سایر منابع:
سایر خبرها
انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب دنیا دور از انتظار نیست
دیگر سازمان ها را نیز در جریان امور قرار دادیم. همه می توانند هر لحظه ایده های تازه تر را مطرح کنند و اتفاقا موضوع از حالا اجرا شده و می توانیم طرح های مناسب را اجرایی کنیم، چراکه به فکر نامزد پایتخت جهان شدن هستیم. فکر می کنم بخش مهمی از انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب بخاطر همراهی و همدلی سایر سازمان های مرتبط با این موضوع بوده که این همراهی بی شک ما را کمک خواهد کرد که ...
غبرایی دو کتاب از موراکامی در دست انتشار دارد
مهدی غبرایی مهدی غبرایی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: دو کتاب از موراکامی، نویسنده ژاپنی در دست انتشار دارم. یکی از این دو کتاب با عنوان سکورو تازاکی بی رنگ و سال های... دو مورد اصلاحیه داشت که آنها را پذیرفتم و کتاب به زودی منتشر می شود. تاکنون دو ترجمه از این کتاب با عنوان سکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش به چاپ رسیده است که البته کلمه زیارت در عنوان کتاب ...
گودرزی:گناه همه اشتباهات ورزش را می پذیرم غیر از مدیریت فوتبال !
، مدیرمسئول روزنامه خبرورزشی در جریان فعالیت های مؤسسه خبر در زمینه های مختلف (انتشار روزنامه، راه اندازی خبرگزاری و چاپ مجله های فرهنگی) قرار گرفت و سپس با حضور در تحریریه خبرورزشی، تحریریه خبرآنلاین، واحد فنی مؤسسه خبر، آتلیه خبرورزشی، کافه خبر و... با همکاران، نویسندگان و کارکنان مؤسسه خبر آشنا شد. در جریان این بازدید اتفاقاتی رخ داد و حرف هایی رد و بدل شد که مرور آن خالی از لطف نیست... ...
تقویت ادبیات پایداری تاثیر عمیقی در فرهنگ جامعه دارد
زنجان و تهران است، داستان زندگی دختری به نام سپیده که برای پیدا کردن گمشده ای راهی تهران می شود. نویسنده کتاب وقتی بیدار بودند با اشاره به اینکه کتاب در طول مدت دو ماه و به سفارش حوزه هنری نوشته شد، افزود: برای نگارش این کتاب، از اطلاعات و منابع متعددی برای اطلاع از اتفاقات دقیق در روز 22 بهمن سال 1357 در شهر زنجان و تهران استفاده شده است. در اولین کارگاه خاطره نویسی دفاع مقدس ...
شناسایی شیوه ها و راهکارهای نهادینه سازی مؤلفه های سبک زندگی
...، سال چهارم، شماره 13، ص 79 57. انصاری، شیخ مرتضی، 1370، المکاسب، قم، دار الحکمة، چ 4. ایروانی، جواد، 1388، فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی، ج 2، مشهد، واحد نشر دانشگاه علوم اسلامی رضوی، چ 3. باکاک، رابرت، 1381، مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران، شیرازه. جوادی آملی، عبدالله، 1391، مفاتیح الحیاة، قم، مرکز نشر اسراء. حاجیانی، ابراهیم، 1388 ...
چگونگی رهیافت به عرصه های نوین تبلیغی
رهیافت به عرصه های نوین، مقتضای اخلاق حرفه ای با توجه به پیشرفت جهان و استفاده از ابزار و تکنولوژی در مدیریت و اثرگذاری بر مخاطبان، باید به تبلیغ دین، نگاهی حرفه ای و علمی داشت. این امر در گذشته، به صورت فعالیت های پراکنده ای بود که از سوی سازمان واحدی مدیریت نمی یافت. امام خمینی(رحمه الله علیه) با نگاهی به گذشته، وضعیت تشکیلات حوزوی و به ویژه تبلیغ دین را نقد می کند: در ...
مروری بر زندگی اسدالله علم
آمریکا و عضو فراماسونری بوده است. در سال 1331 بیانیه ای از جانب اهالی قائنات تحت عنوان مردم قائنات محاکمه و طرد علم را از ایران خواهانند در روزنامه های آزادی قائنات و طوفان اجتماع به چاپ رسید. در این بیانیه آمده است: ما اهالی شهرستان بیرجند به نمایندگی از طرف سیصد هزار نفر مردم قائنات و بعنوان مظهر مبارزات یک میلیون نفر ساکنین شرق خراسان اعلامیه فوق را صادر می نمائیم، در اثر یکصد سال نفوذ ظالمانه ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
. حوالی خیابان فخررازی. او می گوید : فنی و مهندسی ها را در این شعبه کار می کنیم و اول تماس بگیرید و هماهنگ کنید و بعد بروید .... دانشجوها شماره را می گیرند و می روند. اما دادزن ها ول کن ماجرا نیستند.مدام از رهگذرانی که عبور می کنند و کیف و دفتر و دستکی هم دارند که آن ها را شبیه دانشجوها می کند سؤال می کنند.کار پایان نامه ؟ مقاله ؟ ترجمه ؟ مقالات علمی و حتی چاپ کتاب به نام شما! اما این ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
فروش قرنیه چشم در مشهد!
