سایر منابع:
سایر خبرها
قوت کتاب وجود غزل هایی در وصف اصحاب حضرت" سیدالشهدا (ع)"مثل حضرت "حبیب ابن مظاهر" ، "حضرت حر"، "حضرت وهب"، حضرت "زهیر ابن قین" و حضرت "جون ابن ابی مالک" است که کمتر درباره این بزرگان سروده شده است اشاره کرد. از ویژگی های خوب و مهم و لازمی که باید در وجود شاعری که در عرصه شعر ولایی قدم بر می دارد ، باشد و درامیر اکبر زاده دیده می شود ؛ داشتن یک جهان بینی معرفتی و نیز اطلاع از احادیث و ...
مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، این نیز می تواند از جمله دلایلی باشد که شعر حافظ در موسیقی ایرانی زیاد مورد استفاده قرار گرفته است. ** حافظ، جمع سعدی و خیام است کاکایی همچنین معتقد است: ترکیب غم و شادی در فرهنگ محتوایی آثار حافظ به وضوح وجود دارد. ما شاعری مثل سعدی را داریم که عموماً شاعر خوش باشی است : به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست . سعدی نگاه خوش باشی ...
...، لسان العرفا و ناظم الاولیا شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر با قرن چهاردهم میلادی) و این در حالی است که با وجود اختصاص یک روز در سال به بزرگداشت او، فاصله نسلی از او، اشعار و افکارش، سال به سال، دور و دورتر می شود. روزگاری بود که در ایران و حتی جهانی که در گستره زبان پارسی بود، تعداد کسانی که دانش خواندن و نوشتن داشته باشند شاید به میلیون هم نمی رسید اما همان نسل، بخش اعظم شان غزلی یا چندین ...
آئینی و عرفانی دارد؛ همان گونه که خود وی در برخی از غزلیات دیوانش بیان کرده است، هر چه دارد از قرآن کریم است که صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ، هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم . شاید به دلیل کثرت اشعار عرفانی حافظ اغلب ما تصور کنیم که وی از نظر مسلک و مذهب، شیعه بوده؛ در حالی که وی سنی مذهب و شافعی بوده است که این موضوع به مذهب ایرانیان در زمان سلاطین آن زمان باز می گردد که همگی سنی ...
- نتوانست به پای آن برسد و به این ترتیب پیشرفت شعری وی در همان دهه پنجاه متوقف ماند آخرین اثر م. سرشک مجموعه هزاره دوم آهوی کوهی است که در سال 1367 منتشر شد. در این مجموعه شاعر، به ویژه در اشعاری که از دهه شصت به بعد سروده، به زبان تازه ای دست یافته است. ساخت و صورت اشعارش مستحکم تر و موسیقایی تر، زبانش پیچیده تر و اندیشه هایش فلسفی تر شده است و همین امر باعث شده که اشعار او در این دفتر ...
عنوان این اثر اظهار داشت: عنوان، زیبنده این کتاب و متن نیست، چراکه هیچ پیوندی با روضه الاحباب ندارد. مولف وجه تسمیه ای برای کتاب تعیین نکرده است. البته این اشتباه از ترجمه اثر شروع نشده، بلکه آغاز اشتباه از نسخه نویسان بوده که این نام را بر اثر گذاشته اند. این کتاب، منظومه روایی بر پایه های اسطوره و بُن مایه های بسیار ضعیف تاریخی است در حالی که روضه الاحباب نام چند کتاب مشهور و شناخته شده بوده و به ...
؛ راغب اصفهانی، 1412ق.: 853). مادّۀ وتر چون به صیغۀ تفاعل برده شده است، به معنای برهم کنش به کار می رود، امّا در کاربرد لغوی نخستین، به معنای از پی هم آمدن است (ر.ک؛ همان و ابن منظور، 1414ق.، ج 5: 273) و این کاربرد به ویژه در سروده ای از ذوالرّمه (117 ق.) (ر.ک؛ ابن درید، 1345ق.: ذیل بوص) که آن را به صورت تواتر القَطا به کار برده، به خوبی می توان دید که معنای تواتر ، از پی آمدن، به صورت توده ای ...