سایر منابع:
سایر خبرها
احمد مبلغی در آلمان : نهضت حسینی تفسیر ذلک الدین القیم با همه ابعاد فطری آن است
به گزارش میرملاس ؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی که برای انجام سخنرانی در جمع گروهی از مسلمانان از کشورهای مختلف اسلامی به مدت 10 روز در کشور آلمان حضور دارد، در سخنانی گفت: در شرایط امروزی که گروه های افراطی، فطرت انسانی از جمله احساس و عاطفه را هدف قرار داده اند و دینی بی رحم [...] به گزارش میرملاس ؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی که برای انجام سخنرانی در جمع گروهی از مسلمانان از کشورهای مختلف اسلامی به مدت 10 روز در کشور آلمان حضور دارد، در سخنانی گفت: در شرایط امروزی که گروه های افراطی، فطرت انسانی از جمله احساس و عاطفه را هدف قرار داده اند و دینی بی رحم و بی عاطفه را به نمایش گذاشته اند لازم است کوشش در خوری از سوی حوزه های علمیه و شخصیت های متفکر جهان اسلام در جهت تبیین این جمله حضرت امام صادق(ع) هَل الدّین إلاّ الحُبّ به عمل آورند. ضرروت تبیین آیه 30 سوره روم استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه و شخصیت های بزرگ جهان اسلام همچنین نسبت به تبیین آیه 30 سوره الروم فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ... اقدام نمایند، یعنی آشکار سازند که چه رابطه ای بین فطرت انسانی و دین وجود دارد. مبلغی ادامه داد: البته در گذشته مرحوم علامه طباطبایی و به دنبال آن مرحوم شهید مطهری و سایر بزرگان دینی، کوشش های علمی در خور توجهی در جهت ارتباط بین فطرت و آموزه های دین به عمل آوردند و با طرح نظریه فطرت، حقایق ناگفته ای را در ارتباط با مسائل اجتماعی اسلام آشکار کردند. وی ادامه داد: ما امروزه اگر بخواهیم دین را در قالب یک نظریه اجتماعی، در قبال مکتب های دیگر استواری ببخشیم و از منبع لایزال دین در ارتباط با مسائل جامعه انسانی بهره بگیریم چاره ای جز به طرح نظریه فطرت در نگاه به دین و تبیین دین نداریم. حبّ خداوند کانون احساس و عاطفه وی با اشاره به اینکه حبّ به خداوند از کانون محبت واحساس نهفته در طبیعت انسان می جوشد، اظهار داشت: اسلام نه تنها عاطفه کش و انسانیت کش نیست بلکه عاملی برای تقویت،تکمیل و مجال دادن این صفت های مهم انسان ی است و این از اهم ضرورت های دینی در شرایط کنونی است. وی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سیره آنان منبع غنی و پرباری برای شناخت جایگاه احساس و عاطفه و محبت در دین است. مبلغی بیان کرد: اگر ما بخواهیم فضای رفتن انسان ها به خداوند و ارزش های اسلامی را فراهم بیاوریم، هیچ گاه نباید احساس، محبت و عاطفه را که در نهاد انسان به ودیعت نهاده شده است را تخریب کنیم. بلکه باید به تقویت حداکثری آنها دست بزنیم. رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هم دارای عاطفه انسانی بودند وهم عاطفه آنها از شدت و سطح بالاتری نسبت به عاطفه انسان های عادی برخوردار بود. مبلغی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما شیعان و پیروان اهل بیت (ع) بسیار دردناک و سوزناک است اینکه شخصیت های اینگونه دارای احساس و عاطفه، در روز عاشورا دچار آن همه مصیبت شدند. نمونه هایی از عواطف اهل بیت (ع) وی با اشاره به نمونه هایی از عاطفه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: اگر مقتل را مرور کنیم به مواردی برمی خوریم که امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) و یا سایر اهل بیت (ع) گریه می کردند که تاریخ آمده است گریه بلند و یا همراه با بیهوشی به آنها دست می داده است.