سایر منابع:
سایر خبرها
افزایش نرخ دلار دستاورد توافق!/ دودوزه بازی سخنگوی کارگزاران درباره ارزش های انقلاب/ کمک دولت به پرداخت ...
مستخدم دون پایه شبکه هایی نظیر VOA شد. ربیعی: با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه هستیم وزیر رفاه می گوید با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه هستیم. در حالی که دولت از رشد اقتصادی 3 درصدی خبر داده، بنا بر گزارش ها در سال گذشته 50 هزار شغل ایجاد شد و 50 هزار نفر نیز بیکار شدند. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی درباره سونامی بیکاری بیش از 7 میلیون نفر در سال 1400 ...
نقض قطعنامه 2231 به معنای نقض برجام نیست/ رقم پول های بلوکه شده بالا نیست
، توضیح داد: تلاش دولت ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه ما احساس آرامش بیشتری کنند و اگر موضوعی در گذشته در این کشور بوده و ما می توانیم این موضوع را طبق قانون پایان دهیم، این کار را انجام دهیم. به هر حال ادامه یک مشکلی که در جامعه به وجود آمده، حالا حق با این طرف بوده یا آن طرف بالاخره قوه قضائیه حکم می کند، اما اینکه یک موضوع را تبدیل کنیم به یک مسئله دائمی در کشور، خوب نیست و کسی سودی نمی برد ...
سید قطب که بود؟
مشکلات دوره خود به وجود می آید و در واقع هر نظامی باید پاسخگوی نیازهای اجتماع خود باشد و هم چنین ذکر مقدماتی از آیین اسلامی و عدالت اسلامی چنین می گوید: نخست یک جامعه اسلامی که در آن قوانین و اصول اسلامی باشد تشکیل دهید، آنگاه خواهید دید که اسلام چگونه حکومت خواهد کرد. جامعه متمدن از منظر سید قطب از دیدگاه سید، حاکمیت و جامعه متمدن دارای شش ویژگی است. * جامعه ای متمدن ...
دودوزه بازی سخنگوی کارگزاران درباره ارزش های انقلاب
کرده و به مرز سه هزار و 500 تومان رسیده است. این روزنامه از قول کارشناس اقتصادی نوشت: وضعیت دولت و اقتصاد طوری نیست که انتظار داشته باشیم دلار ثابت باشد. محرک هایی وجود دارد و قبلا هم داشته است، مانند مسئله کاهش قیمت نفت که مسئله ای جدی است که بازار را تحریک می کند. نکته مهم تر این است که قیمت دلار نزدیک به دو سال و نیم ثابت بوده و کاهش قیمت هم داشته است. در همین زمان نزدیک 30 درصد تورم ...
چیزی را امضا نکرده ایم که به مجلس برود
خدمت به مردم بود. یاد آن عزیزان گرامی باد و ما همه موفق باشیم که مسیر و راه آنها که راه اخلاق و مردمی و اعتدال بود را پاس بداریم و ادامه دهیم. دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده. دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیت را به این دولت سپردند می گذرد. اگر من بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف این جامعه بود. ما از یک ...
مشکلی که خواب را از چشمان رهبرمان می برد
به گزارش شهدای ایران ، پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir با انتخاب این تیتر، 39 توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت را منتشر کرد. یاد شهیدان عزیز، شهید رجائی و شهید باهنر را گرامی میداریم. خب، هفته ی دولت از سالها پیش برگزار میشود؛ سنّت همین است که فرصتی باشد برای مسئولین زحمت کش دولتها که گزارش کنند تلاشهای خودشان را، موفّقیّتهای خودشان را، عزم خودشان را برای یک سال آینده یا چند سال آینده؛ و از آنها تقدیر بشود و از کارهایی که انجام گرفته، از طرف مسئولین، از طرف مردم تشکّر بشود، تقدیر بشود و احیاناً تذکّری داده بشود یا مثلاً تأمین کاستی ای مورد مطالبه قرار بگیرد؛ هفته ی دولت برای این است؛ منتها نکته ی قابل ت ...
دست روحانی برای برآوردن تمام وعده هایش باز نیست
جریان رقیب قطعا برای جامعه مفید خواهد بود. بر همین اساس و با توجه به شرایط حساسی که در سال 92 وجود داشت اصلاح طلبان وارد میدان شدند و به پیروزی و شکل گیری این دولت کمک کردند و چنان که می بینیم در حال حاضر هم کمک این دولت هستند. با همه این صحبت هایی که شد به طور کلی فکر می کنید عملکرد دولت چگونه می توانست باشد؟ منظور این است که دولت چه کارهایی می توانست بکند و نکرد و از چه ظرفیت هایی در این ...
