سایر منابع:
سایر خبرها
دکارت فلسفه را با علم پیوند داد/ با فلسفه مخالفت نکنیم
دگرگون می کنند. ویلیام اوکام فلسفه نومینالیسم را مطرح می کند و در نهایت دکارت پدر فلسفه مدرن فلسفه جدیدی را مطرح می کند و بعد از او کانت، هیوم و ... به طور کلی مسیری متفاوت را طی می کنند. این استاد دانشگاه ادامه داد: متفکرین اسلامی بعد از ترجمه آثار ارسطو، تعبیر محرک لا یتحرک را خدا پنداشتند و به همین خاطر ارسطو را فیلسوف الهی می دانسته اند. در ترجمه آثار ارسطو، آندرونیکوس روسی شاگرد او ...
فلسفه و فقه سیاسی نظریه همروی را می سازند
بانکداری ایرانی - روزنامه آرمان در گفت وگویی با صادق حقیقت استاد دانشگاه مفید، نوشت: نظریه همروی در دل گفتمان نواندیشی دینی قرار می گیرد. دغدغه من طرح گفتمان نو اندیشی دینی و دفاع از آن در قالب نظریه همروی است. در ادامه این گفت وگو آمده است: سید صادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید و نویسنده برجسته در حوزه اندیشه سیاسی اسلام است. وی نظریه همروی را مطرح کرده است. نظریه همروی راه سومی میان دو ...
سنت عرفانی نوعی چشم انداز وجودی از قرآن طرح می کند
را فهمید و نیازی به سیر و سلوک خاصی نیست. سیر و سلوک درجات مختلفی دارد، یکی از معنای سیر و سلوک این است که از حرام خدا دوری و توجه به حلال داشت، تلاش برای زیست پاک و ... تا به درجه ای از طهارت رسید. در فلسفه اسلامی هم این ها وجود دارد برای مثال ملاصدرا می گوید ... ایکنا: البته ملاصدرا فرق دارد حتی ابن سینا را شما در نظر بگیرید، وقتی می خواهید زیست عقلی داشته باشید ...
اعتماد به نفس در برابر اعتماد عمومی!/ او قهرمان ما است قدرش را بدانیم
به نفس خوب است، خیلی خوب! اما بیش و پیش از اعتماد به نفس، اعتمادسازی نزد افکار عمومی مهم است. ریشه ناهماهنگی در هزار و پانصد و شصتمین روز مهدی حسن زاده در خراسان نوشت: افزایش قیمت نان درست در روزی که قرار بود محقق شود، متوقف شد. افزایش وام مسکن با وجود اعلام نهایی شدن تصمیم از سوی مشاور وزیر راه و شهرسازی، به دلیل مشخص نبودن منبع تامین افزایش مبلغ وام، متوقف شد ...
ما و تفکر معنوی "هیدگر" در عبور از مدرنیته به عصر موعود
دکارتی مسیر جدیدی راگشود. هرمنوتیک یامنطق تاویلی نیز با درگیری درزبان و خوانش متعدد از متن واینکه میتوان فهم متنوعی از وجود جز فهم تحمیلی مدرن داشت ارایه کرد. پیشتر از متفکرانی چون هگل وکانت ورمانتیسم نیچه ای یاد کردیم که در چهارراه تفکر غرب ایستاده اند وبه دیالوگ باما می پردارند. هیدگر رابه این معنی میتوان در پایان تفکر غربی وبرسر چهارراه فلسفه های اربعه دید که ...
نقد سنت فقط با ارتباط با فلسفه غرب امکانپذیر می شود/ فلسفه اسلامی از فلسفه اروپایی دور ماند
. امور و کارهایی که سنت می تواند در اجتماع و زندگی امروزی انجام دهد، باید مورد نقد قرار گیرند و حال این نقد زمانی امکان پذیر است که در مواجه با اندیشه غربی باشد. فلسفه ملاصدرا فعلیت تام فلسفه است. سیدحمید طالب زاده با تأکید بر اینکه اوج فلسفه این است که آن را به عرفان متصل کند، ادامه داد: نقد سنت فقط با ارتباط با فلسفه غرب امکانپذیر می شود. در این کتاب به عنوان یک دانشجوی مبتدی توضیح ...
