سایر منابع:
سایر خبرها
درویش با عارف تفاوت دارد/نگاهی به انحرافات اعتقادی و رفتاری صوفیه
...> اعتقاد به طلسم ها وتکیه برخواب و رؤیا در بیوگرافی اقطاب فرقه به خصوص از مست علی شاه به بعد، شاهد توجه خاص اقطاب و شیوخ فرقه به علوم غریبه، طلسم ها و تکیه بر خواب و رؤیا به جای علوم عقلی و استدلالی هستیم. در این زمینه، داستان های عجیب و غریب از گشودن طلسم ها و سایر خرافات توسط اقطاب زمان قاجار به چشم می خورد که باور آن برای هر آدم عاقلی مشکل است. هم چنین در بیوگرافی اقطاب اخیر فرقه از ...
از برخی عقب نشینی ها تعجب می کنم
که با نفوذ در ساختار های نظام و ایجاد تغییر و انحراف در محاسبات و پیش بینی های مسئولان جمهوری اسلامی، کشور را ضربه پذیر کنند و همچنین با جنگ نرم در باور های مردم اثر بگذارند. از طرف دیگر اخلال در فضای اقتصادی و محیط کسب و کار را در دستور کار قرار داده اند که نمونه ای از آن را در تلاطم های اخیر بازار ارز مشاهده کردیم. همچنین از ظرفیت همه دشمنان انقلاب نظیر منافقین و گروه های تروریستی ضد انقلاب ...
میراث زبان من از شاملوست/ گفت وگو با عبدالله کوثری، نقش سیاسی نویسندگان و روشنفکران در روزگار ما
مترجم بدون تسلط کافی بر مفاهیم و مضامین رمان نمی تواند آن را به درستی ترجمه کند. باور کنید در ادبیات امریکای لاتین و در آثار کسانی چون فوئنتس و یوسا، شخصیت ها و اشاراتی هست که اگر تاریخ امریکای لاتین را ندانید اصلا نمی فهمید نویسنده چه می گوید. تاریخ امریکای لاتین پُر است از اصطلاح ها و مکان ها و نام های خاص. اگر بخواهی از فرانسه هم ترجمه کنی باید تاریخ فرانسه و انقلاب فرانسه را بدانی. همه این ...
مهدی کوشکی: ما دیگر تقدسی در تئاتر نداریم
ضدمتن است، بدیع و جذاب بیاید. پس فرصت را مغتنم شمرده تا با مهدی کوشکی درباره نگاهش به درام و البته تأثیرگیریش از سینما صحبت کنیم: *** در چند سال گذشته بیشتر بار اجرایتان روی ولپن بود. دلیل کم شدن تنوع اجرایی چه بود؟ بعضی وقت ها شرایط زندگی تحمیل می کند شما چگونه برخورد کنید کوشکی: علت شخصی داشت و علت عجیبی نداشت. بعضی وقت ها شرایط زندگی تحمیل می کند شما ...
نظام فرهنگی بنیان سایر نظام های اجتماعی است - معنای فقه نظام فرهنگ
ارزشی پذیرفته شده توسّط فرد یا جامعه زیربنای انتخاب و اراده او را تشکیل می دهد. در کتاب آزادی و علیت به تفصیل این مطلب را توضیح داده ایم که: هر رفتار ارادی که از انسان سر می زند بر مبنای یک ترجیح اخلاقی یعنی یک باید صورت می گیرد. آدمی در نتیجه سنجشی که بر مبنای نظام ارزشی مقبول خود انجام می دهد به این باور می رسد که این رفتار را باید انجام دهد در این هنگام نفس آدمی با صدور حکم باید اراده ...
نظام فرهنگی بنیان سایر نظام های اجتماعی است/ معنای فقه نظام فرهنگ
گیرد و همان گونه که گزینش در پی سنجش انجام می گیرد، سنجش نیز بر مبنای باور و شناخت انجام می گیرد. باوری که مبنای سنجش و سپس گزینش می شود، درباره پسندیده بودن یا ناپسند بودن یک رفتار است. همیشه گزینش ها بر مبنای نظام سنجشی صورت می گیرند که تاروپودش را باورهای ارزشی انسان تشکیل می دهد. باورهایی که بر اساس آن ها، برخی رفتارها شایسته و پسندیده و برخی دیگر ناپسند و ناشایسته به شمار می آیند. ...
