سایر منابع:
سایر خبرها
مشروح اظهارات روحانی در نشست خبری امروز
کشاورزی مدرن قرار گرفتند افزود: در سال جاری نیز 82هزار هکتار از اراضی دیگر نیز در این منطقه از کشاورزی مدرن برخوردار خواهند شد و این طرح نیز با قوت در سراسر کشور اجرایی می شود. وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در زمینه اجتماعی تأکید کرد: دولت در حوزه تحت پوشش قرار دادن مردم و بیمه سلامت اقدامات مثبتی داشته و شاهد حضور پزشکان و متخصصان در همه بخش ها و شهرستان ها و شهرها در سراسر کشور ...
صدور پروانه بهره برداری صنعتی در خراسان جنوبی 43 درصد افزایش یافت
و 368 فقره پروانه کسب با پیش بینی اشتغال حدود 9 هزار و 747 نفر صادر شده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه قبل از آن از نظر تعداد و اشتغال 33 درصد رشد داشته است. مهدی ماهگلی از صدور تعداد 20 هزار و 391 فقره کارت مبادلات مرزی از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و افزود: همچنین در این مدت تعداد 84 فقره کارت بازرگانی و تعداد 154 فقره کارت پیله وری صادر شده است. وی با اشاره به صدور ...
123 پروژه در شاهرود و میامی افتتاح شد
. دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری سمنان با اذعان به اینکه پروژه های مختلفی در هفته دولت در شاهرود افتتاح می شوند تصریح کرد: افتتاح و به بهره برداری رسیدن پروژه های راه آهن شمال شرق، حمل ونقل و پایانه ها، آب و فاضلاب روستایی و شهری ازجمله این پروژه ها هستند. کارخائی گفت: افتتاح 14 طرح در بخش توزیع برق منطقه ای،2 طرح دانشگاه علوم پزشکی، مسکن و شهرسازی 2 پروژه، شهرداری مجن 4 پروژه، شهرداری بسطام، جهاد کشاورزی و دهیاری ها هرکدام 4 پروژه وغیره از دیگر برنامه های استاندار سمنان در سفر به شهرستان شاهرود است. انتهای پیام/ آ ...
گیلانغرب در مدار پیشرفت و توسعه
که عملکرد دولت قبل در این حوزه صفر بوده است. ** اختصاص 490 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در بخش دام فرماندار گیلانغرب گفت: اختصاص بیش از 490 میلیارد ریال تسهیلات و ایجاد 26 طرح صنعتی در زمینه توسعه دامپروری و شیلات با ظرفیت بیش از 10 هزار دام راس سبک و سنگین و ایجاد صدها فرصت شغلی جدید از جمله مهمترین اقدام های و عملکرد دولت تدبیر و امید در این شهرستان است. ** جذب بیش از 6700 میلیون ریال اعتبار در ...
شکارچی شهاب سنگ های ایران کیست؟
...، نمونه ها را تحویل می گیرند و در اختیار پژوهشگران قرار می دهند. سپس اطلاعیه های متعددی در منطقه منتشر می شود و از مردمی که احتمالا قطعات بیشتری پیدا کرده اند دعوت می شود برای ارائه نمونه خود به مراکز پژوهشی با مسئولان و دانشمندان همکاری کنند. در این صورت پس از انجام مطالعات، نمونه به یابندگان به عنوان مالک اصلی شهاب سنگ ها برگردانده می شود. ما در مورد شهاب سنگ فامنین همین کار را کردیم و با ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
هسته ای در تمام امور به خصوص بحث های فرهنگی این مساله کمرنگ شده بود؛ اما دکترین رییس جمهوری در زمینه دیپلماسی فرهنگی و حل و فصل مساله هسته ای پنجره های جدیدی را در این زمینه رو به فرهنگ و هنر ایران گشود. 51** دکتر اسماعیل آذر؛ استاد دانشگاه و مجری برنامه مشاعره: دولت یازدهم دولتی ست که کار کرد و صدا نکرد، خدمت کرد و به رخ نکشید. امروز من به عنوان یک عضوی از ملت محصول خدمات این دولت ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
تمام رشته های دانشگاه آزاد اسلامی دارای مجوز هستند
آیین نامه در این رابطه مطرح نیست. این آیین نامه شامل 4 ماده است. در حال حاضر سرعت تبدیل وضعیت اساتید نسبتا قابل قبول است اما بنا داریم با اعمال تغییراتی در آن سرعت تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی را تسریع بخشیم. وی همچنین در مورد طرح رتبه بندی واحدها خاطر نشان کرد: ارزیابی عملکرد و رتبه بندی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دوره ای که دکتر میرزاده در هیات موسس حضور داشتند آغاز شده و هرساله در ...