طبیعتا این حالت را باید برخاسته از شدت عاطفه آنان به حساب آورد. آنها با کوچکترین وضعیتی که دل دختران اهل بیت (ع) را می آزرد، دچار احساس عاطفی منتهی به گریه می شدند. مبلغی اظهار داشت: در مقاتل وارد شده است که امام حسین (ع) در برخی جاها به شدت گریه کرده و حتی صدای خود را نیز از شدت گریه بلند می کرده است، جاهایی هم است که آنقدر این گریه شدت پیدا می کرد که حالت بیهوشی به آن حضرت دست می داد. وی ادامه داد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که در راس آن پیامبر اسلام (ص) قرار دارد، آنقدر احساس عاطفه داشتند که وقتی روزی پیامبراسلام (ع) بالای منبر بود، امام حسن مجتبی( ع) وارد شد و لباس او زیر پایشان قرار گرفت و نزدیک بود به زمین بخورد، پیامبر بلافاصله سخنرانی را قطع کرده و پایین آمدند و ایشان را در آغوش گرفت و این اقدام پیامبر هم جنبه های عاطفی و جنبه تربیتی داشت. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) آنقدر پدرش را دوست می داشت که وقتی پیامبراسلام (ص) رحلت کردند شب و روز گریه می کرد و هر چیزی که می توانست عامل برانگیخته شدن خاطره و گریه باشد را به یاد می آورد و به گریه می افتاد. استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: حضرت امام سجاد (ع) نیز به هنگام مواجه شدن با عوامل به یادآورنده خاطره عاشورا به گریه می افتاد، مثلا روزی فردی را مشاهده کرد که گوسفندی را برای قربانی کردن می کشانید، او از این خاطره متاثر شد و گفت: آیا به او آب داده ای؟ فرد پاسخ داد: بلی یابن رسول الله، حضرت به گریه افتاد و فرمود” وااسفا، گوسفند را هم بدون آب نمی کشند ولی فرزند دختر پیامبر(ص) را با لب تشنه سر بریدند. مبلغی ادامه داد : اهل بیت(ع) در کنار احساس و عاطفه قوی، از احساس برتر نسبت به خداوند، حّب بیشتر نسبت به ذات مقدس او و توجه خاص و با همه وجود نسبت به آن مبدا جمال و کمال برخوردار بودند. وی گفت: انسان دارای احساس و حّب واجد آمادگی بیشتری برای رفتن به سمت معنویت و توجه عمیق به خداوند است و عبادت های او نیز معنادار تر است. رییس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: نگاه انسان بی احساس نسبت به خداوند، عاری از محبت است و در حقیقت او واقعیت دین که عبارت از حب (هل الدین الا الحب) است را در اختیار ندارد. درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
حجت الاسلام موسوی مطلق: قصاص برای خردمندان مایه حیات است + گزارش صوت و عکس
...: مراسم شب هفتم محرم با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه ، حاج مهدی زنگنه و حاج مسعود اصلانی در هیئت ریحانه الحسین سلام الله علیها برگزار شد. در ادامۀ خبر متن سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید: اقسام حیات در تقسیم بندی ابتدایی کار یک حیات ظاهری و یک حیات باطنی داشتیم. (حیات دنیوی و حیات باطنی) از منظر دیگری حیات را مورد ...
قال الحسن علیه السلام: لَا یَوْمُ کَیوُمُکَ یا اَباعَبدِالله (علیه السلام)
قال الحسن علیه السلام: لَا یَوْمُ کَیوُمُکَ یا اَباعَبدِالله (علیه السلام) (لهوف، ابن طاووس، ص53) امام حسن مجتبی فرمودند: هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نیست ای ابا عبدالله برخی وقایع تاریخی جایگاه ویژه ای در اثرگذاری عام بر زندگی بشر دارد. به عبارت امروزی بعضی از حوادث تاریخ ساز می باشند. هنگامی که سید الکونین محمد بن عبدالله صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: ...
اباسفیان و معاویه مسلمان نبودند/ بررسی علل عاشورا و تاریخ کربلا
اللَّهِ الْإِسْلامُ [5] ، یا ما کانَ إِبْراهیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنیفاً مُسْلِما [6] لذا وقتی ابراهیم خلیل، مسلمان است، انبیاء بزرگوار بعد هم، همین طورند و اصلاً، چون، خدا یکی است، مگر می شود چند دین بفرستد!؟ در عالم، همان یک دین است که براساس شرط زمان و مکان، تکامل پیدا می کند، لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِه [7] وقتی هیچ فرقی بین رسل نیست، طبیعی است ...