بررسی وضعیت حوزه نشر عاشورایی در سالهای اخیر/ لزوم بازنگری و سیاستگذاری و نگاه تخصصی به عاشوراپژوهی
و دیگری در رابطه با قالب. آنچه از کتب در این موضوع تا به حال دیده ایم بیشتر برای مخاطبی است که بیست سال قبل زندگی می کرد و تنها تفریحی که داشت شاید کتاب خواندن بود اما در حال حاضر که مخاطبین دارای انتخاب های فراوانی هستند طبیعتا باید شیوه ی ارائه را تغییر داد. نتیجه گیری با توجه به مقدمه این نوشتار و بعد از بررسی متن مصاحبه ها و اتکاء به دیدگاهها و نظریات مطرح شده پیرامون موضوع می ...
هنر از ایدئولوژی قابل تفکیک نیست/ ضعف سیاست گذاری در عرصه هنر
گرایش فکری- نظری، تئوریک وتمدنی که بوجود آمده به همراه خودش و بر مبنای همان آرایه ها و مولفه های اصلی آن اندیشه و تفکر و تمدن و جریان و منظومه فکری، مکتب ادبی خاص خود را به همراه آورده اساسا مکاتب ادبی و به تعبیر عام تر مکاتب هنری تحقق بیرونی نوعی از این نسبت هایی است که انسان به جهان پیدا می کند این نسبتی که انسان به جهان پیدا کرده، در واقع نهایتا مفهوم تقلیل یافته اش به نوعی در ذهن برخی، تحت عنوان ...
ملکیان: نیگل معتقد است ما برای خودمان همه چیزیم و برای جهان هیچ!
هستند ولی از اینجا به بعد راه دو خط فکری از هم جدا می شود چرا که نیهلیست ها معتقدند تمام ارزش ها با هم برابرند و نمی توان داوری کرد، ولی آبزودیست ها معتقدند که ارزش ها با هم مساوی نیستند. نیگل بر این باور است که عدم عقلانیت در زندگی این است که از سویی باید زندگی را جدی گرفت و از سوی دیگر اگر از بالا به زندگی نگاه کنیم می بینیم کل زندگی ما هم جدی نیست به تعبیر دیگر ما برای خودمان همه چیزیم و برای ...
دیگر طبقه روشنفکر نداریم
نظر شما شکل گیری فضاهای جدید رسانه ای و گسترش شبکه های اجتماعی مجازی در کار روشنفکران تاثیری گذاشته است یا خیر؟ به نظر من این فضای جدید که می توان آن را شبکه های اجتماعی خواند و در ده سال اخیر پدید آمده است، هم از جنبه مثبت و ایجابی و هم از حیث منفی و سلبی تاثیرگذار بوده است. از جنبه مثبت مجالی را فراهم آورده است تا پاره ای از سخنان روشنفکران اعم از گفتار و نوشتار با ابعاد بیشتری در ...
انسان نباید به نعمت های خداوند نگاه ملوکانه داشته باشد/ مدیریت مصرف آب در کشور، سلیقه ای است
بین المللی و در اختیار داشتن سران خودفروخته ملت های تحت ستم، توانسته اند چنگال های خود را در سراسر نقاط زمین فرو کرده و کره زمین را به دارالبوار ها و دارالبلا ها تبدیل کنند، به طوری که رشد اقتصادی و گسترش صنایع نظامی آنها به قیمت آوارگی، مرگ و بی خانمانی صدها هزار انسان و نیز آلوده شدن آب، خاک و هوای زمین و فساد و فحشای جوانان، از هم پاشیدگی خانواده ها، اعتیاد، بیماری های روانی و ده ها مشکل جسمی و ...
آزادی در اندیشه اقبال
اساسی و دارای تأثیر جهانی که تکامل اجتماع بشری را بر مبنای روحانی توجیه کند... این سخن را باور کنید که اروپای امروز، بزرگترین مانع در راه پیشرفت اخلاق بشریت است . از طرف دیگر، مسلمانان مالک اندیشه ها و کمال مطلوب های نهایی مطلق مبتنی بر وحیی می باشند که چون از درونی ترین ژرفنای زندگی بیان می شود، به ظاهری بودن صورت آن ، رنگ باطنی می دهد... چون به این فکر اساسی اسلام توجه کنیم که پس از این ...
