سایر منابع:
سایر خبرها
پربیننده ترین سایت های خبری+جدول
گروه سیاسی: برخی تصور می کنند که فضای مجازی همیشه بیش از هر جریان سیاسی در اختیار اصلاح طلبان و حامیان اصلاحات بوده است اما واقعیت این است که سایت های خبری و تحلیلی اصولگرا خصوصا در چند سال دولت احمدی نژاد، به واسطه حمایت های مستقیم و غیرمستقیم، فضای مجازی فارسی را به تسخیر خود درآورده بودند. با بررسی رتبه های الکسای سایت های خبری به وضوح مشخص می شود که تعداد رسانه های اصلاح طلب در بین سایت های
مصباح علاوه بر هاشمی با شهید بهشتی هم زاویه داشت/ احمدی نزاد نتیجه نگرش آیت الله مصباح بود
. با این وجود در مجموعه جریان اصلاح طلبی افرادی حضور داشتند که به مرور زمان در دولت اصلاحات به نام و نشانی رسیده بودند و صداهای بلندتری نسبت به بقیه داشتند. ممکن است این افراد نسبت به آیت ا... هاشمی جفا کرده باشند یا اقداماتی انجام داده باشند که مورد تایید قاطبه اصلی اصلاح طلبان قرار نگرفته باشد. بنده به خاطر دارم که این گونه افراد در همان زمان نیز از طرف اصلاح طلبان اصیل و معتدل به خاطر مواضعشان
اصلاح طلبان و انتخابات مجلس
طلبی است؛ گفتمانی که پس از هشت سال اغما این بار نه از زبان اصلاح طلبان که از لسان اعتدالیون جاری می شود. حال انتخابات مجلس برای نیروهای اصلاح طلب بسیار حساس است؛ جایی که آنان می توانند با تصمیمات درست بار دیگر به عرصه مستقیم سیاست ورزی برگردند و یا با گاف های سیاسی بار دیگر به محاق بروند و دولت روحانی را هم در منگنه بگذارند. حال نگاهی می اندازیم به احتمالات پیش روی این جریان
بازی بی قاعده شاهزاده های صعودی!
به وزارت کشور برسد. در حال حاضر او منزوی تر از قبل به نظر می رسد. محمد بن سلمان در جلسات دولت به ریاست او شرکت نمی کند و برای حذف او از صحنه سیاسی برنامه می ریزد. پسر شاه با تهدید و تطمیع مقامات و شاهزادگان سعودی باقیمانده در حاکمیت کاری کرده تا اغلب آنها محمد بن نایف را بایکوت کنند تا جلسه سه شنبه های ولیعهد خالی تر از همیشه باشد. مشکل دیگر نایف این است که به خاطر فعالیت های امنیتی اش نه
همراهی اصلاح طلبان و جریان اعتدال در انتخابات مجلس
یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با استقبال از تحرکات سیاسی محمدرضا عارف برای انتخابات مجلس آینده گفت که اگر فعالیت سیاسی اصلاح طلبان برای انتخابات با اختلال مواجه نشود مجلس آینده با اکثریت اصلاح طلب تشکیل خواهد شد. محمدرضا تابش در گفت وگو با ایسنا درباره گمانه زنی های مربوط به حضور محمدرضا عارف در سر لیست اصلاح طلبان اظهار کرد: هنوز راجع به سرلیستی اصلاح طلبان بحثی نشده اما وجود
آقای سفیر! با چه استدلالی مناسبات با دشمن منطقه ای را الگوی تعامل معرفی کردید؟
مناسبات تهران و باکو در سالهای گذشته را ناشی از افشاء گری رسانه های ایران درباره جمهوری آذربایجان و واکنش مراجع و روحانیون به مسابقه مبتذل یوروویژن در باکو در سال 2012 دانسته است. اظهارات سفیر کشورمان در باکو، مبنی بر الگو بودن تعامل ایران و جمهوری آذربایجان و دیپلماسی برد- برد، برای کارشناسانی که از نزدیک تحولات جمهوری آذربایجان را دنبال می کنند، سوال برانگیز است، از این جهت که در عالم واقع
4دهه فعالیت جامعه روحانیت مبارز/شیخ های سیاست پیشه!
نمایندگی تهران در مجلس را دارد، وقتی اواخر تیرماه امسال با سؤالاتی درباره چرایی سکوت جامعه در حمایت از اعضای خود در قبال اتهامات احمدی نژاد در سال 88 مواجه می شود، می گوید: آقای هاشمی رفسنجانی در جلسات روحانیت به دلیل محذوریتی که به لحاظ امنیتی دارند شرکت نمی کنند. البته طبعا بعد از انتخابات 88 فاصله زیاد شد و دیگر انگیزه ای قوی برای اینکه حتما جلسات در دفتر ایشان باشد وجود نداشت و جامعه روحانیت چنین
برنده رقابت "ژوله - حیایی" مشخص شد
جریان اصلاح طلب، با یادآوری نقش آفرینی حیایی در فیلم قلاده های طلا، از همفکران خود خواستند به حیایی رأی ندهند و به ژوله که قبلاً سردبیر یکی از نشریات اصلاح طلبان بود ، رأی بدهند. بدین ترتیب، ماجرا سیاسی شد و برخی فعالان فضای مجازی متعلق به جریان اصولگرا نیز به تبلیغ حیایی پرداختند. در این میان ، هواداران امیر تتلو (خواننده زیر زمینی) هم که از انتقاد ژوله نسبت به تتلو شاکی بودند
دخالت غیرمستقیم دولت در انتخابات/ تغییر 4 استاندار و شایعه عزل 3 استاندار دیگر
در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی حاضر شد و در این جمع سیاسی و حزبی به لزوم در اختیار داشتن مجلس تاکید کرد و گفت: امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. اکنون نیز نیاز به این کار داریم. باید به یک همگرایی بین اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی خوریم.