اسوه های مقاومت در نهضت کربلا
مقاوم است که با استقامت بی نظیر خویش عرصه نزول ملائکه را مهیا کرده است .به همین دلیل زجر ها ونابسامانی های به وجود آمده در راه انسان اسوه از آن حیث که از دید خداوند پوشیده نیست سبب راحتی روح و باعث افرایش مقاومتش خواهد شد کما اینکه بعد از شهادت حضرت علی اصغر (ع) امام حسین ( ع) فرمود هون علیه ما نزله به انه بعین الله یعنی :آنچه این حادثه را برایم قابل تحمل می سازد این است که در برابر چشم خدا وند ...
یزیدیان در روز عاشورا، چهره بشری را تا ابد سیاه کرده است
أبَتاهُ ما صَنَعْتَ الْیَوْمَ مَعَ هؤُلاءِ الْمُنافِقِینَ؟ پدر جان! امروز با این گروه منافق چه کرده ای؟ . امام(ع) در پاسخ فرمود: یا وَلَدِی قَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَانْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ، وَ قَدْ شُبَّ الْقِتالُ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ، لَعَنَهُمُ اللَّهُ حَتّی فاضَتِ الْأَرْضُ بِالدَّمِ مِنَّا وَ مِنْهُمْ فرزندم! شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است، خداوند بر آن ها ...
حجت الاسلام علوی تهرانی : برای اخلاص داشتن باید صبر قبل از عمل داشته باشیم+ گزارش صوت و عکس
کسی رعایت کند عملی خواهد شد که ده برابر جزا می دهند. زمینه های صبر اما صبر در سه زمینه است: 1. صبر در اطاعت و عبادت خداوند. چون واقعا اطاعت خدا کار سختی است. اگر دیدی آسان است شما در مراتب عرفان قرار گرفته اید. ولی اینکه می بینید سخت است بخاطر این است که تکلیف است. تکلیف از کلفت می آید، به معنای سختی است. در سوره مبارکه جن آیه 16 می فرماید: وَأَن لَوِ استَقاموا ...
دکتر میرخانی: اختیار تمامیت بدن انسان ها از جمله زنان به دست خود آنها نیست
نه موافق سلامت نسل است و نه سازگار با سلامت عقل. دراین صورت چطور ممکن است که تن فروشی از نگاه دینی جرم حساب نشود؟ نظر قرآن کریم دقیقا در این مورد چیست؟ قرآن در سوره نور می فرماید که آن بخش از افرادی که توان ازدواج ندارند، باید عفت بورزند تا خدا آنها را از فضلش بی نیاز سازد و بلافاصله تاکید می کند که حتی نمی توان به حق عفت جنسی برای یک خدمتکار زن هم تعدی کرد. چون این تعدی در ...
امام حسین(ع) در هر مکان و زمانی چراغ هدایت و کشتی نجات است
.../7/29 - 10:58 495535 حجت الاسلام عزت الله مرتضایی مدیر گروه قرآن مرکزتحقیقات علوم کامپیوتری نور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به بیان فضیلتهای امام حسین(ع) در قرآن گفت: در قرآن کریم در باب فضایل امام حسین(ع) آیات زیادی نقل شده است. وی افزود: از مهمترین آیات آیه مباهله است، این آیه در سوره آل عمران آیه 61 می باشد فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما ...
گفتاری منتشرنشده از شهید بهشتی/ سرگشته راه حق
جان هم می افتند. آیا در آنها اسلام به معنی تسلیم حق بودن تا اعماق روحشان نفوذ کرده و واقعا عوض شده اند؟ خیر! دروغ هم نمی گویند، اشتباه نکنید؛ اینها منافق نیستند. اما کسانی هستند که گرایش شان به اسلام سُست، سطحی و کم عمق است. اصلا آدمی است که گرایشش عمق ندارد. نمی توان روی حرف، تعهد و عملش حساب کرد. شما در دادوستدها مکرر دیده اید. یک وقت یک نفر به مغازه می آید و می خواهد چیزی بخرد. از همان اول هم ...
