سایر منابع:
سایر خبرها
علم به دینی و غیر دینی تقسیم نمی شود
تأسیس دانشگاه هم بی معناست. بگذارید بشر به صورت خودرو به جلو برود. اصلا دیگر برای چه این همه تشکیلات منظم کار علم را به پیش ببرد. آقای استاد! دیگر برای چه به دانشجویی که از پایان نامه خود دفاع می کند می گویید: نوآوری پایان نامه ات کو؟ مگر دست آن دانشجو است که بخواهد نوآوری داشته باشد؟ دست کسی نیست. بلکه علم فقط اتفاق می افتد. اگر مبنای شما آقایان این است چرا از دانشجو نوآوری طلب می کنید؟! مگر با ...
تقد یر خود ت را بد وز
یادگرفتنش را پیدا می کنم. مثلا در هر سفرم به فرانسه کتاب هایی را که در حوزه کاری ام احتیاج دارم، می خرم و چیزهای بیشتری یاد می گیرم. خیاطی و طراحی لباس را از چه زمانی شروع کردی؟ سه یا چهارسال است. در کارگاه یکی از دوستان طراحِ لباسم از کوک زدن شروع کردم و همه چیز برایم خیلی جذاب بود. احساس می کردم دارند معجزه می کنند. یک نقشه دو بعدی می کشیدند و بعد این نقشه تبدیل می شد به پوششی که انسان سه ...
جزئیات4خبر ویژه امروز دوشنبه 14 اسفندماه 1396
مساحت و طرح مباحث مربوط به اسلامی کردن علوم انسانی هرگز کسی به این حرف ها تفوه نکرده است. اسلامی کردن علومی که موضوع آن انسان است از امور بدیهی است چون فهم و ادراک مادی و الهی دانشمندان، در این حوزه ها هر کدام اثر و تأثر خود را دارد، در علوم انسانی نوع فهم از انسان اگر متفاوت باشد نتایج متفاوت به دست می آید. رئیس جمهور در همین تریبون عمومی اعتراف می کند؛ علم بر مبنای تفکر مادی ابزار قدرت و سلطه ...
مقایسه سنت نجف و قم در نوع مواجهه با حکومت/ عده ای می ترسند و می گویند فضای نجف باز نشود!
نظر من به طور کلی از مکتب تشیع، انسان بشر دوست، عاطفی، عقلانی، منطقی و ضد ظلم حاصل می شود، طبیعت مکتب تشیع این چنین است، البته استثناء هم هست و شاید در میان شیعیان افراد بدی هم وجود داشته باشند، اما من روشنفکران، عالمان، دانشمندان و عموم مردم را می گویم؛ ظلم، قتل و تجاوز به سایرین بسیار درمیان شیعه کم است لذا احترام به سایرین خصوصیت مکتب نجف نیست بلکه خصوصیت تشیع است. تسامح، اعتدال و ...
طراحی اعتراض ظالمانه چند میلیونی علیه نظام/ تقلّب در فقه اسلام به عشق دختران بی حجاب!
...> اگر موضوعی در عرف جامعه تبدیل به منکر نشود، این دیگر منکر نیست و همانطور که قبلا هم گفتیم امام(ره) هم در فهم قرآنی خود به عرف در کنار عقل توجه داشتند! ایازی در ادامه تصریح می کند: توضیح بیشتر این که اگر موضوع و مسئله ای وجود داشت که عرف جامعه یا حداقل بخشی از افراد جامعه آن موضوع را به عنوان امر منکر نمی شناختند، شما نمی توانید اسم آن عمل را منکر گذاشته و مثلا نهی از منکر و یا امر به معروف ...
مدت هاست شیوه تفکر را از دست داده ایم /دکتر قاسم پورحسن
عام و علوم انسانی به طور خاص شکل دهیم. متفکران مغرب زمین به این مسئله بنیادین، تفطن پیدا کردند و قادر شدند وضع جدید و دانش جدید را ظهور بدهند. می توانیم از تجربه عقل جمعی بشر، بهره مند شده و با پیروی از الگوی مبتنی بر دانش، تحولی را در علوم انسانی بوجود می آوریم. 2. داوری ها نسبت به نوشته دکتر داوری ایدئولوژیک و شتابزده بود. گفتار داوری حاوی سه بخش اساسی است: الف) بررسی شرایط ...
