سایر منابع:
سایر خبرها
اعتبارات سدسازی به حوزه کشاورزی اختصاص یابد
به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ علیمراد اکبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اطلاعاتی که در سال 90 بر اساس راندمان آماری وزارت جهادکشاورزی و سندملی در حوزه آب کشاورزی ارائه کرده بود نشان می دهد که مصرف آب کشاورزی در این سال حدود 70 میلیارد مترمکعب بود. وی خاطرنشان کرد:این رقم در مصرف آب کشاورزی به دلیل خشکسالی های 4 سال گذشته و کم آبی با 25 درصد کاهش به حدود 57 میلیارد مترمکعب رسید. معاون
کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی/توانایی تجهیز 200 هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری
این بخش حدود 70 میلیارد مترمکعب برآورد شده بود. وی افزود: اما با توجه به کاهش منابع آبی در سال 94 مصرف آب در بخش کشاورزی تا 25 درصد کاهش یافته و به حدود 57 میلیارد مترمکعب رسیده که کمتر از 80 درصد کل مصرف آب در کشور است. معاون آب و خاک و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده و اگر
کشاورزی در منطقه خشک و نیمه خشک یزد
جوان از یزد؛ سید علی اصغر مصطفوی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بااشاره به وجود ارقام متفاوت مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: براساس اعلام آب منطقه ای حدود 90 درصد آب استان یعنی سالیانه قریب یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود ولی جهادکشاورزی معتقد است این میزان قریب 75 تا 80 درصد است . مصطفوی با اشاره به سخت کوشی کشاورزان یزدی و استفاده آنان از روش های
2 هزار میلیارد تومان مطالبات گندم کاران در هفته جاری پرداخت می شود
بودجه کافی برای آن نداریم. حجتی بیان داشت: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی که حدود هزار میلیارد تومان می شود برای کاهش مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته که با این مبلغ سالانه می توان بین 700 تا 800 هکتار از کشت محصولات کشاورزی را به گلخانه ها منتقل کرد. وی تصریح کرد: این در حالی است که باید سالانه 3 تا 5 هزار هکتار گلخانه صنعتی در کشور ایجاد شود. حجتی بیان
آژیر مهاجرت به کلان شهرها
بخشی در منابع آب زیرزمینی راهی جز کاهش در مصرف نداریم. وی با بیان اینکه بر اساس مبانی که در ابلاغ منابع آب سطحی و زیرزمینی وجود دارد ما باید نسخه هر یک از بخش ها را انتخاب کنیم، افزود: در مورد برخورد با چاه های قبل و بعد از سال 85، تعدیل پروانه های بهره برداری و اصلاح پروانه های بهره برداری با توجه به نیاز آبی منطقه تصمیم گیری شود. وی با اشاره به همکاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت
کم آبی، نتیجه تشتت ساختار مدیریتی
نیرو از مصرف بیش از 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی گزارش می دهد و از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی مصرف نهایتاً 60 درصد از این منابع را قبول دارد. بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تولید محصولات کشاورزی، هدف اصلی خود را افزایش حجم تولید و کاهش هزینه تأمین نهاده های تولید می داند. تأمین بیشترین نهاده با کمترین هزینه یکی از اولویت های این بخش به حساب می آید. این رویکرد هم در
صادرات مرغ و تخم مرغ به خارج
راندمان و تغذیه نداشته باشیم نمی توانیم بهبود تولید داشته باشیم. وی یادآور شد: سال گذشته در تولید 12 میلیون تن انواع محصولات لبنی،71 میلیون تن خوراک در بخش دام و طیور مصرف شد که 34 هزار میلیارد تومان هزینه داشت. صارمی با تاکید بر استفاده از نتایج طرح های تحقیقاتی در واحدهای تولیدی، اظهارکرد: طرحی در خصوص بهبود راندمان خوراک در دامداری های روستایی پیش بینی شده که به مراحل پایانی
تجهیز 32 هزار هکتار از اراضی کرمانشاه به سیستم های نوین آبیاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: طی 5 سال اخیر حدود 32 هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، مهندس علی اشرف منصوری مهمترین عوامل کاهش آبهای زیرزمینی، سطحی و تالابها در استان کرمانشاه را خشکسالی مداوم سال های اخیر، برداشت بی رویه و عدم بهره وری مصرف آب اعلام کرد و افزود
