سایر منابع:
سایر خبرها
تحولات جامعه ی مسلمین از رحلت پیامبر (ص) تا عاشورا
خواستند فتوحات انجام دهند و کشورهای دیگر را فتح و مردم آن کشورها را به اسلام دعوت کنند. فتوحات انجام شد و آنان ایران، عراق، مصر، سوریه و اردن را فتح کردند. به دنبال فتوحات پی درپی، رشد اقتصادی نیز به وجود آمد، اما آن ها فرهنگ استفاده از ثروت را در جامعه نداشتند و نمی دانستند کار درست چیست. عده ای مثل اهل بیت و یاران ایشان، این ثروت ها را صرف تولید بیشتر و انفاق کردند، اما بقیه ی افراد پول ها را صرف ...
محب واقعی سیدالشهدا وابسته و دلبسته گناهان نیست
موجب می شود، دلها به هم نزدیک تر شود. نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: این عشق و ارادت به سیدالشهدا به تجمع 500 هزار نفری در شهر شور و شعور حسینی در زنجان منجر شده که ساعات طولانی را عزاداری می کنند. وی خاطرنشان کرد: حضرت ابوالفضل در راه خدا و در راه امام زمان (عج) و سیدالشهدا از همه چیز گذشت و این مهم مصداق واقعی ایثار و از خود گذشتگی است. 7320/6085 خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir تماس بی واسطه با مسئولین ...
حماسه عاشورا یک مصیبت بزرگ است اما بزرگتر از آن آسیبی بود که به اسلام وارد شد
آفریده شده اند تا به عنوان یک دستگاه، انسان اشرف مخلوقات را تولید کنند این سخت افزار هستی است. وی بیان کرد: اما دین نقشه راه رشد انسان را تامین می کند در این صورت انسان از فرشته بالاتر و منهای دین انسان از هر حیوانی پست تر است. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش از صحنه کربلا شخص رسول الله(ص) 23 سال رنج کشید تا انسان جاهلی خودپرست، بت پرست، شهوت پرست و مال پرست ...
داعش چگونه متولد شد و پای این گروهک چگونه به عراق و سوریه باز شد؟
به گزارش اصفهان شرق ، جامعه اهل تسنن که بخش گسترده ای از جهان اسلام را شامل می شود، بالغ بر 1میلیارد و 300 میلیون نفر دارد. نگاهی به ساختار درونی جریان اهل تسنن نشان می دهد که این گروه شاخه های مختلف بر اساس تقسیم بندی های گوناگون دارد. این تقسیم بندی ها از لحاظ فقهی، کلامی، اعتقادی و ... مطرح شده است. همان طور که در حوادث سال های اخیر مشاهده می شود جامعه اهل تسنن نیز یکی از قربانیان ...
درجامعه اسلامی بت ساختن ممنوع است ولو از حاکم اسلامی/ این که مردم در عزاداری، برای ساز و آواز و دهل زدن ...
شفقنا – مصطفی صالحی ؛عضو مجلس خبرگان، معتقد است زمانی که دین در جامعه ابزار شود، اهمیت جان و مال انسان ها کاهش می یابد و مردم نیز هم رنگ جامعه می شوند و امام حسین با قیامش، باطن حکومتی که هیچ اعتقادی به دین و اسلام نداشت و درحال فریب مردم بود را به جهانیان و تاریخ نشان داد و با قیامش وظیفه دین دار را حمایت از دین تا آخرین قطره خون دانست. استاد سطح عالی حوزه علمیه قم می افزاید: هیچ امام ...
از دادن پُست های بادکنکی به جوانان تا طرح مباحث زودهنگام انتخاباتی!
هیچکس نیست. برگزاری کنگره سراسری کارگزاران سازندگی در سال جاری/ جزئیات نشست شورای مرکزی حزب یک عضو حزب کارگزاران سازندگی جزئیات نشست شورای مرکزی تشکل متبوعش را تشریح کرد. وقت مردم را صرف مباحث زودهنگام انتخاباتی نکنیم/تضمینی برای عمل آمریکا به تعهداتش وجود ندارد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:وقت مردم نباید از هم اکنون صرف مطرح شدن نام برخی ها به عنوان کاندیدای ...
