سایر منابع:
سایر خبرها
چرا با صورتی منسوخ شده از علم سیاست مواجهیم؟
این معنا که علوم انسانی هیچ گاه در هیچ مرحله ای از فرآیند تکوین خود، خالی از غایت، ارزش و پیش زمینه ها نبوده و با توجه به ماهیت خود، اصلاً نمی تواند باشد. مگر آنکه جمیع متفکران علوم انسانی به تعریف یکسانی از ابتدائیات علوم انسانی رسیده باشند. این در حالی است که پاسخ های مختلف به پرسش های بنیادین در قلمرو اجتماعی-انسانی به تنوع در رهیافت های اجتماعی-انسانی می انجامد. (1) به یک معنا، می ...
جزوه نویسی و تاکید بر خوانش مطلق اساتید
... باید از اساتید دانشگاه هایمان و بالاخص اساتید محترم در حوزه علوم انسانی که روش جزوه نویسی را متد اصلی کار خود قرار داده اند پرسید: چرا به رغم اینکه می دانید اساسا علوم انسانی (به معنای تخصصی آن) از دیالوگ های برجای مانده سقراط و بزرگان آتن (در دوره آثار افلاطون) بوجود آمده و در واقع مدون شده؛ باز هم روش اصلی تان در تدریس، جزوه نویسی است؟ آیا جزوه نویسی به این معنا نیست که من معتقد به این گزیده ...
چهره دوگانه اکتبر
.... این نظریه یا نظام فکری را نخست انگلس در کتاب آنتی دورینگ مطرح کرد و نام آن را جهان بینی مارکسیستی گذاشت. به نظر انگلس، مارکسیسم علمی است که از سه جزء فلسفه و اقتصاد و سیاست تشکیل شده است. سپس کائوتسکی در برنامه اِرفورت گفت این علم مستقل از مبارزه طبقاتی کارگران به وجود می آید، محصول افکار دانشوران بورژواست و باید از بیرون به درون جنبش کارگری برده شود، تا از تلفیق آن با این جنبش حزب سوسیال ...
تفسیر عرفانی نه تنها ناسازگار بلکه ضد قرآن است
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، تفسیر عرفانی یکی از مکاتب تفسیری است که سابقه طولانی در تاریخ تفسیر قرآن دارد و اولین تفاسیر عرفانی به قرن دوم هجری باز می گردند. از آنجاکه درباره تفاسیر عرفانی اختلاف نظر وجود دارد و همواره مورد توافق و تایید نبوده اند، بهتر است در گام نخست در معنای تفسیر دقت کرد و سپس تفسیر عرفانی قرآن کریم را امکان سنجی و ارزیابی کرد. ...
راهکار کاهش خشونت آموزش صلح در مدارس است/ خشونت در خانواده ها
تاریخچۀ آن با تاریخ پیدایش انسان برابر است و به اعمال نظر به دیگری با اعمال خشونت تعریف می شود. در اسلام نیز خشونت به دو شکل قانونی و غیرقانونی تعریف شده است که مد نظر ما نوع غیرقانونی آن است و وقتی به سطح خانواده کشیده شد و چون خانواده پایۀ واحد اجتماعی است مسئله حساس می شود. میزان خشونت در کشور ما به نسبت دیگر کشورها خیلی کم است و وضعیت ما آنقدر بد نیست، ولی تأثیرگذاری اخبار مربوط به خشونت ها در جامعه ...
اصغرزاده: وای به روزی که جامعه خود را قربانی سیاست های اقلیت غارتگر ببیند
اوج می گیرد و به جای گذشت و ایثار، خشونت کلامی، برچسب زنی و انتقام مورد ستایش قرار می گیرد. غریزه جمعی هر اجتماعی دسترسی به آگاهی و کشف حقیقت است و برای رسیدن به آن به دنبال منابع اطمینان بخش می رود، اگر تامین نشد سراغ منابع غیرموثق و شایعات می رود. شایعه به دلیل پیوند با انسان پدیده ای اجتماعی است که در تمام جوامع انسانی متداول است و تصور جامعه بدون وجود شایعه امری محال بنظر می رسد. نکته ...
