آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
سایر منابع:
سایر خبرها
یادداشت| معرفت یا رؤیت امام زمان(ع)؟
زدگی چیزی عائدمان خواهد شد؟ لذا حضرت صادق علیه السلام فرمود: اِنَّ لِصاحَبِ هذا الاَمرِ غیبة فَلیَتَّقِ اللهَ عبدُه ولیَتَمَسَّک بِدینِه ؛ به یقین برای صاحب این امر غیبتی است، پس بنده خدا باید تقوای الهی پیشه کند و به دینش چنگ زند. (4) تقوا در معنای دقیقش یعنی عمل به همه فرائض و واجبات و ترک همه محرمات و گناهان. حال سؤال اینجاست آیا من که هنوز اهل تقوا نشده ام و بسیاری از واجبات مانند ...
آیت الله یزدی: باید به مقدار ظرفیتمان از مناجات شعبانیه استفاده کنیم
آورده و می آورد. زمین و آسمانی را خلق کرده و مابین زمین و آسمان کرات دیگری را آفریده، موجودات زیادی را خلق کرده، بعد انسان را آفریده و خلیفه الله قرار داده است. بعد برای آن ها مثلاً ائمه یا انبیایی را فرستاده که در حقیقت وسائط یا به تعبیر قرآن کریم، جنودالله هستند. قرآن موجودات این عالم را جندالله حساب می کند، برای آنچه خداوند می خواهد ایجاد بکند. در آیه شریفه می فرماید: وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ ...
آیت های مهدوی در سوره شعراء
آنان رفتار خواهد کرد. آنگاه دوباره در آیه آخر سوره با این بیان که ...إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون مومنان را نوید یاری و کافران را از آینده بیم داد. به نظر می رسد، خداوند متعال در این سوره از آغاز تا انتها انسان ها را ...
دستور هایی که مجموعه متخصّص و کارشناس می دهند، این ها را باید عمل کرد
؛ مسئولین ما با صفا و صداقت از روز اوّل با شفّافیّت خبررسانی کردند، مردم را در جریان قرار دادند که خب کار خوبی هم بود. یک جا هایی هم نمیگویند، امّا میدانیم، اطّلاع داریم که در یک جا هایی خیلی شدیدتر و همه گیرتر از کشور ما وجود دارد. ما برای گرفتار شده های در کشور های دیگر هم از خدا طلب عافیت میکنیم و میخواهیم که خداوند ان شاءالله به آن ها کمک بکند. مطلب آخر هم این است که مسئله یک مسئله ...
یادداشت| درس هایی که کرونا به ما آموخت
درمانده شود. واقعیت این است که انسان آنقدر مغرور شده بود که خود را و آفریدگار خود را فراموش کرده بود و به جای خداگونه شدن، ادعای خدایی می کرد. شعر استاد سخن سعدی که فرموده بود: رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند؛ تعبیری دیگر گونه یافته بود و با ساخت ابزارهایی که قابلیت های خلقت به او اجازه می دهد، مدعی خلق بود تا اختراع و اکتشاف و در چنین شرایطی حتماً نیازمند یک تلنگر بود. تلنگری که خداوند ...
کرونا می تواند زمینه ساز جهان چندقطبی باشد/ برای معامله با آمریکا باید مهدی را بفروشید/ کرونا آزمون ...
نخبگان جهانی گرایی و جامعه گلوبالیستی را نابود کرد و به این ترتیب، شرایط عینی را برای تحقق جهان چندقطبی به وجود آورد. بدیهی است که ویروس کرونا با استفاده از فناوری در غرب ایجاد شده است ، اما شاید این ویروس به شکلی درز پیدا کرده و یا شاید مشیت الهی [با آن چه که آمریکایی ها می خواسته اند] متفاوت بوده است، زیرا انسان همیشه تعیین کننده نهایی نیست. بشر می تواند ابزاری مرگ بار را به عنوان ...
کرونا ویروس” چالش ها و فرصت ها
...> ” غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ”(زمر آیه 28) باطل در آن راه ندارد: “لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ...”(فصلت آیه 42) خداوند متعال حافظش هست: “...وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ”(حجر آیه 9) برتری قرآن در شبه جزیره عربستان: قرآن زمانی بر پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه وآله و سلم)نازل شد که مردم آن زمان از حیث ادبیات ...
غسل های واجب بر بانوان
غسل ترتیبی را به جا آورد می گوییم آری می توان با دوش و به نیت غسل اول سر و گردن و بعد سمت راست و بعد سمت چپ بدن را شستشو داد به گونه ای که به همه بدن آب برسد. 3)-و اگر مقصود شما این است که دوش گرفتن بدون نیت غسل و انجام دادن احکام آن و تنها شستشوی بدن کافی باشد و به جای غسل حساب شود می گوییم به لحاظ ادله شرعی این دوش گرفتن غسل حساب نمی شود و احکام غسل را ندارد، غسل یک وظیفه دینی است و باید با نیت تقرب به خداوند و طبق دستور شرع صورت بگیرد تا احکام غسل بر آن مترتب شود. ...