پخش برخی مطالب از رسانه ملی درباره قیام عاشورا مایه شرمساری است/ حججی به پا خواسته از مکتب امام حسین (ع) ...
توجه ویژه نخبگان به این مسئله و مطالعه در مورد علت های قیام امام حسین (ع) شد و تاکید کرد: نباید به صرف شعائر توجه کرد. دین مردم بر وحیانیت و عقلانیت استوار است. حمیدزاده با تاکید بر توجه به تفکر و آرمان ها و انگیزه های قیام حسین ع اظهار کرد: قبل از انقلاب تنها به بعد شهادت و جهاد امام حسین توجه می کردیم و امر به معروف و نهی از منکر را سکویی برای پرش در پیشبرد اهداف انقلاب می دانستیم اما ...
استفاده از سلاح عطش در کربلا، از کجا ریشه گرفته بود؟
بتوانیم فقه خودمان را از این آراء پیرایش کنیم می توانیم الگویی از یک جهاد توام با اخلاق نشان دهیم وگرنه نمی توانیم. وی با اشاره به برخی فتاوایی که در این زمینه وجود دارد، گفت: ما به عنوان یک جامعه و حکومت اسلامی اگر می خواهیم واقعا اسلامی باشیم باید فقه همراه با رفعت و حق طلبی داشته باشیم. اگر فقه فقه پاکی نباشد و دست نیروهای امنیتی بیفتد بسیار خطرناک است. چرا که او از فقه استفاده می ...
صفات بارز حضرت عباس (ع) چه بود؟
دو هدف دارند؛ بنابراین با امام شان درگیر می شوند. اهل بیت به حضرت اباالفضل افتخار می کنند آیت الله میرباقری با بیان اینکه سومین خصوصیت حضرت عباس(ع) وفاست می گوید: آدمی که تسلیم امام است؛ به فهمی می رسد و محاسباتش با امام همراه می شود. عقل عملش، تعلقاتش، خوب و بد کردن هایش، زشت و زیبا کردن هایش، درکش از معروف و منکر، با امامش هماهنگ شده و تابع و دنباله رو امام و نورانی به نور ...
گفتاری درباب آسیب شناسی عزاداری/ حسین یاراحمدی
...،همچون حجله عروسی قاسم نوجوان در شب عاشورا، به عنوان دستمایه اشگ گرفتن از اهل عزا، به مرثیه ها و مقتل ها راه یافت و قضایایی به عنوان رویا و خواب(راست یا دروغ)باب شد و دهان به دهان و سینه به سینه نقل گشت و به تدریجحالت یک امر مسلم و قطعی یافت. [17] ج) آسیب های کرداری یکی دیگر از خطرات و آسیبهایی که با اهداف عزاداری و قیام امام حسین(ع)در تضاد بوده و با روح تعالیم ائمه (ع ...
آسیب شناسی عزاداری/ حسن حسینی یار
آور باشد. 10) وعاظ و مداحان باید به اخلاق حسینی متخلق باشند و به هر آن چه می گویند ابتدا خود عمل کنند و مردم بایستی ببیند که مداحان دروغ نمی گویند، خیانت نمی کنند و زن و بچه ی آنها مؤدب به آداب اسلامی هستند. 11) واعظان و مداحان بایستی احترام به پیش کسوت ها را حفظ کنند و از تجربیات آنها استفاده کنند و دیگر موارد. آیت الله جوادی آملی: انسان به مقدار فهمش ثواب می برد ...
فرمانبری از فرمان الهی نیاز کنونی جامعه است/فرمان رهبری فرمان حضرت ولی عصر(عج) است
توانایی حضرت ابوالفضل(ع) فقط به قدرت جسمی او محدود نبوده است، مطرح کرد: در مورد حضرت علی(ع) داشتن بازوان و بدن بزرگ کذایی مطرح نیست بلکه قدرت الهی و معنوی ایشان سبب شد که بتوانند درب خیبر را از زمین جدا کنند. آیت الله اراکی ادامه داد: عمل به فرمان خدا قدرت آفرین است به همین علت اگر به فرمان فروانروای الهی عمل کردیم پیروزی قطعی می شود، همانطور که مردم ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ...