حوزه امروز نیازمند تدریس نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و خطبه فدکیه است
خوب بود اگر ما می توانستیم متن نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و خطبه فدکیه را به عنوان متن درسی در دستور کار حوزه قرار دهیم، اما اولا همه این تصمیمات در اختیار ما نیست و ثانیا پاره ای از این تصمیمات نیازمند امکاناتی است که برای ما فراهم نیست. آیت الله رشاد تاکید کرد: البته لاجرم باید به سمتی برویم که این کار اتفاق بیافتد، امیدوارم هر طلبه ای در این دوره ی ده ساله سطح، دست کم یک دور، تفسیر قرآن ...
حذف آموزش دین و قرآن به نام آزادی، به جرم تقدّس
شبهه قرار گیرد. مفهوم آزادی در اسلام با آن مفهوم آزادی که ایشان مطرح فرمودند، تفاوت های عمده ای دارد. آزادی در اسلام نه تنها با امور قدسی منافات ندارد بلکه در اسلام، آزادی خود امری قدسی و ارزشی است. حضرت سید الشهدا علیه السلام هم برای همین آزادی انسان، فداکاری کرد. درست است که در اسلام هم آزادی به همان عدم مانع معنا شده، اما با مقدم دانستن آزادی معنوی، آزادی های فردی و اجتماعی و اخلاقی ...
عنصر معنا، مبدأ تحلیل ساحات وجودی
، حیات و جهت گیری آن نظر می افکند. مقررات رفتاری، ارزش ها، نیت ها، مقاصد، طرح ها، راهبردها و روابط قدرت در دنیای امر انسانی در نظام ارزش ها، روش ها، بینش های تغییر فردی، تغییر اجتماعی و آشکارگی آن در عرصه هنر، سامان می یابند و به این قرار مضمون جهتی مکتب تغییر را توضیح می دهند. پس، فهم کامل فرآیند حیات و تغییر، باید دربرگیرنده ترکیب چهار چشم اندازِ شکل، ماده، فرآیند و معنا باشد. در ...
پنج کتاب دربارۀ میشل فوکو به توصیۀ گری گاتینگ
راهنمایی یک متخصص. استایلز: کتاب بعدی در لیست شما فلسفۀ فوکو14 اثر تاد مِی است. به نظر شما نقطۀ آغازینِ رویکرد مِی به فوکو در اینجا چیست؟ آیا او فوکو را بیش و پیش از هر چیز یک فیلسوف دانسته و بنابراین تمام آثار او را تحت این نور می نگرد؟ یا در پی آن است که مشخصاً سهم بخش فلسفی کار او را در سرتاسر آثار متنوع او برجسته سازد؟ گاتینگ: بگذارید این گونه توضیح دهم، مِی فیلسوفی است که سراسر ...
قائمی نیا: علوم جدید برآمده از فلسفه نیست - رفیعی آتانی: علوم انسانی و طبیعی محصول فلسفه است
که از همه این فرصت ها می تواند استفاده کند و به همه نقدها پاسخ دهد، این باشد که تبیین و پیش بینی و توصیه را مبتنی و برآمده از معارف اسلامی قرار دهیم و خروجی چنین تلاش علمی را علوم انسانی اسلامی بدانیم . وی درباره نسبت فلسفه اسلامی با علوم انسانی اسلامی بیان کرد: دانش از نقطه صفر شروع نمی شود و عموم دانش ها نقطه آغازی برای شکل گیری دارند. پاسخ به آغازی ترین پرسش ها در قلمرو علمی در حیطه ...
بسیاری از مردم در تسخیر جهان هستند/ بشر به ذات غایت اندیش است
در تسخیر جهان هستند؛ جهان آنها را شکار کرده است. اُبژه چیزی است زیر سیطره نگاه شما به صورت بالقوه وی در پایان خاطرنشان کرد: جهان طبیعت با ما چه ارتباطی دارد؟ این را می توانیم به عالم عین الذهن که حکمای ما از آن تعبیر کرده اند، تعبیر کنیم. دنیای امروز و فلسفه امروز از سوبژه و اُبژه سخن می گوید؛ انسان را سوبژه می داند و جهان را اُبژه. اُبژه آن بیرونی است که زیر نظر شما قرار می ...
