سایر منابع:
سایر خبرها
بلافاصله پس از اجرای توافق باید به دنبال تعلیق غنی سازی بود/عملیاتی شدن اراک 5 سال زمان می برد/پس از سال ...
فورا و بدون درنگ مشخص و کشف شود و زمان برای واکنش به نقض توافق وجود داشته باشد. چندین مورد از مفاد توافق مبتکرانه است. هدف تمامی این موارد، خلق یک فضای راستی آزمایی سرزده با استفاده از منابع گروه 1+5 است. مفاد راستی آزمایی ضعف هایی دارد که اگر قرار است توافق قابل تأیید و راستی آزمایی باشد، این ضعف ها باید اصلاح و جبران شوند. بعلاوه، بدون محدودیت های سخت و طولانی مدت بر برنامه حساس هسته ...
بی صبرانه منتظر دربی هستم
حضور در ترکیب اصلی می توانم در این تیم عملکرد خوبی داشته باشم. استقلال برابر ملوان در تمام بازی هجومی بازی کرد و فکر می کنم توانست تماشاگران خود را راضی کند. * بی صبرانه منتظر دربی هستم من بی صبرانه منتظر هستم در دربی تهران برای استقلال بازی کنم. در برزیل دربی های زیادی را تجربه کرده ام و کلا بازی های حساس هیجان زیادی دارد. مطمئن هستم با بازیکنانی که استقلال دارد در این فصل موفق می شود و می تواند حداقل یک جام بگیرد . ...
ورمزیار: اگر به کرار ماشین بدهند، باید به ابراهیمی سفینه بدهند
به گزارش نامه نیوز ، این بازیکن عراقی که در دو هفته اول لیگ حسابی حاشیه درست کرده، پیش از بازی با ملوان تهدید کرد که به زمین نمی رود. او از مسئولان باشگاه طلب خودرویی را کرد که قولش را گرفته بود. سرانجام مشکل حل شد و کرار هم به عنوان یار تعویضی به میدان رفت. اما این حرکت او باعث واکنش پیشکسوتان استقلال شده است. صادق ورمزیار پیشکسوت باشگاه استقلال که از حاشیه های کرار دلخور است، گفت: اگر به کرار ماشین بدهند، باید به ابراهیمی سفینه بدهند. او با کنایه زدن به مدیران استقلال، کرار را با امید ابراهیمی مقایسه کرده که در بازی با ملوان دو بار دروازه این تیم گیلانی را باز کرد. ...
شهباززاده غایب بزرگ استقلال
بهترین گلزن فصل گذشته استقلال 2 بازی آینده تیمش در لیگ برتر را از دست داد. به گزارش سایت کاپ، سجاد شهباززاده، مهاجم استقلال که در بازی نخست تیمش مقابل سیاه جامگان توانست هر 2 گل آبی پوشان را وارد دروازه حریف کند، در هفته دوم بازی را از روی سکوها دنبال کرد. وی در تمرین دیروز نیز حاضر نشد تا مشخص شود مشکلش جدی است. با این وضعیت به نظر می رسد شهباززاده 2 بازی آینده تیمش مقابل ذوب آهن و استقلال اهواز را از دست داده باشد. ...
ذوب آهن را چه شد؟!
فاصله دو هفته دو شکست تلخ و دردناک را تحمل کرده است.صحبت از ذوبی آهنی است که درپایان هفته دوم لیگ بدون امتیاز در قعر جدول جا خوش کرده وهمه نگران آینده این تیم با ریشه اصفهانی هستند.تیمی که دو بار یک بر صفر به حریفان باخته بدون این که مهاجمانش موفق به گشودن دروازه رقیب شوند.تیمی که در این دو بازی هیچ نشانه ای از تیم قلدر فصل پیش بروز نداده و خیلی آسان میدان را به رقیبانی چون ملوان و سپاهان واگذار ...
