آیا جمله الصلاة معراج المؤمن حدیث است؟ معراج به چه معنا است؟
سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه جسم مادّی پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) هنگام معراج در عالم مجردات حضور یافت؟
...، تهران، کتابفروشی محمد حسن علمی، 1336ش. [3]. ر. ک: آلوسی سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج 8، ص 9، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1415ق. [4]. ر. ک: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 13، ص 40، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1374ش؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 12، ص 11، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ ...
معجزات نه گانه حضرت موسی( علیه السلام ) که در قرآن از آنها یاد شده، چیست؟
، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التأویل، تحقیق، المرعشلی ، محمد عبد الرحمن، ج 3، ص 268، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق. [23]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 6، ص 684 - 685، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [24]. طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 15، ص 114، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، 1412ق. ...
سیاره زمین سفینه اجل است
چه عقل نیز اگر پیوند خویش را با سرچشمه عقل نبریده باشد، بی تردید عشق را تصدیق خواهد کرد. محمد بن حنیفه که شنید امام به سوی عراق کوچ کرده است، با شتاب خود را به موکب عشق رساند و دهانه شتر را در دست گرفت و گفت: یا حسین، مگر شب گذشته مرا وعده ندادی که بر پیشنهاد من بیندیشی؟ محمد بن حنیفه، برادر امام، شب گذشته او را از پیمان شکنی مردم عراق بیم داده بود و از او خواسته بود تا جانب عراق را رها کند و به ...
خداوند در قرآن می فرماید: اگر به معاد و قیامت باور ندارید، زندگی را به محتضری که در حال جان دادن است ...
، دارالکتب العلمیة، چاپ اول، 1415ق. [4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 9، ص 342، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [5]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 139. [6]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 276، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [7]. چنانچه از بعضی نحوی ها نقل شده است که این جمله متوجه ...
علل پیدایش فرقه های مختلف در بین مسلمانان، چیست ؟
، 15؛ نساء، 49 - 63. [4]. منابع و مآخذ: طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 364 – 365، قم، دفتر انتشارات اسلامی؛ قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا، تفسیر کنز الدقائق، ج 3، ص 417؛ ج 4، ص 117، تهران، مؤسسه طبع و نشر وزارت ارشاد، چاپ اول، 1411ق؛ جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 98- 99، قم، اسراء، چاپ اول، 1378ش؛ جوادی آملی، عبداللَّه، قرآن در قرآن، ص 315- 350، قم ...
آیا شیعه معتقد است که جبرئیل در ابلاغ وحی و رسالت خیانت کرده است؟!
. [9] . سید رضی، نهج البلاغه، تحقیق، صبحی صالح، ص 41، خطبه اول، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [10] . احزاب، 40. [11] . فتح، 29. [12] . کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 67، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [13] . نهج البلاغة، ص 247، خطبه 173. [14] . همان، ص 300، خطبه 192 (قاصعه ...
روایتی که در تفسیر قمی از ابن عباس در مورد نشانه های آخر الزمان و قیامت نقل شده، از لحاظ سند و محتوا تا ...
، توجیهاتی در نظر گرفته و فرازهایی از آن که قابل پذیرش است را به عنوان روایتی مؤید برای گزارش های دیگری که در این موضوع وارد شده بدانیم. [1]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 303 – 304، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق. [2]. علایم ظهور حضرت مهدی(عج) ، 49؛ علایم ظهور امام زمان(عج) ، 219؛ ناگهانی بودن قیامت و ناگهانی بودن ظهور ، 28202 ...
پیام تسلیت مسئولان و هنرمندان خراسان رضوی در پی درگذشت حاج محمود اکبرزاده
، دارای اخلاقی نیکو و در معاشرت با جوانان در محافل ادبی سرزنده و شوق انگیز رفتار می نمود. یاد و راه او در بین علاقه مندان و دوست دارانش زنده و پر رهرو خواهد ماند. خداوند روح او را با اولیاء الله محشور و بر سر سفره احسان حضرت زهرا سلام الله علیها حاضر فرماید. ان شاء الله پیام تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد انالله و انا الیه راجعون بار دیگر تقدیر ...
آیا گرایش انسان به بدی، خواست پروردگار است؟
- 135، ج 25، ص 336، ج 52، ص 50؛ تفسیر صافی، ج 2، ص775 ، 793؛ المیزان، ج 20، ص 143، 144؛ کافی، ج 1، ص 65 - 70. [18]. ر. ک: عبدالرزاق کاشانی، شرح منازل السائرین، ص 209. [19] ر. ک: امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص 217. [20]. منسوب به جعفر بن محمد علیه السلام (امام ششم)، مصباح الشریعة، ص 182، بیروت، اعلمی، چاپ اول، 1400ق. [21]. فرهنگ دیوان امام خمینی، ص 163 ...
