سایر منابع:
سایر خبرها
لایک هایی که اسطوره های مجازی می سازند
نیامده در صفحات اجتماعی لایک کردن ها آغاز می شود، بی آنکه ذره ای نگاه منتقدانه داشته باشند، چرا که معتقدند حالا که وی در اکثر شهرها و برخی از کشورها توانسته سالن پر کند دیگر هیچ حرفی ندارد. و این نگاه باعث می شود که حتی زمانی که کوچک ترین نقد درستی برای آن هنرمند نوشته می شود با جملات کلیشه ای مثل: شما در حدی نیستی که برای فلانی نظر دهید، یا اصلا تو کی هستی که این را می گویی؟ برو به کارت برس ...
باید به زیرساخت های تئاتر توجه شود
نتوانیم یک سیستم یکپارچه تعریف کنیم برای مدیر مشخص نیست که چه کاری را باید انجام دهد و برای اینکه این اتفاق نیفتد باید آسیب ها بررسی شود و این موارد رعایت شوند باید تفویض به گونه ای باشد که واحدهای ستادی درگیر این مشکل نباشند و واحدهای استانی کار خودشان را انجام دهند. معاون امور هنری درباره نبود بانک اطلاعاتی هنرمندان و مشکلات آن گفت: ما باید بدانیم در استان ها با چه تعداد هنرمند مواجه هستیم ...
اگر کمتر از 18 سال دارید، به تئاتر نروید
که اگر قرار باشد جایگاه فرهنگی جامعه ای را در یک دوره تاریخی مشخص مورد ارزیابی قرار دهیم ناگزیر باید منزلت تئاتر و هنرمندان این عرصه را در منظر برنامه ریزان و مخاطبان آن جامعه ارزیابی کنیم. یک اصل مهم این است که آنچنان باید تئاتر را به مردم شناساند تا به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی مهم برایشان اهمیت پیدا کند، بعد از آن است که می توان برای جلب و جذب مخاطبان برنامه ریزی کرد، زیرا در ...
دعوت مدیر شبکه مستند از نخبگان و نامداران عرصه مستندسازی برای بازگشت به رسانه ملی
معاش و ترمیم روح لطیف خود چاره ای جز مدارا ندارد و چون بیرون رود، آن چهره نقاد و عصبی ناشی از سرخوردگی او سر بر می آورد! به راستی چرا نباید این اشکال بزرگ برطرف شود؟ دعوت از همه سلیقه ها و گرایش ها خواست تمامی ملت ایران است. چراکه ایجاد محدودیت در تولید آثار فرهنگی منجر به دلزدگی مردم و فاصله گرفتن آنها از واقعیات ملموس جامعه خودشان خواهد بود. سیاست های هدایتی و دستوری مد نظر برخی ...
رضا یزدانی: کلاهبردار نیستم /خواننده محبوبم فرهاد است
در یک طبقه خاص فکری و اجتماعی مقبولیت دست نایافتنی دارد. به نظر شما که از طرفداران کارهای او هستید چرا هنرمندی مثل او با وجود کم کار بودن هنوز تا این حد جذاب و محبوب است؟ او به غیر از استواریهایی که در زندگی شخصی و هنری اش، آدم خاصی بود و مهر امضای خودش را داشت. او طوری بود که دیگران نبودند. به صورت عامیانه می شود گفت فرهاد یه دونه بود . نفر دومی مثل او نبود. * او خواسته یا ...
عجب هنری دارند شهدا...
همراه حق است، اما دستانش... تقدیر فرزندان علی(ع) بزرگمرد اخلاق و سیاست و هنر بود، پرواز با بسته بالی است. اینان هم چه زیبا با دستان بسته بال گشودند! آری شاهدان حق و هنرمندان حق گرا همواره دست بسته، لیکن بال گشوده اند. عجب هنری دارند شهدا... سلام بر دست های بسته و پیکرهای ستم دیده شما و سلام بر ارواح طیبه و به رضوان الهی، بال گشوده ی شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید... (بخشی از پیام رهبر انقلاب برای مردم ایران در پی تشییع باشکوه پیکر 270 شهید غواص دوران دفاع مقدس در تاریخ 26 خرداد 1394) ...