شعر/نیمه شد ماه ، ماه من برگرد
...> ذوالفقار از تو جان بگیر باز چون تجلی حیدری داری کرم تو گدا نواز بود دست اکرام مادری داری ازتمام پیمبران خدا یک نشان بهر رهبری داری از همه برگزیدگان خلق در رکابت تو لشگری داری تو کجا و عزیز مصر کجا چون خداوند مشتری داری تویی حسن ختام اهل بیت دست بوست تمام اهل بیت سامرا از تو آبرو دارد حرف ناگفته در گلو دارد ...
آشنایی با عنایت های الهی به بیمار/ چرا باید در حالت بیماری خدا را شکر کنیم؟
در این دنیا افتاده برای همه انسان ها رحمت و لطفی از سوی خدا حساب می شود. این اتفاقات و بلاهایی که برای اولیای خدا علیهم السلام ایجاد شده زمینه ای برای رشد، رحمت و هموار شدن مسیر سعادت انسان در طول تاریخ است، به همین علت است که بابت آن از خدای متعال شکرگزاری می کنیم. بعضی از آیات قرآن هم همین موضوع را به ذهن متبادر می کنند، به عنوان مثال خدای متعال در سوره بقره می فرماید: وَلَنَبْ ...
بیانیه سازمان بسیج دانش آموزی در پی درگذشت پدر شهیدان فهمیده
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، در بیانیه سازمان بسیج دانش آموزی در پی درگذشت پدر شهیدان فهمیده آمده است: شهادت، مرگ سرخ و مقدسی است که انسان آزاده با شناخت کامل آن را در راه عقیده ای مقدس انتخاب می کند. شهادت به معنای از بین رفتن وجود نیست بلکه به طرف مقصود عالی خود پرواز کردن است. زندگی و مرگ به معنای آمدن از خدا و رفتن به سوی خداست. حضرت علی می فرمایند: (جهاد دری از درهای بهشت است که ...
چگونه خداوند در فرازهایی از قرآن، تمام خوبی ها و بدی ها را به خود نسبت داده، اما در فرازهای دیگری، عامل ...
انسان نسبت می دهد، از باب آموزش رعایت ادب و احترام است. 3. جمع بندی این آیات، تأییدکننده نظریه کلامی الامر بین الامرین است. 4. انتساب تمام حسنات و تمام سیئات به خداوند از این باب است که زمام امور همه ی چیزها در دست او است؛ و تمام موجودات، هم در اصل وجود و هم در بقا و هم در حوادثی که برایشان رخ می دهد، تحت فرمان اویند؛ اما نسبت دادن بدی ها به انسان، از این جهت است که سیئات اموری عدمی ...
سیاره زمین سفینه اجل است
یمن بگریزد. امام فرمود: آری، اما پس از آنکه از تو جدا شدم، رسول خدا به خواب من آمد و گفت: ای حسین، روی به راه نِه که خداوند می خواهد تو را در راه خویش کشته بیند. محمد بن حنیفه گفت: انا لله وانا الیه راجعون... راوی: عقل می گوید بمان و عشق می گوید برو و این هر دو، عقل و عشق را، خداوند آفریده است تا وجود انسان در حیرت میان عقل و عشق معنا شود، اگرچه عقل نیز اگر پیوند خویش را با ...
آیا گرایش انسان به بدی، خواست پروردگار است؟
خدا خواسته باشد؛ زیرا خدا دانا و حکیم است. این بخش از آیات پایانی سوره ی دهر(انسان)، سیاقی شبیه سیاق آیات مکی دارد که با قبول این نظر، اوایل این سوره، مدنی و بخش پایانی آن(نُه آیه) مکّی خواهد بود.[2] توضیح آیه ی ان هذه تذکرة... در قسمت سوم بحث خواهد آمد. ولی مفهوم و مراد آیه ی و ما تشاؤن... شبیه همان آیه ی 29 سوره ی تکویر می باشد. این که خداوند ابتدا به صورت منفی(و ما...) و ...
به مناسبت وفات حضرت معصومه(س)؛ زیارت همه ائمه در حرم حضرت معصومه(س)
مردم ری به دیدار حضرت صادق (ع) در مدینه رفته بودند. هنگام ملاقات، خود را گروهی از اهالی ری معرفی کردند. حضرت فرمود: مرحبا به برادرانِ قمی ما. گفتند: ما از ری آمده ایم! حضرت باز همان سخن را تکرار فرمود. چند بار دیگر آنان تأکید کردند که اهل ری هستند، اما پاسخ حضرت صادق (ع) همان جمله بود. سپس امام افزود: خداوند حرمی دارد که آن مکه است. پیامبر (ص) نیز حرمی دارد که مدینه است. امیرمؤمنان (ع) هم حرمی دارد ...
