سایر منابع:
سایر خبرها
آیا سیاه پوشی منافاتی با سیره اهل البیت (ع) ندارد؟
.... در سفارش امام صادق علیه السلام به حنان بن سدیر، یکی از خصایص رنگ سیاه (حزن آوری یا وارث حزن) شمرده شده است: عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَفِی رِجْلِی نَعْلٌ سَوْدَاءُ فَقَالَ یَا حَنَانُ مَا لَکَ وَلِلسَّوْدَاءِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ فِیهَا ثَلَاثَ ... وَتُورِثُ الْهَمَّ وَمَعَ ذَلِکَ مِنْ لِبَاسِ الْجَبَّارِینَ ...
روایتی معتبر از شهادت فرزندان امام حسن(ع) در کربلا
السلام او را دید، در آغوشش کشید و هر دو به گریه افتادند. این نوجوان اجازه ی جنگیدن می خواست و عمویش حسین علیه السلام اجازه نمی داد. او یک سره دست و پای آن حضرت را می بوسید و اجازه می خواست تا امام حسین راضی شد و او به میدان رفت و در حالی که اشک بر گونه هایش جاری بود و تنها پیراهن و شلوار و نعلین پوشیده بود و مثل ماه می درخشید، گفت: من قاسم هستم از نسل علی، به خدا قسم که ما به پیامبر بسی نزدیک تریم از ...
حقوق رضایت به گناه از دیدگاه حضرت علی(ع)
...! امام(علیه السلام) در اینجا می فرماید: وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلاَءِ لَمْ تَقْتُلُوا; معلوم است اینها که در عصر پیامبر(صلی الله علیه وآله) بودند انبیای پیشین را نکشتند وَلَکِنْ لَقَدْ کَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِینَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِینَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَرِضَاهُمْ بِذَلِکَ الْفِعْلِ; ولی آن ها علاقه و فکرشان با قاتلان بود; از این رو خدا آنها را قاتل نامید چون خواسته و ...
آیت الله العظمی مظاهری ارتحال آیت الله غروی را تسلیت گفت
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از مرکز خبر حوزه، متن پیام تسلیت آیت الله مظاهری به مناسبت درگذشت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیّد محمّدرضا غروی به این شرح است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم پیام به مناسبت درگذشت حضرت حجة الاسلام والملمین آقای حاج سیّد محمّدرضا غروی قدس سرّه - 4/7/1396ارتحال عالم جلیل القدر مرحوم مغفور حضرت حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج ...
اولین کسی که برای امام حسین (ع) غذای نذری داد
حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع. یَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ. عمر بن علی بن حسین می گوید: هنگامی که حسین بن علی علیه السلام کشته شد، زنان بنی هاشم لباس سیاه عزا پوشیدند و [هنگام عزاداری]اعتنایی به سرما و گرما نداشتند و علی بن حسین (ع) برای آن ها غذا آماده می کرد تا عزاداری کنند. محاسن برقی، ج. 2، ص. 420 انتهای پیام/ ...
بازخوانی فقه عاشورا در نگاه رسول جعفریان
أسیر بسیره جدی محمد (صلّی الله علیه و سلّم) و سیره أبی علی بن أبی طالب و سیره الخلفاء الراشدین المهدیین رضی الله عنهم . همین نکته در باره این خبر است که وقتی مروان امام حسین (ع) را دعوت کرد تا با یزید بیعت کند حضرت فرمود: و قال: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ، و علی الإسلام السلام إذ قد بلیت الأمه براع مثل یزید. [الفتوح، 5/17] همچنین نقلی در تذکره الخواص ابن جوزی ...
چگونگی شهادت غم انگیز حضرت رقیه (س) بر اساس 3 منبع
عاتکه و یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام”.[3] اکثر محدثان دو دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین (ع) ذکر کرده اند اما علامه ابن شهر آشوب و محمد بن جریر طبری، سه دختر به نامهای سکینه فاطمه و زینب (ع) را برای آن حضرت برشمرده اند. در میان محدثان قدیم تنها علی بن عیسی اربلی صاحب کتاب کشف الغمه (که این کتاب را در سال687 ه ق تألیف کرده است) به نقل از کمال الدین گفته است که ...