برای دنیا بنویسیم
...> نکته دوم این است که متأسفانه برخی افراد، فضایی را ایجاد کرده اند که معتقدند هرچه غربی ها گفته اند، فاقد ارزش است و از همین رو کمتر به سراغ آن می روند. دنیای علم، این رویکرد را نمی پذیرد، در واقع آن ها به زبان های دیگر درباره اسلام می نویسند و در دنیا می پراکنند، اگر از نگاه شما نادرست است، باید پاسخ آن را بدهید، مهم جواب شما است. ضرورت ایجاد ارتباط با بیرون جهان اسلام هرچه ما ...
استدلال اخلاقی اشتراوس به سود وحی
فرهنگ امروز/ لیورا باتنیتسکی، ترجمه: عدنان فلاحی: اشتراوس (هم در آثار نخستینش دربارۀ عقلانیت یهودی قرون وسطایی و هم در آثار متأخرش در آمریکا) استدلال می کند که فقط وحی -و نه فلسفه- می تواند پایۀ یک اخلاق جهان شمول را بنا نهد. مطمئناً این اخلاق جهان شمول بر پایۀ ایمان -و نه شناخت یقینی- است؛ بااین وجود، چنین چیزی ضعفی اخلاقی را در جایگاه فلسفی برجسته می کند. اشتراوس این موضوع را در هیچ ...
اخلاق در سلسله علل احکام/ احکام و عقاید در خدمت اخلاق
دینی است؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید مشخص کنیم که مقصودمان از اخلاق و دین چیست؟ و چه تعریفی از اخلاق و دین را مد نظر داریم. به گمان من در این پرسش مقصود از اخلاق، علم اخلاق و فلسفه اخلاق نیست، بلکه مقصود گزاره های اخلاقی ناظر به خوب و بد و یا شایست و ناشایست بودن یا به تعبیر قدما حسن و قبح افعال ارادی موجود مختار است. همان گزاره هایی که اساس و مبنای شان عدالت و اصل طلایی اخلاق ...
بررسی زبان بدن رهبران دنیا
شعارسال : لیندون جانسون، رئیس جمهور اسبق امریکا در زمینه ارزش تفسیر حالات صورت بیان کرده است: "اگر وارد اتاقی شوید و [با نگاه کردن به چهره آنها] متوجه نشوید چه کسی طرف شماست و چه کسی مخالف تان است، به لحاظ سیاست مدار بودن هیچ ارزشی ندارید". سیاست خارجی امریکا در اکثر مواقع، سیاستی موفق بوده اما در حال حاضر امریکا یکی از بدترین دوره های سیاست خارجی خود را طی می کند. احساسات ...
نسبت فضا و مکان در اثر معماری با تکیه بر اندیشه های هایدیگر و نوربرگ شولتز
1- مقدمه دو مفهوم فضا[1] و مکان[2] از مفاهیم پیچیده در معماری هستند که هنوز بر سر تعریف آنها اجماع نظر وجود ندارد و برای یافتن پاسخ به پرسش های متعدد ذهن خلاق، باید از مباحث بنیادین و ریشه ای علم معماری مدد جست. بحث مکان از دیدگاه پدیدارشناسانه در آثار نویسنده و نظریه پرداز نروژی، کریستین نوربرگ-شولتز که متاثر از اندیشه های هایدیگر است یافت می شود. با مطالعه پیرامون ادبیات موضوع این سوال پیش می آید که آیا فضا و مکان در اثر معماری با یکدیگر نسبت دارند؟ در این مقاله ابتدا مفهوم مکان و بازتاب آن در معماری تبیین و آنگاه با جمع بندی ادبیات موضوع، رابطه ی میان فضا و مکان و نسبت آن دو با یک ...