دغدغه مسائل جامعه؛ مهم ترین عنصر تعهد علم و عالم/ هدف علم شناخت سنن حاکم بر هستی است
بشناسیم باید آن را ساده کنیم، چون اگر جهان را ساده سازی نکنیم نمی توانیم نسبت به آن، شناختی پیدا کنیم، در این ساده سازی هم ممکن است خطا مرتکب شویم و می توانیم عناصر مهمی را در فهم خود داخل کنیم و این فهم را طوری بیان می کنیم که بتوانیم آن را مورد ازمایش قرار دهیم و با اطلاعاتی که به دست می آوریم می توانیم بفهمیم که خطا کرده ایم یا خیر و همین طور است که بشر علم خود را جلو می برد. عضو هیئت علمی ...
پرسش هایی درباره ی امکان و امتناع علم دینی
این عالم است، و رسالت ذاتی و غایت قُصوای آن نیز، هدایت معنوی آدمیان و تامین مصالح اخروی آنان است، اما علم عهد ه دار کشف قوانین طبیعت (علوم طبیعی)، یا تحلیل و توضیح کنش و واکنش انسان در قبال وضعیت هایی است که با آنها مواجه می شود و رهنمونی او به رفتار شایسته در این مواجهه است (علوم انسانی)؛ رسالت علوم رفع و دفع مشکلات پیش روی بشر و تسهیل و ارتقاء سطح سخت افزاری و نرم افزاری زندگی انسان است، پس هیچ ...
آسیب شناسی فرهنگ انتظار و مهدی باوری
، هرچند گاهی شکل گرفته و عده ای از انسان های پاک و ساده اندیشان را به دام خود اسیر می کند. ج)راهیابی خرافه در اندیشه موعودگرائی و مهدویت موعودگرائی و مهدی باوری که در اندیشه همه اقوام، ملل و نیز تمامی فرق و نحل وجود دارد. اما راستی ترین باور و اعتقادی ترین آن، متعلق به اسلام، بخصوص مذهب تشیع است. این باور و تفکر آینده نگری صحیح، موجب گردیده است که امیدی خوش به آینده داشته باشد. ...
تقریری اخلاقی از خصوصیات حکومت های زمینه ساز تروریسم/ حکومت ناعادل؛ مهم ترین زمینه ساز تروریسم
دینی و مذهبی باشد و به اقلیت های مذهبی جفا کنند که می تواند ایدئولوژیک باشد و یا می تواند منافع ناشی از نژادپرستی باشد، یا منافعی باشد برای طبقه خاصی و ...، همه این حکومت ها که نمی توانند به شهروندان خود به یک شکل نگاه کنند، شکی نیست که این ها استعداد دست زدن به تروریسم را برای همه آن گروه های مورد ظلم فراهم می کنند. به این معنا باید به جهت حقوقی و اخلاقی بی توجه نباشیم که این حکومت ها منشأ تروریسم ...
نئولیبرالیسم، سرمایه داری لایک ها
اقتصادی مبادله می شوند. یعنی ابنای بشر به کالا تبدیل شده اند . به تعبیر هگلی، ما ارباب و بردۀ هم زمان شده ایم تا از دیالکتیک ارباب-برده بگریزیم. و ما جماعت مدرنِ شبکه ای حتی زبان نیوزپیک6 خودمان را داریم، گرچه از جنس اورولی نیست. مثلاً آزادی یعنی اجبار. شعار تبلیغاتی آغازین مایکروسافت، امروز کجا می خواهید بروید؟ ، بر یک دنیای مملوّ از گزینه های بی کران دلالت داشت. هان می گوید آن بی کرانگی ...
دکتر ویکتور الکک به روایت عباس خامه یار
فارسی خوش آمد گفت و تسلایمان داد. در تمام آن لحظات سروده ھای زیبا ، نوای دلنواز و لھجه شیرین فارسی و دلنشین او بر دل و جان من طنین انداز بود و در مقابل پیکرش، به دلیل کوتاھی ھای اخیرم زمزمه پوزش دادم و برایش از خداوند منان رحمت و مغفرت مسئلت نمودم. سخن سوم: پروفسور ویکتور الککِ مسیحی بود، پژوھشگری تیزبین و ایران شناسی حق بین، شاعر و استادی زبردست در زبان فارسی و از فعالان حوزه ...