پایگاه خبری تیک؛روزنامه شهرآرا چاپ مشهد در شماره اخیر خود به بحث جنجالی ای اشاره کرده، فروش قرنیه چشم! این روزنامه نوشته است؛ کافی است مدت زمان اندکی وقت بگذاری و تنها 10دقیقه از زمان وقت گذاشتن خود را پای اینترنت به این موضوع اختصاص دهی. کلمه را بزنی و جستجوی اینترنتی خود را در کمتر از چندثانیه نتیجه بگیری. اصلا چرا راه دوری می رویم؟ درودیوار همین کوچه پس کوچه های محله ...
نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می کند؟
حضور داشت. وی همچنین سخنران مراسم افطار سال گذشته برخی روزنامه نگاران با روحانی بود که از سوی دفتر رئیس جمهور انتخاب شده بود. قوچانی از سال 1374 با نشریه عصر ما ارگان سازمان مجاهدین (انقلاب) همکاری داشت و در سال 1380 به سردبیری مجله همشهری ماه (به مدیرمسئولی محمد عطریانفر) رسید. او دی ماه 1380 به هنگام توقیف عصر ما در همشهری ماه یک چشمه از همان نشتی های معروف را رو کرد و در مقاله ای با عنوان پایان ...
خواندن در فضای وب مطالعه جدی را دچار مشکل کرده است
. آن ها می گویند، ذهن انسان درگیر رشد مقوله ای با عنوان ذهن دیجیتال است که مدارهای جدید آن بر تندخوانی حجم بالای اطلاعاتی می گذرد که آن لاین عرضه می شود. یکی از محققان می گوید: نگرانی ما این است که این شیوه سریع خواندن روی نحوه خواندن مطالبی که هم باید به شکل عمیق آن ها را مطالعه کنیم اثر بگذارد . مطالعات می گویند مدت زمانی که آدم ها در سال 2010 برای پرسه زدن در فضای وب سپری می کردند سه ...
حرفه خبرنگاری چون آیینه است/خود شکن آینه شکستن خطاست
... مدیر مسول پایگاه خبری آوای دنا یادآورشد: یکی دیگر از اقدامات لازم در همین زمینه این است که ادارات شهرستان و استان نسبت به ارائه آگهی ها با مطبوعات و پایگاه های خبری اقدام کنند که این امر خصوصا در سطح شهرستان لنده رعایت نمی گردد و بنظر می رسد مسوولان در این خصوص باید چاره ای بیندیشند و بجای هزینه های گزافی که صرف چاپ بنر و پارچه نوشته ها می شود، دست نوشته ها و مطالب را از طریق سایت ها و ...
ماهنامه پاسدار اسلام در گام جدید
شماره به آن پرداخته شده است. در بخش پایانی این ماهنامه نیز موضوعاتی همچون تاریخ سینمای ایران ، حمزه سیدالشهدا سردار حماسه آفرین صدر اسلام ، درآمدی بر سیره سیاسی امام صادق علیه السلام ، بی پرده با تاریخ و پندها و عبرت ها به چشم می خورد. شماره 401 و 402 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام، سال سی و چهارم، ویژه تیر و مرداد 1394 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان در 70 صفحه و به قیمت 4000 تومان منتشر شده است. ...
فرزان سجودی: گفتگوهای یاکوبسن و پومورسکا تاریخ زبان شناسی است
پومورسکا درباره ویژگی های دیگر یاکوبسن نیز گفت: یاکوبسن اشتباهاتی را که دیگران درباره او داشته اند، مورد نقد قرار می دهد. ما به بسیاری از آثار یاکوبسن دسترسی نداریم. آثار او به زبان های آلمانی فرانسه و روسی است که اغلب به فارسی ترجمه نشده است. ساسانی ضمن بیان این نکته که با کتاب گفتگوهای یاکوبسن و پومورسکا ، یاکوبسن را بیشتر شناخته است، ادامه داد: سفرهای مختلف یاکوبسن باعث شده با آدم های ...
