سایر منابع:
سایر خبرها
برخورد امام صادق علیه السلام با ابوالخطاب
أَثِیم (شعراء: 221222)، به معرفی هفت نفر از غالیان و از جمله ابوالخطاب اشاره کردند (صدوق، 1403ق، ص402). به نظر می رسد روایتی که کشّی نقل کرده، مؤید همین مطلب است. در این روایت، امام صادق علیه السلام می فرمایند: به خدا قسم، شیطان بر ابوالخطاب وارد شد و به او وعدة پیروزی داد (طوسی، 1348، ص303). در حدیثی دیگر، امام صادق علیه السلام به وجود غالیانی دروغگو در همة دوره های زندگی امامان و ...
پیشوای وهابی ها معتقد به رؤیت بصری خداست
الاهیة فی الردّ علی الوهابیة در رد افکار او نوشت که نخستین ردیّه بر افکار محمد بن عبدالوهاب است. زندگینامه نویسان او نوشته اند که بیشترین مطالعات او بر روی آثار ابن تیمیه، ابن قیّم و ابن جوزی بود همان ها که آبشخورهای اصلی وهابیت از قرن هفتم هستند بنابراین تفکر سلفی عبدالوهاب به ابن تیمیه به خصوص کتاب منهاج السنة بر می گردد کتابی که به گفته علامه امینی در الغدیر باید در واقع منهاج البدعة نام ...
وضعیت علوم اجتماعی در ایران و دانشگاه های کشور
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید پارسانیا، رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در مراسمی که به مناسبت هشتادمین سال تأسیس دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، به بررسی وضعیت علوم اجتماعی در ایران و دانشگاه های کشور پرداخت. رییس قطب فکری فرهنگی بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بحث خود را در مح ...
جاذبه ها و مکان های مذهبی شیراز + عکس
شده است. برای نخستین بار در قرن هفتم توسط خواجه شمس الدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف آباقاخان، مقبره ای بر فراز قبر سعدی ساخته شد. در سال 998 به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران شد و اثری از آن باقی نماند. در سال 1187 قمری به دستور کریمخان زند، بنایی 2 طبقه معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر بالای مزار سعدی بنا شد. در دوره قاجاریه توسط فتحعلی شاه این بنا ...
صاحب مقبره گنبد سبز به خاطر تقدسِ این مکان وصیت به تدفین می کند
تا قرن دوازدهم هجری گورستانی به نام میر همام از بوده که چون او در این محل دفن شده مدفون شده قبرستان نیز به نام او شهرت یافته است و به قول مردم عوام به گورستان میر هوا مشهور می شود اما ازدیاد جمعیت و توسعه شهر ها ایجاب می کند که نزدیک ترین گورستان ها نیز تبدیل به محل سکونت شود شوند و چنین هم می شود. فقط خانقاه دراویش که متصل به گنبد سبز بود درمیان باغی بزرگ و حریمی وسیع باقی ...
خاستگاه وهابیت
الیه راجعون .(43)محمد بن عبد الوهاب بر اثر فشارهای عالمان واستاد ان خود سرزمین پدرش را ترک وبه بصره مسافرت کرد . برخی از علمای اهل سنت مردم بصره را از اندیشه های انحرافی ابن عبدالوهاب آگاه ساخته و مردم را از همراهی او بر حذر داشتند.(44) بعد از روی کار آمدن محمدابن عبدالوهاب اولین کاری که او و هوا دارانش انجام داد، ویران کردن زیارتگاههای صحابه و اولیاء در اطراف عیینه بود که از جمله آنان ...
فعالیت های آموزش و پژوهشی مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) + فیلم
عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه سخنانش افزود: تا به امروز چهل دوره کلاس مختلف و صد و بیست نشست علمی در این مرکز برگزار شده است، برخی از این نشست ها، دارای ماهیت ملی است؛ همانند نشستی که در بزرگداشت جایگاه محمد بن زکریای رازی، دانشمند بزرگ قرن سوم هجری برگزار شد، کنگره بزرگ ابوریحان بیرونی، کنگره بزرگ خواجه نصیر الدین طوسی، طبیعت از نگاه قرآن و دانشمندان اسلامی، تقویم دان های بزرگ ایران و میراث نجومی ری ...