امیدواریم انتخابات مجلس رقابتی تر و با احساس سلامت بیشتر باشد
که به بخش غیر دولتی واگذار شود . دولت تلاش می کند فعالیت ها شفاف شود . اطلاعات در اختیار همه قرار بگیرد این برای این است که ما بتوانیم از فساد جلوگیری کنیم. دولت الکترونیک یکی از راه های مبارزه با فساد است . قانون را برای همه اجرا کنیم . هر جا می گوییم قانون باید اجرا شود بعضی ها خیلی ناراحت می شوند عصبانی می شوند . بعضی ها میگویند حاشیه سازی نکنید . همه باید تسلیم قانون شویم راه دیگری وجود ندارد ...
ایران هراسی در حال مرگ است/ انتخابات را رقابتی تر از گذشته برگزار می کنیم /دولت فراجناحی است
* تلاش دولت ایجاد رابطه مسالمت آمیز و برادرانه میان جناح ها، احزاب، اقوام و مذاهب است به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی که 23 خرداد ماه گذشته نیز همزمان با دومین سالگرد حماسه سیاسی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری با خبرنگاران داخلی و بین المللی گفت و گو کرده بود، در ابتدای این سخنرانی ضمن ادای احترام به مقام همه شهیدان و بویژه شهیدان ر ...
دولت یازدهم برنامه محور است نه شخص محور
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است و دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیتش را به این دولت سپرده اند، طی شده است. وی افزود: اگر بخواهم این دو سال را در یک جمله تبیین کنم، می گویم که این نیمه راه برای ایجاد و آرامش ثبات در بخش های ...
قصد دعوا با هیچ نهاد و کسی را نداریم/ چند ماه طول می کشد تا آثار توافق را در جامعه ببینیم/ رهبری فرمودند ...
که سراسر زندگی آنها انقلاب بود حرکت برای پیروزی نهضت اسلامی و مردمی بود خدمت به مردم بود تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و سپس حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود. یاد آن عزیزان گرامی باد و امیدوارم ما همه موفق باشیم مسیر و راه آنها که راه اخلاقی و مردمی و اعتدال بود پاس بداریم. دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده، دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسئولیت را ...
هاشمی و مسخره کردن شعار انتخابات آزاد
آن ها رای جمع کرد هاشمی در ادامه خطاب به بنی صدر گفت : تو وقتی که می خواستی رئیس جمهور بشوی اول آمدی به عنوان وزیر دارائی گفتی من ربا را تحریم کردم و افکار همه مردم را به نفع خودت تحریک کردی ، خب آقائی که یک دفعه ربا ، این بلا را از جامعه برداشته بدین دلیل خیلی جا پیدا می کند ، نه به دلیل تو . رفتی توی خانه امام و بیرون آمدی ، آن جا گفتی من اینجا خودم را کاندیدا می کنم ، یعنی امام مرا ...
نبض اورامانات به شماره افتاد
آتش شوند. احمدیان سمن های زیست محیطی را کمک کار و یاری رسان دستگاه های دولتی دانست و افزود: متاسفانه در برخی موارد فعالیت های مدنی را تهدیدی علیه ارگان های دولتی می بینند و با وجود اخذ مجوز از وزارتخانه هنوز موسسه ما برای برخی فعالیت ها با مشکل مواجه می شود در صورتی که تیم کمیته اطفای حریق ما از زبده ترین و آموزش دیده ترین افراد هستند و از مهارت لازم برای اطفای حریق در ارتفاعات صعب ...
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، بیم و امیدها
های مدنی و حزبی با رعایت موازین قانونی سامان دهیم و سرمایه ما در این راه آحاد مردمی هستند که دل در گرو این اصلاحات دارند و امید است که بتوانیم هماهنگ با خواست های ملت شریف ایران و تجارب گرانبهای بیش از صد سال اصلاح طلبی و با بهره گیری از دستاوردهای بشری فعالیت های سازمان یافته نوینی را در کنار همه احزاب اصلاح طلب و نهادهای مدنی سامان دهیم. حزب اتحاد ملت را می توان فرصتی برای اصلاح ساختار ...