اتمام حجت سیدالشهدا(ع)با کوفیان
.... یک شب مهلت برای عبادت عباس(ع) خود را به امام حسین(ع) رساند و آن حضرت را در جریان قصد سپاه عمر بن سعد قرار داد. امام(ع) به اباالفضل(ع) فرمود: اگر می توانی نزد آنها برو و بگو یک امشب به ما مهلت دهند تا آن را به عبادت بگذرانیم. خدا می داند که چقدر نماز را دوست دارم و به تلاوت کتاب او علاقه مندم. عباس(ع) نزد کوفیان بازگشت و خواسته امام(ع) را مطرح کرد. عزره نزد عمر بن سعد رفت و گفت: حسین برای امشب ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
...، الأعراف، 96. برای آگاهی بیشتر، ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 6، ص 265 – 274، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ همان، ج 1 ص 53، ذیل آیۀ 7 سورۀ بقره. [10]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 199، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [11]. (فلسفۀ درد و رنج در زندگی اولیای الاهی)، 2056. [12]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الاخبار، ص 113، نجف، مطبعة ...
آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
، ص 256، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [21]. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 350، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق. [22]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 276، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [23]. زمر، 68. [24]. الاحتجاج علی أهل اللجاج، ج 2، ص 350. [25]. قمی، علی ...
چرا خداوند فاسقان را هدایت نمی کند؟
. [5]. اعلی، 2 و 3. [6]. طه، 50. [7]. روم، 30. [8]. معادیخواه، عبدالمجید، خورشید بی غروب (ترجمه ی نهج البلاغه)، خ 1، تهران، نشر ذره، چاپ اول، 1373ش. [9]. لیل، 2. [10]. انسان، 3. [11]. بقره، 2. [12]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 1، ص 118، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم ...
آیا دین جامعه قابل تغییر است؟
...> [2]. واعظی، احمد، تعریف جامعه دینی و جامعه مدنی، ص 89- 90، چاپ 1381ش. [3]. جوادی آملی، عبداللَّه، بنیان مرصوص، ص 22، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ دوم، 1378ش. [4]. یا علی ان القوم سیفتنون باموالهم... . سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 220، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [5]. همان، ص 204، خ 147. [6]. همان، خ 151. [7]. ر. ک: هادوی ...
خواندن سوره یس چه ثواب هایی دارد؟ آیا خواندن آن کور مادرزاد را شفا می دهد؟
...، چاپ دوم، 1405ق؛ حسنی شجری، یحیی بن حسین، ترتیب الأمالی الخمیسیة، ج 1، ص 155، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1422ق. [3]. ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج 5، ص 162، مصر، شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی، چاپ دوم، 1395ق. [4]. شیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد، مسند أحمد بن حنبل، ج 33، ص 417، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق. [5]. شعیری، محمد بن محمد، جامع ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ ابن داود حلی، کتاب الرجال، ص 340، انتشارات دانشگاه تهران ، 1383ق. [2]. رجال نجاشی، ص 354؛ علامه حلی ، خلاصة الاقوال، ص 157، قم ، دار الذخائر، 1411ق. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 294، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [4]. کشی ...
آیا امام علی( علیه السلام ) فرزندشان امام حسن( علیه السلام ) را از توسل و شفیع قراردادن دیگران بازداشتند؟
...، سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، ص 23، 265، 277، 236 و 235، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1374ش. [2]. بقره، 254. [3]. طوسی، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 582، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [4]. وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ وَ تَکَفَّلَ ...
جایگاه بهداشت و سلامت در اسلام از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
دارد گاه به سراغ این امور نیز می رفتند. به بیان دیگر مسائل مربوط به بهداشت و سلامت جسم رابطه نزدیکی با سلامت روح دارد ازاین رو سلامت جسم نیز مورد توجه اسلام بوده است. [1] اسلام برای نظافت و بهداشت اهمیّت فراوانی قائل شده است تا آنجا که در حدیث مشهور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم: فَاِنَّ اللهَ تَعالی بَنَی الاِسلامَ عَلَی النِّظافَةِ؛ خداوند (پایه های) اسلام را بر نظافت بنا ...
معنای صفات کریم و اکرم در لغت، قرآن و حدیث چیست؟
الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، 1418ق. [13]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 91، ص 166، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [14]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد،ج 4، ص 435، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [15]. واقعه، 77. [16]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 137، قم، دفتر انتشارات ...
چه صفاتی سبب می شود، مؤمنان از هر یکی از درهای بهشت که می خواهند، وارد بهشت شوند؟
...، نعمان بن محمد مغربی ، دعائم الإسلام ، محقق، مصحح، فیضی، آصف ، ج 2، ص 216، قم، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام) ، چاپ دوم ، 1385 ق . [5]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 555، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 441. [6]. مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ ثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ فَإِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ ...