الوقت : مقابله با اسلام ناب محمدی، شالوده اندیشه سلفی وهابی است
استعمار انگلیسی که در آغاز قرن گذشته منطقه را درنوردید و زمینه را برای بروز اندیشه وهابی به منظور سیطره بر زمام امور در حجاز و اشغال سرزمین فلسطین به دست صهیونیست ها فراهم کرد. 2. در عرصه داخلی، اندیشه وهابی نقشی اساسی را در تقویت رابطه میان "محمد بن عبدالوهاب" و "محمد بن سعود" به عنوان بانیان این اندیشه تکفیری و سنگ بنای شکل گیری رژیم آل سعود در خاک حجاز ایفا کرد. سوالی که در ...
اعتقاد به نبوت و سپس الوهیت ائمة اطهار علیه السلام
وانمود کند که امام صادق علیه السلام برخی از اسرار را از یارانش مخفی می کند، اما ابوالخطاب را از این امور آگاه می سازد. ابن اثیر پس از اشاره به ابوالخطاب و سخنان غالیانة او و دیگر فریب کاران، می نویسد: آنها خود را شیعة آل محمد دانستند تا به واسطة تشیع، بتوانند کار خود را انجام دهند و عوام را به خود جلب و اهالی بلاد را تسخیر کنند. آنها به زهد و تقوا و عبادت هم تظاهر کردند تا مردم را فریب دهند، و حال ...
مفهوم و هویت شناسی وحی در ادیان ابراهیمی
برخی از آنها دروغین می باشند. این دو گروه دایم با یکدیگر در نزاع بوده اند، تا جایی که گاهی پیامبر راستین در اصالت نبوت خویش به شک و تردید می افتد. پیامبران دروغین، برخلاف انبیای راستین که از وحی برخوردارند، معمولاً از وسایل متعارف پیش گویی، مانند فال، طالع بینی، قرعه و تعبیر خواب بهره می گیرند (معموری، 1381). نکته پایانی آنکه از نگاه یهودیان، با وجود تداوم نبوت، وحی از حدود چهار قرن پیش ...
قطر؛ تاجر عجول خلیج فارس
چندصدایی باشد. عکس یادگاری پادشاه پیشین قطر، حمد آل ثانی و همسرش موزه بنت ناصر در کنار مقامات آمریکا و بریتانیا کودتای مسالمت آمیز، مقدمه رشد پرشتاب قطر به عنوان یکی از سواحل خلیج فارس از اواسط قرن 19 میلادی تحت حکومت خاندان آل ثانی و قیمومیت انگلیس قرار گرفت. این وضعیت سال ها ادامه داشت و قطر به عنوان یک مستعمره فقیر به حیات خود با جمعیت اندک ادامه می داد. تا اینکه در ...
علت سقوط ناگهانی تیراژ کتاب را باید در شرایط اجتماعی جستجو کرد
وضعیت بهتری از بازار کتاب را نیز داشته است. ماکان فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و از اقبال شناسان مشهور جهان است. در ادامه گفت وگو ی محمد بقایی (ماکان) را با مردم سالاری می خوانیم: ماکان که در مورد وضعیت بازار کتاب و نشر، در نیم قرن گذشته اطلاعات کافی دارد، می گوید: در دهه 50 صنعت نشر، به دلیل تسهیلاتی که در آن وجود داشت، وضعیت خوبی داشت و در سطح بین المللی قابل ...