مخالفت با داعش به زبان هنر
این نمایشگاه متشکل از 34 اثر است که اولین نمایشگاه پوستر با موضوع داعش در کشورمان محسوب می شود. ایده طراحی مجموعه پوستر داعش زمانی شکل گرفت که گروهک داعش به وجود آمد. من احساس کردم این گروه تروریستی یک گروه افراطی عادی نیست و خیلی خطرناک همه جا را ممکن است در بر بگیرد. دوست داشتم این نمایشگاه در کشورهایی که درگیر این قضیه بودند، برگزار شود. دوستی داشتم که مدرس دانشگاهی در عراق بودند. مکاتبات رسمی ...
خندوانه در مسیر رویکرد همدلانه
هنرمندان افغانستانی در برنامه های فرهنگی و هنری باید تداوم داشته باشد و اگر به این صورت باشد که هر از گاهی چنین برنامه ای برگزار شود و به چنین برنامه هایی جسته و گریخته منتهی نشود. این حضور در برنامه های تلویزیونی در نوع خود بسیار مفید فایده است و کمک می کند تا جوانان هنرمند و فرهنگی مهاجر افغان حاضر در ایران به مردم این کشور شناسانده شوند. این پیوند باید زودتر از این شکل می گرفت ...
نکوداشت زنده یاد حسین مجابی در خانه هنرمندان ایران
حسین مجابی پیش روی علاقمندان قرار خواهد گرفت. حسین مجابی هنرمند نقاش در سال 1323 در منطقه معلم کلایه شهر قزوین به دنیا آمد. او برادر جواد مجابی منتقد سرشناس هنر و ادبیات است. حسین مجابی در کنار منصور قندریز و رامیز شهوق از هنرمندان جوانمرگ هنرهای تجسمی ایران است که علیرغم جوانمرگی، در تاریخ هنرهای تجسمی افرادی شناخته شده محسوب می شوند. مجابی در سال 1338 و دو سال پیش از اخذ ...
حامد زمانی: چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
پاسخی به حاشیه ها نمی دهید؟ اکنون باب شده به هنرمندان توهین می کنند و هنرمندان هم طبیعتا از این موضوع ناراحت می شوند، اما طی سال های گذشته آن قدر به من و خانواده ام فشار آورده اند، که کار از توهین به ما گذشته و پوستمان کلفت شده است. هر چند با مسائلی بالاتر از توهین و ناسزا روبه رو شده ام، اما ناراحت نیستم و می گویم همه این اذیت ها شیرینی هایی هم با خودش داشته است. در هر صورت سیاستم سیاست ...
آفتاب یزد: بهنوش بختیاری اشتباها گاف داد!
به گزارش فرهنگ نیوز، بهنوش بختیاری در یک برنامه رادیویی گفته بود:"دوست دارم جامعه شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته ای سریع ذوق زده نشوم و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره اینکه بعد از ترکمنچای چه اتفاقی افتاد!" این جملات توسط این بازیگر سینما و تلویزیون به مذاق روزنامه های زنجیره ای خوش نیامد و او را به باد انتقاد گرفتند. روزنامه آفتاب یزد در صفحه آخر خود یک روز پس از این ...
دلیل نامگذاری مکتب تشیع به مذهب جعفری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، حجت الاسلام والمسلمین میرزا احمد اسدی مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم، عظمت و جایگاه منحصر به فرد امام صادق (ع) در بین معصومین(ع) و چرایی نامگذاری مکتب امامیه به مکتب جعفریه را در گفتگویی موردبررسی قرار داد. چرا به مکتب امامیه، مکتب جعفریه گفته می شود؟ درباره حضرت صادق (ع) علی الخصوص و ائمه اطهار (ع) علی العموم، مطالب و محورهای بسیاری وجود دارد که در طول تاریخ نویسندگان و گویندگان ما به آن ...
