سایر منابع:
سایر خبرها
جدال قدیم و جدید – حسن سلامی*
هم شکسته بود، زبانه های آتش و بوی دود و گاز و شعله های انفجار همه جای شهر را فرا گرفته بود. رخداد ناگهانی زمین لرزه ی تهران و وسعت ویرانی آن وحشتناک بود. خیلی از شهروندان از جمله زنان و کودکان، مرده بودند و دیگر در میان زندگان جایی نداشتند. خیلی از آدم های زخمی، دست و پا و چشم و گوششان را از دست داده بودند. آن هایی هم که از این فاجعه و بلای خانمان سوز جان سالم به در برده بودند اذهانشان ...
برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه لرستان
... وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد درباره دوران کودکی و جوانی فردوسی نه خود شاعر سخنی گفته و نه در بن مایه های کهن جز افسانه و خیال بافی چیزی به چشم می خورد. با این حال از دقت در ساختار زبانی و بافت تاریخی فرهنگی شاهنامه، می توان دریافت که او در دوران پرورش و بالندگی خویش از راه مطالعه و ژرف نگری در سروده ها و نوشتارهای پیشینیان خویش سرمایهٔ ...
توسعه آموزش های دینی وظیفه حکومت است
آشنایی با تاریخ و بیان تاریخ پیشینیان را در راستای انجام وظیفه دشمن شناسی دانست و تصریح کرد: علاوه بر مطالعه در اخبار گذشتگان ، انسان مومن و خردمند نباید از شناخت تاریخ معاصر خویش نیز غفلت کند. کسی که از شناخت تحولات دوران خویش و چهره ها و شگردهای آنان غفلت کند، هنگامی از خواب غفلت بیدار می شود که همه هستی اش را از دست داده باشد. این سخن امیرمومنان(ع) است که فرمود: کسی که زمانش را نشناسد، به تاراج ...
خاورمیانه و بحران های سیاسی
...> **رویای کفش تبریز می گویند کسی که در هر سن و سالی آرزویی بزرگ در دل و رویایی دور و دراز در سر نداشته باشد برای ادامه زندگی شاداب و پرتحرک چیزی کم دارد. انسان از نوزادی تا کهنسالی و از دوره ای که اندیشه و فکر و یادش به حالت عادی فعالیت می کند دنبال به دست آوردن چیزی است که دیگران دارند و او در حسرت داشتن همان چیز است. این یک امر رایج است که آدمی به داشتن چیزی که در اختیار دیگران است نیز بسنده نمی ...
متن کامل سخنرانی آیت الله جوادی آملی در شانزدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم
صغریٰ است با ابوحاتم رازی که هر دو برای همین ری هستند. آن یکی می گوید قرآن فسون است و فسانه معاذالله ! آن ابوحاتم رازی رد این نوشته در چند فصل. همان حرف ها را شما الآن می بینید که تکرار می کنند، می گویند قرآن معاذالله رؤیای پیغمبر است معاذالله ! در بیداری این حرف ها نبود، خواب گونه بود. دیگری می نویسد قرآن معاذالله نه متکلم داشت نه مخاطب، قرائت شخص پیغمبر از جهان بود. آن وقت پیغمبری او هم به چیست ...
شاهنامه فردوسی، شاهکار ادبی جهان
رنج سرودن شاهنامه در سال 411 هجری قمری چشم از جهان فروبست. فردوسی شاعری بی همتا در حماسه سرایی و اسطوره سرایی است و در طول تاریخ هیچ شاعری به مقام این شاعر بلند آوازه ادب فارسی دست نیافته است. پدر فردوسی از دهقانان طوس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت فردوسی در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش به دست می آورد، به کسی محتاج نبود اما بتدریج، آن اموال را از دست داد و به تهیدستی گرفتار ...
نقش فردوسی در احیای حکمت باستان بی بدیل است
متعالی ایرانی پرداخت که متن این سخنرانی بدین شرح است: الف_ حکیمان فردوسی و خیام: استاد جلال خالقی مطلق در مقاله وزین خود با عنوان شاهنامه فردوسی (مذکور در دانشنامه زبان و ادب فارسی) آبشخور اصلی برخی اندیشه های خیامی در موضوع ناپایداری و بی اعتباری جهان را شاهنامه فردوسی می داند. معنایی قابل تامل و البته قابل بحث. فردوسی حکیم بلندمرتبه ایران در سال 329 هجری پا به جهان ...
