سایر منابع:
سایر خبرها
صبای قم و گسترش فولاد دیدار تدارکاتی برگزار می کنند
عباس دارابی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم اظهار داشت: تیم فوتبال صبای قم این روز ها تمرینات خود را در دو نوبت صبح و عصر در اردبیل برگزار می کند تا آماده حضوری قدرتمند تر در ادامه لیگ بر تر شود. وی افزود: بر اساس هماهنگی های انجام شده مقرر شد تیم های فوتبال صبای قم و گسترش فولاد دیدار تدارکاتی برگزار کنند و بر همین اساس فردا در اردبیل با هم روبرو می شوند. سرپرست تیم ...
اولین دعای امام زمان(عج) هنگام ولادت
آماده شده است، ما گاهی تصور می کنیم که همه چیز از امام زمان(عج) می خواهیم، جالب است امام زمان(عج) هم از ما توقع دارد، حتی خداوند هم نیاز به یاری دارد، خدایی که این همه صفات در جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان خوانده ایم، همین خدا می گوید: إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْکُمْ (محمد/7)؛ اگر کمکم بدهید کمکتان می کنم؛ یعنی خدا نیازمند کمک مردم است، نه برای خودش، برای خود مردم. *مثلث ظهور/اولین دعای ...
کلام تربیتی یا فلسفه تربیتی؟
...، قم، هجرت. علم الهدی، جمیله، 1384، مبانی تربیت اسلا می و برنامه ریزی درسی بر اساس فلسفه صدرا، تهران، دانشگاه امام صادق علیه السلام. غزالی، ابوحامد محمد، 1361، تهافت الفلاسفه، ترجمه علی اصغر حلبی، تهران، دانشگاهی. کاپلستون، فردریک چارلز، 1380، تاریخ فلسفه: یونان و روم، ترجمه جلال الدین مجتبوی، تهران، سروش. کیلانی، ماجد عرسان، 1389، فلسفه تربیتی اسلام ...
گشت و گذار درجهانی نو در گوشه کنار شهر
...؛ روزهای گرم تابستان کم کم رو به اتمام است و باز نوید فصلی نو به گوش می رسد، در همین راستا خانه های هنر شهر هم با طعم تازه ای از هنر به استقبال بازدیدکنندگان خود می روند و دریچه تازه ای را به دنیایی پر از شور می گشایند. در سیزدهمین روز شهریور ماه، تعدادی از نگارخانه ها باز هم میزبان هنرهای مختلف تجسمی می شوند، یکی از این نمایشگاه ها استعاره و سیاست است که در گالری Ag افتتاح می شود ...
برگزاری بعضی تئاترها و جشن ها توجیحی ندارد
آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری که در اختتامیه هجدهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: امروز نگرانی که در جامعه و در این اجلاسیه احساس می شد در خصوص امور فرهنگی بود، در این اجلاسیه برخی از دوستان به صراحت در مورد وضعیت بد فرهنگی که در جامعه وجود داشت گله کردند که درست است. وی ادامه داد: درست است که همه اقشار مردم در ...
شورای نگهبان با اعمال نظارت استصوابی در بررسی صلاحیت ها نهایت دقت را به عمل آورد
کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند تا علاوه بر حفظ دستاوردهای علمی و فناوری صلح آمیز هسته ای، جلوی هرگونه فریبکاری، زیاده خواهی و سوء استفاده احتمالی از سوی آمریکا و هم پیمانانش گرفته شود. دولت توجه بیشتری به مسائل فرهنگی داشته باشد آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری که در اختتامیه هجدهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهارداشت ...
شهدای مدافع حرم الگوی مقاومت مردم منطقه هستند
به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، حجت الاسلام علی شیرازی بعد از ظهرامروز در دیدار با خانواده معظم 35 تن از شهدای مدافع حرم سراسر کشور اظهار داشت: شهدای مدافع حرم اگرچه امروز به ظاهر نیستند اما به برکت خون شهدای مدافع حرم اکنون محور مقاومت هنوز پا بر جا مانده است و توانسته اند الگوی مردم سوریه، افغانستان و پاکستان و غیره باشند. شیرازی افزود: زمانی که جمعی از جوانان ایرانی را به هنگام ...