مدیر کل ارشاد خوزستان: انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب دنیا دور از انتظار نیست
، مسئولان، مدیران و اساتید دانشگاه و دانشجویان و سازمان های مردم نهاد نشست داشتیم و حدود دو جلسه با سرپرست نهاد کتابخانه های استان داشتیم، همچنین جلساتی با استاندار و سایر مدیران صورت گرفت. متاسفانه به نظرم می آید برخی موضوع را جدی نگرفتند و آنگونه که ما ورود کردیم، وارد نشدند. ما با کانون پرورش فکری ارتباط پیدا کردیم، مدیر کل آموزش و پرورش استان، شهردار اهواز، با صدا و سیما رایزی داشتیم و ...
یک نمایشگاه نقاشی در بندر آستارا گشایش یافت
های مختلف انسانی در 70 تابلوی این هنرمند باذوق جلوه گری می کند. این هنرمند آستارایی در آثار طراحی کرده خود از تکنیک رنگ روغن، آبرنگ، پلاستیک و آکریلیک استفاده کرده است . نمایشگاه مذکور چهارمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند آستارایی است که از امروز به مدت یک هفته دیگر و از ساعت 9 صبح تا 13 ظهر و 15 تا 18 عصر در محل گالری معراج اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازدید عموم شهروندان دایر است . گفتنی است، جابر حشمدار متولد سال 1359 در بندر مرزی آستارا است. پایان پیام/ پایان پیام/ 163 ...
ترجیح می دهم، دیگر تئاتر سفارشی بر صحنه نبرم!
اصفهان امروز: اجرای نمایش های کمدی و یا نمایش هایی با داشتن وجه پر رنگ سرگرمی، نکته ای بوده که متولیان تئاتر اصفهان سعی کرده اند در سال های اخیر با معیار قرار دادن آن در حمایت و بر صحنه بردن نمایش های مختلف گامی برای جذب دوباره مخاطبان به سالن های تئاتر و همچنین تکرار و زنده کردن دوران فراموش نشدنی تئاتر کمدی اصفهان بردارند. عاملی که حتی به برگزاری چند سال متوالی جشنواره نمایش های کمدی اصفهان منجر شد؛ جشنواره ای که متاسفانه مانند بسیاری از جشنواره های استانی پس از چند دوره ، به کلی از یاد رفت و دی ...
باربی 200 بار طراحی شد/حجاب کامل برای عروسک کودکان لزومی ندارد
...: عروسک های دارا و سارا قیمت بالایی داشتند، جنس آنها هم سنگین بود، در طراحی این عروسک ها خلاقیت زیادی انجام نشده بود، رنگ های لباس آنها هم تیره بود و همه این عوامل باعث شد از آنها استقبال خوبی صورت نگیرد. این عروسک ساز با بیان اینکه عروسک باربی بیش از 200 بار در اندازه و صورت های مختلف طراحی شده است، تصریح کرد: برای باربی خرج کردند و تبلیغات قوی انجام دادند تا این عروسک را جا بیندازند ...
... حالا چرا؟!
تأثیر خوبی در شناخت و معرفی بیشتر این چهره ها نزد مردم داشته باشد. درحالی که همیشه برپایی مراسم یاد شده به سالن محل هایی مثل فرهنگسرای ارسباران با حضور 50 یا 100 نفر محدود می ماند و تلویزیون عملا در نشان دادن برنامه هایی از این دست کوتاهی می کند. ازاین ها گذشته اگر قراراست از هر هنرمند و به طور کلی اهالی فرهنگ و هنر در هر شاخه ای تجلیل به عمل بیاید، می توان از مسئولان ذی ربط در وزارتخانه های علوم و ...