فردوسی مردی که زبان فارسی را زنده کرد
آرمانی که فردوسی در ذهن خود داشت، جزو آثار ماندگار برجسته زبان فارسی هست. مدرس دانشکده زبان و ادبیات فارسی فردوسی افزود: تمام آثار مکتوب باقی مانده نشان می دهد که شاهنامه فردوسی از همان 50 سال اول از شهرت کم نظیری برخوردار بوده است، و این امر در آثار بعد از او، چه به صورت منفی و چه مثبت، نمود دارد. راشد محصل گفت: در شکل مثبت شاهنامه می توان به تاریخ بیهقی اشاره کرد، که از این بیت ...
فردوسی؛ پاسدار واژگان و خالق اساطیر
ای یکسره باطل و غیرانسانی است، خلط می شود. **اعتیاد؛ نیازمند هم افزایی نهادهای مسوول مواد مخدر به عنوان پدیده ای نابهنجار، زندگی انسان های زیادی را با خطر روبرو کرده است. سالیانه میلیون ها تن در دام اعتیاد فرو می افتند و زندگی خویش را به صورت تاسف باری به ورطه نابودی و فنا می کشانند و میلیون ها انسان دیگر را نیز در غم و اندوه خود فرو می برند که ایران نیز از این بلای خانمان سوز در ...
وقتی به پنجره شکسته بی اعتنا هستیم
کادر از قول پرسشگر فرضی نوشته شده است: استاد! در جست و جوی انسان هستی؟ از دیو و دد ملول شده ای؟ حباب بالای سر مرد این نوشته را دارد: نخیر جانم، می ترسم در این معابر تاریک زمین بخورم و دست و پایم در چاله و چوله ها بشکند. (خورشیدفر،1396 :29-30) در ادامه به نقل از کارگردان نمایشی عنوان می شود: طراحی نور در نمایش من و اصولا نمایش امروز جهان، یک عنصر و ابزار خلاقه بسیار قوی و ...
چه چیزی شهر ها را به میدان وقوع انقلاب تبدیل می کند؟
ها و روزنامه ها می توانستند جهان سیاست رادیکال را اشاعه دهند، آن ها به خودی خود قادر به ایجاد رادیکالیزاسیون نبودند. مردم عادی این شهر ها برای اتخاذ موضع های سیاسی ای کاملاً متضاد با باور های چند سال پیش ترشان -شورش علیه فرمانروایان مقتدر، سلسله مراتب اجتماعی و حتی ادیان تثبیت شده- نیاز به چیزی بیش از صِرفِ شنیدن حکایت هایی از مردمی دیگر داشتند که در جا هایی دیگر دست به اعمالی مشابه می زدند. ...
تراژدی تئاتر کمدی در پایتخت فرهنگ
هایی دیگر خندانده. این تیتر باید یادتان باشد: اصفهان لرزید، نصف جهان خندید! ما به مرگ خودمان هم خندیدیم. تعزیه صفوی شاید گزاره نمی دانیم چه بر سر پایتخت تئاتر ایران آمده ، گزاره خوبی برای شروع این گزارش باشد. گزارشی که می کوشد با نشان دادن بعضی چیزها به بی ریشگی بعضی چیزهای دیگر بپردازد. راستش را بخواهید، شاید در کمتر دوره ای ما پدیده ای به نام تئاتر کمدیِ جنگ شادی و اینها داشته ...
روان کاوی سینمای ضدروان کاو
دیگری همراه است. آنچه در فیلم های او می بیند، این است که افراد چقدر با خونسردی و حق به جانب دست به خشونت و تخریب می زنند؛ یعنی نوعی فضای آزارکامانه یا سادومازوخیستی به معنای وسیع کلمه خلق می شود که تقریباً در تمام فیلم های او وجود دارد؛ حتی در فیلمی مثل Amour (عشق) که زن و شوهری را نشان می دهد که به هم دلبستگی زیادی دارند یا همین طور در معلم پیانو ، شب گرگ یا روبان سفید . در تمام فیلم ها افرادی را ...
