سایر منابع:
سایر خبرها
سعدی و سعادت
گفت نوشیروان/... که خاطرنگهدار درویش باش/ نه در بند آسایش خویش باش/... نیاساید اندر دیار تو کس/ چو آسایش خویش جویی و بس/.... برو پاس درویش محتاج دار/ که شاه از رعیت بود تاجدار/... مکن تا توانی دل خلق ریش/ وگر می کُنی، می کَنی بیخ خویش (بوستان، باب اول ). فکر نمی کنم لازم به توضیح باشد که این امر نه برای آن است که چند صباحی در جهان خوش باشیم و با خوبی زندگانی کنیم بلکه تمام این نیکی ها و ...
همایش بزرگداشت حمدالله مستوفی در قزوین به اهداف خود رسید
شود می تواند الگویی برای آینده سازان باشد و به آنها مسیر زندگی را نشان دهد. حمدالله مستوفی، جغرافی دان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم است. از حمدالله مستوفی، سه اثر باقیست: تاریخ گزیده که خلاصه تاریخ عالم، تاریخ عمومی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تا زمان نویسنده است. نزهت القلوب: این کتاب در جغرافیا است و در سال 740 ه. ق نگارش آن به پایان رسیده است که این کتاب ...
بررسی وضعیت حوزه نشر عاشورایی در سالهای اخیر/ لزوم بازنگری و سیاستگذاری و نگاه تخصصی به عاشوراپژوهی
عوامل زمینه ای برای تولید کتاب مانند گرانی کاغذ ، ممیزیهای بی رویه ، طولانی شدن زمان بررسی کتابها ، افزایش تعداد عناوین کتابها ،توزیع نا مناسب و عدم وجود شبکه ای قدرتمند برای انتقال اطلاعات بازار نشر ، وجود رسانه های دیجیتالی نیز بعنوان رقبایی قدرتمند در عدم اقبال مخاطبان نسبت به کتاب حائز اهمیت اند .این وضعیت بازار نشر بالطبع ،کتابهای عاشورایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است و به گفته دست اندر ...
آزادی در اندیشه اقبال
. به عبارت دیگر، مولوی می گوید: نوبت کهنه فروشان درگذشت نوفروشانیم و این بازار ماست این نوفروشی، جوشیدنی و نه کوشیدنی است . از خود واقعی است نه از خود ناخود، از آشناست نه از بیگانه . به همین سبب اقبال گوید: بنده آزاد را آید گران زیستن اندر جهان دیگران اقبال لاهوری در دیوان فارسی خود، مسایل و مباحث مهمی در زمینه ی قیام حسین بن علی(رض ...
شمس لنگرودی:سعدی بر جنبش های انقلابی جهان اثرگذار بوده است/ملکیان: اخلاق سعدی آزادی، امنیت و عدالت را ...
ناگزیر از دوست/ به قول هر که جهان مهر برمگیر از دوست . وی سپس به مفهوم جان سپاری در پیشگاه دوست در شعر شیخ اجل اشاره کرد، گر برود جان ما در طلب وصل دوست/ حیف نباشد که دوست دوست تر از جان ماست . سعدی سرچشمه نعمت الهی است سخنران دوم نشست علمی یادروز سعدی جعفر مویدشیرازی بود، این استاد ادبیات شیخ اجل را سرچشمه نعمت الهی می خواند و سخنرانی خود را با عنوان از کوچه تا بوستان درباره مسأله ...
دیالکتیک عشق در نگاه سعدی و افلاطون/ تأملاتی فیلسوفانه درباره عشق
مسپار / مخالط همه کس باش تا بخندی خوش / نه پای بند یکی کز غمش بگریی زار... چه لازمست یکی شادمان و من غمگین / یکی به خواب و نن اندر خیال وی بیدار؟ زهرا مستفید گفت: سعدی تا این جا در نفی عشق و معشوق داد سخن می دهد و سپس می گوید: مرا رفیقی باید که بار برگیرد / نه صاحبی که من از وی کنم تحمل بار / اگر به شرط وفا دوستی به جای آرد / وگرنه دوست مدارش تو نیز و دست بدار... وی افزود: می ...
