سایر منابع:
سایر خبرها
شواهد تاریخی خباثت های بی بی سی در ایران
نیز با اعلامیه های فارسی که توسط هواپیماهای جنگنده روی شهرهای شمالی می ریختند، وی را مورد انتقاد قرار می دادند. در مجموع اهداف و محورهای برنامه های بخش فارسی رادیو بی بی سی را در ایام اشغال ایران در شهریور 1320 می توان به شرح زیر جمع بندی کرد: تلاش برای نشان دادن خود به عنوان رسانه بی طرف در رویدادهای داخلی ایران در حوزه های مختلف مشروعیت بخشیدن به اشغال ایران شکستن ...
دل نوشته نخبگان اصفهانی برای شهدای غواص
تا خویش را بیابد که هر آنکه خود را شناخت به یقین او را یافته است وهر که در این سفر فایق آمد به یقین راهی سفری دیگر و گامی پیشتر به سر منزل مقصود رهسپار شده است. آید آن روز که من هجرت از این خانه کنم از جهان پر زده در شاخ عدم لانه کنم رسد آن حال که در شمع وجود دلدار بال و پر سوخته کار شب پروانه کنم نصف جهان بار دیگر میزبان کاروانی از شاهدانِ شهید است که منزل ها طی نموده و در ...
به گروه خبرنگاران خوش آمدید
حداقل امکانات می توان مشاهده کرد. اگر می خواهید به عنوان یک تفریح جدی، خبرنگاری کنید، استفاده از امکانات تلفن همراه می تواند فوق العاده باشد. اگر دوست دارید برای خودتان یک شهروند- خبرنگار شوید، بد نیست به این نکته ها توجه کنید. سرعت، دقت، صحت این مثلث را همیشه به یاد داشته باشید. صحت، یعنی مطلب و عکس دروغ و حتی با سندیت ضعیف منتشر نکنید. دقت، یعنی تمرکز داشته و دقیق و با جزئیات کار ...
تحریم هنرمندان، همپای تحریم های آمریکا
مقامات ارشد کشور می توان دید؛ به عنوان مثال، متولیان دیدار شاعران با مقامات ارشد کشورمان، بعضاً افرادی اند که به گرایش یک جریان افراطی، اشتهار دارند و از هرگونه توهین و افترا به شاعرانی که چون ایشان و جریان حامی آنان فکر نمی کنند، ابایی ندارند؛ که به نظر من اصرار بر باقی ماندن چنین اشخاصی در درجه اول، ظلم آشکار به مقامات ارشد کشور و فرزانگان انقلاب است. این شاعر برجسته کشورمان می گوید ...
اعلام نتایج داوری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تا 25 مرداد
ماندگاری و اثرگذاری را در مخاطب بیشتر می کند، دست اندرکاران جشنواره امام رضا(ع) نیز این مسئله را سرلوحه کار خود قرار داده اند که انتشار کتاب نفیس غزال غزل شامل اشعار متقدم و متاخر شاعران فارسی زبان درباره امام رضا(ع) که در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و آثاری از این دست تنها نمونه ای از آثار هنری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در ادوار ...
128 نکته مهم در توصیه به مداحان اهلبیت
درست و از نظر مدرک صحیح و معتبر باشند. 18- شایسته است از اشعار عرفانی مربوط به مرثیه در همه جا استفاده نشود ، زیرا عرفان ، زمینه و یا زمینه سازی می خواهد. 19- در آغاز راه و پیش از خواندن مرثیه ، آن را در خانه یا مانند آن تمرین و حفظ کنیم ، تا در هنگام خواندن ،دچار اشتباه و یا فراموشی نشویم. 20- اگر شنوندگان و مخاطبین ، بطور پراکنده نشسته اند ، در صورت امکان از آنان ...
