سایر منابع:
سایر خبرها
روحانی: ایرانی را تهدید نکنید
رییس جمهوری در همایش ملی سازمان های مردم نهاد سلامت با اشاره به توافق هسته ای گفت:کاری که دیپلمات های شما در صحنه بین الملل انجام دادند پیامش آن بود که پیچیده ترین مشکل پای میزمذاکره حل خواهد شد. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در این همایش ملی که در سالن همایش های صدا و سیما درحال برگزاری است ، افزود: بسیار خوشحال هستم و سپاسگزار از حضور یکایک شما عزیزانی
مدت زمان فتح دنیا توسط امام زمان(عج)
شدن امام مهدی (عج) به وسیله رعب در روایات فراوانی به این نکته اشاره شده است که امام مهدی (عج) با ایجاد رعب از سوی خداوند یاری میشود. (منصور بالرعب) برخی از آن روایات به این شرح اند: الف) امام باقر : ... الرعب یسیر مسیره شهر امامه و خلفه و عن یمینه و عن شماله. ... رعب به فاصله یک ماه پیشاپیش او، پشت سر او و از راست و چپ او حرکت میکند.10 ب) امام باقر:
بگذاریم مردم حرف بزنند/ پیام توافق این بود که دیگر "یک ایرانی را تهدید نکنید"
برداشتند که این قدم متقابل باید ادامه یابد. رییس جمهوری با اشاره به اینکه سلامت جسم و روح، معنویت و اخلاق مردم فقط با پزشک، بیمارستان، وزارتخانه و دولت و غیره حل نمی شود اظهار داشت: مردم باید در این حوزه به صحنه بیایند. روحانی گفت: وقتی در مورد بهداشت می گوییم فقط میوه و سبزی نیست بلکه از بوق در خیابان و رانندگی تا بداخلاقی در سایت ها و روزنامه ها را شامل می شود که البته انشاالله
بنفش خواری بی بی سی به سلامتی توافق!/ واکنش سردار سلیمانی به توافقنامه هسته ای
علاوه بر حمایت از توافق هسته ای، خود را در شمایل یک حامی دولت درآورده است. این شبکه رسانه ای حتی تلاش کرده از واژگان معمول حامیان دولت استفاده کند تا همرنگی را حفظ کرده باشد: دلواپسان منطقه ای توافق هسته ای با ایران ! واژه دلواپسان از واژه های مورد علاقه حامیان دولت یازدهم است. گویی که چیز عجیبی کشف کرده باشند که نشانه حقانیت آنان باشد! معلوم نیست چگونه از یک واژه متداول و با مفهوم مشخص برای اثبات
چطور اختلافات با خانواده همسر را حل کنیم؟
هم از سر نگذرانده بود. اگرچه گاهی نیز عدم مدیریت روابط درون خانوادگی بعد از شروع زندگی مشترک استارت زده می شود و زوج جوان با باز کردن پای دخالت والدین به زندگی شان مشکلاتی را به وجود می آورند و این ماجرا زمانی جالب تر می شود که آنان برای حل مسائل پیش آمده مجبور به بیان سخنان متضادی به دو طرف دعوا می شوند که این روش اشتباه، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر تندی آتش برافروخته شده میان آنان نیز می
نهضت شیعیان کویت وارد فاز معادلات منطقه ای می شود؟
دست کم 40 درصد جمعیت کویت است. این در حالی است که در میان جمعیت بیش از 4میلیون نفری این کشور، تنها حدود 1250000 (یک میلیون و دویست و پنجاه هزار) نفر را اتباع کویت تشکیل می دهند. همین موضوع، کویت را گرفتار معضل بزرگی به نام بدون ها کرده است که هم اکنون فاقد تابعیت هیچ کشوری نمی باشند! عبدالحمید دشتی، یکی از پیشقراولان نهضت شیعیان کویت در ساحت سیاست در میان اتباع کویت نیز بخشی
عملیات اجرای کارخانه پتروشیمی شرق کشورشهریورماه درکرمان آغازمی شود
کارآفرینان موفق در چنبره بروکراسی گرفتار می شوند و راه آهن نیز باید به بخش غیر دولتی واگذار شود. استاندار کرمان افزود: بزرگترین شرکت مسافربری ریلی و باری توسط شرکت های توانمند در کرمان ثبت شده و راه اندازی خطوط جدید ریلی را نیز در دستور کار دارند. وی با بیان اینکه امروز قفل مذاکرات هسته ای توسط کلید با تدبیر و درایت رییس جمهور باز شد گفت: این شرایط کشور را از فشار همه جانبه
سه گروه از زنان هستند که عذاب قبر را از آنها بر می دارند
آقا خیلی سرسازش ندارد و اگر خانمها فکر می کنند که مهریه پشتوانه ی آنها است و با بخشیدن مورد آزار همسر قرار می گیرند، مهریه شان را نبخشند. ما امیدواریم به روزی برسیم که پشتوانه، اخلاق شوهر بشود نه سکه ی طلا. خانمی می گفت که من برای سفرکربلا از شوهرم اجازه می خواستم و شوهرم گفت که من به شرطی به تو اجازه ی دهم که مهریه ات را ببخشی یا خانمی گفتند که شوهرم این قدر مرا کتک زده است تا من مهریه ام را
انقلاب اسلامی؛ انقلابی متفاوت
؛ ثالثاً در ظهور ولی عصر عجل الله فرجه الشریف تعجیل بفرماید و دست مبارک مقام معظم رهبری را در دست ایشان قرار دهد. ان شاءالله خداوند به ما توفیق دهد در سایه این نعمت های عظیم و غیر قابل ارزیابی، در حد توان خودمان به وظایف مان عمل کنیم. ما در عصری زندگی می کنیم که پدیده ای کم نظیر یا بی نظیر در تاریخ بشریت در این کشور رخ داده است. شاید بیشتر شما در آن روزها حضور نداشتید یا به دنیا نیامده
بهداشت از رفتار ما در خیابان آغاز می شود/خاطره روحانی از یک بیمار سرطانی/کنایه به پزشکان
برداشت و مردم هم یک قدم مهم برداشتند که این قدم متقابل باید ادامه یابد. رییس جمهوری با اشاره به اینکه سلامت جسم و روح، معنویت و اخلاق مردم فقط با پزشک، بیمارستان، وزارتخانه و دولت و غیره حل نمی شود اظهار داشت: مردم باید در این حوزه به صحنه بیایند. روحانی گفت: وقتی در مورد بهداشت می گوییم فقط میوه و سبزی نیست بلکه از بوق در خیابان و رانندگی تا بداخلاقی در سایت ها و روزنامه ها
آشتی پس از اختلاف 15 ساله در خاش
این نتیجه می رسیم ریشه مشترک اختلافات و اینگونه نزاع ها ضعف آموزشی و فرهنگی است. وی اظهار کرد: این خصیصه در ترکیب با روحیه ستیزه جویی، خشونت طلبی، عدم مدارا با دیگران و دسترسی به اسلحه در منطقه ما فجایع جبران ناپذیری را به وجود می آورد که در این بین شاید بهترین سرمایه ها و نخبگان طرفین منازعه گرفتار و بعضا از بین می روند، همان سرمایه هایی که تک تک آنان از دو طرف شهروندان و ع
اولویت های انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی(ره)
گران خارج و داخل از کشورتان قطع شود. این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. در این فرمایش گهربار، امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به رمز پیروزی که همان انگیزه الهی است، تحقق آنرا در وحدت کلمه می-دانند. ایشان در ادامه تاکید می نمایند که تمام تلاش عیادی شرق وغرب بدنبال این
چرا در نیمه دوم دهه 90، دختران فراری زیاد می شوند؟
پروری را بدانند این مسائل حل می شود اما اگر خانواده تعارض داشته باشند و مهارت اجتماعی و ارتباط موثر نداشته باشند فرزند آنها هم مشکل پیدا می کند. در این میان مسائل اجتماعی بیرونی هم مهم هستند که آقای جانقلی اشاره کردند وما مثلا برای همین فضای مجازی آموزشی نداریم یعنی خانواده های ما سواد رسانه ای ندارند و ممکن است فرزندانشان از طریق همین گروههایی که در شبکه ها وجود دارد راه فرار از خانه را انتخاب
آقای لاریجانی، هوای سازمان محیط زیست را داشته باشید
اند به کار گیرند. بدون تردید با وجود ریاست عالم و مدبری چون جنابتان در راس مدیریت خانه ملت جای نگرانی برای ادامه مسیر طبق نقشه راه ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری وجود نخواهد داشت. مقام رهبری فرمودند مسئله ی محیط زیست؛ مسئله ی این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله این جریان و آن جریان نیست؛ مسئله ی همه کشور است؛ همه باید دست به دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند جنابعالی نیز در سخنرانی
مجلس چه خوابی برای شهرداری ها دیده است؟
اصولی چون راهبری، هدایت، ضابطه گذاری، استانداردسازی، عدم تمرکز، کنترل و نظارت و پرهیز از هرگونه مداخله در امور اجرایی اقدامات شایسته ای را به مورد اجرا گذاشته است. وی تصریح کرد: پر واضح است که تصویب آیین نامه اداری و استخدامی شهرداری ها در مراجع قانونی ذیربط نه تنها از مصادیق دولتی شدن شهرداری ها نیست بلکه با وضع چارچوب هایی شفاف و قابل نظارت از مصادیق ارتقاء شفافیت در شهرداری ها و
مرعشی:به دنبال ترمیم پیوندهای مان با رهبری هستیم
زیر بار چنین چیزی نمی رود و با آن توهماتی که داشت و گرفتاری هایی که دچارش بود معلوم بود که این مسیر غلط است. * دومین تجربه ای که اشاره کردید برای اصلاح طلبان چه بود؟ تجربه دومی که در دسترس اصلاح طلبان بود و امکان مهمی برای اصلاح طلبان است تجربه انتخابات سال 92 است. در سال 92 بعد ازاینکه دو کاندید اصلی اصلاح طلبان یعنی آقای خاتمی که به دلیل فشارهایی که وارد کردند اصلا وارد
دورخیز اقتصاد ایران برای تحول
