراژیک انسان معاصر است. شخصیت پرتره ی هنرمند در آثارش در بافتی اغراق آمیز و از شکل افتاده، تکرار سوژه ی بشری ورای بیان رئالیستی و فرمالیستی است. شیوه و سبک و سیاق تجریدی حسین پور در طراحی-هایش، تاویل پذیری و تفسیر آنها را به نگاه و خوانش مخاطب موکول می کند و چنان او را میخکوب می کند که در پی یافتن مفری برای گریز از ابهام و هراس نهفته در اثر می گردد، در حالی که این گونه به نظر می رسد که هنرمند به شکلی ارادی خواسته که این سرگشتگی و گیجی دهشتناک درون خود را به دیگران منتقل کند. چنین گریز خود خواسته از قطعیت و صراحت و شفافیت، تنها با تمهید خطوط رقصان و پیچان و گریزان و نا استوار و دفرمیزاسیون سطوح بیرونی و درونی پیکره ها و رمزگشایی از لایه ها و اعماق درونی انسان به سرانجام رسیده است. یکی از عناصر برجسته و بارز آثار حسین پور، تاکید و بازنمایی چشم ها به مثابه ی دریچه ی روح آدمی است، این گونه مصور نمایی چشم ها در اغلب کارهای ایشان به ویژه در آثار متاخر طراحی-هایش مشهود است. دیدگان آدمی گرچه در این آثار تهی از هر سوگیری و بینایی است، اما با حذف آنها تنها عنصر طرح که با پس زمینه ی خالی و تک رنگ – که نشانه ای از رازآلودگی و بی-کرانگی است- هم پیوند است، همان چشم هاست. بافت ها و حرکات نرم و آهنگین خطوط که آکنده از ریتم و هارمونی است و کنتراست های( سایه روشن ها) مواج که گاهی حالت اُریب و گاهی منحنی می یابند، پویایی اودیسه واری را باز می نمایاند و تضاد و تناقض درون و برون آدمی را القا می کند. حسین پور در میانه و هنگامه ی عصری می زید که از یک سو پیوند عمیقی با سنت و فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی دارد و از سوی دیگر، پنداشت ها و باورهایش متاثر از آبشخور فرهنگی و فلسفی و هنری عصر پسامدرن غرب است. بدین روی همچون اغلب هنرمندان تجسمی و گرافیک معاصر کشورمان و از جمله جریان هنری آوانگارد سقاخانه ی دهه ی 40 و 50 خورشیدی وی نیز دچار نوعی آمیختگی فرهنگی و امتزاج هنری و تعلیق هویتی است که برآمده و برآیند و محصول شرایط نوین جهانی دوران مدرن و پسامدرن است. شاید در دهه های اخیر گرایش و اقبال هنرمندان تجسمی اغب به سمت و سوی زبان بصری برگرفته از هنر فراملی و غرب بوده است، که بی تردید ناشی از شرایط و الزامات چنین عصری است، اما هنرمند و مولفی که هنوز روند طبیعی دریافت و ادراک معرفتی و هستی شناسانه ی مدرنیته را طی ننموده ودر جامعه ای زیسته که هنوز به بلوغ اجتماعی و فرهنگی دست نیافته، آیا می تواند بدون گذار و انتقال، درک کامل و جامعی از هنر پسامدرن داشته باشد؟ به گمان من، اصالت و ماندگاری هر اثر هنری، منوط به درک درست از بافت و شرایط تاریخی و فرهنگی جامعه ایست که هنرمند آفرینشگر را در دامان خود می پروراند، بدین مفهوم که زمینه ی تاریخی و فرهنگی و المان ها و مولفه های بومی و ملی می تواند منابع الهام هر هنرمندی باشد که عدم شناخت و نگرش به آنها وی را به بیراهه خواهد کشاند. مبرهن است که فلسفه ی هنر پسامدرن بر شانه های فرهنگ و فلسفه ی اومانیستی، رئالیستی، ناتورالیستی، دموکراسی، سوررئالیسم و مدرنیسم ایستاده است، بدون گذار از مبادی این پاردایم ها و جریانات و مکاتب، انسان به درک و فهم امروزی از جهان و هستی و خویشتن نمی رسید. اما قصه ی این