ادبیات افق زندگی انسان را تغییر می دهد
حتماً ارزش خواندن دارند. اثر پژوهشی دین در قاب سینما و دو رمان اجتماعی و دینی من زن هستم و ماهی ها پرواز نمی کنند نتیجه کار سال گذشته تا پایان بهار امسال است که هنوز برای چاپ آن ها با هیچ ناشری قرار داد نبسته ام. *اثری در دست نگارش دارید؟ یک رمان درباره مهدویت که به نام امام زمان (عج) آن را در دوازده فصل طراحی کرده ام و فعلاً پنج فصل آن تمام شده است. عنوان این اثر زنی ...
دیوار کوتاه خبرنگار
شهرخبر : دراین یادداشت آمده است: تاریخ مطبوعات ایران 182 سال تجربه تلخ و شیرین را سپری کرده است. پس از شهادت دیپلمات های ایرانی و محمود صارمی خبرنگار ایرنا به دست گروه خشن طالبان در 17 مرداد سال 1377، روزی به نام خبرنگار متولد شد. سال این حادثه خونین نشان می دهد مطبوعات به عنوان مهمترین وسیله توسعه؛ 166 سال هیچ یادبودی را به خود اختصاص نداده است. دیوار خبرنگاران بسیار کوتاه است ...
نقدوبررسی دوران عاشقی در"سینما انقلاب"
پایگاه خبری تیک:فیلم سینمایی "دوران عاشقی" چهارشنبه شب 14 مرداد در تالار سوره حوزه هنری گذشته با حضور "علیرضا رئیسیان" به عنوان کارگردان، "فرهاد اصلانی" بازیگر، "مهسا محبعلی" نویسنده و با حضور "سینا کلهر" مدیر دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس به عنوان کارشناس مسائل خانواده در سالن "سوره مهر" حوزه هنری برگزار شد. ابوالفضل اقبالی مجری کارشناس برنامه در ابتدای این نشست نقد و بررسی در ...
وقتی دین در دام درام می افتد!
12000 تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد. دفتر نشر معارف پیش از این کتاب عفریته و افلاطون مجموعه یادداشت های شعر این نویسنده و پژوهشگر را منتشر کرده است و در زمینه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی تاکنون کتابهای فرهنگ مهمتر از سیاست (گزیده نظرات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فرهنگ ، زندگی زیباست؛ زندگی و خاطرات شهید سید مرتضی آوینی ، شهید فرهنگ؛ خاطراتی از شهید آوینی ، راز رسانه (ج1و2) گفتارها و گفت وگوهای نادر طالب زاده و... را به مخاطبان عرضه کرده است. ...
کتاب مصطفی مستور در مصر رونمایی و نقد و بررسی شد
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، کتابفروشی أ در مصر شب گذشته از ترجمه رمان روی خداوند را ببوس نوشته مصطفی مستور که با نام وجه الله در مصر منتشر شده رونمایی کرد. این کتاب که اخیرا توسط توسط نشر التنویر منتشر شده در این مراسم مورد نقد و بررسی دکتر محمد صفار استاد نظریه های سیاسی دانشگاه قاهره قرار گرفت که ریاست آن را استاد عماد عدلی مشاور فرهنگی کتابفروشی های زنجیره ای أ بر عهده داشت ...
دیدگاه های شیعی فردوسی در شاهنامه
فردوسی بدون شک یکی از بزرگترین شعرای حماسی جهان می باشد که بیش از هزار سال است اشعار وی مورد توجه شعر پژوهان بوده و دربارة او کتابها، مقاله ها و سخنرانی های فراوان تألیف و تحریر و ایراد گردیده است. اما آنچه در این میان هنوز تقریباً ناگفته مانده و آن طور که باید در مورد آن تحقیق نشده است، تأثیر عقاید شیعی فردوسی در لابلای اشعار اوست. کسانی که در مورد شاهنامه به پژوهش پرداخته اند یا به علت عدم ...
نسل جوان مخاطب اصلی کتاب دفاع مقدس است
، به طور قطع این نسل خود مایل به دفاع مقدس شده و ما نیز توانستیم حق خود را ادا کنیم. - به نظر شما اولویت با انتشار خاطرات است؟ من چون خود در جنگ حضور داشتم با خاطرات آن دوران بیشتر مانوس هستم، زمانی که یک کتاب خاطره چاپ می شود از آن می توان برداشت های متفاوتی داشت، نویسندگان می توانند آن را خوانده شعر گفته یا رمان برای گروه های سنی متفاوت بنویسند. به نظر من اولویت با خاطره نویسی ...
