سایر منابع:
سایر خبرها
، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد. برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ولایتی که به سال 1392 در انتشارات امیرکبیر ...
جلسه درس خارج فقه روز یکشنبه 1397/7/1 به بیان و شرح حدیثی از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پرداختند. حدیثی که رهبری شرح فرمودند، این حدیث است: ثَلاثٌ لا یَضُرُّ مَعَهُنَّ شَی ءٌ: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ وَ الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ وَ الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة. (امالی طوسی، مجلس هفتم، ص 204) عبیدالله بن ولید صافی می گوید از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: سه ...
فرهنگ امروز/ خداداد خادم: به برخی از فیلسوفان در زمان حیات خود اقبال زیادی نمی شود؛ از جمله این فیلسوفان اسپینوزاست که در زمان حیاتش با توجه به اندیشه های انتقادی و بنیان برافکنش در زمان حیاتش به او اقبال چندانی نشد و بعضا در برهه ای از زندگی اش در شرایط سختی به سر برد. بعد از سیصد سال با بازخوانی اندیشه های او توسط متفکران دیگری مانند آلتوسر، نگری و ... اندیشه های او یک بار دیگر مطرح شده و از یک ...
این سلسله ابوبکر بن سعد بود که در سال 623 هجری به امارت رسید و 35 سال حکومت کرد. پدر وی، سعد بن زنگی تبعیت سلطان محمد خوارزمشاه را پذیرفته بود؛ با از بین رفتن خوارزمشاهیان منطقه فارس به سبب تدبیر ابوبکر بن سعد از تجاوز مغول در امان ماند؛ وی با پذیرفتن اطاعت خان مغول، اجازه سلطنت در فارس (یرلیغ) را از جانب اوگتای خان، امپراتور مغول دریافت کرد. بعداً هلاکوخان، سرسلسله ایلخانان، هم حکومت وی را بر فارس ...
دیده به جهان گشود. او از همان دوره ی کودکی با تشویق پدر، به آموختن علوم زمانه ی خویش پرداخت و توانست اطلاعات بسیاری را درباره ی تاریخ و ادبیات ایران زمین کسب کند. وی سال های بعد برای تحصیل راهی بزرگ ترین مرکز علمی و ادبی آن روزگار؛ بغداد شد و آموزش های لازم را در مدرسه ی نظامیه فراگرفت و از محضر استادان بزرگی همچون ابوالفرج بن جوزی و شیخ شهاب الدین سهروردی بهره های فراوانی برد. دوره ی ...
. (ر.ک Aquinas,1976:vol.16.16) فلاسفه مسلمان نیز که مک انیتایر (MacIntyre) آراء آن ها را در باب ارتباط اخلاق دینی با اخلاق ارسطو، مُقدّم بر آکوئیناس و الهام بخش او می بیند؛ به دلیل آنکه آراء اخلاق ِ فضیلت را معارض با آموزه های دینی اسلام ندیدند به تفسیر فلسفی یا بهتر بگویم فلسفی دینی از آن دست زدند (MacIntyre,1981:56) کندی، فارابی، ابن سینا، ابن مسکویه، خواجه نصیر الدین طوسی ...
برای بسیاری از فارسی زبانان، سعدی شاعر عشق است و جوانی و البته چنین تصوری درباره شیخ شیراز بحق و بسزا است. آخر، نه مگر سعدی همان شاعرِ عاشقی است که با غزل های خویش قرن ها و سال ها است به دلِ بسیاری از مردمان که احساس، عاطفه، محبت و عشق را می فهمیده اند، راه یافته و در تجربه های شیرین و تلخ، در وصال و فراق و در قهر و آشتی، با شعر خود همدم و هم نشینِ لحظه هایشان بوده است؟ او همان است که بارها این ...