فعالیت شبکه ماهواره ای امام رضا(ع) گسترش می یابد/ رادیو زیارت راه اندازی می شود
آن اشاره و خاطرنشان کرد: در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) بخشی به نام مشاوره خانواده و جوانان وجود دارد که به برکت فضای معنوی حرم مطهر در یک یا دو جلسه مشاوره بسیاری از مشکلات خانوادگی مرتفع می شود، با برنامه ریزی و استفاده از اصول مشاوره اسلامی می توان این نوع مشاوره را در کشور توسعه داد. وی در بخش پایانی سخنان خود تلاش برای گره گشایی از مشکلات مردم را وظیفه ذاتی تمام مسئولان در نظام مقدس اسلامی معرفی و عنوان کرد: نهضت خدمت رسانی در آستان قدس رضوی آغاز شده که روز به روز برکاتش را ما بیشتر می بینیم و در این مسیر همگان باید خود را مسئول بدانند. انتهای پیام/ ...
علت شش گوشه بودن قبر امام حسین (ع)
. مرحوم مفید پس از ذکر اسامی هفده نفر از شهیدان بنی هاشم که همگی از برادران و برادرزادگان و عموزادگان امام حسین علیه السّلام بودند، می فرماید: آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام علیه السّلام آنان را زیارت می کنند و علی بن الحسین علیهم السّلام (علی اکبر) از جمله آنان است، برخی گفته اند: محل دفن علی اکبر نسبت به ...
فاطمه و سکینه در کربلا/ درباره عبدالله بن حسن (ع)
تاریخی که شکل و شمایل و اخلاق و کمالات حضرت سکینه بیان کرده اند گویای این مطلب است که این دختر کامل ترین و بافضیلت ترین دختر امام حسین علیه السلام بود و بر اساس نقل های تاریخی که روایاتی که از قول امام علیه السلام را نیز بیان کرده اند، می توان به این نکته پی برد که شأن و منزلت این دختر، از سایر دختران امام حسین علیه السلام بیشتر و بالاتر بوده است و امام حسین علیه السلام مهر و محبت عجیبی به حضرت سکینه و ...
محبت ما به اهل بیت علیهم السلام واقعی است
اهل بیت علیهم السلام آن است که انسان هر آنچه را که آنها بپسندند، بپسندد. و هر آنچه را که زشت و پلید بدانند، پلید بداند. دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تقوای الهی و دلی پاک می خواهد. شیدای اهل بیت علیهم السلام باید دوستی خویش را در عمل نشان دهد وگرنه علاقه ظاهری نمی تواند صدق گفتار ایشان را ثابت کند. علی علیه السلام می فرماید: هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری ...
خانواده حضرت زینب(س) در کربلا/ شرط ازدواج حضرت زینب(س) صحت تاریخی دارد؟
است و این ازدواج در زمان امامت حضرت علی علیه السلام صورت گرفته است. - شبهه شرط همراهی امام حسین علیه السلام در زمان خواستگاری: اصلاً ماجرای خواستگاری حضرت زینب سلام الله علیها در منابع ذکر نشده و تنها آمده است که همسر ایشان عبدالله بن جعفر طیار است. نکات قابل تأملی که وجود دارد آن است که هم بعید است که حضرت زینب سلام الله علیها بدون اذن همسر خود، با نادیده گرفتن و زیرپاگذاشتن یکی از مهم ...
سفارش آیت الله بهجت درباره زیارت عاشورا
(علیه السلام) و حضرت امیر نیز از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از جبرییل و او هم از خدای متعال نقل می کند و هرکدام این زیارت را با این ضمان، تضمین کرده اند و خداوند به ذات اقدس خود قسم یاد کرده که: هرکس این زیارت و دعا را بخواند، دعا و زیارت وی را بپذیرم و خواسته اش هرچه باشد، برآورده سازم. و از سند او استفاده می شود که زیارت عاشورا از احادیث ...