بهمن فرمان آرا: پای ما دیگر توان رفتن ندارد
عجیب نیست آمده ام با شما گفت وگو کنم، فیلم را هم دیده ام اما اسمِ فیلم خاطرم نیست؟ حکایت دریا . نام فیلم صحنه ای قبل از تیتراژ آمده است که صحنه مهمی است. طاهر و ژاله، در گلخانه ای نشسته اند که همه گیاهان در آن خشک شده اند. درواقع این صحنه آغازِ فیلم است که بناست فضای فیلم را به مخاطب القا کند. طاهر از کابوس هایش، و ژاله از رؤیاهایش حرف می زند. یک شاخه گل یخ هم، نمادِ این فضاست. عجیب است که در زمستان و سرما، طبیعت به ما گلی می دهد که هم زیبا و هم خوش بو است. در کابوس طاهر ایستگاه راه آهن بزرگی است با صدها قطار که هر یک به مقصدی می روند ولی او بدون مقصد گم شده است. این کابوس ها انگار دست از سر شما برنمی دارد. راستی شما از چه چیزی بیشتر می ترسید؟ به صراحت و سادگی بگویید. قطعا از تاریکی نمی ترسم. اکنون که هفتادوهفت سال دارم وقتی با خودم فکر می کنم می بینم از مرگ هم نمی ترسم، چون زندگی خوبی داشته ام. بیشترین چیزی که من را می ترساند نامهربانی است. آنچه به من آسیب می زند نامهربانی و دروغ گفتن هاست. اینها واهمه من از زندگی است. این یعنی ترس از طرد و تنهایی. شما در فیلم هایتان همواره از ترس ها می گویید و یکی از این ترس ها مرگ بوده است. در فیلم حکایت دریا ترس از مرگ دیگر وجود ندارد اما در فیلم های قبلی تان همیشه مرگ حضور جدی دارد. انگار الان دیگر از مرگ هم نمی ترسید. اما ترس از گم گشتگی یا گم شدن همیشه هست، در همین فیلمِ حکایت دریا هم. نگرانید بچه ای یا انسانِ ترس خورده ای در این دنیای آشفته گم شود و دیگر پیدا نشود. در حکایت دریا ترس دیگری به ترس هایتان اضافه شده است، چیزی از جنسِ ترس براهنی از آلزایمر، شما نیز می ترسید دچار فراموشی و جنون شوید. مرگ آگاهی باعث می شود شما بهتر زندگی کنید، چون همه ما می دانیم مرگ یک بلیت یک طرفه است. ترس من از مرگ نبوده است، بلکه آگاهی از این بوده که مرگ اتفاق خواهد افتاد. در یکی از دیالوگ های بوی کافور، عطر یاس ، مرد می گوید، فکر می کردم وقتی کسی می میرد به فکر زن و بچه و خاطراتش است. اما من فکر می کنم آدم در حال مرگ تصاویر زیبایی از طبیعت می بیند. بعد دیدم دلم هوای طبیعت را می کند. چون تنها چیزی که من را به قدرت ماوراءالطبیعه وصل می کند طبیعت است. امکان ندارد همه این چیزها در طبیعت باشد. مثلا یک پرنده به صورت اتفاقی رنگارنگ باشد؟ زیبایی ها همیشه باعث می شوند من به قدرتی دیگر فکر کنم. اما درباره ترس دیگری که به ترس هایم اضافه شده باید بگویم مادرم دَه سال آخر آلزایمر داشت و دست بر قضا من به مادرم خیلی نزدیک بودم و یکی از بزرگ ترین غم های زندگی ام این بود که وقتی مادرم به من نگاه می کرد من را مثل شی ای می دید و محبت مادری در نگاهش نبود. انگار برایش آَشنا نبودم. دیالوگی در فیلم بوی کافور، عطر یاس... هست که می گوید آلزایمر، مردن قبل از مردن است. شما مرده اید و حالی تان نیست اما اطراف ...
تاثیر عجیب استرس بر اندام های بدن
چیز در سر شماست. گرچه عوامل استرس زا برای انسان ها از خرس ها و گرگ ها به امور مالی و روابط بین افراد تغییر کرده اند؛ اما بدن انسان هنوز نتوانسته از پس آن بربیاید. برای مثال وقتی متوجه می شوید حساب بانکی تان تقریباً خالی است، سیستم عصبی سمپاتیک یا همان سیستم پاسخ جنگ و گریز بدنتان فعال شده و ضربان قلبتان افزایش می یابد، کورتیزول خونتان بالا رفته و اکسیژن به مغزتان پمپ می شود تا به بهترین ...
سربازان آمریکایی جنایتکار یا قربانی؟
زحمتکش بوده است ولی جنگ باعث می شود نقطه تاریکی در زندگی این انسان واقعا خوب، پیدا شود و آن نقطه تاریک هم جنایاتی است که در عراق انجام داده است که البته چون همه این جنایت ها به دستور مافوق هایش بوده، در طول روند داستان، به نوعی این شخصیت در ذهن مخاطب، تطهیر می شود! شخصیت فرانک کسل در طول داستان مدام به دلایل مختلف دست به خشونت می زند اما کارگردان در روند ماجرا می خواهد به مخاطب خود القا ...