به پاس و احترام دانشمندی پارسا و مردمی / تصویر
عصر (ع)/محمد برکت 5. حوزه قم و مفهوم نوین قانون /علی اشرف فتحی 6. کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی و اهداگران کتاب/ ابوالفضل عرب زاده 7. شرح حال میرزا مهدی غروی اصفهانی (1303 - 1365)/هادی مکارم تربتی 8. اندیشه و فقه سیاسی در حوزه علمیه قم/سید جواد ورعی 9. رساله حجّتیه در شرح حال مرحوم آیت الله العظمی حجت و مراسم ختم وی/ ابوالفضل ناصرالاسلامی/ محمّد الوانساز خویی ...
درس های یک وداع باشکوه!
محمدرضا ملکی راد/کارشناس عالی رتبه استانداری: مقارن غروب آفتاب روز یکشنبه هشتم شهریور خبر ارتحال حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی آل کاظم( کاظمی) امام جمعه اسبق پاکدشت و نماینده ی سابق سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر و به سرعت بین دوستان رد و بدل شد . ظهر دوشنبه بود که متوجه شدیم پیکر آن فقیه سعید ساعت چهار عصر در نورآباد تشییع می شود، به اتفاق حضرت حجت ...
آیت الله یزدی: دولتمردان در مسائل فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند+متن بیانیه پایانی اجلاس
خبرگان رهبری، ضمن تبریک دهه کرامت؛ به ویژه ولادت باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء و تقدیر و تشکر از حضور باشکوه شما مردم مؤمن در راهپیمایی روز قدس، در پایان هجدهمین اجلاس دوره چهارم، پس از بحث و تبادل نظرپیرامون اهم مباحث داخلی و بین المللی، نکات زیر را مورد تأکید قرار می دهد: 1. ولایت فقیه محکم ترین سدّی است که در عصر غیبت، همواره در مقابل تهاجم استکبار ایستادگی کرده ...
شایعه همزمانی طوفان و زلزله چقدر صحت دارد؟
به گزارش دولت بهار، توفان های گرد و خاکی تهران، چند سالی است که گریبان شهر را گرفته، هر چند ماه یک بار، بادی از زمین های نه چندان دور، شروع به وزیدن می کند و ذرات خاک آزاد و رها از هر پوششی را بلند می کند و می آورد به شهر. توفان دوشنبه شب تهران، به شب گذشته هم رسید و تهران دو شب متوالی را با گرد و خاک گذراند. زایش بیابان های مرکزی، اطراف استان های مرکزی که تهران هم شاملش می شود، پررنگ ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
پرکارترین بدلکار زن ایران را بشناسید
به گزارش دولت بهار، روزنامه نوآوران آورده است: بعضی از ما عاشق هیجان هستیم و برای تجربه کردن آن دست به کارهای مختلفی میزنیم. ممکن است به ورزش های مهیج روی بیاوریم یا گاهی یک تفریح هیجان انگیز را انتخاب کنیم اما خیلی کم می شود که بخاطر لذت هیجان یک شغل ثابت انتخاب کنیم؛ کار روزانه ای که باعث کسب درآمد شود. با این حال، هیجان جزء جدایی ناپذیر زندگی مهسا احمدی است؛ دختری پر شور و انرژی که ...
بهشت در همین حوالی است
حاضر در معراج صورت می گیرد هم مبین این مطلب است، استکبارستیزی شهدای دفاع مقدس بر ما مبرهن است دوستان جوان ما که به اینجا می آیند به دلیل یکی بودن این شهدا با مردم، این امر را به راحتی درمیابند و به همین دلیل از آنها می خواهند که خودشان هم به فیض شهادت نائل شوند موضوعی که باید یادآوری کنم این است که نسل سوم ما مثل همان نسل های اول انقلاب، استکبارستیز هستند، آمار متقاضیان مدافع حرم که همه از طیف جوان ...