زن و شوهر در صورت نرسیدن به تفاهم چه باید بکنند؟
، انصافی خود جوش نه این که تو را وادار به انصاف نمایند یا به خاطر قوانین رایج در جامعه مجبور به رعایت انصاف بشوی، انصاف آن است که اگر قرار شود انسان دربارۀ فردی نظری بدهد، یا سخنی بگوید یا موضعی بگیرد، خود را جای وی بگذارد و بعد تصمیم بگیرد. در این صورت چه بسا نظر فرد کاملاً عوض شود و حق را به طرف مقابل می دهد. به همین ترتیب نسبت به اعتقادات و نگرش دیگران هم باید منصف بود؛ مثلاً اگر کسی در انجام کاری ...
مدسازان نباید تنگ نظر باشند/ امام باقر(ع) لباس زرد و قرمز می پوشیدند/ چرا نباید جوانان، لباسهای شاد و ...
...: آیا تجمل عنوانی از محرمات شریعت است؟ ابن الرضا: خیر. تجمل نه فقط از عناوین محرم در شریعت نیست، که اتفاقاً از عناوین ممدوح و مستحب بوده و در مورد آن تأکید زیادی هم رسیده است. نمونه ی آن همین آیه ی معروف سوره اعراف است که در قالب استفهام انکاری می فرماید: قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَهَ اللّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ (اعراف، 32)؛ چه کسی زینت های خدا که برای بندگانش پدید آورده و رزق های پاکیزه را تحریم کرده است؟! باز در همین سوره می فرماید: یا بَنی آدَمَ قَ ...
فلسفه بافی و فلسفه شکافی در گفت وگو با عبدالعلی دستغیب: باید از نو شروع کنیم
. غربی ها افلاطون و ارسطو و ابن سینا را به عنوان متفکر قبول دارند، اما همزمان آنها را نقد می کنند. ما زمانی فکر می کردیم که مثلا مارکس همه مسائل را طرح و حل کرده است. این تصور غلطی است. ما در تفکر نباید مقلد هیچ کس باشیم. من در جامعه ایران طلیعه این موضوع را می بینم که نسل جوان شایق است که ببیند فیلسوفان و متفکران در سراسر جهان چه گفته اند. اما کسانی که در این زمینه کار می کنند، باید بر شانه بزرگانی چون کاویانی و هومن و شرف الدین خراسانی بایستند، در غیر این صورت توفیق نمی یابند. همچنین جوانان دوستدار فلسفه باید تا جایی که می توانند متون فلسفی را به زبان اصلی بخوانند. روزنامه اعتماد ...
فیلسوف پراگماتیست شرق
نظر اقبال عارف نیست چون نه تجربه ای در سیروسلوک عرفانی داشته است و نه به کشف وشهود نائل آمده. خود او هم چنین ادعایی ندارد و در جاهایی منکر این موضوع هم شده. اقبال درواقع عرفان اندیش است مانند سعدی. البته باید متذکر شوم اقبال در آغاز به آیین وحدت وجود معتقد بوده و به آن گرایش داشته است ولی بعد که در آن تعمق می کند، پی می برد که با آموزه های قرآنی در تضاد است. زیرا اقبال بر این باور بود منِ فانی در ...
گفت وگوی علی کیافر با داریوش شایگان: شایگان ستایشگر بورژوازی
. ولی حالا جوان ها چیزهایی که می خواهند جامعه مدنی، حقوق بشر، آزادی فکری مطبوعات، به کلی چیزهای دیگر است. بیاییم راجع به موضوع هایی که اخیرا راجع به شهر نوشته و مطرح کرده اید صحبت کنیم. در یک مقاله نوشته ام، اصلا تهران شهر دوستانه ای نیست. پاریس را هنوز که می بینید از تهران بیشتر اتومبیل دارد ولی می دانید یک دوره هایی، یک ساعت هایی شهر خلوت می شود. ساعات کار که تمام می شود مردم الکی در ...
خطاهایی که گران تمام می شوند
به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، برهمین اساس و با توجه به اینکه ادامه حیات موجودات و البته انسان به ادامه حیات کره خاکی متصل است و برای تاکید بر لزوم تلاش برای زنده ماندن زمین همه ساله 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده تا ضرورت پاک نگهداشتن زمین و پاکسازی آن از آلودگی ها به انسان یادآوری شده و او در این روز چنین اقدامی را به هرگونه که می تواند تمرین ...