مانعی برای پرداخت معوقات طرح تحول نظام سلامت وجود ندارد
.... هاشمی ادامه داد: در سالهای گذشته تعدادی خانم با نمره پایینتر وارد دوره های مختلف پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی شدند و تعهد 12 یا هشت ساله داشتند اما اکنون که دوره هایشان تمام شده است نمی خواهند به تعهدات خود عمل کنند که مورد قبول ما نیست. وی با بیان اینکه شورای آموزش پزشکی می تواند بنا بر اختیارات خود همه را یک شکل تلقی کند تصریح کرد: عده ای در بدو ورود از امتیازی استفاده کرده و ...
ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور به نظام غلط آموزشی باز می گردد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی یاوران نماز(مبین) که صبح امروز، ششم شهریورماه در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک...، بخوان به نام پروردگارت... (علق/1)، بیان کرد: تحصیلات باید با یاد و نام خدا باشد، امروزه اقرا هست اما باسم ربک نداریم لذا ...
طرح آمارگیری شاخص های جمعیت و سلامت سال 94 در خوزستان آغاز شد
سید لطف ا... هاشمی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح همزمان با سراسر کشور، تا 30 شهریور ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه این آمارگیری از 960 خانوار در 24 شهرستان خوزستان انجام می شود بیان کرد: آمار بدست آمده که به شکل نمونه گیری انجام می شود، به عنوان آمار کل استان در نظر گرفته می شود. هاشمی افزود: هدف از انجام این آمارگیری ، گردآوری آمار و اطلاعات تفضیلی مورد نیاز برای ...
زنجان مهد اپه ایران/ بارقه های امید در دل شمشیربازان شکل گرفت
تاکید می کند: بدون اسپانسر تامین هزینه ها دشوار خواهد بود. رضایی یادآور می شود: در صدد هستیم هیئت شمشیربازی در شهرستان ابهر نیز آغاز به کار کند. این شمشیرباز زنجانی با اشاره به سابقه دیرین شمشیربازی در تاریخ بشر، راه اندازی دانشگاه های شمشیربازی و تامین هزینه های مورد نیاز حضور مربیان در دوره های هزینه بر همچون دوره اسکول مستر یا کلینیک آمریکا را ضروری و موجب ارتقای رتبه مربیان می داند. انتهای پیام/ ...
هر کس از ولایت فقیه فاصله بگیرد به سرنوشت مجاهدین خلق دچار می شود
در برابر ما نشست و حدود 3 ساعت به سؤالات مختلف ما پاسخ داد؛ از همراهی با شهید رجایی در ساماندهی کمیته های انقلاب و ماجرای انفجار دفتر نخست وزیری تا حضور در دانشگاه علم و صنعت و ریاست دانشکده معماری و شهرسازی به دعوت دانشجویانی نظیر محمود احمدی نژاد و نهایتاً ماجراهایی که به دلیل نسبت خانوادگی او با یکی از سران فتنه در سال های اخیر به وجود آمده است. مهندس نقره کار به شدت از عملکرد سیاسی و ضعیف وزارت علوم در دولت یازدهم هم انتقاد کرد و روایت های نابی را از تأثیر منفی این رویکرد بر فضای علمی دانشگاه ها برای ما بازگو کرد. ...
مراسم بزرگداشت میرمومن استرآبادی در بمبئی برگزار شد
سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به پیوند عمیق میان ایران و هند به ویژه در حوزه دکن و شهر حیدرآباد، اظهار کرد: میرمومن استرآبادی به عنوان یک عالم شیعی، شاعر، معمار و نخست وزیر دوره قطب شاهیان و مؤسس شهر حیدرآباد نقش بی بدیلی در تقویت مناسبات ایران و هند ایفا کرد. در پایان این مراسم علاوه بر قرائت پیام آیت الله نور مفیدی، امام جمعه گلستان در خصوص شخصیت و خدمات میرمومن استرآبادی، از کتاب ...
رئیس پارک علم و فناوری یزد : توجه به ظرفیت های منطقه ای؛ اولویت اصلی پارک یزد است
های علم و فناوری بهای بیشتری داده شود، بازار همکاری میان این دو نهاد رونق بیشتری خواهد گرفت که خوشبختانه تحولات مطلوبی در این زمینه صورت گرفته است. دکترپورسراجیان در ادامه به اهم فعالیت های پارک یزد در سال 93 و 94 اشاره و تصریح کرد: عقد تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از تجاری سازی طرح و شرکت های فناور استان یزد، راه اندازی مرکز توسعه فناوری آب به عنوان ...
