سایر منابع:
سایر خبرها
ابوترابی فرد: در سایه حلم و مدارا شاهد تحکیم روابط در جامعه اسلامی خواهیم بود
حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: پیروان ائمه اطهار به علم، اخلاق و تقوی آراسته اند. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در نطق میان دستور امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)، گفت: این شخصیت برجسته و استثنایی جهان اسلام و فرزند برومند پیامبر اعظم(ص) نقش مهم، محوری و تعیین کننده در تبیین معارف اسلام و ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید/لغو تحریم شرکت ...
و ادعاهایشان هم خیلی زیاد است و این ادعاهای زیاد الان مشکل ساز شده است. حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره هجمه های اخیر به آیت ا... هاشمی رفسنجانی به بهانه یکی از سخنان اخیر وی، اظهار کرد: از آنچه که امروز در رسانه ها تحت عنوان توهین هاشمی به روستاییان مطرح است کدام عاقل دین باور، انقلاب شناس و دلسوز نظام می پذیرد که منظور آیت ا... هاشمی توهین به روستاییان است و چه ...
تا سطح تقوای رجال سیاسی به حد مطلوب نرسد، قیام صورت نمی گیرد
حجت الاسلام علی تبریزی - یکی از سوالات مهمی که برای خیلی از شیعیان در زمان امام صادق (ع) و حتی در دوران کنونی وجود دارد این است که چرا حضرت باوجود یاران و شاگردان بسیار قیام نکردند؟ پاسخ به این پرسش از جهات گوناگونی به دوران ما و علل مهیا نشدن زمینه قیام حضرت مهدی (عج) ارتباط دارد. لذا به سراغ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان رفتیم تا به پاسخ روشنی در این زمینه دست یابیم. باوجود ...
حوزه های علمیه با تکیه بر مکتب جعفری می توانند تمام دنیا را اداره کنند/ اهل بیت تجسم عینی قرآن کریم
علم و تبیین دین در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آغاز شده است، تصریح کرد: امام صادق(ع) اسلام را به عنوان یک مکتب علم پرور و شاگردپرور معرفی کردند. وی ابراز کرد: جامعه شیعه تمام حرکات و افتخاراتش به خاطر امام صادق(ع) است و اسلام مدیون زحمات امام صادق(ع) است. حجت الاسلام قابل در پایان گفت: علما و جامعه روحانیت ما نتوانسته اند استفاده کامل و جامع از مکتب امام صادق(ع) داشته باشند، حوزه های علمیه ما می توانند دنیا را اداره کنند و ما الگوی جمهوری اسلامی را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کرده ایم. ...
دلیل نامگذاری مکتب تشیع به مذهب جعفری
عقیق :در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین میرزا احمد اسدی مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم عظمت و جایگاه منحصربه فرد امام صادق (ع) در بین معصومین(ع) و چرایی نامگذاری مکتب امامیه به مکتب جعفریه را موردبررسی قرار دادیم. چرا به مکتب امامیه، مکتب جعفریه گفته می شود؟ درباره حضرت صادق (ع) علی الخصوص و ائمه اطهار (ع) علی العموم، مطالب و محورهای بسیاری وجود دارد که در طول تاریخ نویسندگان و گویندگان ما به آن پرداخته اند. ممکن است ...
امضاهای طلایی عامل بیشترین فساد است
اتاق خبر 24 : حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در خصوص مبارزه با فساد و با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: فساد در واژگان قرآنی به معنای خروج از اعتدال است و هر چیزی خارج از اعتدال به عنوان فساد شناخته می شود. هیچ جریانی نباید اجازه قانون گریزی به خودش دهد وی توجه به قانونمندی را به عنوان مهمترین راهکار ...
مسابقات قرآن دانشگاه پیام نور خوزستان برگزار می شود
... وی بیان کرد: 20 تا 27 مرداد نیز به منظور برگزاری بخش کتبی و در رشته های سیره معصومین(ع) براساس سیری در سیره ائمه اطهار تالیف استاد شهید مطهری، اخلاق براساس نظام اخلاقی اسلام تالیف آیت الله سبحانی، قرآن براساس تفسیر سوره اسراء تالیف حجت الاسلام قرائتی و احکام از واجبات چه میدانیم؟ تالیف حجت الاسلام محمود اکبری به صورت آنلاین از طریق پایگاه اطلاع رسانی مسابقات به نشانی http://pnuquran.ir/ امکان پذیر است. یگانه زاده عنوان کرد: استان زنجان میزبان نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت اساتید و کارکنان پیام نور است. ...