تاملاتی در باب شعر و شاعران معاصر منتشر شد
منتخبی از مقاله های تحلیلی و تحقیقاتی سایه اقتصادی نیا در موضوع شعر معاصر ایران با عنوان هم شاعر هم شعر (تاملاتی در باب شعر و شاعران معاصر) منتشر شد. به گزارش ایسنا، این مجموعه دو بخش دارد؛ در بخش نخست شش مقاله درباره جوانبی از آثار ژاله اصفهانی، هوشنگ ایرانی، منوچهر آتشی، قیصر امین پور و سلمان هراتی، و در بخش دوم تفسیرهایی بر چند شعر از نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، سهراب ...
نظر شهرام شکیبا درباره وجود شادی در شعر
به گفتن اشعاری با مضمون های غمگین می پرداختند؛ اول در نمونه هایی که اتفاق نادری برای خود شاعر رخ داده باشد. به عنوان مثال زمانی که شاعر فرزند خود را از دست بدهد سراغ لحن اندوهگین می رود. حالت دوم این که اندوهی به جان ممدوح می افتاد. به عنوان مثال پادشاهی فوت می کرد؛ در این حالت شاعر به فرزند او که پادشاه جدید است تسلیت می گفت و در ادامه ، تبریک به پادشاه تازه بر تخت نشسته موضوع اصلی شعر او را ...
شواهد تاریخی خباثت های بی بی سی در ایران
. رادیوی بی بی سی فارسی در فاصله 25 تا 28 مرداد همچنان به پخش و انتشار گفتنی های لازم مشغول بود. بی بی سی فارسی در شب 28 مرداد در پایان برنامه ای که بر ضد مصدق پخش کرد بار دیگر همان شعر فردوسی را یاد کرد که در شب 25 شهریور 1320 آورده بود: چو فردا برآید بلند آفتاب/من و گرز و میدان و افراسیاب 4. نقش بی بی سی در جدایی بحرین از ایران در تابستان 1350 با فشار انگلستان، بحرین طی یک ...
مبارزه بوکسوری که دماغش شکسته
تأثیرگذار است. به اندازه ای که فکر می کردم اوج و تاب ندارد اما به هرحال اثری زیباست که راحت می توان با آن ارتباط برقرار کرد. شما می توانید تأثیر لحن سلتیک -فولک و حتی اشاره هایی از گروه گریتفول دد را از آن بشنوید، درحالی که در طول آلبوم گیتار اسلید به خوبی در کنار ارگان قرار گرفته. مقدمه ای نرم و ملایم به وسیله بخش های زیبا و فریبنده ای از گیتار دنبال می شوند که در تمام روز در سرتان موج می زنند تا اینکه ...
حضور شادی در ادبیات فارسی
پژوهشگر با اشاره به وجود شادی در شعر منوچهری بیان کرد: شعر منوچهری سراسر شادی است و زمانی که سعی دارد شعر غمگین بگوید در واقع ادای عرب ها را درمی آورد، وقتی تلاش می کند غمگین بنماید مایه حرفش عربی است. منوچهری می گوید: غرابا مزن بیشتر زین نعیقا/ که مهجور کردی مرا از عشیقا // نعیق تو بسیار و ما را عشیقی/ نباید به دولت چندین نعیقا . انوشه درباره وجود شادی در شاهنامه هم گفت: در شاهنامه ...
ولیئی: سعدی یکی از قله های شعر فارسی است/ شاعران جوان از سعدی بیاموزند
هنرمندانی است که جامعیت دارد و در سه بُعد زبان، بلاغت و اندیشه در اثرش قرار دارد. *سعدی یکی از قله های شعر فارسی است وی در پایان با معرفی سعدی و مولانا و حافظ و فردوسی به عنوان ستون های فرهنگی ایران گفت: هیچ کدام از این چهار شاعر به اندازه سعدی به آیینگی مُلک نپرداخته اند. هیچ کدام از آنها نیز مانند مولانا به ملکوت توجه نداشته است و هیچ کدام مانند حافظ به آمیختگی مُلک و ملکوت و هیچکدام مانند فردوسی به مُلک. اما سعدی یکی از قله های شعر فارسی در کنار فردوسی، حافظ و ... است. انتهای پیام/ ...