چهره + خوان
اقدامات خشونت آمیز طرفین بحران را پیچیده کرد. آنان گمان می کردند که حکومت سوریه نیز مثل تونس و لیبی و مصر به سرعت با شکست مواجه می شود. عدم درک فلاسفه به خاطر تفاوت مبناست رضا داوری اردکانی ، فیلسوف: فلاسفه اگر حرف همدیگر را نمی فهمند و همدیگر را درک نمی کنند از این جهت است که مبانی متفاوت دارند. کانت هم وقتی در قلمرو منطق انتزاعی قرار می گیرد بسیاری از حرف هایش را قبول ندارد. هگل هم ...
اعتباریات علامه طباطبایی
اصرار داریم که تفسیر صحیحی از علامه طباطبایی ارائه کنیم. ممکن است کسی تفسیری از علامه طباطبایی ارائه کند که ناظر به سنت فلسفی غرب باشد یا یک برداشتی از علامه طباطبایی داشته باشد که این برداشت ناظر به اوضاع جدید ما – احیاناً تفسیرهای مدرن، پست مدرن، لیبرالی، مارکسی، کانتی، نوکانتی و هگلی- باشد. نمی گویم این ها امکان پذیر نیست. کاری که در اینجا انجام می شود این است که علامه طباطبایی را با مراجعه به متون ایشان در بستر فلسفه سیاسی اسلامی مطالعه کنیم و بدانیم که ایشان یک فیلسوف مسلمان هستند. ...
پرداختن به فلسفه دین؛ مسئولیت ذهن دینی در جهان معاصر
نزدیک می شوند چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ در جهان امروز پس از موج عقل فلسفی و ایجاد توقعات شاید بی موردی در خصوص عقلانی بودن همه چیز، رسانه ها هر روز ما را به هم نزدیک تر کرده اند، هرچند گوئی انسان ها مشترکاتی دارند تا ارتباطی معنادار با هم نوعان خود در اقصی نقاط جهان داشته باشند، اما آنها چگونه می توانند معقولیت اعتقادات دینی شان را در صورت اقتضا بیان کنند. به نظر می رسد فلسفه دین می تواند ...
ناصری: قرآن هنوز مهجور است
سنتی نوآوری کمی را می بینیم. تاریخ تفاسیر روندی شبیه بحث اجماع در حوزه فقه طی کرده است است که در آن فقها فارغ از نوآوری به حکم صادر می کردند. بنابراین در جهان تسنن و تشیع رویکرد عقلانی و نوآورانه وجود نداشت. برداشت هایی که از آیات محکم و متشابه قرآن می شود، متضمن آن است که معنای این آیات را تنها معصومین(ع) می دانند و این باعث می شود تا علما محدود به سنت شوند. ما استثنائاتی مانند مرحوم ملاصدرا را ...
همه اصول موضوعه علوم انسانی در تعریف فلسفه می گنجند
. وجه مشترک دیگر این علوم آن است که درباره موضوعاتی حقیقی بحث می کنند، چرا که روش تعقلی در فهم و اثبات موضوعات قراردادی و اعتباری محض کارآیی ندارد. وی در مورد تعریف و قلمرو فلسفه های مضاف اظهار داشت: یکی از نتایج گسترش معنایی فلسفه، پیدایش شاخه هایی از معرفت است که در فارسی با نام فلسفه های مضاف شناخته می شوند. واژه فلسفه مضاف نیز اصطلاحات متعددی دارد که از نظر گستره قلمرو مسائل و نیز روش ...