مصباح علاوه بر هاشمی با شهید بهشتی هم زاویه داشت
نشده کاری عقلانی و نتیجه بخش نخواهد بود. ضمن اینکه این مساله را نیز نباید از نظر دور داشت که انتخاب رئیس مجلس به ترکیب مجلس آینده بستگی دارد و از هم اکنون نمی توان درباره آن اظهارنظر کرد. اگر اصلاح طلبان در انتخابات آینده پیروز شوند و اکثریت مجلس را به دست بیاورند می توان به این مساله که یک شخصیت اصلاح طلب به ریاست مجلس برسد خوشبین بود. شما با ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل در بدنه
پاسخ روحانی به شبکه آمریکایی درباره احتمال دیدار یا تماس با اوباما
خلیج فارس: رییس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید این اشتباهات را جبران کند ، تصریح کرد: مردم ایران به سیاستهای دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند لذا برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم، اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته ای می تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی'سی بی اس' آمریکا که یکشنبه شب در پربیننده ترین ساعات روز تعطیل در آمریکا به روی آنتن رفت، همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی اش با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت که ما برنامه ای برای این دیدار نداریم و فکر می کنم خیلی قدم های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن گفت و گوی 'استیو کرافت' مجری برنامه '60 دقیقه' شبکه تلویزیونی CBSآمریکا با رییس جمهوری چنین است: مقدمه رییس جمهوری: از این فرصتی که پیش آمده تا راجع به موضوعاتی که در شرایط فعلی جهان هم برای منطقه ما و هم برای کل جهان اهمیت دارد، گفت و گو کنیم، خوشحالم. فکر می کنم صلح، امنیت و ثبات مهم ترین اهدافی است که همگان خواهان آن هستند و زمینه ای برای پیشرفت و توسعه خواهد بود که به نفع همه بشریت است. در ابتدای مذاکرات به نقل از جنابعالی اعلام شد که این قدم اول و مهم برای بهبود روابط دو کشور است. آن زمان خیلی خوشبین نبودید که این مذاکرات موفقیت آمیز باشد، اما به توافق رسیدید، اکنون نظرتان چیست؟ توافق بسیار سختی بود، پیچ و خم های بسیار زیادی داشت. در مذاکراتی که نمایندگان 7 کشور با هم، راجع به مسایلی که برای دو طرف بسیار اهمیت دارد صحبت می کنند، پیش بینی اینکه آیا مذاکرات در نهایت به توفیق دست پیدا می کند یا نه،خیلی آسان نیست اما من هیچ وقت نسبت به مذاکرات بدبین نبودم و همیشه می گفتم که خوش بینی شاید زیاد نباشد اما بدبینی هم درست نیست و باید همه تلاش خود را برای دستیابی به موفقیت، بکار بگیریم. اولین گام موفقی که در توافق موقت ژنو برداشتیم، معنایش این بود که این راه گرچه سخت است، اما راه درستی است و می تواند ما را به اهدافمان برساند. امروز خوشحالم که قدم های بسیار مهمی در این زمینه برداشته ایم و در حال برداشتن گام های نهایی هستیم. با این توافق به چه چیزی دست پیدا کردید؟ خود توافق بسیار مهم بود. آنهم در یک مسأله بسیار مهمی ، یک طرف توافق یعنی ایران کاری را انجام می داد و آن را برای توسعه خودش لازم می دانست و طرف دیگر نسبت به همان اقدام بدبین بود و احساس می کرد که ممکن است تهدیدی برای صلح و امنیت باشد. بنابراین، فاصله بین دو طرف بسیار زیاد بود. خود به دست آمدن تفاهم و توافق یعنی یک موفقیت بزرگ برای دو طرف. آنچه ما به دست آوردیم در واقع اهدافی بود که از روز اول آن را دنبال می کردیم و آن اینکه بتوانیم بدون مشکل فعالیت هسته ای صلح آمیز خود را داشته باشیم. تحریم ها برداشته شود و قطعنامه های ظالمانه ای که علیه ایران بوده، لغو شوند. همانطور که مستحضر هستید در داخل امریکا حزب جمهوریخواه و متحد آمریکا یعنی اسراییل، به این توافق حمله کردند و اسراییل این توافق را یک اشتباه تاریخی خواند. آیا شما متعجب شدید که چنین بحث های داغ و تند و تیزی درخصوص این توافق در آمریکا انجام شده است؟ قابل پیش بینی بود که یک مسأله به این مهمی نمی تواند بدون مخالف باشد اما بعضی از تعبیرات ممکن است مطرح شود که ناخوشایند باشند و شما را متعجب کند. به هر حال عده ای مخالف بودند و هنوز هم مخالف هستند، بعضی ها شاید به دلیل اینکه نمی خواستند حزب رقیبشان در آمریکا پیروز شود، بعضی ها هم دلایل دیگری برای مخالفت داشتند. اصولاً مخالفین توافق منطقشان قوی نبود. دلیلش این است که کشورهایی که به این توافق نظر مثبت دارند، اکثریت قاطع کشورهای جهان هستند و مخالفین به یک رژیم و عده ای در آمریکا محدود شده است. البته در میان کشورها هم ممکن است بعضی از دسته جات و احزاب، مخالف آن باشند، اما دولت های جهان همه با هم به این توافق خوش آمد گفتند. مخالفین گفتند که آمریکا خیلی مصالحه کرده و از ایران چیز خاصی نگرفته، آمریکا قرار است تحریم ها را بردارد و 15 سال محدودیت روی برنامه های هسته ای ایران باقی بماند و بعد از آن ایران آزاد است تا یک بمب اتمی بسازد و آن موقع منابع بیشتری در مقایسه با امروز خواهد داشت. نظرتان در این خصوص چییست؟ و فکر می کنید این سخنان دقیق است و ایران چه چیزی از دست داده و چه امتیازاتی برای رسیدن به این توافق داده است؟ اگر کشوری می خواست با امکانات فنی که دارد به بمب اتم دست پیدا کند این توافق،توافق بسیار بدی برای آن کشور بود چرا که این توافق از همه طرف برای رسیدن به بمب اتم محدودیت هایی را به وجود می آورد. اما اگر کشوری از ابتدا به دنبال فناوری صلح آمیز بوده، هیچ ضرری نکرده است. ما می خواستیم این اتهام نادرست که ایران دنبال سلاح اتمی است، زدوده و برطرف شود و همه دنیا بفهمند که تصمیم و هدف ایران یک فعالیت صلح آمیز است. به نظر من روشن است کشوری که ان پی تی را می پذیرد و عضو پادمان است و درهای خود را روی بازرسین باز کرده، دنبال سلاح اتمی نیست و از آن بالاتر ایران در سال های 2003 تا 2005 به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد. ساخت سلاح اتمی با عضویت در پادمان و پروتکل، هیچ معنایی نخواهد داشت. بنابراین روشن است که ما در این توافق محدودیت هایی برای یک دوره زمانی پذیرفتیم، به دلیل اینکه اعتماد بیشتری در منطقه و جهان بوجود بیاید. ما در این قدمی که برداشتیم، ضرر نخواهیم کرد. چون ما به فعالیت خودمان در تحقیق و توسعه ادامه می دهیم، اصل غنی سازی در ایران از طرف جهان پذیرفته شده، قطعنامه هایی که علیه ما بوده لغو شده و تحریم ها نیز برداشته می شود. بنابراین در مجموع این توافق یک توافق برد – برد است. هم به نفع ماست و هم به نفع کشورهایی که با ما مذاکره کردند. ایجاد اعتماد بین دو کشوری که مدت ها با هم دشمن بوده اند دشوار است. شما چطور می خواهید ذهنیت مردم آمریکا را بویژه با توجه به گزارش های آژانس بین المللی درباره ایران، تغییر دهید؟ بین ایران و آمریکا اعتمادی وجود نداشته و امروز هم وجود ندارد و این مسأله روشنی است. مردم ایران به سیاست های دولت آمریکا اعتمادی ندارند و به اعمال و اقدامات دولت آمریکا در سال های طولانی گذشته معترض هستند و در آمریکا هم برخی ممکن است نسبت به ایران اعتماد کامل نداشته باشند. اما نسبت به موردی که شما مطرح کردید، به هر حال آژانس بازرسی های فراوانی را از سال 2003 تا 2005 انجام داد، مخصوصاً از زمانی که در سال 2003 ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفت و قبول کرد. بعد از صدها ساعت بازرسی و گزارش های متعدد، در قطعنامه شورای حکام در نوامبر 2004 به صراحت آمد که فعالیت ایران هیچگونه انحرافی نداشته و آنچه مهم است اینکه کشوری از مسیر صلح آمیز خودش منحرف نشده باشد، ولو اینکه آژانس ایراداتی را نسبت به فعالیت آن کشور داشته باشد. اما نهایت امر مهم بود که آژانس گفت که هیچگونه انحرافی دیده نشده است. در تمام گزارشات آژانس در طول 12 سال گذشته ،همواره آژانس گفته در سایت های اعلام شده هیچگونه انحرافی را مشاهده نکرده است. این همه گزارش آژانس باید برای افرادی که بی طرف هستند کاملاً اعتمادآفرین باشد.اگر دولتی یا کشوری می خواست دنبال سلاح اتمی برود راه های دیگری برای این کار وجود داشت. ضمن اینکه ایران کشوری است که در طول 200 سال گذشته سابقه تجاوز به هیچ کشوری را ندارد و ایران خود قربانی سلاح کشتار جمعی و شیمیایی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2011 اعلام کرده که ایران آزمایشاتی با مواد انفجاری با قدرت بالا داشته واین نشان داد که گویا برنامه ایران در سال 2003 کاملا صلح آمیز نبوده است؟ ایران با آژانس توافق کردند که این ابهام را به حل و فصل نهایی برسانند. آژانس سوالاتی در این زمینه دارد که ما در حال گفتگو با آژانس برای پاسخ به این سوالات هستیم. در ایران هم توافق،مخالفان خاص خودش را دارد. نظر شما درخصوص این مخالفت ها چیست و آیا تشابهی بین مخالفت هایی که در ایران و آمریکا انجام می شود، می بینید؟ تشابه وجود دارد. به هر حال در آمریکا عده ای با این توافق مخالف هستند و در ایران هم این توافق مخالفانی دارد و این طبیعی است. چرا که مخالفان همیشه حداکثر را نگاه می کنند حال آنکه در یک توافق هیچ طرف به حداکثر نمی رسد. همواره باید دو طرف از آن حداکثر یک مقدار کوتاه بیایند تا به توافق برسند. بنابراین هر کسی که دنبال حداکثر نتیجه است، می بیند کشورش به آن حداکثر نرسیده و اعتراض می کند. اما مهم نتیجه این توافق است. نتیجه این توافق به نفع همه و به نفع دو طرف است. به دلیل اینکه درباره یک موضوع بسیار پیچیده و حساس توانستیم پای میز مذاکره به تفاهم و توافق برسیم و بتوانیم جلوی سوء ظن ها را بگیریم و اولین گام را در مسیر اعتماد برداریم. البته برای دستیابی به اعتماد بین ایران و آمریکا، نیاز به زمان طولانی و فراوانی وجود دارد تا دو کشور به اعتماد برسند. اما مهم این است که از یک نقطه ای شروع کنیم و این نقطه، نقطه ای بوده که ما آغاز کردیم. در اجرای دقیق این توافق می توانیم قدم های بیشتری را برای اعتماد برداریم. برخی از مخالفین توافق در ایران نهادهای قدرتمند هستند، برای مثال سپاه پاسداران با این توافق مخالفت کرده است. شما با این مخالفان چطور کنار می آیید؟ ما همه در کشور یک چارچوب دموکراتیک را پذیرفته و قبول کرده ایم. هر نهادی طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد و با آن اختیارات پیش خواهد رفت. زمانی که نهادهای مسئول در ایران توافق را بپذیرند، همه تسلیم آن نهادها خواهند بود. اما قبل از آنکه در یک موضوعی، نهاد مربوطه تصمیم نهایی را بگیرد، روشن است که عده ای مخالف و عده ای موافق خواهند بود و نظرات خودشان را اعلام می کنند اما در نهایت بعد از آنکه توافق مورد تأیید نهادهای مسئول قرار گرفت همه تسلیم آن خواهند بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به آن توافقی که مورد تأیید نهادهای مسوول قرار بگیرد، احترام خواهد گذاشت. رهبر جمهوری اسلامی ایران از این مذاکرات حمایت کرد اما این توافق بخصوص را مورد حمایت قرار نداده اند؟ اصل مذاکرات را مقام معظم رهبری تأیید کردند. بارها هم گفتند که من مذاکرات را قبول دارم که دو طرف با هم مذاکره کنند. توافق موقت ژنو با موافقت ایشان اجرا شد. امروز هم تصمیم نهایی را نسبت به این توافق به نهادهای مسئول واگذار کرده اند. بنابراین آن زمانی که نهادهای مسئول در تصمیم نهایی خودشان این توافق را بپذیرند، معنایش آن است که مقام معظم رهبری هم آن را قبول دارند و تأیید خواهند کرد. آیت الله خامنه ای گفتند که این توافق باید بسیار دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و از مجلس خواسته اند که این کار را انجام دهد. به نظر شما امکان دارد که مجلس ایران این توافق را رد کند؟ مجلس فعلاً در کمیسیون ویژه ای که برای این کار تشکیل داده است، این توافق را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین یک نهاد مهم دیگر به نام شورای عالی امنیت ملی این توافق را مورد رسیدگی و بررسی قرار می دهد و این 2 نهاد نظرات خودشان را اعلام خواهند کرد. مهم این است که هر 2 نهاد در این تصمیم گیری طبق قانون و در چارچوب مقرراتی که دارند بررسی این توافق را ادامه بدهند. به نظر من هر دو نهاد در هفته های پیش رو به تصمیم نهایی خواهند رسید. فکر می کنید این تصمیم، تصمیمی مثبت برای توافق خواهد بود؟ به هر حال اکثریت مردم ما در نظرسنجی ها نسبت به این توافق نظر مثبت دارند و معمولاً نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی از نظرات عموم مردم فاصله ندارند و در همان مسیر حرکت می کنند. فکر می کنید که این توافق وتو شود؟ ما سیستمی به نام وتو به آن صورتی که شما در کنگره آمریکا دارید، نداریم. به هر حال شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس شورای اسلامی یک چیزی را بررسی، رد و یا تصویب می کنند. مجلس شورای اسلامی موضوعی را مورد بررسی قرار می دهد و با رأی گیری معلوم می شود نظر نهایی اش چیست. به نظر می رسد در پارلمان مباحث بسیار داغی مطرح خواهد شد و فکر می کنید احتمال دارد که مجلس شورای اسلامی این توافق را رد کند؟ هر احتمالی وجود دارد اما به اعتقاد من منطق آنهایی که موافق توافق هستند، منطقی بسیار قوی است. در هفته های گذشته هر دوطرف این موفقیت ها را زیر سوال برده اند و از زمانی که این توافق انجام شده، شعار مرگ بر امریکا و اسراییل سر داده می شود و آیت الله خامنه ای هم هنوز آمریکا را شیطان بزرگ خطاب می کند. آیا به نظر شما امریکا هنوز شیطان بزرگ است؟ تخاصمی بین ایران و آمریکا از زمان دولت مصدق تا امروز وجود داشته که مدت زمان بسیار مدیدی است. این اختلاف، فاصله و بی اعتمادی به زودی از بین نخواهد رفت. مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم و یا به سمت کاهش این تخاصم. دولت من از ابتدا اعلام کرده که می خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم بوده، می خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می کنم ما اولین قدم ها را برای کاهش این تخاصم برداشته ایم. فکر می کنید که آمریکا شیطان بزرگ است؟ شیطان در اصطلاح دینی ما به آن قدرتی گفته می شود که دیگری را فریب می دهد و حرف هایش حرف های دقیق و منطبق با واقعیت نیست. آنچه می توانم بگویم آمریکا نسبت به ایران اشتباهات فراوانی در گذشته داشته که باید این اشتباهات را جبران کند. سخت است برای بسیاری از امریکایی ها که اوباما توافقی را با ایران به عنوان کشوری امضا کرده که شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل سر می دهد. شما چطور توضیح می دهید و آیا این ها به خاطر مسایل داخلی در ایران است و آمریکایی ها باید چگونه این شعارها را تفسیر کنند؟ این شعاری که داده می شود، شعار علیه مردم آمریکا نیست، مردم ما به مردم آمریکا احترام می گذارند. مردم ایران در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند، اما در عین حال اگر سیاست های دولت آمریکا علیه منافع مردم بوده ، طبیعی است که ملت ما در برابر این مسأله حساسیت به خرج دهند. در انقلاب اسلامی که مردم علیه شاه قیام کردند، آمریکا به شدت از شاه حمایت کرد و تا آخرین لحظات می خواست شاه را حفظ کند و حتی می خواست شرایطی پیش بیاید که شاه را برگرداند. در جنگ هشت ساله آمریکایی ها مخصوصاً در سال های آخر جنگ از صدام حمایت کردند. مردم اینها را فراموش نمی کنند و از یاد نمی برند. ما نمی توانیم گذشته را فراموش کنیم اما در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد. منطق ما این است که اگر با کشور و یا دولتی در دورانی هرچند طولانی تخاصم داشتیم، می توانیم برای آینده بهتر فکر و برنامه ریزی کنیم. من فکر می کنم این مذاکرات بین ایران و آمریکا و 5 کشور دیگر بسیار مهم بود و تفاهم و توافقی که انجام گرفت معنایش این بود که ما قادریم مسایل مهم را با مذاکره و با منطق حل و فصل کنیم. مرگ بر آمریکا یک مفهوم ساده است و جای هیچ تفسیری به جا نمی گذارد و شعاری آشتی جویانه نیست. فکر می کنید روزی برسد که در نتیجه این توافق، چنین شعارهایی داده نشود؟ من اگر بخواهم به تاریخ همین سی و چند سال بعد از انقلاب اسلامی اشاره کنم، در یک دورانی بود که شعار مرگ بر آمریکا خیلی شدید بود، در سال های اول انقلاب یعنی سال 1979 و سال 1980. بعد در یک دورانی این شعار کمرنگ شد و دو مرتبه این شعار در یک مقطعی شروع شد. این معنایش این است که همه چیز وابسته به خود آمریکاست، اگر آمریکا تخاصم را کنار بگذارد و اگر حسن نیت را آغاز کند و اگر گذشته را جبران کند، شرایط آینده میان ایران و آمریکا عوض خواهد شد. ایران و آمریکا توافقی برای برداشته شدن تحریم ها امضا کرده اند. اثر این توافق را در آینده چگونه می بینید؟ هنوز که عمل نشده. فعلاً باید مسأله از کنگره عبور کند و تمام شود تا مسأله رفع تحریم ها شروع شود. البته شما می دانید تحریم ها فقط در زمینه هسته ای برداشته می شود. آمریکا یی ها تحریم های دیگری دارند که آن تحریم ها باقی می ماند. ما کلاً با تحریم مخالف هستیم. تحریم راه درستی نیست. تحریم زبان تهدید و فشار است، اگر این زبان را کنار بگذاریم و با زبان احترام با هم صحبت کنیم آن وقت شرایط حتماً عوض خواهد شد. یک سری موانع وجود دارد و اختلافاتی باقی خواهد ماند که آیا ایران به آژانس اجازه بازررسی از مکان های حساس را می دهد؟ شما فکر می کنید ایران و آمریکا به این توافق تا چه اندازه متعهد هستند؟ به هر حال دو طرف که در طول 2 سال مذاکره و چانه زنی کردند و روی کلمه به کلمه و خط به خط این توافق با هم بحث کردند و بعد از 2 سال مذاکره شبانه روزی به توافق رسیدند، معنایش این است که اراده سیاسی دارند که این توافق را اجرایی و عملیاتی کنند. من از طرف ایران می توانم بگویم که ما هر تعهدی را که در تاریخ گذشته امضا و اعلام کرده ایم، نسبت به آن پایبند بوده ایم. حتی در قراردادهای اقتصادی مان شما اگر نگاه کنید با هر کشوری اگر قراردادی داشتیم ما آن قرارداد را اجرا کرده ایم. در سایر معاهدات بین المللی و بین دو کشور، ما پایبند به قرارداد خودمان بوده ایم، در این توافق هم اینچنین خواهد بود. ایران به این توافق و به تعهدات خود عمل خواهد کرد و با آژانس در چارچوب پادمان و بعدها در چارچوب پروتکل الحاقی عمل خواهد کرد و آژانس در چارچوب معاهدات بین المللی می تواند در ایران بازرسی های خود را انجام دهد. مخالفت هایی در هر دو طرف وجود دارد و احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد و حتی جمهوری خواهان گفته اند که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد. آیا این باعث خواهد شد که توافق شکسته شود و ایران آمادگی دارد همچنان در مسیر توافق باقی بماند؟ توافق دو طرف دارد. ما به همه بندهای این توافق متعهد هستیم تا زمانی که طرف مقابل ما هم متعهد باشد و به توافق عمل کند. اگر بخواهد توافق توسط طرف مقابل شکسته شود، طبیعی است که توافق یکطرفه معنا و مفهومی نخواهد داشت. تا زمانی که آمریکا و سایر طرف قراردادهای ما یعنی 5 کشور دیگر متعهد باشند به این قرارداد ما هم به این قرارداد متعهد خواهیم بود. شکستن این توافق به نفع کسی نیست و به ضرر همه خواهد بود و ادامه این توافق به نفع همه است. آیا ممکن است که این توافق از سوی آمریکا به خطر بیفتد ولی نه ضرورتا سایر کشورها؟ اگر همه ما به منافع مشترکمان فکر کنیم چه در آمریکا و ایران و چه در سایر کشورهای دیگر معنایش این است که باید به این توافق احترام بگذاریم. این توافق به سادگی به دست نیامده این توافق با تلاش ها و شجاعت فراوان از سوی دو طرف به دست آمده و این توافق را نباید از دست بدهیم اما به هر حال در دنیای سیاست هر احتمالی وجود دارد. ما خودمان را برای انواع احتمالات آماده کردیم، البته بعد از اجرای این توافق هر مقدار روابط ما با کشورهای مختلف در بخش های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قوی تر شود، احتمال شکسته شدن این توافق به همان نسبت ضعیف تر خواهد شد. ما باید در ماه های اولیه مراقبت بیشتری بکنیم و اگر از ماه های اولیه عبور کنیم به نظرم پایه های این توافق روز به روز محکم تر خواهد شد. فکر می کنید که سطح اعتماد بین ایران و آمریکا به خاطر این توافق بهبود پیدا کرده است؟ در حال حاضر دو طرف یک قدم به پیش گذاشته ایم. دو طرف موارد مورد اختلاف را مطرح کردیم، موارد بی اعتمادی در زمینه مسأله هسته ای را به گفتگو گذاشتیم و در نهایت روی یک متنی به تفاهم و توافق رسیدیم. این به معنای برداشتن یک گام بزرگ است. فکر می کنید این گام سطح اعتماد را بهبود بخشیده است؟ نسبت به قبل بهتر شده اما معنایش این نیست که همه اختلافاتی که داریم حل شده باشد و یا همه بی اعتمادی ها برطرف شده باشد. در یک موضوع و در یک مسأله ما توانستیم بر مشکل فائق شویم. یک سری مباحثی در داخل و خارج ایران و آمریکا هست که توافق هسته ای می تواند کاتالیزوری باشد برای همکاری مشترک بین دو کشور. یکی از این زمینه ها مبارزه با داعش است و هم ایران و هم آمریکا این گروه را مرگبار می دانند. فکر می کنید فضایی برای همکاری یا رایزنی در این زمینه و مبارزه با داعش وجود دارد؟ خیلی زمینه ها وجود دارد که در آن زمینه ها ممکن است اهداف مشترک یا منافع مشترک وجود داشته باشد. اما مهم این است که در همین توافق هسته ای ما در مقام عمل ببینیم دو طرف چگونه عمل خواهند کرد، نحوه عمل ایران و آمریکا نشان خواهد داد که ما در اجرای موضوعی که به تفاهم و توافق رسیدیم تا چه حد جدی و پایبند هستیم. البته زمینه های دیگری در آینده وجود خواهد داشت، مهم این است که در این قدم اول بتوانیم جای پایمان را محکم بکنیم و دقیقاً به این توافق به خوبی عمل کنیم، به خوبی عمل شدن به این توافق فضای جدیدی را بوجود خواهد آورد. گفتید که تمایل دارید با هر کشور درخصوص پایان خونریزی های سوریه صحبت کنید. فکر می کنید یک راه حل عملی برای بحران سوریه چیست؟ در یک کشوری که بخش بزرگی از این کشور توسط تروریست ها اشغال شده و در داخل این کشور خونریزی جریان دارد، میلیون ها نفر از مردم این کشور آواره شد ه اند، چطور امکان پذیر است با تروریست ها بجنگیم بدون اینکه از دولت آن کشور پشتیبانی و به آن کمک کنیم. آیا امکان پذیر است که ما دولت آن کشور را تضعیف بکنیم و همزمان بگوییم ما با تروریست ها می جنگیم؟! هر مقدار ارتش و دولت سوریه تضعیف شود، معنایش این است که زمینه پیش روی برای گروه های تروریستی و از جمله داعش فراهم شده است. بنابراین این متضاد و متناقض است که از یک طرف بگوییم با گروه های تروریستی مخالفیم و از طرف دیگر بگوییم دولت فعلی هم نباید بماند. مگر بدون اینکه آن دولت بماند ما می توانیم با تروریست ها مبارزه کنیم. البته بعد از اینکه با تروریسم مبارزه شد و یک فضای امنی بوجود آمد، آن وقت زمان آن است که بگوییم درباره قانون اساسی و یا حکومت آینده بحث و صحبت شود و گروه های موافق و مخالف پای میز مذاکره بنشینند. اما در شرایط خونریزی و در شرایط اشغال کشور چه راهی وجود دارد؟ آنهایی که می گویند ما می خواهیم داعش را از بین ببریم و حکومت سوریه را تضعیف کنیم، نادانسته و یا دانسته حرف های متضاد و متناقض به زبان جاری می کنند. شما در کمپین انتخاباتی خود گفتید که می خواهید درها را به روی ایران باز کنید، تحریم ها را لغو کنید، آبادانی و رفاه به ایران بیاورید و ایران را به جایگاه خود برسانید. اما به نظر بخشی از وعده های شما تحقق پیدا نکرده است مثل آزادی بیان و آزادی دو رهبر اپوزیسیون که مدتی است در حصر هستند و یا دسترسی های بیشتر به اینترنت. فکر می کنید این پیروزی شما باعث خواهد شد که بتوانید دستور کاری خود را به جلو ببرید؟ من فکر می کنم در زمان دو ساله ای که از دولت من گذشته، نسبت به وعده هایی که دادم تا حد زیادی موفق بود ه ام و به آن وعده ها عمل کرده ام. البته معنایش این نیست که به صد درصد آنچه گفته ام عمل شده اما در همه زمینه ها قدم های مثبتی برداشته شده است. امروز ما در روابط با کشورهای دیگر فضای نویی را احساس می کنیم. ما با دولت های مختلف با کشورهای مختلف روابط نزدیک تری پیدا کرده ایم و علاقمند هستیم با سایر کشورهایی هم که روابط ما صمیمی نیست به سمت روابط بهتر حرکت بکنیم. در زمینه مسایل سیاسی و اجتماعی نیز امروز فضای دانشگاه های ما نسبت به دو سال پیش به مراتب آزادتر، بهتر و با نشاط تر است در مناسبت های مختلف در دانشگاه ها، جلسات مختلف، اجتماعات بزرگ به پا می شود، احزاب مختلف، تفکرات مختلف نطق های خودشان را ایراد می کنند و حرف های خودشان را می زنند. در روزنامه ها و رسانه ها آزادی بیشتری نسبت به گذشته احساس می شود و همین طور ما در زمینه فضای مجازی و اینترنت امروز پهنای باند ما نسبت به دو سال پیش، بیش از 3 برابر شده است. بنابراین فضا کاملاً نسبت به گذشته تغییر کرده. البته برخی از امور است که در اختیار دولت نیست در اختیار قوه قضاییه است، قوه قضائیه ما طبق قانون اساسی مستقل است اما در عین حال مواردی را که دولت بتواند کاری را انجام دهد، در آن زمینه در حد امکانات و اختیارات قانونی خودش اقدام خواهد کرد. برخی کسانی که تابعیت دو گانه دارند مثل جیسون رضاییان در زندان هستند. بسیاری مخالف این قضیه هستند. گویا صحبت هایی هم برای تبادل زندانیان بوده. شما در این ارتباط اظهار نظری می کنید؟ به طور کلی می توانم بگویم راجع به مسایل انسانی ما باید خارج از بحث های سیاسی قدم برداریم، به نفع همه آنهایی که امروز در زندان هستند و یا تحت تعقیب هستند تا جایی که امکان پذیر باشد. ایرانیانی که در آمریکا در زندان هستند، ایرانیانی داریم که تحت تعقیب هستند، بیشتر آنها هم به اتهام اینکه تحریم را دور زدند و شما می دانید که ما از اول تحریم را غلط و نادرست می دانستیم و تشویق می کردیم همه را که تحریم را دور بزنند. چون کار را کار غلط و ضد انسانی می دانستیم. بنابراین همه آن زندانیان را بی گناه می دانیم و زندانی کردن آنان را نادرست می دانیم. ما تلاش خودمان را از لحاظ انسانی و در حد توان انجام می دهیم. انتظار داریم که دولت آمریکا هم تلاش خودش را برای آزادی زندانیان انجام دهد. شما از تبادل زندانیان حمایت می کنید؟ من خیلی این کلمه تبادل را نمی پسندم. ولی باید از لحاظ انسانی اگر می توانیم قدمی برداریم. طرف آمریکایی هم باید قدم خودش را بردارد. هتل های شما مملو از اروپایی هایی است که بدنبال تجارت با ایران پس از لغو تحریم ها هستند. آینده ایران را چگونه می بینید؟ آیا به نظرتان سرمایه گذاران آمریکایی هم باید به ایران چشم بدوزند؟ چرا که نه. آنها هم می توانند به ایران بیایند. به نظر من این فضایی که وجود دارد که آمریکایی ها در ایران سرمایه و تکنولوژی خودشان را نیاورند، نادرست است. فضای ایران برای هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها و هم دیگران باز است برای اینکه به ایران بیایند و بتوانیم با هم فعالیت های اقتصادی داشته باشیم. البته ما امروز بیشتر به دنبال سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی هستیم تا تجارت. همین طور که می دانید گروه های فراوان از کشورهای مختلف اروپایی به ایران آمده اند و در حال حاضر هم گروه هایی در ایران هستند. آمریکایی ها هم می توانند برای سرمایه گذاری و تبادل تکنولوژی به ایران بیایند و اتفاقاً یکی از راه هایی که آن بی اعتمادی کاهش پیدا کند تقویت روابط اقتصادی مخصوصاً بین بخش های خصوصی است. می دانید که ما در ایران اقتصاد را قدم به قدم به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار می کنیم، بخش خصوصی ما و بخش خصوصی آمریکا اگر با هم در سرمایه گذاری و فناوری تبادل داشته باشند، می تواند فضا را مناسب کند و اتفاقاً توافق هسته ای ما را هم پایدارتر می کند. هر مقدار این روابط، روابط نزدیک تری باشد حتی در بخش توریسم. اگر مردم آمریکا به ایران بیایند برای دیدن آثار باستانی و طبیعت و مردم ایران هم به آمریکا بروند برای دیدن آمریکا، این می تواند دیوار بی اعتمادی را کوتاه و شرایط را برای آینده بهتر کند. آیا قصد دارید با رییس جمهوری اوباما در نیویورک آمریکا ملاقات کنید؟ ما برنامه ای برای این کار نداریم. فکر می کنم خیلی قدم های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسیم. تماس تلفنی چطور؟ نیازی نبوده که تلفنی با یکدیگر صحبت کنیم. یکبار نیاز بود که آقای اوباما تماس گرفتند و تلفنی با هم صحبت کردیم. دوباره نمی خواهید این کار را انجام دهید؟ آیا احتمالش هست که ملاقاتی باشد؟ مهم این است که ما باید برای اجرای این توافق بسیار مهم تلاش کنیم و باید اقداماتی که به نفع منافع دو طرف است، انجام دهیم. اگر ما گام های مثبتی را برداریم، شرایط برای آینده عوض خواهد شد. خیلی ممنون از وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید. خیلی متشکر. ...