نشریه خبر روز جامعه مدرسین مورخ 1394/06/11
قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله و سلم)؛ راهکارهای دشمن را شناسایی و برای مواجهه با آن برنامه داشته باشید آیت الله محمد مومن: داوطلبان مجلس خبرگان در آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی شرکت می کنند آیت الله بهشتی: برخی از فیلم ها و تئاترها شایسته نظام اسلامی نیست حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی: دولت تعهدات خود را به حوزه علمیه خواهران عملی کند سردار سلیمانی ...
هنرمندان محبوب ایرانی که در جوانی فوت کردند+عکس
...، محمد حسین لطیفی، فرهاد قائمیان، افسانه چهره آزاد، ابراهیم شیبانی، محمدرضا غفاری و طناز طباطبایی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.از حاشیه های این مراسم می توان به حضور آرمین زارعی ( آرمین 2 اف ام ) خواننده زیرزمینی اشاره کرد. کمال طباطبایی پدر زنده یاد علی طباطبایی در این مراسم گفت: لحظه به لحظه در تمام لحظات بزرگ شدنش یک لحظه پلک نزدم و حکمت این اتفاق و معنایش را ...
مراسم بزرگداشت یازدهمین سالگرد شهادت سردار داود کریمی
به گزارش نامه نیوز، به مناسبت فرارسیدن یازدهمین سالروز شهادت جانباز شهید داود کریمی مراسم بزرگداشتی برای این شهید بزرگوار روز پنجشنبه 12 شهریور ماه در گلزار شهدای تهران برگزار می شود. برگزاری این مراسم با حضور خانواده های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و همرزمان شهید در قطعه 29 بهشت زهرا(س) انجام می گیرد. این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام قیومی که از همرزمان شهید کریمی است همراه خواهد ...
آقایوسفی خبر داد؛ آغاز به کار المپیاد ورزشی دانشگاه پیام نور با بودجه 700 میلیون تومانی در قم
...> وی با بیان اینکه منتخب های المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه پیام نور سراسر کشور به مسابقات دانشجویی کشور و تیم های ملی معرفی می شوند ابراز کرد: المپیاد ورزشی دانشجویان پسر از روز دوشنبه با بودجه 700 میلیون تومانی کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و برای برگزاری مطلوب تر این مسابقات از اعتبارات استانی و ملی نیز در کنار اسپانسرینگ استفاده می شود. دکتر آقایوسفی از حضور پر شور شهروندان قمی در ...
فیض: شعر امینی تازیانه ای بر گرده ستمگری است/ علیپور: ادبیات عالی محصول وجدان عالی است
که هرچه را می نویسد منتشر می کند. من این کار را نمی کنم. به قول معروف: درخت گردکان بر این بلندی/ درخت خربزه الله اکبر! اسماعیل امینی صحبت های کوتاهش را با خوانش یکی از شعرهای طنزش به پایان برد: اگر آدمی شریف است به جان آدمیت/ ز چه رو لباس زیباست نشان آدمیت؟/ مگر آدمی شبیه بز و گاو و گوسفند است/ که نیازمند باشد به شبان آدمیت؟ نشست نقد و بررسی مجموعه شعر دلقک و شاعر دربار سروده اسماعیل امینی به همت شهرستان ادب در روز دوشنبه دهم شهریور ماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد. انتهای پیام/ ...
مردی ایستاده برچکاد علم و درایت و قلم؛ خالق بحار الانوار و فاتح قله افتخار
تلاش و مجاهدت قلمی اش تلاش کرد هم خدمتی بزرگ به عرصه فقاهت و حدیث و سایر علوم اسلامی نماید و هم با حضور مؤثر و سالم خود در عرصه حکومت، مدافع شیعیه و شیعیان و باریکه راهی در مسیر اعتلای اسلام و ایران در مسیر حکومت صفوی و حکام آن دوران باشد. عالمی برجسته با منطق مستحکم و اراده پولادین به راستی که تنها از یک عالم برجسته و منطق مستحکم و اراده پولادین برمی آمد تا در برابر کسی ...
