سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله نوری همدانی: جهان بشری امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه حضور منجی یگانه عالم هستی است
...> با تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان المعظم و میلاد سراسر پرخیر و برکت مصلح کل، موعود امم، حضرت مولانا بقیةالاعظم امام عصر (عج) به همه منتظران آن حضرت، بی شک جهان بشری امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه حضور آن منجی یگانه عالم هستی می باشد. انسان ها نیز چاره ای جز پناه بردن به خداوند سبحان و آخرین حجت او ندارند. بر این اساس همگان را توصیه می کنم در همه حال و همه زمان ها به یاد آن محبوب هستی ...
انسان ها چاره ای جز پناه بردن به خدا و آخرین حجت او ندارند
سراسر پرخیر و برکت مصلح کل، موعود امم، حضرت مولانا بقیةالاعظم امام عصر (عج) به همه منتظران آن حضرت، بی شک جهان بشری امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه حضور آن منجی یگانه عالم هستی می باشد. انسان ها نیز چاره ای جز پناه بردن به خداوند سبحان و آخرین حجت او ندارند. بر این اساس همگان را توصیه می کنم در همه حال و همه زمان ها به یاد آن محبوب هستی باشند. خاصه از فرصت پیش رو؛ یعنی شب نیمه شعبان که در ...
دعا و توسل به پروردگار از راه های عبور از بلایا است
(ص) بالاترین، جامع ترین و کامل ترین نعمت و عنایت خاص الهی به بشر محسوب می شود، ابراز کرد: خداوند در سوره آل عمران اشاره به این نعمت عظیم می کند و آن را منت عظیم الهی بر مومنان می داند؛ خداوند نسبت به عطای هیچ نعمتی غیر از بعثت نبی اکرم(ص) بر انسان منت نگذاشته است . استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدایت به واسطه نعمت رسالت و ولایت محقق می شود، اظهار داشت: خداوند متعال به واسطه وجود ...
پاسخ به برخی شبهات درباره بسته شدن در مساجد در ایام شیوع کرونا
آفریده و برای هرپدیده ای علت یا علت هایی قرار داده است. شناخت جهان و نظام حاکم بر آن و حرکت براساس اراده و ربوبیت تکوینی خداوند، خود یکی از جلوه های پرستش و پناه بردن به خدا است. بنابراین همانگونه که مسجد مهم ترین مکان برای حل مشکلات معنوی است، بیمارستان محل درمان دردهای جسمی، مدرسه و دانشگاه محل درمان درد جهل و نادانی، مراکز مشاوره محل درمان دردهای فکری و روانی، ... و به همین طریق، هرنهادی که بشر به ...
کتابی با محتوایی عجیب/ اعتقاداتی که شگفت انگیزند
...> *فرقه سوفسطائیه همه چیز را در عالم، خیال و وهم می دانند و معتقدند هیج شیئی در عالم وجود ندارد و همه چیز زاییده خیال بشر است. آنها حتی دنیا و آخرت و قیامت و دوزخ و بهشت و حتی مجرداتی چون عقل و فکر را وهم می پندارند. * معطلیه معتقدند جهان از ازل وجود داشته و تا بی نهایت وجود خواهد داشت و هیچ پایانی بر آن مترتب نیست. در واقع این فرقه برای مخلوقات، آفریدگاری قائل نیستند. ...
نگرشی بر ابعاد تربیتی مصائب و مشکلات
م وجود او را پوشانده است. نعمت هایی متعدد و متنوع که به تعبیر قرآن کریم قابل شمارش نیستند وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَهَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا ؛ (سوره مبارکه نحل آیه 18). و اگر نعمت های خدا را بشمارید، هرگز نمی توانید آنها را احصا کنید. لذا انسان موظف است قدردان نعمت های ظاهری و باطنی خداوند باشد و در مواجهه یک حادثه ناگوار و مصیبت دردناک و از دست دادن یک نعمت، دل و جانش را متوجه سایر نعمت های الهی موج ...
یادداشت رسیده: کرونا در مناقشات علم و دین
چون برتراند راسل و روان کاوی مانند زیگموند فروید پیدایش ادیان را معلول ترس که - یکی از مصادیق شرور بود - دانسته اند. هم اینک مسئله شر به یکی از مباحث مهم فلسفه ادیان تبدیل شده و با باورهای دینی درباره صفات خداوند مرتبط شده است و افکار بشر را با جمع بین شر و صفات خداوند کاملاً درگیر کرده است. پرسشی اساسی در این زمینه وجود دارد و آن این که تکلیف عدل الهی با موضوع شروری که غیر قابل ...