راست و چپ سیاسی در کشورهای مختلف چه ویژگی هایی دارند؟
گروه گزارش ویژه مشرق - انتخابات دیگری در راه است و بار دیگر نیاز است تعهد ما با هوشمندی همراه شود. پای صندوق آمدنِ مردم فقط یک مرحله است و از آن مهمتر، این است که افرادی واقعاً شایسته به کرسی های مجلس شورای اسلامی تکیه زنند . برای رسیدن به این منظور، هر یک از ما باید اطلاعات کاملی از فضای جناح بندی ها و نامزدها داشته باشیم. دسته بندی اصلی در جامعه سیاسی ما، راست و چپ است، اصطلاحاتی که معمولاً
سوال نمایندگان درباره پاسخگو نبودن جلیلی در زمان هدایت مذاکرات
می گوید به من نمی گفتند به مجلس بیایم. دوستان نماینده ای که در دوره هشتم بودند هم می گویند مسأله هسته ای برایمان اولویت نداشت و اولویت چیز دیگری بوده است. این نماینده اصلاح طلب مجلس خاطرنشان کرد: شاید اگر واقعاً مجلس در آن زمان دخالت می کرد و حساسیتی که الان دارد را آن موقع مطرح می کرد خیلی از ابهامات وجود نداشت و خیلی از گرفتاری ها به وجود نمی آمد. اما آنچه اکنون واقعیت است این است که
حضور 70 مقام بلند پایه دولت در41 شهر طی هفته گذشته برای رسیدگی به مشکلات مردم و نظارت بر دستگاهها
بافت های شهری موجود را دنبال می کنیم. -- معاون وزارت ارشاد: ظرفیت های فرهنگی استان کرمان بستر مناسبی برای توسعه است حسین نوش آبادی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظرفیت های استان کرمان در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ، بستر مناسبی برای توسعه است. -- سلطانی فر: ساماندهی مجموعه توس یک وظیفه مذهبی، ملی و قانونی است/ پرونده ثبت جهانی توس سه سال آینده نهایی می
احمدی: با پذیرفتن توافق هسته ای برای 6 دولت آینده تعهد ایجاد می کنیم/ نباید به برجام نگاه جناحی داشت
. تشکیل کمیسیو ن برجام در مجلس بهانه ای شد تا وحید احمدی که نائب رئیسی این کمیسیون را برعهده دارد، با حضور در کافه خبر، به سئوالاتی که پیرامون جلسات این کمیسیون ویژه برای بررسی متن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 شکل گرفته است، پاسخ دهد. هر چند که در ادامه با او درباره موضوعات دیگری از جمله ترکیب مجلس دهم و انتخابات آتی، وظیفه نظارتی شورای نگهبان و... به گفتگو پرداختیم. احمدی
کمیسیون عمران مجلس خواستار استیضاح وزیر راه
از طرف نمایندگان محترم مسهود و تشدید گردیده و به دلیل ضعف عمده در تعامل وزیر مربوط با مجلس شورای اسلامی، اقناع متقاضیان از توضیحات وزیر در جلسات رسیدگی به موارد استیضاح، حاصل نگردید و با توجه به اصرار متقاضیان استیضاح بر ضرورت طرح موضوع در صحن علنی مجلس، نتایج بررسی، جمع بندی و به هیئت رئیسه ارسال شد. اما با گذشت مدتی پس از بررسی استیضاح و ارجاع موضوع، مورد دغدغه اینجانب نه تنها کاهش نیافت بلکه
فصل تغییر و رایزنی در ساختمان فاطمی
منتظر تغییراتی در وزارت کشور باشیم. اما نباید از نظر دور نگه داشت که در میان همه کارهای ریز و درشتی که در روزهای منتهی به انتخابات بر دوش وزارت کشور است موضوع دیگری هم است که مورد توجه افکار عمومی است و آن مساله تعامل با شورای نگهبان بر سر تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات اسفندماه است. وزیر کشور پیش از این گفته بود که همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا در این مورد طی جلساتی که خواهند داشت
قرائت کارگزارانی از شرافت ایرانی/همه حاشیه های آقای لیبرال دمکرات
آنها را قبول ندارد می تواند از حزب برود، حتی اگر محمد هاشمی باشد. مرعشی و کارگزاران امروز درگیر حاشیه های مالی و سیاسی هستند و همین کار آنها را در ایستگاه مجلس دهم سخت تر می کند. درست زمانی که مرعشی از فساد اقتصادی دولت قبل و عملکرد ضعیفش می گوید، برخی افکار گفتار و عملکرد وی و هم حزبی هایش را در زمینه های اقتصادی و سیاسی مرور می کنند. حال باید دید آیا مرعشی و همراهانش در کارگزاران می توانند از زیر سایه عملکرد گذشته خود راهی به سوی انتخابات مجلس دهم باز کنند یا نه؟ ...
آخرین فرصت های تشکیلات سازی برای اصلاح طلبان سپری می شود
گروه ها و احزاب اصلاح طلب در حال حاضر وضعیت چندان بهتری نسبت به عرف تحزب در ایران ندارند و با فاصله زیاد از استانداردهای تحزب واقعی در حال سیر مسیر هستند. این احزاب هرچند بعضا ویترین مناسب داشته و رسانه هایی را نیز در اختیار دارند، اما به لحاظ ساختار تشکیلاتی ضعف های عمده دارند که این ضعف ها می تواند در مقاطع حساس مانند انتخابات آسیب های جدی ایجاد کند.