هم خبر داده چه مطلوب باشد و چه مذموم، حاکمیت اثرگذار است و باید از این درجه نفوذ استفاده بهینه یی کرده و نقشه راه خود را ترسیم کند. در مورد بخش خصوصی هم آمده است: باتوجه به پتانسیل موجود در همه بخش ها، زمان مناسبی برای ایفای نقش فعالانه چه در سطح خرد و چه در سطح کلان برای فعالان اقتصادی وجود دارد. مهم این است که رفتار خرد آنها در چارچوب پازل کلانی باشد که نمایندگان و نخبگان شان برای آینده
اقتصاد در حکومت مهدوی
ریخته، آشکار می کند؛ به گونه ای که مردم با چشم خود، آن را بر روی زمین می بینند و دارندگان زکات سراغ کسی می گردند که نیازمند باشد تا زکاتشان را به او بدهند؛ ولی کسی یافت نمی شود و مردم- از فضل و بخشش خداوند- از دیگران بی نیاز می گردند . (13) علی بن عقبه نقل می کند: در آن روزگار، کسی جایی را برای دادن صدقات و صرف پول در راه نیک نمی یابد؛ زیرا بی نیازی همه ی مؤمنان را فرا گرفته است . (14)
ازدواج شهربانو با امام حسین (ع) و فیلم رستاخیز
، گذشته، و راه جدیدی را در پیش می گیریم. می توانیم برای تجربه، به فتاوایی که در باره حرمت شرکت زنان در انتخابات از مشروطه تا سال 42 داده شده، نگاه کنیم و بعدا در سال 57 و مجموعه انتخابات سال 58 و بعد از آن ملاحظه کنیم که اساسا از آن مسائل دیگر خبری نبود و در کمال سکوت همه چیز به آرامی و خوبی برگزار شد. در باره رعایت یا عدم رعایت برخی از عرفیات نسبت به اقشار خاصی یا عامه مردم هم همین طور
خشونت در فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر جایی ندارد
نیکو باشد. وی تصریح کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید دین شناس بوده و در دعوت افراد به سوی پاکی و دوری از زشتی ها گرفتار نفس خود نباشند، در همه حال رضای خداوند منان را درنظر بگیرند، در دعوت مردم به کارهای خیر مهربان بوده و از امیال نفسانی دور باشند و به خلق و خوی انسان ها توجه کافی داشته و صبر و متانت را فراموش نکرده و در صدد انتقامجویی و شکایت بر نیایند. 597/6085
معرفت شناسی دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
. بنابراین معرفت شناسی نقش اساسی و مبنایی پیدا می کند. جایگاه مباحث معرفت شناختی در مقام اثبات متأخر از بسیاری از مسائل عقلی است، اما در مقام ثبوت بر همه ی مباحث عقلی مقدم است، زیرا تا نظریه ی معرفت حل نشود، نیل بشر به شناخت خود و جهان خارج از خود امکان پذیر نیست. اما معرفت شناسی هرگاه در حیطه باور دینی وارد شود، شاخه ای جدید از علم خلق می شود که از لحاظ منطقی زیرمجموعه علوم
بوسه جالب صالحی بر بازوی لاریجانی/ اگر زنان در قدرت بودند شاهد داعش نبودیم/ گزینه نهایی اصلاح طلبان برای ...
کشور دخالت کنند شکل گرفت. وی افزود: ما معتقدیم باید بانوان در ارکان مهم کشور حضور داشته باشند و از پتانسیل بی پایان آنان که نیمی از جامعه هستند استفاده شود. عضو مجمع زنان اصلاح طلب در مورد حضور بانوان در مجلس دهم به مصوبه اتحادیه بین المجالس در سال 1375 اشاره و خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه 25 تا 30 درصد بانوان باید کرسی های پارلمان را کسب کنند چراکه عدم حضور زنان در تصمیم سازی کلیدی جهان مشکلات جدی
بیابان زایی؛ بحران فراگیر
آب و تقویت سازمان محیط زیست و آموزش و تقویت فرهنگ زیست محیطی جامعه از جمله این راه حل هاست.عمده مشکل کشور در افزایش پدیده بیابان زایی، ریزگردها و شن های روان و غفلت در برنامه ریزی آمایش سرزمین است، زیرا شرایط زیست محیطی فعلی کشور ناشی از رعایت نکردن حقابه های زیست محیطی همچون خشکیدگی تالاب ها و دریاچه هاست.حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: در حال حاضر میزان فرسایش
روحانی: بارها گفتم اگر نپذیرفتند، میز مذاکره را ترک کنید
رییس جمهوری در همایش ملی سازمان های مردم نهاد سلامت با اشاره به توافق هسته ای گفت:کاری که دیپلمات های شما در صحنه بین الملل انجام دادند پیامش آن بود که پیچیده ترین مشکل پای میزمذاکره حل خواهد شد. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در این همایش ملی که در سالن همایش های صدا و سیما درحال برگزاری است ، افزود: بسیار خوشحال هستم و سپاسگزار از حضور یکایک شما عزیزانی
ضرورت پیوند خانواده، مسجد و آموزش برای تربیت صحیح جوانان
بیاید که متأسفانه این معضلات هم اکنون در جامعه وجود دارد، حتی دیده شده که به غیر از پارک ها و مراکز تفریحی بعضی از مکان های مذهبی هم یک مکان برای ارتباط میان دختر و پسر تبدیل شده است. مسلماً روابط بین دو جنس مخالف فقط به دانشگاه محدود می شود، اما حتی ممکن است به مسجد، نماز جمعه و یا مراکز مذهبی دیگر هم کشیده شود؛ یعنی هنوز ما نتوانستیم در این مورد راه حل و راهکاری را ارائه دهیم و باید
” ملون + ایسم ” سیاسی در نبود حزب
حمزه فیضی پور / میرملاس : نویسنده ی کتاب ” توسعه یعنی آزادی ” ( آمارتیاسن )چکیده ی کتابش را اینگونه نوشنه است : ” اگر کسی نشانه ی توسعه را از شما پرسید چنین راهنمایش کنید ؛ میدان آزادی ، آزاد را ه مردم سالاری ، خیابان توانمندی .و اگر شماره پلاک را [...] حمزه فیضی پور / میرملاس : نویسنده ی کتاب ” توسعه یعنی آزادی ” ( آمارتیاسن )چکیده ی کتابش را اینگونه نوشنه است : ” اگر کسی نشانه ی توسعه را از شما پرسید چنین راهنمایش کنید ؛ میدان آزادی ، آزاد را ه مردم سالاری ، خیابان توانمندی .و اگر شماره پلاک را پرسید بگویید در آنجا نیازی به دانستن شماره پلاک نیست زیرا همه ی درها برپاشنه ی مسئولیت آگاهانه می چرخد ” . اگر می توانستیم به نوسینده دسترسی پیدا کنیم از او اجازه می گرفتیم که ” کوچه ” را هم قید نماید زیرا کوچه ها مدخل ورود به خانه های مردمانند ودر اینجا کوچه یعنی حزب و احزاب . اگر با رویکرد نظریه ی ” تکامل اجتماعی انسان ” مسئله ی حیاتی “و جود احزاب رسمی شناسنامه دار” تبیین وتحلیل کنیم همین جمله اکتفا می کند که جامعه یا نظام اجتماعی به قول ” پارسونز ” مجموعه ای مرکب است از افراد یا گروههایی که نسبت به یکدیگر کنش های متقابل می کنند و در فراخور این کنش ها نیازهایی پدیدا ر می شوند و برای رفع آنها با گذشت زمان پدیدهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جدیدتر ( مانند سازمانها ، گروهها ، احزاب و تشکل های مردم نهاد ) متناسب با شرایط زمانی جدید برای انسان به عنوان یک موجود سیاسی وکنشگراجتماعی به وجود می آیند وبه عنوان حلقه های زنجیره ای جدید، تکمیل کننده ی شخصیت فردی ، سیاسی واجتماعی اش به حساب می آید ، بنابراین درکنار حلقه هایی چون مردم سالاری دینی ، آزادی ،اجتماعی بوددن حیات بشری وجود حزب با عنایت به نظام سیاسی حاکم در جهت برآورده شدن خواسته های معقول ومشروع اش امری ضروری است تا از طریق آن مجموعه ی توانمندیها و استعداد های بالقوه ” این انسان سیاسی واجتماعی” که خداوند در وجودش به ودیعه گذاشته است به فعلیت برساند. در کشور عزیز ما ایران از بعد از انقلاب مشروطه اگر تندرویهایی برفضای سیاسی جامعه حاکم نمی شد واگر عوامل بیگانه و خارجی دخالت نمی کرد شاید درخت نوپای احزاب ورسانه ها رویش خودرا دریک مسیر منطقی ادامه می داد وبه طور کامل ثمر بخش می بود ودر زمانه ما بیشتر به آنها اعتماد می شد وبه تبع ریشه ی آنها دروجود ملت ایران عمق بیشتری می یافت و ثمرات شیرین تری نصیب ایرانیان می گشت تا بدان وسیله پهنای تشنه ی ساکنان این سرزمین به آگاهی وفضیلت بیشتر وبیشتر سیراب می گشت . این یک باورمندیست که گرایش به تشکیل حزب وحضور احزاب قوی درجامعه مانعی بر سر راه فساد سیاسی و اقتصادی به شمار می رود ودر همه ی دنیا این امر پذیرفته شده که با حضور احزاب و رسانه ها پستوهای تاریک برای ” فرصت طلبان خود اندیش ” رخت بر خواهد بست وبه جای آن فضاهای شفاف وشیشه ای ایجاد خواهد شد وهمه چیز برهمگان چون حضور ” آفتاب درخشان ” نمایان می شود . واگر احزاب حضور فعال نداشته باشند و درنتیجه نخبگان وگروه های سیاسی تابع نظام مقدس جمهوری اسلامی نتوانند با حضور در تشکل های سیاسی وصنفی ابراز عقیده کنند باید شاهد آن بود که پویایی و نشاط سیاسی واجتماعی از جامعه گرفته و صبغه ی کارا بودن و موثر بودن افراد با انگیزه از آنان سلب شود و آنگاه آسیب هایی چون ریا و ریاکاری ، تزویر ، فریبکاری ، ملون ورنگارنگ بودن ، تفکرانحصاری داشتن به جای ارزش های اجتماعی وعقیدتی چون صداقت ، شجاعت ویکرنگی ، مدارا وارزش قائل شدن برای تفکر مخالف درعین رقابت خواهد نشست. در قالب احزاب وعضویت در آنها اشخاص به گونه ای رسا و شفاف تفکر ، شخصیت واقعی و باورداشت های مشروح خود را صادقانه به صورت جمعی ونه ریاکارانه والبته با برنامه مدون ونیزبا پاسداشت چهارچوب های ارزشی به منصه ی ظهور می