روایت ایکنا از یک الگوی موفق در آموزش و شاگردپروری قرآنی
روخوانی قران بهره ای زیادی ندارند و یا ضعیف هستند در طرح ابرار در طول چهار ترم 2 ماه و نیمه ، یک سال تحصیلی را می گذرانند ، و در پایان سال بعد از انجام آزمون در صورت قبولی به سطح بالاتر وارد می شوند . پایان هر سال تحصیلی مسابقات طرح ملی تلاوت با عنوان شوق تلاوت انجام میشود که در مرحله مقدماتی همه افراد طرح ملی در این مسابقه شرکت و نتایج به ستاد ارسال میشود وسپس برای مرحله نیمه نهائی تعدادی به ...
رفتار عادلانه و محسنانه از منظر قرآن کریم
که در راهنمایی، اصلاح، هدایت و تربیت بشر لازم بوده، بیان کرده است. از سوی دیگر، چون انسان موجودی است که در درون فطرت خویش، اخلاقی است. از این رو نه تنها خوبی ها و زشتی ها را تمییز می دهد بلکه فطرتاً خواهان خوبی ها و گریزان از پلیدی ها است و به همین جهت در مسیر زندگی خود و حرکت به سوی کمال و تعالی نیازمند راهکار های اخلاقی است. بهترین و مؤثرترین و مطمئن ترین راه برای انجام رسالت انسان سازی و ...
عطریانفر: روحانی در دسترس وزرایش هم نیست
جامعه خود می سوخت، بنا به اقتضائات زمان از خود تحرکی را نشان می دادند. مرحوم بازرگان در یکی از دادگاه هایی که در سال های بعد از 42 داشت، فراز روشنگرانه ای خطاب به رئیس دادگاه دارد. می گوید ما آخرین کسانی هستیم که با زبان مفاهمه و آرام با شما سخن می گوییم. در واقع به رئیس دادگاه یادآوری می کند رفتار خشن و شکننده ای در برابر تیمی که محاکمه می شوند، درپیش نگیرد. منظور او این بود که اگر نتوان ...
مروری بر کتاب الهیات تاریخی: پانن برگ اثر آلن گالووی
کاملاً بشری است. منشأ دین، همین فراروی از قلمرو جهان داده شده است و خدا همان موضوعی است که ناآرامی انسان معطوف بدان است. در این اثر تاریخ دین، تاریخ این رابطهٔ تسکین بخش دانسته می شود و بنابراین تأکید اصلی بر ادیان ابراهیمی است: رابطهٔ انسان و خدا در ادیان غیر اهل کتاب (فهم خدا در فرایندهای طبیعی و ساختار و تقدیر کیهانی) فقط گشودگی نسبی به جهان را ممکن می سازد. انسان شناسی جدید که بر ...
مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
آن چنین جمله قصاری بر زبان رانده اند و گفته اند: به سختی می توان این بنا را محصول دست بشر دانست . شیخ لطف الله ازعلمای بزرگ شیعه بود که در لبنان امروزی زندگی می کرد و دعوت شاه عباس اول را برای زندگی در اصفهان قبول کرد. در ضمن ایشان پدر زن شاه عباس اول بوده است. این مسجد به منظور تجلیل از مقام او و برای تدریس و نمازگزاری وی احداث شد. در ادامه با ما همراه شوید: مسجد شیخ لطف الله در میان ...
کشور کرواسی | مادر جزایر بکر و جاذبه های گردشگری
گشت وگذار در شهرهایی که در کنار سواحل بکر کشور کرواسی قرار دارند بپردازیم، با دیدن بناهای تاریخی و از جنس سنگ این شهر ها، به راحتی به دوره معماری های ونیزی سفر خواهیم کرد. تفریحات لاکچری و جذاب آبی مانند موج سواری و اسکی روی آب های مواج و غواصی در اعماق آرام دریا از امکاناتی است که در این سواحل به چشم می خورد. اگر از طرفداران گشت و گذار و مسافرت با کشتی های بزرگ در آب های بی کران هستید، دریای ...