خواندن سوره یس چه ثواب هایی دارد؟ آیا خواندن آن کور مادرزاد را شفا می دهد؟
کسی گم می شود چه کار باید کرد؟ آن حضرت فرمود: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد سوره یس بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَی ضالَّتی ؛ ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان. آن شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند.[6] امام باقر(علیه السلام ): هر کس سوره یس را یک بار در طول عمرش تلاوت کند خداوند به تعداد همه ...
آیا بکارگیری اجباری اجنه در زمان حکومت حضرت سلیمان( علیه السلام )، نقض آزادی و اختیار موجودات مختار نیست؟
لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ. وَ أَسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ . و به عبارت دیگر، از نظر قرآن هر آنچه در آسمان و زمین است، به گونه ای تحت تسخیر انسان ها می باشد: آیا ندیدید خداوند آنچه را در آسمان ها و زمین است مسخّر شما کرده است .[3] ثانیاً: منظور از تسخیر در این موارد سلب اختیار و آزادی از موجودات نیست، بلکه منظور بکارگیری نیروها بر اساس اقتضائات طبیعی آنان ...
توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی
، دعای خیر اهل بیت(ع) در درگاه خداوند متعال مستجاب است. وی در ادامه مردم را به خواندن 7 آیه مشهور منقول از آیت الله خوانساری از فرمایشات امیرمؤمنان علی(ع) سفارش کرد که برای دفع بلا توصیه شده و آن آیات عبارتند از 51 سوره توبه، 107 سوره یونس،6 سوره هود، 60 عنکوبت، 2 سوره فاطر، 38 سوره زمر، 129 سوره توبه که طبق توصیه اگر روزی یک مرتبه بعد نماز صبح قرائت شود، انشاءلله رفع خطر و بلا خواهد شد. ...
رابطه مشیت الهی و خواست انسان چگونه است؟
زده ای .[13] البته اذعان داریم که تصور مطلب و اساساً رابطه اختیار انسان با مشیت خداوند و نظام لا یتغیر عالم هستی أمری دشوار است. از همین رو است که کسانی که از وحی و مکتب اهل بیت( علیه السلام ) بریده اند، یا دچار تفریط گشته و انسان را به خود وانهاده و همه کاره و تنها مرید افعال خود انگاشته اند؛ مانند معتزله که به همین جهت به آنها مفوّضه گفته شده است، و یا دچار افراط گشته و انسان را هیچ کاره و ...
خداوند انسان را با چه هدفی خلق کرد؟
است و ممکنات از جمله انسان محتاج او هستند. ای مردم! شما نیازمند به خدایید، تنها خداوند است که بی نیاز و شایسته ی هرگونه حمد و ستایش است .[3] موسی به بنی اسرائیل گفت: اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید به خدا زیانی نمی رسد؛ چرا که او بی نیاز و ستوده است .[4] امام علی( علیه السلام ) در خطبه ی معروف همام می فرماید: خداوند سبحان هنگام آفرینش خلق، از طاعت و بندگی شان ...
سوره ای که زیارت خانه خدا را تضمین می کند + صوت آیات
) نیز در این باره فرمودند: کسی که همه روزه سوره عم یتسائلون را قرائت کند سال تمام نمی شود مگر اینکه خانه خدا را زیارت می کند. فایل صوتی تلاوت سوره نبا با صدای شهریار پرهیزگار کد ویدیو دانلود فیلم اصلی متن سوره نبا همراه با ترجمه بِسْمِ اللَّهِ الرَّ حْمَٰنِ الرَّ حِیمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ ...
این که خداوند هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه می کند، آیا این آیه بیان گر جبر نیست؟!
...، و البته آنچه از نیک و بد کرده اید از همه سؤال خواهید شد".[1] در سورۀ کهف آیۀ 17 می فرماید: "هر کس را خدا هدایت کند او هدایت شده است، و هر کس را گمراه کند، پس هرگز برای او یاور و راهنما کننده نخواهی یافت".[2] سورۀ اعراف آیۀ 186: "هر کس را خدا گمراه کند هیچ کس راهنمای او نباشد و چنین گمراه را خدا واگذارد تا در طغیان و ضلالت بماند".[3] سورۀ زمر آیۀ 36- 37 : "هر کس را خدا گمراه ...
امید به معجزه خدا یا امید به دارو و پزشک؟!
