سایر منابع:
سایر خبرها
برگی ناشناخته از فرهنگ عقلانی شیعه از قرن چهارم هجری
بدین نعمتی که بدو رسیده، رفتار مناسب نشان دهد. اگر بین پذیرفتن وزارت و انجام امانت یعنی درست عمل کردن در مقام وزیر مقایسه کنیم، طبعا اصل وزارت جرم سنگین تری است که او پذیرفته است. بنابرین حق ندارد حالا که پذیرفته، در انجام وظایفش کوتاهی کند. خداوند امر به ادای امانت کرده و این امر عامی است که جز به بیان صریح خداوند، تخصیص نخواهد خورد. آنگاه به روایات اهل بیت استناد کرده و می نویسد: و قد ...
مقابله با تروریسم
آیات 1 تا 5 سوره حشر [19] به موضوع کعب بن الاشرف می پردازد، آن را از سیره ابن اسحاق نقل می کند [20] از آنچه فی الجمله در خصوص آغاز و منشأ مباحث مربوط به قتل مخالفان به فرمان یا رضایت پیامبر از کتب روایی و تاریخی اهل سنت بیان شد و با توجه به عدم رعایت ضوابط نقل حدیث و ویژگی های مورد نظر شیعه در خصوص صفات راویان، بی اعتباری چنین نقل هایی از نظر شیعه روشن می گردد. اما جای تعجب است که برخی ...
شیوه های عدل ستیزی از دیدگاه امام علی علیه السلام
... . عدل گرایی امام و تعادل بخشی او، دقیقا در همین راستا قرار دارد، و با همین انگیزه و آرمان است که نظارت بر جریان اقتصاد و بازارها و کارگاهها و مزارع و نوع مصرف مردمان و چگونگی بهره برداری از مواهب طبیعی را لازم می داند؛ زیرا که در پرتو عدل و میزان عدالت است که از ظلم اقتصادی و تجاوز به حقوق مردم جلوگیری می شود، و همه چیز به همه کس می رسد. و همین توسعه پایدار و اصولی و انسانی است که در پرتو ...
حجیّت اجتهاد
دلالت روایت، تقیه ای بودن یا عدم آن است. طرح مسئله انسان پس از ایمان به خداوند متعال و شریعت آسمانی اسلام و احساس مسؤولیت در برابر پروردگار، از آنجا که در امتثال اوامر و اجتناب نواهی، خود را بنده خداوند می شمرد، لذا بر خود لازم می داند که رفتار و کردار خود را در همه جنبه های زندگی بر اساس قانون آسمانی و شریعت اسلامی انجام دهد و عقل و اندیشه اش او را وا می دارد که در همه ...
شیوه های اجتهاد پویا در آموزه های امامان معصوم
واحد است، چگونه مخالف کتاب و سنت نبوی رأی داده اند؟ آیا خدا آنان را از این عمل باز داشته (چنانچه حق هم همین است) ولی آنان به مخالفت برخاسته اند!! یا اینکه دین خدا ناقص بوده و اینان می خواهند آن را کامل کنند؟! در حالیکه حق جعل و تشریع ندارند و دین خدا کامل است یا اینکه اینان شریکان خدا در جعل حکمند؟! تا هر چه می خواهند به نام حکم دینی بگویند و خداوند به گفته آنان رضایت دهد؟ یا اینکه خدا دینش را کامل ...
وظیفه منتظران در عصر غیبت
گرامی (صلی الله) بر این مردم به عنوان امام و خلیفه و جانشین رسول خدا (صلی الله) منسوب شده است. او است که به وجودش کفار از تحریف دین مأیوس ماندند و ... حقیقت انتظار فرج اندیشه ی پیروزی نهایی نیروی حق و صلح عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم، استقرار کامل و همه جانبه ی ارزش های انسانی، تشکیل مدینه ی فاضله و جامعه ی ایده آل و بالاخره اجرای ای ایده عمومی و انسانی به وسیله ی شخصی ...
فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام)
کوشیدند وی را از این کار منع کنند، فرمودند: ... این اشک، از روی رحمت و رأفت است و هر کس رحم نکند، مورد رحمت قرار نمی گیرد ،24 و بنا به گزارشی، چنین فرمودند: چشم می گِرید، و قلب اندوهناک می شود، اما ما سخنی نمی گوییم که ]ناسپاسی باشد و [پروردگار را به خشم آورد. 25 در سوگ درگذشت رقیه دختر پیامبر(صلی الله علیه وآله)(سال 2 هجری)، عمربن الخطاب کوشید تا زنان را از گریستن باز دارد، اما رسول خدا(صلی الله ...
آثار محبّت اهل بیت (علیه السلام ) در قرآن
شیعه نیوز : مقدّمه الدِّینُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّین ؛1 دین همان محبّت و محبّت همان دین است. انسان موجودی کمال طلب است. از این رو اگر مطلوب خود را که همان کمال است در شیئی یا شخصی ببیند، محبّت و علاقه به آن در دلش جای می گیرد و تلاش می کند که خود را شبیه او سازد.2 در روایات، مودّت و ولایت به عنوان یک فرض الهی و ملاک قبول اعمال و عبادات است. أَنَّ مَوَدَّهَ أَهْلِ بَیْتِی مَفْرُوضَهٌ و ...
کمال دین در جمال ولایت
غدیر خم جمع شده اند و دست ها سایبان چشم هاست، دیده ها مشتاق و دل ها بی قرار، همه یک دیگر را نگاه می کنند، چه شده است؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) ما را به چه می خواند؟ به ناگاه، دیدگان مشتاق، غرق نور و سرور می شوند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) از بزرگ ترین پیام خداوند سخن می گوید؛ پیام تکمیل دین ، و علی (علیه السلام) در میان دست ها، دیده ها، بوسه ها و شادی ها گم می شود. علی (علیه السلام) مولای همه ...
آشنایی با آئین مسیحیت (18)؛ بررسی یکی از اعتقادات مسیحیت
هستم پس می توانم را مطرح ساخت و اعلان نمود که فیض خداوند به همه ی انسان ها برای نجات کمک می کند، به این شرط که انسان با تلاش، خود را شایسته ی فیض قرار دهد.[21] پلاگیوس معتقد بود که گناه آدم(علیه السلام) تنها در خودش تأثیر داشت و از این ناحیه هیچ ضرری به نوع بشر نرسانده است. روح هر انسانی را خدا مستقیماً آفریده است و این روح، آزاد از تمایلات فاسد و بدون گناه است و می تواند مانند آدم از ...
ممات امام(ع) هم مانند حیاتش خیر است
خیر در اینجا باید خیر را نیز معنا کنیم. خیر سه معنا دارد که همه اش به معنای خوبی است، اما یک جا به معنای صفت است، یک جایی به معنای مصدر و یک جایی نیز به معنای صفت تفضیلی، یعنی بهتر است. فعلکم الخیر ، یعنی فعل شما بهتر است. یعنی اگر قرار باشد که دو کار خوب در کنار هم وجود داشته باشند، خیر کار بهتر محسوب می شود. امام صادق(ع) روایتی دارند که فرمود لا یفعل الله لعباده الّا الاصلح لهم ...
علم و ایمان مکمل و متمم یکدیگرند/ رابطه علم و دین در تاریخ
اینکه خداوند خالق همه هستی است، منافاتی با اصل سببیت در نظام هستی ندارد که برخی از موجودات، علت وجود بعضی دیگر باشند، خداست که به خورشید و ماه، گرمی و درخشندگی بخشیده و آنها را علت گرمی و درخشندگی قرار داده است. بنابراین اگر ما در علمی کشف کردیم که باد علت حرکت ابر یا خورشید علت روشنایی است یا علت رفع فلان مرض، فلان دارو است، این به معنای انکار وجود خدا نیست؛ بلکه کشف رابطه بین موجودات این عالم ...