نقش الگو در تربیت و ضرورت معرفی شهدا بعنوان الگوی انسان موفق
ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده [...] ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد همه می دانیم که تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد. به همان میزان که الگو در تربیت اهمیت دارد، بحث مصداق و چگونگی ارائه آن نیز مهم می شود و لذا می بایست تمرکز اصلی بر آن باشد که چه کسی یا چه چیزی با چه خصوصیات و ویژگی هایی واجد الگو شدن می شود و الگو باید چه زمانی و چگونه به متربی عرضه شود تا اثر تربیتی، اثر دلخواه باشد. انسان ها به طور طبیعی به دنبال موفقیت می روند و بسته به برداشت خود از موفقیت، سعی می کنند افراد موفق را پیدا کنند و خودشان را به آنها نزدیک نمایند. اگر نظام تعلیم و تربیت در همین مسیر حرکت کند و در معرفی موفقیت و افراد موفق به آنها کمک کند، عملا به تربیت کمک کرده ولی اگر در این بین قصور و کوتاهی کند، ای بسا موفقیت جور دیگری تعریف شود و فرد موفق کسی باشد که با اهداف مورد نظر فاصله داشته باشد. اشتباه در تبیین الگو برداشت افراد از موفقیت متفاوت است و هرکسی بسته به نوع نگاه خود به زندگی سعی می کند موفقیت را چیزی در نظر بگیرد، در جامعه اسلامی موفقیت تعریفی دارد و در جامعه غیراسلامی و مادی نیز تعریف دیگری. هر کدام از این ها هم نمونه و اسوه هایی دارند که می خواهند جامعه آنها را الگو قرار دهد و مطابق رفتار آنها، رفتار و عمل کند. اینجاست که وظیفه نظام تعلیم و تربیت سنگین می شود و باید با تمام توان در انطباق فرد موفق و خود موفقیت کوشش کند و موانعی که می خواهند در ذهن ها انحراف به وجود آورند و موفقیت را چیز دیگری معرفی کنند را بردارد و نمونه و الگوی عملی برای منظور خود را نیز ارائه کند. اکنون ما صحبت از شهید می کنیم و انتظار داریم شهدا، الگو جامعه قرار گیرند. اینجا باید ابتدا انطباق بین مفهوم موفقیت با عمل شهید ایجاد شود و آنگاه جنبه های مختلف زندگی شهید متناسب با شرایط جامعه و نیاز افراد در سطوح مختلف، استخراج و در معرض دید و انتخاب قرار گیرد. اگر در هریک از این ها خللی باشد در تحقق هدف خلل به وجود می آید. نمی شود نسبت به برداشت جامعه از موفقیت بی تفاوت بود و یا حتی چیزی متفاوت با شهادت و مسیر شهید را موفقیت جلوه داد و انتظار داشت جامعه شهید را الگو انتخاب کند. همچنین نمی شود از الگو بودن شهید صحبت کرد ولی هیچ عمل و اقدام عملیاتی برای دستیابی به آن انجام نداد. قدری به تعریف از موفقیت در جامعه دقت کنید. پول و پولداری، رفاه و آسایش، من و منیت، مدرک، مقام، امکانات و... اگر این ها برای جامعه ای موفقیت محسوب شود، به طور طبیعی جامعه به دنبال نمونه های موفق در همین عرصه ها به راه می افتد و الگوی جامعه افراد پولدار، مرفه، صاحبان نام و نشان و صاحبان مدرک و امکانات و.... خواهد شد. اکنون غایت تحصیل از مهدکودک تا دانشگاه چه چیزی تعریف شده است؟ چقدر نظام تعلیم و تربیت در صدد است برای نیازهای جامعه در حوزه های مختلف رفتاری و عملکردی (دراخلاق، در اعتقادات، در مباحث علمی پژوهشی و...) الگو معرفی کند و چقدر سعی می کند این الگوها، الگوهایی باشند که سرانجامشان ختم به خیر و ختم به شهادت شده است؟ تبلیغ اهداف و ارزش های غربی در جامعه اسلامی! واقعیت آن است که در نظام ما ارزش های نظام سرمایه داری غربی، تبلیغ و ترویج می شود. موفقیت و برخورداری، برخورداری از همان ارزش ها به حساب می آید. برای ارزش های دینی و اسلامی هم الگو ارائه نمی شود (پیدا کردن آن به خود متربی و مردم واگذار می شود) و با الگوهای مغایر با اهداف هم برخوردی نمی شود، اما انتظار می رود که شهید الگوی جامعه قرار گیرد! مگر می شود در جامعه ای چیزهایی که شهید از آنها گذشته و حتی با آنها مبارزه کرده، ارزش باشد و در عین حال، شهادت و شهادت طلبی خشونت محسوب شود و شهید نمونه خشونت طلبی به حساب آید ولی همزمان همان شهید الگو و اسوه هم در نظر گرفته شود؟! وقتی کنکور همه هدف دانش آموزان می شود باید گفت نظام تعلیم و تربیت ما به طور کلی و آموزش و پرورش در هدف گیری (تعریف موفقیت) دچار خطاست. در داخل مدرسه و دانشگاه بعد از قریب به چهل سال هنوز کسب نمره قبولی در کنکور و مدرک تحصیلی، همه هدف دانش آموزان و دانشجویان است و در بیرون از آن دین و دینداری عمل فردی به حساب می آید و حتی دولت و مقامات اجرایی خود را موظف به تحقیق آن نمی دانند. وقتی آزادی به غلط در بی بندوباری تعریف می شود، داشتن مال و ثروت ارزش محسوب می شود و صدا و سیما و دیگر رسانه ها در همین جهت عمل می کنند؛ آن وقت انتظار داریم شهدا، علما و صلحا الگو و اسوه مردم به حساب آیند!؟ لزوم بازبینی نظام ارزش گذاری جامعه تا متربی چیزی را مهم و با ارزش نبیند (موفقیت) برای آن تلاش نمی کند. تا تعریف او از موفقیت با تعریف شهید یکی نشود، نمی تواند نمونه موفق او به حساب آید. باید نظام ارزش گذاری جامعه مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، باید هدف ها و هدف گذاری ها از نو طراحی شود و باید سعادت دنیا و آخرت هدف نظام تربیتی قرارگیرد و مراتب آن در سنین مختلف روشن و در هر سطح به هدف عملیاتی تبدیل شود و باید نشان داده شود که شهید و شهادت کجای اهداف قرار می گیرد (موفقیت نهایی) آنگاه شهید الگو خواهد شد. ترویج شهید و شهادت یک چیز است، نظام ارزش گذاری چیزدیگر. زنده نگه داشتن یاد شهید و بردن نام شهدا یک چیز است و الگو کردن و الگو بودن شهید چیز دیگر. ما در خوشبینانه ترین حالت کارهایی برای تجلیل و تکریم شهید می کنیم ولی این کارها تا مرحله الگو شدن شهید فاصله زیادی دارد. تعلیم و تربیت برای الگوسازی مطلوب و برای اینکه بتواند شهید را الگو معرفی کند علاوه بر نیاز به اصلاح جهت گیری و اصلاح در اهداف و شیوه ارزش گذاری ها، نیازمند به اصلاح فرآیند و اصلاح ساز و کارهای (مکانیزم) نیز هست. اکنون فرآیند الگو سازی هم با مشکلاتی روبروست. اولاً نسبت به نیازهای مختلف تربیتی جامعه اشراف لازم ندارد و غیر از آن، یافتن الگو را در بسیاری از زمینه ها به خود جامعه و خود متربیان محول کرده است. نظام تعلیم و تربیت در اکثر زمینه ها به صرف دانش نظری و در اختیار قرار دادن مفاهیم و اطلاعات، آن هم در محیط های بسته و کلاس های درس بسنده می کند. همین حالا روند الگو دهی در جامعه حساب و کتاب چندانی ندارد و لذا اگر قرار باشد شهید الگوی رفتاری معرفی شود باید علاوه بر اصلاح ساز و کارها (مکانیزم عمل) یک اصلاح دیگری نیز از مرحله شناسایی نیازها تا عرضه الگو از زندگی شهدا، به عمل آورد تا بر اساس آن مشی شهدا در معرض انتخاب جامعه قرار گیرد. زندگی شهدا، مثل معدن و سنگ معدن ارزشمند است ولی بسیاری از جنبه های آن هنوز شناخته شده نیست و گذشته از آن به همان شکل خام قابل بهره برداری