شاگردپروری ونهضت نرم افزاری؛ دو پایه اساسی تمدن/ امام صادق(ع) نقش موثری در شکل گیری تمدن اسلامی داشت
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی داعی نژاد، مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی قم در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون جایگاه علمی امام صادق(ع) و نقش ایشان در تمدن اسلامی اظهار کرد: امام صادق(ع) بین ائمه اطهار، امام و شخصیتی بودند که تجلی گر علوم اهل بیت(ع) بودند؛ یعنی همانطور که قیام امام حسین(ع) تجلی گر مبارزه با جور و ستم بود، امام صادق(ع) نیز جایگاه علم ائمه(ع) و وسعت آن را ...
تولیت آستان حضرت معصومه(س): خبرنگاران ملتزم به قول سدید باشند
نیز بخشیده می شود. سعیدی با بیان اینکه گفتار حق عامل اصلاح عمل می شود، افزود: کسی که خوب سخن بگوید و محکم حرف بزند در عمل او ظاهر می شود چون خداوند وعده داده است که عمل او را اصلاح و گناهانش را می آمرزد. او ادامه داد: اگر کسی قلم محکم و قول سدید داشته باشد، خداوند او را بلندآوازه می کند همچنانکه شهید صارمی و همراهانش به انگیزه تحصیل خبر مناسب و انعکاس صحیح آن در افغانستان حضور ...
جدول/ برنامه عزاداری هیئات مذهبی در سالروز شهادت امام صادق(ع)
حضرت مهدی(عج) حجت الاسلام حسینی قمی حاج سید محسن گرسویی خ ستارخان، سه راه تهران ویلا، مسجد حضرت مهدی(عج) سه شنبه از نماز ظهر عبدالله بن الحسن(ع) حجت الاسلام سید ابراهیم موسوی برادر حنیف طاهری نیاوران - خ شهید رفیعی - حسینیه محبان اهل بیت(ع) سه شنبه از نماز ظهر ریحانةالنبی(س) حجت ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
به خواسته های خود برسد، نا امید شد. این مذاکره در ظرفی 12ساله انجام شده است که هدفش پروژه امنیتی سازی ایران بود که این موضوعات در مواد 40 و 41 فصل هفت دیده و شروع می شود. اعتراف به اشتباه اصلاحات در سال 84 حجت الاسلام محسن رهامی در همایش وحدت و همدلی اصلاح طلبان در کرمانشاه با انتقاد از فساد و اختلاس های بسیار صورت گرفته در دولت گذشته، گفت: این پول ها می توانست صرف ایجاد ...
چهار عامل مهم تیره بختی انسان ها/ تمدن 400 ساله اروپا ریشه در سفره گسترده شده دانش پیامبران دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین انصاریان، استاد حوزه علمیه شب گذشته در ادامه سلسله جلسات اخلاقی با محوریت سعادت و شقاوت که در حسینیه مکتب الزهراء(س) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اهل شقاوت آن هایی هستند که فرهنگ استوار و مستدل علمی، عقلی و حکیمانه پرودگار متعال را نپذیرفتند و با اختیار، خود را در حوزه مکتب های بشری و شیطانی ناقص در نظر گرفته و از عبادت پرودگار عالم و ...
امام صادق(ع)؛ نمونه عالی خیرخواهی/این امام همام جریان مبارزات شیعی را به راه انداخت
.... آن امام، هرگز کلام کسی را قطع نمی کرد و پس از پایان سخنان دیگران، حرف و سخنشان را آغاز می کردند. همچنین ایشان با چهره ای بشاش و گشاده و با لبانی متبسم با مردم روبه رو می شدند چنانچه مالک بن انس یکی ازشاگردان امام صادق(ع) و پیشوای مذهب مالکی می گوید: او فردی شوخ طبع و خنده رو بود . حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد در ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
، وحدت مائو است، نه توحید اسلامی، تماما در جریان زدایش فکر اسلامی شیعی در ایران بود که ادامه پیدا کرد. در انتهای صحبت معتقدم با همه این اعمالیکه صورت گرفته است مسئله [عدم] کفایت سیاسی ایشان یک امری است محرز و اگر می خواستم به عنوان مخالف صحبت کنم باین دلیل بود که معتقد بودم اینها نباید به صورت ساده و در یکی دو جلسه تمام بشود. تمام اینها باید درجایی مطرح بشود و سندش در اختیار مردم قرار بگیرد، مردم ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
اقدام نظامی، بهانه سرکوب را از حکومت گرفته بود، برای حکومت نگران کننده و حساسیت زا بود؛ چنان که طبق گزارش منابع اولیه، منصور جاسوسانی برای کشف ارتباط امام با شیعیان و افشا کردن فعالیت های آنها به کار گماشت. (15) مؤید دیگر آن است که منصور عباسی، امام صادق(علیه السلام) را به اتهام حمایت از قیام محمد بن عبدالله (نفس زکیه) به عراق فراخواند و در ضمن، حضرت را متهم نمود که معلّی بن خنیس را ...