ایران به صادرکننده مواد پروتئینی و دامی تبدیل شده است / 4.5 درصد تولید دام کشور در همدان انجام می شود
با تأکید بر اینکه ظرفیت صادرات دام و فرآورده های دامی در کشور ایجاد شده، ادامه داد: با برنامه ریزی مناسب ضمن حفظ سرانه مصرف، می توانیم در هر بخش صادرات را نیز داشته باشیم. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این اقدامات به دلیل تلاش شبانه روزی تولیدکنندگان، استفاده از تکنولوژی و بهبود مدیریت ایجاد شده، اظهار کرد: برای افزایش تولیدات، باید استفاده از دانش
کم آبی قرن
مصرف آب را 90 درصد سهم صنعت و شرب را حدود 10 درصد اعلام می کنند. در این شرایط مدیریت مصرف آب در این بخش و طراحی الگوی کشت بر مبنای موجودی آب از مهم ترین لازمه های مدیریت منابع و مصارف به شمار می رود. وزیر جهادکشاورزی در این گردهمایی گفت: در حال حاضر طبق آمارهای وزارت نیرو بیش از 600 دشت کشور با افت سطح آب های زیرزمینی مواجه است که از این تعداد 300دشت در وضعیت بحرانی به سر می برد. مدیرعامل
بحرانی بودن نیمی از دشت های کشور/کاهش سطح کشت برنج
، انتخاب بذرهای زودرس و کم مصرف از نظر آبی، تسطیح لیزری که تا 30 درصد در صرفه جویی مصرف آب موثر است و کشاورزی حفاظتی و تبدیل کشت چغندر قند از بهار به پاییزه اشاره کرد. کاهش 165 هزار هکتاری شالیزارهای برنج در کشور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تاکنون موفق شدیم سطح زیرکشت برنج را در غیر از استان های شمالی از 285 هزار هکتار به 120 هزار هکتار برسانیم
حجتی: حل مسایل کشاورزی توسط تشکل ها و دولت
و جهان اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشاورزان متهم هستند که آب را هدر می دهند در حالی که بخش کشاورزی به خاطر ماهیتش آب بیشتری نسبت به سایر بخش ها مصرف می کند و این مساله نباید به هدر روی آب تعبیر شود بلکه از بدمصرفی آب باید جلوگیری کرد. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه توسعه کشت متراکم و گلخانه ای و تجهیز مزارع و باغ های کشور به سیستم های نوین آبیاری را از جمله اولویت های وزارت جهاد کشاورزی برای
شاخص تنش آبی تهران دروضعیت بحران/نصف آب تهران صرف کشاورزی می شود
شهر تهران، حدود 23 درصد در بخش شرب و 15 درصد در مصارف صنعتی و سایر موارد استفاده می شود. راندمان مصرف آب کشاورزی در تهران 40 درصد است در استان تهران 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این میزان 48 هزار هکتار معادل 23 درصد دارای سیستم آبیاری تحت فشار هستند، راندمان متوسط آبیاری در بخش کشاورزی در استان تهران حدود 40 درصد می باشد در حالی که در شهر تهران بیش از 70 درصد از
اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از 350 هزار چاه غیرمجاز در دشت های کشور وجود دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،محمود حجتی در نخستین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی که با حضور مسئولان و کارشناسان دو وزارتخانه و وزیر نیرو برگزار شد ، با اشاره به اینکه حداقل یک سوم چاه های موجود در دشت های کشور غیرمجاز است
219 میلیارد و 189 میلیون تومان از اعتبارات ماده 180 قانون برنامه پنجم به استان توزیع شد
1394/5/25 یکشنبه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رضا جمشیدی در این جلسه اظهار داشت: به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور، توزیع عادلانه، رفع تبعیض، ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت موظف است در توزیع منابع به گونه ای عمل کند تا فاصله شاخص برخورداری مناطق کم برخوردار با متوسط کشور در هر سال حداقل 10 درصد کاهش یابد. وی گفت: به استناد قانون سه
راهکارهای وزیر کشاورزی برای بهبود وضعیت آب/ حجتی: توسعه کشاورزی دلیل خشک شدن دریاچه ها
وزیر جهاد کشاورزی کشورمان ضمن بیان اینکه توسعه کشاورزی باعث خشک شدن آب دریاچه ها شده است اصلاح سیستم آبیاری و استفاده از سیستم های روز دنیا از جمله آبیاری تحت فشار، قطره ای و زیر سطحی و همچنین توسعه کشت گلخانه ای را از عوامل مؤثری دانست که برای بهبود وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی که حدود 90 درصد از مصرف آب کشور را شامل می شود در دستور کار دولت قرار دارد که به گفته وی اعتبارات خوبی هم به این بخش