نگاهی تاریخی به وقایع روز چهارم محرم
وارث : بی نتیجه بودن مذاکره حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) با عمر بن سعد برای وادار کردن لشکر وی به ترک جنگ و دعوت او و لشکرش جهت ملحق شدن به سپاه اسلام اول خلافت عثمان است . بدانکه گاهی که عمر بن الخطاب در جناح سفر آخرت بود، امر خلافت را در میان شش نفر به شوری افکند و مدت آنرا سه روز قرار داد چنانکه روز بیست و ششم ذیحجه معلوم شد. پس از آنکه عمر در سلخ ماه ذی الحجة درگذشت تا سه روز کار خلافت بجهت شوری تأخیر افتاد و عاقبت بر عثمان قرار گرفت . پس روز چهارم عثمان لباس خلافت برتن پوشید و مورخین ثبت کرده اند که بعد از استقرار امر خلافت بر عثمان بسرای خویش آمد . جماعت بنی امیه ، صغیر و کبیر به شادمانی گرد او فراهم شدند و در خانه را از بیگانگان مسدود داشتند. در این وقت ابوسفیان بانگ برداشت که آیا غیر از بنی امیه کس دیگر در این سرای می باشد؟ گفتند: نه . گفت : ای جماعت بنی امیه از در نشاط و بازی ، این منصب خلافت را مانند گوی در میان خود، دست بدست دهید. قسم بآنکه ابوسفیان را سوگند بارور است که نه عذابی است و نه حسابی و نه بهشتی است و نه جهنمی و نه حشری است و نه قیامتی . عثمان چون این کلمات را شنید، بیمناک شد که اگر این کلمات گوشزد مسلمانان شود، فتنه ای بزرگ پدید آید. فرمان داد تا او را از مجلس بیرون کردند. گویند اول مسامحتی بود از عثمان در اجرای حکم خداوند. چه حکم مرتد قتل است نه اخراج از مجلس . بالجمله ، پس از آن عبدالرحمن بن عوف بر عثمان وارد شد و عثمان را امر کرد بمسجد رود و بر منبر صعود کند. عثمان به مسجد رفت و بر منبر صعود کرد و خواست تا خطبه ای ایراد کند، راه سخن بر او مسدود شد و نتوانست چیزی بگوید. لاجرم گفت : ای مردم همانا ابوبکر و عمر ساخته این مقام می شدند و از آن پیش که بالای منبر شوند خطبه ای پرداخته و از بر می کردند و بر بالای منبر قرائت می کردند و من تدارک این کار نکردم و عاجز ماندم و شما آن را خرده نگیرید چه احتیاج شما بامام عادل 51 افزون است از امام خطیب و زود باشد که خطبه ها برحسب مراد اصغا نمائید. این کلمات بگفت و از منبر فرود آمد و بسرای خویش رفت . در روایت روضه الاحباب است که عثمان در اول جمعه از خلافت خویش بر منبر رفت . راه سخن بر او بسته شد و نتوانست اداء خطبه کند، لاجرم ترک خطبه کرد و این کلمات بگفت و از منبر فرود آمد : بسم الله الرحمن الرحیم ایها الناس سیجعل الله بعد عسر یسرا و بعدعی نطقا و انکم الی امام فعال احوج منکم الی امام قوال اقول قولی و استغفر الله لی ولکم . روز چهارم محرم، عبیداللّه بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود . به دنبال آن 13 هزار نفر در قالب 4 گروه که عبارت بودند از : .1 شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ .2 یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛ .3 حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ .4 مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ به سپاه عمر بن سعد پیوستند. بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است . حر بن یزید ریاحی و شهادت در کربلا حر بن یزید ریاحی که از سپاه کوفه به سپاه امام حسین علیه السلام ملحق شده و توبه کرده بود، با شادمانی به استقبال شهادت رفت و فرزند پیامبر را یاری کرد . او نزد امام رفت و گفت: من اولین کسی بودم که راه را بر تو گرفتم. به من اجازه ده تا اولین کشته باشم، به امید اینکه در قیامت با جدت مصافحه کنم . امام فرمود: تو از کسانی هستی که خدا توبه آنها را پذیرفته است . پس اولین کسی که جلو افتاد و با سپاه دشمن مبارزه کرد حرّ بود . او در روز عاشورا دلیرانه می جنگید و رجز می خواند: من حّر هستم که میزبان میهمان هایم. شمشیرم را بر شما فرود می آورم و از بهترین کسی که ساکن سرزمین بلا شده است حمایت می کنم. می زنم شما را و باکی ندارم . حر بن یزید به اتفاق زهیر بن قین با دشمن پیکار می کردند. هر گاه یکی از آنها در محاصره دشمن قرار می گرفت، دیگری او را از محاصره بیرون می آورد، و مدتی به این گونه پیکار کردند. اسب حرّ زخمی شد اما او همچنان سواره پیکار می کرد و رجز می خواند تا این که مردی به نام یزید بن سفیان که با حر دشمنی دیرینه داشت به او حمله کرد ولی حرّ به او هم امان نداد و او را از دم شمشیر گذراند . پس از آن فردی به نام ایوب بن شرح تیری به اسب حر زد و آن را از پای در آورد. حرّ بناچار از اسب پیاده شد و پیاده رزمید تا بیش از چهل نفر را به قتل رساند. در این هنگام بود که لشگر پیاده نظام عمر بن سعد بر او حمله ور شدند و او را به شهادت رساندند . امام علیه السلام بر بالین حرّ نشست و خون از چهره او پاک کرد و این جملات را فرمود: تو حر و آزادی، همان گونه که مادرت بر تو نام حرَ را نهاد، تو در دنیا و آخرت حرّ و آزاده هستی . یکی از اصحاب امام علیه السلام در رثای حرّ این گونه سرود: نیکو آزاده ای بود حرّ که از قبیله بنی ریاح است. او هنگامی که نیزه ها بر او فرود می آمدند صبور و شکیبا بود. و نیکو حرّی بود؛ چرا که خود را فدای حسین کرد و صبح هنگام جان خود را نثار کرد . بعضی این اشعار را به امام حسین علیه السلام نسبت داده اند . بدن سالم حر پس از صدها سال شاه اسماعیل صفوی پس از تصرف بغداد، به کربلا آمد و در آنجا از برخی مردم شنید که از حر به دلیل اینکه به امام حسین علیه السلام اجازه ی خروج از کربلا را نداده و باعث وقوع حادثه عاشورا شده بد می گویند . شاه اسماعیل فرمان داد قبر او را نبش کنند. آن گاه بدن سالم او را دید که شبیه مردی بود که خفته باشد. دستمالی که امام حسین علیه السلام بر سر وی بسته بود، هنوز بر سرش بود. همین که دستمال را باز کردند، خون تازه روان شد و هرچه کردند با دستمال دیگری خون را بند بیاورند ممکن نشد . با مشاهده ی عظمت حر، شاه اسماعیل دستور داد گنبد و بارگاهی برایش بنا کنند . منابع : فیض الاعلام شیخ عباس قمی، بحارالانوار، ج44، ص386 مقتل الحسین خوارزمی، ج 2، ص 10 حیاة الامام الحسین، ج 3، ص 221 . قصه کربلا، ص 303 . نفس المهموم، ص 141 . منبع: سایت راسخون رجانیوز دانشنامه رشد 1102101305/ ...
شاخصه های سبک زندگی عاشورایی
تعبیر دِعبل خُزاعی (شاعر معروف اهل بیت علیهم السلام)[9] آن حضرت خانواده اش را پشت پرده نشاند، تا آنان نیز برای مصیبت جدّشان امام حسین علیه السلام گریه کنند.[10]،[11] خانواده گرایی در سبک زندگی عاشورایی نهاد خانواده در اسلام جایگاه مخصوصی دارد[12] به ویزه در نهضت حسینی، اهتمام به نهاد خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا مرحوم سید بن طاووس نقل می کند در حوادث عصر تاسوعا ...
بازخوانی سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد عزاداری حسینی
، بساط اسلام به کلی برچیده می شد. 26 خرداد 1372 عبرت آن است که انسان نگاه کند و ببیند چطور شد حسین بن علی علیه السّلام - همان کودکی که جلوِ چشم مردم، آن همه موردِ تجلیلِ پیغمبر بود و پیغمبر درباره ی او فرموده بود: سیّد شباب اهل الجنه ؛ سرور جوانان بهشت - بعد از گذشت نیم قرن از زمان پیغمبر، با آن وضعِ فجیع کشته شد؟! 15 دی 1373 امام حسین را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک ...
اگر هدف سخنران گریه گرفتن از مردم باشد، به اسلام ظلم می کند/ چهار ویژگی که نباید هیئت امام حسین (ع) ...