نظریه شهید صدر (ره) در مورد اقتصاد اسلامی
استقلال سیاسی، به گونه ای که کشورهای اسلامی بازار فروش کشورهای غربی می شدند 3٫ استقلال اقتصادی و سیاسی که تنها از جهت طبیعت نظام اقتصاد سرمایه داری تابع غرب بودند. نقطه اشتراک هر سه مواجه کشورهای اسلامی این است که از نظام اقتصاد آزاد (سرمایه داری) و یا مارکسیستی پیروی می کردند؛ و مشکل آنجا بود که این سیستم ها اولاً خود دچار بحران شده بود و ثانیاً آلوده به ربا، بی عدالتی، تبعیض و... بود ...
به ایران بازگشتم، زیرا امکان اصلاح وجود دارد
کاری (دگماتیسم). اصولی در اینجا به معنای تاریخی در فقه نیست که در برابر اخباریون ، اجتهادگرا یا عقل گرا بودند. اما اخباریون سنتی بودند؛ منظور اینکه شاید اصولگرایان خود را اینطور تعریف کنند که ما به اصولی چون اسلام و انقلاب پایبندتریم. اما در همین معنا هم باید پرسید که حفظ ارزش ها و اصول، چطور در عمل قابل تحقق اند؟ محصول سیاست های کلان طی چند دهه گذشته مگر همین وضعیتی نیست که از نظر اقتصادی، اجتماعی ...
تفکر ذیل کدام تاریخ؟
خواهیم داشت. وجود فلسفه علم تاریخ مورد مناقشه هیچ یک از دانشمندان نیست اما از آنجا که وجود فلسفه نظری تاریخ مستلزم در نظر گرفتن قوانین عام و کلی حاکم بر تاریخ بشر است، از ابتدا مورد مناقشه بسیاری از اندیشمندان بوده است. مطالبی مانند ماهیت تاریخ، عصربندی ها، نحوه گذار از یک عصر به عصر دیگر، عامل محرک تاریخ و... ازجمله مسائل فلسفه نظری تاریخ است. لازمه پرداختن به این مسائل بررسی گزاره های ...
وبینار زنان، علم آموزی و اشتغال از نگاه فلسفی، اخلاقی و فقهی
بایستی مورد توجه قرار گیرد. وی در ادامه با اشاره به عدم تفاوت زن و مرد در آفرینش و معیار ارزش گذاری از نگاه اخلاق اسلامی در قرآن کریم افزود: براساس آیه13 سوره مبارکه حجرات در انسان شناسی قرآنی، زن و مرد از جهت رسیدن به ارزش های والای اخلاقی مساوی هستند و هر فردی فارغ از زن یا مرد بودن قابلیت کسب ارزش های اخلاقی در محیط اجتماعی را دارد. در پایان این نشست نیز حجت الاسلام و ...
علم جدید طرح دگرگونی جهان است/ دانایی، فلسفه و علم
تواند به بشر راه سعادت را نشان دهد، باید بگویند این راه کدام است یا چگونه باید آن را یافت و پیمود. دانشمندان هم گاهی به مسائل مربوط به جهان و انسان فکر کرده اند اما این تفکر در حوزه تخصص علمی شان نبوده است. اکنون دیگر حتی فلسفه هم که همواره به بشر و آینده و تقدیرش می اندیشیده است، به نظر نمی رسد که بتواند بشر را از گرفتاری هایی که به آن دچار شده است نجات دهد اما به هر حال وظیفه اش تأمل در وجود و راه ...
چرا فلسفۀ اسلامی؟!
است که آن را نوشته ام. من می خواهم روش خود را مشخص کنم. هدف من در اینجا در وهلۀ اول، هدف یک تاریخ دان فلسفۀ اسلامی نیست، گرچه باور دارم که به تاریخ و اقتضائات آن وفادار بوده ام. من کوشیده ام به عنوان یک فیلسوف با فلاسفه ای که در این کتاب مورد پرسش قرار گرفته اند، چه شرقی و چه غربی، مواجه شوم و آثارشان را بخوانم. تنها هدف من دریافت تا حد امکان وفادارانۀ آن چیزی است که صدرا و کسانی که با او ارتباط ...