جریان و حیات فرهنگی و فلسفی در کشور ما و اغلب کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به لحاظ ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و سنتی و روند تاریخی آن به گونه و شکلی دیگر رقم خورده است. در چنین وضعیتی اگر هنرمند طراح از عناصر و مولفه های بومی و ملی چه به لحاظ فرمی و ساختاری و چه به لحاظ مضمونی و محتوایی بهره نگرفته باشد، تنها به خلق آثاری دست خواهد زد که نسخه های اصلی آنها توسط هنرمندان غربی، بسی باشکوه تر و پیشتر از هنرمندان هم-وطنمان آفریده شده است. در فرایندی چند سویه و چند گانه که مجموعه ی داشته ها وجریانات و فضاهای بومی، ملی و فراملی؛ هویت و شخصیت و فردیت هنرمندان هم عصر ما را شکل و قوام می بخشد، پایه ها و اساس تفکر هنری هنرمند را شاخصه های بومی و قومیتی می سازد که عناصر ملی و مفاهیم فراملی، ساختمان و شاکله ی آن را تشکیل می دهد. ارجاع و تاکید نشانه شناختی بر این پارامترهای بومی و ملی، موجب استحکام و هویت بخشی به آثار هنری خواهد شد، که فقدان آنها را در عدم معنا بخشیدن و انسجام بخشیدن به آثار حسین پور مشاهده می کنیم. - - - - منبع خبرگزاری آرتنا درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
چگونه دعا کنیم
، با شرافت و با فضیلت قرار داده است پس ارزش این ماه قابل وصف نیست. وی در ادامه با طرح این پرسش که در این ماه چه اتفاقاتی برای انسان ها می افتد؟ ادامه داد: در این ماه با مقدماتی که خداوند فراهم می کند موانع اصلاح انسان، بازگشت و ترمیم خلاءهای روحی و ضعف های اخلاقی او برطرف می شود. اولین مانع همین معنایی است که در روایات معصومین (ع) داریم خداوند در این ماه شیطان را که مانع اصلی است از جلوی ...
مردمی جامانده از زیارت حرم بهشتی امام رضا(ع)
، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که وجود نورانی حضرت امام رضا (علیه السلام) در ایران اسلامی یک موهبت الهی برای ملت است و اینکه برخی از هموطنانمان در زندگی خود توفیق زیارت ایشان را ندارند، مسئله ای است که باید مورد توجه مسؤولان باشد. حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از زاویه دیگر به موضوع نگاه می کند و می گوید: اینکه انسان بخواهد به ...
ما مرتضی پاشایی را نمی فهمیم!
آلترناتیو و غیره نیست، اما یک جور موسیقی آلترناتیو است. همین نوع تلفیقی که از آن حرف می زنند که آواز ایرانی و یکسری المان ها از موسیقی کلاسیک و جاهای مختلف دنیا قاطی هم بشود، می تواند ژانر world داشته باشد به شرط اینکه اینسترومنت world هم در آن باشد و چو نیست می شود آلترناتیو، اما خب چه کسی می تواند بیاید راجع به این حرف بزند؟ شما می دانستید قرار است فضای موسیقایی تان الان این باشد، می ...
از افتخارات هنرمند پیشکسوت چرام تا گلایه رئیس انجمن خبرنگاران از مدیران
هیچ دغدغه ای برای خود ندارم ولی دغدغه هنر اسلامی را دارم و انتظار دارم کمک کنید همانگونه که قبلا بچه ها در گروه های تئاتری جمع می شدند و علاوه بر کارهای دینی، کارهای هنری آموزش داده می شد، این شهرستان بارور شود. این آموزگار هنر در شهرستان چرام با تاکید بر این مطلب که در این شهرستان بهترین هنرمندان خوابیده اند، ابراز کرد: هنرمندان چرام می توانند در سطح کشور، حرف برای گفتن داشته باشند ...