برنده ها، بازنده ها، اعداد و رکوردهای هفته دوم لیگ برتر
. این نوع بازی بی شک ارتباط مستقیمی با حضور قلعه نویی در سمت سرمربی ملوان و نیش و کنایه های فصل قبلش به او و بقیه ملی پوشان داشت. پرویز مظلومی: یک تیم خوب با تعداد موقعیت گل نرمال و گرفتن 6 امتیاز از دو هفته اول (اتفاقی که هرگز در تیمهایش در تاریخ لیگ برتر نیفتاده بود). زیر نظر او بود که بعد از مدتها 40 هزار تماشاگر برای بازی استقلال به آزادی آمدند. کرار بی انضباط را روی نیمکت نشاند تا نشان ...
درباره یک سال پس از توافق وین
وفصل پرونده خود منجر به صلح و آشتی شد. البته این را بگویم که بیرون کشیدن صلح از دل جنگ در ایران تجربه جدیدی نیست. فرهنگ ایرانی یک تجربه درخشان دیگر را هم در کارنامه همین دو قرن اخیر ثبت کرده است. در روزگاری که توپ تازه پا در میادین جنگ ایران نهاده بود موجودی وحشت انگیز و تهدیدی جدی به شمار می رفت. به طوری که تعداد زیادی ضرب المثل و عبارت از آن مشتق شده که همگی دال بر اثر مخرب توپ و زندگی سوز آن است ...
جوان اول استقلال: بدشانس هستم که گل سالم مرا داور نپذیرفت
به گزارش پایگاه 598 ، محسن کریمی به جوان اول استقلال تبدیل شده است، بازیکنی که پرویز مظلومی اعتقاد ویژه ای به او دارد و بر این باور است به ستاره ای بزرگ تبدیل می شود البته به شرطی که بدون حاشیه به راهش ادامه دهد. اظهارات کریمی را در ادامه می خوانید: * گل زدی اما داور قبول نکرد. - این هم از بدشانسی من است که توپ به گل تبدیل نشد البته گل که شد اما داور قبول نکرد ...
متأسفم که ضرغام اسماعیل به ایران نیامد
...> - در تیم ما همه در حال رقابت هستند و تا رختکن قبل از بازی ترکیب تیم مشخص نیست. * در مورد اشتباهات ایمان صادقی می خواهیم بپرسیم؛ برخی ها معتقدند چنانچه برانکو از این دروازه بان جلوی سپاهان استفاده کند، او با اولین اشتباه نابود خواهد شد. از طرف دیگر گفته می شود عدم استفاده از ایمان صادقی ممکن است اعتماد به نفس این گلر را از بین ببرد. نظر شما چیست ؟ - من بارها گفتم که مایل ...
اخبار ویژه روزنامه های دوشنبه 19 مرداد
شورای عالی امنیت ملی حضور داشتند؛ گفت: دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می کردند نو است چون بسته بندی های نو داشتند، مشکل برای ما ایجاد شد. ما البته حواسمان باید جمع باشد . در این خصوص سؤالی که به ذهن می رسد این است چگونه ممکن است تجهیزات این چنینی برای صنعت هسته ای تنها با کنترل نوع بسته بندی آن تأیید شوند و به راحتی واردچرخه هسته ای کشور شوند بدون هیچ بررسی و آزمایشی؟؟ با توجه به ...
برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی
تا رسیدن به اوج آمادگی فاصله زیادی دارد و این فاصله فقط با کار و تلاش دوچندان پرخواهدشد. سه بازی دوستانه در ترکیه داشتید. نظر شما در مورد این دیدارها چیست؟ ما در دیدار اول مقابل تیمی قرار گرفتیم که در سوپرلیگ ترکیه حضور داشت و از لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اصلا با ما قابل قیاس نبود اما بازیکنان بازی خوبی ارائه دادند. به طور کلی 3 دیداری که در ترکیه داشتیم بازی های ...
