مقصود از تبدیل ایمان به کفر در آیه و مَن یتبدّل الکفر بالإیمان چیست؟
سایر منابع:
سایر خبرها
چرا بر خلاف موارد مشابه، ضمیر در علیهُ الله در سوره فتح مضموم است؟
داشتن می باشد، و در اصطلاح تجوید قرآن، عبارت است از: درشت و غلیظ اداء کردن حرف به طوری که دهان از صدای آن پُر شود. [4]. ر. ک: ملاحویش آل غازی، عبدالقادر، بیان المعانی، ج 6، ص 271، دمشق، مطبعة الترقی، چاپ اول، 1382ق؛ ابن جنی، عثمان بن جنی ، الخصائص، ج 1، ص 50، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ سوم؛ دمیاطی ، احمد بن محمد بن عبد الغنی، اتحاف فضلاء البشر فی القراءات الأربعة عشر، ص 509، بیروت، دار الکتب ...
واژه اخبات در فرهنگ قرآن به چه معنا است؟
این همان اخبات است که در کلام خدای متعال آمده است: الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلی رَبِّهِمْ .[8] [1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 272، دمشق، بیروت، دارالقلم ، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق. [2]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 5، ص 230، تهران، ناصر خسرو ...
تعالیم و آموزه های سوره طه چیست؟
...، قم، هجرت، چاپ اول، 1376ش. [4]. تفسیر احسن الحدیث، ج 6، ص 365. [5]. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تحقیق، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 3، ص 366، قم، اسماعیلیان، چاپ چهارم، 1415ق. [6]. همان. [7]. ر. ک: تفسیر أحسن الحدیث، ج 6، ص 365 – 367؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 13، ص 152- 154، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره طه : کل سوره ...
آیا در قرآن به موردی اشاره شده که افرادی به دلیل محرومیت از برخی مزایای مادی، در برابر پیامبر اسلام( صلی ...
...، ترجمه، ذکاوتی قراگزلو، علیرضا، ص 131، تهران، نشر نی، چاپ اول، 1383ش. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 5، ص 63، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، تحقیق، موسوی جزایری، سید طیب، ج 1، ص 293، قم، دار الکتاب، چاپ چهارم، 1367ش. [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی ...
منظور از فساد بعد از اصلاح در آیه 56 سوره اعراف چیست؟
، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 661، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. مفاتیح الغیب، ج 14، ص: 286 [10]. نحاس، احمد بن محمد، إعراب القرآن، ج 2، ص 58، بیروت، منشورات محمدعلی بیضون، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1421ق. [11]. ر. ک: قاسمی، محمد جمال الدین، محاسن التأویل، تحقیق، عیون السود، محمد باسل، ج 5، ص 105، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1418ق. آیات مرتبط سوره الأعراف (56) : وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ ...
منظور از ذکر کثیر چیست؟
، عبد الله بن عبد المحسن، ج 18، ص 248، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 8، ص 568، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. اشعری قمی، احمد بن محمد بن عیسی، النوادر، ص 137، قم، مدرسة الإمام المهدی(عج)، چاپ اول، 1408ق. [5]. ر. ک: پاسخ 36187. [6]. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 169، قم ...
قارون چه نسبتی با حضرت موسی( علیه السلام ) داشت و اگر ابتدا ایمان آورده بود، چرا به آن سرنوشت دردناک ...
و اسرار التأویل، ج 4، ص 185، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 415، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. ابن کثیر دمشقی ، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 309، بیروت، دار الفکر، 1407ق. [5]. قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، ج 5، ص 310، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1376ش. [6]. مجمع البیان فی تفسیر ...
آیا آیه 70 سوره ی ص که بیان می دارد(إن أوحی إلیّ)، نشانگر آن نیست که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ...
اسلامی ، چاپ پنجم ، 1417ق. [5]. به عنوان نمونه: آل عمران، 44؛ نساء، 163؛ انعام، 106 و ... آیات مرتبط سوره آل عمران (44) : ذَٰلِکَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ ۚ وَمَا کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَمَا کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ سوره النساء (163) : إِنَّا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ کَمَا أَوْحَیْنَا إِلَیٰ ...
تفسیر مختصری از آیه 59 سوره آل عمران ارائه داده و توضیح دهید که چرا در این آیه و آیات مشابه، عبارت ...
پرسش از آن یاد شد، ماجرای خلقت آدم( علیه السلام ) را به گونه ای به تصویر کشیده می شود که گویا هم اکنون رخ داده است. [1]. آل عمران، 59. [2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 576، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [3]. ابن هشام، عبد الله بن یوسف ، مغنی اللبیب، ج 1، ص 137، قم، کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، چاپ چهارم. آیات مرتبط ...