منبر یکی از مؤثرترین رسانه ها است
همین است تا مخاطب جذب شود. وقتی من مخاطبی دارم که از فضای منبر و روضه و حدیث گریزان است، نمی توانم بگویم به من ربطی ندارد، بلکه فرصت را مغتنم می شمارم تا با او حرف بزنم. نقطه افتراق ما با برخی افراد، همین است. برخی معتقدند باید فضای هنر را رعایت کرد و چیز خاصی نگفت اما من می گویم مگر غیر از این است که ما دنبال اثربخشی هستیم؟ مگر قرار نیست فعالیت هایمان تاثیرگذار باشد؟ *بازخوردی هم داشته ...
رونمایی از جلد سوم دائرةالمعارف قرآن کریم/ حوزه علمیه صاحب اصلی نمایشگاه قرآن
اش با ساختارهای دیگر، رسانه و قرآن، سکه شناسی و قرآن، سیاست و قرآن و زنان و قرآن می شود. خندق آبادی ادامه داد: دو مدخل مهم سنت شفاهی و سنت مکتوب در عربستان در انتقال قرآن وجود دارد. وی افزود: در مدخل مهم ادیان مشترک مداخلی همچون مفهوم دین، زبور، روح القدس، عام، دفاعی ها، بین دین اسلام و ادیان دیگر نیز مطرح است. مفهوم زمان، سحر، دوزخ، شیطان، شعر و شاعر از دیگر مداخل این جلد است ...
انتشار فایل صوتی آخرین بگو مگو های قبل از توافق/ 180 درجه اختلاف دو روایت از یک توافق
جنگ "، به استقبال توافق هسته ای رفته است: توافق شد؛ بعد از 12 سال کشمکش، بعد از 22 ماه نشست و گفت و گو، بعد از 19 روز مذاکره پیاپی. دود سفید بالاخره از قصر کوبورگ برخاست. وزرای خارجه ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بالاخره به راه حلی برای حل بحران هسته ای ایران دست یافتند. چهره ها خسته است، برخی کمتر، برخی بیشتر، اما همه در برشی از تاریخ ...
تعزیه، چتری آیینی از فرهنگ عاشورا بر آسمان ماه صیام
اسلام روا رفت. در ادامه تطور سیر این آیین، شاهد بودیم که به جای آن نقالان، به تدریج شبیه سازانی به این جمع افزوده شدند که با پوشیدن لباسی شبیه حاضران در آوردگاه کربلا به شیوه ای کاملا نمایشی به بازسازی حوادث ظهر عاشورا و دهه محرم می پرداختند. اما آنچه تمامی مورخان بر آن اذعان داشته اند این نکته بود که هنر نمایشی - آیینی تعزیه در دوران ناصرالدین شاه به اوج رونق و تکامل رسید و ...
خودم را شاعر نمی دانم/ نویسندگی تفریح نیست
تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. در ادامه خواندن آثار نویسندگان بزرگ را باید دنبال کرد و ابتدا از نویسندگان مطرح و سرشناس و خوب کشورمان شروع و بعد به نویسندگان جهان ختم شود و مهم تر از همه کتاب ها باید به طور کامل خوانده شود زیرا خلاصه ی کتاب ها تأثیر چندانی در امر نوشتن نخواهد داشت. ازنظر شما چه تفاوتی بین نقد و تحلیل، نویسندگی، شعر است؟ همه ی این ها از یک جهت در قالب ادبیات می ...