از این پرسپولیس آبی گرم نمی شود
بگشاید و در خط حمله توپ ها یا دیر به مهاجمان سرخ می رسد یا به موقع می رسد اما زور و سرعت این مهاجمان به مدافعان قوی تر و فیزیکی تر رقیب نمی رسد. چه گل مسخره ای! در مورد دروازه بانان پرسپولیس نیز چیزی نگوییم بهتر است زیرا لابد دیده اید که در اهواز و در نبرد با استقلال خوزستان دروازه بان دوم سرخ ها (ایمان صادقی) چه گل مسخره ای خورد و او سنگربانی است که برانکو مخصوصا بر جذبش ...
8 اتفاق ویژه از 8 بازی هفته دوم لیگ برتر (عکس)
با خطر مواجه کنند. استقلال البته هر دو گل خود را روی تاکتیک مورد علاقه امیر قلعه نویی در فصل پیش خورد. جایی که خسرو باید توپ سانتر می کرد و البته امید ابراهیمی هم به شوت هایش می نازید. امید ابراهیمی هم برای سرمربی محبوبش سنگ تمام گذاشت و او را حداقل پیش خودش روسفید کرد. قلعه نویی که مدعی بود امید ابراهیمی بهترین هافبک آسیاست توسط دوگلی که این بازیکن به ثمر رساند با شکست از تهران رفت تا حداقل بابت ...
برتری پرسپولیس برابر مس کرمان
قرار دادند. محسن عاشوری نیز از سوی تماشاگران تشویق شد. در دقیقه 7 بازیکنان پرسپولیس در یک رفت و برگشت امید عالیشاه را صاحب یک موقعیت خوب کردند که امید از این فرصت استفاده کرد و اولین گل بازی را وارد دروازه مس کرد. یک دقیقه بعد، فرشاد احمدزاده می توانست دومین گل سرخپوشان را به ثمر برساند که توپ به پایش نگرفت. فریادهای برانکو بازیکنان را به دروازه مس می رساند. بگوویچ ...
مصدومیت های دوباره علیه پرویز
اینکه ترکیب مظلومی در بازی با ملوان به خوبی جواب داد، او احتمالاً از حضور جابر انصاری به جای جاسم کرار هم راضی به نظر می رسد و در بازی های آینده هم از همین ترکیب استفاده خواهد کرد. مشکل استقلالی ها اما فقط به مصدومیت سجاد شهباززاده محدود نمی شود. مصدومیت امین حاج محمدی در بازی با ملوان از ناحیه مچ پا یکی دیگر از بدشانسی های استقلال به حساب می آید. هرچند هنوز خبر مشخصی درباره وضعیت او برای ...
نارضایتی برانکو از حضور صادقی در پرسپولیس
شانس با آنها یار بود می توانستند پیروز شوند. صادقی در نبود سوشا نتوانست دروازه بان مطمئنی نشان دهد.او روی گل دوم پدیده مقصر بود.در بازی دوم پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان نشان داد که دروازه بان های این تیم مقابل تیم های اهوازی به مشکل می خورند.فصل گذشته سوشا مکانی در بازی مقابل فولاد خوزستان اشتباهی عجیب کرد و توپ برگشتی را نتوانست دفع کند و سایه توپ را شوت کرد.در لیگ پانزدهم هم ایمان صادقی مقابل ...
چطور پرسپولیس هنوز اسپانسر ندارد؟
های آینده در امان نخواهد بود. البته تیم های بدون اسپانسر و پول در فصل جاری کم نیستند چه اینکه ملوان انزلی هم هنوز مشکلات مالی دارد و به غیر از چند تیم صنعتی شرایط مالی سایر تیم ها مشخص نیست. اما استقلال و پرسپولیس دوتیمی هستند که توسط وزارت ورزش اداره می شوند و مدل اداره شان این سوال را تقویت می کند که وقتی یک وزارتخانه نمی تواند شرایط درست برای اداره دو تیم را فراهم کند چطور می خواهد ورزش را اداره کند؟ ...