ناگفته هایی از نقش رزمندگان فارس در دفاع مقدس/ بیش از 400 شهید غواص تقدیم انقلاب شد
خودگذشتگی ها، ایثارها، شجاعت ها، اقتدارها، بزرگ منشی ها و آزادگی هایی است و می تواند تا همیشه، آینده انقلاب اسلامی ایران را تغذیه کند. با گذشت 27 سال از دوران دفاع مقدس، دست نوشته ها و کتاب های فراوانی درباره این دوران نورانی نوشته و منتشر شده است. به طوری که ادبیات دفاع مقدس تبدیل به یکی از گرایش های شعر و ادب فارسی شده است و در این زمینه شاعران و نویسندگان دفاع مقدس فراوانی پا به عرضه ظهور ...
محمد صالح اعلا دبیر جلسات شعر آیینی شد
دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. حدادعادل در حاشیه این مراسم از دلایل رایج نشدن معادل فارسی واژگان لاتین در میان مردم گفت. *با نظر انجمن شاعران ایران، محمدصالح اعلاء به عنوان دبیر برگزاری جلسات شعر آیینی نشاء که بررسی این اشعار را در دستور کار خود دارد، انتخاب شد. این جلسات قرر است هر هفته چهارشنبه در محل این انجمن برگزار شود. *با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، محبوبه نجف خانی، آرمان ...
اولین مداح ایرانی که در نیویورک روی چهارپایه رفت
پارک اونیوی منهتن در روزی که به روز حسین معروف است، اجرا می کند. خودش می گوید: آن موقع لهجه ام خیلی بد بود! چون با زبان و شعر انگلیسی خیلی انس نداشتم. شب قبلش روحانی مسجد به من گفت که اگر مداحی انگلیسی هم خوانده بشود، خیلی خوب است و من هم چون از سایه پدر به عنوان مربی اخلاقی و فکری خیلی استفاده می کردم، با همکاری ایشان از مجموعه شعرهایی که در زبان انگلیسی قبلا سروده شده بود، یک شعر واحد درست کردیم ...
شاعری که دوست دارد"قرائتی" شود
پایگاه خبری تیک: شنیدن نام رضا احسان پور پیش از آنکه ذهن آدم را یاد شعر و شاعری و طنزهایش بیندازد، لهجه شیرین اصفهانی اش را در ذهن آدم زنده می کند. شاعر کتاب های چه حرف ها ، خنده های امپراتور و چوپان معاصر پیش از آنکه با کتاب هایش مشهور شود در محافل ادبی گل کرد و میان مخاطبان شعر جدی و طنز جا باز کرد تا زمان چاپ کتاب هایش فروش خوبی را تجربه کند و تک بیت هایش، زبان به زبان میان مردم بچرخد ...
هنرمندان در شهرستان ها یتیم اند/ بزرگترین حسرتم این است که چرا عکسی از پدربزرگم نگرفتم
بازنشستگی ام بین سال های 1357 تا 1375 ریاست آموزش و پرورش داراب و فسا نیز برعهده داشتم. از چه زمانی شعر گفتن را آغاز کردید ؟ از کودکی طبع شعر داشتم یادم هست اولین شعری که در آن زمان گفتم این بود :کبوتر بود که همه کار او/ شب و روز در آشیان بق بقو . شغل پدر و مادرتان چه بود ؟ پدرم بقالی داشت مدتی در کوشک قاضی و مدتی هم در فسا. مادرم هم خانه دار بود . آیا پدر ...
قافیه ای که دریاچه را زنده نخواهد کرد/ شعر بخوانیم تا دریاچه احیاء شود!