برخورد شریعتی با دنیای غرب منفعلانه نیست/ چه بسا آینده ترسیمی ما گذشته غرب باشد
دارم درباره منطق شریعتی صحبت می کنم از آموزه ها شریعتی صحبت نمی کنم. به قول فردید صدر تاریخ تجدد ما ذیل تاریخ تجدد غرب است . عبدالکریمی متعقد است، آنچه که شریعتی را شریعتی می کند این است که او می کوشد میان جهان مدرن دیالوگ برقرار کند. او در ادامه افزود: برقرای رابطه دیالکتیکی میان سنت و عقلانیت مدرن شاخصه اصلی تفکر شریعتی است، که وی را از خیل سنت گرایان و روشنفکران ...
شریعتی بین خدا و انسان آشتی برقرار کرد
حل شریعتی در باب آشتی خدا و انسان، گفت: خلاصه راه حل شریعتی به این صورت است که ما اگر بخواهیم میان خداوند و میان انسان آشتی برقرار کنیم باید تحولی در فهم خودمان از خدا و انسان به وجود آوریم. این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم با برداشتی که در مسیحیت و یهودیت از خدا بوده و این برداشت در میان فیلسوفان غالب است به بحران رابطه میان خدا و ...
آن قدر خوش بین نیستم که دیالکتیکی بین فلاسفه غرب و شرق برقرار شود
.... کتاب دکتر طالب زاده به روح معاصر در فلسفه اسلامی می پردازد. البته پیش از این به مساله فلسفه و ادبیات تطبیقی بسیار پرداخته شده است. اما این مقایسه تطبیقی باید دارای مبنایی باشد؛ ما برای تطبیق دو فیلسوف چه شرایطی را باید ایجاد کنیم. وی افزود: دکتر طالب زاده در این کتاب به بحث و گفت و گو میان سنت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب پرداخته اند و بحث صیرورت و زبان را در فلسفه غرب تا به هگل و ...
با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد/ شیعه منطق قوی ای دارد
آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیست ها میخواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. ...
شریعتی، روشنفکر را کسی می داند که نسبت به سرنوشت جامعه حساس باشد
، تکیه بر شک گرایی و معتقد به منطق گرایی، تبیین عقلی، تجربه گرایی، علم گرایی(سیانتیسم)، آزادی، خرد خودبنیاد و اصل پیشرفت و ضد سنت بودن و سنن ماقبل مدرن را معادل جهل و خرافه فرض کردن است. عبدالکریمی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های روشنفکری مطابق با عقلانیت مدرن، به رسمیت نشناختن ساحت قدس و عدم پذیرش گشودگی انسان به ساحت قدس و یا عدم پذیرش به رسمیت شناختن نیاز انسان به ساحت قدس است که در این ...
چرا از مطرح شدن پرسش های بنیادین، خبری نیست؟
؛ بدین سان، تلاش هایی برای آغاز روابط با دول اروپایی آغاز شد اما این تلاش ها، به صورت مقطعی، ضعیف و آن هم صرفا در قالب برخی موارد تجاری و نظامی ادامه یافت؛ شکست چالدران باعث باز شدن چشم و گوش شاهان صفوی و آگاهی آن ها نشد؛ آگاهی از وضعیت ایران و آنچه در غرب در حال رخ دادن بود و طرح پرسش هایی جدید و جدی برای ایرانی ها (تاکید می کنم، منظور از ایرانی ها در این جا به طور مشخص کسانی است که مسئولیت تام و ...
فیلسوف نداریم/ جایگاه مسائل اجتماعی در سنت فلسفۀ اسلامی
چه کسی باید این را حل کند؟ در ذهن فیلسوف چه می گذرد که ورود نمی کند؟ اکرمی: در سنّت فلسفۀ اسلامی مباحث سیاست و اخلاق ورود پیدا نکرد، شاید به این دلیل که دین را کافی دانستند. تنها در فارابی فلسفۀ سیاسی وجود دارد و در خواجه نصیر هم تا حدی هست ولی خیلی ما را درگیر فلسفۀ سیاسی نکرده است. این روند تا مشروطه تعطیل بود و در مشروطه هم به تبع غرب مباحث فلسفۀ سیاسی مطرح شد. البته الان حساسیت بیشتر ...