همدستی کومله و آل سعود علیه کردستان
به ایران باز می گردد. پسر و همسرش را از دست می دهد و حالا در سال های پیری، باز گروهک و وهابیت برای او دردسرهای تازه ای ایجاد می کنند. کتاب با نثری ساده و روانی نوشته شده و از کشش و جذابیت لازم برخوردار است. هرچند مخاطب با اتمام دو ثلث اول کتاب تا حدی نتیجۀ پایانی را حدس می زند اما با این حال، نوع روایت و داستان پردازی و هم چنین قوت قلمِ نویسنده در ترسیمِ فرهنگ کردها در یک روستایِ دورافتادۀ مرزی ...
روایت طلبکارانه BBC از اشغال بوشهر توسط بریتانیا
کند و از درد و رنج و آوارگی مردمان سرزمین خویش سخن به میان آورد در گزارشی یک طرفه تنها و تنها به روایت اشغال سرزمینش توسط انگلیس می پردازد. در ادامه متن کامل گزارش مذکور را از نظر می گذرانید: در سال های اخیر نام بوشهر به خاطر برنامه هسته ای ایران و "نیروگاه هسته ای بوشهر" در رسانه ها و کتاب ها زیاد به کار برده شده است اما این بندر قدیمی، پیش از این نیز از اهمیت جهانی برخوردار ...
انتشار شصت و سومین شماره مدیریت ارتباطات
، نوشته جواد مرادخانی * نقش رسانه ها در امنیت ملی گروه رسانه نیز در این شماره زیر نظر علی ورامینی پرونده ای در خصوص رابطه رسانه ها و امنیت ملی منتشر کرده است که عناوین آنها عبارتند از: - رسانه و ظهور تروریسم آنلاین، نوشته علی اسمعیلی اردکانی - گفت وگوی علی ورامینی با مهدی رضایی، استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی: رسانه های ما ابزار جامعه مدنی نیستند ...
سناتور دموکرات چاک شومر هم مخالف توافق هسته ای از آب در آمد
.../5/18 - 09:58 477762 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا در مقاله ای به قلم تحلیلگر خود ( کارول گیاکامو) در مورد تصمیم سناتور چاک شومر برای اعلام مخالفت با توافق هسته ای نوشت وی با این مخالفت با توافق وین، به نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری و تندروهای آمریکا و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیوست. این روزنامه نوشته است با ...
روزنامه نگاری سکوی پرش داستان نویسی
عقاید شخصی خود را در خبر وارد کند، در مقاله و یادداشت تحلیلی می تواند اما به کاربردن عقاید شخصی در خبر که به عینیت آن لطمه بزند جایز نیست. این درحالی است که نویسنده صاحب اثر است و می تواند عقاید و علایق خود را وارد اثر کند. ناصح ادامه داد: روزنامه نگاری یک فن است، یک مهارت، فقط در کلاس درس و دانشگاه و دوره دیدن نیست که به دست آید، نیاز به ساعت ها تمرین و مماست دارد. نیاز به نشست و برخاست ...
چاپ ثمره 25 جلسه شورای سیاستگذاری داستان دفاع مقدس در آنک جنگ، اینک داستان
کتاب می تواند منبع خوبی برای آشنایی نویسندگان و محققان جوان با مباحث مختلف ادبیات دفاع مقدس باشد. بابایی گفت: یکی از رسالت های اصلی سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس ایجاد پل ارتباطی میان محققان و مخاطبان عمومی با نویسندگان و سیاستگذاران داستان و رمان دفاع مقدس است. ارائه نقد کارشناسان بر 10 کتاب برتر دفاع مقدس سال 92 رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس همچنین به چاپ و نشر کتاب ...
شرق به نقل از اسحاق جهانگیری: فساد سیاه سازمان یافته
این روزنامه با انعکاس موضوع پشت یک اتهام، آورد: یک تکه از حرف های هاشمی را از یک مصاحبه مفصل درباره انقلابی نماها درآورده اند تا ناشیانه اصل حرف او را به حاشیه ببرند. موضوع بحث هاشمی اصلا شهری و روستایی نیست. بحث آنهایی است که ادعای انقلابی بودن دارند، اما در کوران مبارزه ای که در ش
خرید و فروش پایان نامه از نوع هرمی!
خوب است و هم برای ما. به هر حال وقتی مشتری راضی باشد، خواه ناخواه دنبال خودش مشتری های دیگر را هم می آورد. حالا ما برای این مشتری آوردن، انگیزه ایجاد کرده ایم. حرف هایش که تمام می شود، یک کارت از جیب اش درمی آورد و به دستم می دهد که اسم خانم فلانی رویش نوشته شده و مثل کارت قبلی، عنوان پایان نامه و مقاله روی آن مشاهده می شود! البته با نگاهی دقیق تر به دور و اطراف می شود، برگه های تبلیغاتی چاپ را ...