افروغ: امروز علم با جامعه بیگانه است
بیشتر می شود و دیگران از این وجود بهره می برند، من نگاه می کنم در این مملکت هر چه انسان فاعلیتش بیشتر می شود با موانع بیشتری مواجه می شود که انحراف است، با این فرض که من می گویم صبغه فلسفی و عرفان انقلاب اسلامی صدرایی است خب اگر قرار است انقلاب را به آن عقبه فلسفی و عرفانی خاص خود لحاظ کنیم نمی توانیم سهم ملاصدرا را نادیده بگیریم. وی در ادامه افزود: ملاصدرا وقتی بحث از اخلاقیات می کند آخرین ...
تبارشناسی اندیشه سلفی معاصر
خاورمیانه به صورت عام، و در غرب و فرانسه به صورت خاص انجام شده اند؛ شمار این پژوهش ها پس از رویداد یازدهم سپتامبر 2001 به طوری چشمگیر رشدداشته است؛ باوجوداین، پژوهش های انجام و منتشرشده در باب جریان سلفی در فرانسه، بسیار کم شمارند؛ شاید این نقص با نظرداشت تداخل مفاهیم اسلام گرایی و سلفی گری قابل چشم پوشی باشد؛ اما با توجه به پیچیدگی جریان های اسلام گرا در دهه اخیر و گسترش فعالیت ها و گرایش های آنان ...
شمس لنگرودی:سعدی بر جنبش های انقلابی جهان اثرگذار بوده است/ملکیان: اخلاق سعدی آزادی، امنیت و عدالت را ...
.... فرم و صورت بیان می دارد که شاعر چگونه گفته است و محتوا نیز بیان می کند که شاعر چه گفته است . نویسنده مهر ماندگار معتقد است: ما از فرم لذت می بریم و از محتوا می آموزیم چگونه می توان زیست. استاد ملکیان در ادامه با برشمردن انواع چهارگانه اخلاق نقلی یا تعبدی (که به رابطه بین انسان و خدا می پردازد)، اخلاق عرفانی (که توجه اش به ارتباط انسان با خود است)، اخلاق فلسفی (که تمرکزش بر قوانین ...
شاخصه اصلی عرفان اسلامی بندگی است
راز زبور آل محمد(ص) می گوید. صحیفه سجادیه یکی از میراث های معنوی است که مورد غفلت ما واقع شده است. چرا این اثر ماندگار امام سجاد(ع) آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است؟ اگر امت اسلام می خواهند وضعیت خود را بهبود ببخشند، باید فاصله زیادی که با فرهنگ و سبک زندگی اهل بیت(ع) دارند را به حداقل برسانند. متأسفانه باید اعتراف کنیم که ارتباط فرهنگی خوبی با فرهنگ اهل بیت(ع ...
وقتی از ترجمه می گوییم، از چه می گوییم؟
مقاله در سال 2011 می گوید که او به خاطر سبک منظوم و ساختارسازی پر از جزئیاتش توجه جلب کرده است؛ یک مقاله در سال 2017 در کیانگیانگ شیمنون 2 می گوید داستانِ هان شبیه شعر است که در خور نثر کسی است که اشعارش هم منتشر شده اند، و از سبک خاص لطیف و احساسی او حرف می زند. درست است که این سبکِ منظوم در گیاهخوار کم رنگ تر از اعمال انسانی 3 و به ویژه کم رنگ تر از آخرین اثر او کتاب سفید 4 است که ...
ما کمتر از آنیم که به پای تو بیفتیم ،عالم شده سجاده و افتاده به پایت
ایشان فرستاد و آن ها در کنار خانواده آن حضرت بودند تا آرامش به مدینه بازگشت. شجاعت امام سجاد زبان زد بود بعد از حوادث کربلا که بنی امیه خود را پیروز میدان می دیدند و قدرت پوشالی، مغرورشان کرده و ترس و وحشت دل های مردم را فرا گرفته بود، امام سجاد علیه السلام با شجاعت کم نظیری در مقابل آن ها ایستاد و بدون ترس و واهمه، به افشاگری پرداخت. آن حضرت سجاد در مقابل عُبیداللّه بن زیاد ...