بی توجهی به آب به خطر افتادن امنیت غذایی کشور را بدنبال دارد
ابراز امیدواری کرد که با استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی، امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم. وی با اشاره به بروز خشکسالی در کشور، کاهش متوسط میزان بارندگی های سالانه از 250 میلیمتر به 200 میلیمتر، کاهش حجم منابع آب تجدید پذیر کشور از 130 به 100 میلیارد متر مکعب و افزایش حدود 1.5 درجه ای دما، تصریح کرد: بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی، عدم توجه به اقتصاد آب، راندمان و بهره وری پایین در بخش
اعتبارات اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی 14 برابر شد
جهاد کشاورزی و یک مورد دیگر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به انجام خواهد رسید. وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی به مردم نقش پیشگیرانه در این موضوع دارد، تصریح کرد: آنچه می تواند کشور را دچار مخاطرات جدی کند کمبود آب است و عمده نابودی آب ایران در 20 سال گذشته اتفاق افتاده است و بر این اساس، نیازمند هم افزایی برای استفاده حداکثری از حداقل های موجود کشور هستیم. مجری طرح احیا آب های زیرزمینی کشور
وزیر جهاد: بخش کشاورزی به غلط متهم به هدر دادن آب شده است
میلیارد تومان مطالبات مالی کشاورزان برای تاسیس گلخانه و یا استفاده از روش های نوین آبیاری روی میز من است، اما ما بودجه کافی برای آن نداریم. حجتی بیان داشت: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی که حدود هزار میلیارد تومان می شود برای کاهش مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته که با این مبلغ سالانه می توان بین 700 تا 800 هکتار از کشت محصولات کشاورزی را به گلخانه ها منتقل کرد.
هشدار وزرای نیرو و کشاورزی درباره بحران ذخایر آب زیر زمینی
بهتر آن کمک می کند. حجتی با اشاره به اینکه استفاده از بذرهای مقاوم به تنش و شوری آب هم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد،افزود: افزایش توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در دستور کار جدی این وزارتخانه قرار دارد. همچنین استفاده از کشاورزی حفاظتی که منجر به استفاده از رطوبت خاک در تنش های آبی می شود، مورد توجه است. وی گفت: یکی از مواردی که می تواند به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کمک کند، توسعه نشاکاری در صیفی جات است. نشاکاری سبزی و صیفی در سال های گذشته افزایش یافته است که این امر در کاهش زمان عمل آوری و مصرف آب تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. ...
بازار بذر کشور در اختیار خارجی ها قرار دارد
به گزارش عیارآنلاین ، جعفر خلقانی با اعلام این خبر افزود: عوامل متعددی در افزایش بهره وری و راندمان تولیدات بخش کشاورزی مثمرثمر بوده و فراوانی آب تنها عامل افزایش تولیدات محصولات کشاورزی نیست. وی خاطر نشان کرد: کشورمصر شرایط تقریبا مشابهی با ایران داشته و به منابع آبی فراوان دست رسی ندارد اما با یک مدیریت مناسب توانسته است به عملکرد مناسبی در تولیدات خود برسد. معاون وزیر
اجرای سالانه حدود 5 هزار هکتار گلخانه صنعتی ضروری است
گیرد. وی تصریح کرد: البته ما قبول داریم که در برخی موارد ممکن است بخش کشاورزی نیز باعث هدر روی آب شود، بنابراین اگر بخواهیم مصرف آب این بخش را اصلاح کنیم باید اقداماتی از جمله توسعه کشت گلخانه های صنعتی، اجرای سیستم های نوین آبیاری را برای افزایش راندمان آب اجرایی کنیم. حجتی گفت: هم اکنون نزدیک 10 هزار میلیارد تومان مطالبات مالی کشاورزان برای تاسیس گلخانه و یا استفاده از روش های
تا مردم ما را باور نکنند، بحران آب حل نمی شود
فضای سبز افزایش می یابد؟ چمن بیشتر آب می خواهد یا برنج؟ چه میزان چمن کاری در شهر ها داریم؟ برای نمونه در شمال اصفهان 20 برابر کشاورزی در این منطقه مصرف آب در فضای سبز داریم. برای این بخش چه فکری شده است؟ این مسائل باید کنترل و مدیریت شوند. وی به برخی برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل و مدیریت منابع آب اشاره کرد و افزود: برای نمونه ما از ابتدای کار در وزارتخانه کشت برنج را با