رسانند و وآنچه را که می اندیشند به افکار عمومی عرضه می دارند . سپس این طالبان بازار سیاست ( به مفهوم علمی تدبیر و اداره ی کشور) یعنی مردمان که به فرموده امام عزیز(ره) ولی نعمتان ا ند و رهبری معظم انقلاب برآن تاکید می ورزند که دراصل صاحبان مملکت اند دست به انتخاب می زنند و آن اندیشه وبرنامه ای را که مطلوب تر است واز آن هر حزبی که باشد مشروط به آنکه مفید به حال جامعه باشد انتخاب خواهند کرد. درغیر این صورت باندهای فرصت طلب جای احزاب را خواهند گرفت . ودر نبود احزاب جامعه ما در عرصه فضای سیاسی به بیماریهای چون : عدم تحمل یکدیگر ، تهمت زدن برای ماندگاری بیشتر در قدرت ، مبتلامی گردد. این بیماریها ممکن است سنت های اصیل اسلامی ( توصیه های بزرگ دین ) را درمعرض آسیب قراردهد. توصیه های گرانبار حضرت علی به فرماندارانش از جمله” پرهیز از انحصار طلبی در هر چیزی که همه ی مردم در آن سهیمند” ویا “پرهیز از دوست داشتن چاپلوسی و ستایش زیاد افراد” که آن را مولا علی (ع ) فرصت مناسبی می داند برای شیطان که از طریق آن نیکوی نیکوکاران را از بین ببردو یا “پرهیز از اختصاص دادن همه چیز به خود و خود را برتر دانستن از عمل خلافی که همه مردم می دانند تا بدان وسیله فرد تجاهل کند در صورتی ک تو ای انسان مسئول این عمل هستی” ....این توصیه ها دال براین اند که منافع گرایی صرف فردی حاصل فردیت گرایی محض در تقابل با جمع گرایست زیرا مولا علی (ع) دربیاناتش برمبنای” قاعده ی اصحار وشفاف سازی” فرد را برای جمعی می خواهد که به آن جمع پاسخگو باشد . نتیجه آنکه راه حل معقول و پسندیده برای عملی ساختن توصیه ی بزرگان دین” تشکلی وتحزبی صواب اندیشیدن ، نیک عمل کردن درچهار چوب نظام ارزشی دینی جامعه ی ماست” ومعرفی کردن آنچه که ” خودمانیم ” نه آنچه که ” خودمان را می آراییم و آنگاه می نماییم ” که درنهایت صداقت را به مسلخ وقربانگاه مصلحت گرایی منافع شخصی وباندی بردن است . امروزه در شهر ما و جامعه ی ما ممکن است این امر صادق باشد که گاه کسی در انتخابات هیچ وقت آنچه را که درذهنش می گذرد به نمایش در نمی آورد و همیشه رنگارنگ و ملون والبته زیگ زاک وبا تاکتیک در فضای سیاسی حرکت می نماید و وبه نوعی موج سواری می کند . این خود عارضه ایی خطرناک بر مردمان ماست که اگر تداوم پیدا کند بساط دروغ ، ریا وفریب درجامعه را پهن و نهادینه خواهد کرد واین آسیبی است بزرگ که نسل های نوجوان و جوان اهل فکر ما را به تدریج به صفت نکوهیده ی ” ملون زیستن سیاسی ” می آلاید و دروجودشان می آرا ید آنگاه باید منتظر افکارریاکارانه در آنان وتبدیل به رفتار چندگانه در عرصه های مختلف سیاسی ،اجتماعی ، خانوادگی و غیره بود . بدانیم ملونیسم وتبدیل شدن آن به الگو بذر نفاق را درجامعه می کارد ومردمان عزیز و رنجور از صداقت خود را به حاشیه می راند وزمینه را برای بده وبستانی وبازیگری فعال دلالان ومنفعت طلبان فراهم می کند. لذا وظیفه فعالان وکنشگران سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در این میانه حساس تر به نظرمی آید تا وارد صحنه شوند ودر حوزه ی آموزش وپرورش عمومی وشبکه های اجتماعی با معرفی الگوهای سالم وپایدار ( اعم از الگوهای دینی ، سیاسی و عقیدتی ) با بدنه ی اجتماع ارتباط برقرار کرده وتابلوهایی زیبا از ” رفتار صادقانه سیاسی ” و ” سیاست صادقانه ” و گفتارهایی با منطق ایمان قوی وعمل مشفقانه ترسیم نمایندو نمایشگاهی از آسیب ها وخطراتی چون ” دمدمی مزاجی سیاسی واجتماعی ” و” باری به هرجهت بودن ” و ” قدرت خواهی بر مدارملونیسم ” را درجلوی دیدگان مردمان آزاده برپا کنند.و این پیام را برسانند که ” کارکرد حزبی حداقلش صداقت سیاسی است”.تا از این طریق آینه ای از واقعیت ها در برابراشخاص قرار گیردکه تعلق خاطر داشتن به یک گروه سیاسی مشروع وقانونی وبیان آن با شجاعت وصداقت بس ارزشمندتراست از رفتار فردی با تاکتیک های زیگ زاکی با هدف چنگ زدن به آنچه که خواستنی نفس است. چرا که به قول مولانا : رنگ صدق ورنگ تقوا و یقین تا ابد باقی بود بر عابدین رنگ شک ورنگ کفران و نفاق تا ابد باقی بود برجا ن عاق برق وفر روی خوب صادقین تن فنا شد آن بجا تایوم الدین “ درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
جریان تروریسم تکفیری امنیّت و صلح جهانی را تهدید می کند / تلاش برای تشکیل امت واحده اسلامی
از مبغوض ترین گناهان نزد خداست، و موجب آن می شود که خداوند مرتکب آن را مورد خشم خود قرار داده و او را از رحمت خود دور ساخته و به عذاب جاودان دوزخ گرفتار کند. بنابرآنچه در این متون آمده است تکفیر انسان مسلمانی که شهادتین می گوید جایز نیست و ریختن خون انسانی که جرمی مرتکب نشده باشد که موجب قتل او به قصاص یا نظیر آن باشد جایز نیست. نتیجه اینکه تروریسم و تکفیر مسلمین در اسلام ممنوع است، و
ناگفته های هسته ای
مورد حمله واقع می شد گرچه اصلاح طلب هم تلقی نمی شد. 11 تلاشی برای پیدا کردن متحد: پوتین به ایران چه گفت؟ تأسیسات اتمی ایران قبل از انقلاب اسلامی قرار بود توسط آلمانی ها راه اندازی شود اما در حوادث جنگ ایران و عراق، آلمانی ها کار را رها کردند و ایران رو به سوی روسیه کرد. هاشمی رفسنجانی در تابستان 1368 در مقام رئیس مجلس در سفری به مسکو که حسن روحانی که عضو هیأت بود در زمینه هسته ای
فیروزه ای که بود، فیروزه ای که آمد
سازمان فرهنگی هنری که تلاش های زیادی از سوی مدیران گذشته برای راه اندازی آنها صورت گرفته و هر کدام در میان عموم شهروندان و اهالی فرهنگ و هنر تبریز با اقبال مواجه شده بودند، نباید این چنین راکد بمانند. خدایی دلیل اصلی عدم برگزاری این جشنواره ها براساس تقویم زمانی سالانه را عدم تخصیص بودجه می داند و می گوید: برگزاری تمام این جشنواره ها، ارتباط جامعه شهروندی با موضوعات فرهنگی نه تنها در سطح شهر
ارزیابی پوتین و اوباما از نتیجه مذاکرات اتمی و نقش روسیه در توافق ایجاد شده
ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهوری روسیه و آمریکا در گفت وگویی تلفنی نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین را عالی ارزیابی کردند. به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، این گفت وگوی تلفنی عصر چهارشنبه ( به وقت محلی) و به ابتکار طرف آمریکایی انجام شد. پوتین و اوباما خاطرنشان کردند که موفقیت تلاش های چند ساله برای یافتن راه حل سیاسی - دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران با همکاری سازنده تهران، دولت های عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا امکانپذیر شد. دو طرف اعلام کردند که توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران در راستای منافع جامعه جهانی است و به تحکیم نظام منع انتشار سلاح های هسته ای و کاهش تنشها در منطقه خاورمیانه کمک می کند. در این گفت وگو، با یادآوری نقش مذاکرات آمریکا و روسیه در تامین ثبات و امنیت جهان، بر عزم متقابل دو طرف برای ادامه تلاش های مشترک به منظور اجرای کامل توافق وین و برخی مسایل مهم بین المللی از جمله مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید شد. ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه پس از 12 سال مذاکره در مورد برنامه هسته ای، در وین به توافق رسیده و برنامه جامع اقدامات مشترک را تائید کردند. روسای جمهوری روسیه و آمریکا همچنین چهلمین سالروز ماموریت فضایی مشترک سایوز- آپولون را به یکدیگر تبریک گفتند. مأموریت فضایی مشترک پروژه آزمایشی آپولو-سایوز نخستین مأموریت فضایی مشترک بین دو کشور و نخستین همکاری فضایی بین المللی بود. این مأموریت در 24 تیر 1354 (15 جولای 1975) آغاز شد و در طی آن، فضاپیمای آمریکایی آپولو و فضاپیمای روسی سایوز در مدار زمین به هم متصل شدند و فضانوردان آنها باهم عملیات مشترکی را به انجام رساندند. استفان والت در فارن پالیسی بررسی کرد الگوی قرن نوزدهمی قدرت های جهان 21 تیر 1394 فرارو- استفان والت در یادداشتی برای فارن پالسی نوشت: روسیه به قرن نوزدهم پرتاب شده، داعش می خواهد زمان را به هزار سال پیش برگرداند، و ژاپن در نظم پسا جنگ جهانی دوم گرفتار مانده است. چه میزان از ژئوپولیتیک امروز واقعا به جا مانده از اعصار گذشته است؟ به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از فارن پالسی ، والت در ادامه می نویسد: در سال 2014 بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در انتقاد از تصرف کریمه به دست روسیه گفت: شما با حمله به یک کشور دیگر، با بهانه ای کاملا کاذب، در قرن بیست و یکم به روش قرن نوزدهم رفتار می کنید. بی خیال که این اظهارات کری بر حمله دولت جورج بوش به عراق نیز منطبق است. این اظهارنظر بیانگر این عقیده آشنا بود که جهان ظاهرا به ورای محاسبات بدبینانه از سیاست قدرت حرکت کرده است. مشکل، دست کم در دیدگاه کری این است که رهبرانی مانند ولادیمیر پوتین اطلاعیه مربوط به رفتار مناسب قرن بیست و یکم را دریافت نکرده اند- یا پوتین خود را زحمت نداده که آن را بخواند یا با پیام آن موافق نبوده است. طی سفری که اخیرا به اروپا داشتم و در کنفرانس هایی در یونان و فرانسه شرکت کردم، این اظهارات کری را بیاد آوردم. من از تعداد کسانی که دیدگاه کری را پذیرفته و عمیقا نگران بودند که جهان چرخشی یو-شکل را تجربه می کند و با دور شدن از فرآیند پساجنگ سرد به سمت فضای رقابتی تر اعصار گذشته می رود. این مشاهدات باعث شد به این فکر بیافتم که کشورهای مختلف هرکدام در چه قرنی زندگی می کنند؟ مسلما ما همگی بخشی از قرن بیست و یکم هستیم اما این جهان بینی که کشورهای مختلف دارند، اغلب به نظر می رسد از اعصار مختلف گرفته شده است. برخی کشورها ظاهرا به راحتی به جهان بینی قرن بیست و یکم متعهد هستند، در حالیکه دیگر کشورها در پس جهانی بینی هایی مانده اند که تاریخ شان به قرن ها قبل باز می گردد. بنابراین کدام کشورها بهترین نمونه تفکر قرن بیست و یکمی امروز هستند؟ اول از همه اتحادیه اروپا قرار دارد که اعضایش تا حد زیادی در اداره سیاست های بین المللی منطبق بر نسخه کامل لیبرال هستند—نقطه. نخبگان اروپایی با تفاوت هایی اندک، حال واقعیت های تلخ سیاست قدرت را پس می زنند و باور دارند که دموکراسی، حاکمیت قانون و نهادهای فراملی قدرتمند می توانند رقابت میان دولت ها را از بین ببرند و در نتیجه ثبات و آرامش را تضمین کنند. علیرغم بحران ناحیه یورو، یوروسپتیسیسم (بدبینی به اروپا) در بریتانیا و بازخیزش ملی گرایی جناح راست در سراسر اروپا، بسیاری از نخبگان این قاره هنوز معتقدند همگرایی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در اروپا، وفاداری ملی مشابه به گذشته ها را تضعیف کرده و توسعه یک وحدت پست مدرن، فراملی و پان اروپایی را تقویت کرده است. این گونه اعتقادات (به علاوه حمایت مداوم آمریکا) باعث شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه دهند توانمندی ناچیز نظامی شان به هیچ تبدیل شود. اگر همه بر اساس اصول قرن بیست و یکم عمل کنند، یک قدرت نظامی جدی، ضروری نخواهد بود و صرف پول زیاد برای آن، ولخرجی خواهد بود. ارتش های ملی قدرتمند نیز کشورهای همسایه را نا امن می کنند و در را به روی آسیب های نظامی می گشاید که به شکل گیری جنگ های گذشته اروپایی کمک کرد. اتحادیه اروپا باید بر دیپلماسی و دیگر شکل های قدرت نرم تاکید کند، و باید از نیروی نظامی و دفاع از منافع ژئوپولیتیک سنتی خود اجتناب کند. ضمن اینکه نخبگان قرن بیست و یکمی اروپا مشکل سازان کوته فکری چون اسلوبودان میلوشویچ و پوتین را مقصر مشکلات سیاسی معاصر می دانند. مشکل اینجا است که رهبران کوته فکر مانند آنها را نمی توان با استدلال های هنجاری یا تحریم های اقتصادی تحت تسلط گرفت. چه کسانی را در ذهن دارم؟ مشخص ترین نمونه ها، پوتین روسیه و چین معاصر هستند که سیاست خارجی شان بازتابی از نگرانی های سنتی برای حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، توانمندی دولت و توازن قدرت است. روسیه با شور و نشاط از منطقه نفوذ خود در خارج نزدیک خود دفاع می کند و فردگرایی لیبرال که پشتیبان نهادهای غربی اصلی است را به چالش می کشد و به شدت مایل است از نیروهای نیابتی و دیگر ابزارهای خشونت برای حمایت از آنچه منافع ملی اش محسوب می شوند، استفاده کند. اگر این هدف مستلزم تصرف قلمرو یا تشدید جنگ های داخلی در دیگر نقاط باشد، خب باشد. رهبران غربی می توانند با صدای بلند اعلام کنند که اقدامات شان هیچ تهدیدی علیه روسیه نیست؛ مسئله این است که مسکو آنها را باور ندارد (و البته بدون دلیل هم نیست). همچنین، چین رو به رشد ممکن است جهانی شدن را به عنوان یک امتیاز مثبت اقتصادی بپذیرد اما خود را با جهان بینی سیاست قرن بیست و یکم تطبیق نداده است. برعکس، چین پس از تحمل دو قرن تحقیر، می خواهد آنقدر ثروتمند و قدرتمند باشد که فشارهای خارجی را هم در حال حاضر و هم در آینده خنثی کند. این هدف نیازمند رشد مداوم اقتصادی، قدرت نظامی بالا و تلاش های صبورانه برای کنترل منطقه ای اراضی یا مناطقی (مانند تایوان) که بخشی از چین می داند، است. چین همچنین می خواهد با بیرون راندن آمریکا از آسیا و ترغیب همسایگان به همساز کردن خود با قدرت چین، خود را به یک هژمون منطقه ای در آسیا تبدیل کند. به هر حال این تقریبا همان کاری بود که آمریکا در طول خیزشش به عنوان قدرت جهانی (تحت دکترین مونرو) انجام داد. روسیه و چین تنها کشورهایی نیستند که با نسخه قرن نوزدهمی سیاست خارجی زندگی می گذرانند. اقتصاد پیشرفته اسرائیل نمونه ای از چشم انداز قرن بیست و یکمی است اما همانطور که تاریخ نویس تونی جودت بیش از یک دهه پیش مطرح کرد، دی ان ای سیاسی آن-صهیونیسم- در هسته خود تنها یک ناسیونالیسم قومی اروپایی قرن نوزدهمی است. چین، روسیه و اسرائیل ممکن است- دست کم در حوزه سیاست خارجی- در چشم انداز قرن نوزدهمی گیر کرده باشند، اما برخی از کشورهای دیگر در کهربای قرن بیستم گرفتار شده اند. کره شمالی و جنوبی به واسطه یک درگیری که تاریخش به سال 1950 برمی گردد، از هم جدا هستند و کره جنوبی و ژاپن هنوز نتوانسته اند از میراث زهرآگین استعمار ژاپن و جنایات جنگ جهانی دوم آن عبور کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد سیستم های سیاسی و اقتصادی ژاپن قادر نیستند از ترتیبات نهادی که به معجزه اقتصادی جنگ جهانی دوم این کشور دامن زد اما اقتصاد آن را از زمان انفجار حباب در سال 1190 فلج کرد، آزاد شوند. بیایید همین جا متوقف نشویم. برخی کشورها و جنبش های سیاسی هستند که جهان بینی شان نه به قرن نوزدهم بلکه به دوره های بسیار دورتر باز می گردد. القاعده، داعش، طالبان و وهابی های عربستان سعودی به درجات مختلف از فناوری های مدرن استفاده می کنند اما الگوهای سیاسی شان مبتنی بر احکامی استکه به قرن هفتم بازمی گردد. زمانیکه شخصی می گوید به دنبال بازسازی یک خلافت قرون وسطایی است، این طرد آشکار فرمول دموکراسی+حقوق بشر+بازارها+ حاکمیت قانون است که افراد خوش بین زمانی معتقد بودند تنها راه ساختن یک جامعه پیشرفته قرن بیست و یکمی است. و در مورد آمریکا چطور؟ آمریکایی ها دوست دارند که خود را مترقی با نگاهی رو به جلو و کاملا متعهد به همان ارزش های لیبرالی بدانند که متحدان اروپای غربی شان دارند؛ در واقع آنها برخی مواقع گمان می کنند که این ارزش ها را آنها ایجاد کرده اند. به طور خلاصه، آمریکایی ها گمان می کنند که تجسم جهان بینی قرن بیست و یکمی هستند. واقعیاتی در این دیدگاه وجود دارد، تا آنجا که آمریکا زمان زیادی را صرف استدلال بر اساس عقاید لیبرالی و دفاع از این عقاید کرده است. اما در واقعیت، ایالات متحده امروز ملقمه ای است از آرمان گرایی قرن بیست و یکم و سیاست قدرت قرن نوزدهم. لفاظی های آن مملو از ستودن دموکراسی، حقوق بشر، برابری جنسی، بازار آزاد و دیگر ویژگی های برجسته فرمول قرن بیست و یکمی است و در انتقاد و سرزنش رقبایی چون روسیه و چین به دلیل بی بهره بودن از این ابعاد، خیلی سریع است. اما ایالات متحده نیز همچنان دیدگاه سیاست قدرت قرن نوزدهمی را حفظ کرده است. واشنگتن می خواهد هژمونی آمریکا در نیم کره غربی را حفظ کند و هنوز مایل به دفاع از مجموعه ای از متحدان غیردموکراتیک خود در سراسر جهان است. آمریکا مانند قدرت های بزرگ گذشته، نگرش منعطفی نسبت به حاکمیت قانون و نهادها دارد: زمانیکه به نفع آمریکا باشد، آنها را می پذیرد و زمانیکه در مسیر خواسته هایش باشند، آنها را نادیده می گیرد. حتی شاید بگویند که واشنگتن به خوبی مانند یک آرمان گرای قرن بیست و یکمی صحبت می کند اما زمانی که به عمل می رسد بیشتر از آنچه بخواهد اعتراف کند، قدیمی رفتار می کند. پوتین: جهان نفسی راحت کشید 23 تیر 1394 رئیس جمهوری روسیه در اولین اظهار نظر به حصول توافق هسته ای گفت که جهان با این توافق یک نفس بلند و راحت خواهد کشید. کاخ کرملین در بیانیه ای رسمی که به مناسبت پایان مذاکرات هسته ای در وین منتشر کرده است اعلام کرد؛ روسیه از توافقی که امروز حاصل شد استقبال می کند. ما مطمئنیم که جهان امروز نفس راحتی کشید. ما از پیدا شدن راه حل براساس اصول توقف تدریجی و احترام متقابل که کشور ما قویا از آن حمایت