خراباتی ای که جهانی را خراب خود کرد
، مانند حافظ و مولوی، نخواسته اند بر گرایش های مذهبی خود، تاکید کنند و به همین دلیل، یافتن این گرایش ها همواره با بحث ها و چالش های بسیار همراه بوده است. با این همه، بسیاری از حافظ شناسان شیعه بودن وی را تایید می کنند؛ چنانکه بسیاری از مولوی شناسان نیز سنی بودن وی را تایید کرده اند. چرا حافظ احتمالا شیعه بود؟ چون آنچه می گوید، از جمله مخالفت شدید با تصوف، با اندیشه های مذهب سنی ناسازگار و با ...
شیعیان نخبگان طب سنتی اسلامی در دنیا
دانشمندان ایرانی مسلمان در زمینه رواج طب ایرانی– اسلامی، بیان کرد: آثار دانشمندان ایرانی نظیر ابن سینا و محمد بن زکریای رازی در زمینه طب تا 6 قرن در برترین مراکز علمی اروپا تدریس می شد لذا این نشان دهنده اهمیت و موفقیت طب اسلامی است. این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: شخصیت های بزرگ شیعیان که در زمینه های گوناگونی نظیر فقه، ریاضی، نجوم، فلسفه و غیره صاحب نظر بودند همگی در عالم طبابت ...
بیت الاحزان؛ یک حقیقت فراموش ناشدنی
کمتر از نیم قرن، از میان میلیون ها زائر بیت الأحزان، تعدادی از علمای برجسته و نویسندگان را می بینیم که در تألیفات خود از بیت الأحزان سخن به میان آورده و از این بنای تاریخی و اثر فراموش نشدنی یاد نموده اند، از جمله: 1 ابراهیم رفعت پاشا 17 نویسنده و امیرالحاج مصری است که برای آخرین بار در سال 1325 ه بقیع را زیارت کرده و مشاهدات خود را در باره بیت الأحزان چنین نقل می کند: و هناک قبة تسمی ...
آذربایجان شرقی ویترینی از موزه ها
از بخش های مختلفی مانند بخش اطلاع رسانی، کتابخانه تخصصی عشایر، فضای مرتع و چوپان، فرآوری سنتی و بومی لبنیات و فرآوری پشم و دست بافت های عشایری تشکیل یافته است. موزه ادب و عرفان اهر بنای آرامگاه شیخ شهاب الدین محمود اهری از عارفان به نام قرن ششم هجری مکانی است که موزه ادب و عرفان شهرستان اهر در آن قرار گرفته است. ساختمان بنا شامل خانقاه، مسجد، مناره ها و غرفه های متعدد است. تاریخ ...
سکه های ایرانی در گذر زمان + عکس
پادشاهان هخامنشی رواج داشته است از انواع دیگر سکه های هخامنشی سکه های پادشاهان و ساتراپ های تابع مانند شاهان قبرس و فینیقیه و امرای کاری ، لیسی، آراد می باشند که مدتها زیر نظر دولت هخامنشی در آمدند و استقلال داخلی پیدا کرده و سکه ضرب نمودند. از سکه های بسیار جالب سکه های صیدا را میتوان نام برد. سکه صیدا ضرب شده در زمان اردشیر سوم هخامنشی سکه های اسکندر به واسطه تنوع ...
تصوف در شبه قاره ی هند
...، از جمله گنج شکر، با این گونه تشکیلات موافقت نداشتند و پس از گنج شکر، نظام الدین به ساده بودن جماعت خانه ها توصیه می کرد، ولی سهروردیه خانقاه را پدید آوردند و مردم به تدریج جماعت خانه را نیز خانقاه نامیدند. (70) ابن بطوطه (71) در قرن هشتم از وجود خانقاه در هند خبر داده است. وی در کالیکات / کالیکوت خانقاه بزرگی را دیده بوده که شیخ شهاب الدین کازرونی آن را اداره می کرد، و نذری هایی از هند ...