جهانی جدید با پیکری زخمی و مجروح
روی صورت سالمندان و قطع آن در بیمارستان های برخی کشورها، رها کردن مرده ها بدون تشییع جنازه، خاکسپاری های بی کس و کار و قبر های نامعلوم، بیش از هر چیز تنهایی انسان را رونمایی می کند. مردم از خود سوال می کنند که چرا دولتهایشان آن ها را رها کردند و به زودی می فهمند آن ها را در مقابل ارزش ها و باور های لیبرالیسم قربانی کردند. آزادی برای بشر است و یا بشر برای آزادی؟ اقتصاد برای مردم است و یا ...
کرونا و تأثیر آن بر شکل گیری نظم جدید جهانی+عکس نوشته
درمانی و جسمانی به وجود می آید که قلب بشریت را تکان خواهد داد. از دعا گرفته تا همیاری ملی و بین المللی، باید ابتدا به کمک هموطنانمان و سپس در صورت امکان به یاری مردم جهان بشتابیم. از سوی دیگر، کرونا بیماری دیگری که بیماری باطنی و فکری تمدن فعلی بشر است را پرده برداری می کند. سرمایه داری و لیبرالیسم غرب ، باطن و روح و اندیشه و جانِ دولت ها، جوامع، احزاب و همچنین روابط انسانی، اجتماعی و ...
جز که حیرانی نباشد کار دین(تقریری اجمالی از نگاه مرحوم رضا بابایی به دین)
چرا شیوه گفت وگو و مذاکره را بر تندی و خشم برگزیده ای، آیه محمدٌ رسولُ الله والذین مَعَهُ اشدّاءُ علی الکُفار را قرائت می کند. (بابایی؛ معمای مخاطب در متون دینی؛ یادداشت تلگرامی) راه رهایی از این چالش را بابایی این گونه تقریر می کند: اگر راهی داشته باشد، استمداد از مؤلفه های برون متنی است؛ مؤلفه هایی همچون خرد جمعی، تجربه های تاریخی بشر، عقل خودبنیاد، مشی مشترک ادیان، اعتباربخشی به ...
چرا خداوند پیام خود را مستقیماً توسط فرشتگانش برای مردم نفرستاد، تا آنان در شناخت پیامبران راستین و ...
شیعه نیوز : پرسش با وجود فرشتگان یا موجودات دیگری که می توانند با انسان ارتباط داشته و معارف تزکیه ای و تعلیمی را به او برسانند، چرا وجود انسانی به نام نبیّ ضرورت دارد؟ آیا به جز الگوگیری جواب قانع کننده دیگری نیز وجود دارد؟ پاسخ اجمالی ابتدا باید گفت برای اثبات نبوّت افرادی که ادعای پیامبری دارند، راه هایی؛ مانند داشتن معجزه و تصریح پیامبران پیشین، وجود دارد.[1] اما این ...
چرا خداوند به هر انسانی فرصتی برای زندگی برابر با دیگران را نداده است؟!
شیعه نیوز : پرسش چرا خداوند به هر انسانی فرصتی برای زندگی برابر و حتی شناخت بهتر خودش نداده است؟ مثلاً یکی در جنگ به دنیا میآید و دیگری در رفاه. یکی مسلمان زاده میشود و دیگری هندو. ...؟! پاسخ اجمالی قرآن کریم اصل تفاوت میان انسان ها را می پذیرد، اما وجود این اختلافات را مخالف با اصل عدالت نمی داند؛ چرا که عدالت واقعی، ایجاب می کند که همه یکسان نباشند. اگر همه انسان ها ...
آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است؟ تا چه حد می توان خدا را شناخت؟ و ارزش این شناخت چقدر است؟
. آن جا که فرد با شناخت نفس خود به خدا می رسد، از قبیل قسم دوم، و در جایی که با تأمل در اسماء و صفات الهی به شناخت خداوند نایل می گردد، از نوع سوم است. از این اقسام، آن جا که راه و هدف یکی باشد و انسان، یافته های خود را شهود کند، از ارزش بالایی برخوردار است؛ چون دیدن و چشیدنِ هدف است. در آیات و روایات، این طرق سه گانه، تبیین شده اند، به ویژه که تأکید گردیده است که روشن تر از وجود و ظهور ...
آیا همه گیری ویروس کرونا یک مقدمه برای تغییر جهان است؟ دکتر حمید بهلولی | استاد مدعو سیاستگزاری عمومی ...
مؤمنین ادیان الهی هستند بروز ویروس کرونا را در زمره عذاب الهی [1] (Consequential Wrath of God) و در سنت عذاب هایی که بر قوم های گذشته نازل شده است به حساب می آورند و دلیل آن را طغیان و گناه انسان و سلطه بی عدالتی در جهان فرض می گیرند و وجهه ای فرابشری و فرازمینی بر آن متصورند و تلاش در مقابله با آن را بی ثمر تلقی می کنند و طبیعتا در مقابل تلفات حاصله، که آن را نتیجه تنبیه خداوند می دانند نیز بی واکنش ...