تفسیر آیه 119 سوره نساء چیست و آیا می توان از آن نتیجه گرفت که گوش حیوانات، خوردنش حرام است؟
دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1418ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 3، ص 173، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [2]. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 1، ص 566، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، 1407ق. [3]. روم، 30٫ [4]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 138، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره ...
ویژگی های منجی(عج) در کلام رضوی (علیه السلام)
...: الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً تَکُونُ بِهِ غَیْبَهٌ وَ حَیْرَهٌ تَضِلُّ فِیهَا الْأُمَمُ ثُمَّ یُقْبِلُ کَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ یَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما؛(16) جابر بن عبد اللَّه انصاری از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم روایت کرد که فرمود: مهدی(عج) از فرزندان من است اسم او اسم من ...
افراط، تفریط و اعتدال در صفات اهل بیت(علیه السلام)
...، کسانی هستند که می گویند: آل محمد(ص) بندگان خاص و خالص خدایند و تمام آثار و شئون خدایی که در امور، علوم و معجزات از ایشان ظاهر گردیده و می گردد در برابر ذات خدا، به منزله صفت نسبت به موصوف است؛ همان طور که صفت هرگز به قدر یک چشم بر هم زدن بدون موصوف قوامی ندارد و همیشه قائم به موصوف است به قیام صدور؛ آل محمّد(ص) با این شئون و فضائل و کمالات و خصایصی که خداوند به ایشان عطا فرموده است نسبت به او ...
دلالت آیه ی مباهله بر امامت
رسول خدا صلی الله علیه وآله، حسن، حسین، فاطمه و امیرالمؤمنین علیه السلام را فراخواند. آن ها به حکم خداوند متعال در جایگاه فرزندان، زنان و نفس ایشان قرار داشتند. مشخص است که هیچ یک از بندگان خدای سبحان برتر و شریف تر از رسول خدا صلی الله علیه وآله نیست. از همین رو می بایست از کسی که به حکم خداوند سبحان نفس رسول خدا صلی الله علیه وآله است، احدی برتر نباشد. مأمون گفت: مگر نه این است که ...
بسیار می بینیم که ثروت فرد ربا دهنده همواره در حال افزایش است! آیا این واقعیت با آیه ای که ناظر به محو و ...
دستشان برسد طرف مقابل را منکوب می سازند.[4] [1]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج 1، ص 93، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق. [2]. یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ ؛ بقره، 276. [3]. صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 279، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. [4]. طباطبائی، سید محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 418 – 419، قم، دفتر ...
انفسنا و معناشناسی تاریخی مفهوم آن در ادبیات دینی
بن خطاب به گفتار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است که در رویداد وفد ثقیف نیز بیان شد و گویای معنای بلند و منحصر به فردی است که مصداق انفسنا را از سایر اصحاب متمایز می سازد، به گونه ای که دیگر صحابی غبطه ی این جایگاه بلند را نمی توانند پنهان کنند. و سوم استدلالی است که حضرت علی علیه السلام در فضای کاملاً سیاسی شورا در جهت برتری خود بر سایر نامزدهای سمت جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ...
روح القدس کیست و آیا ارتباطی میان او و افراد عادی متصور است؟
. طیب سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 94، تهران، اسلام، چاپ دوم، 1378ش. [6]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 97، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [7]. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم، ج 1، ص 451، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ دوم، 1404ق. [8]. همان، ص 447؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری ...
منظور از عتل زنیم در آیه 13 سوره قلم چیست؟
بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 10، ص 502، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش؛ فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 30، ص 605، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [6]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 502. [7]. همان. [8]. همان. [9]. همان. [10]. ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و ...
تفاوت آیات عام و خاص در قرآن چیست؟
فی علوم القرآن، ج 1، ص 634؛ فیض کاشانی، ملا محسن، الاصفی فی تفسیرالقرآن، تحقیق، درایتی، محمدحسین، نعمتی ، محمدرضا، ج 1، ص 183، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1418ق. [12]. آل عمران، 39. [13]. الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 635. [14]. همان. [15]. همان، ص 634. [16]. توبه، 29. [17]. الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 637. آیات مرتبط سوره البقرة (106) : مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ...
در قرآن کریم بارها به أمر خدا اشاره شده است. در این زمینه گفته می شود که عالم خلق و عالم أمر متفاوت اند. ...