وضعیت منابع آب خراسان شمالی نامطلوب است
است. وی با اشاره به اینکه حدود 94 درصد کل منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، بر ضرورت بهره برداری بهینه از این منابع تاکید کرد و اظهار داشت: راندمان آب در بخش کشاورزی استان حدود 35 درصد است و بقیه آب به صورت سنتی مصرف و از دسترس خارج می شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: تداوم خشکسالی شرایط خاصی را برمنابع آب استان حاکم کرده و حدود 70 درصد از حجم
آبرسانی به 231 روستای آذربایجان شرقی با تانکر/ 81 روستا فاقد آب شرب
چایخوری است. متوسط سرانه آب تجدید شونده هر نفر در کشورمان یک هزار و 700 متر مکعب در سال است و این در حالی است که این رقم در آمریکا 8 هزار و 804 متر مکعب، در یونان 6 هزار و 998 متر مکعب، هلند 5 هزار و 736 مترمکعب، ژاپن 3 هزار و 383 متر مکعب و آلمان 2 هزار و 450 متر مکعب است. منابع آب تجدیدشونده سهم سرانه هر نفر در کشور در 53 سال پیش را 6 هزار و 860 مترمکعب بود که این سهم سرانه
کشت گیاهان دارویی به 100 هزار هکتار می رسد
اینکه در وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای تنظیم شده که براساس آن 100 هزار هکتار گیاه داروئی در کشور بکاریم، افزود: تا برنامه افق ایران 1404 قرار شده 500 هزار هکتار گیاهان دارویی در مزارع کشت شود چرا که عملکرد گیاهان دارویی 2 تا 3 برابر گیاهان زراعی می باشد. وی با بیان اینکه سیاست اجرایی سازمان جنگل ها کار با مردم و برای مردم است، افزود: قرار شده 550 هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی هم اضافه
صدای کشاورز ایرانی باید مثل خودروسازان بلند باشد
به افراد داده می شود؟ پس چرا باید در بخش کشاورزی با چنین مواردی مواجه باشیم؟ وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش کشاورزی دو روش کشت فشرده (گلخانه ای) و استفاده از سیستم های نوین آبیاری سبب کاهش مصرف و افزایش راندمان آب می شود، گفت: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی که حدود 1000 میلیارد تومان است، برای کاهش مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است که با این مبلغ می توان سالانه بین 700 تا 800 هکتار از کشت محصولات کشاورزی را به گلخانه ها انتقال داد، این در حالی است که باید سالانه 3 تا 5هزار هکتار گلخانه صنعتی در کشور ایجاد شود. ...
خورشیدی که سرما می آورد
مصرفی را در فصل تابستان به خود اختصاص می دهند. در سال های اخیر با تجربه دماهایی بالاتر از 70 درجه در مناطق جنوبی و 40 درجه در پایتخت، ساعات مصرف کولر در کشور افزایش یافته است. به گفته سیدحسین سجادی، مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) به طور متوسط هر کولر گازی حدود دو کیلووات ساعت برق مصرف می کند و براساس آمارهای موجود، بیش از 5 میلیون کولر گازی در کشور فعال است. وی
اصلاح الگوی کشت راه حل موثر در اقتصادی شدن کشاورزی
هزار و 500 هکتار برسد، این در حالی است که بسیاری از استان ها این الگوی کشت را رعایت نکرده اند. مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه در استان الگوی اصلاح کشت را بر اساس محصولات استراتژیک طراحی کرده و به شهرستان ها نیز ابلاغ می شود. *افزایش 300 درصدی راندمان آب یکی از مزایای آبیاری قطره ای خدرایی با بیان اینکه افزایش 300 درصدی راندمان مصرف آب یکی
سطح زیرکشت گوجه فرنگی در استان بوشهر کاهش می یابد
وجود چاههای غیر مجاز را از مهمترین مشکلات در بخش آب این استان عنوان کرد و افزود: شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر باید این چاهها را تعیین تکلیف کنند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هم اکنون 25هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان معادل 25 درصد زیر پوشش طرح آبیاری تحت فشار قرار دارد. وی با اشاره به این که امسال زمان کشت محصول گوجه فرنگی خارج فصل در