چرا خداوند در حالی که می دانست بسیاری از انسان ها به جهنم می روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
عالی ترین مقام نایل آید. اما خداوند کسی را مجبور نکرد که حتما او باید مصداق یزید باشد، بلکه این خود انسان است که با اختیار خویش، خودش را در آن جایگاه قرار می دهد؛ لذا از این جهت نمی تواند خدا را مورد بازخواست قرار دهد که چرا من باید نقش یزید را بازی کنم؛ چون اصلا بایدی در کار نیست و او می توانست این گونه نباشد. اصل خلقت انسان، لطفی است که از طرف خداوند نصیب او شده است. مثل این که کسی ...
خداوند انسان را با چه هدفی خلق کرد؟
الخالقین می باشد. ه) هدف از خلقت انسان، هرچه که باشد نتیجه اش به خود او بر می گردد، نه به خداوند که او غنی مطلق است. د) غایة الغایات و هدف اصلی آفرینش انسان، رسیدن به کمال و سعادت واقعی و دست یازیدن به مقام شامخ انسانی و راه یابی به عالم ملکوت است که این همه در پرتو شناخت و معرفت و عبودیت و بندگی آگاهانه به پیشگاه حضرت احدیت میسور و ممکن خواهد بود. پاسخ تفصیلی ...
آیا گرایش انسان به بدی، خواست پروردگار است؟
... "اراده ی فعلی"، اراده ی حق تعالی در مقام فعل و در رابطه با موجودات جهان خارج است که همان تبلور و تجلی اراده ی آن ذات مقدس در خارج است. اراده ی فعلی گاه به صورت تشریع و ارسال رسل و انزال کتب برای هدایت مردم به طور عام، و برای انسان های مؤمن، به صورت خاص محقق می شود. (اراده ی تشریعی) و این قوانین و دستورات و نواهی، "راه" و "صراط" و "سبیل تشریعی" حق تعالی می باشند.[12] و ...
آیا با برپایی قیامت کبرا همه ی موجودات به غیر از خدای متعال می میرند؟
مخلص خدا شدن. آنان انسان هایی هستند که در دنیا، در اثر مجاهدت و ریاضت در راه خداوند، هم از تعلقات دنیا و صورت های مثالی و قالب های برزخی رهیده و هم به حساب خود رسیده اند و یک سره به بهشت ذات و لقای پروردگار خود بار یافته اند. در نتیجه، نه توقفی در برزخ دارند و نه رنج های قیامت دامن گیر آنان می گردد. در حقیقت، آنان تبلور موتوا قبل أن تموتوا هستند. مصداق کامل و حقیقی این عده ...
چرا خداوند فاسقان را هدایت نمی کند؟
هدایت اوّلی که همان فسق و تبه کاری باشد، باعث محرومیت از هدایت ثانوی خدا می گردد.[17] از آن جا که خداوند معارف دین را برای تمامی انسان ها بیان کرده و به گوش همگان رسانده و فیض خود را از هیچ موجودی دریغ نکرده، افاضه ی هدایت و توفیقات خویش را مبتنی بر پذیرش انسان ها کرده است. بدیهی است که در صورت نبود زمینه ی پذیرش و تأثیر، هدایت گری و ارشاد ضرورتی ندارد. و آیه ی شریفه ی و اگر ...
این که خداوند هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه می کند، آیا این آیه بیان گر جبر نیست؟!
گمراه می کند. پس مقدمۀ اضلال حق به دست بنده جاری می گردد. نیز در مقام هدایت هم شرایطی وجود دارد، اگر می فرماید: "یهدی من یشاء"؛ یعنی هر کس را بخواهد هدایت می کند، آیاتی هم در مقام بیان شرایط هدایت وارد شده است که می فرماید: "و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا"؛[9] و آنان که در راه ما مجاهده کردند، آنان را هدایت می کنیم. و در آیات دیگر می فرماید: "ان الله لا یهدی القوم الفاسقین"، "لایهدی القوم ...
فلسفه و ضرورت رسالت پیامبران چیست؟
برای پی ریزی برنامه های همه جانبۀ زندگی این جهانی، و هم چنین برای شناخت و معرفت دنیای ماورای طبیعت؛ در اختیار دارد، نا کارآمد و بسیار ناچیز است. بنابراین با دقت و تأمل در هدف و فلسفه آفرینش و حکمت الهی در می یابیم که به منبع دیگری نیازمندیم که ما را در راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی یاری دهد که همان پیامبران الهی باشند؛ به همین جهت است که خداوند حکیم دو حجت و برهان برای انسان قرار داد که بسان دو ...