نیست، کما اینکه سنگ معدن اینگونه است. همان طور که سنگ معدن باید استخراج، فرآوری و تبدیل شود تا مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد، جنبه های مختلف زندگی شهدا نیز باید فرآوری و به زیور هنر آراسته شود، اما اکنون مسیر تعلیم و تربیت، مسیری غیر از این است. زندگی نامه شهدا، شهادت نامه آنها و وصیت نامه هایشان نیاز به واکاوی و استخراج دارد. مبنای این واکاوی باید نیاز جامعه در زمان ها و مکان های مختلف باشد. باید برای همه نیازها مفهوم سازی کرد و برای مفاهیم، نمونه پیدا کرد. این ها به سازوکار نیاز دارد که متاسفانه تاکنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. نقش اعتقاد عملی به مفاهیم ارزشی در الگوسازی مناسب در اینکه چرا تاکنون جهت گیری تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی اصلاح نشده و چرا فرآیند الگوسازی و الگو دهی هنوز با مشکل مواجه است قطعاً دلایل زیادی وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است، اما؛ اینجا باید اعتراف کرد که هنوز کم نداریم کسانی را که در مجموعه نظام تعلیم و تربیت کار می کنند ولی به تعلیم و تربیت اسلامی قائل نیستند.کم نیستند تعداد موثرین عرصه تعلیم و تربیت که تربیت مطلوب را همان تربیت غربی می دانند و همه آمال و آرزوی آنها رسیدن به وضعیتی مثل یا عین آنهاست. متاسفانه در درون نظام تعلیم و تربیت ما و در بین مسئولین، هنوز کم نیستند کسانی که با شهید بیگانه اند و شهادت را سعادت نمی شناسند. افراد وابسته و دلبسته به غرب اعتقادی به تربیت اسلامی و شهید ندارند. در جریان سند آموزش 2030 نمونه هایی از این افراد و شدت اعتقادات و علاقه شان را همگان مشاهده کردند. از این قبیل افراد انتظار زیادی نمی توان داشت، اما در بین کسانی که مخالفت با شهید و شهادت ندارند، نیز داشتن اهتمام و همت به عنوان یک عنصر مهم است. واقعیت آن است که حتی دلسوزان و علاقه مندان نیز تلاش چندانی برای این منظور به عمل نمی آورند و متناسب با این هدف بلند، عمل و رفتار نمی کنند.در درون نظام تعلیم و تربیت و بیرون آن، در حوزه های فرهنگی و غیرفرهنگی و حتی در درون آموزش و پرورش، نه عزم و جدیتّی برای این منظور مشاهده می شود و نه تا به الان سازوکار رسمی و تعریف شده ای شکل گرفته که بخواهد ظرفیت های مختلف را (معلم، متن، محتوی، نشریات، فیلم، عکس، اردوها، فعالیت ها و برنامه ها و....)را به کار گیرد و از آن برای تولید الگو و عرصه مناسب استفاده نماید. تناقض اهداف و الگو بنابراین به صورت خلاصه باید گفت؛ در ضرورت ارائه الگو به جامعه تردیدی وجود ندارد و برای انقلاب اسلامی و متولیان اصلی و دلسوز آن نیز شک و تردیدی نیست که باید شهیدان الگو و اسوه مردم قرار گیرند، اما در این هم نباید شک کرد که نمی شود اهداف را چیزی تعریف کرد (موفقیت) و الگو را چیز دیگر. متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما در کل و آموزش و پرورش به عنوان جزئی از آن، در تعریف موفقیت دچار خطای اساسی است. در حرف و شعار از سعادت و کمال انسانی و قرب به خدا صحبت می کند اما عملا ارزش های نظام سرمایه داری را ترویج می کند (یا حداقل با آنها مقابله جدی نمی کند). خود با دست خود جامعه را اسیر کنکور، مدرک، پول و غیره کرده است (که همه آنها می بایست وسیله می شدند) ولی انتظار دارد شهادت بشود آرمان و آرزو و شهید الگو باشد. مضاف بر آنکه تاکنون هیچ کار درخوری برای استخراج از معدن شهادت و چند صدهزار شهید ایران اسلامی و شهدای دیگر راه اسلام، صورت نداده است. نظام تربیتی ما عملا الگو دهی را به جامعه و فعالان این عرصه واگذار کرده و آنها هم در انتخاب الگو و هم در نحوه ارائه، از مدل های غربی و مرسوم پیروی می کنند. چه باید کرد؟ در یک چنین حالتی برای اینکه بتوانیم شهید و شهادت را الگوی نسل جوان و آحاد جامعه قرار دهیم، باید برگردیم به نظام ارزشی جامعه و ارزش گذاری ها را تغییر دهیم. برای ارزش های مورد نظر فرآیند عملیاتی طراحی نماییم و محل ها و موقعیت های نیازمند به ارائه الگو را شناسایی کنیم. متناسب با نیازها کاوشگر به معدن شهیدان بفرستیم تا آنها رگه ها و مواد معدنی مناسب را بیابند و در اختیار قرار دهند، آنگاه هر قطعه ای از سنگ معدن را به هنرمندانی خاص بسپاریم تا آن را با هنر آمیخته کنند و در قالب های جذاب، محصول فرهنگی، عکس و نوشته و نوشت افزار و غیره به جامعه و نسل جوان عرضه نمایند. درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
حسینی بودن در گرو انس با قرآن/ سنت ترویج تلاوت کلام وحی در شب عاشورا
؛ وی گفت: امیدوارم عزارداری ها مقبول باشد و خداوند به ما توفیق دهد یا حسینی زندگی کنیم یا زینبی. این که هر مسلمانی باید با قرآن ارتباط داشته باشد و حداقل در روز 50 آیه بخواند، یکی از تعالیمی است که ائمه بزرگوار به ما توصیه کرده اند. قرآن؛ راهنمای عمل هر مسلمان، در زندگی ما مهجور است، همان گونه که در زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه می خوانیم: وَ أَصْبَحَ کِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِکَ ...
دلیل اشتیاق عمومی برای دیدن صحنه اعدام در جامعه
جان دادن و لرزیدن یک انسان در لحظه مرگ را می بینیم، تا پایان عمر باید این خاطرات را با خود حمل کنیم . وی با بیان این که در تئوری چرخش، خشونت از خشونت زاده می شود، می گوید: به هر حال فرد با دیدن این صحنه، آسیب روحی دیده و پرخاشگر می شود. از طرفی حس انتقام را در افراد بالا می برد. هم اکنون در هیچ کجای دنیا از این شیوه استفاده نمی کنند. به هرحال اعدام یک حق قانونی است اما شیوه اجرای آن در ...
اگرکسی نافذالبصیره نباشد از انقلاب دلش می گیرد
در محیط کاری و همه جا، تمام رفتارها و اعمال ما نتیجه عقیده و تفکر ما است. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شما معتقد هستید که باید در جلسات امام حسین (ع) شرکت کنید این اعتقاد شما را به اینجا رسانده است. وی با بیان اینکه آنچه ما از هم می بینیم رفتار ظاهری است اما مهم اعتقادات است؛ تصریح کرد: رفتار انسان نتیجه فکر اوست. آنها که اهل بصیرت اند می دانند ریشه هر عملی فکر است؛ آن هم چگونه فکر کردن ...
راه ورود خرافه را به حماسه عاشورا باز کرده ایم
محمدعلی مهدوی راد تاکید می کند: تفسیر و قرائت از شخصیت امام حسین (ع) به صورت کامل برای شرایط امروز ما بسیار کاربردی خواهد بود. شخصیت امام یک شخصیت جامع سیاسی، علمی، فرهنگی و ابلاغی هست. به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی ، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد ( قرآن پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران) در گفت گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که چرا عمده شناخت جامعه ما از حضرت امام حسین (ع ...