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، عزاداری امام حسین(ع) مایه خیر و برکت کثیره و رمز بقا و حیات دین در طول تاریخ اسلام بوده است. اما آنچه که در این ایام ضرورت دارد پیرامون آن بحث و کنکاش بیشتری از زوایای مختلف به عمل آید بحث آسیب شناسی عزاداری های امام حسین(ع) است. به طور طبیعی دشمنان قسم خورده اسلام همواره جایگاهها و مواضعی را مورد هجمه فکری و فرهنگی خود قرار ...
قمه زنی در ماه محرم و روز عاشورا چه حکمی دارد؟
...، قمه زدن و یا لطمه وارد کردن به بدن اسلام از نظر مراجع تقلید چه حکمی دارد؟ امام خمینی رحمه الله: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان این عمل نشود . مقام معظم رهبری: قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه علیهم السلام و زمانهای بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم علیه السلام در مورد آن نرسیده است ...
روز چهارم محرم، مرثیه ای بر دو طفلان حضرت زینب(س)
. مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ به سپاه عمر بن سعد پیوستند.1 بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است. روز چهارم محرم : مرثیه ای بر دو طفلان حضرت زینب (سلام الله علیها) عبدالله بن جعفر نامه ای برای امام (علیه السلام) فرستاد و همراه دو فرزندش عون و محمد خدمت امام حسین (علیه السلام) فرستاد و ... . پس از مدتی عبدالله خودش خدمت ابی عبدالله (ع ...
اگر هدف سخنران گریه گرفتن از مردم باشد، به اسلام ظلم می کند/ چهار ویژگی که نباید هیئت امام حسین (ع) ...
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عزاداری امام حسین(ع) مایه خیر و برکت کثیره و رمز بقا و حیات دین در طول تاریخ اسلام بوده است. اما آنچه که در این ایام ضرورت دارد پیرامون آن بحث و کنکاش بیشتری از زوایای مختلف به عمل آید بحث آسیب شناسی عزاداری های امام حسین(ع) است. به طور طبیعی دشمنان قسم خورده اسلام همواره جایگاهها و مواضعی را مورد هجمه فکری و فرهنگی خود قرار می ...
ادب در فرهنگ عاشورا
پایین بود اشک می ریخت. حضرت فرمودند: ارفع راسک؛ سرت را بالا بیاور یعنی نمی خواهد در خودت بگردی. نمی خواهد اشتباهات خود را بررسی کنی. چون سرش پایین بود، آن حالت درونی سبب شد این ادب را عرضه کند که پلیدی های خودش را ببیند. انسان همیشه همین طور است. وقتی زشتی ها را ببینید، هیچ وقت گردن کشی نمی کند. * ذلت درون این حالت درونی است که سبب می شود لباس زیبا به عمل بپوشانند ...
ازدواج حضرت قاسم بن الحسن (ع)؛ تحریف تاریخ
به گزارش جهان نیوز ،قاسم بن الحسن(علیه السلام) در واقعه ی کربلا هنوز به پانزده سالگی نرسیده بود. طبری می گوید: قاسم ده سال داشت و در مقتل ابی مخنف آمده: قاسم در کربلا چهارده ساله بود.[1] علامه مجلسی بر این باور است که ماجرای عروسی قاسم سند معتبری ندارد. منشأ این حکایت دو کتاب است؛ یکی منتخب المراثی، اثر شیخ فخرالدین طریحی نویسنده ی مجمع البحرین و دیگری روضة الشهدا، نوشته ی ملاحسین کاشفی صاحب انوار سهیلی است. این کتاب اولین مقتلی است که ...
آیا قاضی شریح به قتل امام حسین (ع) فتوا داد؟
به گزارش بلاغ ، یکی از مهم ترین ابهامات راجع به نقش شریح در جریان نهضت کربلا این است که آیا فتوای شریح مبنی بر وجوب جهاد با امام حسین علیه السلام واقعیت داشته است یا خیر؟ مبنای این تردید، مربوط به ضرب المثلی در زبان فارسی است که علامه دهخدا به آن اشاره دارد و در میان مردم به خصوص شیعیان شایع است.[1] البته خود دهخدا نیز تأکید کرده است که این خبر سند ندارد. بنا بر تحقیق و جستجویی که در ...