می کند راضی هستیم. این بیانیه افزود، توافق جامع مبتنی بر اصول محکم حقوق بین المللی، معاده منع گسترش سلاحهای هسته ای و پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله پروتکل الحاقی است. علیرغم تلاشها برای هرگونه سناریوی مبتنی بر زور، طرفین مسیری در حمایت از ثبات و همکاری را انتخاب کردند که برمبنای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. ما از همه کسانی که از تلاشهای قابل اتکا و راه حلهای دیپلماتیک برای حل و فصل این مساله حمایت کردند سپاسگذاریم. تیم مذاکره کننده روسی و متخصصهای ما تمام توان خود را در جهت تدوین توافق جامع به کار گرفتند. براساس این بیانیه، ایران براساس این توافق فرصتی برای توسعه برنامه های خود از جمله غنی سازی اورانیوم تحت کنترل آژانس در مقابل رفع تحریمهای تحمیل شده بدست می آورد، چیزی که ما همواره بر آن تاکید می کردیم. این موضوع همچنین فرصتی برای همکاریهای صلح آمیز بیشتر هسته ای بین ایران و روسیه فراهم خواهد آورد. ما از همه طرفها انتظار داریم که به این توافق پایبند باشند. روسیه همه تلاشهای خود در جهت تضمین اجرای کامل توافق وین که در راستای تقویت صلح و امنیت جهانی و منطقه ای است به کار خواهد گرفت. منبع: خبرگزاری فارس پوتین: غرب روابطش با ایران را اصلاح کرد 23 تیر 1394 رییس جمهور روسیه گفت: غرب روابطش را با ایران اصلاح کرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز سه شنبه در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: غرب روابطش را با ایران و کوبا اصلاح کرد. این پیام در حالی دقایقی پیش منتشر شد که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 سرانجام پس از 18 روز رایزنی بی وقفه و نفس گیر در وین پایتخت اتریش به نتیجه رسید. بهرام امیراحمدیان عملکرد روسیه در مذاکرات را بررسی کرد بازی روسی در مذاکرات 20 تیر 1394 فرارو- "روس ها ایران را بازار فروش تسلیحات خود می دانند." یک کارشناس مسائل روسیه بابیان این مطلب گفت: فکر نمی کنم که لغو این بخش از تحریم ها آن طور که روسیه گفت است در اولویت طرف ایرانی باشد. مذاکرات هسته ای درحالی که از ضرب الاجل تعیین شده عبور کرده است همچنان ادامه دارد و طرفین تلاش می کنند که به توافق برسند. در این میان برخی مسائل هنوز محل اختلاف است. لغو تحریم ها به عنوانی یکی از اصلی ترین مسائلی است که هنوز تکلیف آن روشن نشده است و حتی در روزهای اخیر و تأکید روس ها در مورد لغو تمام تحریم های تسلیحاتی پیچیده تر نیز شده است. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که در روزهای گذشته و در جریان اجلاس کشورهای بریکس، میزبان حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، اکنون بر ضرورت رفع تمام تحریم های ایران تأکید می کند. این تأکید پوتین در حالی است که طی روزهای گذشته مساله لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران به مهم ترین موضوع مورد اختلاف تبدیل شده است. این مسئله همچنین باعث بروز شکاف در میان اعضای گروه 1+5 نیز شده است. از یک سو آمریکا و غربی ها بر حفظ این بخش از تحریم های اصرار می کنند و از سوی دیگر روسیه و چین اعتقاددارند که باید حذف شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به مقابله ایران با گروه تروریستی داعش گفته بود که تحریم های تسلیحاتی باید جزو اولین تحریم های ایران باشد که (بعد از توافق) برداشته می شود زیرا لغو این تحریم ها به مبارزه با داعش کمک خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش نیویورک تایمز مقامات آمریکایی و شرکای اروپایی آن با هرگونه لغو تحریم های تسلیحاتی مخالفت کرده اند و می گویند به خاطر آنکه ایران تسلیح شبه نظامیان شیعه را تشدید خواهد کرد، این موضوع تنها بر شعله درگیری ها در عراق و سوریه، یمن و لبنان خواهد افزود. این روزنامه ادامه داده است روسیه و چین که هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، در خفا از فروش تسلیحاتی به ایران سود برده اند و همچنین بی سروصدا برای برداشته شدن ممنوعیت تسلیحاتی به ایران در حال تلاش هستند . یک مذاکره کننده اروپایی که خواستار عدم انتشار نامش شده درباره درخواست لغو تحریم های تسلیحاتی ایران به این روزنامه آمریکایی گفته است من فکر می کنم ایرانی ها فرصتی برای از بین بردن اتحاد مخالفان مذاکره ای خود می بینند. آنها در این کار خیلی ماهر هستند . بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل روسیه در گفت وگو با فرارو تقاضای روسیه مبنی بر ضرورت لغو تحریم های تسلیحاتی ایران را معنادار دانست و گفت: این موضع گیری روس ها ازاین جهت معنادار است که آنها خودشان در شرایط تحریمی به سر می برند و برای فروش تسلیحات احتمالاً با مشکل مواجه هستند. وی افزود: روسیه کشور ما را به عنوان یک بازار مهم برای فروش تسلیحات خود می داند و به همین خاطر بر لغو این بخش از تحریم ها توجه خاص دارد. این درحالی که است که لغو تحریم های مالی و پولی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این گروه از تحریم ها در مراودات مالی بین المللی و به تبع آن تجارت اثر دارد. اگرچه تحریم های تسلیحاتی نیز بخشی از نیازهای ما را مورد توجه قرار داده است اما این بخش در شرایط کنونی جزء اولویت های ما نیست. این استاد دانشگاه ادامه داد: از موضع گیری کلی روس ها در جریان مذاکرات نیز نباید غافل شد. ما فکر می کردیم که روس ها به عنوان کشور دوست در برداشت تحریم های پولی و مالی کمک کنند اما موضع گیری های دیگری کردند. امیراحمدیان با تأکید بر اینکه موضع گیری اخیر روس ها یک موضع گیری خام بوده است، گفت: فکر نمی کنم که لغو این بخش از تحریم ها آن طور که روسیه گفت است در اولویت طرف ایرانی باشد زیرا روند مذاکرات هسته ای با اعضای 1+5 این طور نشان نمی دهد. وی توضیح داد: ما علی رغم همه تحریم ها در سالهای اخیر به فعالیت های اقتصادی خود ادامه داده ایم و در بخش صادرات غیرنفتی موفقیت هایی داشته ایم. بدون شک وجود تحریم ها ما را با مشکلاتی مواجه کرده است حتی تحریم های تسلیحاتی که بر مبنای آن نمی توانیم اسلحه بخریم و بفروشیم هم مسائلی را ایجاد کرده است اما درمجموع از پس مشکلات برآمده ایم و رقمی که از تحریم های تسلیحاتی متضرر می شویم نیز چندان قابل توجه نیست. این کارشناس مسائل روسیه افزود: این در حالی است که به گفته کارشناسان روس اگر آنها درزمینهٔ صادرات تسلیحات خوب کار کنند و می توانند هفت تا هشت میلیارد دلار اسلحه به ایران بفروشند. وی با یادآوری مسائل و مشکلات پیش آمده در جریان خرید s300 گفت: آنها نه سلاح به ما داده اند و نه پولش را. از سوی دیگر مقامات ایرانی می گویند که ما مشابه s300 را ساخته ایم و نسبت به آن بی نیاز هستیم. از این منظر روس ها شرکای قابل اعتمادی نیستند لذا موضع گیری آنها در مورد لغو تحریم های تسلیحاتی قابل تأمل است. امیراحمدیان بابیان اینکه باید از روس ها پرسید که چرا خواستار لغو تحریم های تسلیحاتی هستند، گفت: به نظر می رسد که آنها شناخت درستی از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی ایران ندارند و نپذیرفته اند که ایران به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده و برای تأمین سلاح خود از آنها بی نیاز است. وی با اشاره به اینکه روسیه ارز خود را از راه صادرات انرژی، اسلحه و چوب تأمین می کند، گفت: اکنون که در تأمین ارز از این طرق با مشکلاتی مواجه هستند به دنبال فروش اسلحه به ایران هستند. روسیه بعد از آمریکا و اروپا در تولید تسلیحات مقام سوم را دارد اما در شرایطی که جامعه جهانی به سمت تنش زدایی می رود و بروز جنگ در این جامعه برازنده نیست، با مشکل مواجه شده اند. این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه روس ها در بازی های سیاسی به دنبال نتایج برد- برد نیستند، گفت: درمجموع نمی توان روی روسیه حساب کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضع گیری روسیه در مذاکرات به نتیجه می رسد یا آنها تنها می مانند گفت: روشن است که طرف ایرانی لغو تحریم ها را در یک پکیج دنبال می کند و اولویت آن هم تحریم های تسلیحاتی نیست لذا به نظر نمی رسد که آنها به نتیجه مطلوب خود برسند زیرا جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل و قدرتمند است و هیچ کشوری نمی تواند به سیاست خارجی ما خط دهد یا برای ما تعیین تکلیف کند. روسیه و چین؛ منفعلان همیشگی 20 تیر 1394 - بهرام امیراحمدیان-استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اوراسیا در روزنامه شرق نوشت: در کوران مذاکرات هسته ای در وین، این بار نیز همچون مذاکرات قبلی در لوزان سوئیس، وزرای خارجه روسیه و چین چندان فعال نبودند. رفتار این دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل سؤال برانگیز می نماید؛ دو کشوری که پس از برقراری تحریم ها علیه ایران، بیشترین مناسبات را نسبت به دیگر اعضا با ایران داشته اند و هردو به قطع نامه های علیه ایران هم رأی مثبت داده اند. چرا روسیه در این مقطع حساس پافشاری دارد که پیش از همه، تحریم های تسلیحاتی برداشته شود؟ از آن سو، در همین اثنا، وزیر خارجه روسیه اعلام می کند که روسیه آماده است از تسلیحات هسته ای خود برای مقابله با تهدیدات علیه کشورش بهره ببرد. پوتین هم می گوید که اسد باید در رأس قدرت باقی بماند. گویا سرنوشت رئیس جمهور اسد به دست پوتین است. روسیه پس از بحران اوکراین دگرگون شده است. هنگامی که روسیه به اوکراین حمله نظامی و شبه جزیره کریمه را اشغال کرد، باید این حمله از سوی ایران محکوم می شد زیرا در غیر این صورت به یک رویه تبدیل می شد. حمله عربستان به یمن نیز در همین راستا ارزیابی می شود. روسیه کشور همسایه ایران است. از یک همسایه خوب انتظار می رفت اعلام کند هرچه زودتر تحریم های پولی و مالی برداشته شود تا همسایه ما ایران بتواند نسبت به تهیه نیازمندی های اساسی که به قول رئیس جمهور روحانی بر بسیاری از مسائل تأثیر منفی داشته، اقدام کند. از سویی کارشناسان صادرات تسلیحاتی روسیه اعلام کردند که پس از رفع تحریم تسلیحاتی ایران، روسیه آماده است که حدود هفت میلیارد دلار تسلیحات به ایران صادر کند، روسیه ای که در شرایط ویژه ایران، از تحویل سامانه اس-300 که بهای آن را نیز دریافت کرده بود، سر باز زد؛ روسیه ای که ژنرال هایش چندین بار به ایران هشدار دادند و تاریخ معین کردند که آمریکا به ایران حمله نظامی خواهد کرد تا به این ترتیب ایران را تشویق به خرید اسلحه از روسیه کنند. معلوم است که روسیه شناخت درستی از ایران ندارد و مقامات آن ایران را زیاد جدی نمی گیرند. ایرانی که با آمریکا درافتاده است توان زیادی دارد. روس ها بهتر است چشم های خود را باز کنند و ایران را آن گونه که هست ببینند نه آن گونه که دوست دارند. به نظر می رسد نمایندگی سیاسی ایران در مسکو در شناساندن ایران و واقعیت های آن به روسیه ناتوان بوده است . آنها نتوانسته اند پیشرفت های علمی، فنی، نظامی، تسلیحاتی، اجتماعی و فرهنگی ما را به آنها بشناسانند. اینکه روسیه قصد دارد در این آشفته بازار تحریم های خود با فروش تسلیحات به ایران وضعیت خود را بهبود بخشد، اطلاع ندارند که ارتش قدرتمند ایران توانایی آن را دارد که نیازهای تسلیحاتی خود را تولید و حتی صادر کند؛ تسلیحاتی که در صنایع نظامی ایران تولید می شود. از طرف دیگر چین از یک سو در طرح عظیم یک کمربند، یک راه که احیای جاده ابریشم است، بهترین گزینه را مسیر سنتی آن که از ایران می گذرد انتخاب کرده است و در این راه بیش از 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. چین باید در نظر داشته باشد که ایران پس از رفع تحریم ها جایگزین های بهتری خواهد داشت تا نسبت به برقراری روابط تجاری و اقتصادی با شرکای جدید اقدام کند. روسیه و چین هردو وارد کننده فناوری های سطح بالا هستند و ایران نیز می تواند این فناوری ها را از منابع دست اول وارد کند. در این سال های خاکستری چینی ها با صادرات کالاهای نازل و نامرغوب و پایین نگاه داشتن دستمزد کارگران چینی، بازار ایران را به بازار کالاهای چینی تبدیل و سبب تعطیلی صنایع بسیاری شده اند که در نتیجه آن، نرخ بیکاری جمعیت فعال از نظر اقتصادی ایران افزایش یافته است. ایران در شرایط مناسب با تکیه بر نیروهای ملی و نیروی ماهر، تحصیل کرده و دارای استعدادهای بالقوه توانایی آن را دارد که برنامه های توسعه ای خود را پیش ببرد؛ توانایی هایی که در اثر برخی سیاست های خارجی نادرست، سبب تحریم هایی شد که چین و روسیه هم به آن رأی مثبت دادند. در هر شش قطع نامه شورای امنیت علیه ایران، روس ها و چینی ها نه تنها رأی منفی ندادند، که حتی از دادن رأی ممتنع هم دریغ کردند. هم چین و هم روسیه می دانند که ایران در زمینه های مختلف فنی و علمی دارای استعدادهایی است که مترصد بروز فرصت های مناسبند که پایه و اساس آن در برداشتن تحریم ها پی ریزی خواهد شد. بی سبب نیست که این دو شریک شرقی شاید از بهبود روابط ایران با غرب زیاد خرسند نباشند، چون منافع زیادی را از دست می دهند. در زمانی که در لوزان اجلاس نهایی برگزار و اعلامیه نهایی صادر می شد، وزرای خارجه چین و روسیه حضور نداشتند. وزیر خارجه روسیه همراه رئیس جمهور پوتین به برزیل سفر کرده بود تا در اجلاس بریکس شرکت کند. این بار نیز وزیر خارجه روسیه در حساس ترین زمان برای شرکت در اجلاس شانگهای و بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در یوفا، مذاکرات هسته ای وین را ترک کرد. پوتین: روسیه برای افزایش تولید نفت ایران آماده است 20 تیر 1394 - ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش برای افزایش تولید نفت ایران و تاثیرات احتمالی آن بر بازار نفت جهانی آمادگی کامل دارد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، پوتین روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان خاطرنشان کرد: روسیه افزایش تولید نفت ایران را پس از لغو تحریم های بین المللی در مورد این کشور امری طبیعی می داند. وی افزود: بدیهی است که ایران پس از لغو تحریم ها تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و حجم صادرات نفت این کشور احتمالا افزایش خواهد یافت. رییس جمهوری روسیه گفت: اقتصاد جهانی با این مساله (افزایش تولید نفت ایران) خود را وفق خواهد داد. اقتصاد روسیه نیز همین وضعیت را خواهد داشت و ما برای افزایش تولید نفت ایران کاملا آمادگی داریم. ایران و گروه 1+5 بیش از دو هفته است که برای دستیابی به توافق جامع با یکدیگر در وین مذاکره می کنند و به گزارش رسانه های خبری به احتمال زیاد این توافق در روزهای آینده به دست خواهد آمد. مقامهای کشورمان اعلام کرده اند که با دستیابی به توافق جامع و لغو تحریم ها، تولید نفت ایران و میزان صادرات آن بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از اظهارات چندی پیش 'رکن الدین جوادی' مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران ممکن است تولید نفت خود را پس از لغو تحریم ها به دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند. وزیر خارجه آمریکا بعضی اختلاف های باقی مانده حل شد 19 تیر 1394 فرارو- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای در وین گفت بعضی از اختلاف های باقی مانده دو طرف در مذاکرات هسته ای حل و فصل شده است. کری فضای کنونی مذاکرات را "بسیار سازنده" توصیف کرد و گفت پیشرفت هایی به دست آمده است. هم زمان به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران هیچگاه تا این حد به توافق نزدیک نبوده اند. امروز دوره توافق موقت هسته ای میان ایران و 1+5، با هدف ادامه مذاکرات جاری تا روز دوشنبه 13 ژوئیه (22 تیر) تمدید شد. اتحادیه اروپا هم تعلیق تحریم ها علیه ایران را تا سه روز دیگر تمدید کرده. تعلیق این تحریم ها قرار بود امشب پایان یابد. اتحادیه اروپا دلیل این تمدید را اختصاص دادن مدتی بیشتر برای رسیدن به راه حلی طولانی مدت درباره پرونده هسته ای ایران بیان کرده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم به خبرنگاران در وین گفت که توافق موقت هسته ای میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک تا روز دوشنبه تمدید شده است. ظهر امروز هاموند وزیر امورخارجه انگلیس هنگام ترک وین گفت که مذاکرات به کندی پیش می رود. امروز جلسات هیات دیپلماتیک برگزار شد. محمد جوادظریف با موگرینی جان کری دیدار کرند. ظریف پس از بازگشت اشتاینمایر به وین جلسه ای یک ساعته با او داشت. ارنست مونیز عضو هیات مذاکره کننده آمریکا نیز که شب گذشته وین را به مقصد لیسبون ترک کرده بود، به مذاکرات ملحق شد. وزیر انرژی آمریکا در توییتی نوشت: اکنون زمان بازگشت به کار است. سخت مشغول کار هستیم تا یک توافق خوب برپایه علوم سخت به دست بیاوریم. براساس ضرب الاجل تعیین شده در مذاکرات شب گذشته باید مذاکرات به پایان می رسد اما روزگذشته خوشبینی ها درباره توافق از بین رفت. مذاکره کنندگان کشورمان تغییر موضع امریکا را در این باره عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانستند. گویا آمریکا تا چهارشنبه شب با پیش نویس توافق موافقت کرده بود اما روز پنجشنبه تغییر دیدگاه داده و پیش نویس مذاکرات را رد کرده است. چهارشنبه شب مذاکره کنندگان آمریکایی به ریاست جان کری با باراک اوباما و تیم امنیت ملی او به صورت ویدئو کنفرانسی جلسه ای برگزار کرده بودند. ظریف پنج شنبه شب درباره اختلاف نظر در مذاکرات گفت: متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم. همچنین شاهد این هستیم که چند کشور که در گروه پنج به اضافه یک هستند، مواضع متفاوتی دارند. این مساله کار را دشوار کرده اما همه تلاش خودمان را می کنیم. واکنش ها در تهران اتفاقات روز پنج شنبه در مذاکرات امروز با واکنش مقامات کشورمان در تهران روبه رو شد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم روز قدس در تهران: در درون 1+5 یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد... امروز آثار آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که من به مذاکرات خوش بین نیستم ، بیشتر از گذشته در حال نمایان شدن است. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز خطاب به طرف های مذاکره هشدار داد: اگر مذاکرات را به بن بست بکشانید این شما هستید که در مقابل انعطاف ایران دچار اشتباه استراتژیک شده اید و نتیجه آن هم به نفع شما نخواهد بود زیرا همه نیروهای فعال در بخش هسته ای آمادگی کامل دارند که فناوری هسته ای را شتاب دهند. سرلشکر محمدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: با وجود این که آمریکایی ها گاهی حیله هایی برای نزدیک کردن خود به نتیجه نشان دادند ولی همیشه هر گاه مذاکرات خواست به توافق نزدیک شود سنگ های بزرگ تری سر راه انداختند. در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهان رفع تمام تحریم های ایران "در سریع ترین زمان ممکن" بعد از رسیدن به توافق جامع هسته ای شد. پوتین امروز جمعه 10 ژوئیه گفت که به نظر او دو طرف مذاکره "به زودی" راه حلی برای رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران خواهند یافت. احتمال ادامه مذاکرات تا دوشنبه اتحادیه اروپا تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید کرد 19 تیر 1394 فرارو- اتحادیه اروپا تعلیق تحریم ها علیه ایران را تا سه روز دیگر تمدید کرد. تعلیق این تحریم ها قرار بود امشب پایان یابد. به گزارش فرارو، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: به منظور ادامه مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 تعلیق تحریم های ایران تا 13 ژوئیه (دوشنبه 22 تیر)تمدید می شود. با این اقدام اتحادیه اروپا به نظر می رسد مذاکرات تا روز دوشنبه تمدید شده است. پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته بود مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی داشته اما بعید است امروز جمعه 19 تیر (10 ژوئیه) توافقی به دست بیاید. به گفته ظریف مهمترین موضوعات هنوز حل نشده و ممکن است گفت وگوها طی دو روز آینده هم ادامه داشته باشد. مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 از صبح امروز در سطوح مختلف در وین از سر گرفته شد. فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا مذاکرات را ترک کرده اند. قرار است مونیز عصر امروز به وین بازگردد. هاموند هم گفته فردا شنبه دوباره به وین بازخواهد گشت. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم قرار است فردا به محل مذاکرات برگردد. همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، امروز بعد از بازگشت به وین با همتای ایرانی اش گفت وگو کرد. صبح امروز نیز دیدار سه جانبه ای میان ظریف، کری و موگرینی برگزار شد. در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفته است تمام تحریم ها علیه ایران باید بعد از توافق به تدریج برداشته شود. پوتین ابراز امیدواری کرده که این توافق به زودی حاصل شود. دستاوردهای سفر روحانی به روسیه 19 تیر 1394 - حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان پس از شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا روسیه، بامداد جمعه به تهران بازگشت. به گزارش ایسنا، رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزیران قرار گرفت. روحانی در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگاران، سفر خود به روسیه و شرکت در نشست سران سه سازمان بزرگ منطقه ای و بین المللی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: اعضای سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس و اتحادیه اوراسیا در مجموع با داشتن بیش از 50 درصد جمعیت جهان، حدود 30 درصد درآمد ناخالص کل جهان را در اختیار دارند. رییس جمهور در ادامه به ملاقات های خود با روسای جمهوری روسیه ، چین ، بلاروس و افغانستان و نخست وزیر هندوستان در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، راههای توسعه بیش از پیش همکاریهای دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. روحانی با اشاره به دیدار خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت: در این دیدار اقدامات انجام شده برای توسعه مناسبات تهران - مسکو طی دوره فعالیت دولت یازدهم مرور و برنامه های آتی برای تقویت این روابط بررسی شد. رییس جمهور همچنین به دیدار خود با نخست وزیر هند اشاره کرد و افزود: این دیدار در واقع اولین ملاقات با وی بود. در این دیدار موضوع حضور و مشارکت هند در طرحهای توسعه بندر چابهار و عملیاتی کردن پروژه های شرق کشور مورد بررسی قرار گرفت. روحانی درباره ملاقات خود با رییس جمهوری چین نیز گفت که در این دیدار مسایل پیش رو و کاری میان دو کشور مرور شد. رییس جمهور در ادامه به مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و اظهارداشت: در ملاقات ها با سران کشورهای چین و روسیه به طور طبیعی بحث مذاکرات مطرح بود.این مذاکرات هم اکنون مراحل حساس خود را طی می کند و ان شاء الله آن چه برای مردم کشورمان خیر است، محقق خواهد شد. روحانی همچنین از تلاش و زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که با قدرت و قوت تمام در لیالی قدر نیز به مذاکرات خود با مذاکره کنندگان ادامه می دهند، قدردانی کرد. روحانی: مذاکرات به انتها نزدیک شده است 18 تیر 1394 فرارو- رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، ایرانِ دوستی و همکاری و تعامل و تفاهم است"، گفت: ایرانِ فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری های گسترده تر با قدرت های اقتصادی نوظهور جهان است تا ضمن کسب توانمندی بیشتر در برآوردن نیازهای جمعیت بزرگ خود، سهم افزون تری در صلح، ثبات و امنیت جهانی ایفا کند. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که شامگاه پنجشنبه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا در روسیه صحبت می کرد، گفت: دوران تهدید و تحریم به سرآمده است و آنان که سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می کرده اند، اکنون در وین گرد هم آمده اند تا از این بحران خود ساخته، با منطق و گفت وگو، عبور کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه مذاکرات هسته ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت های غربی سرانجام با تکریم اذعان کرده اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف ناپذیر است. متن کامل سخنان رئیس جمهور در این اجلاس به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور محترم فدراسیون روسیه رؤسای محترم جمهور نخست وزیران محترم خانم ها و آقایان بسیار خرسندم که فرصت حضور در این اجلاس بزرگ در شهر زیبای اوفا فراهم گردید. لازم می دانم از جناب آقای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور محترم فدراسیون روسیه و دولت این کشور برای برگزاری این نشست مهم و میهمان نوازی صمیمانه، سپاسگزاری نمایم. نشست سران سه سازمان تاثیرگذار، فرصت مغتنمی برای تبادل نظر و چاره اندیشی در باره پاره ای از معضلات جهان امروز است. بی تردید غلبه بر چالش های جهان در قرن 21، نیازمند چند جانبه گرایی، احترام به حقوق بین الملل، اصلاح نهادهای حاکمیت سیاسی و اقتصادی و توسعه همکاری های بین المللی است. ما با اتکا به سهم بیش از 50 درصدی از جمعیت جهان، نهادسازی های قدرتمند اقتصادی با حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ انرژی جهان، از توانایی و ظرفیت لازم برای استقرار رویکردهای متناسب با شرایط جدید قرن 21 برخوردار هستیم. چرا که امروزه پیشرفت های علمی و فناورانه، تأثیراتی گسترده بر