تصوف در آسیای صغیر و بالکان (2)
از عثمانیان و به توسط تجار عرب شمال افریقا یا درویشان دوره گرد، که به صورت فردی به آن مناطق سفر می کردند، صورت گرفته است، فقط یکی دو مثال برای این مدعا وجود دارد. حال آنکه ورود تصوف در قالب اجتماعی و به صورت گروه های مختلف با نفوذ در سرزمین های بالکان، پس از فتح آن مناطق به دست عثمانیان رخ داد. برای نمونه، در برخی از مناقب نیمه افسانه ا ی رایج در نواحی بالکان از یک ولی به نام صاری سالتوق / صالتوق ...
تصوف در آسیای صغیر و بالکان (1)
.... یکی دیگر از تشکل های صوفیانه در آناطولی آن دوران، به گفته ی ابن بطوطه، به دست رفاعیه به وجود آمد. (4) گسترش این گروه، که آن زمان، به نام احمدیه شناخته می شدند، مخصوصاً به دست نوه ی مؤسس طریقت ایشان، پیر سید احمد رفاعی، یعنی سید احمد کوچک رفاعی، که در شهرستان لادیق ایالت آماسیه خانقاه داشت، صورت گرفت. به نقل از برخی منابع، این شخص با ابن عربی ملاقات داشته و مرید او شده بوده است. حضور ...
تصوف در اندلس
های علمی در این سرزمین پدید آمد، (2) اما تا قرن سوم هنوز علوم عقلی و عرفانی به اندلس راه نیافته بود و بیشتر تلاش ها متوجه علوم نقلی و ادبیات عرب بود. از اواخر قرن سوم افکار فلسفی و عرفانی، به رغم سختگیری های فرمانروایان و علمای دینی اندلس، رشد کرد و تا سده ی ششم یعنی دوره ی ابن عربی به اوج خود رسید. (3) تاریخ تصوف و نیز فلسفه در اندلس با محمد بن عبدالله جبلی مشهور به ابن مَسَرَّه (متوفی 319 ...
مستشرقان و تصوف
. به نظر مرکس (1)، تصوف برگرفته از رهبانیت شام است. گولدتسیهر (2) قائل است که فقر و درویشیِ ظاهر شده در عالم اسلام از فروع مسیحیت است. نولدکه (3) پشمینه پوشی و نیکلسون (4) مصطلحات صوفیه را نصرانی و مسیحی دانسته اند. آسین پالاسیوس (5) و ونسینک (6) و تور آندره آ (7) نیز تأثیر عقاید مسیحی را در تصوف اسلامی نشان داده اند. دلایل و مستندان این گروه اجمالاً همان است که ابن تیمیّه (متوفی 728) مطرح کرده است ...
تصوف در افریقا
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده:جمعی از مؤلفان تصوف در قرن پنجم از طریق اندلس وارد مغرب (مراکش) شد و از آنجا به دیگر سرزمین های افریقایی راه یافت. (1) به رغم تحریم آثار متصوفه به خصوص آثار غزالی در شمال افریقا، تصوف در دوره ی مرابطون (447-541 / 1055-1146) در این سرزمین گسترش یافت و در دوره ی موحدون (515-668 / 1121-1269) صوفیان بزرگی به ...
فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب با مقدمه دکتر ولایتی
الحاقی 1914 به اصطلاح اصلاح کردند. پس از شروع جنگ و شکست عثمانی و اقدامات بعدی فرانسه و انگلیس معلوم شد که غرض آنها از محکم کردن خط مرزی شرقی عثمانی با ایران طراحی برای دوره اشغال پس از فروپاشی آن دولت و زمینه سازی برای تقسیم غنائم ارضی در منطقه خاورمیانه بود. سال1916 (در اواسط جنگ اول) به طور محرمانه، قراردادی بین سایکس و پیکو نمایندگان دو دولت انگلیس و فرانسه منعقد شد و عملاً خطوط ...