مارتین هایدگر: از فلسفه تا نظریۀ سیاسی
آغازش بر پایۀ عقلانیت فهم شده به مثابه بحث آزاد و تأیید ارزش های اخلاقی بنیادین بود؛ و هرگاه که این تمدن به فقدان عقلانیت و نسبی گروی اخلاقی استحاله گشت -مانند آنچه که در نازیسم و کمونیسم رخ داد- در انحطاط به سر می بُرد. بنابراین، هایدگر احتمالاً در تشخیص بیماری های جامعۀ معاصر در اشتباه است و به نظر می آید که راه حل وی برای آن بیماری ها خطا باشد. درافکندن پرسش از وجود (درحالی که جلب توجه ما نسبت به ...
بنیاد فلسفی روشنفکری دچار مشکل است
معتقد است در عصر فروپاشی ارزش ها و کلان روایت های عصر پسامدرن، توجهات روشنفکری را باید به افشای امور در حوزه های مشخص معطوف کنیم، بنابراین روشنفکری به پدیده ای متمرکزتر تبدیل می شود. این استاد دانشگاه تصریح کرد: وجه ناپیدای تاریخ روشنفکری این است که روشنفکری محصول عصر روشنگری و بنیاد فلسفه مدرنیته به شمار می آید. صورت بندی فلسفه مدرنیته توسط هگل انجام می شود، یعنی بنیاد قرار گرفتن ذهن آدمی ...
خیزش نوشریعتیسم
روشنفکری و بحران دین ایجاد شده و دادوستد بین اینها و میان من و دیگری، می تواند صورت بندی جدیدی از روشنفکری دینی ارائه دهد. وی بیان کرد: بازگشت شریعتی به مسئله خدا و دین، دقیقا با مسئله شناسی بحران اعتبار فلسفه مدرن آغاز می شود و از طریق اقبال، هگل را به عنوان نماینده عالی ترین نبوغ فلسفه غرب مورد پرسش قرار می دهد تا نشان دهد که جهان مجموعه ای از صورت های خشک ذهنی و تصاویر بی روح و مجرد از طبیعت ...
نظریه فلسفه تاریخ لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است/دکتر قاسم پورحسن
درخصوص تکنولوژی نداریم، اما علامه جعغری با شناخت دقیق از مسائل روز و پیرامونی خود، توانست مباحث عمیق درخصوص انسان و ماشین مطرح کرد. استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که علامه جعفری می گوید تاریخ را اراده های انسانی می سازند، نه ضرورت های بشری، گفت: بحران فلسفه تاریخ غرب از دیدگاه علامه جعفری؛ شامل بحران های عینبت، نسبیت، قوانین و الگوها، سوژه محوری و جزئی نگری است. وی ...
شریعتی، جایی میان دولت و جامعه
هفته گذشته سمپوزیوم اکنون، ما و شریعتی در دانشگاه تربیت مدرس با حضور و سخنرانی اساتید فلسفه و جامعه شناسی برگزار شد. آنچه در ادامه می خوانید گزیده مباحث سخنرانان این همایش است. مقصود فراستخواه شریعتی در مرز میان دولت و جامعه ایستاده بود بنده در مطالعاتی که داشته ام به یک مکان جدیدی رسیده ام که آن را مکان مرزی نامیده ام. مکان مرزی یعنی جایی در مرز میان ...
امام(ره) در اندیشه رجعت به اصالت
از تلاش عامدانه و ظریف فلسفه خودبنیان غرب برای به حاشیه بردن دیگری یعنی قطب دوم هر یک از این تقابل ها و طرح سامان دادن کشورهای غیرمدرن به منظور اهداف توسعه طلبانه و تحکیم نظام سلطه بر می دارد. گفتمان غربگرا که تحت تأثیر منطق تقابلی به دنبال کمرنگ کردن نقش دین در فضای گفتمانی جامعه ایرانی است، با ظهور نظام اندیشگی امام خمینی دچار از هم گسیختگی بیشتری می شود. در واقع نظام اندیشگی امام خمینی به ...