آیت الله فاضل لنکرانی: مسائل معنوی و اخلاقی در برخی دانشگاه ها نگران کننده است
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار رئیس، هیئت امناء و مسئولین دانشگاه حضرت فاطمه معصومه(س) قم اظهارداشت: کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) از افتخارات قم، ایران و شیعه است که اقتضا دارد دانشگاهی در کنار این حرم مطهر به نام حضرت (س) باشد. وی با ابراز خرسندی از تاسیس دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت: به همّت خیّرین و مسئولین استان این دانشگاه تأسیس شد که باید به دانشگاهی بین المللی تبدیل شود ...
پیکر حجت الاسلام آل کاظمی در قم تشییع و آرام گرفت + عکس
. آخرین وداع و تدفین استاد آل کاظمی در شهر مقدس قم بنابراین گزارش، مراسم تشییع و آخرین وداع با این قرآن پژوه و مفسر حوزه علمیه ساعت 16 عصر روز سه شنبه دهم شهریورماه از مسجد امام حسن عسکری(ع) شهر مقدس قم به طرف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور خیل جمعیت، اقشار مختلف مردم از شهرهای قم، مشهد، تهران و پاکدشت برگزار شد. اقامه نماز میت توسط استاد بر پیکر شاگرد ...
شما را به خودکشی دعوت می کنم! البته نه خودکشی تن، بلکه به خودکشی هوای نفسانی
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از گرگان، شهید " رمضانعلی رحیمی " از شهدای معلم استان گلستان است که در سطور زیر زندگینامه پربارش را مرور می کنیم: شهید رمضانعلی رحیمی در ماه مبارک رمضان سال 1341 در روستای النگ از روستاهای شهرستان کردکوی دیده به جهان گشود. وی در دامان خانواده ای متدین پرورش یافت و اثرات این تربیت نیکو همواره در زندگی او مشاهده می شد. پس از گذشت هفت بهار از عمر پر برکتش، وارد ...
زندگینامه محمد بهمن بیگی معلم بزرگ ایل به همراه مجموعه تصاویر
اقدامی سنجیده و فرهنگی، مجموعة آثار بهمن بیگی را در قالب بسته ای نفیس در سال 1389، تجدید چاپ می کند. طی سال های بعد از رهایی بهمن بیگی و بازگشتش به شیراز، دانش آموختگان مکتب او بارها به مناسبت نکوداشت روز معلم، در شهرهای مختلف از جمله تهران، شیراز، اصفهان، سمیرم و ...مراسم با شکوهی برگزار می کردند و بهمن بیگی نیز در همه آن ها حضور یافته و با فرزندانش دیدار و گفت و گو می کرد. ...
تشکیل اولین گروه ترور در ایران
کمیته نزد مردم شد. مرحوم ملک الشعرای بهار که تا آن زمان نسبت به اقدامات کمیته مجازات سکوت کرده و مخالفتی ابراز نکرده بود در مجله نوبهار مقاله تندی علیه کمیته و این اقدام آنان منتشرکرد. متعاقب این مقاله تعدادی از اعضای کمیته در دوره رئیس الوزرایی نجفقلی خان بختیاری صمصام السلطنه در سال 1297 شمسی(1336 قمری) دستگیر شدند اما با تهدید مقامات از سوی اعضای دستگیرنشده، صمصام السلطنه عقب نشینی کرده و آنها ...
شفای آیت الله حائری با عنایت امام حسین(ع)
قلوب بیشتر می شد و به مقام او از این کارها لطمه ای وارد نمی آمد... خود بضاعت خود را از بازار می خرید، برای منزل خود آب از آب انبارها می آورد، اشتغال به کار منزل پیدا می کرد، مقدم و مؤخر و صدر و ذیل، پیش نظر پاک آنها یکسان بود. تواضعشان به طوری بود که مایه تعجب انسان می شد و مقامات آنها محفوظ بود، محل آنها در قلوب بیشتر می شد. * حضور زنان محجبه در مراسم تشییع مؤسس حوزه علمیه قم همراه با ...