مشهد در سوگ شهادت سرور آزادگان جهان است
بسیار برجسته است و شخصیت وی به عنوان یک قهرمان با اخلاص با ویژگی دشمن شناسی و زمان شناسی را نشان می دهد. رئیسی گفت: بصریت یعنی شناخت دوست از دشمن و شناخت مقصد که شهدای عاشورا همگی این خصلت را داشتند. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در قیام توابین بیش از 4 هزار نفر کشته شدند اما هیچ نامی از آنها در مجالس عزا وجود ندارد زیرا آنها زمان شناس نبودند و در زمان مناسب به ندای اباعبدالله(ع ...
امام حسین(ع) در قرآن
.... تمامی فعالیت ها و اقدامات ایشان بر اساس قرآن و دستورات دینی بود تا جایی که سیدالشهدا(ع) هدف از قیام خود احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان فرمودند که این امر نیز یکی از دستورات قرآن کریم است به طوری که خداوند می فرماید: کُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ شما بهترین امّت هستید، در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر کنید ...
تحت اراده احدی قرار نگیرید/ وقتی در عمل به دین اعتنا نداریم، رفتارمان منافقانه است؛ آیت الله مقتدایی در ...
معرفتان نسبت به دین و اهداف امام حسین(ع) ارتقا پیدا کند، بفهمید که چرا امام حسین(ع) شهید شد و با چه هدفی گریه می کنید. امام حسین برای دین و برای حمایت از دین و برای اینکه مردم را دیندار کند، شهید شد؛ این هدف را همیشه مدنظر داشته باشید و تدین به دین، عمل به احکام و اطاعت خداوند را همواره در رفتار، کردار و گفتار خود داشته باشید. او معتقد است: نمازی، نماز است که از فحشا و منکر انسان را دور ...
برادری که در راه برادرش ایثار و فداکاری کرد
با چشمانی اشکبار و خاطری اندوهگین، شاهد دفن شبانه و پنهانی پدرش بوده است. او هرگز توصیه ای را که پدرش در شب 21 ماه رمضان در آستانه شهادتش به وی کرد، از یاد نبرد. آری امام از او خواست که در عاشورا و در کربلا برادرش حسین(ع) را تنها نگذارد. پس از شهادت امام علی(ع) عباس سال های تلخ امامت برادرش حسن(ع) را هم تجربه کرد. چند سال بعد از شهادت پدرش، در سن هیجده سالگی با لبابه دختر عبداللّه بن ...
هرجا به سخن رهبری عمل کردیم به عزت و قدرت رسیدیم
عمل کند مقتدر خواهد شد؛ اطاعت از فرمان رهبری از مهمترین سنن الهی است؛ فرمان، قدرت آفرین است؛ حزب الله لبنان و جوانان ما در جنگ تحمیلی بدون پشتوانه قوی نظامی و لجستیکی با فرمان امام و رهبری این چنین در مقابل دنیا ایستادند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اگر رهبری در یک سری مسایل سکوت کردند و چیزی نگفتند به معنی رضایت نیست، بلکه در یک سری از موارد رهبر یک جامعه همچون امام ...
قمربنی هاشم، نمونه عالی ایثار، وفا و ولایت مداری
...> وی ادامه داد: از میان شاخصه های بارز ایشان می توانیم به موضوع ولایت مداری ایشان به معنای تبعیت کامل از امام زمانشان، امام حسین(ع) اشاره کنیم که این هم در سخنان و هم در عمل و فداکاری ایشان در جریان عاشورا تجلی یافته است. رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: بعد از شهادت اصحاب و فرزندان امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل(ع) خواستند از ایشان اذن میدان برای جنگیدن بگیرند و با ...
توصیه قرآن به انتخاب 3معروف وحذف 3منکر از زندگی
توضیح آیه بشویم، باید هر شب با همدیگر تا ماه رمضان به اینجا بیاییم و دور هم جمع شویم. آیه یک خط است، دو خط هم نیست. از یک خط هم اضافه تر ندارد که بگوییم یک گوشهٔ آیه را این طرف خط بیاوریم. یکم: ان الله یامر بالعدل ، خدا همهٔ شما را به میانه روی و انصاف در تمام امور زندگی تان امر می کند؛ نه مردم افراط گری در همهٔ شئون زندگی باشید و نه مردم تفریط گری! نه چندان بخور کز دهانت برآید/ نه چندان ...