آیت الله مرعشی نجفی، اسوه علم و اخلاق
تحصیلات نخست نزد پدر بزرگوارش آیت الله سید شمس الدین محمود حسینی مرعشی نجفی (متوفی1338ق)، که خود از علمای بزرگ آن زمان به شمار می آمد، و نیز شیخ مرتضی طالقانی، شیخ محمدحسین اصفهانی، حاجیه خانم بی بی شمس شرف بیگم طباطبایی، جدّه مادری خود، مقدمات علوم را بیاموخت. علم تجوید و قرائت قرآن کریم و تفسیر را از پدر خود و میرزا ابوالحسن مشکینی، شیخ محمدحسین شیرازی، سید هبةالدین شهرستانی و سید ابراهیم شافعی رفاعی بغدادی، علم ...
نشست خبری رئیس جمهوری؛ 40 محور سخنان روحانی در پنج حوزه
عین حال چاره ای نداریم که آن موارد را تکمیل کنیم و تاکنون 425 هزار از این خانه ها تکمیل شده و حدود 47 هزار دیگر در حال تکمیل شدن است و دولت آن موارد را ادامه می دهد اما در عین حال چاله های که پیش روی ما وجود دارد مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که برخی از این مشکلات به مناسبت هایی بیان می شود اما در عین حال نمی توانیم مانع کسی در شکایات باشیم و رسیدگی آن با قوه قضائیه است. تاکید بر ...
انتخابات در ایران همیشه سالم برگزار شده است/ معاهده ای امضا نکرده ایم که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد
بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، می گویم این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف این جامعه بود. رییس جمهوری در این نشست زنده خبری که از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می شد ، ضمن ابراز خرسندی از فرصتی که بوجود آمده تا در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافته و به سوالات آنها پاسخ داده و بخشی از کارنامه دولت را طی دو سال گذشته تبیین کند ، اظهار داشت ...
تعطیلی کارخانه های سنگ به دلیل اجرای بد قانون مالیات برارزش افزوده
کند؟ نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه دارندگان دفاتر قانونی در بحث مالیات دچار مشکل هستند اظهار کرد: کسانی که دفتر قانونی ندارند مورد بحث نیستند اما تولیدکنندگان شناسنامه دار دچار مشکلات فراوانی شده اند. وی همچنین با اشاره به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شمش طلا تصریح کرد: یکی از مشکلات، اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورتی که قدرت رقابت را می گیرد، وجود دارد. برای مثال درحال حاضر از ...
دفاع روحانی ازطرح تحول سلامت/بازسازی چهره ایران در افکار عمومی
رجایی و باهنر، افزود: یاد آن عزیزان گرامی باد. امیدوارم ما بتوانیم راه آنها را که راه اخلاق، مردمی و اعتدال بود، پاس بداریم و ادامه دهیم. وی ادامه داد: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است، دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسوولیت را به این دولت سپردند می گذرد، اگر بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف این جامعه بود ...
علیرضا قزوه، از نخلستان تا خیابان
عنوانِ یک پدیدۀ غیرِ قابلِ تکرار باقی مانده است. امروز نیز راه اندازیِ وبلاگِ شعرِ فارسی زبانان که مدّتی ست به سایتِ شاعرانِ فارسی زبان ارتقاء یافته است، شاید بتواند تا حدودی تداعی کنندۀ خاطرۀ خوشِ صفحۀ ادبیِ بشنو از نی در ذهنِ جامعۀ ادبی باشد؛ با این تفاوت که امکانِ دسترسی به اینترنت و ورود به فضای مجازی برای همۀ علاقه مندان به شعر و ادبیات وجود ندارد؛ هرچند که این ابتکار نیز در جایِ خود برای ...
مشروح اظهارات روحانی در نشست خبری امروز
، پس قانون شد حاشیه! پس متن همان رانت و بی عدالتی می شود. همه باید تسلیم قانون شویم و راه دیگری وجود ندارد. برای پیشرفت کشور همه باید قانون را اجرا نیم و در برابر قانون خاضع باشیم. نمی خواهم بگویم دولت در زمینه ایجاد عدالت، حذف رانت و انحصارها کاملاً موفق بوده، اما قدم های خوبی برداشته و انشاالله ادامه خواهد داد. روحانی رسانه ها را ابزار مهمی برای تحقق مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: یکی ...
پاسخ روحانی به پرسشی درباره رفع حصر
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، امروز هفتم شهریور ماه در نشست خبری که همزمان با هفته دولت و آغاز سومین سال فعالیت دولت یازدهم برگزار شد به سوالی درباره رفع حصر پاسخ داد. به گزارش فریادگر، وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه مردم سالاری در خصوص رفع حصر برخی سیاسیون گفت: تلاش دولت این است که در جامعه همه احساس آرامش بیشتر کنند. اگر موضوعی در گذشته در کشور وجود داشت و می توانیم پایان دهیم ...