محمد رسول الله اثری فاخر در مقابل جنایات وحشیانه تکفیری ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ،محمد رسول الله فیلم ساخته شده به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی محمد (پیامبر اسلام) را روایت می کند به تازگی در روز چهارم شهریور بر روی پرده سینماهای کشور و از روز 5 شهریور به اکران بین المللی همزمان با جشنواره مونترال رفته است. بر اساس پیش بینی ها استقبال از این اثر فاخر در سینماهای کشور با رشد چشم گیری روبرو بوده است و بر اساس اعلام ...
انتخاب و انتصاب اعضای شوررای مرکزی دوره پنجم
محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، احکام انتصاب یازده نفر عضو شورای مرکزی دوره پنجم را صادر کرد مطابق مفاد آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی معدن ، هیئت عمومی هفت نفر از اعضای شورا را بطور مستقیم از بین خود (اعضای هیات مدیره سازمان استان ها ) انتخاب کردکه به ترتیب اولویت تعداد آرا کسب شده در هر رشته به شرح زیر بودند: رضا بستامی ، لرستان ، معدن بهروز قادری ، کردستان ، معدن منوچهر رخ ، کرمان ، معدن رسول سید حسینی ، قم ، زمین شناسی شهرام مبصر ، اصفهان ، زمین شناسی مجید اسماعیل گوهری ، فارس ، متالورژی استخراجی عباس دلالی اصفهانی ، اصفهان ، نقشه برداری برای انتخاب چهار نفر دیگر هیئت عمومی دو نفر از هر رشته انتخاب کرد که به ترتیب اولویت تعداد آرا کسب شده به شرح زیر بودند: هرمز ناصرنیا ، تهران ، معدن نادعلی اسماعیلی دهج ، تهران ، معدن سید نعمت اله حقیقی ، همدان ، زمین شناسی پریسا اسماعیل زاده ، آذربایجان غربی ، زمین شناسی داود شهرکی ، سیستان بلوچستان ، متالورژی استخراجی شیدا سیدی ، خراسان رضوی ، متالورژی استخراجی تقیه ، فارس ، نقشه برداری اسماعیل توتونچی ، تهران ، نقشه برداری پس از معرفی منتخبان به وزیر ، از بین هشت نفر گروه دوم افراد زیر تعیین و منصوب شدند: نادعلی اسماعیلی دهج سید نعمت اله حقیقی شیدا سیدی اسماعیل توتونجی متن حکم به شرح زیر است: در اجرای ماده 21 قانون نظام مهندسی معدن ، و با توجه به نتایج انتخابات سیزدهمین اجلاس هیات عمومی ، جنابعالی به مدت سه سال به عضویت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن منصوب میشوید انتظار میرود با همکاری معاونت امور معادن و صنایع معدنی و سایر اعضای شورا ، در چار چوب قانون یاد شده و آیین نامه اجرایی آن در تحقق اهداف و پویایی بخش معادن و صنایع معدنی تلاش سازنده معمول نمایید. محمد رضا نعمت زاده ...
زندگینامه فریدون جیرانی به همراه مجموعه تصاویر
فرهنگ را در خیابان ها دیدند، فکر کردند که باید به مردم بپردازند و مردم را نقد کنند. من وقتی با آن طیف اول بچه ها که اسم و رسمی هم نداشتند، سال 1367 را عرض می کنم چون اسم و رسم دارها از سال 1373 و 1374 به بعد شروع شدند، فاصلة بین 1367 تا 1374 این جریانات مردمی، اسم و رسمی نداشت و می گفتند به جای نقد مردم، به نقد دولت مردان بپردازید. همان چیزی که ما امروز در جامعه می بینیم. جیرانی: این نظر ...
40 سازمان مردم نهاد سال جاری فعالیت خود را در کرمان آغاز می کنند
.... محمودی نیا: با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان 170 برنامه فرهنگی ورزشی تنها در دهه کرامت امسال توسط اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان برگزار شد و این برنامه ها با حضور و حمایت فعال سمن های اداره کل در سطح شهرستان های استان کرمان اجرا شد. همچنین در مرکز استان نیز جشنواره زیر سایه خورشید با حضور بیش از 6 هزار نفر برگزار و این جشنواره همه ساله با حضور خادمان حرم امام رضا (ع ...