آیا مؤمن آل فرعون همان حزقیل نبی بود؟
....[5] عده ای در مورد نسب و شخصیت مؤمن آل فرعون می گویند؛ مؤمن آل فرعون قبطی و پسر عمو و داماد(شوهر ماشطه دختر) فرعون بود.[6] بعضی هم گفتند پسر دایی فرعون بود،[7] کسی که قرآن کریم در موردش فرمود و جاء رجل من اقصی المدینة یسعی .[8] اما برخی گفته اند وی از بنی اسرائیل بود و معنای آیه مجازی و برعکس می باشد؛ یعنی مرد مؤمنی که ایمان خود را از آل فرعون پنهان می داشت.[9] برخی از مفسران از قول ...
چگونه خداوند در فرازهایی از قرآن، تمام خوبی ها و بدی ها را به خود نسبت داده، اما در فرازهای دیگری، عامل ...
هستند و به نوعی به انسان نسبت دارند؛ یعنی افعال انسان موجب سلب نعمت(امنیت، رفاه و...) می گردد. و مقصود همه ی سیئات نیست، بلکه منظور مشکلاتی است که به عنوان کیفر برای گناهان انسان محسوب می شوند این مشکلات هر چند از حیطه قدرت خدا خارج نیست، اما دلیل بروز آن، خود انسان است. شرح و توضیح این مطالب در پاسخ تفصیلی خواهد آمد. پاسخ تفصیلی خداوند در آیه 78 سوره نساء چنین می فرماید: ...
آیا خواب برادر مرگ است؟
که به خواب رفته اند و بعد بیدار می شوند. فعل یَتَوَفَّی دو مفعول دارد که عبارت است از الْأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها و الَّتی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها . بنابراین هر دو روحشان گرفته می شود ولی اولی برگردانده نمی شود و دومی برگردانده می شود. یَتَوَفَّی به معنای گرفتن است یعنی خداوند جانها را می گیرد، بعد در مورد اولی که کسی است که قرار است بمیرد می فرماید: فَیُمْسِکُ الَّتی قَضی عَلَیْهَا الْمَوْتَ و در ...
در دین مقدس اسلام، خویشاوندان از چه حقوقی برخوردارند؟
کِتابِ اللَّه ؛[13] و در کتاب خدا خویشاوندان نسبی از مؤمنان و مهاجران به یکدیگر سزاوارترند. البته آیات و روایاتی نیز وجود دارند که نشانگر آن هستند که اگر میان رعایت حقوق خویشاوندی و دینداری و حقمداری تعارضی وجود داشته باشد، نباید به بهانه رعایت حقوق خویشاوندی از دین و حق چشم پوشید. فلسفه اهتمام به حقوق خویشاوندی دلیل این همه اهمیت به حقوق خویشاوندی، در سخنان امام علی( علیه ...
چرا برخی آیات و روایات، پیدایش شب و روز را به حرکت خورشید و ماه نسبت داده اند، با آنکه میدانیم که خورشید ...
یَعْقِلُونَ سوره البقرة (258) : أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّیَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ قَالَ أَنَا أُحْیِی وَأُمِیتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِیمُ فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ سوره آل ...
آیا گرایش انسان به بدی، خواست پروردگار است؟
از خود نمی داند: "قُلْ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ".[7] و "لا عطاء الاّ عطاؤه".[8] هستی خویش را فراموش نموده و از "انانیت" خود بیرون می آید و مظهر اسما و صفات الاهی می گردد: گفت نوح ای سرکشان، من، من نیم من ز جان مُردَم، به جانان باقیم چون ز جان مُردَم، به جانان زنده ام نیست مرگم، تا ابد پاینده ام چون بمُردم از حواس بوالبشر حق مرا شد ...