بیم و امیدها به تدبیر و امید روحانی در میانه راه
اداره امور جامعه دارد و این گرایش فکری در آینده فرصت بیشتری برای حضور در متن قدرت و ایفای نقش در جهت توسعه کشور خواهد داشت. *جمهوری اسلامی: کارنامه در مجموع قابل قبول است روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت: انصاف حکم می کند با توجه به دو واقعیت تلخ که دولت یازدهم با آنها مواجه است، دو سال فرصت را برای عمل به وعده های رئیس جمهور کافی ندانیم ولی جالب است که علیرغم وجود این موانع ...
بایدهاونبایدهای حکومت درکلام امیرمؤمنان(ع)
عقیق : دوران حکومت علوی اگرچه با مکر حاسدان و شمشیر کینه دشمنان خیلی طولانی نشد و با شهادت امیرمؤمنان(ع) پرونده آن بسته شد و حسرت داشتنش برای همیشه بر دل تاریخ ماند، اما همان زمان کوتاه کافی بود که کامِ تاریخ تا قیام قیامت سیرابِ برترین و متعالی ترین آموزه ها بویژه در حوزه ارتباط حکومت و ملت و حقوق متقابل آنها شود. از این رو و به مناسبت آغاز هفته دولت با سیدمحمدمهدی جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
را بر مذاکرات هسته ای متمرکز کرده است. **302ایرانپور (نماینده مبارکه استان اصفهان): قانونمندی و قانون گرایی در دولت جدید شاهد بودیم 303**محمد علی پور مختار (رییس کمیسیون اصل نود مجلس): دولت تدبیر و امید در مجموع ارزیابی طی دو سال گذشته عملکرد مثبتی داشته است ولی پرانتزهایی در زمینه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید وجود دارد که باید به این مولفه ها بیشتر توجه شود ...
وحدت اصولگرایان کلید خورد/ تحریم های جدید علیه ایران در دستور کار کنگره است/ معتبرسازی گزینه زیر میز ...
بازپرداخت مربوطه را به میزان انرژی و آب صرفه جویی شده، از محل بودجه های مصوب سال های آینده خود پرداخت کنند. مجوز دولت برای فروش 220 هزار متر از زمین های دولتی بر اساس تصویب وزیران عضو کمیسیون لوایح هیئت دولت که به استناد ماده 115 قانون محاسبات عمومی کشور، توسط یک مسئول ارشد اجرایی به دستگاه های مسئول ابلاغ شده، مقرر شده است به منظور حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
شرایط مناطق کردنشین وخیم تر از دهه 90 میلادی است/ کردها در حال کوچانده شدن از محل زندگی خود هستند
.... دولت به مانند دهه 90 میلادی با همان اندیشه و با همان ابزارها در حال نقض حقوق بشر و نقض زندگی شهروندان کرد ترکیه در مناطق کردنشین کشور است. در واقع شرایط موجود بازتاب دهنده قوانینی است که سال گذشته در پارلمان ترکیه تصویب شد. قانون های تصویب شده در پارلمان ترکیه اعم از قانون سازمان امنیت ملی ترکیه (میت)، بسته جدید امنیتی و قانون مناطق امن در واقع برای این روزهای ترکیه طراحی شده بود. به تمام ...
ماجرای تعیین جریمه نقدی بدحجابی/ اعلام نظر سیدحسن خمینی درباره پذیرفتن مسئولیت/ واکنش مطهری به ممانعت ...
خرید هواپیماهای نظامی و غیرنظامی، برنامه های طرف مقابل برای دوره پس از توافق و نگرانی های داخلی از این برنامه ها انعکاس خبری زیادی داشته است. سهم فرودگاه مهرآباد از هفته دولت 94، بیست طرحی بوده که با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شده اند. سود میلیاردی و تابوشکنی با حضور فیگو و کارلوس در نود پارس نیوز نوشته: روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که مهرماه سال گذشته منتشر کرد، طی ...
معلوم است که 9 ماه مرخصی زایمان برای زنان زیاد است/ باید نگرش سیستماتیک به اشتغال زنان داشت
. تحصیلات و آموزش عالی مهم است، اما اگر جامعه به حدی رسید که از آموزش اشباع شد، این ظرفیت ها را باید به سمت مهارت ها و فنی وحرفه ای هدایت کند. همین باعث می شود که در سطوح مختلف عدم تناسب میان تحصیلات و شغل وجود داشته باشد. - ارزیابی شما از سیاست های فعلی دولت در حوزه اشتغال زنان چیست؟ هنوز این دولت سیاست و برنامه ای را بیرون نداده است که بتوان براساس آن قضاوت کرد، اما با توجه به نگرش و ...