احسن در بین آنها است.[13] .[1] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص 296. دمشق، بیروت، دارالعلم، دارالشامیه، چاپ اول، 1412ق. [2]. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 3، ص 115، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1368ش. [3]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 1، ص 109، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ ششم، 1371ش. [4] همان. [5 ...
تفاوت بین اکمال و اتمام در آیاتی مانند آیه غدیر در چیست؟
اکنون اسلام به حد کمال و حد تمام رسید این همان دین مرضی الهی است.[8] [1]. امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین [جاودان] شما پذیرفتم ؛ مائده، 3. [2]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص 726، دمشق، بیروت، دارالقلم ، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق. [3]. همان، ص 168. [4]. بقره، 187. [5]. انعام، 115 ...
اقترب للناس حسابهم و هم فی غفلة معرضون (انبیاء،1) در این آیه، مراد پروردگار از نزدیک شدن حسابرسی مردم و ...
انتشارات اسلامی ، چاپ پنجم ، 1417ق. [3]. همان، ج 14، ص 245. [4]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 22، ص 118، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [5]. کاشانی، ملا فتح الله، تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین، ج 6، ص 42، تهران، کتابفروشی محمد حسن علمی، 1336ش. [6]. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج 3، ص 101، بیروت، دار الکتاب ...
آیا در قرآن کریم توصیه ای در مورد عشق ورزیدن به پیامبران و اولیای الهی وجود دارد؟! آیا چنین محبت و عشقی ...
، ج 4، ص 287، قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق. [9]. ر. ک: طالقانی، سید محمود، پرتوی از قرآن، ج 2، ص 37، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ چهارم، 1362ش. آیات مرتبط سوره آل عمران (31) : قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ سوره المائدة (82) : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ ...
آیا ماجرای شکافته شدن سینه پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) توسط فرشتگان که برخی آن را ذیل آیه ...
اشاره به خصوص این ماجرا باشد، بلکه مفهومی گسترده و وسیع دارد که این داستان ممکن است مصداقی از آن محسوب شود.[10] [1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن ، ص 449، بیروت، دار القلم ، چاپ اول، 1412ق. [2]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 770، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 27، ص 121 – 122، تهران، دار الکتب ...
چرا مجازات محاربه که در قرآن کریم تنها به نبردکنندگان با خدا و پیامبرش اختصاص یافته، از سوی فقها به نبرد ...
: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 7، ص 245 – 248، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [13]. همان، ص 245. [14]. همان، ص 246 – 247. آیات مرتبط سوره المائدة (33) : إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ ...
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند ... آیا این شعر معروف حافظ، توهین و جسارتی به واعظان و مبلغان ...
العرفان در تفسیر قرآن، ج 1، ص 301- 302، تهران، نهضت زنان مسلمان، 1361ش. [3]. کراجکی، محمد بن علی، معدن الجواهر و ریاضة الخواطر، محقق، مصحح، حسینی، احمد، ص 26، تهران، المکتبة المرتضویة، چاپ دوم، 1353ش. [4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 1، ص 215، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [5]. صف، 2، 3. [6]. طباطبائی، سید محمد حسین ...
کدام فرزند حضرت ابراهیم( علیه السلام ) ذبیح الله است؛ اسماعیل یا اسحاق؟
، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق. [13]. الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج 8، ص 152. [14]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 155، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1417ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 118 – 120، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1374ش. [15]. صافات، 112 – 113. [16]. ابن شهرآشوب مازندرانی، محمد بن علی، متشابه القرآن و مختلفه، ج 1، ص 226 ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در برخی نبردها، مسلمانان را اینگونه تشویق می کردند که شما ...
منافع دنیایی به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نپیوستند، بلکه با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده، و در این راه هیچ تردیدی به خود راه نداده اند.[9] [1]. طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 10، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، 1412ق. [2]. قرشی، سید علی اکبر، تفسیر احسن الحدیث، ج 4، ص 249، تهران، بنیاد بعثت، چاپ سوم، 1377ش. [3]. مغنیه، محمد جواد ...
مفسران در آیه 40 سوره حج، مهاجران مسلمان را مصداق افرادی می دانند که به ناحق از سرزمین خود آواره شده ...
، بنیاد بعثت، چاپ سوم، 1377ش. [4]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 14، ص 386. [5]. باید توجه داشت صومعه در اصل به معنای بنایی است که قسمت بالای آن بهم پیوسته است، و ظاهرا اشاره به گلدسته های چهار پهلویی بوده که راهبان برای صومعه خود درست می کردند. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 14، ص 116، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش [6]. تفسیر نمونه، ج 14، ص 116؛ برای ...