بازگشت حسن زاده به ترکیب اصلی مقابل استقلال
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام ؛ خط حمله ذوب آهن در طی دو هفته گذشته رقابتهای لیگ برتر عملکرد بسیار ضعیفی داشته و هنوز موفق به باز کردن دروازه رقبای خودش یعنی ملوان و سپاهان نشده است. از طرف دیگر ذوب آهن در روز جمعه این هفته در یک بازی حساس باید به دیدار استقلال صدرنشین لیگ برود و به همین خاطر یحیی گل محمدی تصمیم گرفته تا از مسعود حسن زاده در این بازی به صورت فیکس استفاده کند ...
استقلال به دنبال جاسوس
گروه ورزش: اطلاعیه جدید باشگاه استقلال و یک علامت سوال بزرگ بالای سر همه رسانه ها. به گزارش بولتن نیوز؛ مسئولان باشگاه استقلال که سال گذشته حواشی زیادی را تجربه کردند برای سال جدید بندهای عجیب و غریبی را در اطلاعیه خودشان قرار داده اند تا بتوانند جلوی حواشی را بگیرند و به زبان عامیانه تر کاری کنند که اخبار باشگاه به بیرون درز نکند! این اتفاق در حالی است که به نظر آنها خبر ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
مجلس معرفی نموده، البته با این عنوان که نظر مخالف ندارم . شهید دیالمه روز بعد در مجلس درباره نامه بنی صدر می گوید: در مورد نامه ای که نوشته شده خود شما دراصل 133 دیدید درآنجا ونمایندگان هم استحضار دارند که مسئله اینطور است که وزرا به پیشنهاد نخست وزیر و تصویب رئیس جمهور معین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شوند. اگر مسئله معرفی به وسیله نخست وزیر بوده است، نامه ای که بدست ما آمده برای آقای ...
نهادی که از خاستگاه خود دور شده است
دشوار است. جامعه با تشویق دانشگاه ها در انجام پژوهش های نو که شاید سود مادی آنی هم نداشته باشند، یا به نتیجه سودمندی نینجامند، در بستر مطمئن تری با آینده خود قمار می کند. استقلال دانشگاه از نظر دیگری هم برای جامعه مهم است. وقتی که گواه های متناقض در میان است یا اصول اخلاقی و دیگر بنیادهای سلامت جامعه نادیده گرفته می شوند، دانشگاه باید بتواند پیش فرض ها و کنش های نهادهای پرقدرت بیرون از دانشگاه، مانند ...
جادوی کوتینیو، انتقام را ممکن ساخت
تنها یک بار در ربع قرن اخیر در لیگ مقابل استوک در خانه این باشگاه پیروز شده بودند، توانستند با دفاع خوب و البته بازی فردی کوتینیو به گل برسند. در ترکیب لیورپول کوتینیو، اسکرتل، امره جان و کلاین از خوب ها بودند و در ترکیب استوک باید از جف کمرون، چارلی آدام، مونیستا و آفلای یاد کرد. گزارش بازی تنها موقعیت جدی نیمه نخست در دقیقه 35 بود. جایی که سانتر بریده بازیکنان استوک در ...
خودمان را کشتیم؛ تنها چک مقصر نیست
به گزارش بولتن نیوز، او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد: در مورد بازی... فکر می کنم که بازی ما قابل قبول نبود. در دو جنبه دفاع و حمله در بازی، ما در مجموع فشار آوردیم. در صدر آن ها، احساس می کنم که ما دو گل بسیار بد خوردیم و زمان دریافت گل های ما، یعنی دو دقیقه قبل از پایان نیمه اول و بعد از شروع نیمه دوم، نیز بد بود. ما برای خود یک کوه بلند برای فتح کردن درست کردیم. وستهم از ...