تاریخ کربلا را می خوانیم که دیگر کربلایی تکرار نشود
؛ لذا یک پیامی به امیرالمؤمنین داد که من می دانم شما بر حقّ هستید و اگر شما اجازه دهید، من می آیم و شما را یاری می کنم. امیرالمؤمنین فرمودند: نخیر تو به خاطر چیز دیگری هست که می خواهی بیایی و ما باید سکوت کنیم. در این جا معلوم می شود که چرا امیرالمؤمنین سکوت کردند، چون موقع فتوحات اسلام بود و در آن زمان، در اسلام داشت فتوحات زیادی ایجاد می شد. حالا بگذریم که این خلفا، حرف ...
جماعتی نمازگزار که با باطن قبله سر جنگ دارند/ امام حسین(ع) اتمام حجت می کند
جهنمی حاکمیت خویش را بر جامعه اسلام بگستراند؟ امام(ع) بعد از اقامه نماز، روی به اصحاب خویش کرد و فرمود: ان الله تعالی اذن فی قتلکم و قتلی فی هذا الیوم فعلیکم بالصبر و القتال... امروز خداوند به قتل شما و من اذن داده است ؛ پس بر شماست صبر و قتال ... صبر ،ای بزرگ زادگان، {چرا} که مرگ نیست جز گذرگاهی که شما را از سختی و شدت و رنج ، به بهشت های وسیع و نعمت های دائم می رساند. کیست که نخواهد از ...
حجت الاسلام کاشانی : چگونه با منافقین مقابله کنیم؟+گزارش صوت و عکس
الله علیه و آله نقل شد را نمی توانیم برای بعضی آدمهایی که برایشان جوک ساختیم نقل کنیم. علتش عظمت اسلام است اگر اسلام موفق باشد، قاهر باشد،جامعه اسلامی اگر قاهر و پیروز و مقتدر باشد جریان نفاق درسطح نفاق فعالیت می کند. اگر نباشد همان خطرناکتر اتفاق می افتد. انگیزه نفاق برای دوران قدرت است، دوران محبوبیت است. خداوند در قرآن فرمود: ای پیغمبر! اینها قسم می خورند چون سند ندارند قسم می خورند. شش بار در ...
عبادت عاشقانه و نیایش عارفانه
ولایت بر همه و یکدیگر و حتی بر حاکمیت برخوردارند. در مفاد این آیه شریفه دقت کنیم: مردان و زنان مؤمن برخی عهده امر برخی دیگرند که امر به معروف و نهی از منکر کرده و نماز را برپا داشته و زکات می پردازند و از خدا و پیامبرش اطاعت می کنند. اینان هستند که خداوند آنان را مورد رحمت خویش قرارشان داده است. خداوند عزیز و حکیم است. (توبه/71) جالب است که خداوند در آیه 67 همین سوره توبه در معرفی ...
برخورد ائمه با جریانات دنیاگریز؛ درس هایی برای امروز
مالی خوبی داشتند، سودی نصیب خود کنند. اینجا بود که آیه 51 سوره مائده نازل شد که می فرمود: یَأَیهَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْیهُودَ وَ النَّصَارَی أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَ مَن یَتَوَلهُّم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنهْمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ. پیامبر در عین حال اقدامات اقتصادی بسیاری انجام داد و کوشید تا قواعد اقتصادی اسلامی را در مدینه ...
جریان شناسی اجتماعی- سیاسی سال شصت و یک هجری قمری
نمی توانم واقعا صبر و تحمل نمایم ؛ زیرا ترس آن را دارم که تو در این سفری که در پیش گرفته ای کشته شوی و فرزندانت به اسارت دشمن درآیند چون مردم عراق مردمانی پیمان شکن هستند و نباید به آنان اطمینان نمود. ابن عباس سپس چنین گفت: چون تو سید و سرور حجاز و مورد احترام مردم مکه و مدینه هستی به عقیده من بهتر است در همین مکه اقامت گزینی و اگر مردم عراق همان گونه که اظهار می دارند واقعا ...
مؤلفه های عزت مداری در قیام حسینی
به گزارش پایگاه 598، ا ز میان مؤلفه های هویت بخش قیام حضرت اباعبدالله الحسین، دفاع از عزت اسلامی بسیار برجسته و پررنگ است و چنان که همه می دانیم، جمله ی معروف هیهات منا الذله منقول از آن حضرت در تارک این پرچم پرافتخار می درخشد. مفهوم عزت از مفاهیم دینی و مأخوذ از معارف قرآنی است که در آموزه های دین مبین اسلام مورد تأکید جدی بوده و مختص خداوند و مؤمنین دانسته شده است. عزت به ...