رد امان نامه برای دفاع از دین و حریم ولایت
برخی تصور می کنند ایشان در تاسوعا به شهادت رسیده اند که این گونه نیست. همه شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و تنها حضرت مسلم ابن عقیل(ع) در این روز به شهادت نرسیده اند. وی افزود: نقش حضرت ابوالفضل(ع) در موضوع امان نامه روز تاسوعا بسیار برجسته است و نقش وی به عنوان یک قهرمان با اخلاص با ویژگی دشمن شناسی و زمان شناسی را نشان می دهد. عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد ...
محرم بهانه ای برای جنگ نرم دشمنان در فضای مجازی/ لزوم رعایت حقوق شهروندی در عزاداری های شبانه
نسل جوان را نسبت به هویت اصلی اسلام و عاشورا واژگون نمایند. بر این اساس صاحبان هیئت ها و اماکن مذهبی باید نسبت به معرفی آیین عزاداری در سطح شهر هوشیارانه تر عمل کنند. این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: استفاده از نوحه ها و اشعاری که در مقام برجسته شهدای کربلا نیست نباید در مجالس مطرح شود که متأسفانه در برخی موارد شاهد استفاده از ترانه ها و آهنگ ها در مداحی مراسم عزاداری امام حسین (ع ...
خاطره حضرت عباس(ع) از باز کردن راه آب در صفین/ علمداری که به وفاداری شناخته شد/ سقای تشنه لب چگونه رجز ...
فرمانبردار خدا و پیامبر خدا و امیرمومنان و حسن و حسین که درود و سلام خدا بر آنها باد! البته اوضاع درونی و بیرونی جامعه هرگز از دیدگان بیدار او پنهان نبود و او هوشیارانه به وظایف خود عمل می کرد. پس از بازگشت امام مجتبی (ع) به مدینه، عباس (ع) در کنار امام به دستگیری از نیازمندان پرداخت و هدایای کریمانه برادر خود را بین مردم تقسیم می کرد. او در این دوران لقب باب الحوائج یافت و وسیله دستگیری و حمایت ...
رهبری بهتر از مقام معظم رهبری برای ایران وجود ندارد
است ولی متاسفانه تاریخ شهادت می دهد که حرمت این بیت چگونه شکسته شد. وی افزود: این خانه محل تولید نسل به نسل انسان پرهیزکار و مومن است؛ در واقع خود این خانه، تولیدگر خانه های نور است؛ در این خانه سلمان ها ومیثم ها وکمیل ها و... تربیت شدند؛ جامعه ناب وتمدن ساز اسلامی مولود همین بیت است. آیت الله اراکی بیان کرد: این بیت ها هویت پرورند؛ مضمون فرمایش امام صادق(ع) این است که این بیت ...
واقعه کربلا روح عبودیت را بیان می کند
ایجاد می شود که نتواند این نگاه را بیان کند تا وقتی در مورد امام صحبت می کند، حسین(ع) به عنوان یک موضوع درون دینی نباشد. این 8 روایت به انحاء مختلف منطبق بر خوانش های مبتنی بر نگاه اعتقادی به پدیده عاشورا بوده و مبتنی بر خوانش انتقادی نیستند. و مادامی که یک نگاه انتقادی وجود نداشته باشد شما نمی توانید بدانید پیام حسین(ع) به انسان معاصر چیست؟ وی با بیان این که کلیشه هایی در جامعه وجود دارد ...
عاشورا جلوه خوش عاقبتان و بد عاقبتان است
شاخص بسنجیم، در غیر این صورت همه از نگاه خود می سنجند. اندیشه و عمل عاشورایی جامعه را به سمت تعالی سوق می دهد تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: امروز آنچه برای جامعه ما اهمیت دارد اندیشه و عمل عاشورایی است که جامعه را به سمت تعالی سوق می دهد، آموخته های ما از امام حسین (ع) فقط منتهی به آن نصف روز نیست، بلکه متعلق به همه عصرها است و همه باید در این مکتب درس فرا بگیرند. ...