برای پوشیدن لباس نو چه دعا و ذکری وارد شده است؟
اضافه کرد. 3. ذکر استغفار لزوماً برای کسی که گناهی از او سر زده وارد نشده و در همه حال مطلوب است؛ چنان چه در سیره رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) چنین آمده است که آن حضرت روزی هفتاد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی از حضرت سر زده باشد،[4] بنابراین برای ترک اولی نیز می توان استغفار نمود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 13، ص 61، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1429ق. [2]. شیخ ...
کتاب علل الشرائع تألیف کیست و آیا تمام روایات موجود در آن، معتبر است؟
.... [7]. ر.ک: همان، ص 185 – 189. [8]. ر.ک: نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 389، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص 442، قم، کتابخانه محقق طباطبائی ، چاپ اول، 1420ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 30، ص 428، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، المدخل، ص 68، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. T ...
آیا روایتی از امام ھفتم( علیه السلام ) نقل شده است که مجازات گناهان در ماه رجب دو برابر می شود؟
اخبار الرضا( علیه السلام )، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 71، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 92، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. T
آیت الله بشیر نجفی درگذشت مورخ معروف عراقی را تسلیت گفتند
...، وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ. صدق الله العلی العظیم حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: إذا مات العالم انثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدها شیء إلی یوم القیامة . (وقتی عالمی فوت کند، در اسلام رخنه و حفره ای ایجاد می شود که هیچ چیزی نمی تواند تا روز قیامت جای آن را پر کند). در نهایت تأسف و ناراحتی خبر عروج عالم فاضل سید عبد الستار الحسنی ...
آیا گفتن اذان و اقامه برای زنان مستحب است؟
إحیاء التراث العربی، چاپ هفتم، 1404ق؛ حسینی عاملی، سید جواد، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، ج 6، ص 367، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، بی تا. [2]. إِقَامَةُ الْمَرْأَةِ أَنْ تُکَبِّرَ وَ تَشْهَدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 126، تهران، دار الکتب ...
آیت الله علم الهدی: با نذر سلامت به اقشار آسیب پذیر کمک کنید
علیکم و رحمت الله بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله و اشهد ان لا اله الا الله وعن محمد صلی الله علی وآله عبده و و رسوله اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوالله با توجه به تعطیلی نماز جمعه در خدمت بینندگان و شنوندگان محترمی که به نکات این پیام تصویری توجه دارند، به منظور برقراری یک ارتباط دینی با مردم و عزیزانمان که هفته ها مقید به برگزاری نماز جمعه و شرکت در ...
اولین میوه ای که حضرت آدم( علیه السلام ) در روی زمین خورد چه بود؟
روایت دوم دانست و استنباط کرد؛ اولین میوه ای که بر روی زمین پرورش یافته و حضرت آدم در زمین از آن خوردند انگور بوده است. [1]. جزائری، نعمت الله بن عبد الله، النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، ص 42، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404ق. [2]. همان، ص 48. [3]. همان، ص 50. ...
بهترین الگوی جوانان
نورالله (1413ق)، عوالم العلوم و المعارف و الأحوال الامام علی بن أبی طالب(ع)، تحقیق و تصحیح: محمدباقر موحد ابطحی اصفهانی، قم، موسسة الامام المهدی(ع)، چاپ دوم. - بستانی، فواد افرام (1375 ش )، فرهنگ ابجدی، تهران، اسلامی، چاپ دوم. - حسینی موسوی، محمد بن ابی طالب. (1418ق )، تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین(ع))، تحقیق و تصحیح: کریم فارس حسون، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة ...
این روایت که جذبه ای از جذبه های حضرت حق برابر با عمل جن و انس است به چه معنا است؟
توازی عمل الثقلین.و بالجملة فکل عالم ربانی لا یکون ربانیا الا بکونه عقلا خالصا نورانیا . صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، شرح أصول الکافی، ج 1، ص 374، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، 1383ش. [6]. فی الحدیث النبوی صلی اللّه علیه و آله: جذبة من جذبات الحقّ توازی عمل الثقلین إذ الثقلان و أعمالهما جسمانیّة فانیة من عالم الحدوث، و جذبة الحق روحانیة باقیة فی (من- ن) عالم القدم، فلا یجوز علیها الانفصام و الانقطاع و النفاد، فالمجذوب لا یتخلص منها أبد الآباد . تفسیر القرآن الکریم، ج 4، ص 224. T ...
تولید روزانه 60 هزار ماسک و دستکش در دشتستان
) است، بیان کرد: بندگان خدا با ذکر "یا رب" و دیگر اعمال عبادی واجب دینی می خواهند بگویند همه خواسته های من در شعاع خداخواهی من است. لذا از برجسته ترین نشانه های فرد مومن شیعی؛ نماز، روزه، خیرخواهی، صداقت و گریه بر سیدالشهداء (ع) است. * پرهیز از محرمات؛ برای پیشگیری و عدم سقوط در دام های دنیوی است وی با تصریح بر اینکه کسی جلوی اراده خداوند رحمان را نمی تواند بگیرد و کسی یارای ...