تنزیه محض ، همان تعطیل است
توانست آن را از اصلی ترین قید و نقیصه، یعنی مخلوقیّت آزاد کند و مفهومی بسازد که حکایت گر از خالق باشد. امّا اگر مقصود از تعطیل، تعطیل معرفت به معنای عامّ آن باشد، چنین چیزی لازمه تنزیه نیست؛ زیرا هرچند مخلوق نمی تواند با تلاش خود و با قوای ادراکیِ خویش، خالق را بشناسد، امّا راه اعطای معرفت از سوی خداوند متعال و معرفهالله بالله باز است و همه انسان ها نیز فطرتاً و به معرّفیِ خداوند، خداشناس ...
شخصیت بالفعل جنین بعد از ولوج روح
، ولی می توان به حرمت نطفه ی منعقد شده قائل شد. به علاوه، اگرچه در فقه عبارت نطفه ی مستقر شده مشاهده می شود، اما همان طور که قبلاً اشاره شد فقها در کنار استقرار در رحم، از استعداد رشد و نمو و مبدأ و آغاز انسان شدن نام برده اند. پس ملاک این است که موجود زنده ای در گذرگاه حیات انسانی در حال حرکت باشد و استعداد رشد و نمو را داشته باشد، این از با اهمیت ترین دلایل احترام و حیثیت جان آدمی است ...
اگر فقه به قانون کمک نکند، قدرت هر دو تضعیف می شود/ نباید نص را در تنگنا قرار دهیم و نطقی محدود از آن ...
مشترک جهانی درآمده است که تمامی جوامع از آن بهره مندشوند. عضو تجمع علماالمسلمین لبنان تصریح کرد: از قانون گذاران فقهی می خواهیم که کسانی که به معاهده های بین المللی ارزش قائل نیستند را رسوا کنند که این گروه شامل آمریکا و رژیم صهیونیستی است که همه مقدسات انسان ها را زیرپا گذارند. مصطفی ملص در پایان بیان کرد: برخی از کشورهای عربی بر علیه کشورهای اسلامی توطئه می کنند و به ...
فربه تر از سروش و داوری؛ نقدی بر تفلسُفِ صِرف دربارة امکان/عدمِ امکانِ علوم انسانیِ دینی
هستند که روش در علوم انسانی وابسته به موضوع است و تفاوت های فرهنگیِ ملل دنیا، و اصولاً پیچیدگیِ خودِ انسان و ساحات وجودیِ او نیازمند کثرت روش شناسی است و روش شناسی علم غربی، تنها روش موجود نیست گروه سوم خود را درگیر مباحث پیشین نکردند و با پذیرشِ اولیه روش و زبان علمی حاکم، به طور مستقیم وارد بازیِ علمی سازی شدند تا اینکه ببیند آیا گزاره های دینی از طریق همین روش های موجود قابل تبدیل به فرضیه ...
شاهد نیهیلیسم دینی هستیم
خودشان اختصاص داده اند. اما آزادی آنها عبث و بدون هدایت و بی قاعده است. وی ادامه داد: به سخن دیگر تنها راه نجات از دیدگاه داستایوفسکی این است که همه ما کارامازوف هستیم یعنی با گناه اولیه در جهان آمده ایم و رستگاری ما در پناه بردن به مسیح است ولی مسیح در کلیسا نیست و باید در جای دیگری یافته شود. میری تصریح کرد: اما بسیاری از منتقدین در حوزه فلسفه بر این باورند که برای فهم ...
فرهاد سلیمان نژاد: تلقی هایدگر از هستی و زمان فاشیستی است
مصادیق عینی دیگر، اینها همه نشان می دهد که سبک زندگی هایدگر و تصمیماتش کاملاً با نگرش او به هستی و جایگاه انسان در آن درهم تنیده است. در جهان انگلیسی زبان پژوهش های زیادی در این موضوعات شده است که عمدتاً رویکرد نقادانه دارند و شاید به همین سبب در فضای هایدگرزده جامعه روشنفکری و دانشگاهی ما چندان مورد اقبال مترجمان و محققان قرار نگرفته اند. من تنها یک مقاله را سراغ دارم که عنوان آن در خاطرم نیست ...