خورشید در انتظار کی می آیی؟(چشم به راه سپیده)
...> همیشه پاک و صمیمی، زلال آئینه تمام خواب مرا، شب به شب معطر کرد گلی شبیه تو، آرام و با طمأنینه! همین که اسم تو و حرف جاده می آید دلم قرار ندارد دوباره در سینه نشسته بی تو در این ازدحام تنهایی غروب غمزده ای در نگاه آئینه تمام هفته به دنبال واژه می گردم و شعر می کنم آخر تو را در آدینه سیدعلی اکبر سلیمانی ...
مصطفی ملکیان:عرفان مشروعیتش را از عقل می گیرد
جماران -آن چه در پی می آید، متن جلسه اول از درس گفتارهای استاد مصطفی ملکیان با عنوان پرسش های انسان امروز از مولانا است که به همت موسسه سروش مولانا و در حسینیه ی ارشاد برگزار شده است. نگاه نو و دقت فلسفی ملکیان در خوانش نی نامه مثنوی و شرح و تفسیر آن، از ویژگی های بارز این جلسات است. در این جلسه، ملکیان تذکار می دهد که نه قصد تبلیغ عرفان را دارد و نه قصد رواج اندیشه های مولوی را، بلکه می خواهد با ...
ده پله مدیریت صعود بسوی خوشبختی+ دانلود کتاب
لجبازی است. – هر چیزی را به سادگی و بدون تفکر، نه می پذیرند و نه رد می کنند. – از منابع مختلف اطلاعات مناسب و دقیقی درباره موضوع مورد نقد به دست می آورند. عوامل موثر در تفکر انتقادی در تفکر انتقادی عوامل موثر بر رفتارها و نگرش ها ابتدا مشخص شده و مورد ارزشیابی قرار می گیرد و سعی می شود از مهارت های تفکر، بالاترین استفاده مفید صورت گیرد. در مجموع این نوع تفکر، بهره گیری از راهبردها ...
شاعر امروز دیگر حکیم نیست
رایج شده است. وی ادامه داد: شعر معاصر ما شعری جزءنگر است که این ویژگی باعث شده جنبه های دراماتیک در آن بیش از پیش خود را به نمایش بگذارد. پرداختن به حکمت بدون جزء نگری و عینیت از دایره شعر معاصر خارج شده و لذا نباید از شاعر انتظار داشت تا همانند گذشته تنها مبانی صرف دینی و حکمی را در شعر خود به نظم بکشد. او در شعر به دنبال جنبه های روایی و دارماتیک است و این نیز به عینی گرایی او باز می ...
از آرامشم در ایفای نقش امام (ره) یکه خوردم
تایید شدم اما نگاه مکمل که اجزا، ظرایف و ریزه کاریها را شامل می شد نیاز به جلسات متعددی بود 26 - 27 جلسه ادامه داشت که 7 ساعت در روز باید برای گریم می نشستم و صبر و حوصله زیادی برای اینکه به نتیجه نهایی و فعلی در سریال برسد، نیاز بود که خوشبختانه اتفاق افتاد. در حال حاضر در چه مرحله ای از کارهستید و چه میزان از نقش گذشته است؟ همزمان با قرارداد به مطالعه، کارهای پژوهشی و بررسی های ...
انتظارات مخاطبان خبرگزاری شبستان از مساجد در ماه مبارک رمضان
) واقع شده است لطفا رسیدگی کنید. مبحث دیگری که در نظرات بسیاری از مخاطبان خبرگزاری شبستان ذیل این نظرسنجی خودنمایی می کرد موضوع نظافت مساجد بود، پرستو یکی دیگر از کاربران در نظر خود نوشته بود: یکی از مسائلی که همیشه برام آزار دهنده است اوضاع افتضاح سرویس های بهداشتی و وضوخانه های مساجده که باید یه بازنگری اساسی در این خصوص بشه(تو شهرستان ها از پایتخت خبر ندارم). این مخاطب در ادامه ...