بهترین راه دفع شردرکلام امام علی(ع)
می برند، و از خطای مردم در می گذرند، و خدا نیکوکاران را دوست دارد . با شنیدن این آیه دانستیم که حضرت نمی خواهد مقابله به مثل کند. هنگامی که به منزل آن شخص رسیدیم. امام(علیه السلام) او را با صدای بلند فرا خواند. فرمود: بگویید علی بن الحسین است. او از خانه بیرون آمد در حالی که آماده شنیدن سخنان تند و شدید بود. در اینجا امام(علیه السلام)به او روی کرد و فرمود: یَا أَخِی إِنَّکَ کُنْتَ قَدْ ...
امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه به 21 پیامبر سلام می کنند
استان و امام جمعه اصفهان انجام داده که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد: سندیت زیارت ناحیه مقدسه تا چه حد است؟ این زیارت در سال 1251 ه. ق از ناحیه ولی عصر(عج) به یکی از علما خطاب شد که وقتی کربلا می روید این زیارت را بخوانید. من در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی ج 101 سندیت زیارت را دیدم. شیخ مفید از مرحوم علامه مجلسی نقل می کنند که ایشان در کتاب بحار ...
شهادت امام حسین(ع) مکتب پیامبر را احیا کرد/ عزت در کلام سیدالشهدا
...> آیا قضیه جناب حرّ بن یزید ریاحی نشان از این ندارد که انسان گناهکار که حتی می تواند باعث آرزدگی امام زمانش شده باشد، به سوی خدا برگردد؟ دوباره به دامن پر مهر امام زمانش بر می گردد و تازه امام زمان کربلایی اش ابا عبد الله الحسین می فرماید: ارفع رأسک، یعنی نه تنها ناراحت نباش بلکه چون توبه کردی و از جبهه باطل به حق بازگشته ای، سرت را با عزت بالا بگیر. آن دشمنان ما هستند که باید سر افکنده باشند ...
نفی و نهی در حرکت و قیام امام حسین(ع)
مثل من با مثل او بیعت نکرده و به او کمک نمی کند. مرحوم سید بن طاوس می نویسد حضرت از آن مجلس خارج شد و از نظر آنها سرکشی و مخالفت کرد و حکومت را نفی کرد و گفت خلافت یزید را قبول ندارم و بیعت هم نمی کنم، فردای آن روز که حضرت از منزل بیرون آمده بودند، در راه به مروان بن حکم خبیث برخورد کردند. روز قبل حاکم مدینه، مروان بن حکم را خواسته بود و با او مشورت کرده بود که با امام حسین(علیه السلام)چه کار ...
انعکاس حرکت امام حسین(ع) در فقه سیاسی شیعه
.... اهمیت توجه به دیدگاه شخصیتی چون صاحب جواهر و مقایسه آن با دیدگاه حضرت امام خمینی و نقد آن، مناسب می نماید که متن سخن ایشان را که به دنبال فراز پیشین نگاشته، بازگو کنیم: و ما وقع من الحسین (ع) مع انه من الاسرار الربانیه و العلم المخزون، یمکن ان یکون لانحصار الطریق فی ذلک، علما منه علیه السلام انهم عازمون علی قتله علی کل حال کما هو الظاهر من افعالهم و احوالهم و کفرهم و عنادهم، و لعل ...
بنی امیه همان یهود است/ امام زمان(عج) برای نابودی جریان کافر قاتل حسین(ع) قیام می کند
زنده اند و امام زمان(عج) برای انتقام از آن جریان ظهور می کنند. وی به زیارت مطلقه پنجم از حضرت کاظم(ع) در مفاتیح الجنان اشاره کرد و گفت: در این زیارت آمده است: َالسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ اَلصَّلاٰةَ وَ آتَیْتَ اَلزَّکٰاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ اَلْمُنْکَرِ وَ دَعَوْتَ ...
آرزوی شهادت یک نوجوان
شهد دلنشین و زندگی بخش می بینم .امام، درنگی کرد و دیدگان خود را به رخسار روشن قاسم دوخت و فرمود: حضرت فرمود: آری، تو نیز فردا به شهادت خواهی رسید(2). الگویی ناب حماسه پر شور نوجوان وارسته ای چون قاسم بن حسن انسان ها را ازتاریکی غفلت بیرون می آورد و به آنان راه و رسم از ایثار و فداکاری می آموزد. نو جوانی که شهادت را با آغوش باز می پذیرد تا زیر بار ذلت وستم نرود و کشته شدن با عزت ...