افتتاح و بهره برداری از 123 پروژه در شهرستان های شاهرود و میامی
استان به شهرستان شاهرود سفر خواهد کرد و در این سفر به طور همزمان 88 طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر 609هزار و 876 میلیون ریال افتتاح و به بهره برداری می رسد که از این تعداد راه آهن شمال شرق 8 پروژه ، برق منطقه ای 4 پروژه ، حمل و نقل و پایانه ها 2 پروژه ، فاضلاب روستایی 4 طرح ، شهرداری شاهرود 7 طرح ، توزیع برق 14 طرح ، دانشگاه علوم پزشکی 2 طرح ، ورزش و جوانان 1 پروژه ، آب و فاضلاب شهری 7 پروژه ...
طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه گیلان به پایان رسید
غرب ، چه هاروارد ، چه فرانسه ، چه آلمان ، دانشگاه های بزرگ دنیا جنبش دینی بحثی جدی و اصلی در آنجاست، تصریح کرد: از جمله مباحثی که در جنبش های مذکور مطرح می شود در مورد قرآن است، که نمونه ی آن را می توان در مقالات و یادداشت هایی که در ایران نیز ترجمه می شود نیز مشاهده کرد. روشنفکران داخلی می گویند قرآن کتاب قانون نیست ، غربی ها معتقدند قرآن کتابی تاریخمند است آیت الله رمضانی ...
دستیابی به توسعه پایدار مستلزم حمایت از تجاری سازی علوم است
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا تاجگردون روز شنبه در آیین تجلیل از دانش آموزان تیم رباتیک گچساران که رتبه نخست مسابقات ملی رباتیک کشور را کسب کرده اند، افزود: پژوهشگر با اطمینان به این امر که یافته های علمی او در جامعه کاربرد دارد و از طریق آن کسب درآمد کند انگیزه بهتری برای تولید علم دارد. وی با اشاره به اهمیت دستیابی به فن آوری های علمی در خودکفایی هر کشور تصریح کرد: ترویج فرهنگ پژوهشگری در ...
همایش ملی توسعه گردشگری شاهرود، فرصت ها و چالش ها برگزار شد
اسلامی به توانمندی های شاهرود و میامی در امر گردشگری اشاره کرد و گفت: تا کنون این توانمندیها آن چنان که شایسته است ، دیده نشده است. جلالی شهرستان شاهرود را قطب گردشگری عرفانی ایران خواند و گفت: وجود مقبره بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی زمینه بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری عرفانی را فراهم کرده است. وی به طبیعت ممتاز این منطقه هم اشاره کرد و گفت: در یک وسعت جغرافیایی محدود، جنگل های ...
همایش ملی توسعه گردشگری در شاهرود
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، همایش ملی توسعه گردشگری شاهرود، فرصت ها و چالش ها با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شاهرود و جمعی از مسئولان، محققان و پژوهشگران در شهرستان شاهرود برگزار شد. این همایش از چهارم تا ششم شهریورماه در دانشگاه شاهرود برگزار شد ...
انتظاری: به دو سال قبل بازگردیم بازهم مرتضوی را انتخاب می کنیم
، اکنون هم طرح جامع مشهد تصویب شده و طرح تفضیلی مناطق مختلف مشهد مقدس نیز در حال تهیه و تدوین است. اراضی آن منطقه(منطقه مربوط به کوهستان پارک شادی مشهد)، فضای سبز است و اگر بخواهد تغییر کاربری یابد باید دلایل این امر از سوی مالک برای کمیسیون ماده 5 فرستاده شود تا تصمیم گیری لازم انجام شود. آن منطقه، منطقه فضای سبز بوده و الان هم در آن ارتفاعات تا تخته مایون، نزدیک به 8 هزار هکتار شهرداری ...
فرماندار دهلران: دولت تدبیر و امید شادی و نشاط اجتماعی را در جامعه گسترش داده است
اشاره به سوابق بیماری سالک در شهرستان و اقدامات موثر شهرداری ها و سایر ادارت شهرستان در خصوص جمع آوری نخاله های ساختمانی افزود: مردم باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا دیگر شاهد جمع شدن نخاله ها در حاشیه شهر دهلران نباشیم. سبزی با اشاره به پروژه های هفته دولت سال جاری گفت: در هفته دولت امسال 43 پروژه با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 840 میلیارد ریال و اشتغالزایی 350 نفر در شهرستان به بهره برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود که نقش برجسته ای در توسعه و اشتغال منطقه دارند. 9002 ...