شراب طهور چه نوع نوشیدنی است؟
) نقل شده است: چون مؤمن شراب طهور بیاشامد از همه ما سوی الله اعراض می کند و متوجه خدا می شود.[18] بعضی می گویند؛ شراب طهور قلوب ابرار و دل آنها را از اخلاق رذیله و صفات خبیثه و خیالات فاسده و از همّ و غمّ و کثافات و پلیدی ها پاک می کند.[19] در روایتی از امام باقر( علیه السلام ) است که وقتی [مؤمنان] از آن شراب شربتی می نوشند، خداوند به وسیله آن، قلوبشان را از حسد پاک می کند.[20] برخی ...
آیا دوزخیان با خداوند سخن میگویند؟ با دیگران چطور؟!
أَشْرَکتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ ؛[13] خداوند به شما وعده حق داد و من هم به شما وعده(باطل) دادم و تخلف کردم، من بر شما تسلطی نداشتم جز این که دعوتتان کردم و شما پذیرفتید، بنابر این مرا سرزنش نکنید، خود را سرزنش کنید، نه من فریادرس شما هستم، و نه شما فریادرس من، من نسبت به شرک شما درباره خود که از قبل داشتید(و اطاعت مرا همردیف اطاعت خدا قرار دادید) بیزار و کافرم ...
انسان ها برای رسیدن به کمال عبادت می کنند. دلیل عبادت فرشتگان چیست که مقامی ثابت و معلوم دارند؟!
شیعه نیوز : قرآن کریم بارها به عبادت فرشتگان اشاره کرده و به عنوان نمونه در وصف آنها می فرماید: وَ مَنْ عِنْدَهُ لا یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِه... ؛[1] و آنها که نزد اویند [فرشتگان ] هیچ گاه از عبادتش استکبار نمی ورزند. و در نگاهی تکوینی و کلی تر، تمام موجودات عالم را در حال بندگی خدا اعلام می کند: إِنْ کُلُّ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلاَّ آتِی الرَّحْمنِ عَبْدا ؛[2] تمام ساکنان زمین ...
آیا بین رحمت و غضب خداوند، نوعی تناقض وجود ندارد؟ آیا عذاب ادنی نشانی از رحمت خداست؟
مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه ؛[7] ای کسی که رحمتش تمام اشیا را در بر گرفته، و ای کسی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است. لذا رحمت پروردگار بر غضبش پیشی گرفته و در مرحله نخست شامل تمام بندگان می شود، منتها اگر مردمانی از رحمت الهی سوء استفاده کرده و با مشاهده آیات روشن الهی بر کفر و ظلم خویش ادامه داده، مورد غضب قرار می گیرند. بنابر این شرط تناقض از نظر منطقی در این مورد تحقق پیدا نمی ...
فسق به چه معنا است؟ و به چه افرادی فاسق گفته میشود؟
فاسق کسی است که ملتزم به حکم شرع شده و به آن اقرار کرده، اما بعد از آن، تمام یا بعضی از احکامش را نادیده می گیرد، اما به کافر، فاسق گفته می شود؛ چون از حکم عقل و فطرت سرپیچی کرده است.[4] و در اصطلاح قرآنی، به خارج شدن از راه مستقیم فسق گفته می شود. این کلمه در برابر عدالت به کار می رود. پس فسق و فسوق، خروج از مسیر حق است، چنان که قرآن کریم درباره ابلیس فرمود: ...کانَ مِنَ الْجِنِّ ...
آیا بکارگیری اجباری اجنه در زمان حکومت حضرت سلیمان( علیه السلام )، نقض آزادی و اختیار موجودات مختار نیست؟
مختار نیست؟ و چگونه ممکن است که خداوند از یک سو موجوداتی را مختار خلق کند، و از سوی دیگر کاری کند که اختیار و آزادی از آنها سلب گردد؟! در پاسخ باید گفت؛ اولاً: در این آیات از امور دیگری به عنوان موهبت الهی به حضرت سلیمان( علیه السلام ) نام برده شده است:[2] ما باد را مسخّر سلیمان قرار دادیم که صبح گاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یک ماه؛ و برای او چشمه مس(مذاب) را روان ساختیم : وَ ...