گلایه از نتایج پنجمین دوره ی جشنواره ی سراسری دف نوازی کردستان/ فرید زندی
برتر کشور محسوب می شود؟ تمامی این مقامات را قرن هاست اهالی خانقاه از پیر و جوان، بهتر از هر کسی نواخته و می نوازند؛ پس آیا آنان واقعاً تک نواز برتر هستند؟ سونوریته و استایل و جمله بندی و تنظیم کلی قطعه و مهارتهای دیگر نوازندگی و .. همه کشک؟!! دوستان گرامی! اگر مقامات خانقاهی شورآفرین هستند به چند دلیل است: 1. در خانقاه حداقل چهار یا پنج نفر هم نوازی می کنند و این خود باعث حجم صوتی بسیار ...
سومین همایش سالانه بیوتروریسم و ضرورت احیای طب اسلامی
حاکمیت بودند می توانستند درسطح جهانی آن را گسترش دهند و متاسفانه چنین نشد. رجبی دوانی خاطر نشان کرد: همه محققان بر این باورند که قرن چهارم و پنجم دوران طلایی تمدن اسلام و مسلمانان بلکه تمدن بشریت است. دوره ای که دانشمندان با ارزشی در همه عرصه ها از جمله طب اسلامی به وجود می آیند که به برکت حاکمیت دولت شیعه آل بویه بوده است. وی افزود: بزرگ ترین آثار در عرصه پزشکی به محمدبن ...
پیمان برادران ناتنی برای مهار ایران
.... در سال های دهه 1950 و 1960 ، پادشاهی سعودی به کادرهای اخوان المسلمین که در مصر، سوریه و عراق تحت تعقیب قرار داشتند، پناه می داد. پس از سال 1979 ، ائتلاف با زعامت ایالات متحده در مبارزه با شوروی امپراطوری شر در افغانستان مستحکم تر شد اما جنگ اول خلیج فارس ( حمله ی صدام حسین به ایران) به این تفاهم پایان داد. به واقع چه فضایی موجب نزدیکی بیش از پیش دو جناح فکری فوق در جهان اسلام شده است. ...
خلافت به شیوه ی نبوت و خلافت به شیوه ی داعش
خلافت گره خورده است؛ این جنبش ها غالبا در راستای واکنش به الغای آن یا تلاش برای احیا یا تصحیح مسیری که به سرنگونی آن منجر شد به وجود آمده اند. برخی از آن ها مانند حزب التحریر برپایی خلافت را سرآغازی برای پروژه ی اصلاحی و مترقی خود می داند و برخی دیگر مانند جماعت اخوان المسلمین نیز خلافت را با مراحل دیگر هدفی برای فعالیت و مسیر حرکت خود قرار داده اند و برخی جنبش ها همانند جماعت تبلیغ و جماعت نور نیز بر ...
سالروز انقراض دولت بنی امیه
جواد ملکی تبریزی، حاج شیخ عباس محدث قمی و سید محمد حجت کوه کمره ای شرکت کرد و پس از سالیانی، به اجتهاد دست یافت. آیت اللَّه کمره ای در زمان رضاخان، به سبب مخالفت با کشف حجاب، به دستور شاه، دستگیر و زندانی شد و به تهران تبعید گردید. ایشان بعدها به عنوان نماینده آیت اللَّه بروجردی به مصر رفت و از شیخ شلتوت، رییس دانشگاه الازهر به خاطر به رسمیت شناختن مذهب تشیع تشکر نمود. آیت ...
بررسی انتقادی نظریه فرهنگی گادامر از منظر حکمت صدرایی
هرمنوتیک صدرایی به نقد هرمنوتیک (از جمله هرمنوتیک فلسفی گادامر ) پرداخته شده است . از جمله این آثار می توان به اثر آیت الله سیدمحمد خامنه ای با عنوان ملاصدرا، هرمنوتیک و فهم کلام الهی (1385)اشاره کرد . همچنین در خصوص مکاتب فلسفی و تفسیری اسلامی، تحقیقات و آثار متعددی وجود دارد که پژوهشگران حوزوی عمدتاً در این فضا قلم زده اند . لازم به ذکر است که پژوهشگران دانشگاهی، آثار کمتری در این حوزه ها نگاشته اند ...