قاسمیان: ذکر یونسیه راه برون رفت غم های مومن
را دارم و تو منزه هستی. گیر از من است از تو نیست. اینطور نگویم که خدایا این بلاها چیست که بر سر من می آوری؟ اگر این مضمون را بپذیرد درست می شود. در نیمه شب می تواند این حرف را بزند و حساب رسی کند. آن حرفی که در دل شب می گوید با زمان های دیگر متفاوت است. باور کنیم اگر خدا نخواهد نمی شود آیه سوره مبارکه فاطر که می فرماید: مَا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا ...
قدم گذاشتن در راه حق و حقیقت جاودان می شود
جلد 2 اصول کافی مرحوم کلینی2 نقل کرده است، می فرمایند: ذکری که به شما می گوییم، گفتن سبحان الله و الحمدلله و الله اکبر در گوشه خانه نیست، منظور این است که وقتی امر خدا به شما رسید عمل کنید و وقتی نهی خدا به شما رسید کناره گیری کنید. ذکر الله الاکبر همین است خداوند در سوره طاها می فرماید: أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی 3 یک منظورش این است که نماز من را به پا دارید. اما در جای دیگر می فرماید: إن الصلاه ...
بررسی معنا و مصادیق تکلیف در قرآن، توانایی در بندگی
از خدا (در هنگامه عبادت) می داند و در پایان بر پلید و شیطانی بودنش تأکید می کند و بر اجتناب از آن اصرار می ورزد. دیگر ظرافت قرآن؛ بیان تکلیف، با توجه به نتیجه است.برای مثال در آیه 28 سوره آل عمران می فرماید: لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللهِ... ؛ نباید اهل ایمان، مؤمنان را ...
امتحان زمان ظهور شباهت زیادی به امتحان کربلا دارد/ امروز برخی حرف ولی خدا را روی زمین می گذارند
توانند به ما کمک کند پس برخی به چه دل خوش کردند؟ باید به وعده های الهی ایمان داشته باشیم چرا که خداوند فرموده ان الله لا یخلف المیعاد . استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از دل سوره محمد(ص) مرگ بر آمریکا و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد درمی آید، خاطرنشان کرد: اهل ایمان عِده و عُده کمی دارند اما چون خدا را دارند توانشان زیاد است همان طور که خداوند فرموده "الذین کفروا و صدوا عن ...
حتی یهودیان و مسیحیان هم مدیون أباعبدالله(ع) هستند
که توبه و گریه کرده است، نمی تواند جزء همسایگان پیامبر باشد. یعنی دیگران می شوند، امّا او نمی تواند. چون دین به قرابت نیست. دین به این است که خداوند فرموده: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ [9] . در دین بحث خویشاوندی و نزدیکی مطرح نیست، اصلاً خداوند فرموده: یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَی وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ، شما را ...
چرا امام زمان(عج) هر صبح و عصر، بر امام حسین(ع) گریه می کنند؟
شهادت آن بزرگواران و نیز جریان غم انگیز اسارت آل الله(ع) هم، در همان روند بوده و آن حرکت عبارت است از عدالت خواهی و قیام برای اقامۀ قسط و اجرای دستورات الهی و فریاد علیه ظلم و تعدّی به حدود الهی؛ بدین جهت عزاداری که ادامۀ شهادت و اسارت است، شعار تشیع و یکی از نمادهای بزرگ شیعه گری است که همراه با شعور و عبرت و درس آموزی است. هدف از تشکیل هیئت، دسته های عزاداری، سیاه پوش کردن شهر و ...
اتاق فکری برای اولویت بندی مداحی و روضه خوانی ایجاد شود
آیه 33 و 34 سوره آل عمران که توسط حضرت علی اکبر (ع) در هنگام رجز خوانی قرآئت شده بود، گفت: آن حضرت با تلاوت این آیه که به برگزیده شدن آل ابراهیم می پردازد، قصد داشت مردم را متوجه کند که خانواده امام حسین (ع ) همان آل ابراهیم و برگزیده خداوند هستند. وی افزود: بار ها در جریان قیام کربلا، امام حسین (ع) و یاران آن حضرت از اشارات قرآنی استفاده کردند به طوری که حضرت سید الشهدا حرکت خود را با ...