تخت جمشید، تکیه و حسینیه نیست
همه تاریخ بشر بسر می بریم. تاریخ و آگاهی و اندیشه و فهم تاریخی از اتفاقاتی که در جهان می افتد، می باید جدی گرفته شود و نباید آسان از کنارش گذشت. امیدواریم که ذهن و فکر و عقل و فهم روحانیون ما به تاریخ و اندیشه و آگاهی تاریخی حساس بشود و آنها با اندیشه و آگاهی تاریخی عمیق و وثیق تر درباره مآثر و مواریث مدنی و معنوی کشور سخن بگویند و در صیانت از آنها از خود حساسیت بیشتر نشان بدهند. همه چیز ...
جهان کنونی محکوم به نیهیلیسم است/نیهیلیسم فقط مربوط به غرب نیست
اینکه انسان را آزاد کند و به مدینه فاضله برساند او را در یک قفس آهنی قرار داد اظهار کرد: جامعه مدرن ارزش های بازار را دچار این ارزش ها می کند. با ظهور سرمایه داری و سیاست اقتصادی سرمایه داری و برآمدن نیهیلیسم این ایده ایجاد شد که اساسا این نوع ارزش ها ماتریالیستی است و به زبان دیگر این ارزش ها همه خلق خود انسان است که این آغاز جهان بینی ماتریالیستی است. سیدفرید العطاس در پایان با اشاره به ...
امکان یا امتناع علم دینی؛ مسئله این نیست/ اولویت ما اصلاح نسبت دانشگاه و جامعه است
به گزارش ایکنا؛ اندیشمندان ایرانی امروز بحث های جدیدی در خصوص علوم انسانی را از سرگرفته اند. نامه رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی انگیزه جدیدی در ورود به این مباحث را ایجاد کرده است. غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی که عضو گروه فلسفه این دانشگاه نیز است، در گفت وگو با ایکنا، نظرات انتقادی در این خصوص دارد. ذکیانی بر آن است ...
می ترسم زیبا نباشم!
انسان مدرن با نیاکانش تفاوت بسیاری یافته است؛ در دوران گذشته اگرچه ممکن بود هراس های جمعی کاذبی به دلیل رواج شایعات پدید آید اما به دلایلی همچون متزلزل نشدن نظام های اخلاقی/ارزشی و ارتباط میان فرهنگی اندک جوامع، زندگی و مرگ، هر دو برای بشر بسیار پرمعنا بودند و انسان بیشتر خویشتن را با طبیعت در پیوند می دید و برای مشکلات، راه حل هایی کلی از سوی مراجع پذیرفته شده در جامعه ارائه می شد؛ مانند نسبت دادن ...
حفظ امنیت ملی یا نظم عمومی یا سلامت یا اخلاق عمومی
....0 نام دارند، اطلاعات توسط گروه معدودی از افراد که بوجود آورندگان و اداره کنندگان وب هستند، در اختیار کاربران گذاشته می شود و کاربران هیچ نقشی در تولید محتوا نخواهند داشت؛ بنابراین، اطلاعات به حالت عمودی و از بالا به پایین در اختیار دیگران قرار داده می شود و اشتراک گذاری اطلاعات امکان نخواهد داشت. درمقابل، وب 2.0 که از آن به وب مشارکتی نیز تعبیرر می شود، دربردارنده ی دسته ای از سایت ها و نرم ...
یأجوج و مأجوج: تحولاتِ شناختی مسلمانان درباره زیستگاه آنان تا دوره مغول
درباره زیستگاه آنان تا دوره مغول /71 یأجوج و مأجوج: بیش از چهل امت با صفات، ظاهر، زبان و رؤسای متفاوت، تقسیم کردهاند و گفتهاند که 24 برخی از آنها از همنوعان خود تغذیه میکنند. در مقاب گزارش ل هایی که یأجوج و مأجوج را همانند موجوداتی انساننما تصویر کردهاند، روایتهایی نیز وجود دارند که به آنها جنبه انسانی میدهند. بر این اساس، این قوم 21 از نسل یافث بن نوح و همانند سایر نوع بشر از فرزندان ...