دیدگاه دانشمندان غیرمسلمان درباره ماه مبارک رمضان
نزول قرآن مجید است، و بلکه از این آیه، اختیار این ماه از میان ماه های دیگر برای همین شرافت و فضیلت که قرآن در آن نازل شده است استفاده می شود و شاید یکی از حکمت های روزه در این ماه، قیام به وظیفه شکر نعمت و بپا کردن سالگرد نزول قرآن و تجدید ارتباط با کتاب خدا و تعالیم و برنامه های قرآنی است تا مسلمانان همه ساله به مدّت یک ماه، سالگرد نزول کتاب مقدّس الهی را در ضمن انجام یک عبادت بزرگ، به نام روزه ...
موسیقی پاپ مردانه ما خیلی زنانه شده است
.... فرض کن من یک قانونگذارم، نگاه می کنم می بینم که جوان امروزی دیگر شعر حافظ را نمی فهمد. اصلا شما کتاب حافظ را باز کن، از روی کتاب، بده بچه های رشته ادبیات، یا اصلا ترانه سراها (الان با هرکسی حرف می زنیم می گوید من ترانه سرا هستم!) بخوانند. از رو نمی توانند بخوانند! ترانه سراها نمی توانند حافظ بخوانند(البته ترانه سراهای نسل جدید) چه رسد به جوانان غیرترانه سرا و غیر موسیقیایی که در سایر حرفه ها ...
همکاری انتشارات علمی و فرهنگی با امیرکبیر، سروش و بنیاد جهانی شدن
صفحات خوب دوره کاری من است که این همکاری شکل گرفته است. چنان که با مراکز دیگر همچون انتشارات امیرکبیر و بنیاد جهانی شدن و انتشارات سروش نیز باب همکاری باز شده تا از امکانات موجود بهره بهتری گرفته شود. کوثری به نگاه مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره اقدامش اشاره کرد و ادامه داد: حسن نظر قزلی که باعث این اتفاق شده بسیار خوب است. ان شاءالله بعد از این جلسه نسبتاً رسمی وارد ...
شوخی های مردم ایران در فضای مجازی به بهانه توافق
یک نگاه به گذشته کشور، می توان دید که طنز ریشه در تضارب آرا، تنش و تعارض های جامعه در طول تاریخ داشته است. فیض یادآور می شود: طنز ناهنجاری ها را هدف قرار می دهد، اما چون بیان صریح این ناهنجاری ها تلخ است، طنز به کمک بازگویی این زشتی ها می آید و مطلب را قابل تحمل تر و دل نشین تر می کند. دکتر سعید معید فر، جامعه شناس نیز با تاکید براینکه نگاه طنزآمیز به مشکلات، بخشی از فرهنگ ...
خواجه شیراز به میزبانی دولت قرآن نشست/ اجرای محفل های نورانی همراه با شمیم گل های همیشه بهار
، گفت: به نظر من بسیار خوب است که نشان دهیم که حافظ متعلق به همگان است به خصوص اینکه او دارای افکار مذهبی فراوانی بوده است که این مسئله باعث شده تا انسان های مذهبی نیز به سمت او گرایش داشته باشند. در ادامه این گزارش به سراغ یکی از گردشگران داخلی کشور خودمان می رویم. سهیلا رضایی از شهرستان بجنورد به شیراز آمده است تا دقایقی را در کنار آرامگاه خواجه بگذراند. وی به خبرنگار ایکنا گفت: با دیدن ...
امام جمعه شاهرود: حیا ریشه روان شناختی حجاب است
روایت های اسلامی نسبت به رعایت عفاف و حجاب تاکید زیادی شده است. ترابی یادآور شد: حضرت علی (ع) تعابیر متعددی از عفاف دارد و واژه عفیف یعنی نفس و جان و اراده فرد برای امیال نفسانی نباشد. وی ادامه داد: عفت به چشم، گوش و دهان است و عفاف تنها پاکدامنی نیست و اراده انسان نباید در خدمت هوای نفسانی باشد که به این موضوع در روایتهای اسلامی تاکید زیادی شده است. رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ...