رسانه، حلقه اصلی توسعه پایدار در جامعه است/هر فردی نمی تواند خبرنگار باشد
ای عمل شود، بنابراین یک فن است و چون با جامعه برخورد می کند، هنر است، پس از آنجا که خبرنگار باید علمیت داشته باشد و فناور و هنرمند باشد، هر فردی نمی تواند خبرنگار باشد. وی، 7 مرحله را برای ایجاد یک خبر مطرح کرد و عنوان کرد: خبر باید مستند باشد، در غیر این صورت شایعه می شود به طوری که می تواند شاکله فرهنگی یک اجتماع را عوض کند؛ خبر باید هدف داشته باشد و انگیزه تقوا باید در چارچوب تقوا و ...
هیچ وقت شهدا را فراموش نکرده ام/ توصیه شهید مسائلی در گوشم زنگ می زند
الاثر است. نظر شما در باره این کارکه به صورت ناگهانی پدر و مادر شهید را با پیکر فرزند دلبندشان در این برنامه رو به رو کردند چیست؟ ای کاش قبل برنامه با این خانواده هماهنگ می کردند حس کردم این کار چندان کار پسندیده ای نبود. اگر قبلا با این پدر مادر مسن هماهنگ شده بود به نظرم خیلی بهتر از این شوک ناگهانی بود. شما به عنوان یک هنرمند شناخته شده اصفهانی برای عوت مردم شهر ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (146)
چهره های جامعه ما نیز از این قضیه مستثنی نیستند و بسیاری از ستارگان سینما، موسیقی، ورزش، سیاست و ... ما با داشتن یک یا چند صفحه در شبکه های اجتماعی مختلف قصد در ارتباط مستمر و دو طرفه با مردم دارند. در این سری مطالب ما تصمیم گرفته ایم گزیده ای از فعالیت چهره های ایرانی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و ... در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. ******* ...
آزادی مهران را زیر آتش شدید دشمن مخابره کردم
شده بودند و ما هم در سپاه ماندیم و مشغول کار شدیم. تا چشم به هم زدیم هر روز جایی درگیری وجود داشت. یک روز غائله گنبد، کردستان و خرمشهر بود و روزها در سپاه بودیم و شب ها در محلات نگهبانی می دادیم. فشار کاری زیادی بود. دانشگاه ها هم به تعطیلی خورده بود و درسم نصفه کاره مانده بود. پس چگونه به حرفه خبرنگاری کشیده شدید؟ در شیکاگو برنامه رادیویی راه انداخته بودیم و در هفته نیم ساعت ...
مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام
فرهنگی امام صادق(علیه السلام) پرداخته اند. در مقاله حاضر تلاش شده است با توصیف و تحلیل داده های تاریخی و روایی، مهم ترین پیامدها و نتایج مهندسی فرهنگی امام صادق(علیه السلام) بررسی شود. مفهوم شناسی الف) فرهنگ فرهنگ در لغت به معنای دانش، حرفه، علم، فنون، هنر، آموختن، به کار بستن ادب، بزرگی، سنجیدگی، کتاب لغت، آموزش و پرورش، تربیت، آیین و رسوم و عقل به کار ...
نگارخانه جدید ارشاد اسلامی سقز افتتاح شد
، آثارشان را با تکنیک های خودکار، مرکب و رنگ، سیاه قلم، مداد رنگی، قیر و نفت، رنگ روغن، خط برجسته، گواش و آکرلیک، آبرنگ و پاستل به عرضه نمایش گذاشته بودند. این نمایشگاه تا پایان مردادماه جاری در دو وقت زمانی صبح و عصر در محل نگارخانه جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز دایر و آماده برای بازدید عموم مردم و هنرمندان است. انتهای پیام/79001/م30/ ...
خبرنگار؛ سفیر بصیرت افزائی و همدلی و همزبانی!