گزارش ویژه میدل ایست پانوراما از کشتار 7477 حاجی در منا+ اسامی قربانیان
دولتهای مسلمان با دولت آل سعود در قبال این حادثه، این چنین باشد که مشاهده کردیم، چه انتظاری می توان از امت اسلام داشت تا در برابر رژیم صهیونیستی و جنایات آن در حق قدس و ملت فلسطین از خود واکنش نشان دهند. "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" (آیه 11 سوره رعد) (خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نخواهد داد، مگر آنکه آنان آنچه در خودشان است تغییر دهند. ) انتهای پیام/ ...
تقرّب به خدا اصلی ترین موضوع در عالم امکان
شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا فِی غَرْبِهَا؛ همان) و بعد امیرالمؤمنین(ع) فرمود: و خدای ما بیشتر از ما شما را دوست دارد. فقط آنهایی که مشتاق ملاقات خدا هستند، می توانند امام زمان(ع) را بیاورند / انتظار چیزی از جنس شهادت طلبی است تو باید علاقۀ امامت به خودت را ببینی، تا یک مقدار متوجه شوی که خدای تو چقدر به تو علاقه دارد. پس بگو: خدایا، می خواهم تو را بشناسم؛ می شود آقای مان بیاید؟ می ...
ذکر وِرد نیست بلکه تکرار اندیشه است با همراهی دل
فکر نمی کنند؛ نه به خاطر اینکه کلاس عقاید نرفته اند! چون فکر نمی کنند؛ در نتیجه به لقاء پروردگار کافر می شوند. پس کفر نتیجۀ بی فکری است. در اینجا می فرماید بِلِقاءِ رَبِّهِمْ لَکافِرُون یعنی به لقاء الله کافر می شوند، و لقاء خدا از جنس هدف است. و همچنین أَجَلٍ مُسَمًّی نیز چیزی از جنس هدف است و همچنین دلیل آفرینش آسمان ها و زمین نیز چیزی از جنس هدف است. پس خداوند در این آیه به روشنی خواسته است که ...
آیا می توان بر شهدا و مردگان سلام کرد/ منظور از سلام در زیارت عاشورا چیست
گوینده است و این امر علاوه بر اینکه با قدرت بی نهایت خداوند ممکن است، بر اساس روایات پرشماری از معصومان(ع) اتفاق هم افتاده و می افتد! *پی نوشت ها: 1-صافات، آیه 92. 2-احزاب آیه 56. 3-صافات آیه 79. 4-صافات آیه 120. 5- وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ؛ آل عمران/ ...
آیا امام حسین (علیه السلام) در کربلا با دشمن مذاکره کرد؟
برگرداند و در حالی که از جا بر می خاست، فرمود: مالَکَ، ذَبَحَکَ اللّهُ عَلی فِراشِکَ عاجِلا، وَ لا غَفَرَ لَکَ یَوْمَ حَشْرِکَ، فَوَاللّهِ إِنِّی لاَرْجُوا أَلاّ تَأْکُلَ مِنْ بُرِّ الْعِراقِ إِلاّ یَسیراً ؛ (تو را چه می شود! خداوند به زودی در بسترت جانت را بگیرد و تو را در روز رستاخیز نیامرزد. به خدا سوگند! من امیدوارم که از گندم عراق، جز مقدار ناچیزی، نخوری). ابن سعد گستاخانه به استهزا گفت: وَ فِی الشَّعیرِ کِفایَهٌ عَنِ الْبُرِّ ؛ (جو عراق مرا کافی است!). فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 164-166 و بحارالانوار، ج 44، ص 388-389٫ ...
شش فایده گریه و عزاداری برای امام حسین(ع)
...> حجت الاسلام دهقانی نژاد با بیان اینکه اگر کسی برای عزاداری امام حسین سلام الله علیه وارد جلسه عزا شد و توبه کرد و از گناهان خود پشیمان شد، گناه او هرچه بزرگ و فراوان باشد، آمرزیده می شود افزود: برقراری رابطه عاطفی و رابطه عملی با امام حسین سلام الله علیه ، نوعی توبه به شمار می رود و طبق تصریح قرآن کریم، گناه هرچه بزرگ و فراوان باشد، با توبه، آمرزیده می شود آنجا که آمده است قُلْ یا عِبادِیَ ...