هنگامی که دشمن عهد شکنی کرد با او چه کنیم؟/ نظر جالب قرآن کریم
.... و امّا تخافنّ... خیانه اسلام به قراردادها و معاهدات خود پایبند است و تا زمانیکه خوف خیانتی نیست، وفا لازم است. و امّا تخافنّ... خیانه فأنبذ الیهم با دشمن هم عدل وانصاف داشته باشید. علی سواء ، یعنی بالعدل. لغو قرار داد از روی مقابله به مثل، عادلانه است. علی سواء جنگ، قبل از اعلام با کسانی که سابقه پیمان داشته ایم، خیانت است. فأنبذ الیهم... انّ اللّه لا یحبّ الخائنین منبع: تفاسیر نور، المیزان و نمونه انتهای پیام/ ...
دعای حرز یمانی + متن و روایت
....ای امیر مومنان؛ من به سرعت به همراه چهارصد بنده نزد شما آمدم، و خدا و رسول او و شما را گواه می گیرم که تمام شان را آزاد کردم و این کار را تنها برای خاطر خداوند متعال انجام دادم. حالا با تنی لاغر و رنجور از راهی پرپیچ و خم و سرزمین دور نزدت آمدم؛ پس بر من منّت بگذار و به خاطر فضل و بزرگواریت، و نیز به خاطر حقّ پدری و خویشاوندیت آن دعا را به من بیاموز. امیرالمومنین فرمود: باشد؛ این کار را انجام ...
وقتی شرط ازدواج، اسلام آوردن می شود
تازه مسلمان، خوانده می شود و ساده و بی آلایش، این زوج جوان، زندگی خود را آغاز می کنند.لازم به ذکر است که وقتی الگوی این زوج جوان ازدواج آسمانی حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) و امیرالمومنین علی ابن ابی طالب میشود مهریه یک جلد کلام الله مجید، یک جلد نهج البلاغه، ویک جلد صحیفه سجادیه امام زین العابدین رقم میخورد...** جاذبه ی اسلام، محبت حضرت حسین(علیه السّلام) مرز نمی شناسند! نوری است که ...
نقد و بررسی نظر مجتهد شبستری درباره گوهر و صدف دین
شبستری مقصود بالذات دین اسلام را براساس پدیدارشناسی تاریخی سلوک توحیدی می داند. بر فرض پذیرش حجیت نگره اتخاذ شده در شناخت مقصود بالذات جای چند پرسش و ابهام باقی است. نخست اینکه آیا فقط سلوک توحیدی وی مقصود بالذات است یا تجربه توحید یا گزاره لا اله الا الله ؟ سلوک توحیدی به عملکرد وی بازمی گردد، گزاره لااله الا الله به بینش و باورها و تجربه توحیدی نیز حاصل سلوک درونی و خودسازی فردی وی است. اگر ملاک ...
ترجمه روسی قرآن از زبان پوتین
... اما اشاره پوتین به چه آیاتی بود؛ مشاورین، او را به یکی از وحدت بخش ترین آیات قرآن هدایت کردند. آیه مورد اشاره پوتین آیه 103 از سوره مبارکه آل عمران بود که خداوند می فرماید: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً... معنای آیه بر اساس ترجمه ...
توحید در خالقیت
آفریدگار همه چیز است، و اوست یکتای غالب. اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ وَکِیلٌ؛[6] خدا آفریننده هر چیز است، و بر هر چیزی وکیل (قیم و مدبر) است. ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ خالِقُ کُلِّ شَیْ ءٍ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ؛[7] آن خداوند پروردگار شما و آفریدگار هر چیز است، جز او خدایی نیست. هَلْ مِنْ خالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ؛[8] آیا جز خداوند آفریدگاری هست؟ ...