تشخیص راه انحرافی گشایش قلب و جنبش عقل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شب گذشته در ادامه سلسله جلسات اخلاقی با محوریت اصلاح رفتار که در حسینیه همدانی های مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای اصلاح رفتار چه در مرحله اخلاق و چه در مرحله اعمال در روایات ائمه اطهار پیشنهادات زیادی مطرح کرده اند و همه این ها برای انسان نوعی عبادت محسوب می شوند. وی ادامه داد: اینگونه عبادت ها اجر و مزد دارد و ...
نماز جماعت نمایش وحدت امت اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد صابریان، مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم شب گذشته در حسینیه همدانی های مشهد اظهار کرد: در سفر های زیارتی و به ویژه در سفر زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فراغت بال وجود دارد، به همین سبب توجه پیدا کردن بیش تر نسبت به عبادات جمعی مورد تاکید ائمه اطهار قرار گرفته است. مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم ادامه داد: کلام ...
توجه دائم به جسم خیانت به نفس است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محسن کافی، استاد حوزه علمیه قم یکشنبه شب، در صحن جامع حرم امام رضا(ع) با تأکید بر امانتداری در زندگی اظهار کرد: در آیه 27 سوره انفال چنین آمده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ای مؤمنان! به خدا و پیامبر خیانت نورزید و دانسته به امانات خود خیانت نکنید . ...
باطن توافق هسته ای گفت وگو بر سر قدرت اسلام است
.... حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: انسان اهل ولایت کسی است که هیچ چیزی او را از مسائل مهم باز نمی دارد، اگر مساله کلی و جزیی داشته باشیم انسان مومن باید همه مسائل را ببیند، اگر در کشور منکرات جزیی و کلی دیده می شود باید به تمامی آن پرداخت و یک مومن باید تمامی منکرات را درنظر داشته باشد. وی افزود: یکی از ویژگی های مومنان و وفادارن به نظام این ...
تفاوت جهان بینی اسلامی و غربی برای جلوگیری از تخلفات اجتماعی
است پس از سال ها آن ها را متوجه می کند بعضی از راه هایی که رفته اند اشتباه و برگشت و جبران آن نیز راهی دشوار است. وی تصریح کرد: از این رو خدای متعال برای اینکه انسان ها خطای دیگران را تجربه و تکرار نکنند حجج طاهر را بین مردم قرار داده داست؛ پیامبر(ص) و اهل بیت که معصوم از هرخطا بوده و نسبت به هر آنچه که برای بشر لازم و ضروری است، آگاهند. حجت الاسلام اسلامی فر ابراز کرد: اگر ...
بررسی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
فعل خدا و دینْ قول خداست. پس، آنچه را عقل می شناسد یا فعل خدا و تکوین است یا قول او و تشریع است. حوزه نقل نیز فعل و قول خداست. بنابراین، عقل و نقل هر دو به دنبال هدف مشترکی هستند و هرکدام راهی برای شناخت دین و وحی به حساب می آیند. استاد، همچنین، می گوید: دلیل نقلی در حقیقت قول خدا را ارائه می دهد و دلیل عقلی می تواند فعل، حکم، و قانون تکوینی و تدوینی را کشف کند و در کنار دلیل نقلی، حجّت ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
گزارش جماران، اواخر مهرماه سال گذشته بود که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی از پایان نامه فروشی و کپی برداری متون علمی انتقاد کرده بود؛ شروع فصل جدیدی در توجه دوباره به این کار غیرقانونی که به عنوان یک بیماری مزمن، سلامت آموزش عالی را به مخاطره انداخته است. روحانی گفته بود شأن علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سؤال قرار گیرد ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
حذف مرجعیت در دستور کار شیرازی ها است/ رمز پیروزی مسلمانان وحدت شیعه و سنی است
بالا دست این گروه در تلاش هستند تا با گرفتن عکس و جذب حتی مخاطبان بسیار معمولی به تعداد افراد گروه خود اضافه کنند، ضمن این که در هر قشر به دنبال جذب نیرو هستند که از همین سو می توان به رفتار و نیات این گروه شک کرد. استاد حوزه علمیه در خصوص قرابت فکری این گروه با جریان حجتیه، خاطر نشان کرد: جریان شیرازی ها در بسیاری از موارد با خط فکری گروه حجتیه همسو هستند و تلاش دارند تا با همسویی با این ...