به گزارش اروم نیوز،پس از بحثهای طولانی که در مورد اقدامات دولت برای احیاء دریاچه و برنامه های اجراء شده و طرح ریزی شده، این بار فرهنگسرای خانه جوان ارومیه آستین بالا زده تا دریاچه را احیاء کند، آن هم با شعرخوانی برای آن! یکی شعر نو خواهد خواند، یکی عروض و دیگری سپید تا بخت سیاه دریاچه در غیاب اقدامات عمرانی تأثیرگذار سفید شود، گرچه امروز نیز بر تن دریاچه پوشش سفیدی را پوشانده اند و بر ...
میراثی گرانبها روی ویترین محصولات ایرانی +تصاویر
پرسیده شده است که این سوالات ، از دسته های مختلف اعم از : تاریخی ، جغرافیایی ، زبان انگلیسی ، شعر و ... می باشد که گیمر با نشانگر ماوس باید به این سوالات که معمولا چهار گزینه ای می باشند پاسخ دهد. این بازی توسط بسیجیان پایگاه مقاومت نصر جهرم طراحی شده است و در ابتدای مسیر قرار دارد و با ایده جالبی که در ان به کار رفته ، انتخاب مناسبی برای کودکان و ... خواهد بود. بازی لانه شیطان 1 ...
مهاجرانی مانع ساخت مقبره اخوان شد
...> در و دروازه یله مست اندیشه و اشراق شکوفا شاداب دلش و دستش پاک جرعه ی جان و خرد می فشاند بر خاک چه بگویم به کجا رفتم پیر وز کجا دارم اینگونه جوان می آیم از تماشای بی پرده ی شعر از حضور کلمات عریان از فضایی که توان دیدن و گفتن نتوان می آیم از مزار اخوان می آیم اسماعیل امینی نیز بر سر مقبره اخوان گفت: مفاخر ما فقط اسم و مجسمه هستند و استاد مصفا می گویند در ایران ده نفر نداریم که شاهنامه را یک مرتبه خوانده باشد، این در مورد اخوان و استاد قهرمان هم صادق است و این بزرگان در حد اسم هستند. د ...
دیار شاعران
مطالبی درباره شاعرانشان بدان افزوده شده است. اشعار این کتاب بسیار لطیف و انسانی اند و تصاویر آن به زیبایی در لابلای کلمات جان گرفته اند و بی اغماض حاصل کار مترجمان کتاب در این میان در ایجاد ارتباط مخاطب فارسی زبان بسیار تاثیرگذار بوده اند. **** زندگی را به چه مانند توان کرد؛ بامدادان، قایقی رانده به دریا اثرش بر ساحل نقش بر آب *** آن سرو ...
یوسف قوجق: اعتیاد به مطالعه و نوشتن، بهترین اعتیاد دنیا
دیوانه شنیدن نوای دوتارند. زندگی در چنین جامعه ای، هم لذت بخش است و هم پر مشقت. *از چه جهت؟ طبیعی است که زاده چنین جامعه ای، وقتی در موقعیتی قرار بگیرد که توان نوشتن پیدا می کند، دست به آفرینش ادبی می زند. من بومی نویس هستم. از چیزی می نویسم که تجربه اش کرده ام و به آن عشق می ورزم. من و پسردایی ام حمید که در جبهه شهید شد علاقه شدیدی به مطالعه داستان و رمان داشتیم. هر کتابی که می ...
گفتگویی خواندنی با مداحی که مقیم کانادا می باشد
شعر انگلیسی خیلی انس نداشتم. شب قبلش روحانی مسجد به من گفت که اگر مداحی انگلیسی هم خوانده بشود، خیلی خوب است و من هم چون از سایه پدر به عنوان مربی اخلاقی و فکری خیلی استفاده می کردم، با همکاری ایشان از مجموعه شعرهایی که در زبان انگلیسی قبلا سروده شده بود، یک شعر واحد درست کردیم که شعر با شور و سوزی از آب درآمد و من فردای آن روز مثل بازار تهران، روی یک چهارپایه رفتم و این روضه را خواندم! که با ...