همان اندیشه جبری است که هرگونه تأثیر و کنش را از ناحیه موجودات (حتی موجودات مختار) نفی کرده و در جامعه اسلامی و در میان اهل سنت، اشاعره پرچم دار این نگاه به هستی هستند. (2) نگاه سوم: روشن است که هر دو نگاه اول و دوم، دو سوی افراط وتفریط در نگاه به ساحت هستی بوده و به یک اندازه اشتباه و غیرقابل قبول می نماید. لذا ناگزیر می بایست نگاه سومی در این مسئله داشت: درست است که همه چیز به اراده ...
معنای صفات کریم و اکرم در لغت، قرآن و حدیث چیست؟
.... ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، محقق، مصحح، طناحی، محمود محمد، ج 4، ص 166، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان ، چاپ چهارم، 1367ش؛ همچنین ر.ک: قشیری ، ابو القاسم، شرح الأسماء الحسنی ، تحقیق، سعید، عبد الروف، محمد علی، سعد حسن، ص 269 – 272، قاهره، دار الحرم للتراث ، چاپ اول، 1422ق. [5]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 531، قم، مؤسسه دار الهجرة، چاپ دوم ...
ماه شعبان؛ فرصتی برای استغفار که نباید از دست برود
کانَ حُسنُ ظَنّی بِجودِکَ اَن تَقلِبَنی بِالنَّجاةِ مَرحوماً؛ خدایا چگونه از نزد تو محروم برگردم، با این که گمان خوبم به جودت این بود که مرا مورد رحمت خود قرار داده و با نجات مرا برمی گردانی. ؛ فراز سی و پنجم از این مناجات به نوعی آموزش یک دستور قرآنی است. خدای سبحان در آیه 53 سوره مبارکه زمر می فرماید ...لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ... از رحمت خدا ...
چرا خداوند فاسقان را هدایت نمی کند؟
، اکبر، تفسیر راهنما، ج 6، ص 334، قم، بوستان کتاب، چاپ چهارم، 1386ش. [20]. همان. [21]. آیاتی از این دست که می فرماید: خداوند فاسقان یا دروغ گویان و یا اسراف کاران و ... را هدایت نمی کند. [22]. میرباقری، سید محسن، سیمای انسان مختار در قرآن، ص 152. آیات مرتبط سوره المائدة (108) : ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یَأْتُوا بِالشَّهَادَةِ عَلَیٰ وَجْهِهَا أَوْ ...
چرا خداوند در حالی که می دانست بسیاری از انسان ها به جهنم می روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
.... علم خداوند به سرنوشت و چگونگی تعامل و رفتارهای موجودات، موجب جبر آنها بر خطاکاری نمی شود و در واقع علم خداوند کاشف کردار بندگان است. آفرینش اهل شقاوت و خلق آنها یک ضرورت است، شیطان باید وجود داشته باشد، تا در این بستر امکان رشد و تکامل انسان ها فراهم گردد. اگرچه خلقت شیطان های جنی و انسی یک ضرورت است، اما این که چه کسی این نقش را بازی کند، با انتخاب و اراده بوده و جبری از ...
بلایای زلزله و کرونا از زاویه دیگر
و در نتیجه یا خود زودتر از اجل بمیرند یا پس از اجل مرگ را دریابند. (اعراف/ 34) و نظیر این آیه ( حجر/5) است: ما تسبق من أمة أجلها و ما یستخرون؛ هیچ امت و گروهی نمی توانند از اجل خود پیشی گیرند و نمی توانند اجل خود را به تأخیر اندازند. و از طرفی به عالم ذر و یا الست هم اشاراتی شده که حاکی از قبول یا عدم قبول کلیات امور خود فرد توسط خود انسان می باشد! فراموش نشود بنا به گفته خدا، الله عادل است و ...
نقش گناه در شیوع بیماری
را ملاقات کند، برایش گناهی نباشد و اگر گناهی از وی باقی مانده باشد هنگام مرگ، بر وی سخت گرفته می شود تا گناهانش آمرزیده گردد. (2) پیامد معنوی دیگر برای بیماری، ارتقای درجه بیمار است؛ چنانکه امام صادق (ع) می فرماید: [ممکن است] برای بنده ای در نزد خدا درجه و رتبه ای باشد که از طریق عملش به آن درجه نمی رسد، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا می سازد تا ...
دین برای انسان است یا انسان برای دین؟
نیروها در انسان قرآن کریم در سورۀ "شمس" نفس(انسان) را بعد از آسمان و زمین و خورشید و ماه ذکر می کند؛ یعنی انسان ثمر و بار آنها است، گل این باغ است و سرانجام خلقت، انسان است. به عبارت، دیگر از "وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها"،[5] شروع شد و صحبت از زمین گردید و آن گاه از انسان سخن به میان آمد و در توضیح ویژگی انسان فرمود: "وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها".[6] همان طور که هنر و ویژگی شکوه خورشید، شعاع و ...