برخی اختیارات دستگاه های اجرایی به استانداری ها واگذار شد
تعامل مثبت و خوب هستند و هیچ اختلافی با نمایندگان مجلس در خصوص استانداران نداریم. امیری همچنین با اشاره به جلسات وزارت کشور با اعضای شورای نگهبان در خصوص بحث تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات آتی، اظهار کرد: تأیید صلاحیت کاندیداها به عهده شورای نگهبان است و وزارت کشور نیز بایستی در انتخابات پیش رو با شورای نگهبان هماهنگ باشد ولی ما در خصوص تأیید صلاحیت ها با شورای نگهبان جلساتی را برگزار کرده و می کنیم
نامه سرگشاده زیباکلام به ناطق نوری رئیس مجلس دهم شوید
درتاثیرگذاری برسیاست های سرنوشت سازکشور و تصمیم گیری های کلان نظام کم اثرتروکم رنگ ترشود. شورای انتخابات اصلاح طلبان تشکیل می شود تکذیب انحلال کمیته انتخابات یک فعال سیاسی اصلاح طلب با رد شایعه انحلال کمیته انتخابات اصلاح طلبان گفت: قرار شد شورایی به عنوان شورای سیاست گذاری انتخابات اصلاح طلبان ایجاد کنیم.محسن رهامی در گفت وگو با ایلنا، در واکنش به خبر انحلال کمیته انتخابات شورای
توهین و تهدید روحانی؛ پاسخ تناقض تئوریک اصلاحات به سردرگمی حامیانش
کنند، توانایی حضور در سطوح بالای تصمیم گیری را ندارند. دال های مرکزی گفتمان اصلاحات سبب شد که آنان در انتخابات 1384 دکتر معین را تنها گزینه برای استمرار هوای اصلاحات در کشور بدانند و خواهان این بودند افرادی مانند مهر علیزاده که در شعاع اصلاح طلبی حضور دارند، انصراف خود را از رقابت سیاسی اعلام کند؛ هرچند فرجام انتخابات ریاست جمهوری نهم با شکست سهمگین اصلاح طلبان همراه شد اما آنان
آماده ایم با تمامی احزاب اصولگرا و اصلاح طلب ائتلاف کنیم/مواضع رهبری فصل الخطاب است
اعتدالگریان شرق کشور از شخصیت های برتر اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدالگرا تشکیل شده و به دنبال ایجاد فضای همدلی و نشاط سیاسی در شرق کشور است. صبوری فرد در پاسخ به سئوالی در خصوص دوره نهم مجلس ابراز داشت: مجلس و دولت باید مشارکت و همدلی بیشتری با یکدیگر داشته باشند. ما هیچ وقت نمی گوییم مجلس آینده باید اصولگرا و یا اصلا ح طلب باشد اما مجلس باید در راستای حفظ حقوق مردم با دولت که نهاد اجرایی کشور
نکوداشت مسجدجامعی علت برکناری مدیر فرهنگسرای عطار شد
این برنامه که توسط جمعی از نویسندگان و روزنامه نگاران و اعضاء گروه تهرانگردی به صورت مشارکتی و خود جوش برای تجلیل از تلاش های تهرانشناسی استاد انوار طراحی شده بود که به درخواست استاد انوار از تلاش های احمد مسجد جامعی نیز قدردانی شد. خبرگزاری پانا ظهر امروز درباره برکناری رییس فرهنگسرای عطار نوشت: به دنبال موج تغییرات در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رییس فرهنگسرای عطارنیشابوری نیز
کارگزاران موافق سرلیستی عارف نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وحید فیاضی،عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا درباره اختلاف کارگزاران و اصلاح طلبان برسر سرلیستی محمدرضا عارف ،گفت:نیروهای طیف اصلاح طلب در نهایت به یک اجماع و نظر واحد نخواهند رسید. وی اظهار داشت:بی تردید هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم اختلاف در طیف اصلاح طلبان بیشتر می شود درواقع با
تصویب 4 ماده از آیین نامه داخلی خانه احزاب
توسط اعضای شورای مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. متن 4 ماده تصویب شده آیین نامه داخلی خانه احزاب به شرح زیر است: ماده 1: طبق ماده 15 اساسنامه، شورای مرکزی خانه احزاب از 21 نفر عضو اصلی و 9 نفر علی البدل تشکیل شده است. تبصره: در صورت عدم حضور هریک از اعضای اصلی فراکسیون ها (اصولگرایان، مستقلین، اصلاح طلبان) عضو علی البدل فراکسیون مربوطه که در جلسه حاضر است، حق صحبت
نظارت، صلاحیت انحصاری شورای نگهبان است
بیان مطلب فوق افزود: چون انتخابات دارای سه رکن مردم، شورای نگهبان و وزارت کشور است، ما باید با شورای نگهبان در خصوص برگزاری انتخابات تعامل و همکاری داشته باشیم و این یک امر طبیعی است. وی ادامه داد: هرچه درخصوص انتخابات باشد، مقتضی عقل است که باید با شورای نگهبان تعامل و نشست داشته باشیم که این کار در حال انجام است. انتخابات 25 فرآیند دارد که 24 فرآیند آن از قبل مقدمات آن فراهم شده بود که جایگزین
خاطره ری شهری از یک برکناری عجیب/ تلاش برای آزادی بابک زنجانی از زندان/ تبلیغات خیابانی علیه مقامات ...
اصلاح طلبان برسر سرلیستی محمدرضا عارف ،گفت:نیروهای طیف اصلاح طلب در نهایت به یک اجماع و نظر واحد نخواهند رسید.وی اظهار داشت:بی تردید هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم اختلاف در طیف اصلاح طلبان بیشتر می شود درواقع با نزدیک شدن به مقصد، انشعاب بیشتر خودش را نشان می دهد چراکه انتخابات مجلس فرصتی است برای تخصصی تر کردن اندیشه ها و بروز اندیشه های دقیق تر در حوزه سیاسی .لذا فعالان سیاسی از حوزه کلان به
مردم ایران اعتمادی به دولت آمریکا ندارند؛ گذشته را فراموش نمی کنیم اما نگاه به آینده داریم
در نظرسنجی ها نسبت به این توافق نظر مثبت دارند و معمولاً نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی از نظرات عموم مردم فاصله ندارند و در همان مسیر حرکت می کنند. *سوال: فکر می کنید که این توافق وتو شود؟ رییس جمهوری: ما سیستمی به نام وتو به آن صورتی که شما در کنگره آمریکا دارید، نداریم. به هر حال شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس شورای اسلامی یک چیزی را بررسی، رد و یا تصویب می کنند. مجلس شورای اسلامی
روابط تهران - باکو در شرایط برد برد است
دیپلماسی ایرانی : روابط تهران - باکو پس از روی کار آمدن دولت روحانی روند تازه ای به خود گرفت؛ به نحوی که سطح دیدارهای مقامات از وزرای خارجه به روسای جمهور رسیده و در این راستا کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان تشکیل شد. ایران و آذربایجان دارای مشترکات قابل توجهی به خصوص در حوزه های فرهنگی، دینی، تاریخی و اقتصادی هستند که به گفته کارشناسان فرصت را برای حضور بیشتر ایران در حوزه