منتظر قائم:مشکل را در لایه های عمیق تر نگاه کنیم/فیاض:جهالت رسانه ای بحران آفرین است
که باید ما در برابر این مدرنیته ی شتابان بی خویش کننده، بتوانیم مقاومتی کنیم و برگردیم انسان را به صورت فردی و جمعی با هویت های متکثر آن در عرصه ی اجتماعی بتوانیم عملیاتی کنیم. جنبش های هویت یابی و فرهنگی دهه ی شصت و هفتاد میلادی بدون دلیل ایجاد نشده بود. اینها به دنبال جلب یا ایجاد مکانیسم های افزایش مشارکت های انسان بودند در برساختن جهان اجتماعی سیاسی فرهنگی شان. جامعه در مصاف با یک ...
آیا باتومی و بلگراد، مقاصد جدید مهاجرت ایرانیان است ؟
خصوص از سوی مسوولان به شکل علمی مورد بررسی قرار نمی گیرد. همواره با عینک بدبینی به مقوله مهاجرت نگاه می شود. در صورتی که مهاجرت نشانه ای از آزادی انسان است، انسان آزاد طبق قانون اساسی کشورمان می تواند هر کجا که تمایل داشت زندگی کند، به شرطی که قوانین عمومی و اخلاق را زیر پا نگذارد. برای بررسی علل مهاجرت، ابتدا باید عینک بدبینی نسبت به این پدیده را از چشم مان برداریم. مهاجر یک انسان کج رو نیست و ...
سر در کاسه توالت فرو ببر!|11 پرده تاریخی از رفتارشناسی تماشاگران ایرانی
هایی اداره می کند که قلچماقی شان از اطاعت پذیری شان بیشتر است. امروز اگر سکوهای سمنتی ما تهوع آور شده اند به چشم روشنی مدیرانی ست که یک عمر تصمیم های چشم بسته گرفته و دردها را خاکه رو خاکه کرده اند. آن سکوهای مشوش و مغشوش، تابعی از یک جامعه بزرگتر است که در آن نیز تصمیمات کورکورانه و انتقام های شخصی زیاد است. اگر روزی روزگاری ورزشگاه های ما به دست شاعر و زن خانه دار و موسیقی دان و کارگردان و ...
تغییرات اقلیمی نبردی است میان سرمایه داری و کره زمین
...: کاسپار داوید فریدریش، نقاش آلمانی در سال 1824 اثری به نام دریای یخ زده خلق می کند، دقیقاً در اوج دیدگاه و نگرش پرومته- فاوستی (انسان ارباب طبیعت) حاکم بر اروپا. نقاشی فریدریش اثری غریب و ترسناک از بی رحمی و نابودی طبیعت در مخاطب ایجاد می کند. تقریباً دو سده پس از این نقاشی، نائومی کلاین نویسنده و روزنامه نگار کانادایی در کتاب آخرین فرصت تغییر: سرمایه داری در تقابل با شرایط اقلیمی می کوشد ...
مردان جامعه ایران باید باز تربیت شوند/ جامعه در حال جنگ نگه داشته شده در معرض انواع آسیب های اجتماعی است
، آرامشی در داخل، در مرزها، در سطح منطقه و یک آرامش در سطح جهان! جامعه ی در حال جنگ نگه داشته شده چه جنگ سرد و چه جنگ گرم باشد، چه جنگ مسئولین و گروه های داخلی باشد چه جنگ یک نظام با نظام های دیگر باشد، جامعه با ثباتی نیست. از درون بی ثباتی در نظام اجتماعی انواع و اقسام آسیب های اجتماعی بروز و ظهور و تداوم پیدا می کند. برای مهار آسیب های اجتماعی ابتدائاً به یک جامعه ی آرام و با طمأنینه و عقلانی نیاز ...
آمده ایم تا از مسأله تاریخی مهمی پرده برداریم
سرچشمه می گیرد و افتخار فرزندان آدم هم در همین است و به گفته شاعر: ای معلم زداه از آدم اگر داری نژاد چون پدر تعلیم اسما کن، کمال این است و بس آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در ادامه فرمودند: در بخش پایان جهان که به ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه می رسد باز افتخار آن حضرت به علوم و دانش های فوق العاده الهی اوست. در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: العلم سبعه و عشرون ...