عرصه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم
ثبت شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر ایران به عنوان میراث جهانی در یونسکو در خرداد ماه 93 و ثبت شهر تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند کرمان به عنوان هجدهمین و نوزدهمین اثر ایران به عنوان میراث جهانی در یونسکو در خرداد ماه 94 و تامین امکانات فنی برای افزایش صیانت از حریم فرهنگی- اجتماعی و سیاسی کشور در شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد. همچنین در بین فعالیت های دولت می توان به سرمایه گذاری وسیع ...
پروژه برق رسانی به منطقه نمونه گردشگری تنگه داستان مجن بهره برداری شد
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان سمنان بود. شهر مجن در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود و در یک منطقه کوهستانی و تنگه معروف داستان نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن و 45 کیلومتری شاهرود واقع شده است. به دلیل قرار گرفتن این ناحیه در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع حدود 2 هزار متری از سطح دریا، آب و هوا و اقلیم منطقه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز جهت بهره برداری گردشگران مساعد است. انتهای پیام/2249/ق/ ...
از پیشرفت ورزش قهرمانی تا رونق چرخ اقتصادی
خصوصی نیاز به ساخت یک میلیون و 442 هزار و 360 مترمربع فضای ورزشی داریم. اسبقیان، تعداد پروژه های استانی ماده 80 و تعمیر و تجهیز را 78 عنوان اعلام کرد و افزود: علاوه بر این پروژه ها ، تعداد 32 پروژه ملی و 20 پروژه شرکت توسعه و تجیهز اماکن ورزشی کشور نیز در آذربایجان شرقی وجود دارد که در مجموع تعداد 130 طرح را شامل می شود. **ترسیم افق های روشن با دو سال تلاش موثر در بخش فرهنگ در ...
تعطیلات نوروز کجا بریم – راهنمای سفر نوروزی 95
...> دانشگاه بزرگ جندی شاپور که در شهری با همین نام واقع شده را می توان به عنوان اولین و بزرگترین مرکز آموزش پزشکی ، فلسفه و نجوم در روزگار ساسانیان نام برد. در این دانشگاه دانشمندانی از سراسر دنیا به تحقیق و تدریس می پرداختند. استان گیلان روستای سوباتان روستای سوباتان جزو ییلاق های لیسار است و در 30 کیلومتری شهرستان تالش قرار گرفته. این منطقه به دلیل آب و هوای مناسب و مناطق ...
بسطام ثبت جهانی شود
این صنعت نیازمند برنامه ریزی بیشتر است. معاون استاندار سمنان افزود: نوروز امسال 17 غرفه فروش صنایع دستی راه اندازی شد که هفت میلیارد ریال درآمد برای هنرمندان این شهرستان به همراه داشت. هاشمی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط 21 میلیون نفر از راه های این شهرستان عبور می کنند، ادامه داد: اگر امکانات لازم برای ماندگاری بخشی از این جمعیت بزرگ فراهم شود، صنعت گردشگری شاهرود را دگرگون خواهد کرد. فرماندار شهرستان شاهرود از مسئولان سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی خواست: برای ثبت جهانی بسطام و نیز راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی شاهرود اقدام کنند. ...
دکتر صادق زاده فتنه 88 را محکوم کرد/شاید به قانون زدایی نیاز داشته باشیم/مواضع سیاسی من به دیدگاههای ...
من فکر می کنم که در حوزه ی قانون گذاری همه ی مجالس در بعد از انقلاب تا مجلس نهم که امروز وجود دارد ، کم و بیش موفق بودند . انتقادی که در مقاطع مختلف به دوره های مجلس به وِیژه مجلس نهم وارد است ، بحث مربوط به نظارت می باشد . نه اینکه نظارت نیست بلکه با اعمال گرایش های سیاسی و عمل نکردن به وظیفه ی نظارتی از بعد کارشناسی در مقایسه با دوره ی هفتم که بنده خودم نماینده ی آن بودم ، مجلس نهم ضعیف تر عمل کرده است . بعضا در برخی از زمینه ها به دلیل حجم قانو ...
نبود سیر مطالعاتی مدون؛ ضعف رشته های علوم قرآنی
صورت مداوم با سیر مطالعاتی آشنا کنیم و برایشان دوره هایی را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برگزار کنیم، به طور مثال یک نمونه اش همین سیر در آثار شهید مطهری است، این را به صورت ویژه خیلی از دانشگاه ها بسیار خوب انجام دادند، اگر بشود در رشته های مختلف در واقع الهیات با گرایش های مختلف، خود وزارت علوم از اساتید مطالبه کند و اساتید هم از وزارت علوم بخواهند که یک سیر مطالعاتی برای رشته قرآن و حدیث ...