تفاوت های علم حصولی و حضوری
چکیده علم و شناسایی از مهم ترین مسائل مابعدالطّبیعه است. از این رو، بسیاری از فلاسفه بدان پرداخته اند. یکی از فلاسفه بزرگ معاصر، علاّمه طباطبائی(ره) است که مسأله علم و حوزه شناسایی و مسائل مرتبط با آن را در ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد. علاّمه طباطبائی مانند سایر فلاسفه حکمت صدرایی، علم را از سنخ وجود می داند. بدین دلیل، آن را در زمره مسائل وجود مطرح کرده است. در این مقاله، علم در ...
رمزگشایی استادان دانشگاه از سخنان شیخ اجل سِر سعدی در کلام دیگران
شیرازی از اساتید صاحب نام حوزه ادبیات نیز با اشاره به مشکلاتی که در زمینه نسخه برداری و کتابت در تصحیح آثار سعدی پدید میآید، گفت: محققان و پژوهشگران در مواجهه با متونی که اصالت آن ها مشکوک و یا حتی اشتباه است، باید دقت بیشتری داشته باشند. وی در همین ارتباط به واژه سمیلان در بیت مشهور سمیلان چو بر مینگیرد قدم؛ وجودی است بیمنفعت چون عدم اشاره کرد و گفت: این واژه در قالب تصحیح هایی که بر سعدی انجام ...
سعدی؛ از تبار بزرگان فرهنگ
را از آسوده نگه دارند. برون جستم از تنگ ترکان چو دیدم جهان درهم افتاده چون موی زنگی آشوب بر هم خوردگی و وضعیت اسف باری بود و بعد از سال ها که از سفر باز گشت می گوید؛ چو بازآمدم کشور آسوده دیدم ز گرگان به در رفته آن تیز چنگی به نام ایزد آباد و پر ناز و نعمت پلنگان رها کرده خوی پلنگی سعدی در حدود 620 یا 623 قمری از شیراز به ...
شاعر عشق و زندگی و پیونددهنده جان و جهان
دانیم که سعدی، همان گونه که دکتر همایون کاتوزیان می گوید، شاعر عشق و زندگی است و زندگی در بستر جهان و طبیعت جریان دارد و بهار، تختی است که عروس آراسته طبیعت بر آن می نشیند. اکنون همه اینها در سخن سعدی به هم آمیخته و معجونی خلسه آور ساخته است. سعدی در غزل های خویش، بارها انسان زیبا را، عصاره و نقاوه زیبایی طبیعت خوانده و زیبایی انسان را از زیبایی طبیعت، برتر نهاده است. به چند نمونه بسنده می کنم: ...
اول اردیبهشت؛ روز بزرگداشت سعدی
خوش خوی و بخشنده باش چو حق بر تو پاشد، تو بر خلق پاش یعنی: دیگری مطلبم را با دعایی از سعدی به فرجام می برم: هزار سالِ جلالی بقای عمر تو باد شهور آن، همه اردیبهشت و فروردین نویسنده: ** استاد اسماعیل آذر
شخصیت حمدالله مستوفی شایسته برگزاری همایشی بین المللی است
آن بزند و 6 سال از عمر خود را صرف مقدمه ظفرنامه کند. این استاد دانشگاه تهران گفت: حمدالله مستوفی که خود و خانواده اش درباری بودند رذیلتی که گاه در میان درباریان به چشم می خورد را نداشت و گواه این موضوع نیز همین تصحیح شاهنامه از سوی وی است. وی در ادامه با استناد به کتاب بوطیقا یا فن شعر ارسطو که در آن معتقد است شعر، سخن مخیل موزون و نه موزون صرف است و در این معنا شاعر خود یک مبدع است ...
شاعر شیرازی مرید اهل بیت(ع) و آموزگاری بزرگ بود
: سعدی فردی متدین، عدالت جو، محب اهل بیت، مقید به اصول دین، عارف، سالک و عاشق بود که امیدوارم جوانان ما با مطالعه کتاب های این شاعر بزرگ، درس های اخلاقی بسیاری فرا گیرند. وی افزود: سازمان ملل متحد بر سردر خود شعری از سعدی شیرازی را حک کرده است که نشان دهنده خوی ایرانیان که همواره خواهان صلح و دوستی در جهان هستند می باشد. بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار انتهای پیام / ...