بررسی و نقد اندیشه انتخابِ خودمحور
... [10]. باید توجه داشت که موضوع اصلی تفکر هایدگر نه انسان و نه اگزیستانس، بلکه "وجود" است. انسان و اگزیستانس برای هایدگر مبدأی برای ایضاح و روشنی بخشیدن به وجود است (ماکس، 1378: 21). [11]. پیشرفت در اینجا به معنای پیشرفت مادی نیست، بلکه به معنای اندیشیدن به وجود و تلاش برای رسیدن به آن است. [12]. تفاوت پرگویی با کنجکاوی در این است که پرگویی مربوط به رابطه دازاین با دیگر ...
پاشیدن خاک در چشم حقیقت!/ دانیال نمازی
... آیت الله شمس : خاطره ای دارم که به بُعدی از ابعاد ناشناخته شخصیت و جامعیت علمی و عملی آیت الله میلانی مربوط میشود. پیش از آن که خاطره ام را روایت کنم، باید به این نکته اشاره کنم که ما شاگردان آیت الله میلانی – که از عنایت خاص این استاد فرزانه برخوردار بودیم – به همه ابعاد وجودی ایشان پی نبرده بودیم. ما میدانستیم که ایشان اهل فلسفه هستند و در این ارتباط از دانش معظم له بهره میبردیم؛ اما نمی ...
بررسی سیر تکوینی شعر اجتماعی انقلاب
الله بر جهان و بنیانگذاری جامعه توحیدی است. و اما لازمه اعتراض به وضع موجود، ترسیم آینده موعود است. اینکه ما بدانیم اکنون در چه نقطه ای قرار داریم و مطلوب ما رسیدن به کدامین نقطه و فتح کدامین قله است؟ مسلما رسیدن به چنین بصیرتی، نیازمند نقد و آسیب شناسی دین و جامعه است. شاعران رسالت مدار شیعی همواره در طول تاریخ این دغدغه خجسته را داشته اند و شاخک های حساس آنان نسبت به انحراف حاکمان و ...
وزن شعر را یاد بگیریم اثری ارزشمند از حسین احمدی محجوب شاعری که چارانه های شور انگیزش غوغاگر دلهاست!
اصول فنی وزن شعر تسلط کامل ندارد، به کار می آید... جناب محجوب درنوشتار خویش با نقد کردن اینکه بعضی از شاعران دهه ی شصت به بعد ابداعاتی در وزن عروضی به وجودآورده اند به دلیل طولانی شدن وزن و نامطبوع به گوش رسیدن این نوع بدعت ها در وزن ایراد گرفته است و با آوردن دونمونه غزل از کتاب گاهی دلم برای خودم تنگ می شود اثر محمدعلی بهمنی سخنوران و شاعران را از سرودن این گونه بدعت های ناخوشایند مطول به ...
شکاف بین نسلی در سه شنبه های مشاوره ای دانشگاه علامه بررسی شد
میگنا : نخستین جلسه سه شنبه های مشاوره ای در سال 1397 با موضوع شکاف بین نسلی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد. شکاف نسلی برای جامعه ضروری است/ جلوی گسست نسلی را بگیریم مدیر گروه و استادیار رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برای رشد و تحول جامعه نه تنها باید بین نسل ها تفاوت وجود داشته باشد بلکه شکاف نسلی هم لازم است، گفت: شکاف نسلی، تفاوت بین دو نسل در یک رابطه تعاملی است اما گسست تغییر پارادایم های کلی و گفتمان غالب است. آتوسا کلانترهرمزی ، با اشاره به تاریخچه وجودی سه شنبه های مشاور ه ای گفت: سه ش ...
صدای آژیر قرمز شنیده می شود
توجه بوده ایم. شیوع فراگیر بدبینی در صورت های اجتماعی و اختلال گسترده و فراگیر در رابطه میان دولت و ملت، مسئولیت گریزی، کاهش شاخص های وحدت ملی، مرکزگریزی، نزول سرمایه های اجتماعی و عوارضی از این دست، از جمله پیامدهای اجتناب ناپذیر و سهمگینی است که هر جامعه مبتلا به شکاف دولت - ملت را تهدید می کند. اگر که امروز آمار طلاق یا اعتیاد در ایران، رشدی بی سابقه را نشان می دهد، صرفاً به جهت مشکلات ...