بازیکنان جدید هماهنگی خوبی نشان دادند
گل به خودی کایل واکر باعث شد تا منچستریونایتد اولین بازی فصل خود را با پیروزی پشت سر بگذارد. در همین حال، اسمالینگ با اذعان بر اینکه شیاطین سرخ همچنان در حال کسب هماهنگی بیشتر و شاخت نقطه ضعف هایشان هستند، از عملکرد بازیکنان جدید یونایتد تمجید کرد. اسمالینگ که خود بازی بسیار خوبی را به نمایش گذشت، درباره بازی دیروز و عملکرد هم تیمی های جدیدش گفت: در فصل گذشته، فکر می کنم که در بازی ...
بررسی نفر به نفر بازیکنان پرسپولیس در بازی با استقلال خوزستان
پرسپولیس قرار گرفت که شاید دیگر صادقی قرصت این را پیدا نکند که در ترکیب اصلی حضور داشته باشد. ایمان صادقی روی گل اول استقلال خوزستان یک اشتباه فاحش انجام داد تا حسن بیت سعید توپ را از وی بگیرد و به راحتی دروازه پرسپولیس را باز کند تا کار سرخپوشان را بسیار دشوار کند. دقایقی بعد صادقی بازهم در برابر بیت سعید مغلوب شد و این بار شوت پشت محوطه دیدنی این بازیکن زیر طاق دروازه گلر پرسپولیس قرار گرفت. ...
پرسپولیس می تواند انتظارات هواداران را برآورده کند
می کنید؟ ما هفته گذشته در بازی قبلی و در اهواز به مصاف استقلال اهواز رفتیم و این هفته هم باید به اصفهان رفته و به مصاف سپاهان برویم. در ادامه باید مقابل ذوب آهن بازی کنیم. سپس برای دومین بار در این گرمای شدید باید به اهواز برویم تا در مقابل فولاد قرار بگیریم. حریفان ما در هفته های ابتدایی تیم هایی هستند که فصل گذشته یا لیگ برده اند یا در جام حذفی به مقام قهرمانی رسیده اند و یا توانسته ...
بررسی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی
پیشفرضهای آن از دیدگاه استاد جوادی آملی اشاره ای بکنیم. نخست باید دانست که مراد از دین چیست: دین مجموعه ای از عقاید، اخلاق، قوانین فقهی و حقوقی است که از ناحیه خداوند برای هدایت و رستگاری بشر تعیین شده است. البته، در این بحث، دین اسلام موردنظر است و بررسی نسبت این دین با عقل دنبال می شود. بنابراین، مراد این نیست که هر دینی با عقل چنین نسبتی دارد؛ بسیاری از ادیان باطل اند و با عقل ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
متون علمی را می فروشند.به نظر من هنوز تا رسیدن به یک فضای علمی کنترل شده و بدون ناهنجاری فاصله زیادی داریم و این هدف مستلزم برنامه ریزی های اضطراری آن هم از همین امروز است.واقعا با ادامه این وضعیت باید نگران جایگاه و ارزش علم و علم آموزی باشیم. در چنین وضعیتی سامانه ثبت پایان نامه های دانشجویی در وزارت علوم و الزام دانشجویان به ثبت موضوعات پایان نامه های خود تا حدی می تواند جلوی این قبیل تخلفات ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
تحلیل یرواند آبراهامیان از روابط ایران و آمریکا پس ازتوافق هسته ای/جدال کمتر،اتحاد نامحتمل
رد توافق هسته ای از سوی جمهوری خواهان، پیش از دسترسی نمایندگان کنگره به سند 159 صفحه ای، به سرخط اصلی خبرهای روز تبدیل شده بود. جان مک کین ، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در جریان انتخابات سال 2008 تمایل اوباما برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران را مسخره کرده بود و در میان نخستین مخالفان توافق قرار داشت، در مخالفت با توافق نوشت: مشکل این توافق آن است که بیش از اندازه به این امید ...