مولانا عتیقی زنجانی، شاعر و عارف بزرگ
دیوان ترکی او، ما را به زنگانی بودن او رهنمون می شود. در بیت زیر: هر زامان سن سپه رن گول اوزونه مشک عبیر سنی خار اولمایاسان گر چه جفا کار اولاسان. (ترجمه: هر زمان تو بر گل رویت مشک عبیر می افشانی، خار شوی اگر جفاکار شدی) سپه رن از مصدر سپمک در زبان ادبی و معیار ترکی به صورت سپه رسن استفاده می شود اما در لهجه زنجانی سپه رن مصطلح است. همچنین در بیت زیر فعل تاپماق به صورت ...
دعا؛ عامل نزول برکات الهی
...: دعا عامل تخدیر است، چون مردم را به جای فعالیت و کوشش و استفاده از وسائل پیشرفت و پیروزی، به سراغ دعا می فرستد و به آنها تعلیم می دهد که به جای همه این تلاش ها، دعا کنند. اینان معنی دعا را نفهمیده اند، زیرا دعا این نیست که از وسائل و علل طبیعی دست بکشیم و به جای آن دست به دعا برداریم. چون این عالم، عالم اسباب است و قرار است که امور دنیوی با اسباب طبیعی آن انجام شود. چنانکه قرآن می ...
علی (ع) تنهاست
محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد [...] محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد زیستن مشکل شده است و لحظات چنان به سختی و سنگینی بر من گام می نهد که احساس می کنم خفه می شوم ، اما می دانم کَسی درون من پا گذاشته و اوست که مرا بی طاقت کرده است ، نمی توانم در خود بگنجم و در خود بیارامم از ” بودن ِ” خویش بزرگتر شده ام و این جامه بر من تنگی می کنم . آه چه می کشم چه جان بخش است اینجا ” نبودن ” ، چه دامنی می کشد خیال ! و چه گسترشی می گیرد روح ! . از خواننده گان محترم عذر می خواهم که من به نقطه ای رسیده ام که باید از ” علی ” بنویسم و این مسئله برای من نهایت عجز است و شرمندگی . . . . وارد کردن علم و صنعت در یک اجتماع بی ایمان همچون فرو کردن درخت های بزرگ و میوه دار است در زمین نا مساعد و در فصل نا مناسب ؛ اما در عین حال آنچه که ما فاقد آن هستیم قدرت ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست و منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم . چرا اگر یک دانشجو بخواهد درباره ” بتهوون” که یک موسیقی دان آلمانی است و در خود اروپا هم سبک موزیک او را نمی نویسند می توان حد اقل سه کتاب مستقل بسیار عمیق ، درست و زیبا و بیش از صد ها مقاله و کنفرانس و مصاحبه های علمی و خواندنی پیدا کند . اما درباره ” علی ” یک کتاب که بتوان ادعا کرد که این بزرگمرد لااقل برای دانش پژوهان و دانش آموزان و طبقه کتاب خوان و روشنفکر به خوبی بشناساند ، یافت نمی شود !؟ همه اش ستایش و مدح و شعر . . . ! ملت ها سالهای فراوان محبت او را به قیمت زندان ها و شکنجه ها در دل خود مشتعل نگه داشته ، اما مردی که اینهمه تجلیل می شود و این همه دلها برایش می تپد ، کیست ؟ نمی دانیم و این درد است ! . قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از ” علی ” و حتی محبت به او ، معرفت به ” علی ” ست که نیاز زمانه ی ما و جامعه ی ماست ، محبت بی معرفت ارزشی ندارد ، بت پرستی است . موضوع بی نهایت مهم است . سخن گفتن درباره ” علی ” بی نهایت دشوار است . ” علی ” تنها یک قهرمان و یک شخصیت تاریخی نیست . هرکس درباره “علی ” از ابعاد و جهات مختلف بررسی می کند ، خود را نه در برابر یک فرد برجسته انسانی در تاریخ می بیند بلکه خود را در برابر معجزه ای حتی در برابر مسئله ای علمی این خلقت احساس می کند . بنابراین درباره ” علی ” نوشتن و سخن گفتن برخلاف آنچه در وهله ی اول به ذهن می آید ، درباره یک شخصیت بزرگ سخن گفتن نیست بلکه درباره یک معجزه ای که به نام انسان و به صورت انسان و در تاریخ متجلی شده است ، هست . ” علی ” را باید از جهات مختلف دید و در ابعاد مختلف باید شناخت . یک بار به عنوان شیعه از نظر اعتقادی ما و گاه به عنوان مورخ ” علی ” را می خواهیم بشناسیم یعنی نقشی که “علی”در دوره های مهم و حساس بشر یعنی تاریخ اسلام داشته است . رُلی که “علی ” داشته ، پیروزی ها و شکست هایش ، موقعیتش در جامعه ای که در آن جامعه بوده و رهبری سیاسی و اجتماعی اش ، رابطه اش با مردم ، آزادی خواهی اش ، شخصیت سیاسی و اجتماعی اش در مقایسه با رقبایش و همچنین مقام و موقعیتی که حضور او و وجودش در تاریخ اسلام در زمان حیاتش و همچنین حیاتی که پس از تاریخ مماتش شروع شد در تاریخ اسلام . . . اینها مسائلی هست که در برابر محقق مطرح می شود و باید به صورت خاص رسیدگی شود . مسئله سوم که از آن دیدگاه ” علی ” را باید رسیدگی کرد تا شناختش ، به عنوان یک دید و نگاه انسان شناسی است . ما نه شخصیت اورا در تاریخ و تاریخ اسلام و نه حق و مقام و حقیتش را در تاریخ اسلام به عنوان یک شیعه بلکه از یک دیدگاه دیگر یک موجود شگفتی به نام ” علی ” در بشریت می بینیم و می خواهیم و می کوشیم تا او را بشناسیم . در اینجا مسائلی که دربرابر ما مطرح است با مسائلی که در برابر یک مورخ یا یک مسلمان در برابر محقق مطرح است شبیه نیست ، یک سلسله مسائلی است که باید از نظر روانشناسی ، فلسفه و بالاخص از نظر انسان شناسی مورد رسیدگی واقع بشود از این جهت است که متاسفانه تاکنون این بُعد کار نشده است . این شخصیت بزرگ و معجزه آُسا به نام “علی” موقعیت ویژه خودش را دارد . از این جهت پاسخ گفتن به این مسئله مهم و اینکه ” علی ” در انسانیت چه مقام خاصی دارد بسیار مشکل است زیرا مقدمتا هم باید “علی” را شناخت به عنوان یک معمای علمی و معضل فلسفی نه فقظ صرف شرح حال نویسی و بیوگرافی از یک شخصیت بزرگ و دوم موکول به شناختن یک موجود پیچیده و مجهول دیگر به نام ” انسان ” است که مجهول ترین موجود در علم ” انسان ” است . در حدیث آمد که یزدان مجید / جمله خلق را سه گونه آفرید . . . وان سوم هست آدمیزاد و بشر / از فرشته نیمی و نیمی ز خر نیم خر خود مایه ی سفلی بود / نیم دگر مایه ی علوی بود آن دو قوم آسوده از جنگ و حراب / وین بشر با دو مخالف در عذاب به قول الکسیس کارل ؛ انسان همواره به بیرون پرداخته و همواره در جستجوی سر در آوردن از عالم از اشیاء و از پدیده های مادی بوده و هرگز متوجه این نشده که قبل از شناختن بیرون ، درون را باید شناخت . مقصود از درون معنای صوفیانه آن نیست ، منظور اصالت وجودی انسان است . ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را قبل از اینکه هر تمدنی را بسازیم یا فرهنگ یا مکتبی را وضع کنیم باید “انسان ” را بشناسیم . هدف فلسفه ها و علوم سابق معرفت انسان بود به عالم اما هدف علم امروز منجر شدن آن به کوشش های علمی به ” صنعت ” است . انحصار علم در چنین رسالتی ، خیانتی به علم و خیانتی به انسان است ، چنانکه امروز عواقب چنین حصری برای علم و برای اندیشه ی انسانی کاملا پدیدار شده ؛ زیرا : رسالت مقدس تر از مقتدر شدن انسان در زندگی ، خوبتر شدن انسان در زندگی است و علم چنانکه _ بیکن می گوید : _ به قدرتمند کردن انسان در زندگی و طبیعت کمک می کند و هرگز برای اینکه انسان چگونه خوبتر شود هیچ چاره ای نیاندیشیده است . از همه ی دوره های تاریخ ، انسان آشنا تر است نسبت به طبیعت و همچنین مقتدر تر و از همه دوره های تاریخ نا آگاه تر و نادان تر است نسبت به خودش !!؟ اگر قبل از اینکه انسان را اصلاح کنیم ، به او خدمت کنیم با این خدمت به انحراف بیشتری کمک کرده ایم . احساس و اعتقاد انسان به اینکه “انسان” آنچه هست ، کمش است و احساس به اینکه در این چهارچوب عالم مادی که او می بیند زندانی است ، غریب است ، این احساس غریب در اینجا ، ناله و درد و اندوه را در او به وجود آورده است ! . یک غم مبهم در آن حالاتی که دچار احساس عمیق تر و انسانی تر و خودآگاهی تر است ، بیشتر است . و ” علی ” یکی از آن شخصیت های بزرگی است که پیغمبر را باید از او سوا کرد که از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته تر بود ؛ بد شناخته تر است . هرگز نمی توان این نکته را قبول کرد که رنج های مدینه و رنج های عرب و جامعه ی عرب و حتی جامعه ی اسلامی و حتی یارانش ، این روحی را که این همه از آفرینش بزرگتر است ، آن درد خیلی باید درد نیرومندی باشد که این روح را به این اندازه بیتاب بکند مسلما این همان دردی است که انسان خود را در این عالم زندانی می بیند . هر کسی انسان تر است از ” آنچه هست ” بیشتر در خود احساس نیاز می کند زیرا به میزانی که برخوردار است انسان نیست بلکه به میزانی که خود را نیازمند تر احساس کند انسان است . چه بگویم ! زبان قاصر من عاجزتر از آنست که بتواند این شخصیت عظیم را بشناساند و بسط دهد و همه ی ویژگی ها و صفات ایشان را بر شمارم . لیکن آن شاعر عارف واصل و جامعه شناس ؛ مولانا جلال الدین رومی به روشنی شخصیت آن بزرگوار را بر روی این لوح سپید به وضوح هر چه تمام تر نگاره گر بوده است که می فرماید : ای علی که جمله عقل و دیده ای / شمه ای وا گو از آنچه دیده ای بازگو دانم که این اسرار هوست / زانکه بی شمشیر کشتن کار اوست چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم های حاظران بر دوخته سحر عین است این عجب لطف خفی ست / بر تو نقش گرگ و بر من یوسفی ست یا تو واگو آنچه عقلت یافته ست / یا بگویم آنچه بر من تافته ست در محل قهر این رحمت ز چیست ؟ / اژدها را دست دادن کار کیست ؟ گفت : من تیغ از پی حق می زنم / بنده ی حقم نه مامور تنم شیر حقم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گواه من چو تیغم پر گهر های وصال / زنده گردانم نه کشته در قتال کَه نیم ، کوهم ز صبر و حلم و داد / کوه را کی در رباید تند باد ؟ خشم بر شاهان شَه و ما را غلام / خشم را هم بسته ام زیر لگام تیغ حلمم گردن خشمم زدست / خشم حق بر من چو رحمت آمده ست تو منی و من توام ای محتشم / تو علی بودی علی را چون کشم معصیت کردی به از هر طاعتی / آسمان پیموده ای در ساعتی مر جفاگر را چنین ها می دهم / پیش پای چپ چه سان سر می نهم پس وفاگر را چه بخشم تو بدان / گنج ها و ملک های جاودان الگوی ما بهتر از ” دموستنس ” سخن می گوید اما نه برای احقاق حق خویش ، او بهتر از” بوسئه ِ”ی خطیب سخن می گوید اما نه در باره ی لوئی بلکه پیشاپیش قدرتمندان است که فریاد می کشد ، او بهتر از “سقراط “می اندیشد اما نه برای اثبات فضایل اخلاقی اشرافیتی که بردگان از آن محروم اند بلکه برای اثبات ارزش های انسانی که در ما بیشتر است . برخلاف حکیمان دیگر و برخلاف نوابغ و اندیشمندان دیگر که اگر نابغه اند مرد کار نیستند و اگر مرد کارند مرد اندیشه و فهم نیستند و اگر هر دو هستند مرد شمشیر و جهاد نیستند و اگر هر سه هستند مرد پارسایی و پاکدامنی نیستند و اگر هر چهار هستند مرد عشق و احساس و روح نیستند و اگر همه هستند خدا را خوب نمی شناسند . اما ” علی ” قربانیِ خویشاندِ پیغمبر بودن است چرا که در جامعه قبایلی عرب روابط قبیله ای نیرومند تر از اسلام است . ” علی ” کسی بود که با جامعه یثرت هیچ گونه پیوندی نداشت مگر شمشیر هایی که به خاطر حق زده و خطر هایی که به خاطر حقیقت کشیده ...... و رنج ها و همین شمشیر ها او را تنها گذاشته است . بنابراین او در ” مدینه ” تنهاست از این دردناکتر اینکه ” علی ” در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست . به همین خاطر بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سر چشمه ی نخستین حقیقت باز می دارد جنگ بی سر انجام دو گروه ؛ متقدمِ منجمدِ کهنه پرست سنت گرا از یک طرف و نسلِ جوانِ متجدد مآّب از طرفی دیگر . و ما باز دوباره شاهدیم که مارهای زخمی اشرافیت جاهلی به تدبیر پیغمبر کوفته و افسرده شده بودند در گرمای خودخواهی اصحاب پیامبر دوباره جان گرفته و بیدار شده اند و به همین دلیل است که بارها گفته اند : امروز به شناخت ” علی ” نیازمندیم نه به محبت او زیرا که عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه هیچ جهلی سنگین تر از این نیست که یک نوع معرفت کاذب پیدا کند . که عمر ” علی ” به سه دسته تقسیم می شود : 23 سال مبارزه برای مکتب 25 سال سکوت برای وحدت 5 سال حکومت برای عدالت و در آخِر ؛ ای خدای کعبه این مردمی را که هر صبح و شام رو به خانه ی تو دارند و رو به خانه ی تو میزی اند و رو به خانه ی تو می میرند ، این مردمی را که بر گرد خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند قربانی جهل شرک و در بند جور نمرود مپسند . و السلام علی حقیقتی بر گونه های اساطیر ؛ دکتر علی شریعتی علی تنهاست ؛ دکتر علی شریعتی آری این چنین بود برادر ؛ دکتر علی شریعتی انسان در قرآن – انسان و ایمان ؛ استاد مرتضی مطهری مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم درج شده توسط : بهزاد باقری / دبیر سرویس شهدا و منتظران " میرملاس نیوز "bagheri1348@yahoo. ...
کار خوب بسیج هنرمندان برای سازمان های استان فارس الگو شود
به گزارش شیرازه به نقل از تنویر ، " ترمه و ترنج" اولین فصل واره از جشنواره شعر بسیج هنرمندان فارس که بخشی از جشنواره دوسالانه شعر بسیج یا همان "رازستان" می باشد با تقدیر از شاعران برگزیده در موضوع شعر عارفانه و عاشقانه به پایان رسید. در این مراسم از استاد غلامعلی مهدیخانی (مجرد) پیر غزل سرای فارس تقدبر بعمل آمد. مهمان ویژه این مراسم سعید بیابانکی شاعر طنزپرداز کشور بود. دکتر غلامرضا ...