چرایی نامگذاری مذهب شیعه به جعفری
...> عمرامام جعفرصادق علیه السلام درمیان چهارده معصوم به استثنای امام غایب حضرت مهدی علیه السلام،بیش ازدیگران بوده است. درتاریخ ولادت امام صادق علیه السلام دوقول وجود دارد.نصربن علی هضمّی [1] ثقه الاسلام کلینی رازی [2] وامین الاسلام طبرسی [3] وابوعبدالله محمدبن مکی عاملی [4] وبرخی دیگر [5] ولادت آن حضرت رادرسال 83 ه ق دانسته اند. اما ابوالحسن علی بن عیسی بن ابوالفتح اربلی [6] وصاحب الفصول المهمه [7] ولادت ...
روحانی هنوز هم برخی مشکلات داخلی را جدی نگرفته است
داد گزینه مطلوب اصلاح طلبان است.اما اصلاح طلبان هیچ گاه فرد گرا نبوده اند و هیچ گاه تفکرات خود را به رفتار یک فرد خاص گره نزده اند. در شرایط کنونی نیازی هم به این مساله وجود ندارد. اگر همه جریان ها از امکانات برابری برخوردار باشند اصلاح طلبان با توجه به محبوبیتی که دربین مردم دارند پیروز انتخابات مجلس خواهند شد.در نتیجه آقای عارف هم می تواند وضعیت بهتری پیدا کنند.با این وجود نیاز به سرمایه گذاری ...
ولایت پذیری مشخصه اصلی سبک زندگی فاطمی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد ، حجت الاسلام مهدی سعادت استاد حوزه علمیه عصر امروز در همایش سبک زندگی فاطمی در جمع اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان نجف آباد که در سالن شهید آوینی یزدانشهر برگزار شد، گفت: برای بررسی سبک زندگی حضرت فاطمه(س) باید دو بعد زندگی فردی و شخصی حضرت و آن چه در نظام خانواده اتفاق می افتاد و زندگی اجتماعی آن حضرت در سطح جامعه مورد دقت و توجه قرار داد. ...
ادعای شیعه گری بدون همراهی ائمه دلیل تاخیر ظهور است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدوی ارفع ، صبح امروز در مراسم شهادت امام صادق(ع) که در مسجد جامع اصفهان برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) شاگردانی را تربیت می کردند که در عین جوانی عالم در دین بودند و در برابر شبهات و جوسازی دشمنان اسلام نه تنها منحرف نمی شدند، بلکه به روشنگری می پرداختند. وی ادامه داد: شاگردانی نظیر هشام ابن حکم کندی با سن و سال کم خود اما با قدرت ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
شد طرف مقابل در اینکه بتواند با تحریم به خواسته های خود برسد، نا امید شد. این مذاکره در ظرفی 12ساله انجام شده است که هدفش پروژه امنیتی سازی ایران بود که این موضوعات در مواد 40 و 41 فصل هفت دیده و شروع می شود. اعتراف به اشتباه اصلاحات در سال 84 حجت الاسلام محسن رهامی در همایش وحدت و همدلی اصلاح طلبان در کرمانشاه با انتقاد از فساد و اختلاس های بسیار صورت گرفته در دولت گذشته ...
سلفیهای خوب چه کسانی هستند؟/ نباید به تکفیریها بهانه داد
به گزارش خبرگزاری مهر ، جریان های تکفیری با استفاده از خشونت بی حد و حصر که با فقه اهل سنت نیز در باب جهاد تعارض دارد، اولویت بیشتری را برای جنگ با دشمن نزدیک (چه شیعه و چه سنی که مسلک آنها را قبول نداشته باشد) قائل هستند. در این بین حرکت های برخی جریانات مشکوک در شیعه برای دامن زدن به اختلافات مذهبی جای بسی تأمل دارد. لذا در مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و ...