سرمقاله روزنامه های 24 تیر؛ پس از توافق
، چالش های بزرگ را میان قدرت های بزرگ یا تضاد منافع قدرت های بزرگ با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای با گفت وگو و مذاکره، حل و فصل می کند. در این عصر تازه دیگر کسی برای سرود جنگ، هورا نمی کشد، ممکن است دشمنی ها پایان نیابد، چنان که دشمنی های ایران و امریکا پابرجاست اما حتی با دشمن هم می شود پای میز مذاکره نشست. می توان به منافع ملی و ارزش ها فکر کرد اما دشمن را در میز مذاکره متقاعد کرد. ...
حامی: من افسرده نیستم!
پسندم امید حاجیلی است. من مخالف موسیقی شاد نیستم مخالف موسیقی بی حساب هستم. غیر از کارهایی که گفتید دیگر چه آثاری را شنیدید که به دلتان نشسته است؟ من اصلا کارها را گوش نمی کنم مگر آن روح خوب را داشته باشد. دل مشغولی حامی در این روزها چیست؟ کار یا زندگی شخصی؟ چون گوشه گیر هستم کاری فعلا وجود ندارد اما اگر قرار باشد دوباره شروع شود بزرگترین دغدغه من ...
همه چیر درباره فیلم “رستاخیز” و حاشیه های آن + تصاویر
چه منطقی قرار است این فیلم اکران شود؟ 4- همه ما روی ذوات مقدسه آل الله، خصوصاً شهدای نورانی کربلا تعصب و غیرت داریم. با مجوز کدام مرجع تقلیدی صورت شهدای عزیز کربلا به نمایش در آمده است؟ آزادی بیان یکی از اصول همه جوامع دموکراتیک دنیاست و همه مردم و در هر جایگاهی حق دارند حرف ها و اندیشه های خود را به راحتی بیان کنند اما آزادی بیان با تحریف تفاوت فراوانی دارد. رستاخیز چیزی شبیه به ...
عدم توجه جشنواره ها به شعر توحیدی
: جریان شعر آیینی در کشور ما طوری پیش رفته که همواره مخاطب محور بوده است. فکر می کنم این مسئله به دلیل عرضه سریع اشعار آیینی از طریق تریبون های موجود مانند هیئت است. وی افزود: مخاطبین هم به نسبت مدح و مرثیه به شعر توحیدی کمتر اقبال نشان می دهند و شعرا هم خیلی سراغ این اشعار نمی روند. سقلاطونی در ادامه به روند جشنواره های شعر نیز پرداخته و تصیح کرد: جشنواره های موجود در این زمینه هم هیچ وقت به شعر توحیدی یا شعر مناجات اهمیت نمی دهند تا این موضوع در ذهن شاعر به دغدغه بدل شده و در نهایت به سرودن شعر بینجامد. پایان پیام/ پایان پیام/ 31 ...
آتش افروزان جنگ نرم از نظر قرآن
عبارت است از فشارهای نظامی و اقتصادی ملموس برای وادار کردن دیگران به تغییر موضع. (اسکندری، 1389: 57) جنگ نرم: در برابر جنگ سخت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای می شود که جامعه یا گروه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وامی دارد. (همان: 59) قدرت نرم: مفهوم جدیدی است که در دهه اخیر به وجود آمده است. در این نوع قدرت، مخاطب ...
طلیعه نور، پهنای آفتاب رخسار توست
مقدس) آماده باشد و در اختیارشان قرار بگیرد، آنها را می خرند... یا در همین دیدارهایی که سران سپاه و ارتش می روند... شما می توانید آنجا آن کتاب را به زبان آن گوینده بیاورید... مثلا فرض بفرمایید الان نزدیک عملیات کربلای یک است... چند جلد از این کتاب های خیلی خوب درباره همین کربلای یک آماده شود و... و در آنجا اسم آورده شود... خواهید دید که چندین هزار نسخه فروش خواهد رفت. 5- امروز در نمایشگاه ...