آشنایی داشته و آنها را در بیان و نگارش خویش محترم می دارد. احترام به حقوق افراد و مردم و رعایت جنبه های خصوصی و حریم های شخصی افراد و اشخاص و ممانعت از تخدیش و تخریب آنها در راستای فعالیت های حرفه ای، امری لازم و ضروری از سوی خبرنگار بوده و راهی به دنیای رسانه ای وی ندارد. خبرنگار، ندای وجدان عمومی جامعه و زبان گویای واقعیات و حقایق پیش روی آن بوده و سفیر آگاهی و دانائی است. سلامت و ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
از شایعه بازگشت برادر محسن به سپاه تا واقعیت!!!محسن رضایی در بازگشت به سپاه دنبال چیست؟
هایی از مراکز سپاه که در جنگ در گیر بودند، داشته باشند که بیشتر هم پس از بازگشت به فراموشی سپرده می شد حالا محسن رضایی آمده بود من و رحیم صفوی، حسن باقری و... باز هم منتظر چنین رفتاری بودیم ولی او طور دیگری آمده بود او آمده بود که بماند و بجنگد بعد ها یاد این داستان افتادم که زمانی نادرشاه در جنگ با افغان ها متوجه هنر نمایی جنگجویی می شود که بسیار خوب می جنگد در جایی با او مواجه می شود و می گوید ...
مسعود جعفری جوزانی و احسان روزبهانی سفیران آب ایران شدند
و ارتشی در امنیت کشور می تواند برتری داشته باشد. رسانه حرف اول را می زند و امروزه وقتی که می خواهند حرفی را جا بیندازند تمام رسانه های جهان با شگردهای خاصی این حرف را که تا دیروز کسی از آن خبر نداشت و حتی به دروغ می توانند به خوبی آن را در افکار عمومی مردم جهان جا بیندازند. این نویسنده و کارگردان سینمای ایران در پایان تأکید کرد: با صداقتی که از اصحاب رسانه ایران سراغ دارم؛ امیدوارم که ...
بامزی به یادماندنی ترین کارم است/ صدایم مرا به عرصه هنر کشاند/با دوبله نقش یک مادر ژاپنی کارم را آغاز ...
شمسی فضل الهی بانوی مهربان، خوش رو و خوش صدای عرصه هنر را کمتر کسی است که نشناسد. این هنرمند متولد سال 1320 است و فعالیت هنری خود را از سال 1338 آغاز کرده است. از هنرمندان محبوب تئاتر و تلویزیون است و دهه شصتی ها بیشتر صدای او را با عنوان راوی قصه های بامزی به خاطر دارند. همین اواخر هم نقش یک مادر فراموشکار را در فیلم سینمایی یه حبه قند ایفا کرد. آنچه در ادامه می خوانید، گفت و گو با این هنرمند ...
حسام نواب صفوی : بی سوادی کارگردانان، مشکل سینمای ایران است
زیبایی چهره را از بازیگری جدا دانست. شاید برای فیلم اول چهره مفید باشد و کسی که چهره مناسب داشته باشد، مردم بهتر او را قبول کنند اما اگر در فیلم های بعدی همین بازی تکرار شود، مردم متوجه می شوند که فقط باید چهره را ببینند و بازی متفاوت در این فرد وجود ندارد. *با توجه به این صحبت ها، کیفیت بازی هنرپیشه در اولویت است. این طور نیست؟ در برخی از نقش ها، دیگر چهره مهم نیست و فقط کیفیت ...
رضا رویگری : تارا همیشه مراقبم است
وقتی خبر ازدواج رضا روگیری و تارا کریمی منتشر شد خیلی ها تعجب کردند و برخی هم شروع کردند به قضاوت درباره ازدواج آنها . شاید ازدواج هنرمند پیشکسوتی که همه با نقش های متفاوتش خاطره های زیادی دارند، با دختری که چند سال از خودش کوچک تر بود کمی تعجب برانگیز بود اما وقتی پای صحبت های رویگری و همسرش که دلگیر از شایعات و قضاوت ها هستند می نشینیم و حرف هایشان را می شنویم دست از پیش داوری می کشیم. به قول ...