خواندن سوره یس چه ثواب هایی دارد؟ آیا خواندن آن کور مادرزاد را شفا می دهد؟
آفریدگان در دنیا و همه آفریدگان در آخرت و آسمان به ازای هر یک، برای او دو هزار هزار پاداش و حسنه می نویسد. به همان تعداد از گناهانش پاک می سازد و ناداری و بدهکاری و خانه خرابی و درماندگی و دیوانگی و وسواس و بیماری خطرناک را از او دور می سازد. خداوند دشواری و هراس مرگ را از او می کاهد و خود قبض روحش را به دست می گیرد و از آنان باشد که خداوند فراخناکی در زندگی و شادمانی هنگام دیدارش با خدا (مرگ) و ...
برقراری عدل در جامعه بدون اطاعت از رهبر ممکن نیست / تبعیت از هوا؛ علت وضع کنونی جهان
هر چیزی در جای خود قرار داده شده است. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه منطق مستبدان و فراعنه هم همین منطق بوده است که عدل آن چیزی است که به نفع آنان باشد، تصریح کرد: فرعون هم می گفت هر چه من می گویم عدل و خوب است؛ بنابراین اگر بگوییم آنچه مردم می خواهند همان عدل است، این حرف، استبدادی است؛ در نگاه اسلام، عدل قبل الانسانی است یعنی آنچه را که عدل است انسان باید بخواهد و نه آنچه را انسان می ...
چرا ما باید برای اشتباه حضرت حضرت آدم( علیه السلام )، با گرفتارشدن به گناه، در کرۀ زمین مجازات شویم؟
حرف شیطان چه مشکلاتی برای انسان به وجود می آورد و در واقع استفادۀ حضرت آدم( علیه السلام ) از درخت ممنوع، عملی بود که سختی آن به خودش رسید؛ مانند این که پدری به فرزندش بگوید پا برهنه راه نرو؛ چون ممکن است میخ پای تو را سوراخ کند. حضرت آدم( علیه السلام ) و همسرش هم به نفس خود ظلم کردند و خود را از بهشت محروم ساختند، نه این که نافرمانی خدا را کرده و به اصطلاح گناهی مرتکب شده باشند. همچنین اگر این کار ...
قوم یونس، کرونا و فرصتی برای یک آشتی
پر برکت، باید در این ماه آمادگی های لازم را کسب کرد؛ دوم آن که میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، امام سجاد(ع) و امام عصر(عج) در این ماه واقع شده است. همان کسانی که به واقع، عالمان و دانشمندان بشری، در محضر آنان خوشه چینی می کنند و تعالیم و آموزه هایشان، چراغ راه بشر برای نیل به سر منزل مقصود است. چه خوب است که با تعلیم مولود این ماه، امام سجاد(ع) دست نیاز به سمت معبود بی نیاز بلند ...
رابطه مشیت الهی و خواست انسان چگونه است؟
عالم هستی خداوند متعال است و سایر موجودات در وجود و فاعلیت شان وابسته به حق متعال اند و فاعلیت و از جمله اراده آنها نمی تواند مستقل و جدا از اراده خداوند باشد. پاسخ تفصیلی خواست انسان در طول اراده و مشیت الهی قرار گرفته و بدین صورت، اراده انسان وابسته به اراده خداوند است و نمی تواند مستقل و بی نیاز از حق باشد. چنان که آیات فراوانی از قرآن کریم بر این مطلب دلالت دارند؛ مثل: و چیزی را ...
تقدس زدائی دینی در معرکه کرونا/ جدا کردن خدا از متن زندگی، آخرین قطعه از پازل اندیشه دکتر سروش
با توجّه به شناختی جنابعالی از افکار و آراء دکتر سروش، در مجموع این مصاحبه را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا مشتمل بر رویکرد جدیدی در اندیشه دکتر سروش است؟ و اینکه خاستگاه این مصاحبه در شرایط فعلی چه می تواند باشد؟ جوارشکیان: بله، مصاحبه مفصّلی است و مشتمل بر نکات متعدّد و تا حدودی متشتّت که اگر قرار باشد درباره هرکدام سخن بگوییم، این مصاحبه خیلی به درازا خواهد کشید. در مجالی که دارم برخی از نکات اصل ...
تمدن را انبیا به بشر می دهند/ شهید مطهری فیلسوف فطرت است
است؟ دو نگاه در اینجا وجود دارد، یک نگاه مشهور و رایج است، البته این نگاه رایج برای صد سال اخیر و کاملا تحت تاثیر نظام آموزشی مدرن و مدرنیته است، آن نگاه مشهور این است که خداوند زمانی که انسان را خلق کرد، امر آخرت، شریعت و معنویت را به انیبا سپرد، اما امر معیشت، تمشیت امور مادی و زندگی و علوم و فنون مربوط آنها را به فکر و تجربه مستقل بشری سپرد و بشر در یک سیر خطی پیشرفت که از کودکی شروع کرده را ...