فرایند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در تمامی کشورهای جهان داشته و موجب ارتقای مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً پدید آمدن اقتصادهای بزرگ نوظهور شده است. این تحولات، گسترش روزافزون روابط اقتصادی، تجاری و توسعه سرمایه داری میان کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال انتقال را نیز به دنبال داشته و نقش آنان را در اقتصاد جهانی با رشد فزاینده توام نموده است. عالیجنابان ایران با جمعیت 80 میلیون نفری، منابع کم نظیر انرژی، معادن فراوان کانی های فلزی و غیرفلزی و قرار گرفتن در میان بازاری وسیع، کانونی ویژه برای هم افزایی های اقتصادی است. ما به شکلی جدی علاقمندیم تا برای متنوع سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری های بین المللی حضور و مشارکتی فعال تر داشته باشیم. ایران نقطه استراتژیک پیوند شرق و غرب است؛ و با موقعیتی راهبردی، شبکه مناسب حمل و نقل ریلی وجاده ای، فرودگاه های مجهز و استاندارد، بنادر تجاری در شمال و جنوب، عبور کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب، جاده ابریشم، راه آهن و بزرگراه سراسری آسیایی، گذرگاه اتصال اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و نیز کریدور جاده ای و ریلی اتصال چین و آسیای مرکزی به دریای عمان، هابِ ترانزیتی منحصر به فردی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است. ما با قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا، یکی از مترقی ترین و جامع ترین قوانین حمایت از سرمایه گذاری خارجی در سطح منطقه را ایجاد و سرمایه گذاران خارجی را از حقوقی همانند اتباع داخلی برخوردار کرده ایم؛ حمایت از سرمایه ها و سرمایه گذاران در اولویت های مهم کشور من قرار گرفته است. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران افتخار خواهد داشت در مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در نوامبر سال جاری در تهران، میزبان ابتکاری مهم برای پیوند اقتصاد و انرژی باشد. خانم ها و آقایان دوران تهدید و تحریم به سرآمده است؛ وآنانکه سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می کرده اند، اکنون در وین گرد هم آمده اند تا ازاین بحران خود ساخته، با منطق وگفتگو، عبور نمایند. خوشبختانه مذاکرات هسته ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت های غربی سرانجام با تکریم اذعان نموده اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف ناپذیر است. من با استواری تمام اعلام می کنم که ایران،اکنون بیش از هر زمان دیگر، ایرانِ دوستی وهمکاری است؛ ایرانِ تعامل و تفاهم است. ایرانِ فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری های گسترده تر با قدرت های اقتصادی نوظهور جهان است؛ تا ضمن کسب توانمندی بیشتر در برآوردن نیازهای جمعیت بزرگ خود، سهم افزون تری در صلح، ثبات و امنیت جهانی ایفا نماید. در این مسیر، امنیت ملی و منطقه ای و مقابله با تروریسم و افراطی گراییِ خشونت بار، مهمترین عرصه همکاری های نوین است. ما باید بتوانیم کشورها و مردم درگیر در بحران های موجود بویژه تروریسم کور را نجات داده و از ادامه و گسترش این پدیده شوم در میان ملت ها جلوگیری نماییم. متاسفانه عدم حضور جدی و نا هماهنگی های موجود در کشورهای ما، درمقابله با این پدیده زشت، بسیاری از کشورهای منطقه را دستخوش بحران های جدی نموده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از با ثبات ترین کشورهای منطقه، پیشنهاد می کند تا با اراده جدی تر و همکاری بیشتر به مبارزه با افراط و تروریسم بپردازیم. من بار دیگر و پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی ام در سازمان ملل متحد، برای مقابله با افراط گرایی خشونت بار، دست یاری و همکاری را به سوی شما دراز می کنم و بر این باورم که با کمک یکدیگر خواهیم توانست منطقه را از لوث وجود خشونت بارترین جنایات قرن بیست ویکم پاک نماییم. در پایان، ضمن تشکر مجدد از تمامی مسئولان عالی رتبه و دست اندرکاران این اجلاس، امیدوارم حضور سران در این نشست و هم اندیشی، موجبات نقش آفرینی و ارتقاء جایگاه این سه مجموعه را در نظام بین الملل فراهم آورد. از حوصله شما سپاسگزارم. رایزنی پوتین و روحانی برای توسعه همکاری اتمی 18 تیر 1394 - کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد رئیس جمهوری روسیه با همتای ایرانی خود درباره توسعه همکاری های اتمی بحث و گفت وگو کرده است. به گزارش فارس، کرملین می گوید ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه امروز، پنجشنبه در دیدار با همتای ایرانی اش با وی درباره توسعه همکاری های اتمی بحث و گفت وگو کرده است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، دیمیتری پسکوف، معاون مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه گفت پوتین همچنین ابراز امیدواری کرده بر سر برنامه هسته ای ایران توافق حاصل شود. این مقام روس بعد از دیدار پوتین با روحانی در حاشیه اجلاس بریکس در شهر اوفا گفت: پوتین به تحولات مثبت مذاکرات هسته ای ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که به زودی یافتن راه حل های لازم امکان پذیر شود. به گفته پسکوف، روحانی در این دیدار گفته حل بحران ایجاد شده بر سر برنامه هسته ای ایران افق های جدیدی برای همکاری با روسیه در مقابله با تروریسم خواهد گشود. بر اساس گزارش ایتارتارس، طرفین همچنین درباره گسترش همکاری های نظامی و فناوری نیز گفت وگو کرده اند. روسیه: ایران پس از لغو تحریم ها عضو پیمان شانگهای می شود 17 تیر 1394 مشاور رئیس جمهور روسیه می گوید که الحاق ایران به سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای بر روی میز است ولی این الحاق مطمئناً بعد از برداشته شدن تحریم های شورای امنیت انجام خواهد شد. به گزارش فارس، ساعاتی پیش از پرواز بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران به سمت شهر یوفای روسیه بمظور شرکت در اجلاس سالانه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای، مشاور رئیس جمهور روسیه برای الحاق ایران به این سازمان محدویت زمانی تعیین کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، آنتون کوبیاکوف مشاور ولادیمیر پوتین در خصوص عضویت ایران در این سازمان گفته: درخواست ایران (برای الحاق) در دستور کار اجلاس است و عضویت، دیر یا زود، پس از برداشته شدن تحریم ای شورای امنیت به ایران اعطا می شود. کشورهای روسیه، چین، قرقستان، قرقیزستانف تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای را تشکیل می دهند. 11 کشور دیگر از جمله ایران و مصر هم برای عضویت کامل در این سازمان، درخواست خود را تسلیم دبیرخانه این سازمان کرده اند. ایران عضو ناظر شانگهای است و حق رأی ندارد. روحانی و پوتین با یکدیگر دیدار می کنند 17 تیر 1394 رؤسای جمهور ایران و روسیه با یکدیگر دیدار می کنند. به گزارش تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جریان سفر خود به روسیه برای شرکت در اجلاس شانگهای _ بریکس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو می کند. خبرگزاری ایتارتاس نیز با تایید خبر دیدار روحانی و پوتین نوشته است روسای جمهوری روسیه و ایران در اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی (بریکس) در روسیه با هم دیدار و گفت وگو خواهند کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران پنج شنبه این هفته و به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای بریکس به روسیه سفر می کند. روحانی در روز اول اجلاس سازمان همکاری های بریکس به عنوان میهمان اختصاصی حضور و سخنرانی خواهد داشت. گفت وگوی اوباما و پوتین درباره توافق اتمی 25 تیر 1394 روسای جمهور آمریکا و روسیه تلفنی با یکدیگر درباره نتایج توافق هسته ای میان ایران و 5+1 با هم گفت وگو کردند. به گزارش فارس به نقل خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه تلفنی با یکدیگر درباره نتایج توافق هسته ای میان ایران و 5+1 و لزوم اجرای آن با هم گفت وگو کردند. روز سه شنبه 23 تیرماه بود که طرف های مذاکره کننده در 5+1 درباره متن برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) به توافق رسیدند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز طی قطعنامه ای از این متن حمایت نماید. همچنین دو طرف بر لزوم ادامه رایزنی ها میان مسکو و واشنگتن در راستای حل مشکلات بین المللی از جمله خطر تروریسم با یکدیگر رایزنی کردند. ...