برادران مارکس، از هیچ خنده می آفریدند
چیزهای بسیاری عوض شد؛ وودی آلن، شمایل روشنفکری نیویورکی در سینما، آنها را از اصلی ترین سرمشق های کمدی اش عنوان کرد. پالین کیل، منتقد سختگیر آمریکایی، اعتراف کرد که در بستر بیماری فقط می تواند کمدی های برادران مارکس را تحمل کند و البته از همه مهمتر این که رفته رفته روشن شد پای بندی برادران مارکس به آنارشیسم محض فیلم های شان تا چه اندازه دشوار بوده است. مارکس های جهان متحد شوید ...
عرفان مناقشه خیزترین مبحث در تاریخ فرهنگ اسلامی ایرانی است
. یعنی علاوه بر اینکه کلِّ جهان هستی و انسان ها را خلق کرده است در مورد انسان ها یک استثناء قائل شده است؛ در مورد انسان علاوه بر ربوبیت تکوینی، ربوبیت تشریعی هم دارد. این دیدگاه در اواخرقرن هفدهم و مخصوصاً در قرن هجدهم به دست گروهی از لهیدانان اروپا که به دئیست ها معروف بودند پدید آمد. ضیایی با بیان اینکه ایشان به وجود خدا اعتقاد داشتند گفت: ولی می گفتند ما ربوبیت تکوینی خدا را قبول ...
شعار مرگ بر آمریکا یک نماد است
هم برای شادی روح امام و یادگاران امام و همه شهدای بزرگوار انقلاب و دفاع مقدس و مدافع حرم فاتحه ای را قرائت کنیم. وی با بیان اینکه در مورد شهادت حاج آقا مصطفی خمینی چند نکته به نظر من دارای اهمیت است، عنوان کرد: نکته اول در مورد اصل شهادت حاج آقا مصطفی است که در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این جا فرصت اینکه به نحو تفصیلی روزهای پایان عمر ایشان را بررسی کنیم و رفت و آمدهای مشکوک شب آخر ...
ملاصدرا سیاست را روح شریعت میداند/ عدم تناسب عرفان اسلامی و فردیت
بزرگ تاریخ هستند و جناب فضه، افطارشان را به مسکین و یتیم و اسیر می دهند. شما می دانید که اسیری که در مدینه درب خانه حضرت امیر را زده مسلمان نبوده، چون مسلمان که مسلمان را اسیر نمی کرده! اما مورد تفقد این عارفان بزرگ قرار گرفته و این یعنی در نظام سیاسی اسلامی کفار و مشرکین غیرحربی از حقوق انسانی شان برخورداند و یک عارف سیاستمدار و قدرتمند حتماً به همه انسان ها محبت می کند و بین قدرت و محبت ...
دگردیسی انسان در خوانش صاحب المیزان
زمان ویژه ای مورد نظر است و گاه انسان به صورت کلّی مورد پژوهش قرار می گیرد. گونه نخست را انسان شناسی خُرد یا جزء نگر، و نوع دوم را انسان شناسی کلان یا کُل نگر می نامند (ر.ک؛ رجبی، 1385: 23 و 24). آنچه به عنوان دگردیسی یا دگرگونی انسان در نهادهای علمی مطرح است، با نگاهی خاص در قرآن مطرح است. در قرآن مسئله ای با عنوان دگردیسی انسان مطرح است که تجلّی این انقلاب و دگرگونی در نشئۀ دنیا، در ...
توانستن یا نتوانستن، مسأله این است
پیدا کند، از نظر روانی بر قیمت کالاهای دیگر تاثیر می گذارد که ما مخالف این اتفاق هستیم. ایران کشور باثباتی است و نشان دادیم که در سخت ترین شرایط قدرت کنترل اقتصادی خود را خواهیم داشت، بنابراین هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و وقتی تهدیدها اثربخش می شود که از هول این حرف های پوچ بازار را تحت تاثیر قرار دهیم. سیاست دولت مدیریت ارزش پول ملی است و خواهان تقلیل ارزش پول ملی نیست، پس همه باید کمک کنیم پول ملی ...